גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נציב השופטים פורש ללא מחליף נוכח התנגדות לוין למנות שופט עליון בדימוס

שר המשפטים יריב לוין מבקש לשנות את השיטה הקיימת ולמנות לתפקיד נציב התלונות שופט מחוזי בדימוס - ולא שופט עליון בדימוס כפי שהיה ב-20 השנים האחרונות ● מ"מ נשיא העליון עוזי פוגלמן מתנגד לכך ● הנציב הפורש אורי שהם כתב ביקורת קשה על כך שטרם מונה לו מחליף: "פעילות הנציבות נגדעת עתה במחי יד וללא כל הצדקה"

השופט בדימוס אורי שהם, נציב תלונות הציבור על שופטים היוצא / צילום: ליאור מזרחי
השופט בדימוס אורי שהם, נציב תלונות הציבור על שופטים היוצא / צילום: ליאור מזרחי

נציב תלונות הציבור על השופטים, שופט העליון בדימוס אורי שהם, פורש לאחר חמש וחצי שנים ללא מחליף. הסיבה שלא מונה לו מחליף היא התנגדותו של שר המשפטים יריב לוין למנות לתפקיד שופט עליון בדימוס, כפי שהיה ב-20 השנים האחרונות. 

המהפכה המשפטית עדיין פה: המהלך החדש של רוטמן והתגובה של נציב השופטים
שופט העליון בדימוס אורי שהם צפוי להתמנות ליו"ר הוועדה המייעצת למינוי בכירים
דוח נציבות התלונות על השופטים: כשליש מהתלונות המוצדקות - בשל התמשכות ההליכים

לפי החוק, נציב תלונות הציבור על השופטים מתמנה על-ידי הוועדה לבחירת שופטים, לפי הצעה המוסכמת על-ידי שר המשפטים ונשיא בית המשפט העליון כאחד.

לוין מבקש לשנות את השיטה הקיימת ולמנות לתפקיד הנציב שופט מחוזי בדימוס. בין השמות שעלו לתפקיד - שופט המחוזי בדימוס דוד רוזן, ששימש כנציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות. 

מנגד, ממלא-מקום נשיא בית המשפט העליון, השופט עוזי פוגלמן, מתעקש שמאחר שנציב התלונות דן בעניינם של כלל השופטים, בהם נשיא בית המשפט העליון ושופטי העליון - מן הראוי שמי שידון בכך יהיה שופט שהיה בערכאה הגבוהה ביותר. 

פוגלמן הציע לתפקיד הנציב מספר שופטי עליון בדימוס, אך לוין התעקש שלא ימונה שופט עליון. 

ביקורת קשה

הנציב הפורש שהם כתב ביקורת קשה על כך שלא מונה לו מחליף. באיגרת הפרידה שלו הוא כתב: "למרבה הצער, עד היום טרם מונה נציב חדש. כדבר הזה לא אירע מאז הקמת הנציבות בשנת 2003. משלא מונה נציב חדש, אין בידי הנציבות להשלים את טיפולה בתלונות בהן טרם ניתן החלטה; לטפל בהצהרות הון ששופטים, קאדים ודיינים מחויבים להגיש לה על-פי החוק".

שהם מציין כי מאז הקמתה טיפלה הנציבות בכ-1,000 תלונות לשנה. "צר לי שכלל פעילות זו נגדעת עתה במחי יד וללא כל הצדקה, ושאפשרויות נוספות שנבחנו לא צלחו". 

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד עמית בכר, מסר בתגובה: "מכתבו של נציב תלונות הציבור היוצא, השופט בדימוס אורי שהם, הוא דגל שחור המסמן לנו שהמהפכה המשטרית חיה ובועטת. לצערי השר יריב לוין מכשיל את תפקודו של גוף הביקורת על מערכת המשפט, כדי שיוכל לטעון שהמערכת לא מבקרת את עצמה, ובכך הוא ממשיך את המהלכים המשולבים לייצר כאוס ולפגוע באמון הציבור ברשות השופטת. לא מאוחר לתקן". 

הניסיון של רוטמן  

כבר במרץ קיים יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, דיון בוועדה כדי לקדם מחליף לשהם שאינו שופט בית משפט עליון בדימוס, כפי שהיה ב-20 השנים האחרונות. הדיון כונס לבקשת ארגוני ימין משפטיים, בהם הפורום המשפטי למען ישראל והתנועה למשילות ודמוקרטיה.

רוטמן ניסה לקדם, במסגרת דיון הפיקוח על נציבות תלונות הציבור על שופטים, את עמדתו שהנציב הבא לא יהיה שופט בית המשפט העליון בדימוס: "אני קורא לחברי הוועדה לבחירת שופטים לפעול לכך שנציב התלונות הבא לא יבוא מקרב שופטי העליון", פתח רוטמן את הישיבה. "מן הראוי שהבחירה לא תיעשה בצורה פוליטית, ולו דעתי תישמע, הייתי מציע שהוא ייבחר ברוב של 80 חברי כנסת בהצבעה חשאית בכנסת".

שהם נכח בישיבה והגיב לטענה כי יש ניגוד עניינים לשופט עליון לדון בתלונות נגד שופטי עליון אחרים. "אין פה ניגוד עניינים", אמר. "ברגע שהוועדה ממנה, אין תלות. אני לא צריך להודות על הבחירה. זה כמו שתאמר שאם שופט נבחר על-ידי הוועדה, אז הוא בניגוד עניינים".

עוד הוסיף שהם כי לאחר המינוי "יש נתק מוחלט בין התפקיד שלי לבין שופטי בית המשפט העליון. אם יש מקרה שלא הייתי יכול לברר בגלל חברות או קרבה מיוחדת - לא הייתי מטפל".

לדבריו, "אנחנו יודעים לעשות את הניתוק מהתפקיד הקודם לתפקיד הנוכחי. באופן אישי לא חשתי שום בעיה לטפל בתלונות על שופט בית המשפט העליון". 

"לוין ממשיך בהפיכה" 

ח"כ עו"ד אפרת רייטן, חברה לשעבר בוועדה לבחירת שופטים, מסרה בתגובה: "בחסות המלחמה בוחר לוין להמשיך את ההפיכה המשטרית, לפגוע במעמד בית המשפט ומקצועיותו ולא למנות נציב לתלונות על השופטים.

"הנציבות, שנועדה לפקח על עבודת השופטים ולתת שירות לאזרחים, מבוטלת הלכה למעשה על-ידי התעקשותו של שר המשפטים למנות נציב ללא ניסיון שיפוטי עשיר והבנה במערכת השיפוטית. וכך הנציבות לטובת הציבור נסגרת אחרי כ-20 שנה". 

עוד כתבות

מערכות הגנה אוויריות בתרגיל פולני. ורשה חתמה על הסכמי רכש בעשרות מיליארדים / צילום: Reuters, Kacper Pempel

עם הסכמים בעשרות מיליארדים: המדינה שמתכננת להקים את הכוח הצבאי הגדול ביותר באירופה

פולין מתכננת להכפיל את מספר החיילים שלה והיא אף הזמינה את מדינות נאט"ו לאחסן נשק גרעיני בשטחה ● בנוסף לכך חתמה ורשה על הסכמי רכש צבאי בעשרות מיליארדי דולרים בשאיפה לבנות את הצבא הגדול באירופה ● צעדים אלו מסמנים את המתיחות באירופה מאז פלישת רוסיה לאוקראינה: "צריך להבין שהתחיל עידן חדש - העידן שלפני המלחמה"

מוחמד מג'אדלה, אורי יוגב וד''ר סמיר מחאמיד בפאנל על תוכנית ''החומש־תקאדום'' / צילום: תמר מצפי

ראש עיריית אום אל־פחם: "כבר שנה וחצי שאני לא מקבל כסף לפרויקטים"

ראש עיריית אום אל־פחם סמיר מחאמיד, ויו"ר קרן אלומה ומנהל אגף התקציבים לשעבר אורי יוגב, שוחחו בכנס גלובס על תוכנית החומש לחברה הערבית ● "הממשלה לא מנהלת נכון סדרי עדיפויות"

חברות המזון הפרטיות. האם תהיה שקיפות? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

בג"ץ מאותת: חברות מזון ייאלצו לחשוף רווחיות של מוצרים

בג"ץ דן היום בעתירות שהגישו התאחדות התעשיינים ושורת חברות מסחריות נגד דרישת המפקח על המחירים לדרוש מהן נתונים כספיים ביחס לפעילותן ● הדיון נסב על השאלה האם למדינה יש סמכות לדרוש מהחברות את הנתונים הללו ביחס למוצרים שעליהם לא הוטל פיקוח ● השופטים הבהירו לחברות כי בכוונתם לדחות את העתירות

אבי לוי, מנכ''ל דיסקונט / צילום: ישראל הדרי

רווחי בנק דיסקונט ירדו ב-17% ברבעון; שיפור ניכר בהוצאות בגין הפסדי אשראי

הירידה ברווח הנקי מוסברת על ידי הבנק בשינוי בעליית המדד ומצמצום פער הריבית ● הכנסות הבנק ירדו ב-5% ● דירקטוריון הבנק החליט על חלוקת דיבידנד בשיעור של 30%, בסך של 315 מיליון שקל

שלמה פילבר / צילום: יוסי זמיר

עורך דינו של נתניהו החל לייצג את עד המדינה פילבר בשימוע; הפרקליטות: "ניגוד עניינים"

עו"ד עמית חדד, המיצג את נתניהו בתיק 1000, הודיע לצוות התביעה כי הוא ייצג את עד המדינה שלמה פילבר בשימוע ● בתגובה הודיע צוות התביעה כי לעמדתם, מדובר ב"ניגוד עניינים מובהק, העומד בניגוד גמור לכללי האתיקה המחייבים של לשכת עורכי הדין"

רשות המסים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: איל יצהר, shutterstock

ביהמ"ש לענייני משפחה חשד בהלבנת הון, ונתן לרשות המסים מסמכים חסויים

ביהמ"ש לענייני משפחה הורה להעביר את כל המסמכים בסכסוך משפטי בין שני אחים לעיונה של רשות המסים לטובת בחינת פתיחה בחקירה פלילית, לאחר שעלו חששות להלבנת הון דרך חשבונות של האחים בשווייץ ● נקבע: הצורך לבחון האם בוצעו עבירות מס ע"י האחים, גובר על חיסיון ההליך ועל זכותם לפרטיות

ד''ר ענאיה בנא, מנכ''לית ומייסדת עמותת אל־ביאדר / צילום: תמר מצפי

"בעלי הקרקע הפרטית בחברה הערבית מחכים שיזמים יבואו"

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, ד"ר ענאיה בנא, מנכ"לית משותפת ומייסדת עמותת אל־ביאדר, דיברה על הפערים בין החברה הערבית לחברה הכללית בתחום הדיור ● בנא: "85% מהדור הצעיר בתוך היישובים הערביים הוא מחוסר פתרונות דיור"

בענף הבנייה נרשמת מצוקת עובדים ניכרת / צילום: Shutterstock

הביקוש לעובדים ממשיך לעלות, אך רק למשרות במיומנות נמוכה

שיעור התעסוקה על פי נתוני הלמ"ס המשיך לעלות בחודש החולף ● על פי הנתונים בניכוי העונתיות לחודש אפריל, ישנם 137 אלף משרות פנויות - לעומת 134 אלף בחודש מרץ ● יחד עם זאת, בענף הבנייה נרשמת מצוקת עובדים ניכרת

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

הפתיעה אפילו את עצמה: דוחות טובים לוויקס


מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם • וויקס עקפה את הציפיות הן בהכנסות והן ברווח; מעדכנת את התחזיות כלפי מעלה • מדור חדש

צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

היורש, הכלכלה המקומית וההשלכות על הנפט: איראן נערכת ליום שאחרי ראיסי

התרסקות המסוק שהובילה למותו של נשיא איראן אברהים ראיסי הכניסה את המדינה לטלטלה ● מי שיתפוס את מקומו עד לקיום בחירות חדשות הוא סגנו, מוחמד מוחבר, שנהנה מקרבה למנהיג העליון חמינאי ● כיצד תושפע הפקת הנפט ומה הסיכויים של הנשיא הבא לחלץ את איראן מהמשבר הכלכלי הגדול שלה?

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

מחירי הטיסות עולים בחדות ומתדלקים את האינפלציה

מחירי הטיסות עלו באפריל בשיעור דו־ספרתי והכבידו על מדד המחירים לצרכן ● החדשות הרעות: הצפי הוא שהמצב רק יחמיר ● וגם: למה הריבאונד בנתוני הצמיחה מעלה סיבה לדאגה

אילוסטרציה: Shutterstock

איך הפכו מניות השירותים לתחום שמדליק את השוק האמריקאי

מניות שירותי התשתיות - חשמל, גז ומים, שנחשבות שנים להשקעה אפרורית אך מניבת תשואה בטוחה - לוהטות מתחילת השנה ● זאת בעיקר על רקע הצורך האינסופי של יישומי הבינה המלאכותית בחשמל ● אולם כמו כל מגזר שהופך רותח, גם כאן אפשר להיכוות

מוחמד מוחבר, צפוי להיות ממלא מקום הנשיא באיראן / צילום: Reuters, Pacific Press

מפעילות גרעינית ועד טילים בליסטיים: הכירו את הנשיא הזמני של איראן

כאשר נשיא מת או אינו כשיר למלא את תפקידו, החוק באיראן קובע כי ממלא מקומו יהיה הסגן הראשון ● עם מותו של איברהים ראיסי מונה סגנו הראשון מוחמד מוחבר ● בחירות לנשיאות יש לקיים תוך פרק זמן מקסימלי של 50 יום

בחינות הסמכה של לשכת עורכי הדין / צילום: רוני שיצר

בצל המלחמה: רק 16% מעבר בבחינות לשכת עורכי הדין

מספר הניגשים לבחינות עמד על 770 בלבד, מאחר שמדובר במועד משלים שנערך בשל המלחמה ● האוניברסיטאות מובילות את טבלאות העוברים, כאשר מבין כלל הניגשים, המוסד האקדמי המוביל הוא האוניברסיטה העברית

צעדת ''אחים לנשק'' במחלף שער הגיא / צילום: אביב אטלס

חסימות כבישים ומעצרים עם פתיחת מושב הקיץ של הכנסת: ימי השיבושים חוזרים

המחאה נגד הממשלה הוציאה לפועל שיירות רכבים הנוסעות במהירות איטית מהצפון, מהדרום ומהמרכז ● עימותים בין שוטרים למפגינים שניסו לחסום את כביש 1, 12 מוחים נעצרו ● בין מובילי ההפגנה ישנן משפחות נרצחים וחטופים, והיא צפויה להמשיך בערב למעון ראש הממשלה ברחוב עזה בירושלים

יובל זילבר ז''ל / צילום: באדיבות המשפחה

קרן חדשה להנצחת קצין שנפל במלחמה תסייע לחיילי מילואים בעלי עסקים

"הקרן של יובל", להנצחת יובל זילבר ז"ל, הוקמה ע"י אפרת פלד, יו"ר ומנכ"לית אריסון השקעות, שבנה היה חברו הטוב מילדות ● כעת מבקשים בקרן לגייס עוד חצי מיליון שקל להלוואות לעצמאים ● ישראל מתגייסת

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

עליות קלות באירופה; עליות קלות בחוזים העתידיים בוול סטריט


הניקיי עלה ב-1% ● רכישה משמעותית לסייברארק ● ריינאייר עקפה את ציפיות האנליסטים, הרווח השנתי זינק ב-9% ● פאלו אלטו תדווח היום לאחר הנעילה, צים מחר - מה צפוי ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע שוק הנפט • וויקס: הרווח  הנקי זינק ב-50%, מעדכנת כלפי מעלה את התחזיות ● אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית"• יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"

המתקפה הישראלית ברפיח העירה את יצרני הפייקים בעולם

העולם דרוך לקראת פעולה צבאית רחבה ברפיח, והפייקים מופצים בהתאם ● המשרוקית של גלובס

נשיא איראן, אברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

איראן דיווחה רשמית: הנשיא ראיסי נהרג בהתרסקות מסוק

מסוקו של הנשיא התרסק אתמול בשעות הצהריים (שעון ישראל) ונותק הקשר עימו ● אחרי מספר דיווחים סותרים, הטלוויזיה הממלכתית באיראן דיווחה כי שברי המסוק אותרו וכי אין סימני חיים במקום, וכעת היא מדווחת רשמית על מותו ● באותו מסוק טס גם שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדוללהיאן, שנהרג אף הוא

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בממשלה מפקפקים בסיכוי של סמוטריץ' להטיל מכס של 100% על טורקיה

הצעד שמבקש לקדם סמוטריץ' דורש אישור של הממשלה כולה, וההערכות הן ששני מוקדי ההתנגדות המרכזיים עשויים להיות בלשכת ראש הממשלה ואצל שר הכלכלה ● גורמים במגזר העסקי מפעילים על הממשלה לחץ לסגת מהרעיון, שעלול לגרור עליות מחירים שיתגלגלו לכיס של הצרכן הישראלי