גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המנכ"לים בעלי השכר הגבוה ביותר בשנת 2023

מענקי מניות מעלים את חבילת התגמול החציונית לשיא של 15.7 מיליון דולר ● בראש הרשימה ניצבים מנהלי חברות הטכנולוגיה

ראשי החברות הגדולות באמריקה הגיעו לשיאי שכר חדשים בשנת 2023, כאשר הענקת מניות הגדילו את ערכן של חבילות התגמול.

לפי ניתוח של ה"וול סטריט ג'ורנל", השכר של מחצית מן המנהלים עמד על 15.7 מיליון דולר לפחות, סכום שיא לשכר חציוני של מנכ"לים בסקר השנתי, כאשר כמה מהם הרוויחו יותר מ-50 מיליון דולר. להשוואה, השכר החציוני באותן חברות בשנה הקודמת עמד על כ-14.5 מיליון דולר.

ניתוח | זו הייתה הבוננזה של קיבוץ יזרעאל, ואז השווי שלה התכווץ בכמעט 7 מיליארד שקל 
מוורן באפט ועד ביל אקמן: השינויים בתיקי ההשקעה של השחקנים הגדולים בוול סטריט

רוב המנהלים קיבלו העלאות של 9% לפחות ביחס לשנה הקודמת - אחד מכל ארבעה קיבל העלאה של 25% או יותר - ורוב החברות רשמו תשואות שנתיות לבעלי מניות של לפחות 13%, כך מצא ה"וול סטריט ג'ורנל" בניתוח נתונים של יותר מ-400 חברות שהתקבלו מ-MyLogIQ, ספקית של נתונים וניתוחים של חברות ציבוריות. 

בין 25 המשתכרים המובילים מדורגים שמונה מנהלי חברות טכנולוגיה, וכך גם חמישה מנהלים מהחברות הפיננסיות המובילות וחברות התקשורת או הבידור המובילות.

הוק טאן, המקבל שכר של 162 מיליון דולר, הוא המנכ"ל בעל השכר הגבוה ביותר על פי הניתוח של ה"ג'ורנל". אולם הוא יצטרך להישאר בתפקיד חמש שנים, ועל מחיר מניית ברודקום יהיה להגיע ליעדים מסוימים לאחר אוקטובר 2025, כדי שיקבל את מלוא הערך של שכרו. ברודקום אמרה שהחברה השיגה ביצועים טובים יותר מן המתחרים בניהולו של טאן, המנכ"ל שלה מאז 2006, והוא לא יקבל בונוסים נוספים בהון או במזומן בחמש השנים הבאות.

השכר של ניקאש ארורה מחברת פאלו אלטו נטוורקס הסתכם ב-151 מיליון דולר, בעיקר במענקי הון שכללו מניות שניתנו במשך שלוש שנים.

חברת בלקסטון, המשלמת למנכ"ל סטיבן שוורצמן 120 מיליון דולר, אמרה כי התשואה הכוללת של החברה, שעמדה על 83%, עלתה על זו של מנהלי הנכסים בארה"ב בשנה שעברה. החברה תיארה את מבנה השכר שלה ככזה המתאים את תמריצי המנהלים לאלו של המשקיעים.

כריסטופר וינפרי מחברת Charter Communications, מפעילת הכבלים, קיבל שכר כולל בשווי של 89.1 מיליון דולר, בעיקר באופציות והבשלה של מניות במשך חמש שנים, וחלק גדול ממנו תלוי בעליית מניות החברה ב-28% ל-152% מרגע מתן המענקים.

מענק חד-פעמי של 30 מיליון דולר לשימור ומנהיגות, שחולק על פני חמש שנים, סייע להזניק את השכר הכולל של ויל לנסינג מחברת Fair Isaac ל-66 מיליון דולר. החברה אמרה כי תשואות בעלי המניות שלה מדורגות באחוז העליון של החברות המובילות ב-S&P 500 בעשור האחרון.

השכר החציוני במזומן למנכ"לים נותר על כ-3.8 מיליון דולר

מענקי הון המשיכו להוות את עיקר השכר של רוב המנהלים. ברבות מהחברות מתכננים להוסיף מענקי הון בצורה של מניות או אופציות אם החברה תעמוד בביצועים פיננסיים או במחירי מניות במשך מספר שנים. זאת אומרת שהשכר יכול לאבד חלק ניכר מערכו אם מחיר המניה של החברה יורד או אם יעדי הפעילות אינם מושגים - או לזנק בערכו בזכות הצלחה בשוק ובפעילות.

שוויין של מניות חסומות שהוענקו בתחילת מרץ אשתקד לג'נסן הואנג, מנכ"ל יצרנית השבבים, אנבידיה, גדל פי ארבעה עד סוף ינואר, ל-107.5 מיליון דולר. שכרו של הואנג, שדווח במקור כ- 34.2 מיליון דולר, כלל 26.7 מיליון דולר ב-מניות חסומות לפי השווי במועד ההענקה.

על פי תנאי המענק, הואנג יכול לקבל 50% עד 100% יותר מניות מאלה שקיבל במקור, אם החברה תעמוד בקריטריונים של ביצועים, לדברי מיופה כוח של אנבידיה.

בפברואר 2023, כחלק מחבילת שכר של 22.5 מיליון דולר, בריאן ניקול, מנכ"ל רשת המסעדות צ'יפוטלה מקסיקן גריל, קיבל מניות ואופציות שהיו שוות 15.5 מיליון דולר. עד סוף השנה, גדל ההון הזה יותר מפי שלושה, ל-52.2 מיליון דולר, אמרה החברה. התשואה על מניית צ'יפוטלה הייתה כ-65% במהלך 2023, ו-18% בשנה במשך שלוש שנים.

דוברת צ'יפוטלה אמרה כי הגידול בערך המניות של ניקול משקף את הביצועים החזקים של החברה במהלך השנה. החברה אמרה שהערך שניקול יממש בסופו של דבר תלוי בהמשך הביצועים הפיננסיים, התפעוליים והבורסאיים של החברה.

גם ערכם של מענקי ההון שקיבל מנכ"ל אינטל, פטריק גלסינגר, בשנה שעברה גדל פי יותר משלושה עד סוף השנה, ל-39.3 מיליון דולר. החברה אמרה ברישום למסחר של ניירות הערך שלה כי מהלכי ההתייעלות שנקטה בשנה שעברה הפחיתו את שכרו של גלסינגר בכ-15% ל-1.1 מיליון דולר, וכתוצאה מכך הפחיתו גם את יעד הבונוס במזומן שלו בכ-15%, ל-2.9 מיליון דולר.

בסך הכול, השכר החציוני במזומן למנכ"לים, לרבות משכורות ובונוסים שנתיים, נותר קבוע על כ-3.8 מיליון דולר.

כולם מרוויחים

לפי ניתוח הוול סטריט ג'ורנל, שכרם של המנכ"לים בחברות עם הביצועים הטובים והגרועים ביותר לא היה שונה באופן דרמטי. השכר הכולל החציוני היה 14.6 מיליון דולר ל-20% מהמנכ"לים שחברותיהם רשמו את התשואות הגרועות ביותר בהשוואה לחברות אחרות באותו מגזר, לעומת שכר של כ-15.7 מיליון דולר למנכ"לים בחברות עם הביצועים הטובים ביותר.

יצרניות שבבים וחומרה היוו 6 מתוך 25 החברות עם הביצועים הטובים ביותר - כולל אנבידיה, החברה בעלת הביצועים הטובים ביותר. 4 מהחברות המובילות היו בתחום הנסיעות או התחבורה. כמה מן המובילות ברשימה חזרו לאחר שנה או יותר של תשואות גרועות, שהיו קשורות במקרים רבים למגיפת הקורונה.

קבוצת רויאל קריביאן דיווחה ששילמה למנכ"ל ג'ייסון ליברטי 17.2 מיליון דולר ורשמה תשואה כוללת של 162% בשנה שעברה, לאחר שירדה ב-36% ב-2022 וב-43% ב-2020, כאשר תעשיית השייט ספגה מהלומה בשל חולי ואיסורים על נסיעות. (החברה רשמה תשואה של 3% ב-2021). ענקית שיתוף הנסיעות אובר טכנולוגיות רשמה תשואה של 149% לאחר שהציגה תשואות חסר של 41% ב-2022 ותשואת חסר של 18% ב-2021.

כמה קיבלה האישה בעלת השכר הגבוה ביותר?

בראשה של יצרנית השבבים (AMD (Advanced Micro Devices, המדורגת במקום השביעי לפי ביצועים של שנה, עמדה ליסה סו, האישה ששכרה הוא השני הגבוה ביותר בניתוח, מעט מעל ל-30 מיליון דולר, והכולל כמעט 28 מיליון דולר במניות ואופציות חסומות. האישה עם השכר הגבוה ביותר, של 31.55 מיליון דולר, הייתה ג'ולי סוויט מחברת הייעוץ אקסנצ'ר, שהציגה תשואה כוללת לשנה של כ-14%.

שלושים ואחת נשים ניהלו חברות S&P 500 במשך השנה המלאה של 2023, עלייה ביחס לכשני תריסרים בתחילת העשור. אף אחת מהן אינה מדורגת בין 25 המובילים לפי שכר. אישה אחת נוספת ניהלה את אחת מ-25 המובילות בביצועים: ג'יישרי אולל מחברת הענן Arista Networks, שהציגה תשואה של 94%. שכרה של אולל הסתכם ב-15.56 מיליון דולר.

מבין 25 החברות עם הביצועים הגרועים ביותר בניתוח של הג'ורנל, כמעט שליש פעלו במגזר הבריאות, לרבות שש חברות תרופות או ביוטכנולוגיה. אליהן הצטרפו ארבע חברות שירותים.

חברת פייזר אמרה שלא שילמה בונוסים למנהלים בכירים בשנה שעברה לאחר שביקוש חלש למוצרים הקשורים למגפת הקורונה גרם לכך שהחברה לא השיגה את יעדיה הפיננסיים. מענק ההון בסך 17.5 מיליון דולר, שהיווה את רוב השכר הכולל של המנכ"ל אלברט בורלא בשנה שעברה, נועד להכיר במנהיגותו ולהוות תמריץ עבורו להתמקד באסטרטגיה ארוכת טווח, אמרה החברה.

ביצועים גרועים יכולים להפחית את הערך של מענקי הון למנכ"ל. חברת מודרנה, יצרנית החיסונים נגד קורונה, דיווחה על שכר כולל של 17.1 מיליון דולר למנכ"ל סטפן בנסל בשנה שעברה, לרבות 12.5 מיליון דולר במענקי מניות ואופציות.

שווי המענקים הללו ירד ב-42% ל-7.3 מיליון דולר בסוף השנה, כך עולה מהפרוקסי של החברה, משום שמחיר המניה של מודרנה צנח בערך באותו הסכום בשנה זו. בנוסף, מענקי הון שהוענקו לבנסל בשנים קודמות ירדו בערכם בכ-167 מיליון דולר במהלך 2023.

הפסדים אלה קיזזו נטו של 945 מיליון דולר במענקי הון חדשים ועליות ערך שדווחו עבור בנסל במהלך שלוש השנים הקודמות.

מודרנה סירבה להגיב.

המתודולוגיה

הוול סטריט ג'ורנל השתמש בנתונים מדוחות פרוקסי של החברות שהוגשו עד ה-16 במאי על ידי חברות במדד S&P 500 בנוגע לשנות הכספים שהסתיימו לאחר ה-30 ביוני 2023. הנתונים נאספו על ידי MyLogIQ, ספקית של נתונים וניתוחים של חברות ציבוריות.

נתוני השכר המצרפיים ונתוני התשואה לבעלי מניות אינם כוללים חברות שהחליפו מנכ"לים או את תאריכי סיום שנת הכספים במהלך השנה.

שכר משקף את הערך של מענקי הון בעת ההענקה, כפי שדווחו על ידי חברות. התשואות הכוללות משקפות שינוי במחיר המניה והדיבידנדים, שברוב המקרים מחושב מסוף החודש הקרוב ביותר לסוף שנת הכספים של החברה.

מקורות: MyLogIQ (תגמולים); Institutional Shareholder Services, FactSet (תשואה לבעלי מניות); Standard & Poor's (קבוצות תעשייה); בקשות לרישום חברה (שכר עבור חברות נבחרות)

עוד כתבות

נעמי גיסר, מנכ''לית ברוקר הביטוח Marsh McLennan ישראל / צילום: סמדר כפרי

"גם אם הייתי זוכה בלוטו, הייתי ממשיכה לעשות אותו דבר"

כמעט כל המשפחה של נעמי גיסר עסקה בביטוח, ואת הקריירה שלה בתחום היא התחילה יום אחרי השחרור מהצבא ● 25 שנה אחרי היא כבר מבטחת את רכוש המדינה ומנסה לשמור על אופטימיות: "מאז 7 באוקטובר אנחנו מזהים ירידה בתיאבון של מבטחים גלובליים, אבל אחרי המלחמה נראה הרבה יותר השקעות"

יירוטים של ''כיפת מגן'' ימית מספינת סער 6 / צילום: דוברות משרד הביטחון

תוקפים את חיזבאללה מכיוון נוסף? האמצעים הימיים המתקדמים של ישראל

ישראל תקפה הלילה באופן חריג מהים בכפר ג'נאתא שבאזור צור בלבנון ● לפי דיווח בערוץ אל-ערביה הסעודי: בכיר בחיזבאללה חוסל בתקיפה, ומספר הפצועים עומד בין 10 ל-30 ● באילו אמצעים ימיים השתמשה ישראל ומהן היכולות הימיות של חיזבאללה? ● גלובס עושה סדר

״אנחנו אסירי תודה להם״, מכריז הצהובון הלונדוני ביום האזכרה בנורמנדיה. האומנם? / צילום: גזיר עיתון

ראש ממשלת בריטניה מגדיר מחדש את הזיכרון הלאומי

רישי סונאק אולי סיים את הקריירה כאשר הסתלק מן האזכרה לשחרור אירופה ● הייתכן שהיא פשוט לא דיברה אל ליבו? הייתכן שחברת מהגרים מוכרחה לשכוח?

האינפלציה במאי הפתיעה לחיוב / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מפתיעה לטובה: קצב שנתי של 2.8% במאי; מחירי הדירות ממשיכים לזנק

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.2%, מתחת לתחזיות האנליסטים שציפו לעלייה של כ-0.5% ● גם בקצב שנתי המדד הפתיע לחיוב את צפי הכלכלנים שציפו כי יעבור את הרף העליון של יעד יציבות המחירים של בנק ישראל ● למרות הנתונים המעודדים, מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס, מדגיש: "להערכתנו, הסיכונים לתחזית האינפלציה מוטים כלפי מעלה"

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

בדרך לקו האדום: מה צפוי בנתוני האינפלציה בישראל היום?

התחזיות למדד המחירים לצרכן בישראל לא ממש אופטימיות ● ההערכות הן שהמדד יעלה לקצב שנתי של 3.1%-3.2%, ובפעם הראשונה יעקוף את טווח היעד של בנק ישראל

יו''ר הפד, ג'רום פאוול / צילום: Reuters, Amanda Andrade-Rhoades

הפד למד להיזהר: בלי ודאות שהאינפלציה נבלמת לא יוריד ריבית

לאחר שנכווה מטעויות העבר, הבנק המרכזי של ארה"ב נוקט זהירות וסבלנות, והציב רף נוקשה יותר מבנקים מרכזיים אחרים

הקשיים של זוגות ידועים בציבור בדרך להכרה / איור: גיל ג'יבלי

הקשיים המשפטיים של זוגות ידועים בציבור נערמים

פסיקות שניתנו לאחרונה מערערות על מצבם של הידועים בציבור, ולכל הפחות מציבות את זכויותיהם בסימן שאלה ● זוגות רבים נדרשים להוכיח את הסטטוס שלהם בפני רשויות כדי לקבל זכויות שנשואים מקבלים אוטומטית, כמו הנחה בארנונה, וכדי למצות אותן נתקלים בחומת ביורוקרטיה: "הכל תלוי בפקיד שנופלים עליו"

מירי רגב, הליכוד / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בצל ההסלמה בחזית הצפון, מה עושה הממשלה לטובת המפונים?

המטחים הכבדים שנורו בימים האחרונים לעבר צפון הארץ מדגישים עד כמה דבריה של השרה רגב על "הדברים המדהימים שעשתה הממשלה" בעייתיים ● ואם בתחילת המלחמה מרבית המפונים היו מהדרום, כעת רובם מהצפון ● של גלובס בוחנת לעומק את יעדי הפינוי והביצוע בשטח

שרקוטרי בהופמן / צילום: גיל אבירם

ראשון לציון מקבלת דחיפה משני מקומות נהדרים בהובלה נשית

רתם לב־ארי פתחה את הופמן בעיר היין, שדווקא בה "אין מקום שווה לקנות או לשתות יין", והמעדנייה של עדי בלכר עושה חשק לטעום הכל

REXTON KGM 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-260 אלף שקל: רכב השטח הקוריאני הגדול שעבר שדרוג

הרקסטון הוותיק של סאנגיונג, כיום KGM, עבר שדרוג עם שאיפות פרימיום ● יש לו תא נוסעים מפנק, אך הוא עדיין בעיקר רכב שטח

היצרנים הסיניים מגבירים את זרם המכוניות לישראל / צילום: shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אירופה מטילה גזרות על יצרני הרכב הסיניים: איך זה ישפיע על ישראל?

ההודעה הדרמטית על המכסים הכבדים שיוטלו באירופה החל מיולי על יבוא של כלי רכב חשמליים מתוצרת סין צפויה להאיץ את ההגעה שלהם לישראל ● הנה כמה מהבולטים מתוך שפע הדגמים שיגיעו אלינו בהמשך השנה, רגע לפני העלאת מס הקנייה בינואר הקרוב ● השבוע בענף הרכב

דירות חדשות / צילום: Shutterstock

עוד 110 אלף שקל לדירה: האזור המפתיע שהוביל בעליות המחירים

בהיעדר פעילות ממשלתית בתחום, הציבור לא מאמין שמחירי הדירות ירדו - וגם הריבית הגבוהה לא עוצרת אותו מלחזור לקנות דירות ● התוצאה - מחירי הדירות חזרו לעלות לאחר שב-2023 רשמו ירידה ● זהו המחוז שהוביל את עליית המחירים

נשיא צרפת, עמנואל מקרון / צילום: Associated Press, christophe Simon

שלטים גדולים יאסרו על כניסת ישראלים: כך נראה החרם הצרפתי על ישראל

החלטת בית משפט בצרפת לאסור באופן גורף על כניסת חברות ישראליות לתערוכת הנשק יורוסאטורי, מסמנת שפל חסר־תקדים ביחסים המסחריים בין שתי המדינות ● על פניו, צרפת עדיין מחויבת להצהרות בנוגע לסיום שלטון חמאס בעזה ולשחרור החטופים - אך בפועל, המעשים שלה מציבים את ישראל מחוץ לגבול הלגיטימיות

שבוע הספר בתל אביב / צילום: כדיה לוי

האלמותיות של קפקא, היד של גרוסמן: ארבע המלצות טובות במיוחד לשבוע הספר

הפרט הקפקאי הקטן שהופך הכל למסויט, החיבור של גרוסמן לריצה, השעטנז המרגש של יהודית רותם וההפתעה של צבי בן מאיר: כמה הצעות לאלה שנערכים עם רשימות קנייה לשבוע הספר העברי, שייפתח בשבוע הבא

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה היה השם שנקבע בצה"ל למבצע אנטבה?

מה משותף לציורים המעטרים את שטרות האירו, במה עוסקים אומני קינצוגי ביפן ומהי אוסטקהקה? ● הטריוויה השבועית

בניין בית הדין הארצי לעבודה / צילום: רפי קוץ

15 שופטים חדשים מונו לבתי הדין לעבודה. הרשימה המלאה

הוועדה טרם מינתה שופטים לבתי המשפט בירושלים - למחוזי ולשלום, וזאת עקב מחלוקת והיעדר הסכמה על זהות השופטים שימונו

ד''ר שי מרצקי, מנכ''ל ומייסד בונוס ביוגרופ / צילום: עופר וקנין

התביעות הייצוגיות נגד מייסד בונוס ביוגרופ סביב החקירה הפלילית בעניינו נדחו

שי מרצקי, בעל השליטה ומנכ"ל חברת הביומד בונוס ביוגרופ, רכש לפני שנתיים 166 אלף מניות של החברה, ערב עדכון מדדי הבורסה ● הבקשות לתביעות ייצוגיות הוגשו בשנת 2022, ושנתיים לאחר מכן פתחה הרשות לניירות ערך בחקירה גלויה באותו עניין

משחק הפתיחה יורו 2024 / צילום: Reuters, Christian Charisius

אליפות אירופה בכדורגל יוצאת לדרך: מי מנצחת במגרש הכלכלי?

טורניר יורו 2024 יוצא הערב לדרך על אדמת גרמניה שתארח לבדה את התחרות ● במשחק הפתיחה היא תשחק מול נבחרת סקוטלנד ● מי הפייבורטית לזכות, ולמי מבין השתיים שישחקו הערב כלכלה חזקה יותר?

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

נעילה מעורבת בוול סטריט; למרות הירידה - S&P 500 קרוב עדיין לשיא

הניקיי ננעל בעלייה של 0.2% ● הדאקס איבד 1.4% ● מחירי הנפט יורדים קלות ● בעלי המניות של טסלה אישרו מחדש את הטבת הענק למנכ"ל החברה אלון מאסק

סלט עגבניות של לה בוסתן / צילום: אלי אלחלל

עגלת הקפה בחורשה שמגישה סלט בוראטה עסיסי ומאפין פירות יער מושחת

עגלה שמציעה כריכי פרעצל נהדרים, אשת הייטק שהפכה לצורפת לאחר שחלתה, ויצרני שמן זית שחוו שנה קשה ● ביקור בחבל מודיעין נתן לנו קצת תקווה