גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אחרי ארבע שנים, תוכנית "דניה החדשה" יוצאת לדרך

אחרי ששופטי ביהמ"ש המחוזי בירושלים ביטלו את תוכנית "דניה החדשה" בחיפה, שופטי העליון הפכו את החלטתם ● ההרשמה להגרלת מחיר למשתכן תיפתח בשבוע הבא, ובמסגרתה יוגרלו 4,633 דירות בהנחה ב-19 יישובים ברחבי הארץ ● וגם: הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית הכריזה על עשרה מתחמים חדשים לפינוי בינוי ● חדשות הנדל"ן 

לראשונה יוגרלו דירות בהנחה באכסאל, באפרתה, בבת ים, בדיר אל-אסד ובצור הדסה / צילום: Shutterstock
לראשונה יוגרלו דירות בהנחה באכסאל, באפרתה, בבת ים, בדיר אל-אסד ובצור הדסה / צילום: Shutterstock

תכנון

העליון ביטל את הביטול: תוכנית "דניה החדשה" בחיפה תצא לדרך

בית המשפט העליון ביטל את החלטת בית המשפט המחוזי בירושלים מסוף 2022, וקבע כי אישורה של תוכנית "דניה החדשה" בחיפה (הידועה גם בשם "דניה הירוקה") יישאר בתוקף ולא יבוטל.

בלעדי | חברות הנדל"ן נטשו פרויקט פינוי בינוי במרכז תל אביב. מה יעשו הדיירים? 
בלעדי | יותר משלוש שנים: הסטנדרט החדש של הקבלנים למסירת דירות 
חברת הנדל"ן שחשפה: הסיכון של מבצעי "קנו עכשיו, שלמו אחר כך" 

מדובר בתוכנית על שטח של 107 דונם המיועדת להקמת 226 דירות חדשות ב־58 מגרשים בשכונת דניה שעל הכרמל בחיפה. היא אושרה בפברואר 2020, אבל הוגשו לגביה שלושה עררים מאז. אחד מהם הגיע עד לבית המשפט המחוזי, שקיבל את טענות העותרים ולפיהם התוכנית אינה נותנת מענה ראוי לחשש מפריצת שריפת יער מכיוון פארק הכרמל הגובל בתוכנית. השופט אלי אברבנאל קבע אז כי "התוכנית נעדרת התייחסות למאפייניו של אירוע חירום רחב היקף".

את הערר הגישה עמותת "שומרים על דניה", וגם עיריית חיפה והוועדה המקומית צירפו את טיעונים לעתירה.

הרכב השופטים בעליון ציין כי שלוש חוות דעת שהוגשו לוועדה המחוזית חיפה לגבי התוכנית, קבעו כי היא אינה מגבירה את הסיכון לתושבי השכונה, וכי מצבה של השכונה אף יהיה טוב יותר ביחס למצבה כיום. "פסק דינו של בית משפט קמא מתערב בפועל בשיקול דעתן של רשויות התכנון", קבעו. השופטת רות רונן קבעה כי החלטת המחוזית התקבלה על בסיס תשתית עובדתית וחוות דעת מקצועיות, והיא "אינה חורגת ממתם הסבירות ולא היה לכן מקום להתערב בה". השופטת דפנה ברק־ארז הוסיפה: "השתכנענו כי מוסדות התכנון נדרשו לנושא זה באופן מקצועי וראוי והביאו אותו בחשבון במסגרת החלטתם המחודשת. על כן, לא היה מקום להתערבות בשיקול דעתם". השופט יחיאל כשר צידד בהחלטות עמיתותיו.

דיור במחיר מופחת

למעלה מ-4000 דירות בהנחה בסוף החודש - מתל אביב ועד מגדל העמק

ההרשמה להגרלת מחיר למשתכן תיפתח ביום שני ה-27.5 ובמסגרתה יוגרלו 4,633 דירות בהנחה ב-19 יישובים ברחבי הארץ. לראשונה יוגרלו דירות בהנחה ביישוב אכסאל הסמוך לנצרת, באפרתה בגוש עציון, בבת ים, בדיר אל-אסד ובצור הדסה.

בהגרלה 81 יח"ד בהנחה בעיר תל אביב, במתחם מכבי יפו, וככל הנראה מדובר בפעם האחרונה שיעלו דירות בהנחה לזכאים בתל אביב-יפו. מדובר במתחם ששווק על ידי רמ"י ליזמים בשנת 2018 ורק כעת עולה להגרלה המתחם האחרון שנותר וטרם הוגרל, במחיר של כ-18 אלף שקל למ"ר לפני הצמדה. במכבי יפו התקיימו ההגרלות למתחמים האחרים בשנים 2019 ובשנת 2022 ואליהן נרשם ביקוש גבוה בקרב הזכאים.

בין היישובים הנוספים בהגרלה - בבת ים לראשונה יוגרלו 232 דירות והמחיר למ"ר הצפוי הנו כ-21 אלף שקל למ"ר לפני הצמדה. בראשון לציון 164 יח"ד בהנחה, בירושלים יוגרלו 80 יח"ד וברחובות שהייתה הכי מבוקשת בהגרלה הקודמת, יוגרלו 250 יח"ד מוזלות.

בהגרלה הקרובה תכנס לתוקף החלטת מועצת מקרקעי ישראל ותינתן עדיפות של 20% למשרתי מילואים פעילים שיוגרלו לאחר הנכים שבעדיפות ראשונה. אישור זכאות עימו ניתן להירשם ניתן להנפיק עד ליום שני ה-17.6.2024, וההרשמה להגרלה תיסגר ביום שני 8.7.2024.

התחדשות עירונית

הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית הכריזה על 10 מתחמי פינוי בינוי חדשים

הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית הכריזה על עשרה מתחמים חדשים לפינוי בינוי. מבין העשרה, תשעה מקודמים ב"מסלול מיסוי", המיועד למתחמים שבהם התכנון מבוצע ביוזמת יזם פרטי, והעשירי מקודם ב"מסלול רשויות" שבמסגרתו מתבצע תכנון המתחם על ידי הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית.

המתחמים כוללים יחד 1,169 יחידות דיור קיימות, אשר יהרסו ויוחלפו ב-3,931 יחידות דיור חדשות.

ברשות מציינים כי "ההכרזה על מתחם כמתחם לפינוי בינוי מקנה ליזם את הטבות המס הקבועות בחוק, וכן מחילה עליהם את ההסדרים הקבועים בחוק בנושא 'דייר סרבן'".

חמישה מהמתחמים שאושרו נמצאים בירושלים: מתחם שלום יהודה 16-18 בשכונת תלפיות בירושלים, מתחם ברגר על הפארק בשכונת פת בירושלים (242 במקום 72 דירות), מתחם חיים חביב 3 בשכונת קרית היובל בירושלים (165 במקום 50 דירות), מתחם גוואטמלה בשכונת קרית היובל בירושלים (186 דירות ייהרסו ובמקומן ייבנו 612 דירות חדשות), מתחם קטמונים 6 בשכונת גוננים בירושלים (69 דירות במקום 162).

מחוץ לירושלים אושרו מתחם האומנים בראשון לציון (8 יחידות דיור שייהרסו, ובמקומן ייבנו 40 יחידות דיור חדשות), מתחם הרב שאולי ברובע ד' באשדוד (342 יח"ד ייבנו במקום 48), מתחם לב העיר (מתחם A) ברמת השרון, שבו ייהרסו 67 דירות ובמקומן ייבנו 122 יחידות דיור חדשות, ומתחם אילת בשכונת רמת יוסף בבת ים (192 יחידות דיור שייהרסו ובמקומן ייבנו 700 דירות).

במסלול רשויות הוכרז מתחם מטרו קוממיות בשכונת הנביאים בבת ים. שם קיימות 343 יחידות דיור אשר יהרסו, ובמקומן ייבנו 857 יחידות דיור חדשות. תכנון המתחם נעשה על ידי הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית.

נדלן מניב

גב-ים ושופרסל נדל"ן ישכירו ליוניקורן הישראלי DriveNets כ-7,000 מ"ר ברעננה

חברת גב-ים הודיעה כי חברת DriveNets, שייסדו עידו סוסן והילל קוברינסקי, ואשר עוסק בפיתוח טכנולוגיה המאפשרת בנייה של רשתות טלקום ו-AI על תשתיות במודל ענן, תשכור ממנה שטח של 7,000 מ"ר, בתמורה לכ-50 מיליון שקל לחמש שנים. לחברה יש אופציה להאריך את החוזה בחמש שנים נוספות.

פרויקט גב-ים רעננה כולל שני בניינים בני 10 קומות משרדים, מעל קומת מסחר כפולה, באזור התעשייה קריית אתגרים בעיר. אכלוס הבניין הצפוני בפרויקט החל לאחרונה ואכלוס הבניין הדרומי צפוי כבר ברבעון הקרוב. הפרויקט הינו עסקת קומבינציה עם חברת שופרסל נדל"ן (חלק גב-ים 69.5%), בשטח כולל של כ-70 אלף מ"ר, מתוכם כ-40 אלף מ"ר עילי, והוא תוכנן על ידי אדריכל משה צור ואדריכל דני אוחנה.

העסקה מצטרפת לעסקאות שכירות עם חברות הטכנולוגיה הבינלאומיות Texas Instruments ו-NCR ולחברת חללי העבודה Rooms מקבוצת פתאל.

עוד כתבות

''השיבה הביתה היא הדבר הקשה''. חיילי מילואים בשטח כינוס / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

שיקום נפשי בשטח ושינוי תפיסת הקב"ן: כך צה"ל מתמודד עם טראומות המלחמה

צה"ל יצא למהפכה בטיפול הנפשי - עם קב"נים שנכנסים לשטח הלחימה לצד מרכזי שיקום עורפיים ● ראש ענף חוסן נפשי סא"ל נטע לי צליכובר, מספרת על האתגר בחזרת הלוחמים הביתה: "הדריכות נשארת" ● כעת צה"ל נערך למעבר ללחימה בצפון: "הבדלים רגשיים רבים"

כיכר המדינה. לב אזור הביקוש / צילום: באדיבות י.ח דמרי

כיכר המדינה בת"א עובר מתיחת פנים. כמה יעלו הדירות החדשות?

באיזור כיכר המדינה ניתנו בחמש השנים האחרונות 199 היתרים להתחדשות עירונית ● אייל כ"ץ, בעלי חברת תיווך: "יש התאוששות בשוק בעיקר בפרויקטים חדשים והרבה לקוחות מחפשים לשלם 10% עכשיו ו־90% בסוף, ולהוציא שלל הטבות מהיזמים"

ברודקום. הציגה תוצאות מרשימות לרבעון / צילום: Shutterstock, Michael Vi

הפתיעה את השוק: מניית השבבים שמזנקת היום בוול סטריט

ענקית השבבים ברודקום סיימה רבעון מוצלח כשרבע מהכנסות החברה הגיעו מתחום הבינה המלאכותית ● בחברה סיפקו תחזית חיובית גם לעתיד ומנייתה מזנקת במסחר המוקדם ● בדומה לאנבידיה, גם בברודקום הכריזו על פיצול מניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: דובר צה''ל, נועם מושקוביץ'-דוברות הכנסת, Shutterstock

הנתון הכלכלי המדאיג שהתחבא - ואינו קשור למלחמה

באוצר מודים: גם בלי המלחמה, אנחנו לא עומדים ברף ● חברי הכנסת שוב סבורים שזכותם לעשות ככל העולה על רוחם ● והשורטיסטים נכחדים מוול סטריט ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

נעמי גיסר, מנכ''לית ברוקר הביטוח Marsh McLennan ישראל / צילום: סמדר כפרי

"גם אם הייתי זוכה בלוטו, הייתי ממשיכה לעשות אותו דבר"

כמעט כל המשפחה של נעמי גיסר עסקה בביטוח, ואת הקריירה שלה בתחום היא התחילה יום אחרי השחרור מהצבא ● 25 שנה אחרי היא כבר מבטחת את רכוש המדינה ומנסה לשמור על אופטימיות: "מאז 7 באוקטובר אנחנו מזהים ירידה בתיאבון של מבטחים גלובליים, אבל אחרי המלחמה נראה הרבה יותר השקעות"

שרקוטרי בהופמן / צילום: גיל אבירם

ראשון לציון מקבלת דחיפה משני מקומות נהדרים בהובלה נשית

רתם לב־ארי פתחה את הופמן בעיר היין, שדווקא בה "אין מקום שווה לקנות או לשתות יין", והמעדנייה של עדי בלכר עושה חשק לטעום הכל

נמל דבאו בפיליפינים / צילום: Shutterstock

המטוס העתידני של יפן, בריטניה ואיטליה, והעסקה המסתורית של תע"א

התעשייה האווירית השלימה את פריסתה של מערכת הגנת נמלים בנמל באסיה ● הסוכנות האמריקאית הממשלתית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים מפתחת חומרים ממריצים נטולי תופעות לוואי, שיוטמעו בגוף באמצעות פולטי אור לבישים ● יפן, בריטניה ואיטליה משלבות ידיים לטובת פיתוח מטוס קרב עתידני ● ומדינות אירופה ממשיכות להתחמש בשל השפעות האיום הרוסי ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

חיילים טייוואניים. סין משפרת מוכנותה לפלישה / צילום: Associated Press, Daniel Ceng

המים במצרי טייוואן מתחממים שוב: סין מגבירה את הלחץ על המדינה המשוסעת

התרגיל הצבאי המקיף שביצעה סין סביב טייוואן בחודש שעבר הכניס את העולם לכוננות, ובארה"ב קראו לזרז אספקת נשק לאי ● טייוואן, שממלאה תפקיד משמעותי בתעשיית הטכנולוגיה העולמית, מתמודדת גם עם פילוג מבית, שאותו סין מנצלת היטב ליצירת מהומות ● חזית סין-טייוואן, פרויקט מיוחד

סיכום שווקים / צילומים: איל יצהר,AP, MATT MONFREDI, בן קלמר, איתי רפפורט, שלומי יוסף, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

רשות ני"ע רוצה לשנות הגדרה אחת שתשפיע על כל עולם ההשקעות - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מנהל ההשקעות שמסביר למה שוק המניות הישראלי לא מתרומם ● שינוי שישפיע על אלפי מיליונרים: האם הרף להגדרת "משקיע מתוחכם" עומד לרדת ● איך יכול להיות ש-17 שנה חלפו מאז הונפקה חברה קיבוצית בבורסה ● וגם: האם טורניר היורו והאולימפיאדה יקפיצו את מניות מותגי הספורט?

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

בדרך לקו האדום: מה צפוי בנתוני האינפלציה בישראל היום?

התחזיות למדד המחירים לצרכן בישראל לא ממש אופטימיות ● ההערכות הן שהמדד יעלה לקצב שנתי של 3.1%-3.2%, ובפעם הראשונה יעקוף את טווח היעד של בנק ישראל

בניין בית הדין הארצי לעבודה / צילום: רפי קוץ

15 שופטים חדשים מונו לבתי הדין לעבודה. הרשימה המלאה

הוועדה טרם מינתה שופטים לבתי המשפט בירושלים - למחוזי ולשלום, וזאת עקב מחלוקת והיעדר הסכמה על זהות השופטים שימונו

חיילי צה''ל בגבול הצפון משתמשים בטרבושה להצתת אש מעבר למכשול בגבול לבנון / צילום: צילום מסך מהרשתות החברתיות

המומחה שמסביר למה צה"ל משתמש בכלי מצור מימי הביניים

"לפעמים צריך לצאת מהקופסה, ושווה לזכור שיש צרכים מבצעיים ועקרונות לחימה שלא השתנו לאורך השנים" אומר ד"ר גיא שטיבל מאוני' ת"א על שימוש צה"ל בטרבושה בגבול לבנון ● למה שימש כלי המלחמה בעבר, ומה ההבדל בינו לבין בליסטה?

שופט העליון יוסף אלרון / צילום: שלומי יוסף

לוין הציע למנות את יוסף אלרון לנשיא בית המשפט העליון ונתקל בהתנגדות עזה

הצעתו של שר המשפטים - למנות את השופט יוסף אלרון לנשיא בית המשפט העליון למשך שנה - נתקלה בהתנגדות השופטים, חברי לשכת עורכי הדין וח"כ קארין אלהרר ● ראש לשכת עורכי הדין: "הצעה שערורייתית והמשך ההפיכה המשטרית - לא נקבל אף תוצאה מלבד בחירתו של השופט יצחק עמית בהתאם לשיטת הסניוריטי הנהוגה"

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

נעילה מעורבת בוול סטריט; למרות הירידה - S&P 500 קרוב עדיין לשיא

הניקיי ננעל בעלייה של 0.2% ● הדאקס איבד 1.4% ● מחירי הנפט יורדים קלות ● בעלי המניות של טסלה אישרו מחדש את הטבת הענק למנכ"ל החברה אלון מאסק

יירוטים של ''כיפת מגן'' ימית מספינת סער 6 / צילום: דוברות משרד הביטחון

תוקפים את חיזבאללה מכיוון נוסף? האמצעים הימיים המתקדמים של ישראל

ישראל תקפה הלילה באופן חריג מהים בכפר ג'נאתא שבאזור צור בלבנון ● לפי דיווח בערוץ אל-ערביה הסעודי: בכיר בחיזבאללה חוסל בתקיפה, ומספר הפצועים עומד בין 10 ל-30 ● באילו אמצעים ימיים השתמשה ישראל ומהן היכולות הימיות של חיזבאללה? ● גלובס עושה סדר

בני לנדא / צילום: Miguel Gutierrez

"בלי כסף של אף אחד": הצצה לבונקר הסודי של בני לנדא

16 שנה אחרי שהוקמה, מכירות חברת הדפוס של בני לנדא הגיעו בשנה האחרונה להיקף של 100 מיליון דולר, ואם שואלים אותו פוטנציאל השוק שלה עומד על 35 מיליארד ● וזה רק טיפה בים בממלכה של היזם הסדרתי ● כעת הוא חושף טפח מהאימפריה שבנה, מסביר מה מפריע לו במשקיע הישראלי ובטוח שהאיום האמיתי לא נמצא באיראן: "אם הכלכלה שלנו תקרוס, גם ההגנה תקרוס"

שבוע הספר בתל אביב / צילום: כדיה לוי

האלמותיות של קפקא, היד של גרוסמן: ארבע המלצות טובות במיוחד לשבוע הספר

הפרט הקפקאי הקטן שהופך הכל למסויט, החיבור של גרוסמן לריצה, השעטנז המרגש של יהודית רותם וההפתעה של צבי בן מאיר: כמה הצעות לאלה שנערכים עם רשימות קנייה לשבוע הספר העברי, שייפתח בשבוע הבא

״אנחנו אסירי תודה להם״, מכריז הצהובון הלונדוני ביום האזכרה בנורמנדיה. האומנם? / צילום: גזיר עיתון

ראש ממשלת בריטניה מגדיר מחדש את הזיכרון הלאומי

רישי סונאק אולי סיים את הקריירה כאשר הסתלק מן האזכרה לשחרור אירופה ● הייתכן שהיא פשוט לא דיברה אל ליבו? הייתכן שחברת מהגרים מוכרחה לשכוח?

מכונית כיבוי אש / צילום: בן יוסטר

אחרי עשרות שיגורים: שרפה גדולה בגליל העליון

אחרי השיגורים מלבנון: שרפה גדולה פרצה סמוך לקיבוץ יראון, חשש שתתפשט ליישובים סמוכים • אחרי המטח הכבד לקריית שמונה, חיל האוויר פתח בגל תקיפות בדרום לבנון • עדכונים בולטים

אהוד ברק / צילום: איל יצהר

חברת הסייבר של מפקד 8200 לשעבר ואהוד ברק בדרך לאקזיט. ממה מוטרדת הרוכשת?

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לגלובס נודע כי פאראגון, חברת הסייבר ההתקפי הישראלית, מנהלת משא ומתן למכירת השליטה בה בתמורה לסכום שנע בין 700 מיליון דולר ל-1.1 מיליארד דולר ● העסקה מהדהדת את רכישת NSO על־ידי פרנסיסקו פרטנרס. מדוע הרוכשת חוששת מרגע אישור העסקה?