גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בעלות של אלפי שקלים בודדים: הכירו את המהפכה החדשה של הודו

סובסידיות לתחבורה נקייה, צניחה בעלויות הסוללות וכניסת טכנולוגיות מסין הצמיחו בשנים האחרונות תעשיית רכב חשמלי בהודו ● אלא שבמקום מכוניות, מאות יצרנים מקומיים מוכרים בכל חודש עשרות אלפי ריקשות חשמליות שגודשות את הכבישים, מקטינות את הזיהום ומגדילות את הזדמנויות הפרנסה

הריקשות מובילות מהפכה חשמלית בהודו / צילום: Shutterstock
הריקשות מובילות מהפכה חשמלית בהודו / צילום: Shutterstock

 

בהודו ממתינים בקוצר רוח לכניסת טסלה לשוק המקומי, אך בינתיים מהפכה חשמלית כבר מתחוללת - בשוק הריקשות. גרסאות מבוססות סוללה לכלי הרכב האיקוני של אסיה החלו לצוץ בסין בתחילת העשור הקודם, אך נתפסו כקוריוז. על הנייר, רק 12 ריקשות חשמליות נמכרו בהודו ב־2014. אך בשנים האחרונות הן נמכרות במאות אלפים וב־2023 כבשו כ־50% מהמכירות בקטגוריית התלת־גלגלי.

"מיעוט אנטישמי קיצוני מחזיק את ענקיות הטכנולוגיה כבנות ערובה"
המפגשים של עשירי העולם שהכול קורה בהם - אבל אף אחד לא יודע שהם קורים
"אין עם מי לדבר": הישראלים נותרים חסרי אונים אל מול חברות התעופה

בהודו, רוב כלי הרכב החשמליים אינם מכוניות, אלא רכבים תלת-גלגלים שמעבירים נוסעים וסחורות או דו-גלגליים המשמשים לניידות אישית. יחד הם מהווים 90% מכמעט שלושה מיליון כלי רכב חשמליים במדינה, ונמצאים בחזית המעבר של הודו לתחבורה נקייה.

ריקשות חשמליות הופכות להיות אמצעי התחבורה העיקרי לקילומטר האחרון, באזורים עירוניים וכפריים כאחד. בהודו פועלים כיום יותר מ־400 יצרנים מקומיים שמפיקים שלל דגמים, מהירים יותר, שנוסעים למרחקים ארוכים יותר ומציעים ועלויות הפעלה נמוכות בהרבה בהשוואה למנוע שתי הפעימות המסורתי.

כחול זה הירוק החדש

שוק ההסעות בריקשות החשמליות פורח ומאות אלפי נהגים גודשים את הרחובות של ערי הודו. בתחנות אוטובוס ובתחנות מטרו בבירה ניו דלהי ובערים שסביבה, הנוסעים רגילים לקריאה המוכרת של הנהגים שמציעים נסיעה משותפת למשרד, לבית או לשוק תמורת 10 רופי (כחצי שקל). "זה הרבה יותר טוב מרכב בנזין. זה לא יוצר זיהום וזה יותר זול להפעלה", אמר ל-VOA עבדול עלאם, שעמד מחוץ לתחנת מטרו בגורגאון, עיר גדולה במטרופולין דלהי, "הסוללה מחזיקה מעמד ל־80 עד 120 ק"מ".

ניו דלהי היא בין הערים המזוהמות בעולם, גם לאחר שבעשורים הקודמים כל הריקשות שבה הוסבו להנעה בגז (אז הוחלף צבען משחור לירוק). ריקשות חשמליות (שבדלהי עתה צבועות בכחול), מסייעות בהפחתת פחמן בנסיעות קטנות. "והשוק בעצם דוחף את זה", אמר ל-VOA מושומי מוהנטי, האחראי על טכנולוגיית רכב חשמלי במרכז למדע וסביבה בניו דלהי. בהודו מודעים לכך שהמעבר לחשמל קריטי לעיר שבה מיליוני כלי הרכב תורמים לכמעט מחצית מפליטות הפחמן.

אבל הריקשות החשמליות משמשות גם להובלות. מה שלדברי מומחים דווקא מוסיף לפליטת פחמן, מכיוון שאנשים בוחרים יותר ויותר בנוחות של הזמנת כל דבר במשלוח. קטגוריית ריקשות המטען זינקה ב־70% ב-12 החודשים שהסתיימו במרץ, ביחס לאשתקד, כך לפי נתוני התאחדות סוחרי הרכב בהודו (FADA).

 

ממשלתו של נרנדרה מודי דוחפת לאיסור מוחלט על כלי רכב מסחריים להשתמש בדלקים מאובנים עד 2030 ושואפת שלפחות 30% מכל כלי הרכב על הכביש יהיו חשמליים עד אז. אמנם לפי סוכנות האנרגיה הבינלאומית מכירות המכוניות החשמליות בהודו כמעט הוכפלו ב-2023, אך מדובר סך הכל ב-82 אלף, מתוך כ-3.5 מיליון מכוניות פרטיות שנמכרו. התאחדות אחסון האנרגיה בהודו (IESA) צופה כי שוק הרכב החשמלי יגדל ב־49% מדי שנה עד 2030.

מהמורות בדרך

בשוק הייחודי הזה, הדומיננטיות של ריקשות חשמליות היא משמעותית. עם זאת, כמעט 15 מיליון מתוך 17 מיליון מכירות הרכב החשמלי החזויות ב-2030 יהיו של דו-גלגליים. לפי ה-IESA, מומחים לכלי רכב חשמליים ואנרגיה נקייה מסכימים שהמגזר הדו והתלת גלגלי יהיה הכוח המניע מאחורי מהפכת הרכב החשמלי בהודו. אם התחזיות יתגשמו, צפוי חיסכון של 850 מיליון טונות של פליטת CO2 ו־207 מיליארד דולר בעלויות הנפט.

המספרים נעים בכיוון הנכון, אבל בדרך ליעדים השאפתניים יש אתגרים לא פשוטים בדרך. תשתיות טעינה הן נקודה בעייתית אחת. הן מתפתחות, במיוחד בדלהי, אבל הודו בהחלט צריכה להאיץ את הקצב. לפי סוכנות האנרגיה הבינלאומית בשנה שעברה היו בהודו רק כ-11 אלף עמדות טעינה זמינות לציבור, בהשוואה ליותר מ-2.5 מיליון בסין, למשל.

מומחים אומרים שהודו צריכה גם להגביר את הייצור המקומי של סוללות ולשפר את הטכנולוגיה שלהן. בעוד שסוללות מורכבות בהודו, הרכיבים מיובאים בעיקר, וישנה תלות ביבוא מינרלים קריטיים ובהם ליתיום, קובלט וגרפיט מסין. בנוסף, הודו גם צריכה לפתח סוללות המותאמות לתנאים המקומיים הלא פשוטים. חם ולח בהודו ויש לה כבישים שלא תמיד מאפשרים נסיעה חלקה. כך שצריך סוללות בעלות סבילות לטמפרטורה גבוהה ויכולות לעמוד בפני רעידות גבוהות.

פס ייצור של ריקשות חשמליות. במפעל מהינדרה בבנגלור / צילום: Associated Press, Aijaz Rahi

מאז 2019 הממשלה הגדילה בעקביות את התקציב עבור תוכנית המציעה סובסידיות לעידוד השימוש בכלי רכב חשמליים, בהיקף של מאות מיליוני דולרים. התוכנית הזו הסתיימה במרץ וכעת מציעה הממשלה סובסידיות מופחתות, אך כאלה המיועדות רק לכלי רכב דו ותלת גלגליים. התוכנית החדשה מציעה סבסוד של 10,000 רופי לדו גלגלי, ו-25 עד 50 אלף רופי לתלת גלגלי (440 שקל, ו-1,100-2,200 שקל, בהתאמה). בסך הכל הוקצו לתוכנית זו כ-60 מיליון דולר מאפריל עד יולי, שנועדו לסבסד כ-370 אלף כלי רכב, בדגש על כאלה בעלי סוללות מתקדמות.

מחירה של ריקשה חשמלית טיפוסית הוא 100 עד 200 אלף רופי (4,000-9,000 שקל), בעוד שריקשה מסורתית של בג'אג', המחזיקה בכ-80% מהשוק, נע בין 200 ל-400 אלף רופי. לא רק הסובסידיות מורידות את המחיר, אלא גם הירידה בעלויות הסוללה, וכן השילוב של טכנולוגיה זרה בקרב היצרנים המקומיים. ראם ברן, רתך שעובד במפעל קטן צפונית לדלהי, סיפר לאתר "רסט אוף דה וורלד" שהוא מבלה כמה שעות בכל יום בהכשרת עמיתיו לעבודה בחיתוך מתכת, יציקה ועיצוב גופים של כלי רכב חשמליים תלת-גלגליים.

 

ברן בכלל התחיל לעבוד במפעל ב-2017 כעוזר בניקיון וארגון. שנה לאחר מכן, הוא קיבל הזדמנות להכשרה בריתוך על ידי מהנדסים סינים. כמעט 80% מ-200 עמיתיו הלכו במסלול דומה. מדי חודש, הצוות של ברן במפעל בסוניפאט - 40 ק"מ מניו דלהי - מייצר מרכבים ושלדות לכמעט 5,000 ריקשות חשמליות עבור YC Electric שבסיסה בניו דלהי, היצרנית השנייה בגודלה בהודו. ב־2023, YC Electric לבדה מכרה למעלה מ-40 אלף ריקשות חשמליות. בישראל נמכרו באותה תקופה כ-82 אלף מכוניות חשמליות.

מוביליות חברתית

הריקשות החשמליות מקדמות מהפכה לא רק בהפחתת פליטות אלא גם בהזדמנות לפרנסה, ובמיוחד עבור נשים. במדינת מהרשטרה (שבירתה מומבאי) מתכננים לפרוס אלפי ריקשות חשמליות ורודות בהן ינהגו רק נשים, שאף יקבלו סובסידיות נוספות. גם בדלהי הוקצו מאות רישיונות לריקשות בצבע סגול בהן נוהגות נשים.

סומאן, 36, אם לארבעה, היא אחת מני רבים שממלאים את רחובות אזור הבירה שעבורם הריקשה החשמלית היא הזדמנות להרוויח יותר כסף ולהיות הבוס של עצמם. בכל בוקר היא מתיישבת מאחורי ההגה, ויוצאת לכבישים של שכונת ג'האנגירפורי שבצפון־מערב ניו דלהי. סומאן מתגאה בעבודתה. היא נאלצה להיאבק נגד רצונם של בעלה ומשפחתה המורחבת כדי לנהוג בריקשה חשמלית על מנת לפרנס את בנותיה. "אמרתי להם שלא אכפת לי מה יגידו, אני צריכה לנהוג כדי לתת לבנות שלי חיים טובים יותר", אמרה סומאן לתאגיד השידור הקנדי CBC.

השתלטות הריקשות החשמליות על כבישי הודו אינה מפתיעה. הן לא רק זולות יותר לרכישה אלא גם לתפעול. מי שירכוש רכב שלושה גלגלים כמו Bajaj Maxima עם מנוע מסורתי, יוציא על דלק כשלושה רופי לקילומטר. זה הרבה, במיוחד בהתחשב בכך שנהגים בהודו מרוויחים בדרך כלל כ-10 רופי לקילומטר. ריקשה חשמלית מסוג Piaggio Ape E Cityrhe עם סוללת ליתיום-יון שנטענת בבית, לעומת זאת, עשויה לעלות רק 0.27 רופי לק"מ. זה שיקול מכריע לנהגים, שרבים מהם הם מהגרים כפריים שמנסים למצוא את מזלם בעיר הגדולה. שר התחבורה של הודו, ניתין גטקרי, התגאה לאחרונה בוועידה בניו דלהי כי המעבר לריקשות חשמליות הוא הישגו הגדול ביותר. לדבריו, כניסתן גם שמה קץ לריקשות שבהן אדם הוא זה שסוחב את הנוסעים.

עוד כתבות

נחתים אמריקאים בתרגיל. התאמנו בסביבת טייוואן לפחות שנה / צילום: Reuters, EyePress News

חיל הנחתים האמריקאי כבר התחיל להתכונן למלחמה שתפתח סין

חיילי הנחתים של ארה"ב מוטסים במסגרת תרגילים צבאיים למקומות מרוחקים שמהם הם עשויים יום אחד להילחם בסין ● הכוחות לומדים איך לעכב את הסינים כדי לקנות זמן לתגבורת אמריקאית, לומדים איך לתקשר ביניהם ולהישאר מוסווים ויודעים איך ליצור הסחה: "כל חיישן שסין מגייסת כדי לחפש כוח של חיל הנחתים, הוא חיישן שלא מחפש מטרה אחרת" ● חזית סין-טייוואן, פרויקט מיוחד

נזקי החות'ים נחשפים במסמך חדש ויש נפגעת אחת מפתיעה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: המספרים מאחורי נזקי מתקפות החות'ים בים האדום נחשפים, מחאות פרו־פלסטיניות שוטפות את רחובות מרוקו, וארגנטינה בוחנת אפשרות לעסקת ענק ביטחונית עם ישראל וארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: איל יצהר

היועמ"שית: "לא ניתן להעלות את גיל הפטור למילואמינקים מבלי לצמצם את חוסר השוויון"

עו"ד בהרב-מיארה הודיעה לממשלה כי קיימת מניעה משפטית להאריך את גיל הפטור ממילואים, לנוכח אי-צמצום הפער בשוויון בסוגיית גיוס החרדים ● עם זאת, היא ציינה כי ניתן להאריך לתקופה קצרה נוכח התחייבות גלנט למצות את פוטנציאל הגיוס ● ועדת השרים לחקיקה אישרה היום להאריך את הוראת השעה בשלושה חודשים - בהתאם לעמדת היועמ"שית

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותרו לפרסום שמות של 2 חללי צה"ל: סמל שלום מנחם וסמ"ר צור אברהם

לוחמי ההגנה האווירית יירטו כטב"ם במרחב הימי של נהריה, צה"ל תקף בלבנון ● בג"ץ הורה לעצור את ביקורת מבקר המדינה על צה"ל והשב"כ ● צה"ל מבהיר: אין בדרום הרצועה הפסקה של הלחימה, אלא הפוגה באזור ספציפי בלבד ● הותרו לפרסום שמותיהם של שבעה מבין שמונת לוחמי ההנדסה שנפלו בתקרית ברפיח, בקרב בצפון הרצועה נפלו שני לוחמי מילואים בשריון ● עדכונים בולטים

הדירה ברחוב נחל לכיש בשדרות / צילום: כפיר אסולין

דירת מחיר למשתכן בשדרות נרכשה ב-640 אלף שקל. בכמה היא נמכרה?

דירת 4 חדרים בשטח של 110 מ"ר בפרויקט מחיר למשתכן בשכונת נאות שקמה בשדרות נרכשה לפני 5 שנים בכ־700 אלף שקל והרוכשים קיבלו מענק של 60 אלף שקל נוספים ● כעת נמכרה הדירה ב־1.28 מיליון שקל

עבודות של חברת החשמל / צילום: איל יצהר

בהיקף של 22 מיליארד שקל: רשות החשמל הציגה את תוכנית פיתוח הרשת

התוכנית החדשה באה לפתור מספר בעיות, כשאחת המרכזיות שבהן היא אמינות אספקת החשמל • סוגיה משמעותית נוספת שהתוכנית מיועדת לפתור היא הטעמת האנרגיות המתחדשות

תערוכת יורוסאטורי ב-2022 / צילום: Reuters, Lafargue Raphael

פרטים חדשים על ההחלטה שדרדרה את יחסי ישראל-צרפת לשפל

החברה המארגנת את תערוכת הנשק "יורוסאטורי" בצרפת נחלה כישלון בפני בית המשפט, וחברות ישראליות שתכננו לשלוח נציגים לתערוכה, לא יוכלו לעשות זאת ● בפועל, ההחלטה המדינית של ממשלת צרפת הופכת את ישראל למדינה מוקצה בתחום המסחרי של עסקי הביטחון במדינה

תערוכת יורוסאטורי / צילום: Lafargue Raphael

בית המשפט בצרפת מחמיר את ההגבלות בתערוכת הנשק הגדולה

בית המשפט בבוביני שבאיל דה פראנס שבפאתי פריז קיבל עתירה של ארגונים פלו־פלסטיניים מקומיים שדרשו לאסור כניסת חברות ישראליות באופן גורף לתערוכת יורוסאטורי היוקרתית ● המשמעות: גם חברות שתכננו לשלוח נציגים לתערוכה כדי לקיים פגישות או לפנות למציגים אחרים, לא יוכלו לעשות זאת

צילום: AP-Seth Wenig

העלייה מסחררת, אבל גם ההתרסקות: הכירו את פרדוקס התשואות של קרנות הסל

קרן סל שדיווחה זה עתה על רווחים גדולים, לרוב תמשוך אליה עד מיליארדי דולרים ממשקיעים נלהבים, שבתורם יניעו רווחים נוספים ● אז איפה הבעיה? מחקר מצא כי המשקיעים עצמם הם שמניעים את התשואות והרווחים הללו, וכשהאוויר החם ייצא מהקרן, הם יצטרכו חגורת הצלה

עמוס מיכלסון / איור: גיל ג'יבלי

איש העסקים הישראלי שעשה אקזיט של 73 מיליון דולר על חברת תוכנה קנדית

עמוס מיכלסון, מוותיקי ההייטק הישראלי, משמש כיו"ר של חברת התוכנה הקנדית קופרליף כבר שנים ● בשבוע שעבר היא נמכרה באקזיט ענק לחברה שבדית תמורת 730 מיליון דולר

הפגנה נגד הממשלה בכביש 4 צפון / צילום: דנור אהרון

בירושלים, בקיסריה ובדרום: ארגוני המחאה הכריזו על "שבוע התנגדות"

לאורך שבוע ההתנגדות, הארגונים יצעדו בשיירות לירושלים, יפגינו מול הכנסת, בנגב וכן מול ביתו של רה"מ בקיסריה, במחאה נגד הממשלה ● המחאות יתקיימו תחת הכותרות: "די להפקרת החטופים והעוטף" ו"די להפקרת הצפון"

תל אביב / צילום: Shutterstock

חרף המלחמה: הציבור מסתער על הדירות והמחירים עולים בקצב שנתי של 12%

עליית מחירי הדירות ב־2024 הגיעה לקצב שנתי דו־ספרתי, למרות המלחמה, הריבית הגבוהה והמצב הכלכלי הבעייתי ● אנליסטים ומומחים בתחום מסבירים את התופעה בביקושים כבושים שנוצרו במהלך השנה, בה נרשם מספר העסקאות הנמוך ביותר ב־20 השנים האחרונות

זהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי

שני ילדיו של זהר זיסאפל קיבלו מניות בשווי 23 מיליון דולר

יום לפני שנפטר אשתקד העביר זהר זיסאפל, מחלוצי תעשיית ההייטק בישראל, את החזקותיו בחברות רדקום וסרגון לילדיו מיכאל וכליל, בחלקים שווים

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר מיכל יערי / צילום: תומר אפלבאום

החוקרת שבטוחה: זה המסר שישראל חייבת להעביר למדינות ערב

שיחה עם ד"ר מיכל יערי, חוקרת מדינות המפרץ הערביות ● על השינוי שמבקש בן סלמאן לחולל בסעודיה ועל היחסים המורכבים עם ישראל ביום שאחרי 7 באוקטובר • האזינו

נאלי פאנדור, שרת החוץ של דרום אפריקה, במסגד בקייפטאון / צילום: Reuters, ESA ALEXANDER

הבוחרים בעולם עייפו מממשלותיהם, האם זה ישפיע על היחס לישראל?

מהודו דרך צרפת וכלה בדרום אפריקה, הרגלים של שנים משתנים בן לילה בעקבות בחירות שנערכו לאחרונה או שעומדות להיערך ● ממשלות של איש אחד או של מפלגה אחת יצטרכו כעת לחפש הסכמות רחבות יותר ● בדרום אפריקה ייתכן שגם ישראל תרגיש את התוצאות

יוליה שמאלוב-ברקוביץ' / צילום: שלומי יוסף

עיתונאי חדשות 13 הכריזו על סכסוך עבודה. מה המשמעות?

סכסוך העבודה הוכרז בעקבות מינויה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חדשות 13 ● הכרזה על סכסוך עבודה היא שלב ראשון בשורת צעדים שיכולים לנקוט עובדים במקום עם יחסי עבודה קיבוציים ● האם צעדים אלה יכולים לכלול גם התפטרות קולקטיבית, ומה הדין לגבי פיטורים של מי שמתנגד כעת למינוי?

יוליה שמאלוב-ברקוביץ' ולן בלווטניק, בעל השליטה ברשת 13 / צילום: איל יצהר, טים בישופ

המינוי השנוי במחלוקת של מנכ"לית חדשות 13: מה הסיכוי שבג"ץ יתערב?

בעקבות ההכרזה על מינויה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חדשות 13, החליטו עיתונאי החברה לפנות ליועצת המשפטית לממשלה לקראת עתירה לבג"ץ ● הטענות העיקריות עוסקות בסבירות המינוי ובניגוד העניינים לכאורה שבו מצויים חברי הדירקטוריון

נשיא צרפת, עמנואל מקרון / צילום: Associated Press, christophe Simon

שלטים גדולים יאסרו על כניסת ישראלים: כך נראה החרם הצרפתי על ישראל

החלטת בית משפט בצרפת לאסור באופן גורף על כניסת חברות ישראליות לתערוכת הנשק יורוסאטורי, מסמנת שפל חסר־תקדים ביחסים המסחריים בין שתי המדינות ● על פניו, צרפת עדיין מחויבת להצהרות בנוגע לסיום שלטון חמאס בעזה ולשחרור החטופים - אך בפועל, המעשים שלה מציבים את ישראל מחוץ לגבול הלגיטימיות

ד''ר שי מרצקי, מנכ''ל ומייסד בונוס ביוגרופ / צילום: עופר וקנין

התביעות הייצוגיות נגד מייסד בונוס ביוגרופ סביב החקירה הפלילית בעניינו נדחו

שי מרצקי, בעל השליטה ומנכ"ל חברת הביומד בונוס ביוגרופ, רכש לפני שנתיים 166 אלף מניות של החברה, ערב עדכון מדדי הבורסה ● הבקשות לתביעות ייצוגיות הוגשו בשנת 2022, ושנתיים לאחר מכן רשות ניירות ערך פתחה בחקירה גלויה בעניין

צילומים: אלביט מערכות, דוברות משרד הביטחון, עיצוב: טלי בוגדנובסקי

תשואות פנומנליות וחריגה אחת: הסקטור שהפך לבאזז החדש בבורסת תל אביב

מתחילת המלחמה מחצית מהמניות הביטחוניות הנסחרות בת"א הניבו תשואה של יותר מ־100% ● אבל בבורסה הישראלית לא מתכוונים להשיק בקרוב מדד המיועד לסקטור כי "אין מספיק מניות גדולות" ● וגם: דווקא מניית הענקית אלביט נשארה מחוץ לחגיגה