גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אחרי ארבע שנים, תוכנית "דניה החדשה" יוצאת לדרך

אחרי ששופטי ביהמ"ש המחוזי בירושלים ביטלו את תוכנית "דניה החדשה" בחיפה, שופטי העליון הפכו את החלטתם ● ההרשמה להגרלת מחיר למשתכן תיפתח בשבוע הבא, ובמסגרתה יוגרלו 4,633 דירות בהנחה ב-19 יישובים ברחבי הארץ ● וגם: הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית הכריזה על עשרה מתחמים חדשים לפינוי בינוי ● חדשות הנדל"ן 

לראשונה יוגרלו דירות בהנחה באכסאל, באפרתה, בבת ים, בדיר אל-אסד ובצור הדסה / צילום: Shutterstock
לראשונה יוגרלו דירות בהנחה באכסאל, באפרתה, בבת ים, בדיר אל-אסד ובצור הדסה / צילום: Shutterstock

תכנון

העליון ביטל את הביטול: תוכנית "דניה החדשה" בחיפה תצא לדרך

בית המשפט העליון ביטל את החלטת בית המשפט המחוזי בירושלים מסוף 2022, וקבע כי אישורה של תוכנית "דניה החדשה" בחיפה (הידועה גם בשם "דניה הירוקה") יישאר בתוקף ולא יבוטל.

בלעדי | חברות הנדל"ן נטשו פרויקט פינוי בינוי במרכז תל אביב. מה יעשו הדיירים? 
בלעדי | יותר משלוש שנים: הסטנדרט החדש של הקבלנים למסירת דירות 
חברת הנדל"ן שחשפה: הסיכון של מבצעי "קנו עכשיו, שלמו אחר כך" 

מדובר בתוכנית על שטח של 107 דונם המיועדת להקמת 226 דירות חדשות ב־58 מגרשים בשכונת דניה שעל הכרמל בחיפה. היא אושרה בפברואר 2020, אבל הוגשו לגביה שלושה עררים מאז. אחד מהם הגיע עד לבית המשפט המחוזי, שקיבל את טענות העותרים ולפיהם התוכנית אינה נותנת מענה ראוי לחשש מפריצת שריפת יער מכיוון פארק הכרמל הגובל בתוכנית. השופט אלי אברבנאל קבע אז כי "התוכנית נעדרת התייחסות למאפייניו של אירוע חירום רחב היקף".

את הערר הגישה עמותת "שומרים על דניה", וגם עיריית חיפה והוועדה המקומית צירפו את טיעונים לעתירה.

הרכב השופטים בעליון ציין כי שלוש חוות דעת שהוגשו לוועדה המחוזית חיפה לגבי התוכנית, קבעו כי היא אינה מגבירה את הסיכון לתושבי השכונה, וכי מצבה של השכונה אף יהיה טוב יותר ביחס למצבה כיום. "פסק דינו של בית משפט קמא מתערב בפועל בשיקול דעתן של רשויות התכנון", קבעו. השופטת רות רונן קבעה כי החלטת המחוזית התקבלה על בסיס תשתית עובדתית וחוות דעת מקצועיות, והיא "אינה חורגת ממתם הסבירות ולא היה לכן מקום להתערב בה". השופטת דפנה ברק־ארז הוסיפה: "השתכנענו כי מוסדות התכנון נדרשו לנושא זה באופן מקצועי וראוי והביאו אותו בחשבון במסגרת החלטתם המחודשת. על כן, לא היה מקום להתערבות בשיקול דעתם". השופט יחיאל כשר צידד בהחלטות עמיתותיו.

דיור במחיר מופחת

למעלה מ-4000 דירות בהנחה בסוף החודש - מתל אביב ועד מגדל העמק

ההרשמה להגרלת מחיר למשתכן תיפתח ביום שני ה-27.5 ובמסגרתה יוגרלו 4,633 דירות בהנחה ב-19 יישובים ברחבי הארץ. לראשונה יוגרלו דירות בהנחה ביישוב אכסאל הסמוך לנצרת, באפרתה בגוש עציון, בבת ים, בדיר אל-אסד ובצור הדסה.

בהגרלה 81 יח"ד בהנחה בעיר תל אביב, במתחם מכבי יפו, וככל הנראה מדובר בפעם האחרונה שיעלו דירות בהנחה לזכאים בתל אביב-יפו. מדובר במתחם ששווק על ידי רמ"י ליזמים בשנת 2018 ורק כעת עולה להגרלה המתחם האחרון שנותר וטרם הוגרל, במחיר של כ-18 אלף שקל למ"ר לפני הצמדה. במכבי יפו התקיימו ההגרלות למתחמים האחרים בשנים 2019 ובשנת 2022 ואליהן נרשם ביקוש גבוה בקרב הזכאים.

בין היישובים הנוספים בהגרלה - בבת ים לראשונה יוגרלו 232 דירות והמחיר למ"ר הצפוי הנו כ-21 אלף שקל למ"ר לפני הצמדה. בראשון לציון 164 יח"ד בהנחה, בירושלים יוגרלו 80 יח"ד וברחובות שהייתה הכי מבוקשת בהגרלה הקודמת, יוגרלו 250 יח"ד מוזלות.

בהגרלה הקרובה תכנס לתוקף החלטת מועצת מקרקעי ישראל ותינתן עדיפות של 20% למשרתי מילואים פעילים שיוגרלו לאחר הנכים שבעדיפות ראשונה. אישור זכאות עימו ניתן להירשם ניתן להנפיק עד ליום שני ה-17.6.2024, וההרשמה להגרלה תיסגר ביום שני 8.7.2024.

התחדשות עירונית

הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית הכריזה על 10 מתחמי פינוי בינוי חדשים

הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית הכריזה על עשרה מתחמים חדשים לפינוי בינוי. מבין העשרה, תשעה מקודמים ב"מסלול מיסוי", המיועד למתחמים שבהם התכנון מבוצע ביוזמת יזם פרטי, והעשירי מקודם ב"מסלול רשויות" שבמסגרתו מתבצע תכנון המתחם על ידי הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית.

המתחמים כוללים יחד 1,169 יחידות דיור קיימות, אשר יהרסו ויוחלפו ב-3,931 יחידות דיור חדשות.

ברשות מציינים כי "ההכרזה על מתחם כמתחם לפינוי בינוי מקנה ליזם את הטבות המס הקבועות בחוק, וכן מחילה עליהם את ההסדרים הקבועים בחוק בנושא 'דייר סרבן'".

חמישה מהמתחמים שאושרו נמצאים בירושלים: מתחם שלום יהודה 16-18 בשכונת תלפיות בירושלים, מתחם ברגר על הפארק בשכונת פת בירושלים (242 במקום 72 דירות), מתחם חיים חביב 3 בשכונת קרית היובל בירושלים (165 במקום 50 דירות), מתחם גוואטמלה בשכונת קרית היובל בירושלים (186 דירות ייהרסו ובמקומן ייבנו 612 דירות חדשות), מתחם קטמונים 6 בשכונת גוננים בירושלים (69 דירות במקום 162).

מחוץ לירושלים אושרו מתחם האומנים בראשון לציון (8 יחידות דיור שייהרסו, ובמקומן ייבנו 40 יחידות דיור חדשות), מתחם הרב שאולי ברובע ד' באשדוד (342 יח"ד ייבנו במקום 48), מתחם לב העיר (מתחם A) ברמת השרון, שבו ייהרסו 67 דירות ובמקומן ייבנו 122 יחידות דיור חדשות, ומתחם אילת בשכונת רמת יוסף בבת ים (192 יחידות דיור שייהרסו ובמקומן ייבנו 700 דירות).

במסלול רשויות הוכרז מתחם מטרו קוממיות בשכונת הנביאים בבת ים. שם קיימות 343 יחידות דיור אשר יהרסו, ובמקומן ייבנו 857 יחידות דיור חדשות. תכנון המתחם נעשה על ידי הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית.

נדלן מניב

גב-ים ושופרסל נדל"ן ישכירו ליוניקורן הישראלי DriveNets כ-7,000 מ"ר ברעננה

חברת גב-ים הודיעה כי חברת DriveNets, שייסדו עידו סוסן והילל קוברינסקי, ואשר עוסק בפיתוח טכנולוגיה המאפשרת בנייה של רשתות טלקום ו-AI על תשתיות במודל ענן, תשכור ממנה שטח של 7,000 מ"ר, בתמורה לכ-50 מיליון שקל לחמש שנים. לחברה יש אופציה להאריך את החוזה בחמש שנים נוספות.

פרויקט גב-ים רעננה כולל שני בניינים בני 10 קומות משרדים, מעל קומת מסחר כפולה, באזור התעשייה קריית אתגרים בעיר. אכלוס הבניין הצפוני בפרויקט החל לאחרונה ואכלוס הבניין הדרומי צפוי כבר ברבעון הקרוב. הפרויקט הינו עסקת קומבינציה עם חברת שופרסל נדל"ן (חלק גב-ים 69.5%), בשטח כולל של כ-70 אלף מ"ר, מתוכם כ-40 אלף מ"ר עילי, והוא תוכנן על ידי אדריכל משה צור ואדריכל דני אוחנה.

העסקה מצטרפת לעסקאות שכירות עם חברות הטכנולוגיה הבינלאומיות Texas Instruments ו-NCR ולחברת חללי העבודה Rooms מקבוצת פתאל.

עוד כתבות

MHERO 1 / צילום: יח''צ

רכב השטח החשמלי החזק ביותר בשוק נוחת בישראל – והוא סיני

כלי רכב ראשונים של מותג השטח MHERO מבית קבוצת דונפנג ינחתו בשבוע הבא בישראל וגם: עד סוף העשור: 750 מיליון שקל יוקצו לתשתיות טעינה לרכב חשמלי ● השבוע בענף הרכב

אילוסטרציה: Shutterstock/ Ekaterina Karpacheva

מחקר חדש מגלה: איך אפשר לדעת איזו מניה תעלה

מחקר חדש טוען שהחלום של משקיעים לנבא את שוק ההון הוא לא משימה בלתי אפשרית, רק צריך למדוד את הפעילות המוחית של כמה משקיעים מקצועיים ● המחקר הוא האחרון בתחום החדש של Neuroforecasting (נוירו-ניבוי), שהראו איך המוח שלנו מנבא הצלחה של שירים, קמפיינים למימון המונים ופרסומות ● מה ההשלכות האתיות של המחקר, ומה יהיו ההשלכות שלו על התרבות הפופולרית?

יוליה שמאלוב ברקוביץ' / צילום: שלומי יוסף

עובדי חדשות 13 עתרו לבג"ץ: לבטל את מינוי יוליה שמאלוב ברקוביץ'

העתירה מגוללת בתוכה שלושה טיעונים המלינים על הליך המינוי, ניגוד העניינים לכאורה של חברי מועצת המנהלים וחוסר הסבירות בנוגע לניסיונה העיתונאי ● יחד עם העתירה הוגשה גם בקשה למתן צו ביניים שיקפיא את המינוי

המיצג במקום מסיבת הנובה ברעים / צילום: תמונה פרטית

תעשיית עורכי הדין שקפצה על שורדי הנובה, רגע לאחר האסון

ניצולים רבים ממסיבת הנובה, שניסו להתרומם מהזוועות שפקדו אותם, פנו לעורכי דין שיסייעו במיצוי זכויותיהם ● גלובס צלל לעשרות חוזים וגילה שכר טרחה מופרז, הסכמים שקשה מאוד להשתחרר מהם והתעלמות מזכויות אוטומטיות שמגיעות להם מהמדינה ● תחקיר גלובס

שיתוק שינה / איורים: Shutterstock, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

40% מבני האדם סובלים מזה לפחות פעם אחת: מה גורם לשיתוק שינה?

התופעה המפחידה, שזמן רב האמינו כי היא נגרמת על ידי רוחות רעות, מובנת כיום כניתוק בין המוח לגוף ● למה זה קורה ומה אפשר לעשות אם מתעוררים עם שיתוק שינה?

ג'יין פרייזר, מנכ''לית סיטיבנק / צילום: ap, Andrew Harnik

מה עושה החטיבה המסתורית של סיטיבנק, שמניבה לו מחצית מהרווחים

יום המשקיעים של סיטיבנק התמקד בחטיבת השירותים, שעומדת זמן רב בצללים של כמעט כל פעילות, מכרטיסי אשראי ועד מסחר באג"ח ● היא משרתת כ־5,000 מהחברות הגדולות בעולם

מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה / צילום: ap, Hussein Malla

למה נסראללה מאיים דווקא על קפריסין ומה תעשה ישראל?

בחיזבאללה חוששים כי קפריסין היא זו שתיתן את המענה הנדרש לישראל במצב שבו המלחמה בצפון תסלים ופעילות הנמלים בחיפה תושבת ● האם יש ביכולתו של נסראללה לפגוע בקפריסין? מהו היקף שיתוף־הפעולה הביטחוני של האי השכן עם ישראל? ● גלובס עושה סדר

BMW X5 50E / צילום: יח''צ

ב.מ.וו X5 שומר על העיצוב המסורתי ומתחדש במנוע חסכוני במיוחד

הדור המחודש של ב.מ.וו X5 שומר על קווי המתאר והממדים המאיימים של קודמו אבל מציע תא נוסעים אולטרה־מודרני ואת אחת ממערכות הנעת הפלאג־אין המוצלחות בשוק ● מבחן דרכים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

ללקוחות החזקים יש מי שידאג. החלשים ממשיכים לשקוע

הפוליטיקאים עוזרים דווקא למי שמסתדר לבד ● מספר ההרוגים בכבישים מתקבל באדישות ● ואיך משחק ספורט הופך לעוד שטח מלחמה ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

חודש חיובי בקרנות ההשתלמות / אילוסטרציה: Shutterstock

קרן ההשתלמות שהשיגה תשואה דו ספרתית מתחילת השנה, ומי אחרונה בטבלה?

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● קרנות ההשתלמות רשמו תשואה ממוצעת במסלול הכללי של 1.3%, ו-2.4% במסלול המנייתי ● לאחר שנתיים של ביצועים חלשים, אלטשולר שחם מובילה מתחילת השנה בכל המסלולים ● הצמדה למדד S&P 500 היוותה עוגן של יציבות למול התנודתיות בבורסה המקומית

החוסכים בישראל יוגבלו בהשקעתם לנאסד''ק / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, שאטרסטוק

בעוד שבועיים זה קורה: הכירו את המגבלות החדשות על ההשקעות שלכם

ב־1 ביולי תחל הרפורמה במסלולי החיסכון שנועדה לעשות סדר בפנסיות של הציבור ● אילו אפשרויות השקעה חדשות היא פותחת, כיצד יושפעו ממנה מי שנצמדו למדד מניות הטכנולוגיה האמריקאי, שעלה ב־15% רק מתחילת מאי, וכיצד עשויים הגופים המנהלים את כספי הציבור לעקוף את המגבלה?

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה איבדה 3%

נעילה אדומה באירופה ● האינפלציה ביפן ממשיכה לעלות, ועומדת על קצב שנתי של 2.8% ● הביטקוין נסוג ביממה האחרונה ב-3.3% ונסחר כעת סביב 63.9 אלף דולר למטבע ● מחיר הנפט מסוג ברנט יורד ב-0.1% ל-85.6 דולר, ומחיר הנפט הגולמי יורד ל-81.2 דולר לחבית

מנכ''ל אנרג'יאן, מתיוס ריגאס / צילום: איל יצהר

אנרג'יאן בדרך לאקזיט של עד מיליארד דולר, והמניה מזנקת בבורסת ת"א

חברת הגז היוונית-בריטית מוכרת את הפעילויות באיטליה, במצרים ובקרואטיה תמורת עד 945 מיליון דולר ● אנרג'יאן תמשיך לפעול בישראל ובמרוקו ותחפש פרויקטים נוספים באזור ובאירופה ● תחלק דיבידנד מיוחד של 200 מיליון דולר בגין העסקה

השבוע בעולם / חומרים: AP, גיל ג'יבלי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

52 מעלות הורגות עולי רגל במכה ובודהיסט זקן יפרק את סין

למי תודה על אינפלציה נמוכה? לא לך, אומרים הבריטים לראש ממשלתם, ערב תבוסתו ● הסקרים חוזים התמוטטות היסטורית של המרכז בצרפת ובבריטניה ● חום מוטרף הורג מאות עולי רגל במכה ושורף יערות בשלוש יבשות ● כוהן דת בן 88 מפחיד את סין ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

למרות המלחמה: הכנסת תאשר העברת חצי מיליארד שקל בכספים קואליציוניים

במסגרת העברות הכספים הקואליציוניים, שלא הוסבו לצרכי מימון המלחמה, משרד ההתיישבות בראשות השרה אורית סטרוק צפוי לקבל את הנתח הגדול ביותר - 302 מיליון שקל ● גם השרים עמיחי אליהו, מאיר פרוש ועמיחי שיקלי צפויים לקבל נתח מהעוגה

אתר בניה ברחובות / צילום: כדיה לוי

קבלני הביצוע בקריסה, אבל אינטרסים של יזמים והמון כסף שחור עוזרים לכולם לעצום עיניים

בלמ"ס פרסמו כי מחירי שכר עבודה בענף הבנייה עלו ב–1.9% ב–12 חודשים, והוכיחו שוב את עומק הניתוק מהמציאות ● כשאלפי קבלנים רבים על כל מי שיודע להחזיק שפכטל, נוצר כאוס ● וכשחלק לא מבוטל של התוספת בשכר מגיע במזומן, הפער מובן וגם קריסת הקבלנים

התקופה שבה מראים את הדירה לשוכרים חדשים עשויה תמיד לגרום אי נעימות בין הצדדים / צילום: Shutterstock, Kanjana Kawfang

בני זוג גילו לשוכרים פוטנציאליים כמה שכר דירה הם משלמים. האם הם חשופים לתביעה?

בני זוג לבשו חולצות שעליהן הדפיסו את סכום שכר הדירה שהם שילמו בזמן שהמשכירים הראו את הדירה לשוכרים פוטנציאליים ● על רקע עונת השכירות שמתחילה, הנה כמה עקרונות שכדאי לשני הצדדים להכיר ● גלובס עושה סדר

חנן מור. החברה תקרא מהיום ''צילו-בלו'' / צילום: אייל טואג

השמים הכחולים של חנן מור: לאחר הסדר החוב - משנה את שמה ל"צילו-בלו"

קבוצת חנן מור, שקרסה בחורף לאחר שנטלה אשראי בסך כ-2.7 מיליארד שקל והשלימה לפני כחודש את הסדר החוב עוברת לשם מקורי: "צילו-בלו" ● משמעות השם היא "שמים כחולים" באיטלקית ● השם החדש אולי לא שגרתי אבל היו שמות מוזרים ממנו בתולדות שוק ההון - למשל חברת המ-לט, שהייתה יצרנית ברזים ומחברים, שסתומים ופתרונות בקרה לטמפרטורות גבוהות

איטה. תפריט האוכל נועד לשרת את היין / צילום: חיים יוסף

השף של פופינה הגשים פנטזיה באיטה: בר יין משוחרר עם תפריט מצומצם ושובב

בר היין החדש של השף אוראל קמחי מאפשר לסועד לבחור איזה ערב בא לו להעביר ● ויש לו יתרון בולט: הידע והפסיליטיז של מסעדת האם

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

מכרז ענק: אלו החברות המתמודדות על הפעלת הקווים החדשים של הרכבת הקלה

נת"ע פרסמה את רשימת המתמודדות במכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה בגוש דן - הקו הירוק והקו הסגול - שהיקפו מוערך במאות מיליוני שקלים ● מדובר במכרז קריטי לחברות שניגשו, בהתחשב בכך שהזוכה תצבור ניסיון מקומי ובין־לאומי להפעלת רכבות קלות, לקראת פרויקט המטרו