גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הכירו את סלים ראמג'י, שעומד לפקח על נכסי הפרישה של עשרות מיליוני אמריקאים

האאוטסיידר הראשון שמנהל את ונגארד צריך לכבוש את לבם של מעריצי בוגל ● עמיתים אומרים שהוא יכול

סלים ראמג'י, המנכ''ל המיועד של ונגארד גרופ / איור: גיל ג'יבלי
סלים ראמג'י, המנכ''ל המיועד של ונגארד גרופ / איור: גיל ג'יבלי

המועמד החיצוני שהתיישב לאחרונה על ההגה של ענקית ההשקעות האמריקאית ונגארד גרופ הוא בנם של מהגרים מטנזניה שלא למדו בקולג', אבל רצו להבטיח ששלושת ילדיהם יעשו זאת. סלים ראמג'י (Salim Ramji) גדל בקולומביה הבריטית שבקנדה ובחופשות הקיץ עבד בחנות המכולת שניהל אביו. בתקופת הלימודים הוא היה בנבחרת הדיבייט (עימות או ויכוח תחרותי לשיפור כישורי השיחה והצגת טענות).

WSJ | בן 84 הציל את החברה שמלהיבה את וול סטריט. כך הוא עשה זאת
המסמכים שחשפו: איפה משקיעי העל שמים את הכסף

כסטודנט ניצח ב־1988 בטורניר דיבייט בינלאומי באנגליה, וזכה לכותרות בעיתון המקומי.

ונגארד הכריזה בשבוע שעבר כי ראמג'י, בן ה־53, ימונה למנכ"ל הבא שלה, במקומו של טים באקלי, שפורש לאחר שש שנים. המשמעות היא שיעמוד בראש גוף הענק שאחראי על נכסי הפרישה של עשרות מיליוני אמריקאים, המנהל נכסים בשווי 9 טריליון דולר.

אנליסטים צופים שהוא יצטרך לאזן כל תוכנית עסקית חדשה ושאפתנית למול תרבות ההשקעות השמרנית שהנחיל מייסד ונגארד המנוח, ג'ון בוגל. ונגארד מהווה גורם דומיננטי בעסקי הקרנות בארה"ב, עם גיוס של 203 מיליארד דולר ממשקיעים חדשים בשנה שעברה.

למד לחסוך מאמא שלו

עברו של ראמג'י בתחום הדיבייט עשוי לסייע לו בהקשרים מקצועיים, בצורך לכבוש קהל, לחשוב במהירות ולתת משוב טוב או רע, לדברי עמיתים לשעבר. "גם אם היה אומר 'בואו נתחיל תרגול של פינוי אשפה', היה ודאי מצליח לרתום חצי מהמשרד למשימה", אמר קולגה לשעבר ממקינזי העולמית.

ראמג'י טוען שאמו נטעה בו בגיל מוקדם תובנה שתשמש אותו מול לקוחותיו העתידיים, כשהיא הקפידה לחסוך כסף בסכום שווה ערך לתוכנית הפנסיה 401(k) בכל חודש, גם אם היו אלה רק 100 דולר, למרות חוסר הביטחון הפיננסי שבו הייתה נתונה בלא מעט תקופות.

ב־1998, לאחר תקופה שבה עבד כעורך דין בלונדון ובהונג קונג, הצטרף ראמג'י לפירמת הייעוץ העסקי מקינזי, שם התקדם לתפקיד שותף בכיר המוביל את תחום ניהול הנכסים. משם עבר ב־2014 לענקית ההשקעות בלקרוק, ובסופו של דבר עמד בראש חטיבת הקרנות הנסחרות ומכשירי השקעה עוקבי המדדים - העסק שהוא הלחם והחמאה של ונגארד.

ונגארד סייעה להעלאת הפופולריות של השקעות אינדקס (על מדדים) פסיביות בעלות נמוכה תחת בוגל, שהשיק את קרן הנאמנות המדדית הראשונה בשנות ה־70. החברה הפחיתה את עמלות הקרנות על ידי גביית מחירים נמוכים ביחס למתחרים במשך עשורים, וכשמתחריה בתעשייה החלו גם הם להציע את העמלות המופחתות, זה הוריד את עלויות ההשקעה עבור אמריקאים ממוצעים.

כבר לא הכי זולה בענף

ונגארד כיום היא מובילת השוק בעסקי הקרנות בארה"ב, אם כי קרנות האינדקס האולטרה־זולות שלה כבר לא בולטות ביחס לעמיתיה. מתחרות כמו בלקרוק ופידליטי מציעות קרנות זהות עבור אותן עמלות זולות.

לכן על ראמג'י תוטל המשימה להצמיח זרמי הכנסה אחרים וחדשים, כגון ייעוץ פיננסי מבוסס עמלות, מעריכים אנליסטים.

בניגוד לרבות ממתחרותיה, החברה היא בבעלות הקרנות שלה, מבנה שלדבריה מסייע לה להעביר רווחים לבעלי המניות בצורה של עמלות זולות יותר.

כאשר עזב ראמג'י את בלקרוק בינואר, הוא היה בין המועמדים הפוטנציאליים לרשת את המייסד לארי פינק. לזכותו נזקפה ההתרחבות המהירה של עסקי תעודות הסל של החברה, שהכניסו יותר כסף חדש מכל מנהל נכסים אחר במהלך כהונתו. ראמג'י גם פיקח על ההשקה של קרן הסל הפופולרית של בלקרוק על ביטקוין - מוצר שוונגארד החרימה בפומבי.

ונגארד מתחזקת צבא של לקוחות נאמנים שקוראים לעצמם Bogleheads, המקפידים על סגנון השקעה פשוט שמעדיף מעקב אחר השוק על פני מסחר אקטיבי. ראמג'י, שמעולם לא זכה לעבוד ישירות עם בוגל, ייבחן תחת המיקרוסקופ של ספקנים בקבוצה הזו החוששים שיועץ ניהולי לשעבר עלול להעלות את העמלות.

לנווט בפוליטיקה

ראמג'י מבטיח שההתמקדות של ונגארד במשקיעים בודדים לא תשתנה תחת הנהגתו. "אני רואה במתחרים מורכבות, ייקור עמלות וחסמים בפני גישה של משקיעים בודדים לשירותי ניהול עושר וניהול נכסים מיטבי", אמר.

כמי שאוחז בהגה של ונגארד, יצטרך ראמג'י לנווט בפוליטיקה של ארה"ב. הקונגרס עוסק לאחרונה יותר ויותר בחברות ניהול הנכסים המובילות, לאחר שמבקרים הצביעו על גודלן העצום ועל כוח ההצבעה שניתן לבעלי המניות. פוליטיקאים משני המחנות מתחו ביקורת על מנהלי נכסים בטענה שהם עושים יותר מדי, או מעט מדי, לקידום נושאים כמו גיוון תעסוקתי או שינויי האקלים.

"התעשייה שלנו נגררה לקרבות פוליטיים, אבל להערכתי ראמג'י יתמודד עם כך היטב", אמר ג'ורג' ווקר, מנכ"ל חברת ההשקעות נויברגר ברמן, שהסביר כי הוא "מאוזן, נבון ורציונלי".

עוד כתבות

כיכר המדינה. לב אזור הביקוש / צילום: באדיבות י.ח דמרי

כיכר המדינה בת"א עובר מתיחת פנים. כמה יעלו הדירות החדשות?

באיזור כיכר המדינה ניתנו בחמש השנים האחרונות 199 היתרים להתחדשות עירונית ● אייל כ"ץ, בעלי חברת תיווך: "יש התאוששות בשוק בעיקר בפרויקטים חדשים והרבה לקוחות מחפשים לשלם 10% עכשיו ו־90% בסוף, ולהוציא שלל הטבות מהיזמים"

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכר דו משפחתי בשטח של 160 מ"ר באלפי מנשה?

הבית נמצא על מגרש בשטח של 250 מ"ר וכולל חמישה חדרים בשני מפלסים ונמכר ב־2.5 מיליון שקל ● ועוד עסקאות מהשבוע האחרון

משחק הפתיחה יורו 2024 / צילום: Reuters, Christian Charisius

אליפות אירופה בכדורגל יוצאת לדרך: מי מנצחת במגרש הכלכלי?

טורניר יורו 2024 יוצא הערב לדרך על אדמת גרמניה שתארח לבדה את התחרות ● במשחק הפתיחה היא תשחק מול נבחרת סקוטלנד ● מי הפייבורטית לזכות, ולמי מבין השתיים שישחקו הערב כלכלה חזקה יותר?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

עזבו את היורדים מהארץ ותתחילו לדאוג מהכסף הענק שבורח מכאן

הישראלים מעבירים לקרנות הפנסיה החדשות כ-5 מיליארד שקל להשקעה מדי חודש, רובם המוחלט מוזרם לחו"ל ● ברמת החוסך, מתבקש לפזר סיכונים, אולם זו הסיבה המרכזית להיכחדות התעשייה הישראלית, ולכך שמי שקונה נייר בתל אביב עלול להיתקע איתו כשירצה למכור

''השיבה הביתה היא הדבר הקשה''. חיילי מילואים בשטח כינוס / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

שיקום נפשי בשטח ושינוי תפיסת הקב"ן: כך צה"ל מתמודד עם טראומות המלחמה

צה"ל יצא למהפכה בטיפול הנפשי - עם קב"נים שנכנסים לשטח הלחימה לצד מרכזי שיקום עורפיים ● ראש ענף חוסן נפשי סא"ל נטע לי צליכובר, מספרת על האתגר בחזרת הלוחמים הביתה: "הדריכות נשארת" ● כעת צה"ל נערך למעבר ללחימה בצפון: "הבדלים רגשיים רבים"

הצבא העממי של סין / צילום: ap, Heng Sinith (עיבוד תמונה)

סין בונה שותפויות לקראת מה שעלול להיות המלחמה הבאה

התמנון הסיני בוחש בכל ושולח זרועות של שיתופי פעולה למדינות רבות וחזקות בעולם ● נפט, סחר ושיקולים אסטרטגיים מובאים בחשבון בניסיון להתעצם ● ובסבך החזיתות סין לא מסירה עיניים מטייוואן, והאיום מרחף מעל ראשה: אם תעז להכריז על עצמאות, סין תתקוף בכל העוצמה ● גלובס ממפה את המדינות שסין חברה אליהן ואת אלה שהיא שמה על הכוונת חזית סין-טייוואן, פרויקט מיוחד

נחתים אמריקאים בתרגיל. התאמנו בסביבת טייוואן לפחות שנה / צילום: Reuters, EyePress News

חיל הנחתים האמריקאי כבר התחיל להתכונן למלחמה שתפתח סין

חיילי הנחתים של ארה"ב מוטסים במסגרת תרגילים צבאיים למקומות מרוחקים שמהם הם עשויים יום אחד להילחם בסין ● הכוחות לומדים איך לעכב את הסינים כדי לקנות זמן לתגבורת אמריקאית, לומדים איך לתקשר ביניהם ולהישאר מוסווים ויודעים איך ליצור הסחה: "כל חיישן שסין מגייסת כדי לחפש כוח של חיל הנחתים, הוא חיישן שלא מחפש מטרה אחרת" ● חזית סין-טייוואן, פרויקט מיוחד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: דובר צה''ל, נועם מושקוביץ'-דוברות הכנסת, Shutterstock

הנתון הכלכלי המדאיג שהתחבא - ואינו קשור למלחמה

באוצר מודים: גם בלי המלחמה, אנחנו לא עומדים ברף ● חברי הכנסת שוב סבורים שזכותם לעשות ככל העולה על רוחם ● והשורטיסטים נכחדים מוול סטריט ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; ברודקום זינקה ב-12%, אנבידיה ב-4%, טסלה ב-3%

נאסד"ק עלה ב-0.4% ● המסחר באירופה ננעל בירידות חדות ● חדשות טובות לשוק: מחירי הייצור בארה"ב ירדו ב-0.2% לעומת עלייה של 0.5% בחודש שעבר ● התחזית של קתי ווד: מניית טסלה תעלה פי 14 בחמש שנים ● שאלת 56 מיליארד הדולר: האם יאשרו היום בעלי המניות של טסלה את חבילת השכר של אלון מאסק? ● באפט מכר חלק ממניותיו באפל ברבעון הראשון, כמה הוא הפסיד?

דירות חדשות / צילום: Shutterstock

עוד 110 אלף שקל לדירה: האזור המפתיע שהוביל בעליות המחירים

בהיעדר פעילות ממשלתית בתחום, הציבור לא מאמין שמחירי הדירות ירדו - וגם הריבית הגבוהה לא עוצרת אותו מלחזור לקנות דירות ● התוצאה - מחירי הדירות חזרו לעלות לאחר שב-2023 רשמו ירידה ● זהו המחוז שהוביל את עליית המחירים

שבוע הספר בתל אביב / צילום: כדיה לוי

האלמותיות של קפקא, היד של גרוסמן: ארבע המלצות טובות במיוחד לשבוע הספר

הפרט הקפקאי הקטן שהופך הכל למסויט, החיבור של גרוסמן לריצה, השעטנז המרגש של יהודית רותם וההפתעה של צבי בן מאיר: כמה הצעות לאלה שנערכים עם רשימות קנייה לשבוע הספר העברי, שייפתח בשבוע הבא

השבוע בעולם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: Sutturstock, AP- Geert Vanden Wijngaert, Ludovic Marin

הימין הקיצוני חוגג את ״אירופה החדשה״ והדנים מוזהרים מפני ראמן

הימין הקיצוני מנצח בגדול באירופה ● רישי סונאק מנסה טריק ישן: הורדת מסים ● רוסיה מעצבנת את ארה"ב בחופי קובה ● יתושי דנגי מתאזרחים באירופה, ודנמרק אוסרת יבוא ראמן קוריאני בטענה להרעלה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה היה השם שנקבע בצה"ל למבצע אנטבה?

מה משותף לציורים המעטרים את שטרות האירו, במה עוסקים אומני קינצוגי ביפן ומהי אוסטקהקה? ● הטריוויה השבועית

ד''ר שי מרצקי, מנכ''ל ומייסד בונוס ביוגרופ / צילום: עופר וקנין

התביעות הייצוגיות נגד מייסד בונוס ביוגרופ סביב החקירה הפלילית בעניינו נדחו

שי מרצקי, בעל השליטה ומנכ"ל חברת הביומד בונוס ביוגרופ, רכש לפני שנתיים 166 אלף מניות של החברה, ערב עדכון מדדי הבורסה ● הבקשות לתביעות ייצוגיות הוגשו בשנת 2022, ושנתיים לאחר מכן פתחה הרשות לניירות ערך בחקירה גלויה באותו עניין

גילברט ורוזנטל מראיינים את מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג. תהליך יצירת פרק אורך שישה שבועות / צילום: מתוך יוטיוב

כל האנשים החכמים ביותר בחדר מאזינים לאותו פודקאסט

שיחת עומק של שעות ארוכות על חברה אחת היא לא מתכון ברור לרייטינג מסחרר ● אבל כשבן גילברט ודיוויד רוזנטל צוללים לסיפורים האפיים של החברות המצליחות ביותר, המנהלים הבכירים בעולם מאזינים ● כך הפכה Acquired לתוכנית האהובה על עולם העסקים, ומכניסה ליוצריה מיליוני דולרים

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

בדרך לקו האדום: מה צפוי בנתוני האינפלציה בישראל היום?

התחזיות למדד המחירים לצרכן בישראל לא ממש אופטימיות ● ההערכות הן שהמדד יעלה לקצב שנתי של 3.1%-3.2%, ובפעם הראשונה יעקוף את טווח היעד של בנק ישראל

בניין בית הדין הארצי לעבודה / צילום: רפי קוץ

15 שופטים חדשים מונו לבתי הדין לעבודה. הרשימה המלאה

הוועדה טרם מינתה שופטים לבתי המשפט בירושלים - למחוזי ולשלום, וזאת עקב מחלוקת והיעדר הסכמה על זהות השופטים שימונו

צילום: Shutterstock

הקרימינולוג שעשה מהפכה בעבודת השיטור בעולם יודע מה הטעות של בן גביר בטיפול במפגינים

פרופ' דוד וייסבורד גילה ששיטור אפקטיבי מתבסס על מיפוי גיאוגרפי של "נקודות חמות" בערים ● מחקריו כבר זיכו אותו בהכרה בינלאומית ובפרס ישראל, ובימים אלה הוא מצטרף כחבר באקדמיה הלאומית למדעים ● בראיון לגלובס, הוא מסביר מה צריך לעשות כדי להגביר את האמון בין תושבים באזורי פשיעה לשוטרים ואיזו טעות עושה השר לביטחון פנים בטיפול בהפגנות

תערוכת יורוסאטורי / צילום: Lafargue Raphael

בית המשפט בצרפת מחמיר את ההגבלות בתערוכת הנשק הגדולה

בית המשפט בבוביני שבאיל דה פראנס שבפאתי פריז, קיבל עתירה של ארגונים פלו־פלסטיניים מקומיים שדרשו לאסור כניסת חברות ישראליות באופן גורף לתערוכת יורוסאטורי היוקרתית ● המשמעות: גם חברות שתכננו לשלוח נציגים לתערוכה כדי לקיים פגישות או לפנות למציגים אחרים, לא יוכלו לעשות זאת

מירי רגב, הליכוד / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בצל ההסלמה בחזית הצפון, מה עושה הממשלה לטובת המפונים?

המטחים הכבדים שנורו בימים האחרונים לעבר צפון הארץ מדגישים עד כמה דבריה של השרה רגב על "הדברים המדהימים שעשתה הממשלה" בעייתיים ● ואם בתחילת המלחמה מרבית המפונים היו מהדרום, כעת רובם מהצפון ● של גלובס בוחנת לעומק את יעדי הפינוי והביצוע בשטח