גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

זו הייתה הבוננזה של קיבוץ יזרעאל, ואז השווי שלה התכווץ בכמעט 7 מיליארד שקל

יצרנית הרובוטים לניקוי בריכות פרסמה השבוע דוחות שחשפו צניחה של חצי ברווחיות ובהזמנות ותחזית מאכזבת ● התוצאה הייתה צניחה של כ־30% ביום, שהפכה את הירידה במניה לנפילה של ממש ● מאז השיא, חברי הקיבוץ ששולט בחברה, הפסידו כמעט 4 מיליארד שקל על הנייר

מפעל מיטרוניקס / צילום: שגיא מורן
מפעל מיטרוניקס / צילום: שגיא מורן

חברי קיבוץ יזרעאל בוודאי מרטו את שערותיהם לנוכח ירידה יומית של קרוב ל־30% במניות יצרנית הרובוטים לניקוי בריכות מיטרוניקס , בעקבות דוחות מאכזבים שפרסמה החברה לרבעון הראשון. קריסת המניה מחקה כמיליארד שקל משווי השוק של החברה, מחיקה שאת רובה הגדול סופג הקיבוץ הצפוני המחזיק ב־56% ממניות החברה.

הרווח של מיטרוניקס צנח ב-55%, והחברה מחקה שווי של מיליארד שקל בשעה 
מכירות הדירות זינקו: הרווח הנקי של אאורה עלה ל-83 מיליון שקל 
מוורן באפט ועד ביל אקמן: השינויים בתיקי ההשקעה של השחקנים הגדולים בוול סטריט 

כל חבר קיבוץ איבד כ־13 מיליון שקל

רק לפני כשנתיים וחצי עמד שווי המניות הללו שמחזיקים כ־300 חברי יזרעאל על יותר מ־5 מיליארד שקל. אלא שמאז הידרדר מחירה של מניית מיטרוניקס ב־74% ושווי החזקות הקיבוץ שעומד כעת על 1.3 מיליארד שקל "בלבד", נחתך בלא פחות מ־3.8 מיליארד שקל מהשיא. מדובר באובדן מוערך של כ־13 מיליון שקל "על הנייר" לכל חבר בקיבוץ יזרעאל.

ועדיין, מדובר בחברה שייצרה לחברי הקיבוץ ערך מרשים ביחס להצעת רכישה שדחו בשנת 2012 מהמתחרה האמריקאית של מיטרוניקס, הייוורד (Hayward), שנקבה בתמורה של 180 מיליון שקל על החזקותיהם. גם כעת, לאחר התרסקות המניה, היא הניבה תשואה של מאות אחוזים מאז אותם ימים, כשבדרך אף מכר הקיבוץ למשקיעים מוסדיים מקצת מהחזקותיו תמורת כ־230 מיליון שקל (בשנים 2017 ו־2020).

אותם מימושי מניות של קיבוץ יזרעאל קדמו לזינוק מרשים שרשמה מניית מיטרוניקס בשנים 2020־2021 בעקבות מגפת הקורונה, שהובילה לעלייה חדה בביקושים למוצרי ניקוי הבריכות ובתוצאותיה העסקיות. אלא שלאורך השנתיים האחרונות תוצאות החברה נמצאות במגמת נסיגה חדה המתבטאת בנפילת המניה מהשיא שאליו הגיעה בנובמבר 2021 וחזרה 4 שנים אחורה.

הדוחות שהביאו לנפילת המניה

לאורך התקופה האחרונה בכירי החברה הקיבוצית מנסים לשדר אופטימיות ולטעון שעוד רגע הבעיות מסתיימות ומיטרוניקס חוזרת לצמוח. כך למשל היה גם בדוחות השנתיים שפורסמו לפני חודשיים, כאשר החברה סיפקה תחזית לצמיחה בהכנסות של 4%־8% בשנת 2024 - וטענה שאחרי הצטברות המלאים הגדולה אצל מפיציה שגרמה לפגיעה בתוצאות 2023 "הירידה ברמת המלאי... בכניסה לשנת 2024 תומכים בחזרה לצמיחה כמותית במכירות הרובוטים לניקוי בריכות פרטיות".

אלא שביום שלישי פרסמה מיטרוניקס, בניהולו של שרון גולדנברג, את דוחותיה לרבעון הראשון של 2024 ובהם הופתעו המשקיעים לגלות שלא דובים ולא יער. החברה הציגה ירידה חדה בהכנסות וברווחים לעומת הרבעון המקביל אשתקד, ובעיקר חתכה בחדות את התחזית קדימה. כעת, היא צופה ירידה של 2% עד עלייה של 4% בהכנסות לשנה הנוכחית ביחס ל־2023 (אז רשמה מכירות של 1.9 מיליארד שקל).

ברבעון הראשון דיווחה מיטרוניקס על ירידה של 13% בהכנסות ל־456 מיליון שקל - נפילה של 26% ברווח הגולמי ל־177 מיליון שקל ופגיעה גם בשיעור הרווחיות הגולמית (מתוך ההכנסות) ל־38% לעומת 46% ברבעון המקביל אשתקד. הללו השתרשרו להתרסקות של 48% ברווח התפעולי, שעמד על 60 מיליון שקל ונפילה של 55% ברווח הנקי ל־39.7 מיליון שקל. לעומת הרבעון המקביל ב־2022 מדובר בירידה דרמטית אף יותר של 65%. וגם צבר ההזמנות של החברה צלל ב־48% ביחס לרבעון המקביל אשתקד והסתכם ב־192 מיליון שקל בלבד.

המנכ"ל שפרש רגע לפני ההידרדרות

המשקיעים ההמומים מיהרו להיפטר מהמניה וזו צללה כאמור בקרוב לכ־30% בצהרי יום רביעי, מה שמביא את שווייה של מיטרוניקס לכ־2.3 מיליארד שקל בלבד, לעומת 9.1 מיליארד שקל בשיא - השמדת ערך של 6.8 מיליארד שקל. אגב מי שעזב את החברה בזמן, רגע לפני ההרעה בתוצאות וההתרסקות, הוא המנכ"ל הקודם אייל טריבר, שהוביל אותה לשיאים של רווח ושווי. שרון גולדנברג, סמנכ"ל הכספים שהפך למנכ"ל, נאלץ להיות זה שמתמודד עם ההרעה בשתי החזיתות הללו.

פעילותה של מיטרוניקס מתרכזת בפיתוח ושיווק רובוטים לניקוי בריכות שחייה פרטיות וציבוריות, וכן מוצרים נלווים (כיסויים לבריכות, אמצעים להגנה מטביעה ועוד). את עיקר ההכנסות והרווח שלה צוברת מיטרוניקס במחצית הראשונה של השנה, לקראת פתיחתן של הבריכות הפרטיות בחודשי הקיץ. כך תקופת ההצטיידות של לקוחות החברה (מפיצים ברובם) נעשית בחודשי ינואר־יולי. מכאן שהרבעון הראשון של מיטרוניקס, נחשב מסורתית לחזק ביותר שלה במהלך השנה, כאשר בעלי הבריכות הפרטיות בשווקים העיקריים שלה (צפון אמריקה, אירופה ואוקיאנה) מצטיידים ברובוטים מתוצרתה.

הפגיעה בתוצאות החברה היא בעצם שילוב של העובדה שמדובר במוצר מותרות, שהופך פופולרי פחות בתקופות בהן לחצי אינפלציה וריבית גבוהה מכות בצרכנים. התוצאה מכל אלו וכן מהירידה הטבעית במכירות לאחר ימי הקורונה שבהם היו הצרכנים מסוגרים בבתיהם, היא הצטברות מלאים גבוהה אצל החברות שמפיצות את הרובוטים של מיטרוניקס והאטה חריפה במכירות החברה.

מיטרוניקס אמנם ציינה בדוחות את מלחמת חרבות ברזל כגורם סיכון, אבל גם הודתה שההשפעה שלה חלשה עד לא קיימת, שכן כמעט כל הכנסותיה מקורן בחו"ל. 98% מהכנסותיה נובעות ממכירות ושירותים בחו"ל. בתור יצואנית היא אף נהנתה קלות מהיחלשות השקל בשיעור של 3.1% מול הדולר והאירו, מה שהוסיף להכנסות שלה כ־12 מיליון שקל.

עוד מוקדם להספיד את החברה

גם אחרי הנפילה הגדולה לא בטוח שצריך להספיד את מיטרוניקס. החברה היא כאמור היצרנית הגדולה ביותר ומחזיקה להערכתה בכחצי מהשוק שלה, כאשר שתי המתחרות הבאות מחזיקות כל אחת בכ־20%. בתרגום של התחזית של מיטרוניקס למספרים, היא צופה כעת הכנסה שנתית של 1.85־1.96 מיליארד שקל בשנה הנוכחית.

בדוחות השנתיים מיטרוניקס אף ניסתה להמשיך ולהציג תחזית אופטימית להמשך וציינה כי היא שואפת להגיע להכנסות של 3.2 עד 3.6 מיליארד שקל בשנת 2028 ורווחיות תפעולית של 14% עד 18%. אז כנראה שהיא לא תצמח השנה יותר מדי אבל מי שבכל זאת יבחר להאמין לתחזית שהציגה החברה רק לפני חודשיים, היא אמורה לצמוח בשנים הבאות בקצב של כ־14% לשנה.

עוד כתבות

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

בדרך לקו האדום: מה צפוי בנתוני האינפלציה בישראל היום?

התחזיות למדד המחירים לצרכן בישראל לא ממש אופטימיות ● ההערכות הן שהמדד יעלה לקצב שנתי של 3.1%-3.2%, ובפעם הראשונה יעקוף את טווח היעד של בנק ישראל

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה היה השם שנקבע בצה"ל למבצע אנטבה?

מה משותף לציורים המעטרים את שטרות האירו, במה עוסקים אומני קינצוגי ביפן ומהי אוסטקהקה? ● הטריוויה השבועית

סיכום שווקים / צילומים: איל יצהר,AP, MATT MONFREDI, בן קלמר, איתי רפפורט, שלומי יוסף, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

רשות ני"ע רוצה לשנות הגדרה אחת שתשפיע על כל עולם ההשקעות - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מנהל ההשקעות שמסביר למה שוק המניות הישראלי לא מתרומם ● שינוי שישפיע על אלפי מיליונרים: האם הרף להגדרת "משקיע מתוחכם" עומד לרדת ● איך יכול להיות ש-17 שנה חלפו מאז הונפקה חברה קיבוצית בבורסה ● וגם: האם טורניר היורו והאולימפיאדה יקפיצו את מניות מותגי הספורט?

גילברט ורוזנטל מראיינים את מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג. תהליך יצירת פרק אורך שישה שבועות / צילום: מתוך יוטיוב

כל האנשים החכמים ביותר בחדר מאזינים לאותו פודקאסט

שיחת עומק של שעות ארוכות על חברה אחת היא לא מתכון ברור לרייטינג מסחרר ● אבל כשבן גילברט ודיוויד רוזנטל צוללים לסיפורים האפיים של החברות המצליחות ביותר, המנהלים הבכירים בעולם מאזינים ● כך הפכה Acquired לתוכנית האהובה על עולם העסקים, ומכניסה ליוצריה מיליוני דולרים

מכונית כיבוי אש / צילום: בן יוסטר

אחרי עשרות שיגורים: שרפה גדולה בגליל העליון

אחרי השיגורים מלבנון: שרפה גדולה פרצה סמוך לקיבוץ יראון, חשש שתתפשט ליישובים סמוכים • אחרי המטח הכבד לקריית שמונה, חיל האוויר פתח בגל תקיפות בדרום לבנון • עדכונים בולטים

חיילי צה''ל בגבול הצפון משתמשים בטרבושה להצתת אש מעבר למכשול בגבול לבנון / צילום: צילום מסך מהרשתות החברתיות

המומחה שמסביר למה צה"ל משתמש בכלי מצור מימי הביניים

"לפעמים צריך לצאת מהקופסה, ושווה לזכור שיש צרכים מבצעיים ועקרונות לחימה שלא השתנו לאורך השנים" אומר ד"ר גיא שטיבל מאוני' ת"א על שימוש צה"ל בטרבושה בגבול לבנון ● למה שימש כלי המלחמה בעבר, ומה ההבדל בינו לבין בליסטה?

משחק הפתיחה יורו 2024 / צילום: Reuters, Christian Charisius

אליפות אירופה בכדורגל יוצאת לדרך: מי מנצחת במגרש הכלכלי?

טורניר יורו 2024 יוצא הערב לדרך על אדמת גרמניה שתארח לבדה את התחרות ● במשחק הפתיחה היא תשחק מול נבחרת סקוטלנד ● מי הפייבורטית לזכות, ולמי מבין השתיים שישחקו הערב כלכלה חזקה יותר?

שרקוטרי בהופמן / צילום: גיל אבירם

ראשון לציון מקבלת דחיפה משני מקומות נהדרים בהובלה נשית

רתם לב־ארי פתחה את הופמן בעיר היין, שדווקא בה "אין מקום שווה לקנות או לשתות יין", והמעדנייה של עדי בלכר עושה חשק לטעום הכל

הצבא העממי של סין / צילום: ap, Heng Sinith (עיבוד תמונה)

סין בונה שותפויות לקראת מה שעלול להיות המלחמה הבאה

התמנון הסיני בוחש בכל ושולח זרועות של שיתופי פעולה למדינות רבות וחזקות בעולם ● נפט, סחר ושיקולים אסטרטגיים מובאים בחשבון בניסיון להתעצם ● ובסבך החזיתות סין לא מסירה עיניים מטייוואן, והאיום מרחף מעל ראשה: אם תעז להכריז על עצמאות, סין תתקוף בכל העוצמה ● גלובס ממפה את המדינות שסין חברה אליהן ואת אלה שהיא שמה על הכוונת חזית סין-טייוואן, פרויקט מיוחד

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

נעילה מעורבת בוול סטריט; למרות הירידה - S&P 500 קרוב עדיין לשיא

הניקיי ננעל בעלייה של 0.2% ● הדאקס איבד 1.4% ● מחירי הנפט יורדים קלות ● בעלי המניות של טסלה אישרו מחדש את הטבת הענק למנכ"ל החברה אלון מאסק

''השיבה הביתה היא הדבר הקשה''. חיילי מילואים בשטח כינוס / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

שיקום נפשי בשטח ושינוי תפיסת הקב"ן: כך צה"ל מתמודד עם טראומות המלחמה

צה"ל יצא למהפכה בטיפול הנפשי - עם קב"נים שנכנסים לשטח הלחימה לצד מרכזי שיקום עורפיים ● ראש ענף חוסן נפשי סא"ל נטע לי צליכובר, מספרת על האתגר בחזרת הלוחמים הביתה: "הדריכות נשארת" ● כעת צה"ל נערך למעבר ללחימה בצפון: "הבדלים רגשיים רבים"

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

שמונה לוחמי הנדסה נפלו בפיצוץ כלי רכב משוריין בדרום הרצועה

שמונת החיילים נספו לאחר שהכלי ההנדסי בו שהו נפגע ממטען חבלה והתלקח ● אחד החיילים שנפלו הוא סרן ווסים מחמוד, סמ"פ בחטיבה 401 ● הפגנות ברחבי הארץ למען השבת החטופים ולהקדמת הבחירות, איילון נחסם לתנועה ● דיווח: ארה"ב ממתינה לסיום הפעילות הישראלית ברפיח, כדי לקדם עסקת חטופים ● עדכונים בולטים

משרדי Joonko בעיגול: עילית רז / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

הרגולטור בארה"ב נכנס למכבסת המילים של היזמים, והכל בגלל חברה ישראלית

בכתב אישום שהגישה הרשות האמריקאית נגד היזמית עילית רז, נטען, בין השאר, שהיא רימתה את המשקיעים באשר לטכנולוגיית בינה מלאכותית, שהחברה שהקימה עשתה בה כביכול שימוש ● האם יזמים אחרים עשויים למצוא את עצמם בבית משפט בשל גוזמאות בתחום?

חיילים טייוואניים. סין משפרת מוכנותה לפלישה / צילום: Associated Press, Daniel Ceng

המים במצרי טייוואן מתחממים שוב: סין מגבירה את הלחץ על המדינה המשוסעת

התרגיל הצבאי המקיף שביצעה סין סביב טייוואן בחודש שעבר הכניס את העולם לכוננות, ובארה"ב קראו לזרז אספקת נשק לאי ● טייוואן, שממלאה תפקיד משמעותי בתעשיית הטכנולוגיה העולמית, מתמודדת גם עם פילוג מבית, שאותו סין מנצלת היטב ליצירת מהומות ● חזית סין-טייוואן, פרויקט מיוחד

השבוע בעולם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: Sutturstock, AP- Geert Vanden Wijngaert, Ludovic Marin

הימין הקיצוני חוגג את ״אירופה החדשה״ והדנים מוזהרים מפני ראמן

הימין הקיצוני מנצח בגדול באירופה ● רישי סונאק מנסה טריק ישן: הורדת מסים ● רוסיה מעצבנת את ארה"ב בחופי קובה ● יתושי דנגי מתאזרחים באירופה, ודנמרק אוסרת יבוא ראמן קוריאני בטענה להרעלה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

יריב לוין, שר המשפטים / צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת

בג"ץ ללוין: נמק למה הוועדה לא בוחרת נשיא לבית המשפט העליון

בג"ץ לא קיים דיון בעתירה נגד שר המשפטים ולא קיבל תגובה תגובה מקדמית כנהוג, אלא החליט מטעמי יעילות להוציא צו על תנאי ולעבור לשלב הבא - בו יוכרע האם לחייב את לוין לכנס את הוועדה לשם בחירת נשיא ושופטים לביהמ"ש העליון • לוין מונע מחברי הוועדה להצביע על מינוי נשיא מאחר ורוב החברים בעד מינויו של השופט יצחק עמית לפי שיטת הסניוריטי הנהוגה ● עו"ד עמית בכר, ראש לשכת עורכי הדין: "צעד חיובי ומתבקש לנוכח התנהגות שערורייתית של שר משפטים שמפקיר את מדינת ישראל"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר מיכל יערי / צילום: תומר אפלבאום

החוקרת שבטוחה: זה המסר שישראל חייבת להעביר למדינות ערב

שיחה עם ד"ר מיכל יערי, חוקרת מדינות המפרץ הערביות ● על השינוי שמבקש בן סלמאן לחולל בסעודיה והיחסים המורכבים עם ישראל ביום שאחרי 7 באוקטובר • האזינו

מירי רגב, הליכוד / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בצל ההסלמה בחזית הצפון, מה עושה הממשלה לטובת המפונים?

המטחים הכבדים שנורו בימים האחרונים לעבר צפון הארץ מדגישים עד כמה דבריה של השרה רגב על "הדברים המדהימים שעשתה הממשלה" בעייתיים ● ואם בתחילת המלחמה מרבית המפונים היו מהדרום, כעת רובם מהצפון ● של גלובס בוחנת לעומק את יעדי הפינוי והביצוע בשטח

סלט עגבניות של לה בוסתן / צילום: אלי אלחלל

עגלת הקפה בחורשה שמגישה סלט בוראטה עסיסי ומאפין פירות יער מושחת

עגלה שמציעה כריכי פרעצל נהדרים, אשת הייטק שהפכה לצורפת לאחר שחלתה, ויצרני שמן זית שחוו שנה קשה ● ביקור בחבל מודיעין נתן לנו קצת תקווה

אהוד ברק / צילום: איל יצהר

חברת הסייבר של מפקד 8200 לשעבר ואהוד ברק בדרך לאקזיט. ממה מוטרדת הרוכשת?

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לגלובס נודע כי פאראגון, חברת הסייבר ההתקפי הישראלית, מנהלת משא ומתן למכירת השליטה בה בתמורה לסכום שנע בין 700 מיליון דולר ל-1.1 מיליארד דולר ● העסקה מהדהדת את רכישת NSO על־ידי פרנסיסקו פרטנרס. מדוע הרוכשת חוששת מרגע אישור העסקה?