גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בעלות של אלפי שקלים בודדים: הכירו את המהפכה החדשה של הודו

סובסידיות לתחבורה נקייה, צניחה בעלויות הסוללות וכניסת טכנולוגיות מסין הצמיחו בשנים האחרונות תעשיית רכב חשמלי בהודו ● אלא שבמקום מכוניות, מאות יצרנים מקומיים מוכרים בכל חודש עשרות אלפי ריקשות חשמליות שגודשות את הכבישים, מקטינות את הזיהום ומגדילות את הזדמנויות הפרנסה

הריקשות מובילות מהפכה חשמלית בהודו / צילום: Shutterstock
הריקשות מובילות מהפכה חשמלית בהודו / צילום: Shutterstock

 

בהודו ממתינים בקוצר רוח לכניסת טסלה לשוק המקומי, אך בינתיים מהפכה חשמלית כבר מתחוללת - בשוק הריקשות. גרסאות מבוססות סוללה לכלי הרכב האיקוני של אסיה החלו לצוץ בסין בתחילת העשור הקודם, אך נתפסו כקוריוז. על הנייר, רק 12 ריקשות חשמליות נמכרו בהודו ב־2014. אך בשנים האחרונות הן נמכרות במאות אלפים וב־2023 כבשו כ־50% מהמכירות בקטגוריית התלת־גלגלי.

"מיעוט אנטישמי קיצוני מחזיק את ענקיות הטכנולוגיה כבנות ערובה"
המפגשים של עשירי העולם שהכול קורה בהם - אבל אף אחד לא יודע שהם קורים
"אין עם מי לדבר": הישראלים נותרים חסרי אונים אל מול חברות התעופה

בהודו, רוב כלי הרכב החשמליים אינם מכוניות, אלא רכבים תלת-גלגלים שמעבירים נוסעים וסחורות או דו-גלגליים המשמשים לניידות אישית. יחד הם מהווים 90% מכמעט שלושה מיליון כלי רכב חשמליים במדינה, ונמצאים בחזית המעבר של הודו לתחבורה נקייה.

ריקשות חשמליות הופכות להיות אמצעי התחבורה העיקרי לקילומטר האחרון, באזורים עירוניים וכפריים כאחד. בהודו פועלים כיום יותר מ־400 יצרנים מקומיים שמפיקים שלל דגמים, מהירים יותר, שנוסעים למרחקים ארוכים יותר ומציעים ועלויות הפעלה נמוכות בהרבה בהשוואה למנוע שתי הפעימות המסורתי.

כחול זה הירוק החדש

שוק ההסעות בריקשות החשמליות פורח ומאות אלפי נהגים גודשים את הרחובות של ערי הודו. בתחנות אוטובוס ובתחנות מטרו בבירה ניו דלהי ובערים שסביבה, הנוסעים רגילים לקריאה המוכרת של הנהגים שמציעים נסיעה משותפת למשרד, לבית או לשוק תמורת 10 רופי (כחצי שקל). "זה הרבה יותר טוב מרכב בנזין. זה לא יוצר זיהום וזה יותר זול להפעלה", אמר ל-VOA עבדול עלאם, שעמד מחוץ לתחנת מטרו בגורגאון, עיר גדולה במטרופולין דלהי, "הסוללה מחזיקה מעמד ל־80 עד 120 ק"מ".

ניו דלהי היא בין הערים המזוהמות בעולם, גם לאחר שבעשורים הקודמים כל הריקשות שבה הוסבו להנעה בגז (אז הוחלף צבען משחור לירוק). ריקשות חשמליות (שבדלהי עתה צבועות בכחול), מסייעות בהפחתת פחמן בנסיעות קטנות. "והשוק בעצם דוחף את זה", אמר ל-VOA מושומי מוהנטי, האחראי על טכנולוגיית רכב חשמלי במרכז למדע וסביבה בניו דלהי. בהודו מודעים לכך שהמעבר לחשמל קריטי לעיר שבה מיליוני כלי הרכב תורמים לכמעט מחצית מפליטות הפחמן.

אבל הריקשות החשמליות משמשות גם להובלות. מה שלדברי מומחים דווקא מוסיף לפליטת פחמן, מכיוון שאנשים בוחרים יותר ויותר בנוחות של הזמנת כל דבר במשלוח. קטגוריית ריקשות המטען זינקה ב־70% ב-12 החודשים שהסתיימו במרץ, ביחס לאשתקד, כך לפי נתוני התאחדות סוחרי הרכב בהודו (FADA).

 

ממשלתו של נרנדרה מודי דוחפת לאיסור מוחלט על כלי רכב מסחריים להשתמש בדלקים מאובנים עד 2030 ושואפת שלפחות 30% מכל כלי הרכב על הכביש יהיו חשמליים עד אז. אמנם לפי סוכנות האנרגיה הבינלאומית מכירות המכוניות החשמליות בהודו כמעט הוכפלו ב-2023, אך מדובר סך הכל ב-82 אלף, מתוך כ-3.5 מיליון מכוניות פרטיות שנמכרו. התאחדות אחסון האנרגיה בהודו (IESA) צופה כי שוק הרכב החשמלי יגדל ב־49% מדי שנה עד 2030.

מהמורות בדרך

בשוק הייחודי הזה, הדומיננטיות של ריקשות חשמליות היא משמעותית. עם זאת, כמעט 15 מיליון מתוך 17 מיליון מכירות הרכב החשמלי החזויות ב-2030 יהיו של דו-גלגליים. לפי ה-IESA, מומחים לכלי רכב חשמליים ואנרגיה נקייה מסכימים שהמגזר הדו והתלת גלגלי יהיה הכוח המניע מאחורי מהפכת הרכב החשמלי בהודו. אם התחזיות יתגשמו, צפוי חיסכון של 850 מיליון טונות של פליטת CO2 ו־207 מיליארד דולר בעלויות הנפט.

המספרים נעים בכיוון הנכון, אבל בדרך ליעדים השאפתניים יש אתגרים לא פשוטים בדרך. תשתיות טעינה הן נקודה בעייתית אחת. הן מתפתחות, במיוחד בדלהי, אבל הודו בהחלט צריכה להאיץ את הקצב. לפי סוכנות האנרגיה הבינלאומית בשנה שעברה היו בהודו רק כ-11 אלף עמדות טעינה זמינות לציבור, בהשוואה ליותר מ-2.5 מיליון בסין, למשל.

מומחים אומרים שהודו צריכה גם להגביר את הייצור המקומי של סוללות ולשפר את הטכנולוגיה שלהן. בעוד שסוללות מורכבות בהודו, הרכיבים מיובאים בעיקר, וישנה תלות ביבוא מינרלים קריטיים ובהם ליתיום, קובלט וגרפיט מסין. בנוסף, הודו גם צריכה לפתח סוללות המותאמות לתנאים המקומיים הלא פשוטים. חם ולח בהודו ויש לה כבישים שלא תמיד מאפשרים נסיעה חלקה. כך שצריך סוללות בעלות סבילות לטמפרטורה גבוהה ויכולות לעמוד בפני רעידות גבוהות.

פס ייצור של ריקשות חשמליות. במפעל מהינדרה בבנגלור / צילום: Associated Press, Aijaz Rahi

מאז 2019 הממשלה הגדילה בעקביות את התקציב עבור תוכנית המציעה סובסידיות לעידוד השימוש בכלי רכב חשמליים, בהיקף של מאות מיליוני דולרים. התוכנית הזו הסתיימה במרץ וכעת מציעה הממשלה סובסידיות מופחתות, אך כאלה המיועדות רק לכלי רכב דו ותלת גלגליים. התוכנית החדשה מציעה סבסוד של 10,000 רופי לדו גלגלי, ו-25 עד 50 אלף רופי לתלת גלגלי (440 שקל, ו-1,100-2,200 שקל, בהתאמה). בסך הכל הוקצו לתוכנית זו כ-60 מיליון דולר מאפריל עד יולי, שנועדו לסבסד כ-370 אלף כלי רכב, בדגש על כאלה בעלי סוללות מתקדמות.

מחירה של ריקשה חשמלית טיפוסית הוא 100 עד 200 אלף רופי (4,000-9,000 שקל), בעוד שריקשה מסורתית של בג'אג', המחזיקה בכ-80% מהשוק, נע בין 200 ל-400 אלף רופי. לא רק הסובסידיות מורידות את המחיר, אלא גם הירידה בעלויות הסוללה, וכן השילוב של טכנולוגיה זרה בקרב היצרנים המקומיים. ראם ברן, רתך שעובד במפעל קטן צפונית לדלהי, סיפר לאתר "רסט אוף דה וורלד" שהוא מבלה כמה שעות בכל יום בהכשרת עמיתיו לעבודה בחיתוך מתכת, יציקה ועיצוב גופים של כלי רכב חשמליים תלת-גלגליים.

 

ברן בכלל התחיל לעבוד במפעל ב-2017 כעוזר בניקיון וארגון. שנה לאחר מכן, הוא קיבל הזדמנות להכשרה בריתוך על ידי מהנדסים סינים. כמעט 80% מ-200 עמיתיו הלכו במסלול דומה. מדי חודש, הצוות של ברן במפעל בסוניפאט - 40 ק"מ מניו דלהי - מייצר מרכבים ושלדות לכמעט 5,000 ריקשות חשמליות עבור YC Electric שבסיסה בניו דלהי, היצרנית השנייה בגודלה בהודו. ב־2023, YC Electric לבדה מכרה למעלה מ-40 אלף ריקשות חשמליות. בישראל נמכרו באותה תקופה כ-82 אלף מכוניות חשמליות.

מוביליות חברתית

הריקשות החשמליות מקדמות מהפכה לא רק בהפחתת פליטות אלא גם בהזדמנות לפרנסה, ובמיוחד עבור נשים. במדינת מהרשטרה (שבירתה מומבאי) מתכננים לפרוס אלפי ריקשות חשמליות ורודות בהן ינהגו רק נשים, שאף יקבלו סובסידיות נוספות. גם בדלהי הוקצו מאות רישיונות לריקשות בצבע סגול בהן נוהגות נשים.

סומאן, 36, אם לארבעה, היא אחת מני רבים שממלאים את רחובות אזור הבירה שעבורם הריקשה החשמלית היא הזדמנות להרוויח יותר כסף ולהיות הבוס של עצמם. בכל בוקר היא מתיישבת מאחורי ההגה, ויוצאת לכבישים של שכונת ג'האנגירפורי שבצפון־מערב ניו דלהי. סומאן מתגאה בעבודתה. היא נאלצה להיאבק נגד רצונם של בעלה ומשפחתה המורחבת כדי לנהוג בריקשה חשמלית על מנת לפרנס את בנותיה. "אמרתי להם שלא אכפת לי מה יגידו, אני צריכה לנהוג כדי לתת לבנות שלי חיים טובים יותר", אמרה סומאן לתאגיד השידור הקנדי CBC.

השתלטות הריקשות החשמליות על כבישי הודו אינה מפתיעה. הן לא רק זולות יותר לרכישה אלא גם לתפעול. מי שירכוש רכב שלושה גלגלים כמו Bajaj Maxima עם מנוע מסורתי, יוציא על דלק כשלושה רופי לקילומטר. זה הרבה, במיוחד בהתחשב בכך שנהגים בהודו מרוויחים בדרך כלל כ-10 רופי לקילומטר. ריקשה חשמלית מסוג Piaggio Ape E Cityrhe עם סוללת ליתיום-יון שנטענת בבית, לעומת זאת, עשויה לעלות רק 0.27 רופי לק"מ. זה שיקול מכריע לנהגים, שרבים מהם הם מהגרים כפריים שמנסים למצוא את מזלם בעיר הגדולה. שר התחבורה של הודו, ניתין גטקרי, התגאה לאחרונה בוועידה בניו דלהי כי המעבר לריקשות חשמליות הוא הישגו הגדול ביותר. לדבריו, כניסתן גם שמה קץ לריקשות שבהן אדם הוא זה שסוחב את הנוסעים.

עוד כתבות

משה גפני, יהדות התורה / צילום: איל יצהר

משה גפני טען שבג"ץ מעולם לא פסק לטובת החרדים. האם זה נכון?

בג"ץ קבע היום כי המדינה חייבת לגייס בני ישיבות לצה"ל ● עוד לפני פרסום הפסיקה, יו"ר דגל התורה טען כי "מעולם לא היה פסק דין של בית המשפט העליון לטובת בני הישיבות ולטובת הציבור החרדי" ● האם זה נכון? הסתכלנו בפסיקות ● המשרוקית של גלובס

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

בג"ץ הכריע בנושא תקציבי הישיבות: מה היקף הכספים הנוכחי, ומה צפוי עכשיו?

בג"ץ קבע כי אין מסגרת חוקית המאפשרת אי־גיוס של תלמידי ישיבות לצה"ל, ולפיכך אסר גם על המשך התמיכה הממשלתית במוסדות שתלמידיהם לא התגייסו ● כמה בני ישיבות היו פטורים עד כה מגיוס, מה היקף התמיכה הממשלתית בחברה החרדית, ומה יכולים החרדים לעשות? ● גלובס עושה סדר

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

הסדר עם רשות המסים: טבע תשלם מס של 750 מיליון דולר

טבע הגיעה להסכם מול רשות המסים, לפיו תשלם את שומות המס על השנים 2020-2008 ● עיקר המחלוקת היה רווחים שהחברה התייחסה אליהם כפטורים ממס לפי חוק עידוד השקעות הון, אך שלגישת רשות המסים חל עליהם מס

אוטובוסים של חברת דן / צילום: כדיה לוי

הנסיעה באוטובוס התייקרה כבר מהיום? כל מה שכדאי לדעת

התחבורה הציבורית מתקיירת בשיעור של 5%, באפליקציות התשלום כבר מהיום וב-1 ביולי לכולם ● מה עומד מאחורי ההתייקרות, ולמה העלייה במחירים מתחוללת כעת? ● גלובס עושה סדר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; מניית סולאראדג' נפלה ב-20%, אנבידיה זינקה ב-6%

נאסד"ק עלה ב-1.2% ● סולאראדג' נפלה לאחר שהודיעה על מכירת אג"ח להמרה ● אנבידיה התאוששה לאחר שצללה אמש ב-6.6% וגררה את נאסד"ק ואת מניות השבבים מטה ● במיטב מעריכים כי קיים סיכון בהשקעה בשוק המניות היפני ● ביוליוס בר חיוביים לגבי אגרות החוב הממשלתיות בהודו

מגדלי לנדמרק בתל אביב / הדמיה: עמרי אמסלם

אחרי 20 שנה: קרן פיטנגו עוזבת את הרצליה לטובת תל אביב

קרן ההון סיכון הוותיקה שכרה 1,400 מ"ר במגדלי לנדמרק שהחלו להתאכלס לאחרונה בשרונה ● הערכות: תעזוב את המשרדים במגדלי אקרשטיין בהרצליה פיתוח שבהם שכנה יותר מ-20 שנה

חייל אוקראיני מכין רחפן להמראה / צילום: ap, Andriy Andriyenko

במערב עוקבים מקרוב: כך הרחפנים של אוקראינה חומקים מהשיבושים הרוסיים

הלוחמה האלקטרונית מתפתחת במהירות, ודוחפת את יצרני הרחפנים באוקראינה לעדכן בהתמדה את הרכיבים ולהפוך את כלי הטיס לאוטונומיים יותר ● חברות מערביות עוקבות מקרוב אחר ההתפתחויות

דיון בבג''ץ על חוק הגיוס / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

החלטה היסטורית, אבל תאורטית: החורים בפסק דין חוק הגיוס יאפשרו לממשלה לא לפעול

בצד ההחלטה הדרמטית והערכית של בג"ץ בעניין חוק הגיוס, יש חולשה שצפויה להשפיע על השאלה הכי חשובה - כיצד תיושם ההחלטה ● פסק הדין נעדר הנחיות אופרטיביות, ובהינתן מרחב התמרון שנוצר, הממשלה צפויה למצוא דרכים שלא לנקוט פעולות מיידיות, בדיוק כפי שעשתה עד היום

בניית מגדל TOHA 2 / צילום: טלי בוגדנובסקי

למרות המחאות: גוגל שוכרת 20 קומות בת"א ומגדילה את המחויבות לישראל

גוגל חתמה על הסכם שכירות בבניין בת"א ותתפרס על כ־20 קומות, בתמורה ל־115 מיליון שקל בשנה ● המהלך, שנחשף בגלובס, מצטרף לפעולות שנקטה לטובת ישראל מאז המלחמה

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

הכוכבת של וול סטריט מחקה 430 מיליארד ד' תוך שלושה ימים. אלו הסיבות

ענקית השבבים אנבידיה כבשה בשבוע שעבר את המקום הראשון בקרב החברות הנסחרות במונחי שווי שוק ● עם זאת, בשלושת ימי המסחר האחרונים המניה צללה בכ-12% ● מה עומד מאחורי הירידות, והאם הן צפויות להימשך?

אילוסטרציה: Shutterstock

סיכון מול סיכוי: מה צריך לדעת לפני שחותמים על עסקת דמי מפתח

מה המצב החוקי של שוכר בדמי מפתח ומתי כדאי לרכוש דירה שמושכרת בדמי מפתח? ● גלובס עושה סדר

אייל בן-חיים, ראש החטיבה הבנקאית, בנק לאומי, עם בר לביא, ראש מערכת החדשות של גלובס / צילום: גיא צרחי

אייל בן-חיים, ראש החטיבה הבנקאית בלאומי: "הכלכלה בדרום התחילה לחזור לעצמה אבל בצפון יש בעיה אמיתית"

אייל בן-חיים, ראש החטיבה הבנקאית בבנק לאומי, השתתף בכנס "מדברים צפון" של גלובס ובנק לאומי, מקצרין שבקו האש • "יש הבדל גדול בין הכלכלה במדינה שחוזרת למה שהיתה ערב השביעי באוקטובר לעומת הצפון והדרום. הדרום התחיל לחזור, אבל בצפון יש בעיה שנמשכת לאורך זמן. יש אתגרים גדולים" • מחר: הכנס מגיע לעכו

שבע המופלאות / צילומים: shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

תנאי השכר של העובדים בענקיות הטכנולוגיה נחשפים

מניות שבע חברות הטכנולוגיה שאחראיות לשיאים במדד S&P 500 בשנה האחרונה, היטיבו עם משקיעיהן ● ומה קרה לשכר העובדים בחברות הללו? אתר Visual Capitalist מספק את הנתונים

קרונות וקטרים חשמליים, בעיגול: מירי רגב / צילום: רכבת ישראל, נועם מושקוביץ'-דוברות הכנסת

המלחמה והלחצים הפוליטיים מעכבים את פרויקט חשמול הרכבת. כמה זה יעלה לנו?

הסכם חדש של רכבת ישראל מול הקבלנית הספרדית בפרויקט החשמול דוחה את השלמת העבודות מאוקטובר השנה ל־2027 ● כעת המדינה תשלם יותר מ־100 מיליון שקל נוספים ● בין הסיבות: המלחמה שגרמה למחסור בעובדים וצמצום העבודות בימי שבת ובלילות בשל לחץ פוליטי

דיון בכנסת לעניין חברת סלייס מהיום (ג') / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

"פרשת הבנק למסחר על סטרואידים": כשהכנסת גילתה על פרשת סלייס

באיחור של למעלה מחצי שנה, נחשפו בוועדת הכספים של הכנסת לפרשה החמורה בחברת קופות הגמל בניהול אישי, שעפ"י החשד ניידה מעל 800 מיליון שקל של חוסכי פנסיה לקרנות זרות ● ב"דיון המהיר" הוטחה ביקורת בעיקר ברשות שוק ההון, אך לא התקבלו החלטות מעשיות

מתחם SEVEN רהט / צילום: רני צים מרכזי קניות

קבוצת רני צים משיקה מרכז קניות ברהט בהשקעה של 80 מיליון שקל

המתחם, שנקרא "SEVEN רהט", ייפתח בחודשים הקרובים ויתפרס על פני 11 אלף מ"ר ● ברקע הדברים: מסע מימושים בשנה החולפת בשל חוב פיננסי כבד

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: איל יצהר

היועמ"שית מאותתת: פסק הדין משליך על אפיקי מימון נוספים לתמיכות

לאחר שבג"ץ קבע כי על המדינה לפעול לגיוס בני הישיבות, בהרב-מיארה הנחתה להימנע מכל פעולה להעברת כספים שיש בה משום תמיכה בפעילותם של אלה שנמנעים מגיוס, או שיש בה משום עקיפה של פסק הדין ● גנץ: "הגיע הזמן למתווה שירות בהסכמה רחבה" ● השר פרוש: "פסיקת בג"ץ מובילה לשתי מדינות" ● הליכוד: "הפתרון האמיתי הוא השלמת חוק הגיוס ההיסטורי שנמצא כעת בהכנה לקריאה שנייה ושלישית"

אבישי קרואני / צילום: גיא הכט

מנהל ההשקעות שמאמין: המניה הלוהטת של וול סטריט בדרך לתיקון

אבישי קרואני, מנכ"ל פעילים ניהול תיקים, צופה כי ענקית השבבים שמנייתה לא עוצרת "תסבול מתיקון משמעותי במוקדם או במאוחר", ולכן מעדיף לחפש הזדמנויות במניות שאיבדו גובה כמו סיילספורס ● כחובב אקסטרים הוא מציע למשקיעים "לחפש את הסיכונים מחוץ לשוק ההון"

יהודה דואה, ראש המועצה האזורית קצרין, עם בר לביא, ראש מערכת החדשות של גלובס / צילום: גיא צרחי

"המדינה צריכה לחזק את תושבי הצפון ולומר 'אנחנו שמחים שבחרתם לא לעזוב'"

יהודה דואה, ראש המועצה המקומית קצרין, השתתף בכנס "מדברים צפון" של גלובס ובנק לאומי, מקצרין ברמת הגולן • "אנחנו מצפים לפיצויים בצורה רחבה שלא גורמת לאף משק בית לעשות חשבון מה קונים הביתה" • מחר: הכנס מגיע לעכו

שכונת בת גלים בחיפה / צילום: Shutterstock

מתחם פינוי-בינוי ליד הים בחיפה משך עשרות חברות. מי זכו?

בשכונת בת גלים בחיפה מתוכנן פינוי-בינוי, במסגרתו יבנו בין 900-1,000 דירות חדשות במקום 300 הדירות הישנות ● כמה מהחברות הגדולות ביותר בשוק התמודדו על הפרויקט ● הדיירים יקבלו תמורות גבוהות: תוספת של 25 מ"ר לשטח הדירה, מרפסת וחניה