גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מקשיבים יותר ומשתפים רק מה שיש בו ערך: זה סוד הקסם של המנהלים המופנמים

בניגוד לדימוי המקובל, לא כל המנהלים הם מוחצנים בעלי כריזמה נוטפת ● מה האנשים השקטים מביאים לשולחן, למה הם בעצם מנהיגים מעולים ואיך ניתן לעזור להם לשגשג ● המלצת ספר

חצי שעה של השראה. על עובדים מופנמים / צילום: כריכת הספר, מנחם רייס
חצי שעה של השראה. על עובדים מופנמים / צילום: כריכת הספר, מנחם רייס

 

רשימה זו מבוססת על פרק מספרו של ערן גפן, מייסד G^Team, חברה לייעוץ אסטרטגי

יום אחד היה לי קווץ' בלב. אור, הילד שלי, הבחין בספר שאני קורא בשם "שקט" ושאל אותי "על מה הוא?". עניתי לו שזה ספר על אנשים שקטים. "אבא, אתה יודע שגם אני כמעט ולא מצביע בכיתה?". המשפט הזה גמר אותי - והוביל לשיחה ארוכה מלב אל לב.

רמי שביט: "בדיעבד לא הייתי קונה את המשביר. אבל בסוף הפכתי את הטרגדיה לאסטרטגיה"
מנכ"ל ישרוטל: "באתי לבראשית והשתגעתי, המלון הכי יוקרתי בארץ הפך לקיבוץ"
מייסד Wiz שגייסה מיליארד דולר מגלה את הסוד

כילד גם אני התביישתי להשתתף בכיתה, עמדתי בצד צמוד לקיר במסיבות, וטיולים שנתיים היו בשבילי התקף חרדה.

גם בעבודה אני זוכר את הסצנה הזאת בבהירות: חדר ישיבות, שולחן זכוכית ארוך־ארוך, פגישה מרובת משתתפים שכמובן נפתחה בסבב היכרות. הייתי בן 27, בתחילת הדרך. המשתתפים הציגו את עצמם ברוב חשיבות, וככל שהתקרבו אליי הלב שלי דפק יותר ויותר. כשדיברתי בסופו של דבר יצא לי קול צפצפי ורועד מרוב ההתרגשות.

באותם ימים ישיבות היו בשבילי סיוט. לפעמים הרגשתי שהן ממש "נחטפו" בידי האנשים היותר כריזמטיים. אם אתם מצליחים להזדהות - מזל טוב, התקבלתם למסדר האינטרוברטים.

אנשים שקטים מקשיבים יותר

אין צורך להתבאס, האנשים השקטים יהיו הראשונים להסתכל על הדברים מזווית אחרת. המבט מהצד, של זה שאינו במרכז הרחבה של המסיבה, הוא אותו המבט המאפשר חשיבה ביקורתית, מודעות עצמית והתעסקות בעיקר. כשהם כבר כן מדברים, הם כאילו בודקים את עצמם, אם מה שנאמר שווה בכלל את "המרחב" והקשב שהוא יתפוס - ולכן מוודאים שיש בו יותר ערך.

אנשים שקטים הם אנשים שמקשיבים יותר. במקום לדבר הם סופגים, הם נמצאים על מצב "קלט" במקום על "פלט", והם שבסוף עושים את העבודה האמיתית.

וכן, גם אנשים מופנמים מגיעים לראש הפירמידה. בשנים האחרונות אני עובד ישירות עם עשרות מנכ"לים של החברות המצליחות בישראל. אני רואה אותם מול ההנהלות שלהם, יושב איתם אחד על אחד.

עם יד על הלב, על חלק גדול מהם בכלל לא רואים ממבט ראשון. למשל, יש מנכ"ל אחד שקראתם עליו וראיתם אותו על במות, הוא אפילו התארח אצלי בפודקאסט. היום אפשר לקרוא לו "מר כריזמה", אבל האמת היא שמר כריזמה הוא אחד המופנמים שהכרתי.

כשהמופנמים משתתפים

למי שרוצה להעמיק בנושא אני ממליץ בחום על הספר "שקט: כוחם של המופנמים בעולם שלא מפסיק לדבר" של סוזן קיין (בהוצאת מטר). קיין האמריקאית, עורכת דין תאגידית לשעבר וכיום מחברת רבי־מכר ומרצה, משרטטת את עליית אידיאל המוחצנות בתרבות המערבית ומראה מה אנו מפסידים כשאנחנו לא מבינים ולא מעריכים את האנשים המופנמים.

הנה כמה שיעורים שאפשר ללמוד מהספר.

מופנמים הם מנהיגים מעולים. יש תפיסה שגויה שלפיה רק המוחצנים הכריזמטיים נועדו להיות מנכ"לים. אבל למעשה מופנמים נוטים להתמקד בהבנת העובדים שלהם ובהנעה שלהם. הם שואפים ליצור קשרים אישיים משמעותיים, מה שמוביל לסביבת עבודה תומכת וממריצה.

מרחב שקט. מופנמים משגשגים בסביבות רגועות. התאימו חללי עבודה לריכוז. סביבה רגועה מאפשרת להם לחשוב בבהירות ולהביא לידי ביטוי את היכולות שלהם בצורה המיטבית. כדאי לעצב חללי עבודה שמקדמים ריכוז ולא רק סביבת אופן ספייס של שיתוף פעולה פתוח.

יחד ולחוד. דינמיקה קבוצתית וסיעור מוחות אינם מתאימים לכולם (אני למשל פיתחתי שיטות אחרות). עבור אנשים מופנמים היא הגורם הראשי לקטילת יצירתיות. הם לעיתים קרובות מעדיפים לעבד מחשבות לפני שהם משתפים אותן. חשוב לאפשר גם פלטפורמות שבהן מופנמים יוכלו ליצור בדרך שבה הם מרגישים בנוח.

לבד אינו בדידות. זמן לבד אינו שווה בדידות. זה המקום שבו המופנמים מוצאים את הניצוץ היצירתי שלהם. החברה שלנו נוטה לחשוב שיש בעיה עם מישהו שיושב בשקט לבד עם עצמו, אבל למעשה זה לעיתים פשוט סימן שיש לו עולם ומלואו לעסוק בו.

אמפתיה והקשבה. מופנמים מצטיינים בהבנה ובהערכה של דעותיהם של אחרים. זו אחת היכולות החשובות ביותר של מנהל. מופנמים, בזכות הרגישות הטבעית שלהם לסביבה, הם בעלי אמפתיה גבוהה, מה שמשפר את הדינמיקה בקבוצה.

ניהול אנרגיה. כבדו את מפלס האנרגיה של מופנמים. כשהם בסביבת אנשים, הסוללה שלהם פשוט מתרוקנת לאט לאט. חשוב להבין את הצורך שלהם בהפסקות ובזמן מנוחה במהלך היום כדי לשמור על רמות אנרגיה גבוהות.

כמנהיגים עסקיים יש לנו תפקיד, לראות את המופנמים ולתת להם את הבמה. בתהליכי אסטרטגיה שאני מוביל, לדוגמה, אני מוודא שהאנשים השקטים ישמיעו את קולם. אפילו פיתחתי טכניקות שבהן חלק מהתהליך הוא בכלל "אינטראקטיבי־אנונימי" כדי שכל הקולות יישמעו ויהיו שווים ללא תלות בעוצמתם. כי כשהאנשים השקטים משתתפים יוצא מהם זהב.

ערן גפן / צילום: מנחם רייס

ערן גפן הוא מייסד G^Team, חברה לייעוץ אסטרטגי, שעוזרת לחברות לפתח מנועי צמיחה חדשים . הוא בעל ניסיון בעבודה עם מנכ"לים והנהלות של החברות המובילות בארץ ובעולם, בהן קוקה קולה, וולט, מיקרוסופט, שטראוס וקימברלי קלארק. חברה קודמת שהקים נרכשה על ידי WIX. גפן מפעיל את הפודקאסט "חצי שעה של השראה" ומחבר הספר "יוצרים צמיחה - כך הופכים יצירתיות עסקית לתוכנית עבודה".

עוד כתבות

ולדימיר פוטין בהצהרה מיום שישי, בשבוע שעבר / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

פוטין הציב תנאים לסיום המלחמה באוקראינה, בעולם מגנים: "מזויף"

נשיא רוסיה הצהיר ביום שישי האחרון כי יסיים את המלחמה עם אוקראינה, בתנאי שתיסוג משטחיה בארבעה מחוזות עליהם הכריז כטריטוריה רוסית כבר ב-2022 ● הצהרתו באה יומיים בלבד לפני פסגת השלום בשווייץ שהחלה היום, בה משתתפות מעל 90 מדינות, כדי לדון באפשרויות להביא לסיומו של הקונפליקט

ריצ'רד פרנסיס, נשיא ומנכ''ל חברת טבע / צילום: דוברות טבע

זינוק של 130% בשנה: טבע משאירה אבק לחברות הגדולות בבורסה

מניית חברת התרופות פתחה מבערים, ושווייה גבוה ביותר מ־50% מזה של הבנקים לאומי והפועלים • לבדידות בצמרת תרמה גם צלילת מניית ענקית התוכנה נייס

חוק הרבנים חוזר לכנסת / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

חוק הרבנים חוזר לדיונים בוועדת החוקה של הכנסת

החוק יאפשר למנות עוד משרות רבות של רבנים, ויעניק לשר הדתות ולרבנות שליטה כמעט מלאה בתהליך על חשבון הרשויות המקומיות ● מהו חוק רבני הערים שהקואליציה מנסה לקדם, ולמה הוא חשוב לש"ס?

נתב''ג. ירידות המחירים לא יימשכו לתוך הקיץ / צילום: דני שדה

שיטת המדידה של סעיף אחד השתנתה - וחיזוי מדד המחירים לצרכן יצא משליטה

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הפסיקה לקחת מחברות התעופה את מחירי הטיסות, והחלה לאסוף מידע מהרשת ● התוצאה: שינויים דרמטיים שמטלטלים את המדד ומשבשים את היכולת לחזות הלאה ● מהם ההבדלים בין שיטות המדידה, והאם הטיסות באמת הוזלו ב-25% מאז ספטמבר? ● הלמ"ס: "שיקוף טוב יותר של המציאות"

אילת / צילום: Shutterstock

שילמו על יחידת דיור באילת, אך לא חתמו על הסכם מכר. האם ניתן להכריז עליהם כבעלים?

התובעים ביקשו להכיר בהם כבעלים של יחידת דיור, לאחר שחתמו על טופס הרשמה, שילמו עליה והחברה המוכרת נכנסה להקפאת הליכים ● אלא שהדירה נמכרה לאחר מכן לרוכשים אחרים שחתמו על חוזה מכר ● מה קבע בית המשפט?

היקף המשכנתאות זינק / אילוסטרציה: Unsplash

שוק הנדל"ן מוסיף לזנק: היקף המשכנתאות בחודש מאי - הגבוה מאז ספטמבר 2022

בחודש מאי, נלקחו משכנתאות בהיקף של 7.8 מיליארד שקל - עלייה של 19% בהשוואה לחודש המקביל בשנה שעברה ● נראה כי במהלך החודש, בוצעו משכנתאות על עסקאות שנידחו עקב חג הפסח, אולם עדיין, המגמה מראה על עלייה בהיקפי העסקאות

״אנחנו אסירי תודה להם״, מכריז הצהובון הלונדוני ביום האזכרה בנורמנדיה. האומנם? / צילום: גזיר עיתון

ראש ממשלת בריטניה מגדיר מחדש את הזיכרון הלאומי

רישי סונאק אולי סיים את הקריירה כאשר הסתלק מן האזכרה לשחרור אירופה ● הייתכן שהיא פשוט לא דיברה אל ליבו? הייתכן שחברת מהגרים מוכרחה לשכוח?

עמוס מיכלסון / איור: גיל ג'יבלי

איש העסקים הישראלי שעשה אקזיט של 73 מיליון דולר על חברת תוכנה קנדית

עמוס מיכלסון, מוותיקי ההייטק הישראלי, משמש כיו"ר של חברת התוכנה הקנדית קופרליף כבר שנים ● בשבוע שעבר היא נמכרה באקזיט ענק לחברה שבדית תמורת 730 מיליון דולר

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

שמונה לוחמי הנדסה נפלו בפיצוץ כלי רכב משוריין בדרום הרצועה

שמונת החיילים נספו לאחר שהכלי ההנדסי בו שהו נפגע ממטען חבלה והתלקח ● אחד החיילים שנפלו הוא סרן ווסים מחמוד, סמ"פ בחטיבה 401 ● הפגנות ברחבי הארץ למען השבת החטופים ולהקדמת הבחירות, איילון נחסם לתנועה ● דיווח: ארה"ב ממתינה לסיום הפעילות הישראלית ברפיח, כדי לקדם עסקת חטופים ● עדכונים בולטים

ד''ר שי מרצקי, מנכ''ל ומייסד בונוס ביוגרופ / צילום: עופר וקנין

התביעות הייצוגיות נגד מייסד בונוס ביוגרופ סביב החקירה הפלילית בעניינו נדחו

שי מרצקי, בעל השליטה ומנכ"ל חברת הביומד בונוס ביוגרופ, רכש לפני שנתיים 166 אלף מניות של החברה, ערב עדכון מדדי הבורסה ● הבקשות לתביעות ייצוגיות הוגשו בשנת 2022, ושנתיים לאחר מכן רשות ניירות ערך פתחה בחקירה גלויה בעניין

נאלי פאנדור, שרת החוץ של דרום אפריקה, במסגד בקייפטאון / צילום: Reuters, ESA ALEXANDER

הבוחרים בעולם עייפו מממשלותיהם, האם זה ישפיע על היחס לישראל?

מהודו דרך צרפת וכלה בדרום אפריקה, הרגלים של שנים משתנים בן לילה בעקבות בחירות שנערכו לאחרונה או שעומדות להיערך ● ממשלות של איש אחד או של מפלגה אחת יצטרכו כעת לחפש הסכמות רחבות יותר ● בדרום אפריקה ייתכן שגם ישראל תרגיש את התוצאות

תערוכת יורוסאטורי / צילום: Lafargue Raphael

בית המשפט בצרפת מחמיר את ההגבלות בתערוכת הנשק הגדולה

בית המשפט בבוביני שבאיל דה פראנס שבפאתי פריז קיבל עתירה של ארגונים פלו־פלסטיניים מקומיים שדרשו לאסור כניסת חברות ישראליות באופן גורף לתערוכת יורוסאטורי היוקרתית ● המשמעות: גם חברות שתכננו לשלוח נציגים לתערוכה כדי לקיים פגישות או לפנות למציגים אחרים, לא יוכלו לעשות זאת

נחתים אמריקאים בתרגיל. התאמנו בסביבת טייוואן לפחות שנה / צילום: Reuters, EyePress News

חיל הנחתים האמריקאי כבר התחיל להתכונן למלחמה שתפתח סין

חיילי הנחתים של ארה"ב מוטסים במסגרת תרגילים צבאיים למקומות מרוחקים שמהם הם עשויים יום אחד להילחם בסין ● הכוחות לומדים איך לעכב את הסינים כדי לקנות זמן לתגבורת אמריקאית, לומדים איך לתקשר ביניהם ולהישאר מוסווים ויודעים איך ליצור הסחה: "כל חיישן שסין מגייסת כדי לחפש כוח של חיל הנחתים, הוא חיישן שלא מחפש מטרה אחרת" ● חזית סין-טייוואן, פרויקט מיוחד

יוליה שמאלוב-ברקוביץ' / צילום: שלומי יוסף

עיתונאי חדשות 13 הכריזו על סכסוך עבודה. מה המשמעות?

סכסוך העבודה הוכרז בעקבות מינויה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חדשות 13 ● הכרזה על סכסוך עבודה היא שלב ראשון בשורת צעדים שיכולים לנקוט עובדים במקום עם יחסי עבודה קיבוציים ● האם צעדים אלה יכולים לכלול גם התפטרות קולקטיבית, ומה הדין לגבי פיטורים של מי שמתנגד כעת למינוי?

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר מיכל יערי / צילום: תומר אפלבאום

החוקרת שבטוחה: זה המסר שישראל חייבת להעביר למדינות ערב

שיחה עם ד"ר מיכל יערי, חוקרת מדינות המפרץ הערביות ● על השינוי שמבקש בן סלמאן לחולל בסעודיה ועל היחסים המורכבים עם ישראל ביום שאחרי 7 באוקטובר • האזינו

זהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי

שני ילדיו של זהר זיסאפל קיבלו מניות בשווי 23 מיליון דולר

יום לפני שנפטר אשתקד העביר זהר זיסאפל, מחלוצי תעשיית ההייטק בישראל, את החזקותיו בחברות רדקום וסרגון לילדיו מיכאל וכליל, בחלקים שווים

צילום: AP - Seth Wenig, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אם התחזיות של עונת הדוחות בוול סטריט יתממשו, הראלי רחוק מסיום

עונת הדוחות החולפת כונתה "המבחן של הראלי בוול סטריט". בדיקה חדשה, שניתחה את התוצאות של החברות במדד S&P 500 שפרסמו את הדוחות שלהן, מעלה כי הראלי עבר את המבחן ● הרווחים של החברות המדווחות קפצו בקצב מסחרר, רובן גם עקפו את תחזיות האנליסטים, וגם: איזה סקטור נהנה מהכי הרבה המלצות קנייה בשבועות האחרונים?

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: איל יצהר

היועמ"שית: "לא ניתן להעלות את גיל הפטור למילואמינקים מבלי לצמצם את חוסר השוויון"

עו"ד בהרב-מיארה הודיעה לממשלה כי קיימת מניעה משפטית להאריך את גיל הפטור ממילואים, לנוכח אי-צמצום הפער בשוויון בסוגיית גיוס החרדים ● עם זאת, היא ציינה כי ניתן להאריך לתקופה קצרה נוכח התחייבות גלנט למצות את פוטנציאל הגיוס ● ועדת השרים לחקיקה אישרה היום להאריך את הוראת השעה בשלושה חודשים - בהתאם לעמדת היועמ"שית

גילברט ורוזנטל מראיינים את מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג. תהליך יצירת פרק אורך שישה שבועות / צילום: מתוך יוטיוב

כל האנשים החכמים ביותר בחדר מאזינים לאותו פודקאסט

שיחת עומק של שעות ארוכות על חברה אחת היא לא מתכון ברור לרייטינג מסחרר ● אבל כשבן גילברט ודיוויד רוזנטל צוללים לסיפורים האפיים של החברות המצליחות ביותר, המנהלים הבכירים בעולם מאזינים ● כך הפכה Acquired לתוכנית האהובה על עולם העסקים, והיא מכניסה ליוצריה מיליוני דולרים

צבי לנדו, גילון בק וגבי ויסמן / צילום: איל יצהר, תמר מצפי, יח''צ נובה

סולאראדג' בשפל, והחברה הביטחונית שזינקה ב-17% ביום אחד

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● חברת ההגנה ההיקפית סנסטאר זינקה לאחר הדוחות ● סולאראדג' המשיכה במומנטום השלילי וצללה בכ-8% ● ונובה נהנית מהביקוש לשבבים בתחום ה-AI