גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אז רוב העולם נגדנו או בעדנו? מסקנות מהמקום החמישי של עדן גולן

האירוויזיון מלמד אותנו פרק חשוב על חוכמת ההמונים מול חוכמת המומחים, ולפיו הקולקטיב יודע יותר טוב ● גם בסוגיית דירוג האשראי של ישראל, האנשים בשטח מיטיבים לתמחר את הסיכונים ● ומה לישעיהו ליבוביץ ולכל זה

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון / צילום: Associated Press, Martin Meissner
עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון / צילום: Associated Press, Martin Meissner

קבוצת "ישראלים במיאמי" בפייסבוק, שעסוקה בעיקר בהצעות וחיפושי עבודה, בהשגת אשרות הגירה, בהצעות אירוח ובהופעות של סטנדפיסטים וזמרים מישראל שקפצו לביקור, כוללת היום למעלה מ-50 אלף חברים. 346 הצטרפו בשבוע האחרון. קבוצת "ישראלים בברלין" כוללת 35 אלף חברים, "ישראלים בפורטוגל" מונה 34 אלף ו"ישראלים ביוון חברים זה לזה" כוללת 7,400 חברים. מאות חדשים הצטרפו אליהן בשבוע האחרון.

התחקיר עוד לא הושלם אבל המינויים כבר מעוררים סערה: מה עובר על היחידה היוקרתית של חיל המודיעין 
פרשנות | ישראל והאו"ם: מה כדאי לזכור לפני שגורסים 

לא רוצה להשבית שמחות, אבל זה מוכרח לצנן את ההתלהבות המוגזמת מאז מוצ"ש שעבר, לאחר שעדן גולן (האלופה) קיבלה חיבוק חם מהצבעת הקהל באירוויזיון. מקום שני במבחן הקהל שבבית, שהוכיח לכולם שבעצם "אירופה איתנו". כשאין הצבעת נגד, אלא רק הצבעת בעד, חייבים להכניס לפרופורציות 12 נקודות שקיבלנו ממקומות כמו גרמניה, פורטוגל, אוסטרליה או "שאר העולם" (היי מיאמי). ודאי בשבוע של יום זיכרון ויום עצמאות. כמעט מיליון ישראלים גרים כיום מעבר לים, לא כולל הקהילות היהודיות שחיות שם. מרבית הישראלים בחו"ל, ותיכנסו לקבוצות הללו כדי לראות עד כמה אני צודק, עושים הכל כדי להסביר לעצמם ולאחרים כמה חשוב שהם נמצאים שם ולא פה כרגע. הצבעה לעדן, בעלות סמלית של פחות מאירו, מתבקשת מאליה.

כל זה לא צריך להפריע לנו ללמוד עוד פרק חשוב על חוכמת ההמונים מול תובנות המומחים. שופטי תחרות האירוויזיון - המומחים שנבחרו בכל מדינה כמי שנחשבים לאנשים שמבינים במוזיקה ובתרבות - נתנו לישראל 52 נקודות, לעומת 323 נקודות שנתן לנו הקהל הרחב בבית. לא צריך יותר מדי היכרות עם מוזיקה או עם התחרות כדי להבין ששום שיקול ענייני לא היה מעורב בהחלטתם, אבל קחו מזה את המסקנה שחוכמת ההמון הקולקטיבית נכונה ומדויקת פי כמה.

אור השמש המחטא יודע גם לסנוור

בתזמון נהדר, גם המגרש הכלכלי זימן לנו בסוף השבוע הקודם שיעור בפער הבלתי נתפס בין חוכמת ההמונים לבין חוכמת המומחים. בשישי בערב הודיעה חברת דירוג האשראי מודי'ס שהיא מותירה את דירוג האשראי של ישראל על רמה של A2. מדובר בבשורה מעודדת למדי, אלא שבשוק עצמו כבר מתמחרים אותנו ברמת סיכון גבוהה בהרבה, BBB- לפחות, כ-4 רמות מתחת. ושוב, כל מי שעיניו בראשו מבין שאכן יותר מסוכן כאן, כלכלית ובכלל. בלי שום קשר לשאלה מי אחראי ומה ניתן לעשות כדי לעצור את הסיוט שנכפה עלינו, צריך לתמחר את פרמיית הסיכון הזו. התרגום המעשי הוא כמובן התשואה שמבקשים רוכשי החוב לקבל, שדומה כרגע למדינות שמדורגות הרבה מתחת לציון שקיבלנו מהמומחים של חברת הדירוג הבינלאומית.

על הדרך, התוצאות המוטות של שופטי האירוויזיון צריכות להזכיר לנו גם את הבעייתיות שכרוכה בהצבעה שקופה מול כולם. אוהבים לצטט את שופט בית המשפט העליון האמריקאי לואי ברנדייס, שטבע את הביטוי "אור השמש הוא המחטא הטוב ביותר", אבל תחת אור השמש המסנוור אנשים גם מתנהגים אחרת. כשפוליטיקאים, או להבדיל שופטים בתחרות בינלאומית, יודעים שהצבעתם ודבריהם יירשמו בפרוטוקול ויחשפו לעין כל - הם ייטו לא פעם להכריע לפי המצופה מהם. ובסופו של דבר, במציאות העגומה, קשה לראות אירופאי שבפנים גלויות ירים יד לטובת ישראלית בת 20 שנתנה את הופעת חייה. אור השמש יודע גם לסנוור כך שאי אפשר לראות את האמת הברורה.

בני החושך שלטו, עוד לפני הרשתות החברתיות

ועוד הערה אחרונה על רוב ומיעוט. כבר בעידן של טלוויזיה ותקשורת המונים בחיתוליה אמר פרופ' ישעיהו ליבוביץ שיותר משהיא מדרדרת את הציבור, היא מכניסה את "בני החושך" לפריים שלנו. הוא ציטט את "אופרה בגרוש" של ברכט ("אחת מהיצירות הגדולות ביותר לאחר מלחמת העולם הראשונה"), שמסתיימת באמירה כי "אלה מצויים בחושך ואלה מצויים באור, אך את בני האור רואים ואת בני החושך אין רואים". רק שהיום, הוא אמר, די לפתוח טלוויזיה או עיתון ולראות את בני החושך אצלנו בבית (על עולם ומלואו - שיחות עם מיכאל ששר, הוצאת כתר 1987). והוא לא צפה את הרשתות החברתיות ואת האלגוריתם שבעיקר מעוניין להראות לנו את בני החושך ולחולל כאוס, ולא דמיין איך תיראה האקדמיה האמריקאית בשנת 2024, ולא את הכאפיות על ראשי צופים צועקי בוז בתחרות שירה אירופית.

הבעיה היא שזה מדבק. כשידם של בני החושך על העליונה, זה יכול להסביר למה הפוליטיקאים שלנו יורדים למכנה משותף נמוך כל כך. כמו שאמר ליבוביץ: "מאחר שרוב בני האדם הם טיפשים ורשעים, הרי שגם שלטון הרוב הוא שלטון הטיפשים והרשעים, וזאת אנחנו הרי רואים ממש בכל העולם כולו".

כוכבי השבוע

מצוין: האפליקציה שאתם חייבים להוריד  

עזבו הכל ותורידו לטלפון את האפליקציה של ChatGPT, ששודרגה והפכה לחינמית. שאלתי את האפליקציה על יתרונותיה מול חסרונותיה. היתרונות שהיא מונה הם נגישות וזמינות, סיוע בכתיבה ("יכולה לעזור בכתיבת מסמכים, מכתבים, מאמרים ועוד"), למידה מותאמת אישית ("הסברים ברמות שונות") ושיפור ביצירתיות ("סיוע ברעיונות חדשים לכתיבה יצירתית").

בצד החסרונות, היא מודעת לבעיותיה: "ChatGPT עשוי לספק מידע לא מדויק או מיושן, מאחר והמודל מתבסס על ידע שנצבר עד לתאריך מסוים". יש לה גם בעיות הבנה והקשר, תלות טכנולוגית ("שימוש מוגבר יכול לגרום לצמצום יכולת הלמידה העצמאית") ופגיעה בפרטיות.

"באופן כללי", היא כותבת,"ChatGPT הוא כלי עוצמתי עם פוטנציאל רחב, אך חשוב להשתמש בו בצורה מושכלת ולהיות מודעים למגבלותיו". בהצלחה לכולנו.

בלתי מספיק: כשהניתוק הופך כבר לדגל

בכל יום מחדש מתאמצת הממשלה להוכיח עד כמה היא מנותקת. ואין מיטיב משר השיכון יצחק גולדקנופף להטיח זאת לכולנו בפרצוף.

השבוע קרא השר החרדי להצטרף לצעדת עזה שיצאה משדרות ביום העצמאות וקראה להתיישב מחדש ברצועה. כשעמדה כזו באה משר שנציגיו אפילו לא נושאים בנטל הביטחוני, נציג מדינה שעשרות אלפי תושביה לא יכולים לחזור לביתם שבתוך גבולות ישראל, ברור למה זה לא עובר חלק בגרון. יום קודם לכן הגיע השר לשאת דברים בבית הקברות הצבאי ברחובות. החוק אמנם קבע ששרים וחברי כנסת יכבדו בנוכחותם את בתי העלמין, אבל צריך מידה מאוד קלה של היגיון בריא כדי לא לשאת דברים מול קברי גיבורים שנפלו בצבא, שבו השר בוחר שלא לשרת.

אבל הניתוק הזה לא באמת מפליא. הרי רק במקרה, בגלל התנגדות מבית, אותו גולדקנופף אינו חבר בקבינט הביטחוני שלנו.

עוד כתבות

אניית הצובר Tutor / צילום: Max Wei/marinetraffic.com

לראשונה: החות'ים פגעו באוניית סוחר עם כשב"ם ממולכד

החות'ים תקפו את ספינת הצובר שבבעלות יוונית "טוטור" דרומית־מערבית לעיר הנמל חודיידה, באמצעות כלי שיט בלתי־מאויש בו השתמשו כחימוש משוטט ● בסוכנות TWZ דווח כי "זו ספינה מתה כעת, ונדרשת עבורה פעולת חילוץ"

יו''ר התעשייה האווירית, עמיר פרץ / צילום: תעשיה אוירית

התעשייה האווירית אישרה דיבידנד למדינה, ואיזה מענק יקבלו העובדים?

דירקטוריון תע"א אישר להעניק למדינה דיבידנד בסך כ־580 מיליון שקל, לאור תוצאות השיא בשנת 2023 ● מסתמן שיש הסכמה על הפחתת הדיבידנד, אך הצדדים עדיין דנים על כמה החברה תקבל בחזרה עבור מו"פ בגין המלחמה ● בתוך כך, דירקטוריון תע"א אישר מענק חסר תקדים לעובדים בסך כ־120 מיליון שקל, ומסתמן שסכסוך העבודה יופסק

אילוסטרציה: Shutterstock

מהפכת הענן הממשלתי: הפוטנציאל אדיר, המימוש רחוק

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם: קידום המעבר הממשלתי לענן ציבורי

יוליה שמאלוב ברקוביץ / צילום: שלומי יוסף

עובדי חדשות 13 לדירקטוריון: "תדהמה ושאט נפש ממינוי יוליה שמאלוב-ברקוביץ'"

עיתונאיות ועיתונאי חדשות 13 שיגרו מכתב חריף לדירקטוריון, בו הביעו התנגדות למינוי יו"ר הרשות השנייה לשעבר ליו"ר החברה ● לפי המכתב, "המינוי כה פסול ומופרך, עד כי מתעוררת תהייה שמא דירקטוריון החברה פעל במודע בניגוד לטובתה העסקית והציבורית" ● רשת 13: "ועדת האיתור פעלה במקצועיות ובתהליך סדור"

מדי גרמניה וצרפת ליורו 2024 / צילום: יח''צ אדידס ונייק

לקראת יורו 2024: בתחרות בין מותגי הספורט, נייקי מנצחת

מחר ייפתח טורניר הכדורגל האירופי בהשתתפות 24 נבחרות ● המותג האמריקאי נייקי מאמץ תשע מהן, בעוד המותג הגרמני אדידס מאמץ שש ופומה מאמץ ארבע • החסויות, שמגיעות לעשרות מיליוני יורו בשנה, מאפשרות חשיפה למיליארדי צופים בפרק זמן קצר – ובעיקר מהוות מקדם הכנסות גבוה

משרדי Joonko בעיגול: עילית רז / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

הרגולטור בארה"ב נכנס למכבסת המילים של היזמים, והכל בגלל חברה ישראלית

בכתב אישום שהגישה הרשות האמריקאית נגד היזמית עילית רז, נטען, בין השאר, שהיא רימתה את המשקיעים באשר לטכנולוגיית בינה מלאכותית, שהחברה שהקימה עשתה בה כביכול שימוש ● האם יזמים אחרים עשויים למצוא את עצמם בבית משפט בשל גוזמאות בתחום?

שופט העליון יוסף אלרון / צילום: שלומי יוסף

לוין הציע למנות את יוסף אלרון לנשיא בית המשפט העליון ונתקל בהתנגדות עזה

הצעתו של שר המשפטים - למנות את השופט יוסף אלרון לנשיא בית המשפט העליון למשך שנה - נתקלה בהתנגדות השופטים, חברי לשכת עורכי הדין וח"כ קארין אלהרר ● ראש לשכת עורכי הדין: "הצעה שערורייתית והמשך ההפיכה המשטרית - לא נקבל אף תוצאה מלבד בחירתו של השופט יצחק עמית בהתאם לשיטת הסניוריטי הנהוגה"

סלט עגבניות של לה בוסתן / צילום: אלי אלחלל

עגלת הקפה בחורשה שמגישה סלט בוראטה עסיסי ומאפין פירות יער מושחת

עגלה שמציעה כריכי פרעצל נהדרים, אשת הייטק שהפכה לצורפת לאחר שחלתה, ויצרני שמן זית שחוו שנה קשה ● ביקור בחבל מודיעין נתן לנו קצת תקווה

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; ברודקום זינקה ב-12%, אנבידיה ב-4%, טסלה ב-3%

נאסד"ק עלה ב-0.4% ● המסחר באירופה ננעל בירידות חדות ● חדשות טובות לשוק: מחירי הייצור בארה"ב ירדו ב-0.2% לעומת עלייה של 0.5% בחודש שעבר ● התחזית של קתי ווד: מניית טסלה תעלה פי 14 בחמש שנים ● שאלת 56 מיליארד הדולר: האם יאשרו היום בעלי המניות של טסלה את חבילת השכר של אלון מאסק? ● באפט מכר חלק ממניותיו באפל ברבעון הראשון, כמה הוא הפסיד?

מוצרי סוגת. החברה בדרך להנפקה / צילום: תמר מצפי

בתוך שנה: פורטיסימו עשויה להנפיק את סוגת לפי שווי של מיליארד שקל

הנפקת סוגת עשויה לצאת לפועל רק בעוד שנה, בהתאם להתפתחויות במלחמה ● קרן ההשקעות בראשות יובל כהן השביחה את יבואנית המזון מאז השתלטה עליה ב-2019

הקנצלר שולץ (משמאל) ליד מל''ט הרון TP של התעשייה האווירית. הראשון מהסדרה שגרמניה חוכרת / צילום: Reuters, IMAGO/Thomas Bartilla

טילים, מל"טים ומערכות הגנה "מייד אין איזראל": ביקור בסלון האווירי של ברלין

הסדר מתערער והעולם מתחמש, ולתעשיות הביטחוניות הישראליות יש היצע מגוון שהוכיח את עצמו בשדה הקרב ● בסלון האווירי של ברלין נראה כי למרות ההפגנות נגד המלחמה בעזה, והשחיקה במעמדה של ישראל כשותפה לגיטימית, ניסיון מבצעי הוא עדיין מילת קסם בנוגע למכירת נשק

יו''ר הפד, ג'רום פאוול / צילום: Reuters, Amanda Andrade-Rhoades

הפד למד להיזהר: בלי ודאות שהאינפלציה נבלמת לא יוריד ריבית

לאחר שנכווה מטעויות העבר, הבנק המרכזי של ארה"ב נוקט זהירות וסבלנות, והציב רף נוקשה יותר מבנקים מרכזיים אחרים

השבוע בעולם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: Sutturstock, AP- Geert Vanden Wijngaert, Ludovic Marin

הימין הקיצוני חוגג את ״אירופה החדשה״ והדנים מוזהרים מפני ראמן

הימין הקיצוני מנצח בגדול באירופה ● רישי סונאק מנסה טריק ישן: הורדת מסים ● רוסיה מעצבנת את ארה"ב בחופי קובה ● יתושי דנגי מתאזרחים באירופה, ודנמרק אוסרת יבוא ראמן קוריאני בטענה להרעלה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

אנשי מילואים ישרתו עד גיל 41, גם גיל הפטור לקצינים יעלה בשנה ל-46

משרד הביטחון יביא בפני הממשלה בקשה להארכה נוספת לחוק שמעלה את גיל הפטור משירות מילואים בשנה אחת לכולם ● בעלי תפקידים מיוחדים ישרתו שנה נוספת גם כן, עד גיל 50 ● זה החוק שהשרים ידונו עליו ביום ראשון הקרוב: כל הפרטים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: דובר צה''ל, נועם מושקוביץ'-דוברות הכנסת, Shutterstock

הנתון הכלכלי המדאיג שהתחבא - ואינו קשור למלחמה

באוצר מודים: גם בלי המלחמה, אנחנו לא עומדים ברף ● חברי הכנסת שוב סבורים שזכותם לעשות ככל העולה על רוחם ● והשורטיסטים נכחדים מוול סטריט ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

עזבו את היורדים מהארץ ותתחילו לדאוג מהכסף הענק שבורח מכאן

הישראלים מעבירים לקרנות הפנסיה החדשות כ-5 מיליארד שקל להשקעה מדי חודש, רובם המוחלט מוזרם לחו"ל ● ברמת החוסך, מתבקש לפזר סיכונים, אולם זו הסיבה המרכזית להיכחדות התעשייה הישראלית, ולכך שמי שקונה נייר בתל אביב עלול להיתקע איתו כשירצה למכור

הקשיים של זוגות ידועים בציבור בדרך להכרה / איור: גיל ג'יבלי

הקשיים המשפטיים של זוגות ידועים בציבור נערמים

פסיקות שניתנו לאחרונה מערערות על מצבם של הידועים בציבור, ולכל הפחות מציבות את זכויותיהם בסימן שאלה ● זוגות רבים נדרשים להוכיח את הסטטוס שלהם בפני רשויות כדי לקבל זכויות שנשואים מקבלים אוטומטית, כמו הנחה בארנונה, וכדי למצות אותן נתקלים בחומת ביורוקרטיה: "הכל תלוי בפקיד שנופלים עליו"

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

בדרך לקו האדום: מה צפוי בנתוני האינפלציה בישראל היום?

התחזיות למדד המחירים לצרכן בישראל לא ממש אופטימיות ● ההערכות הן שהמדד יעלה לקצב שנתי של 3.1%-3.2%, ובפעם הראשונה יעקוף את טווח היעד של בנק ישראל

לעשות אקזיט בלי לעבור בבורסה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

70% בשלוש שנים: החברה הקיבוצית המצטיינת של הבורסה ולמה חברות חדשות לא מגיעות

מפעלי הקיבוצים נחשבים לפאר התעשייה בישראל, כפי שיכולה להעיד סדרת עסקאות מכירה בשנים האחרונות לקרנות השקעה או לגופים בינלאומיים ● מצד שני, הם כבר אינם מחפשים בדרך כלל את מסלול גיוס ההון דרך הנפקה בבורסה ● מה הסיבות לכך ועד כמה הן קשורות לשינויים שחלו באופי הקיבוצים עצמם

שרקוטרי בהופמן / צילום: גיל אבירם

ראשון לציון מקבלת דחיפה משני מקומות נהדרים בהובלה נשית

רתם לב־ארי פתחה את הופמן בעיר היין, שדווקא בה "אין מקום שווה לקנות או לשתות יין", והמעדנייה של עדי בלכר עושה חשק לטעום הכל