גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פוליטיקה כמקצוע: על עודף הלהיטות של תובעים לפתוח תיקים למנהיגים

תפיסת צדק שלא מתחשבת בתוצאות פוליטיות עומדת ביסוד המשפט האנגלי, ממנו מגיע כרים חאן ● בדור האחרון גברה מוטיבציית התובעים לפתוח תיקים נגד מנהיגי ארצות ● להגיד שזו לא פוליטיקה היא היתממות ● חאן אינו "אנטישמי", אבל הוא כרך את עצמו במהלך פוליטי מסוכן

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג / צילום: Shutterstock
כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג / צילום: Shutterstock

אין צורך להיות קורא מחשבות כדי לדעת מה חושב ראש הממשלה בנימין נתניהו על להיטותם של תובעים ושל תובעות לפתוח נגדו תיקים. כמעט כל מה שהוא אמר השבוע על כרים חאן מבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, הוא היה שמח להגיד על התביעה בתיקים נגדו בבית המשפט המחוזי בירושלים.

במובן הזה, נתניהו הוא אחד משורה של מנהיגים פוליטיים, שליבם מלא על להיטות חקרנית (אינקוויזיטורית) לקשור להם כתרי מפלצות ולגרור אותם לבתי משפט. תלונות כאלה נשמעות בכל מיני ארצות, מברזיל עד הודו, מדרום קוריאה עד דרום אפריקה, מספרד ואיטליה וצרפת עד ארה"ב.

היועמ"שית ופרקליטות המדינה: לבית הדין הפלילי בהאג אין סמכות לדון בעניין ישראל
בשורה אחת עם רוסיה וסודאן: ההשלכות הכלכליות על ישראל אם יוצאו צווי מעצר בהאג
צ'כיה תעמוד לצד ישראל, ומה תעשה גרמניה? בית הדין בהאג עשוי לפלג את אירופה
שאלות ותשובות | האם נתניהו וגלנט לא יוכלו לטוס לחו"ל? כל המשמעויות של ההחלטה הדרמטית המסתמנת
פרשנות | המסר המסוכן של האג: אין הבדל בין מנהיג טרור למנהיג דמוקרטי

תביעות כאלה מוּעדוֹת להתרחש בייחוד בארצות עם שיטת משפט קונטיננטלית, שבה הגבולות בין שופט לתובע מיטשטשים. אבל הפוליטיזציה של תהליך השיפוט בכל הדמוקרטיות המערביות הפכה תובעים למשתתפים פעילים בתהליכים, שהיו לפנים דיסקרטיים ומיושבים.

באמריקה תובעים מחוזיים ותובעי מדינות הם פוליטיקאים מוצהרים המתמודדים בבחירות, ולעתים קרובות מכינים את הזינוק אל הכהונה הפוליטית הבאה. בריטניה, או אנגליה לפניה, הפכה את הפוליטיקה למקצוע של עורכי דין.

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

באיטליה, תובעים חקרניים הצליחו להפיל בסוף המאה שעברה את המשטר הפוליטי שמשל בה במשך כמעט 50 שנה. הם השיגו מה שלא הצליחה להשיג שום מפלגה פוליטית. מופעים כמעט־סולניים של תובעים שינו את פני ספרד מן הצד האירופי של האוקיינוס האטלנטי ואת פני ברזיל מן הצד הלטינו־אמריקאי שלו. הנועזים שבהם הצליחו לשלוח נשיאים לכלא.

בארה"ב, רפובליקאים מאשימים את הדמוקרטים ב"לוחמת־חוק" (lawfare) נגד דונלד טראמפ, העומד עכשיו לארבעה משפטים בו־זמנית (אם כי שלושה הושעו למעשה).

"ייקוב הדין את ההר״

האם כרים חאן משקף את עודף הלהיטות של תובעים לפתוח תיקים סנסציוניים למנהיגי ארצות? קשה להשיב באיזושהי מידה של ודאות מבלי לדעת את צפונות לבו. אבל קשה לעומת זאת לקבל את הסברו שהוא מחיל את דיני המלחמה ללא משוא־פנים. גם תובעים פועלים בסביבה פוליטית מובהקת. הם יודעים שהם משפיעים במישרים על תהליכים מדיניים ואלקטורליים.

גם בתוך עולם המשפט המודרני, בייחוד מה שקוראים English common law, שמחלציו יצא המשפט האמריקאי, מתנהל ויכוח של מאות שנים על דרגת הקיצוניות המתבקשת בהחלת החוק. המשפט העברי והמשפט הרומי הניבו חיוויים מפורסמים. חכמי ישראל אמרו "ייקוב הדין את ההר"; וחכמי רומי אמרו "צדק ייעשה־נא גם אם ייפלו השמיים".

לפני 250 שנה, שופט אנגלי עליון, הלורד מנספילד, חיווה את דעתו ש"החוקה אוסרת עלינו להתחשב ב'טובת המדינה' כאשר אנחנו גוזרים דין. חלילה לנו להתחשב בתוצאות הפוליטיות, גדולות כאשר יהיו. גם אם נעורר התקוממות כללית, הכרח הוא שנכריז, 'צדק ייעשה אפילו אם ייפלו השמיים'".

אומנם החיוויים ההם לא נגעו לחשד של פשעי מלחמה, אבל הם שיקפו גישה, שנטבעה במעמקי הצופן הגנטי של המשפט האנגלו־אמריקאי - והקרינה גם על משפט בחברות אחרות. האם כרים חאן הביא בחשבון את התוצאות הפוליטיות, אבל אמר "ייפלו השמיים"? איננו יודעים. ייחוס אנטישמיות למניעיו בוודאי מקל על המייחסים, אבל אינו מקל על נסיוננו להבין את התהליך.

שטות היא, לפי דעתי, להכחיש את הצדדים הפוליטיים של החלטת חאן. כיוצא בזה, שטות היא להכחיש את הקשר בין צווי המעצר שלו למעשי דרום אפריקה בבית הדין הבינלאומי בהאג. הוא אינו בהכרח ישיר או פוליטי. אבל יש קשר נסיבתי, שנחוצה דרגה ניכרת של היתממות כדי להתכחש לו.

התקפה רב־יבשתית מתנהלת עכשיו נגד עצם הלגיטימיות של קיום ישראל. היא מוכרזת "מדינת מתיישבים קולוניאלית", הקיימת על אדמות גזולות; היא מדינת "אפרטהייד נפשע", בלשון הדרום־אפריקאים, וממילא אין לה הזכות להתקיים. הבעיה אינה "פשעי המלחמה" שלה בעזה בשבעת החודשים האחרונים; בעיניהם עצם הקמתה היתה "פשע מלחמה".

הייתכן שחאן ואנשיו אינם מבינים שהם חותים את הגחלים בשביל מגמת ההריסה המלאה של מדינת ישראל? קצת קשה להאמין בזה. חאן מבין את הקונטקסט הפוליטי. כאשר הוציא צו מעצר נגד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לפני כשנה, הוא הכריז כי "יום עצוב הוא לראות ראש מדינה, מפקד עליון" הופך למבוקש פלילי. העוצמה הפוליטית של מהלכיו ידועה לו היטב.

חשד רב־שנים להטיה

עניין נוסף שצריך לפחות להביא בחשבון במסגרת הספקולציות על מניעי חאן, הוא הצורך של הממסד המשפטי בהאג להפיג חשד רב־שנים, שרק "אנשים בעלי צבע" מגיעים אל ספסל הנאשמים.

במשך שנים, המנהיגים הבכירים ביותר שנקראו לעמוד למשפט היו אפריקאים, בוגרי מלחמות אזרחים מוטרפות בליבריה, בסיירה ליאון, ברואנדה, בסודאן ובצ'אד (המשפטים לא התנהלו בבית הדין הגבוה לצדק אלא בטריבונלים מיוחדים שהוקמו לתכלית הזו). תלונות על החמרה מיוחדת עם אפריקאים נשמעות זה שנים.

משפטי מלחמות יוגוסלביה יצאו מכלל זה. אבל לפחות חלק ממבקרי התהליך חשבו שהמשפטים ההם הורשו להתנהל מפני שרוב המועמדים לדין היו סרבים, שנואי נפשו של המערב, בעלי בריתה של רוסיה. זה לא מדויק, מפני שגם קרואטים, בוסנים ואלבנים מקוסובו הועמדו לדין. אבל אנחנו עוסקים כאן ברושם, לא רק בעובדות.

האפשרות שישראל נפלה למלכודת "אנשים בעלי צבע" אומנם אינה מובנת מאליה, אבל השנים האחרונות עמדו בסימן מאבק נגד "עליונות לבנה". אבסורד הוא שישראל נכרכת ב"עליונות לבנה", אבל אלה פני הדברים בעולם רב־אבסורדים. נציגי ה־ANC בבית הדין בהאג אמרו לשופטים כי הישראלים הם "מתיישבים קולוניאליים", איפיון שווה־ערך ל"עליונות לבנה".

מה שלא היה לסרביה

ישראל מוצאת את עצמה עכשיו במקום דומה לזה שאליו נדחקה סרביה בעשור האחרון של המאה שעברה. התפרקות יוגוסלביה הפכה קווי־תיחום פנימיים לגבולות בינלאומיים. המוני סרבים מצאו את עצמם בין־לילה תושבים של ארצות זרות. כך התלקחו מלחמות האזרחים, תחילה בקרואטיה, אחר־כך בבוסניה ולבסוף בקוסובו.

היה יסוד לטענות סרביה נגד שרירות הגבולות החדשים. אבל האמצעים שנקטה עלו לה ביוקר: התערבויות צבאיות של נאט"ו ולבסוף משפטים על פשעי מלחמה. ההבדל החשוב: לא היו לה בעלי ברית מחוץ לרוסיה, שהייתה אז בעומק חולשתה ולא יכלה לבוא לעזרתה. לישראל יש ארה"ב.

בשנה התשיעית של מלחמות יוגוסלביה, סרביה הבינה שהיא תתקשה להוסיף ולהיאבק נגד אמריקה ונגד אירופה. היא החליפה משטר. האיש שהנהיג אותה ב־11 השנים הקודמות לא רק הודח, אלא הוסגר להאג ועמד למשפט. זה היה ניתוח מכאיב מאוד, וסרביה לא החלימה ממנו עד עצם היום הזה. "לא להיות סרביה" היא אולי הדרך העקיפה להגדיר את המטרה.

עוד כתבות

שאול גולדשטיין מנכ''ל חברת נגה / צילום: ענבל מרמרי

המנכ"ל שהתריע מפני הפסקת חשמל ממושכת בדרך להדחה

בגין התבטאויותיו בנוגע להיערכות רשת החשמל למלחמה, דן היום דירקטוריון נגה בהדחת המנכ"ל שאול גולדשטיין ● כזכור, בכנס המכון למחקרי ביטחון לאומי בשדרות טען גולדשטיין כי: "אחרי 72 שעות בלי חשמל בישראל, אי-אפשר יהיה לגור כאן"

טראמפ, נתניהו וביידן / צילום: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, Lolita Baldor, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בין נתניהו לצ'רצ'יל: איך ישפיע ביקור ראש הממשלה הישראלי על הבחירות בארה"ב?

זה מה שאמר צ'רצ'יל לרוזוולט באמבטיה של הבית הלבן, ב־1941 ● נתניהו הזכיר את צ'רצ'יל בסרטונו, אבל הוא בניגוד למנהיג הבריטי, מעדיף את המעמד של "פצצה מתקתקת" ● בארה"ב נעים בין תדהמה לחרדה מהתנהלות זו

משה מרי, דובי אמיתי, חיים פיגלין וענבר בזק בפאנל בהנחיית בר לביא / צילום: גיא צרחי

"מרקם שלם של כלכלה על סף קריסה"

כנס "מדברים צפון" של גלובס ובנק לאומי אירח בראש פינה פאנל כלכלי על הבעיות הבוערות של הצפון ● דובי אמיתי, יו"ר נשיאות המגזר העסקי: "בצפון יש מלחמה אמיתית יומיומית, אבל ירושלים לא איתנו" ● חיים פייגלין, מנכ"ל צמח המרמן: "כנראה שאם היו מיליון וחצי תושבים בגליל, לא היו חושבים לפנות אותו" ● מחר: הכנס מגיע לקצרין

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה המקומית ננעלה בירידות; מדד ת"א נפט וגז ירד בכ-2%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.2% ● בשבוע הקרוב יפורסמו נתוני תמ"ג, ייצור תעשייתי ואמון צרכנים במדינות רבות ● האירו נחלש בשבועות האחרונים על רקע הבחירות לפרלמנט האירופי והצפי לבחירות בצרפת ● אנבידיה ירדה בסוף השבוע האחרון, לראשונה מזה שמונה שבועות ● ב-UBS מעריכים כי חברות שמספקות ומאמצות בינה מלאכותית (AI) צפויות להיות בליבת הצמיחה הכלכלית

מגדלי לנדמרק / הדמיה: עמרי אמסלם

"החגיגה הסתיימה": תחום הנדל"ן שמדשדש אפילו בחלק מתל אביב

מומחי מעלות S&P בניתוח מיוחד לגלובס על מצבו של הנדל"ן המניב בתקופה הנוכחית ● על הירידות בתפוסה ובדמי השכירות, על היציבות של התחום - וגם על הסיבות לכך שבישראל לא רואים בינתיים ירידות שיערוך משמעותיות על נכסים מניבים, בניגוד למתרחש מעבר לים

צילומים: AP אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הנתון שבוול סטריט לא ראו כבר 48 שנה ומה צריך לקרות כדי שהראלי יימשך

מדד ה-S&P 500 עומד להשיא את התשואה הגבוהה ביותר שלו בשנת בחירות מאז 1976 ● אבל, הראלי מתח את שוויי החברות לקצה, והשוק נמצא במצב של "קניית יתר" ● האם העליות יימשכו? תלוי באינפלציה וברווחי החברות בענפים המחזוריים

איור: גיל ג'יבלי

מה צפוי השבוע במט"ח? בעיקר תלוי אם תהיה הסלמה בצפון

לאחר שבוע סוער בזירה הביטחונית, השקל צנח לרמה של 3.76 מטבעות לדולר ● אירועים נוספים יכולים להביא לפיחות מתמשך של השקל לאור פעילות של המשקיעים הזרים ● אבל בטווח הרחוק המומחים אופטימיים

מחנה הפליטים אל־האול, שאליו פונו משפחות מאזורים שהיו בשליטת דאעש / צילום: ap, Baderkhan Ahmad)

כשתשומת הלב העולמית מופנית לישראל ולאוקראינה: דאעש מרים ראש בסוריה

ארגון הטרור פרוס כיום במדבר הסורי, ומתחילת השנה מתקפותיו נגד משטר אסד עולות מדרגה ● מומחים מגדירים את פעילות דאעש כניצול של חוסר היציבות באזור ● ומה עושה ארה"ב?

תצפית בניה ליד משגב עם / צילום: Shutterstock, Dmitriy Feldman svarshik

כטב"מים יורטו בצפון, שרפות פרצו בכמה מוקדים

יורט כטב"ם שהיה בדרכו לישראל מכיוון מזרח, משגרים יירטו כטב"מים נוספים שחדרו מלבנון • אזעקות הופעלו בשורת יישובים בגליל העליון וביישובי משגב • ראש חדש למנהלת תקומה בדרום; צ'ייני מונה לפרויקטור בצפון • רה"מ: ירידה דרמטית באספקת חימושים מארה"ב, מסה גדולה נותרה מאחור • עדכונים שוטפים

אוטובוסים של חברת דן / צילום: כדיה לוי

התחבורה הציבורית תתייקר החל משבוע הבא. כל מה שצריך לדעת

החל מ-1 ביולי, התחבורה הציבורית צפויה להתייקר בשיעור של 5% ● מה עומד מאחורי ההתייקרות, ולמה העלייה במחירים מתחוללת כעת? ● גלובס עושה סדר

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות בבורסה בתל אביב; המניה שמזנקת ב-25%

מדד ת"א 125 עולה ב-0.2% ● להב רוכשת 30% מפריים אנרג'י ● מיטב: הורדנו את תחזית האינפלציה ל-2.9%, עלו הסיכויים להורדת הריבית, וגבר הסיכון לתיקון רציני בשוק המניות בארה"ב ● פוריה פיננסים: ישראל היא כעת השוק האטרקטיבי ביותר בעולם המערבי מבחינת מכפילים, תמחור וגורמים נוספים

רחפן לוכד כטב''ם באמצעות רשת במהלך הדגמת מוצר בארה''ב / צילום: Reuters, Stephen Lam

לוכדים ברשת: המערכת החדשה של רוסיה ליירוט כטב"מים של אוקראינה

רוסיה השיקה את מערכת "נטקומט", שמיירטת כטב"מים באמצעות שיגור רשת לעברם ומיועדת במיוחד להתמודדות מול הרחפנים של צבא אוקראינה ● בעוד שהמערכת הרוסית רחוקה מלהיות תקדים עולמי, הייחודיות שלה נעוצה ביכולת להתקין אותה כמעט על כל רחפן אפשרי

משרדי VESTTO0 בתל אביב / צילום: כדיה לוי

לאחר הפיאסקו בווסטו: פשה רומנובסקי עוזב את קרן הנקו

פשה רומנובסקי, שניהל את הקרן במשך שמונה שנים, הוביל את ההשקעה שלה בסטארט-אפ ווסטו, שנסגר לאחר חשד למעשי מרמה וזיוף

מה אפשר לעשות עם 100 אלף שקל בתוך שנתיים / אילוסטרציה: Shutterstock

מה עושים עם 100 אלף שקל בשנתיים? המדריך למשקיע לטווח הקצר

בכל הנוגע להשקעות לטווח הארוך נראה שההתלבטות היא בין תשואה טובה לתשואה מצוינת. אבל כשמגיעים לטווחים קצרים יותר של שנה או שנתיים, האפשרויות מצטמצמות ● פקדון בבנק, קרן כספית, איגרת חוב של ממשלת ישראל או אולי מדד S&P 500 - מומחים ממליצים על מכשירי ההשקעה המתאימים לטווח של שנתיים ● וגם: הטיפים לחיסכון במס ובעמלות

תמיר סטיינמן / צילום: חדשות 12

אחרי 14 שנה: תמיר סטיינמן מסיים את תפקיד כתב הדרום של חדשות 12

סטיינמן ימשיך לעבוד בחברת החדשות, בתפקידי מגזין ● בפוסט שפרסם בפייסבוק כתב סטיינמן "ראיתי זכות ושליחות להישאר ולהשמיע את קולם של תושבי הדרום" ● מאז פרוץ המלחמה לחדשות 12 כתב נוסף מהדרום, ניצן שפירא, אולם הוא לא הוכרז כמחליף הרשמי של סטיינמן

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

פרשת הצוללות: ועדת החקירה שלחה מכתבי אזהרה לנתניהו, יוסי כהן ובוגי יעלון

הוועדה ציינה כי מהתמונה המצטיירת בפניה בשלב זה עולה כי בנושאים הנחקרים חל שיבוש עמוק בתהליכי עבודה ובמנגנוני קבלת החלטות בשורה של סוגיות רגישות, זאת תוך יצירת סיכון לביטחון המדינה ותוך פגיעה ביחסי החוץ ובאינטרסים הכלכליים של ישראל

שר המשפטים יריב לוין והיועמ''שית גלי בהרב-מיארה / צילום: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), יואב דודקביץ (ידיעות אחרונות)

היועמ"שית לבג"ץ על לוין: התנהלותו מעניקה לרשות המבצעת שליטה במינוי נשיא לעליון

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, הגישה את עמדתה בנוגע לעתירה למינוי נשיא לבית המשפט העליון ואמרה כי מדובר במצב "חסר תקדים בהיסטוריה של מדינת ישראל" ● בעתירה שהוגשה לפני מספר חודשים, נטען כי שר המשפטים מפר את חובתו החוקית ואת הנוהג החוקתי למנות נשיא לבית המשפט העליון על-פי שיטת הסניוריטי

קניות. התאוששות חלקית בלבד של פעילות המשק / צילום: איל יצהר

הכול תלוי בצריכה הפרטית: האם הקטר של המשק משנה כיוון?

הנתונים מצביעים על התאוששות המשק והצריכה הפרטית, אבל אנליסטים חוששים כי המשך השפעות המלחמה, אי הוודאות והצפי להכבדה בנטל המס יפעלו לבלימת המגמה ● לאור זאת, הקונצנזוס הוא שבנק ישראל לא יוריד את הריבית גם בחודש יולי

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

למרות המלחמה: מזמינים יותר חופשות ונערכים לבילויי הקיץ כרגיל

בחודש מאי חלה עלייה מצרפית של כ-9% ברכישות מאתרי האונליין, בעיקר באתרים הבינלאומיים ● אתר אל על רשם גידול של כ-50% במספר הזמנות הטיסות ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

איור: Shutterstock

קיץ של מגפות: כך תיזהרו מגל חדש של קורונה ושל קדחת הנילוס

שתי נשים מתו ממחלת קדחת הנילוס בסוף השבוע האחרון ● ולמרות התקווה שהקורונה תהפוך למחלה עונתית, נרשמת כעת עלייה במקרים מאומתים ובאשפוזים ● איך נזהרים מגל המגפות הקיץ, ומה לעשות אם יש חשש להדבקות?