גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עלייה של 64% במחירי הביטוח: זה הרכב הנגנב ביותר בישראל מתחילת המלחמה

פוסט שפורסם ברשתות החברתיות גילה כי כדי לבטח את אחד הרכבים הגניבים בישראל, טויוטה RAV4, נדרשה בעליו לשלם סכום המגיע כמעט לשישית משווייו ● "זו אמירה חד-משמעית ללקוח, שאת הדגם הזה החברה לא רוצה לבטח", אומרים בלשכת הסוכנים ● בשוק ממליצים לרוכשי מכוניות לכלול את עלות הביטוח בשיקולים בעת רכישת רכב חדש

רכבי טויוטה חונים בשכונת מגורים. מכת גניבות רכב / צילום: טלי בוגדנובסקי
רכבי טויוטה חונים בשכונת מגורים. מכת גניבות רכב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בתחילת החודש הסעירה אישה צעירה בשם הדר ביסמוט את הרשתות החברתיות, כשפרסמה כי כאשר רצתה לרכוש ביטוח לרכב שבו היא מחזיקה, מסוג טויוטה RAV4, ההצעה שקיבלה לביטוח המקיף עמדה על לא פחות מ-23 אלף שקל (בנוסף ל-2,400 שקל לביטוח חובה). לאחר שגולשים נדהמים הציפו אותה בשאלות, היא הסבירה כי אינה נהגת חדשה והיא לא מתגוררת באזור מסוכן. כך שהעלות הלא הגיונית על פניה של הביטוח שהוצע לה מעלה תהיות מדוע התבקשה לשלם מחיר כה יקר, בעיקר כשלדבריה הרכב מוערך בכ-150 אלף שקל (קרי, כמעט שישית מערך הרכב).

"השוק מתפוצץ": תקציבי הביטחון בעולם מזנקים ואלה חלק מהמניות שעשויות להרוויח מכך
הצוללת | שוקלים לרכוש מכונית חשמלית? את האזהרה הזו אתם חייבים לשמוע 

ההצעה היקרה במיוחד ניתנה ככל הנראה מאחר שהפרטים שמולאו לצורך קבלתה הראו בטעות כי הוותק שלה החל בשנת 2024, כלומר על פניו היא נהגת חדשה. מבדיקת גלובס, באמצעות סוכנות הביטוח הדיגיטלית Wobi שעורכת השוואה בין הצעות חברות הביטוח, עולה כי בדגם הרכב הזה (טויוטה RAV4 משנת 2022) המחיר עבור נהגת יחידה בת 36 עם ותק של 15 שנה ועבר ביטוחי נקי (כלומר ללא תאונות בשלוש השנים האחרונות), נע בין 17 אלף שקל (לביטוח מקיף וחובה) בהצעה היקרה ביותר ל-7,400 שקל בזולה.

ההסבר למחירים הללו פשוט, וכפי שנכתב בגלובס לא פעם במהלך השנה וחצי האחרונות - הוא טמון במכת גניבות הרכב, כשההערכה בענף הביטוח היא שבכל לילה נגנבים בישראל לפחות 50 כלי רכב. מנתוני המשטרה, טויוטה RAV4 הוא אחד הרכבים הגניבים בישראל, כשמאז 2017 ועד פברואר השנה נגנבו כ-1,200 רכבים כאלה.

רכב מסוג זה עולה כ-200 אלף שקל, וכאשר הוא נגנב חברת הביטוח, בהנחה שבעל הרכב רכש עבורו ביטוח מקיף שמכסה את הגניבה, משלמת את שוויו המלא. זאת בניגוד לתשלום בגין תאונה, שעומד בממוצע על כ-20 אלף שקל. לשם השוואה, בבדיקה ב-Wobi, נהגת עם אותם נתונים שתבקש לרכוש ביטוח לרכב יוקרה מסוג אאודי A8, שמחירו עובר את החצי מיליון שקל, תוכל לקבל הצעה גם עד 20 אלף שקל.

"דוגמאות למקרים שחברות הביטוח לוקחות מחירים מאוד גבוהים או שהן דורשות תנאי מיגון מאוד קשוחים, לא חסרות", אומר שי שדה, יו"ר הוועדה לביטוח כללי בלשכת סוכני הביטוח. "בסופו של דבר זו אמירה חד-משמעית ללקוח - שאת הדגם הזה החברה לא רוצה לבטח".

עליית מחירים של 64%

נדב שרייבמן, מנהל מחלקת מחקר ואנליזה ב-Wobi, מסביר כי בייחוד ברכבים גניבים, יש פערים בין החברות שכן כל חברה מתמחרת כל סיכון באופן שונה. "יש חברות שמעניקות משקל גדול יותר לנסועה (כמה ק"מ הנהג נוסע, ר"ו) ואחרות מעניקות משקל גבוה יותר לגניבות, כך שלצורך העניין הן מעדיפות לא לבטח טויוטה RAV4 ולכן נותנות הצעות מחיר גבוהות. זה היתרון כשעושים השוואה אמיתית", מציין שרייבמן.

"הטויוטה RAV4 נגנב כמו לחמנייה, והוא לא לבד. ישנם 6-8 דגמים שמהווים יותר ממחצית מתוך סך הרכבים הגנובים שבחברות הביטוח עדיין מפסידים עליהם גם אחרי עליית הפרמיה", אומר גורם בכיר באחת מחברות הביטוח.

על פי מדד Wobi, במשך שנתיים וחצי (מאז אוקטובר 21) עלו מחירי הפוליסות בממוצע ב-64%. לדברי אותו גורם, בשאר הדגמים שאינם כלולים באותה "רשימה שחורה", העלאת התעריפים כבר מספיקה כדי לכסות על ההפסדים של החברות שגדלו בשל הגניבות, כמו גם בשל התייקרות החלפים, הגידול בשכיחות התאונות והתייקרות הרכבים עצמם.

מנתוני המשטרה לשבע השנים האחרונות, שפורסמו בעקבות בקשה של התנועה לחופש המידע, חמשת הרכבים הגניבים ביותר הם טויוטה קורולה (6,582 רכבים בשבע השנים שעד פברואר השנה), מאזדה 3, יונדאי i25, קיה פיקנטו ומאזדה CX.

 

חוסמת ביטוח או מייקרת

כפי שפורסם בגלובס בתחילת השנה, מלחמת חרבות ברזל הביאה לשינוי מסוים בהעדפות הגנבים, כשלרשימה השחורה הצטרף גם סוזוקי ג'ימני, רכב שטח קטן שמאפשר ניידות גבוהה ועל פי חשש בענף עשוי לשרת גורמי טרור בפעילות חבלנית. על פי ההערכות מתחילת המלחמה בעזה נגנבו בישראל כ-300 כלי רכב מסוג זה.

"ברכבים הגניבים יש בעיה מאוד משמעותית לבעלי הרכבים למצוא ביטוח במחירים שפויים", אומר שדה, וטוען כי הסיכוי לגניבה מתורגם לסיכון סטטיסטי בחברת הביטוח. "יתכן שבחברה מסוימת היו בתקופה האחרונה עשרות או מאות גניבות של דגם מסוים, ולכן בשל האקטואריה היא גובה מחיר שהוא על גבול הבלתי הגיוני.

"לדוגמה, אם החברה יודעת בוודאות של 80% שיגנבו דגם מסוים, אז גם פרמיה של 23 אלף שקל לא מצדיקה מבחינתה את הסיכון (החברה כאמור תשלם את מלוא עלות הרכב, ר"ו).

"מצד שני, אם הסיכוי לגניבה הוא רק 50%, חוק המספרים הגדולים יאפשר לחברה ליישר את המספרים עם מחיר של 23 אלף שקל. כלומר אם היא תבטח מספיק רכבי טויוטה כאלה, הסיכון שלה הוא סביר", אומר שדה.

גורם בענף הביטוח מסביר זאת היטב: "בסופו של דבר מדובר על עסק שצריך להראות רווח לבעלי המניות שלו, בין שזו חברת ביטוח ציבורית או פרטית. שכיחות הגניבות לדגמים 'נורמליים' נעה סביב 0.35%-0.5% מכלי הרכב מאותו דגם, וגם זה אחרי שהשכיחות הוכפלה בעקבות העלייה בגניבות", אומר הגורם. "אז אם יש רכב ששכיחות הגניבות שלו מגיעה ל-3% ואף ל-5%, החברה לא עומדת בזה. אז יש חברות שחסמו לגמרי אפשרות לרכוש אצלן ביטוח לדגמים הללו, או שפשוט ייקרו מאוד את התעריפים".

"עיקר הגניבות - לחלפים"

מכת גניבות הרכב בישראל עולה למשק, על פי ההערכות, בהפסד של מיליארדי שקלים בשנה. מחקר שפרסמה לאחרונה חברת איתוראן, המספקת פתרונות לעולם הרכב ובהם שירותי איתור רכב גנוב, לימד על הזינוק בהיקפי הגניבות.

מנתוני המחקר עלה כי ברבעון הראשון השנה הגניבות עלו ב-35% לעומת הרבעון שקדם לו (על-פי מדגם ארצי של 800 אלף כלי רכב). באיתוראן ציינו כי המגמה נמשכת, וצפוי גידול גם ברבעון השני של השנה. לפי הנתונים, 41% מכלי הרכב הגנובים היו רכבים פרטיים, 38% הם ג'יפים וג'יפונים, 9% אופנועים, 7% רכב מסחרי, 3% משאיות ו-2% כלי צמ"ה (ציוד מכני הנדסי).

"גונבים הכול מהכול", אמר לגלובס שחר שרצקי, סמנכ"ל באיתוראן, המנהל את החטיבה העסקית בישראל, אשר מנה את הסיבות המרכזיות לגידול בגניבות הרכב: "הראשונה היא עבור חלפים, לישראל ולרשות הפלסטינית. החלפים יקרים היום גם בגלל יוקר המחיה, וגם משום שבשל תקיפות החות'ים בים האדום ספינות נאלצות לעשות סיבוב וזה מייקר עוד יותר. סיבה שנייה היא שנורא קל לגנוב, אז יש גם גניבות לשימוש עצמי ברשות, זה סגמנט שמאוד עלה בשנים האחרונות. לכך יש להוסיף את המצב הכלכלי - על רקע המלחמה יש כאלה שלא יכולים לעבוד בישראל ומצטרפים למעגל הפשיעה".

עוד הראה המחקר שרק ב-10% מאירועי הגניבה נמצא מפתח הרכב ברשות הגנב. 19% מניסיונות הגניבה היו בשיטה של פריצה אלימה, 6% בגרירה או העמסה של הרכב, וב-1% מהמקרים הרכב נשדד מבעליו או שהמפתח נשאר ברכב. רוב המקרים, 64%, היו בשיטה של קידוד והתחברות לשקע ברכב (טכנולוגית).

6,000 שקל לקיה פיקנטו

בענף הביטוח מסכימים כי העלייה בתעריפי הביטוח לרכבים הגניבים צריכה להיות חלק מהשיקולים של הלקוחות בבואם לרכוש רכב. "חד-משמעתית זה צריך להיות חלק ממערכת השיקולים", אומר שדה. "כשקונים רכב אני מציע לעשות בדיקה גם של הביטוח, להבין את השוק ואת תנאי המיגון. זו קריאה גם לרגולטורים ולממשלה - התייקרות הביטוחים היא חלק מהעלייה ביוקר המחיה. תפתחו את התחרות גם לחברות ביטוח זרות ומחירים יתיישרו ויתרסנו. מדינת ישראל מתגאה בזה שהיא חלק מה-OECD, אבל אנחנו היחידים בארגון שאין אצלנו מבטח זר שעובד בצורה מקומית. המבטחים הזרים היחידים שכאן עובדים כמבטחי משנה, וזה צריך להשתנות", מדגיש שדה.

דמות בכירה, מקרב חברות הביטוח, היטיבה לתאר זאת. "בת משפחה רצתה לקנות קיה פיקנטו. לפני שנתיים הביטוח שלה היה עולה 1,800 שקל והיום הוא כבר מגיע בערך ל-6,000 שקל", סיפרה. "אמרתי לה שתיקח יונדאי i-10, רכב דומה מבחינת ביצועים אבל הביטוח שלו עולה 2,400 שקל כי הוא פחות גניב. כלומר שתקנה רכב אחר רק בגלל שהביטוח זול ב-60%. זו המציאות לצערי".

עוד כתבות

מל''ט אנקה 3 / צילום: צילום מסך יוטיוב

המל"ט הטורקי שהתרסק והביך את ארדואן

אנקה 3, המל"ט המתקדם ביותר של טורקיה, התרסק במהלך טיסת ניסוי ● קוריאה הצפונית תקבל הדרכה שתאפשר לה לייצר כטב"מים איראניים מסוג שאהד 136, תמורת העברת 25 אלף עובדים למפעל כטב"מים ברוסיה ● אוקראינה מייצרת מוקשים במדפסות תלת־ממד ● והודו חושפת כטב"ם מתאבד חדש ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

עמית סגל / צילום: אריק סולטן

אחרי שבע שנים בידיעות אחרונות: עמית סגל עובר לישראל היום

הפרשן הפוליטי של חדשות 12 צפוי להצטרף לשורת הכותבים של מוסף סוף השבוע החדש של העיתון, לאחר שבע שנים במהלכן החזיק טור במוסף לשבת של ידיעות אחרונות ● מוקדם יותר היום, פורסם כי העורך הראשי של מקור ראשון, אלעד טנא, יעבור להיות עורך העל בידיעות אחרונות

יונדאי טוסון הייבריד 4X4 / צילום: יח''צ

מלחמת הסחר שולחת אלינו רכב חדש מאמריקה. האם הוא גם משתלם?

הגרסה האמריקאית של הטוסון, שהגיעה לישראל באדיבות מכסי טראמפ, מציעה תוספת מקום ומערכת הנעה היברידית חסכונית ● המחיר מציב לה אתגר שיווקי ● מבחן דרכים

שלי הוד מויאל / צילום: חן מזרח

הכרישה החדשה: הדרך של היזמת שהייתה מעורבת כבר ב-27 אקזיטים

לפני 15 שנה אבא של שלי הוד מויאל נפטר בפתאומיות, והיא החליטה לעזוב את הקריירה בניו יורק ולחזור לארץ ● מאז היא הספיקה להקים קרן הון סיכון ובקרוב גם נראה אותה על המסכים בתוכנית "הכרישים": "במשך שנים הרגשתי שהיה לי הרבה מזל כשאנשים מסביבי העצימו אותי ודאגו לי - ורציתי לתת את זה גם לאחרים"

אילון מאסק / צילום: ap, Kevin Lamarque

אילון מאסק הכריז על הקמת "מפלגת אמריקה"

יום לאחר ששאל את עוקביו ב-X האם יש להקים מפלגה פוליטית חדשה בארה"ב, אילון מאסק הודיע: "מפלגת אמריקה הוקמה" ● מאסק סבור שלמפלגה החדשה עשויה להיות השפעה משמעותית בבית הנבחרים ובסנאט, נוכח הרוב הדחוק של הרפובליקנים

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

כך ניצחה ממשלת בריטניה את המשפחה של סבתא כוכבה בקרב על דירה בירושה

ביהמ"ש קבע שתלוש שכר בו הופיע מרכיב "בונוס" אותו המעסיק לא ידע להסביר, הינו תלוש שכר פיקטיבי ● ביהמ"ש השלום בירושלים דחה תביעת בני משפחה שטענו לזכויות דיירים מוגנים וזכות בעלות בדירת מגורים ● בעל עירב את אישתו בעסקי החברה, האם היא זכאית לחלק ממנה בגירושים?

אנה וינטור בשבוע האופנה בפריז. תובענית / צילום: Reuters, Benoit Tessier

על המלכה הבלתי מעורערת של עולם האופנה שפרשה השבוע מווג

אחרי יותר משלושה עשורים הכוהנת הגדולה של עולם האופנה פורשת מעריכת ווג ● אבל לא צריך להספיד כל כך מהר את האישה שעל פיה יישק דבר, אנה וינטור מקבלת קידום ותמשיך להיות האורים והתומים של המסלול ● עכשיו נותרת השאלה מי יצליח להכנס לנעלי המנולו שלה?

נתב''ג. הישראלים חזרו להזמין חופשות / צילום: ap, Matias Delacroix

רוב החברות הזרות לא יחזרו לנתב"ג בקיץ. לאן בכל זאת תמצאו טיסה בפחות מ-200 דולר

על אף המספר המצומצם של חברות התעופה שפועלות כיום מנתב"ג, עדיין ניתן למצוא כרטיסי טיסה ברגע האחרון במחירים יחסית זולים, בעיקר ליעדים קרובים כמו קפריסין ויוון ● ייתכן שפתיחתו מחדש של טרמינל 1 באוגוסט יזרז את חזרתן של חברות הלואו קוסט, מה שיגדיל את היצע הטיסות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

עליות קלות בת"א; טאואר עולה בכ-3%, סלקום יורדת בכ-3%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.3% ● השקל התחזק בחדות מול הדולר ● בוול סטריט נתוני התעסוקה מגבירים את החשש שהורדות הריבית מתרחקות ● מנגד, בארץ, הכלכלנים מעריכים שההקלה המוניטרית מתקרבת, אולי כבר ביום שני ● וגם: המניה שזינקה ב-1000% בשנה ועדיין צופים לה אפסייד

הפגנה לשחרור החטופים בדרך בגין בירושלים / צילום: יעל גדות

בכיר ישראלי - התקבלה ההחלטה על יציאת משלחת לקטאר

ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה הערב (שבת) על יציאת משלחת ישראלית לקטאר • טראמפ: "חמאס הגיב ברוח חיובית, אולי תהיה עסקה עד השבוע הבא" ● לראשונה: שני עובדי סיוע אמריקנים נפצעו בפיגוע של חמאס בעזה ●  50 חטופים - 638 ימים בשבי ● עדכונים שוטפים 

בודקים את המיתוס / צילום: דפנה גזית, רשות העתיקות

מי היה הראשון שהשתמש באריה כסמל שלטוני? לא ממלכת יהודה

מדור המשרוקית של גלובס מתחדש ומציג פינה חדשה: בודקים את המיתוס ● אחת לשבוע המדור יעסוק בעיוותים היסטוריים מפורסמים, מדוע נוצרו, וכיצד הם משפיעים עד ימינו ● והפעם: שר המורשת סיפר שהאריה היהודאי השפיע על העמים מסביב, אבל זה כנראה עבד הפוך

קרנות הגידור התמודדו עם המבחן האולטימטיבי / אילוסטרציה: Shutterstock

קרן הגידור של אנשי השוק הוותיקים שמככבת עם תשואה של 31% מתחילת השנה. ומה עשו המתחרות?

הבורסה טסה במחצית הראשונה של השנה, וחלק מקרנות הגידור המקומיות התקשו להדביק את הפער ● מי בכל זאת כיכבה, מה מגלות התשואות של השנתיים האחרונות ומה צפוי בהמשך? ● "הסרנו איום של עשרות שנים שהלך והתעצם בשנתיים האחרונות"

כרזת הסרט ''בחזרה לעתיד'' בעברית. אופטימיזציה של ההווה / צילום: גולן גלובוס - קנון ישראל / יוניברסל

40 שנה ל"בחזרה לעתיד": שובר הקופות שלימד אותנו מה עושים עם טיימליין ואיך לספר מחדש את חיינו

הסרט האייקוני היה הרבה יותר מבידור - הוא עיצב את ההיגיון הפנימי של תרבות הפופ ● בסרט מרטי מק'פליי חוזר בזמן עם הדלוריאן כדי ליצור גרסה משופרת של החיים שלו. היום צריך בשביל זה רק להעלות פוסט

זוהר לוי, מבעלי סאמיט ו'בעל הבית' החדש בפז / צילום: באדיבות סאמיט

בין פז לניו יורק: רואה החשבון שהקים אימפריית נדל"ן בחו"ל מסמן יעד רכישה חדש

אחרי שהסיט את פעילותה של סאמיט מגרמניה לארה"ב, והפך לבעל המניות הגדול בפז, לוטש זוהר לוי עיניים לנכסי חברת הנדל"ן האמריקאית דה זראסאי, שנקלעה למשבר חוב ● האם הצפת הערך הבאה של מי שיצר לעצמו הון של כ־2 מיליארד שקל בשני עשורים, תגיע משוק הנדל"ן של ניו יורק, שעד כה לא האיר לו פנים?

דונלד טראמפ. מדיניות שעלולה להביא על הדולר מכת המוות / אילוסטרציה: Shutterstock

האיתותים גוברים לנטישת הדולר כמטבע הסחר הבינלאומי - והכלכלה האמריקאית תשלם את המחיר

מדינות הבריקס והכלכלה הסינית מתחזקות על חשבון הדולר, וגם ארה"ב עצמה רוצה בהיחלשותו ● הבנקים המרכזיים מגדילים אחזקותיהם בזהב על חשבון נכסים הנקובים בדולרים, ואפילו מתקדמים בפיתוח מטבעות דיגיטליים משלהם ● כל אלה יוצרים את התשתית ליצירת מטבע רב לאומי שיהיה הבסיס לסחר בין מדינתי

שוקי ניר, דניאל בראל, עומר כילף, ראסל אלוואנגר / צילום: שלומי יוסף, איל יצהר, ענבל מרמרי, באדיבות סולאראדג'

הישראלית שקפצה בכ-40% בשבוע בוול סטריט, וזו שקיבלה אזהרה מנאסד"ק

סולאראדג' זינקה ב-39% בשבוע האחרון, בעוד שהמשקיעים בוחנים את השלכות "החוק הגדול והיפה" של הנשיא טראמפ על תחום האנרגיה המתחדשת ● טאואר קיבלה רוח גבית, לאחר שפורסם כי תיקח חלק בפרויקט שבבים גדול בהודו ● ובתחום האוטוטק: REE ואינוויז דיווחו על הודעות מנוגדות שקיבלו באשר לעמידה בתנאי הסף של נאסד"ק

סהאם פרק בראיון לפודקאסט TBPN / צילום: צילום מסך מיוטיוב

ממקבל העבודות הסדרתי: מהנדס התוכנה שטלטל את עמק הסיליקון

סהאם פרק, "הממקבל הסדרתי", הפך לאחרונה לשם הכי חם בעמק הסיליקון לאחר שנחשף שעבד בסתר בכמה סטארט-אפים בו־זמנית ● מאחורי הקלעים בתעשייה פחות מופתעים מהפרשייה: עובדים רבים מודים כי בתעשיית שאינה וודאית, כך הם שומרים על עצמם מפיטורים

ישי דוידי, מראשי קרן פימי / צילום: יונתן בלום

קרן פימי ממשיכה למכור מניות בטחוניות: הציפה רווחים של כ-2 מיליארד שקל מתחילת השנה

הקרן, שמוביל ישי דוידי, מכרה אמש מניות עשות אשקלון ברבע מיליארד שקל - בהמשך למימושים בפי.סי.בי, אורביט ותאת

מאפים וסלטים ב–Benno / צילום: אורנה בן חיים

היקב עם המיתוג המוזר שמוכר 10,000 בקבוקים בשנה

יקב בוטיק עם בלנד ייחודי, סדנת קרמיקה משעשעת, הרצאה בשפת הסימנים ותפריט עם נגיעות מקורדון בלו ● מצאנו חמלה לנפש ביישובים סביב נתב"ג ● חגית אברון תופרת יום

סא''ל איתי זמיר / צילום: פיקוד העורף

הקצין ששלח לנו התרעות של פיקוד העורף: "יש הבדל בין רקטה מעזה לבין מה שמגיע מאיראן"

עשרות אלפי התרעות שוגרו לציבור במהלך 12 ימי הלחימה מול איראן, בעוד מוקד פיקוד העורף טיפל בכמיליון פניות אזרחים ● ההתמודדות, אומר סא"ל איתי זמיר, שאמון על מערך ההתרעה, הייתה מוצלחת - אך "אי אפשר לנוח על זרי הדפנה" ● לאן נעלמה ההנחיה המקדימה, אילו לקחים הופקו מהמערכה - ומה מתוכנן לעשור הבא