גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer
מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

אחרי העימותים הקשים שנרשמו בקמפוסים בארה"ב בימים האחרונים, והסערה הציבורית שהתעוררה סביב השתלטות סטודנטים על שטחי אוניברסיטאות בשם התנגדות לפעולה הישראלית בעזה - בימים האחרונים המחאה מתרחבת גם לאירופה.

כבר בסוף השבוע התעמתו מפגינים עם המשטרה ב"סיינס פו", המוסד היוקרתי הצרפתי, אחרי שניסו לחסום את הכניסה לאחד הבניינים המרכזיים במוסד. הם פוזרו, כמה מהם נעצרו, ונשיא צרפת עמנואל מקרון פירסם הודעה פומבית שבה יצא נגד המחאה ונגד האלימות שמלווה אותה. 

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים
האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?
● דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע ביותר של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

אבל נראה כי בימים האחרונים המחאה הולכת ומתרחבת, כשהיא שואבת השראה מהנעשה בארה"ב. מאהלים של מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים צצו שלשום (א') באוקספורד ובקיימברידג' וכן בשורת אוניברסיטאות בריטיות מובילות נוספות. השלטים חוזרים על הסלוגן "מהים עד הנהר, פלסטין תהיה חופשית", והמאהלים רוויים בדגלי פלסטין ובכאפיות. חלק מהדרישות של הסטודנטים הן לבדוק את "תיק ההשקעות" של האוניברסיטאות ומוסדות החינוך כדי "לוודא" שהן אינן מושקעות בחברות ישראליות. 

ברלין: קריאות לאינתיפדה

בברלין, אחרי שביום שישי פוזרו במהירות עשרות מפגינים שהתנחלו בלב הבניין ההיסטורי של אוניברסיטת הומבולדט וקראו באופן פומבי ל"אינתיפדה", התכנסו היום (ג') כמה עשרות מפגינים בחצר פנויה בפריי אוניברסיטט שבמערב העיר, כשהם קוראים "תחי פלסטין" וכן כינויי גנאי כלפי ישראל.

האוניברסיטה עצרה זמנית את הלימודים והזעיקה את המשטרה כדי לטפל במוחים. לפי הדיווחים האחרונים, המשטרה פינתה את המאהל וליוותה את המוחים מחוץ לאוניברסיטה, כשהיא עוצרת חלק נכבד מהם. האוניברסיטה הייתה זירה לעימותים, גם אלימים, בין מפגינים פרו-פלסטינים לתומכי ישראל. גם היום, לפי הדיווחים, נרשמו תקריות אלימות ושימוש בגז פלפל.

הגרמנים מפגינים יד קשה נגד המשתתפים בהפגנות, כפי שעשו בעבר גם בהפגנות הזדהות עם הפלסטינים ברחובות ברלין. 37 בני אדם נעצרו ביום שישי באוניברסיטת הומבולדט, וגם היום לפי הדיווחים בוצעו מעצרים רבים.

"אנחנו נבדוק את זהות המוחים ונתחיל נגדם בהליכים חוקיים בשל הסגת גבול, הסתה והפרה של החובה לבקש אישור להפגנה", אמר דובר של המשטרה לעיתון ברלינאי. לדבריו, לא התקבלה כל בקשה להפגנה, וההשתלטות על השטחים הפתוחים נעשתה נגד החוק.

לפי הערכות, בהפגנות היום השתתפו בין 100 ל-150 סטודנטים וצעירים. "אנחנו לא רוצים לראות בברלין מחזות כמו אלה שראינו בארה"ב", אמר ראש העיר של ברלין, קאי וגנר. 

תהלוכות בדנמרק, מאהלים בבריטניה

בקופנהגן בירת דנמרק תפסו כבר אתמול (ב') כמה עשרות סטודנטים, שזכו לתמיכה מכמה מרצים באוניברסיטת קופנהגן, מדשאה עליה פרשו אוהלים והציבו שלטים בגנות ישראל ובעד הפלסטינים. הפגנות מחאה ותהלוכות התקיימו במקומות שונים באוניברסיטת קופנהגן ושיבשו את הלימודים.

האוניברסיטה עצמה מסרה כי "אין לה ולא תהיה לה עמדה בנוגע לנעשה בעזה", וסירבה לגנות את הפעילות הישראלית כרצח עם, כפי שדורשים המפגינים. "לא ניתן שהמחנה שהוקם יוביל להטרדת עובדים או סטודנטים, או שיוביל לסיכון חיים", הבהירה האוניברסיטה. עם זאת, המאהל עדיין לא פונה. 

בבריטניה, מאהלים פרו-פלסטיניים עם שמות כמו "גינת רפיח" או "שטח חופשי פלסטיני" הוקמו בחמש אוניברסיטאות ברחבי המדינה, והמפגינים מחו נגד מה שלטענתם הוא "שיתוף-הפעולה של האוניברסיטאות שלנו עם פשעי המלחמה הישראלים נגד העם הפלסטיני". כשהם מצוידים באוהלים, שקי שינה וכרזות נגד ישראל, הם מפגינים מאז אתמול בכמה מוקדים באוניברסיטאות. 

גם באוקספורד, לפי דיווח ב"גרדיאן", זוכים המוחים לתמיכה חלקית מצד סגל ההוראה, ומכתב שבו 170 חברי סגל הביעו אהדה למהלך פורסם באוניברסיטה. בקיימברידג', אחת הפעילויות במאהל ביממה האחרונה הייתה גיוס כסף לטובת פלסטינים בעזה. 

"ישראל חייבת לפעול" 

באמסטרדם המשטרה פיזרה לפנות בוקר כ-125 מפגינים שהתכנסו מאז אתמול ויצרו מאהל מבוצר באוניברסיטת אמסטרדם. המפגינים השתמשו בגדרות ובפלטות עץ והתעמתו עם המשטרה באלימות. לפי הדיווחים בהולנד, השוטרים נאלצו להשתמש בכוח פיזי וגם בספריי פלפל נגד המוחים. 

הפגנות דווחו גם בקמפוסים באיטליה, בספרד ובפינלנד, לפי סוכנות הידיעות "אי-פי". 

"ההתפרצות שאנחנו רואים בארה"ב מחלחלת בעקביות לקמפוסים באירופה והופכת אותם למוקדי אנטישמיות, שנאה ואלימות", אומרת תהילה דרמון, מנכ"לית ICE Israeli Community Europe, ארגון הקהילות הישראליות באירופה. לדבריה, "אסור להתעלם מכך, האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל - יחד עם הממשלות בסיוע ארגונים יהודיים וישראלים - חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים". 

עוד כתבות

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

כמה פעמים הפועל ת"א כבר ירדה לליגה הלאומית?

מי יזם את הענקת פרס ישראל,  מה משמעות המילה סייבורג ובאיזה פסטיבל מעניקים את פרס "כד החלב"? ● הטריוויה השבועית

צבי סוכות, הציונות הדתית / צילום: יאיר דב

כמה המתיחות מול הבית הלבן תקדימית, ומה העבר מלמד על חומרת המצב כעת?

העימות עם ממשל ביידן על הכניסה לרפיח העלה את שאלת היחסים עם ידידתנו הגדולה ● ההיסטוריה מלמדת שהיו התנגשויות אינטרסים בין ישראל לארה"ב מאז שנות החמישים - אבל האופן בו האמריקאים הגיבו לחציית קווים ישראלית השתנה בהתאם לסכנה הקיומית לישראל

מערכות הגנה אוויריות בתרגיל פולני. ורשה חתמה על הסכמי רכש בעשרות מיליארדים / צילום: Reuters, Kacper Pempel

עם הסכמים בעשרות מיליארדים: המדינה שמתכננת להקים את הכוח הצבאי הגדול ביותר באירופה

פולין מתכננת להכפיל את מספר החיילים שלה והיא אף הזמינה את מדינות נאט"ו לאחסן נשק גרעיני בשטחה ● בנוסף לכך חתמה ורשה על הסכמי רכש צבאי בעשרות מיליארדי דולרים בשאיפה לבנות את הצבא הגדול באירופה ● צעדים אלו מסמנים את המתיחות באירופה מאז פלישת רוסיה לאוקראינה: "צריך להבין שהתחיל עידן חדש - העידן שלפני המלחמה"

הפגנה פרו-פלסטינית באוניברסיטת גנט בבלגיה / צילום: Reuters, JAMES ARTHUR GEKIERE

"קיבלנו כבר עשרות פניות": הפתרון של הטכניון לאנטישמיות בקמפוסים בחו"ל

הטכניון מזמין חוקרים מחו"ל להצטרף למוסד הלימוד, והנשיא מגלה כי "קיבלנו כבר עשרות פניות" ● בתוך כך, מועצת האקדמיה הלאומית למדעים מזהירה מפגיעה במעמד המחקר הישראלי, וקוראת לתקצוב מוגבר כתשובה לחרמות

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם רמי שביט / צילום: יונתן לוי, מנחם רייס

רמי שביט: "בדיעבד לא הייתי קונה את המשביר. אבל בסוף הפכתי את הטרגדיה לאסטרטגיה"

כשרמי שביט רכש את המשביר אחרי פשיטת רגל, הוא חשב שעשה את עסקת חייו - אלא שאז הוא הבין שמדובר ב"כאוס מוחלט" • נגד כל הסיכויים הוא הצליח לצאת מהבור, לייצב את החברה וגם להנפיק • כעת הוא מספר לערן גפן על התלאות בדרך, על חשבון הנפש שנשאר איתו ועל התוכניות לכבוש את אירופה עם המותג קנת קול

ברק עילם, גיא ברנשטיין, צבי אלון / צילומים: שלומי יוסף, יח''צ, טיגו

כך הגיבה מניית נייס בוול סטריט לעזיבה של המנכ"ל

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● מג'יק נסחרה בסוף השבוע במחיר הנמוך בכ-48% מהשיא בעקבות הדוחות ● נייס צללה על רקע עזיבת המנכ"ל ● וטיגו נפלה בחדות לאחר פרסום הדוחות למרות שפרסמה תחזית חיובית

רון בנימין ז''ל / צילום: דוברות מטה החטופים

החטוף רון בנימין נרצח על ידי חמאס, וגופתו הושבה לישראל

תוך שעות ספורות הופעלו ארבע אזעקות מחשש לחדירת כלי טיס עוין בגליל העליון ובאצבע הגליל • צה"ל: הלחימה בג'באליה, במזרח רפיח ובמרכז הרצועה נמשכת - יותר מ-70 מטרות הותקפו • הלילה: תקיפה אווירית חריגה בג'נין, חוסל המחבל שביצע את הפיגוע בחרמש • עשרות אלפים מפגינים ברחבי הארץ להשבת החטופים ונגד הממשלה ● עדכונים שוטפים

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel / צילום: אלן ציפלסקי

שוקלים לרכוש מכונית חשמלית? את האזהרה הזו אתם חייבים לשמוע

שיחה עם ד"ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel ● על הסדר העולמי החדש, הבחירה בין המחנה האמריקאי לזה הסיני, מה מסוכן במכוניות החשמליות שמגיעות מסין ועתיד יחסי ישראל-ארה"ב ● האזינו

גידול קקאו בשמורה בניגריה. הבצורת הקשה זה 20 שנה / צילום: Associated Press, Sunday Alamba

לשלם הון או להסתפק בתחליף זול? העתיד המריר של תעשיית השוקולד

גל התייקרויות הקקאו, על רקע היבול העגום במערב אפריקה, אולי התחלף בירידות חריפות - אך המחסור צפוי להימשך, והמומחים לא מעריכים שהמחירים ישובו לקדמותם ● בינתיים יצרניות הממתקים הגדולות כבר מקטינות אריזות, משנות מתכונים ומשלבות יותר תוספות בחטיפים

אילוסטרציה: Shutterstock

העתיד כבר כאן: ניסינו את המודל החדש של ChatGPT וחזרנו לדווח

העוזר הקולי החדש של OpenAI יהיה מותאם אישית למשתמש, יכיר את ההעדפות שלו ויידע גם לבחור את האינטונציה המתאימה בהתאם לאופי השיחה ● בעקבות הסערה שהתעוררה ברשתות עם הצגת המודל החדש, בדקנו את המודל הזמין כיום בשוק

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

סמוטריץ' רוצה להחריב את קשרי הסחר עם טורקיה, אך עלול לדרוס הסכם עם האיחוד האירופי

סמוטריץ' הודיע על כוונתו להחיל מכס של 100% ממחירו של כל מוצר המיובא מטורקיה, בנוסף למכסים הקיימים ● המשמעות של המהלך: דריסה של הסכם PAN-EURO-MED CUMULATION שבו חברות ישראל וטורקיה, אבל גם האיחוד האירופי ומדינות נוספות

טנקי Leopard 2 במפעל נשק גרמני. ''מוכנות מיידית'' / צילום: Associated Press, FABIAN BIMMER

ספינות קרב, טילים ונשק לייזר: מי המדינה שמובילה במרוץ החימוש העולמי?

המציאות הגלובלית החדשה שמה קץ לעשורים של שלום - ושלחה מדינות רבות למסע התחמשות ● באירופה מתארגנים לעימות כולל עם רוסיה, איראן מתקדמת לגרעין, ואפילו אוסטרליה הכריזה על חיזוק המערך הצבאי ● בשנה החולפת ההוצאה העולמית על ביטחון רשמה את הזינוק החד ביותר זה 15 שנה ● גלובס מציג את המהלכים הגדולים בדרך למלחמה הבאה

אפריל האדום של הפנסיה וההשתלמות / צילום: Shutterstock

אחרי שנה בצמרת, בית ההשקעות שמוצא את עצמו בתחתית טבלת התשואות לפנסיה

הירידות בשוקי ההון בעולם הובילו את המסלולים הכלליים לירידות של כ-1.5% ואת מסלולי המניות לירידות חדות יותר של כ-3% • אלטשולר שחם, מור ומנורה מבטחים בלטו לטובה כשמנגד אנליסט עם ירידות חדות • מה עשו המסלולים שעוקבים אחרי ה-S&P 500?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: (AP (Vincent Thian ,Armando Franca ,Steve Helber

"השוק מתפוצץ": 8 מניות מומלצות בזמנים של מלחמה

מסוקים, סימולטורים ומערכות תקשורת: בבנק ההשקעות מורגן סטנלי הצביעו לאחרונה על 8 מניות של יצרניות ביטחוניות בחו"ל שצפויות ליהנות מהעלייה בביקושים בעקבות חוסר היציבות הגאו-פוליטית ● בבית ההשקעות הורייזן טוענים כי המלחמה באוקראינה משפיעה על הביקושים בשוק הביטחוני יותר מאשר המערכה בעזה: "מדינות באירופה מגדילות את תקציבי הביטחון בגלל האיום הרוסי"

נשיא איראן, אברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

איראן: המסוק של הנשיא איברהים ראיסי היה מעורב בתאונה

התקרית התרחשה באזור העיר ג'ולפה שבמחוז מזרח אזרבייג'ן, כ-600 ק"מ מטהרן ● באותו מסוק טס גם את שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדוללהיאן ● לפי סגן מושל המחוז, המסוק התרסק, אולם לפי הטלוויזיה האיראנית, המסוק ביצע נחיתת חירום בעקבות מזג אוויר ערפילי

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סמוטריץ' קורא להכניס כוחות ללבנון: "ליצור רצועת ביטחון בדרום המדינה"

בעזה מדווחים: בכיר במשטרת חמאס חוסל על ידי כטב"ם ● ניסיון פיגוע סמוך לאבו דיס: לוחמי מג"ב נטרלו את המחבל ● הותר לפרסום: נועם בטאן ונחמן מאיר חיים וקנין ז"ל נהרגו בקרב בדרום הרצועה, 4 לוחמים נפצעו ● לראשונה אחרי 4 חודשים: רה"מ נתניהו ייפגש עם ראשי רשויות בצפון ● עדכונים שוטפים

מנת כתף טלה של נסרין מנאסרה / צילום: נסרין מנאסרה

בחצר בית בכפר ערבי בגליל מצאנו את ארוחת הצהריים המושלמת

כנסייה צבעונית במיוחד, מסעדה שמגישה עוף לוהט מהטאבון וקובה נייה שהיא מעדן, סדנה לקליעת שרפרפים ומיזם נשי שלא יאפשר לכם לעזוב בידיים ריקות ● ביקור בכפר ריינה

הביטלס / צילום: ap

על אחיזה קטנה נוספת באגדת הביטלס, באיחור של 50 שנה


הסרט Let It Be, שצולם בזמן ההקלטות האחרונות והדרמטיות של הביטלס כלהקה, עלה לאחרונה בדיסני פלוס ● הסרט צולם כבר בשנות ה-70 אך כעת הוא חוזר למסך באיכות צפייה וסאונד נדירות

טיילור סוויפט. השפעה של 330 מיליון דולר על ה־NFL / צילום: ap, Lewis Joly

השיעור הכלכלי שחברות המדיה יכולות ללמוד מטיילור סוויפט

שוק המדיה חווה האטה שתחייב את שלושת מנועי הצמיחה הגדולים שלו - רשתות חברתיות, חברות סטרימינג וחברות גיימינג - לשנות אסטרטגיה ולשתף פעולה ביניהם, כך עולה מדוח חדש של פירמת הייעוץ דלויט ● הסיפור של סוויפט ובן הזוג כוכב ה־NFL מוכיח עד כמה מהלך כזה יכול להיות רווחי

תצוגה מקדימה למכירת תיקי בירקין בלונדון. המחיר מגיע למאות אלפי דולרים / צילום: Reuters, Yui Mok

ההשקעה המפתיעה שזינקה יותר מזהב בעשור האחרון

מי חשב שלקוחות נובורישים יסכימו להוכיח שהם ראויים לרכוש תיק, לחכות ברשימה המתנה אינסופית ולשלם עשרות אלפי דולרים? אלא שזה לא תיק, זה בירקין, והוא עשוי להתגלות כהשקעה הכי משתלמת בשוק