גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בזמן שהעובדים מוחים נגד ישראל, גוגל ואמזון מאיצות את הפרויקטים עם הממשלה

מערכת לניהול המפונים, סריקה מהירה לבקשות רישיון לנשק והיערכות למתקפת סייבר: מאז 7 באוקטובר מהדקות אמזון וגוגל את עבודתן עם ממשלת ישראל, חרף קריאות עובדיהן להפסיק עמה את הקשרים ● וגם: מי המתחרה של וויז שנכנסה למכרז של הממשלה?

הפגנות נגד ישראל מחוץ למשרדי גוגל בקליפורניה, בשבוע שעבר / צילום: Reuters, Tayfun Coskun
הפגנות נגד ישראל מחוץ למשרדי גוגל בקליפורניה, בשבוע שעבר / צילום: Reuters, Tayfun Coskun

בחודש שעבר פיטרה גוגל כ־50 עובדים שהתבצרו במשרדיה ודרשו ממנה להפסיק את הקשרים העסקיים עם ישראל. תחת ארגון הגג "לעצור את הטכנולוגיה לאפרטהייד" - שמאחוריו ארגונים מוסלמים וארגוני BDS - קראו העובדים להפסיק את שיתוף הפעולה עם ממשלת ישראל. ההפגנות הללו בתוך גוגל אינן חדשות, אולם עד כה לא נראה שהן שינו את מדיניות החברה עצמה כלפי ישראל, שמאז 7 באוקטובר אף האיצה את העבודה מולה, כך נודע לגלובס.

ניתוח | זו אחת הרכישות הגדולות בתולדות ההייטק הישראלי. מה עומד מאחוריה?
בדיקת גלובס | העולם נכנס לעידן ה-ChatGPT, איך יכול להיות שלישראל אין מחשב על?

ענקית החיפוש איננה רק ספקית סטנדרטית של ממשלת ישראל - היא אחת משתי הזוכות במכרז הענן הממשלתי "נימבוס", שנועד להעביר את כלל מערכות המחשוב של ממשלת ישראל ויחידות הסמך שלה, כולל מערכת הביטחון - למערכות ענן. הזכיינית השנייה היא אמזון, שכמה מעובדיה ארגנו הפגנות נגד שיתוף הפעולה עם ישראל ב־2022 יחד עם עובדי גוגל בערים מרכזיות כמו סיאטל, סן פרנסיסקו וניו יורק. עם זאת, בזמן מלחמת חרבות ברזל לא נרשמו מחאות רשמיות של עובדי אמזון, למעט התבטאויות אנטי־ישראליות בקבוצת העובדים הוולונטרית "ערבים באמזון" (Arabs at Amazon).

האצה בשיתוף הפעולה

חרף אי־שביעות הרצון מצד חלק מהעובדים בחברות, לגלובס נודע כי מאז 7 באוקטובר אמזון וגוגל אף לוחצות על ממשלת ישראל להגביר את הטמעת מערכות הענן שלהן. זאת מתוך חשש כי בשל הגירעון ההולך וגדל במדינה, הפרויקט יעמוד בסכנת הקפאה. ענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות השקיעו מאות מיליוני דולרים כל אחת בהקמה ושכירה של חוות שרתים באתרים רבים בישראל, והן מצפות שהממשלה תמלא את חלקה בהסכם נימבוס, המוערך בכ־4 מיליארד שקל.

לפיכך, בחודשים האחרונים נרשמה האצה במספר משרדי הממשלה שמשתפים פעולה עם שתי הזכייניות האמריקאיות, בהם משרדי האוצר, המשפטים, השיכון והמשרד לביטחון לאומי. בחודש שעבר קיבלה הממשלה החלטה רשמית לאמץ את מכרז נימבוס, ולהאיץ את מעבר משרדיה לאמזון וגוגל, כולל חלקים נרחבים ממערכת הביטחון ומשטרת ישראל.

על פי הערכת גורם המקורב למכרז, סך תקציבי הפרויקטים שקודמו מאז 7 באוקטובר חצה את רף ה־100 מיליון שקל. בין השאר, הוקמה מערכת לניהול היבטים אזרחיים של המלחמה והואצה הגירה של נתונים ממשלתיים לחוות שרתים בישראל, זאת על מנת שאלה לא יהיו תלויים בחסדי מדינות כמו גרמניה וארה"ב, כפי שהיה עד כה.

בין בעלי התפקידים המרכזיים שעמדו מאחורי האצת התהליך עומדים החשב הכללי באוצר יהלי רוטנברג וסגנו לתחומי הטכנולוגיה אביתר פרץ, שהאיצו את תהליכי הרכש; ושירה לב עמי, ראש מערך הדיגיטל, שהקימה לצורך כך יחידה שתסייע למשרדי הממשלה האחרים לעבור לענן.

 

גיבוי וניהול תמונת המצב

הפרויקט המרכזי הנערך מאז 7 באוקטובר עוסק, כחלק מלקחי המלחמה, בגיבוי מערכות קריטיות להתאוששות מאסון ורציפות פעולה בענן על מנת להימנע מאובדן נתונים במקרה של נזק פיזי או פריצת סייבר. הדבר נעשה מתחת לרדאר התקשורתי לרוחב כלל משרדי ממשלה ויחידות סמך בשיתוף אמזון וגוגל. לצורך השלמת התקציבים נעזרים המשרדים במערך הדיגיטל, בהיקף של עשרות מיליוני שקלים. עם זאת, לא כל הגורמים המעורבים מכירים את היקפי התקציבים, כך שקיים סימן שאלה באשר לפיקוח התקציבי על הפרויקטים.

פרויקט נוסף הנעשה גם הוא בשיתוף אמזון וגוגל עוסק בניהול תמונת המצב האזרחית של האוכלוסייה המפונית מהדרום ומהצפון, והאוכלוסייה שעדיין מתגוררת באזורי העימות. לאחר המחדל הגדול עם פרוץ המלחמה - בו משרדי ממשלה רבים נותרו מבולבלים, נסמכים על מערכות מידע ישנות ולא יעילות, ומתקשים להתמודד עם ניהול הפינוי ובקרת הנזקים - פותחה על גבי הענן של גוגל מערכת בשם "אמו"ן", לאספקת תמונת מצב אזרחית על שגרת החירום. הפרויקט כולל הטמעת יישומי בינה מלאכותית, האצת מהירות פיתוח פרויקטים למספר שבועות - במקום חודשים - ושימוש רב יותר בענן ציבורי.

מערכת שלישית המפותחת באחרונה היא ניהול רישוי כלי הירייה של המשרד לביטחון לאומי, המתאכסנת בענן של גוגל. המערכת החדשה כוללת אמצעי סריקה אופטית עם כמה אלמנטים של בינה מלאכותית המאפשרים ניהול מהיר יותר של טפסי בקשה ותמונות, לאחר שקצב הצטברות הבקשות לרישוי כלים קפץ פי ארבעה מזה שהיה טרם המלחמה. ככל שנודע, בימים שלפני המלחמה נסרקו כ־1,800 בקשות מדי יום, באופן ידני. עד כה מאז הקמת הפרויקט נסרקו באופן אוטומטי במהלך תקופה של כ־80 יום כ־420 אלף בקשות.

נוסף על פרויקטים שהואצו או החלו בעקבות המלחמה, ממשיכים גוגל ואמזון לקחת חלק בפרויקטים שקרובים יותר להשלמה, בהם: השלמת מערכת סריקת הצהרות יבוא במכס כדי לאתר סימנים מחשידים לעבריינות מס, סמים וביטחון, ומערכת "חשבונית ישראל" למלחמה בחשבוניות הפיקטיביות, פרויקט שמנוהל בגוגל על ידי רשות המסים; התקנת מערכת המבוססת על אמזון במשרד המשפטים, המיועדת לניהול הליכים משפטיים באמצעות שיחות וידאו וכוללת כלי הזדהות; מערכות שיחות פרטיות וקבוצתיות וכלי לתמלול דיונים; ופרויקט המבוסס על הענן של גוגל לניהול סטנדרטיזציה בתהליכי בנייה לכלל הגופים המחזיקים מידע הנוגע לתהליכי תכנון ובנייה.

מי נמצאת בחנות?

עיכוב נוסף שמנסים להתמודד איתו במכרז נימבוס הוא בחירת זכיינים למה שמכונה "שלב 5" - השקת חנות אפליקציות ארגוניות שיפעלו על גבי העננים של גוגל ואמזון - איחור שהפך את הכדאיות להגירה לענן ללא־כדאי. לגלובס נודע כי במשרד האוצר נבחרו חברות המחשוב נס, בינת ומטריקס לספקיות אינטגרציה של תוכנות על גבי הענן. מאז חודש אוקטובר נכנסו לחנות חברות כגון: חברת הבינה המלאכותית לחברות ביטחון האמריקאית פלנטיר, בבעלות המיליארדר האמריקאי פיטר תיל; אורקה סקיוריטי, המתחרה הישראלית של וויז בתחום הסייבר לשימוש ביישומי ענן; חברות הסייבר האמריקאיות פורטינט ו־F5; והסטארט־אפים הישראליים ריברי ורדיס שעוסקים בניהול דאטה על גבי הענן.

עם זאת, במכרז מעוניינים להכניס ספקים נוספים, כולל חברות שמתחרות על אותה הנישה במטרה ליצור תחרות ולהוזיל עלויות. בכל זאת, החשב הכללי עדיין לא פתר את שתי הסוגיות המרכזיות המכבידות על משרדי הממשלה - תוכנות שולחניות בענן ומערכות ניהול לקוחות שעדיין נמצאות בסביבת מיקרוסופט. 

עוד כתבות

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

מכרז ענק: אלו החברות המתמודדות על הפעלת הקווים החדשים של הרכבת הקלה

נת"ע פרסמה את רשימת המתמודדות במכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה בגוש דן - הקו הירוק והקו הסגול - שהיקפו מוערך במאות מיליוני שקלים ● מדובר במכרז קריטי לחברות שניגשו, בהתחשב בכך שהזוכה תצבור ניסיון מקומי ובין־לאומי להפעלת רכבות קלות, לקראת פרויקט המטרו

גיא ברקוביץ', מנכ''ל Waze / צילום: תומר פולטין

המנכ"ל שפספס אקזיט של יותר ממיליארד דולר

גיא ברקוביץ' קיבל לאורך שנות הקריירה שלו כמה הצעות לעבור לווייז, אבל הוא תמיד העדיף לחכות שהחברה תגדל - עד שהיא נמכרה לגוגל ב־1.3 מיליארד דולר: "לצערי לא נהניתי מזה" ● היום, כשהוא כבר בתפקיד המנכ"ל, הוא מספר על התוכניות למצב הכי גבוה בעולם ועל ההתמודדות במלחמה: "יש שיבושים, אבל המשתמשים מבינים שצריך לוותר על נוחות"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

ללקוחות החזקים יש מי שידאג. החלשים ממשיכים לשקוע

הפוליטיקאים עוזרים דווקא למי שמסתדר לבד ● מספר ההרוגים בכבישים מתקבל באדישות ● ואיך משחק ספורט הופך לעוד שטח מלחמה ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ההפסדים נערמים, התחרות בלתי אפשרית, אבל תחום אחד בפייבוקס מושך את בנק דיסקונט

למרות שהן משמשות מיליוני לקוחות, הפסידו אפליקציות התשלומים מאות מיליוני שקלים מאז החלו לפעול ● לאחר ששופרסל "נשברה" ומכרה את חלקה בפייבוקס לדיסקונט, ינסה הבנק להתמקד בתחום חשבונות העו"ש נושאי הריבית, ולהכניס שותף שיוציא אותה לחו"ל

וורן באפט / צילום: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האם הר המזומנים של וורן באפט הוא סימן לקריסה בשוק?

יש שרואים בהר המזומנים הענק שבקופת ברקשייר סימן לכך שבאפט מאמין שהשוק עומד לפני קריסה ● אבל מנהל השקעות אחד שם את הדברים בפרספקטיביה ואומר שבעצם לא מדובר בסכום כזה גבוה, לפחות יחסית לברקשייר

מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה / צילום: ap, Hussein Malla

למה נסראללה מאיים דווקא על קפריסין ומה תעשה ישראל?

בחיזבאללה חוששים כי קפריסין היא זו שתיתן את המענה הנדרש לישראל במצב שבו המלחמה בצפון תסלים ופעילות הנמלים בחיפה תושבת ● האם יש ביכולתו של נסראללה לפגוע בקפריסין? מהו היקף שיתוף־הפעולה הביטחוני של האי השכן עם ישראל? ● גלובס עושה סדר

איור: גיל ג'יבלי

האם מחירי הדירות ימשיכו לעלות?

הריבית הגבוהה, האינפלציה והמלחמה – כל אלו לא עוצרות את מחירי הדירות, שחזרו לעלות בקצב גבוה, לאחר הפסקה קצרה ● האם אנחנו בדרך לעוד גל עליות, ומה יכול לעצור את המגמה הזו? ● שאלת השבוע, מדור חדש 

MHERO 1 / צילום: יח''צ

רכב השטח החשמלי החזק ביותר בשוק נוחת בישראל – והוא סיני

כלי רכב ראשונים של מותג השטח MHERO מבית קבוצת דונפנג ינחתו בשבוע הבא בישראל וגם: עד סוף העשור: 750 מיליון שקל יוקצו לתשתיות טעינה לרכב חשמלי ● השבוע בענף הרכב

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

בשטח של 48 מ"ר: בכמה נמכרה דירת 2 חדרים במגדל דיזנגוף?

הדירה בקומה 26 מתוך 28, עם נוף לעיר ולים, עברה שיפוץ מהיסוד לפני שנים אחדות ונמכרה ב-3.29 מיליון שקל ● "המוכרים קיבלו גם הצעות נמוכות יותר, אך דחו אותן והמתינו להצעה שהתאימה להם", מספר עופר כהן, יועץ נדל"ן באנגלו סכסון תל אביב ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

שאול גולדשטיין, מנכ''ל חברת נגה - ניהול מערכת החשמל / צילום: ענבל מרמרי

"לא מוכנים למלחמה. אחרי 72 שעות בלי חשמל, אי-אפשר יהיה לגור כאן"

שאול גולדשטיין, מנכ"ל נגה - ניהול מערכת החשמל, הודה בכנס המכון למחקרי ביטחון לאומי כי אין ביכולתו להבטיח שיהיה חשמל בעת מלחמה עתידית ● "אם נסראללה רוצה להפיל את רשת החשמל, הוא צריך רק להרים טלפון לאחראי על מערכת החשמל בביירות, שנראית בדיוק כמו זו של ישראל" ● מנכ"ל חברת החשמל מאיר שפיגלר הגיב: "אמירה מנותקת מהמציאות שיוצרת פאניקה בקרב הציבור"

יוליה שמאלוב ברקוביץ' / צילום: שלומי יוסף

עובדי חדשות 13 עתרו לבג"ץ: לבטל את מינוי יוליה שמאלוב ברקוביץ'

העתירה מגוללת בתוכה שלושה טיעונים המלינים על הליך המינוי, ניגוד העניינים לכאורה של חברי מועצת המנהלים וחוסר הסבירות בנוגע לניסיונה העיתונאי ● יחד עם העתירה הוגשה גם בקשה למתן צו ביניים שיקפיא את המינוי

מגדלי Da Vinci דה וינצ'י / צילום: עמית גירון

הדירות הריקות במגדל היוקרה: צללנו לאחד הסיפורים המוזרים של שוק הנדל״ן

כבר חודשים ש-40 דירות במרכז תל אביב עומדות ריקות בגלל פלונטר חסר תקדים בין רשות מקרקעי ישראל לעירייה ● איך הגענו למצב הזה והאם הסאגה תיפתר בקרוב? ● גלובס צולל לאחד הסיפורים המפתיעים של שוק הנדל"ן

מהמרים במשרד / צילום: דאטהריילס

דווקא מי שלא בקיא זוכה? הטרנד שסוחף את מקומות העבודה

עמדות במשרד שמציגות את טבלת ההימורים, הקרנות מאורגנות ושיחות מסדרון בלתי פוסקות: במקומות עבודה רבים בישראל נפתחו בשבוע האחרון קבוצות של ניחושי היורו ● מה מושך כל כך הרבה חברות לאפשר את התחרות בעבודה, ואיך דווקא אלו שלא מבינים בכדורגל מצליחים להתברג במקומות הגבוהים?

יסמין מוחמד / צילום: פרטי

יסמין מוחמד התחתנה עם טרוריסט, ונמלטה

בעלה של יסמין מוחמד כלא אותה והתעלל בה ואחרי שנים היא גילתה שהוא מחבל אל־קאעידה מבוקש ● בראיון לגלובס היא מספרת על ההתפכחות, מותחת ביקורת על השמאל הליברלי, ומתריעה: "האסלאם הקיצוני מנסה לבנות את האימפריה מחדש, ויש לו תוכנית חדירה מגובשת למערב"

המיצג במקום מסיבת הנובה ברעים / צילום: תמונה פרטית

תעשיית עורכי הדין שקפצה על שורדי הנובה, רגע לאחר האסון

ניצולים רבים ממסיבת הנובה, שניסו להתרומם מהזוועות שפקדו אותם, פנו לעורכי דין שיסייעו במיצוי זכויותיהם ● גלובס צלל לעשרות חוזים וגילה שכר טרחה מופרז, הסכמים שקשה מאוד להשתחרר מהם והתעלמות מזכויות אוטומטיות שמגיעות להם מהמדינה ● תחקיר גלובס

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

למרות המלחמה: הכנסת תאשר העברת חצי מיליארד שקל בכספים קואליציוניים

במסגרת העברות הכספים הקואליציוניים, שלא הוסבו לצרכי מימון המלחמה, משרד ההתיישבות בראשות השרה אורית סטרוק צפוי לקבל את הנתח הגדול ביותר - 302 מיליון שקל ● גם השרים עמיחי אליהו, מאיר פרוש ועמיחי שיקלי צפויים לקבל נתח מהעוגה

שר המשפטים יריב לוין והיועמ''שית גלי בהרב-מיארה / צילום: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), יואב דודקביץ (ידיעות אחרונות)

היועמ"שית צפויה לתמוך בעתירה לחיוב לוין להביא למינוי נשיא לעליון

התנועה לאיכות השלטון הגישה עתירה לבית המשפט בו היא מבקשת לחייב את שר המשפטים, יריב לוין, להביא למינוי נשיא ושני שופטים לבית המשפט העליון ● מאז אוקטובר שנה שעברה מסרב לוין לקיים הצבעה בוועדה לבחירת שופטים ● היועמ"שית צפויה להודיע לבג"ץ כי לעמדתה, התנהלותו של לוין אינה סבירה ומנוגדת לחוק ● את השר לוין ייצג בעתירה עו"ד ציון אמיר

עו''ד ציון אמיר / צילום: שלומי יוסף

על חשבון הציבור: כמה כסף יקבל העו"ד הפרטי שייצג את לוין בבג"ץ?

עקב הודעתה של היועמ"שית ללוין כי לא תוכל להגן על עמדתו בעתירה בעניין מינוי נשיא בית המשפט העליון, משרד המשפטים אישר לו לשכור את שירותיו של עו"ד ציון אמיר ● אמיר יקבל 100 אלף שקל תמורת הייצוג בעתירה, על חשבונם של משלמי המסים

איך הפכו האנשים המשעממים בעולם ללהיטים ויראליים / צילום: מתוך יוטיוב

איך הפכו האנשים הכי משעממים בעולם ללהיטים ויראליים

תחזית מזג אוויר בלופ, שידורי בייסבול דמיוניים והקראת ערכים שלמים בוויקיפדיה במשך שעות ● הקלטות של קריינים מונוטוניים הפכו לאחרונה לפופולריות במיוחד, עם מיליוני צפיות והאזנות ● קהל היעד: אנשים שסובלים מנדודי שינה

איליה סוצקבר, המדען הראשי לשעבר של OpenAI / צילום: כדיה לוי (עיבוד תמונה)

זה הולך להיות הסטארט-אפ המסקרן בעולם. מה הוא מחפש בתל אביב?

חצי שנה אחרי שניסה להדיח את סם אלטמן מ-OpenAI, עזב המדען הראשי, איליה סוצקבר, את החברה ● כעת הוא מקים סטארט-אפ מתחרה שיפעל ללא מטרות רווח - והבסיס שלו הוא כאן בישראל ● פרופ' ערן טוך: "סוצקבר ינסה לבנות את OpenAI מחדש כמו שהיא היתה אמורה להיות"