גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אם אתם מוכנים לשלם יותר מחצי מיליון שקל על חשמלית סינית, זו כנראה המכונית שאתם צריכים

ל-EL7 של NIO הסינית יש מחיר שאפתני, אבל היא מציעה ממדים מכובדים, תא מרווח, חבילת ביצועים, אבזור וטכנולוגיה - שעליה גובים המתחרים האירופים עשרות אחוזים יותר

NIO EL7 / צילום: יח''צ
NIO EL7 / צילום: יח''צ

אילון מאסק, יו"ר טסלה, מהווה מקור השראה וחיקוי ליצרניות רכב סיניות רבות. לא רק בגלל הישגיו בתחום הטכנולוגי והתעשייתי אלא גם בזכות יכולתו לייצר "רעש תקשורתי" שדוחף קדימה את המניה שלו ומטשטש נתונים כספיים לא מזהירים.

מבחן דרכים | פיז'ו מציגה: קרוס-אובר גדול עם מנוע קטן ומפתיע
מבחן דרכים | החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה
מבחן דרכים | החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

לאסכולה "הטסלאית" שייכת גם היצרנית הסינית NIO, שנסחרת בנאסד"ק. כמות החדשות וההבטחות שהחברה פיזרה בחודש האחרון בלבד, יכולה לאתגר אפילו את חשבון הטוויטר ההיפראקטיבי של מאסק. בין השאר, השיקה תת-מותג "עממי" שבמרכזו קרוס-אובר חשמלי שמיועד להתחרות בטסלה Y - אבל זול ממנה בכמה אלפי דולרים (בסין); בהמשך צירפה עוד שתי יצרניות סיניות לרשת תחנות החלפת הסוללות המהירות שלה בסין; ובין לבין הספיק יו"ר החברה ויליאם לי, שמכונה בפי מעריציו "אילון מאסק הסיני", לפרסם תמונות "סלפי" עם שניים מהמתחרים הגדולים שלו, נשיא XPENG ונשיא ומייסד Xiaomi, הכוח החדש והעולה בתעשיית הרכב הסינית. המשקיעים נגסו בפיתיון ומניית NIO זינקה בחודש האחרון בכ-35%. זאת למרות שהחברה הפסידה 2.9 מיליארד דולר בשנה שעברה וטרם רשמה רבעון אחד רווחי.

בינתיים ממשיכה NIO להתמודד בשוק התחרותי עם מספר מצומצם של דגמים חשמליים, שמתמודדים בקצה העליון והיקר של פלח הפרימיום החשמלי. אחד מהם הוא הקרוס-אובר EL7, שמכוון לשוק של מרצדס, ב.מ.וו ושות'.

עיצוב חיצוני

ה-EL7 הוא רכב גדול, שנמתח לאורך 4.91 מ', רוחב של 1.99 מ' וגובה 1.72 מ'. יש לו מראה חלקלק עם כונס אוויר גדול בחרטום ופסי תאורה צרים, שיוצרים ניגוד עם הממדים הנדיבים של מכסה המנוע. פרופיל הצד די גנרי לפלח וכולל חישוקי ענק וגם בעיצוב הזנב אין הרבה מקוריות. את העניין החזותי ממקד מערך החיישנים המתוחכם, שמוטמע מעל השמשה הקדמית וכולל בין השאר חיישן LIDAR. בשורה התחתונה העיצוב החיצוני פונה לחובב האסתטיקה המינימליסטית של טסלה.

פנים הרכב

גם עיצוב הפנים מאמץ גישה מינימליסטית נוסח טסלה. מערך הפיקוד נראה כמקשה אחת והוא נקי ממתגים פיזיים ומהפרעות חזותיות, למעט מתג קטן להעברת הילוכים וכמה מתגי מגע שטוחים על ההגה האובאלי. המעצבים אפילו ויתרו על תא הכפפות המסורתי למען אחידות עיצובית. מי שנוהג להשתמש בתא הכפפות לאחסון חפצים לשעת חירום ימצא לו תחליף בתא אחסון קטן שמסתתר מתחת למשענת היד המרכזית.

האבזור התקני נדיב, כמקובל אצל היצרנים הסיניים, וכולל פיצ'רים שהם אופציה בתוספת (הרבה) כסף אצל האירופיים. כמו למשל עיסוי במושבים, הדום רגליים חשמלי נוסח מחלקה ראשונה, נעילת ואקום לדלתות ועוד. חבל רק, שאין וילון חשמלי לגג הזכוכית הענק. חבילת הבטיחות מתקדמת מאד ובעתיד תציע יכולות אוטונומיות באמצעות עדכון תוכנה.

תנוחת הישיבה גבוהה ושולטת על הסביבה וסף הכניסה לרכב ממוקם בגובה נוח. המושבים מרווחים ומעוצבים היטב, עם מרחב טוב מאד לראש ולרגליים של חמישה מבוגרים גבוהים. עם זאת הנוסע במרכז המושב האחורי יצטרך להתפשר על משענת גב די קשיחה.

מולטימדיה ומצלמות

התפעול של כמעט כל הפונקציות ב-EL7 מתבצע באמצעות מסך המגע האנכי והדקיק שבמרכז הקונסול המרכזי. זהו מסך חד ומרשים עם גרפיקה נעימה לעין. ממשק התפעול נוח לשימוש בחניה ובפקקים, אבל פחות ידידותי תוך כדי נסיעה בשל תפריטים סמויים עם טקסטים קטנים שנדרשים אפילו לצורך הפעלת פעולות בסיסיות כמו כיוון פתחי האוורור והמראות, שליטה במערכת הקול ועוד.

אפשר לעקוף את התפריטים באמצעות שיחה בשפה טבעית באנגלית עם "הסייענית הקולית" ששמה NAMMI, שמצוידת בבינה מלאכותית מקושרת ענן. היא פועלת היטב אבל אחרי שגילינו שהיא גם עוקבת ולומדת את ההרגלים שלנו, וכנראה גם את הבעות הפנים שלנו, באמצעות המצלמה הפנימית ברכב (פיהוק רחב הניב המלצה לעצור בצד הדרך להתרענן) התחלנו להתייחס אליה די בחשדנות.

תא מטען

תא המטען מספק נפח מכובד של כ-570 ליטר והוא מעוצב בצורה חכמה עם אפשרות לשנות את גובה הרצפה לטובת הטענה מהירה של חפצים גדולים. איכות הייצור, הגימור והחומרים מרשימה וההקפדה על פרטים היא בליגה של האירופיות הבכירות, כולל בידוד רעשים מרשים בזכות זיגוג כפול.

מנוע וטווח חשמלי

במערכת ההנעה של NIO שני מנועים שמייצרים הספק משולב של 653 כ"ס ומומנט של כ-86 קג"מ - שמתורגמים לצבירת מהירות אימתנית. אספקת הכוח מנוטרת ע"י מחשב המנוע ובשימוש רגיל היא מתונה והגיונית. כדי למצות את ההספק המרשים צריך לבחור במצב "ספורט פלוס", המצב הקיצוני מבין שלושת מצבי התכנות. במצב הזה אפילו לחיצה קלה על המצערת הודפת את הרכב והמהירות נצברת בקצב מבהיל. כבר נהגנו בכלי רכב חשמליים חזקים, שהאיצו מאפס ל-100 בקצב דומה (3.9 שניות). אבל כשזה קורה ב-SUV ענק, ששוקל 2.6 טון לפני נוסעים, החוויה יוצאת דופן.

הרכב מגיע אלינו כסטנדרט עם סוללה של 100 קילוואט, שאמורה לספק טווח של עד כ-505 ק"מ. במזג אוויר מתון יחסית, עם הפעלת מזגן חלקית כמו בעת עריכת המבחן, נראה שהיא יכולה לספק מעל 450 ק"מ בין טעינות. לא נופתע אם בקיץ הישראלי הטווח המירבי ירד בשליש, במיוחד בשל גג הזכוכית שגורם למערכת האקלים ברכב לעבוד שעות נוספות.

על הכביש

כבר התרגלנו לכך שכלים חשמליים ברמה כזו נשלטים בעיקר ע"י מחשב, ותפקיד הנהג מתמצה ב"המלצות" באמצעות ההגה והדוושות. כך גם ב-EL7, ולמרות שההגה מספק היזון חוזר מסוים, הנהג לא מעורב יותר מדי בתהליך. מנגד המחשב עושה מלאכתו נאמנה ומספק העברות משקל בטוחות ומהירות על כבישים מתפתלים תוך ניטרול תנודות מיותרות ויציבות כיוונית טובה. גם מתלי האוויר הממוחשבים מנטרלים ביעילות את רוב המהמורות, אם כי פסי הרעדה יכולים להקפיץ את החלק האחורי.

מחיר

באירופה ובסין NIO מפרידה את מחיר הסוללה ממחיר הרכב ומשכירה אותה לנהג בתשלום חודשי קבוע. בישראל אין עדיין תחנות החלפה, ומחיר הרכב הוא 555 אלף שקל "נטו". זה מחיר חדירה לא פשוט למותג חשמלי אלמוני, אם כי כדי לקבל גרמנית מקבילה תצטרכו להוסיף עוד 20% לפחות. כך או כך, זו מכונית שמסתכלת היישר בעיניים ובלי רגשי נחיתות מול המיטב של תעשיית הרכב החשמלי בעולם. 3.9 שניות

חלק מהמתחרות

אאודי Q8 E-TRON

החל מ־605 אלף שקל ל-Q8 החשמלי. רכב גדול ומרווח עם תא נוסעים מפואר. להנעה אחראים שני מנועים בהספק 408 כ"ס וסוללה של 106 קילוואט, עם טווח של עד 508 ק"מ.

אאודי Q8 E-TRON / צילום: יח''צ

ב.מ.וו IX 40

החל מ-595 אלף שקל לגרסת הבסיס של הקרוס־אובר החשמלי של ב.מ.וו. מרחב פנימי גדול ועיצוב ייחודי. מנוע בודד בהספק 326 כ"ס וסוללה של 76 קילוואט, עם טווח של עד 408 ק"מ.

ב.מ.וו IX 40 / צילום: יח''צ

עוד כתבות

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

גלנט לאוסטין: התחייבתם למנוע גרעין מאיראן - הזמן אוזל

שר הביטחון, יואב גלנט, בפגישה בפנטגון: מתקרבים לצומת קבלת החלטות שישפיע על המזרח התיכון כולו ● בוושינגטון סבורים שישראל תבצע מהלך גדול בתוך לבנון בשבועות הקרובים ● בעזה מדווחים: אחותו של הנייה נהרגה בתקיפות צה"ל ברצועה ● חיל האוויר תקף הלילה בצפון הרצועה מחבלים שהשתתפו בטבח 7 באוקטובר ● עדכונים בולטים 

הקאן פידאן, שר החוץ הטורקי / צילום: ap, Bilal Hussein

טורקיה לצד חיזבאללה: "קפריסין מסייעת לישראל במלחמה בעזה"

טורקיה מצטרפת לטענות של נסראללה נגד קפריסין: שר החוץ הקאן פידאן אמר כי "כל העת מתבצעות משם טיסות מודיעין וטיסות צבאיות לעזה" ● פידאן אף פיזר האשמות בנוגע ליוון, ואיים: "עצתנו ליוונים היא להתרחק מהעניינים האלה, כי כשאתה מעורב במלחמות המתמשכות במזרח התיכון, האש תבוא ותמצא אותך"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; מניית סולאראדג' נפלה ב-20%, אנבידיה זינקה ב-6%

נאסד"ק עלה ב-1.2% ● סולאראדג' נפלה לאחר שהודיעה על מכירת אג"ח להמרה ● אנבידיה התאוששה לאחר שצללה אמש ב-6.6% וגררה את נאסד"ק ואת מניות השבבים מטה ● במיטב מעריכים כי קיים סיכון בהשקעה בשוק המניות היפני ● ביוליוס בר חיוביים לגבי אגרות החוב הממשלתיות בהודו

כבר כיום היוונים עובדים את מספר השעות הרב ביותר באיחוד האירופי / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

נגד המגמה האירופית: ביוון חוזרים לעבוד שישה ימים בשבוע

לדברי שר העבודה היווני, המהלך נובע בעיקר ממצוקת כוח האדם המיומן במדינה, ובמיוחד בעבודות הדורשות נוכחות מסביב לשעון ● כבר כיום היוונים עובדים את מספר השעות הרב ביותר באיחוד האירופי

מגדלי לנדמרק בתל אביב / הדמיה: עמרי אמסלם

אחרי 20 שנה: קרן פיטנגו עוזבת את הרצליה לטובת תל אביב

קרן ההון סיכון הוותיקה שכרה 1,400 מ"ר במגדלי לנדמרק שהחלו להתאכלס לאחרונה בשרונה ● הערכות: תעזוב את המשרדים במגדלי אקרשטיין בהרצליה פיתוח שבהם שכנה יותר מ-20 שנה

שלומי הייזלר, מנכ''ל משרד האוצר, באירוע ''מדברים צפון'' של גלובס ובנק לאומי / צילום: כדיה לוי

האם המסים יעלו ואיך ייראה התקציב? מנכ"ל משרד האוצר פותח הכול

שלומי הייזלר, מנכ"ל משרד האוצר, מעדיף לרוב לשמור על שתיקה ולהביע את עמדתו בחדרים סגורים ● רגע אחרי הפסיקה הדרמטית של בג"ץ בנושא גיוס בני הישיבות, הוא הגיע לראיון מיוחד במסגרת אירוע "מדברים צפון" של גלובס ובנק לאומי ● על האפשרות שיעלו מסים: "זו מתמטיקה פשוטה. נדאג שהמגזר היצרני ייפגע פחות"

מתחם SEVEN רהט / צילום: רני צים מרכזי קניות

קבוצת רני צים משיקה מרכז קניות ברהט בהשקעה של 80 מיליון שקל

המתחם, שנקרא "SEVEN רהט", ייפתח בחודשים הקרובים ויתפרס על פני 11 אלף מ"ר ● ברקע הדברים: מסע מימושים בשנה החולפת בשל חוב פיננסי כבד

איליה סוצקבר, המדען הראשי לשעבר של OpenAI / צילום: כדיה לוי (עיבוד תמונה)

עם שכר התחלתי של 50 אלף שקל: אלה העובדים שמחפש הסטארט-אפ הלוהט בישראל

איליה סוצקבר ושותפיו, דניאל גרוס ודניאל לוי, הכריזו כי בכוונתם לפתוח משרדים בקליפורניה ובתל אביב, ולגייס לצורך כך את טובי המוחות בתחום

צילום מסך של ערוץ הקניות

אחרי כמעט 30 שנה: ערוץ הקניות יפסיק את שידוריו בחודש הבא

שידורי ערוץ הטלוויזיה הוותיק יסתיימו בסוף חודש יולי, והמשאבים יועברו בעיקר לפעילות האונליין שלו ● כ-60 עובדים יפוטרו, אך שלוש חנויות הערוץ ימשיכו לפעול כרגיל

חנוך מילביצקי, הליכוד / צילום: מתוך אתר הכנסת

האם שאלת אבטחת אישים נתונה להחלטת גורמי המקצוע?

מי בסוף מחליט על מי להציב אבטחה מטעם המדינה? לא גורמי המקצוע ● המשרוקית של גלובס

אייל בן-חיים, ראש החטיבה הבנקאית, בנק לאומי, עם בר לביא, ראש מערכת החדשות של גלובס / צילום: גיא צרחי

אייל בן-חיים, ראש החטיבה הבנקאית בלאומי: "הכלכלה בדרום התחילה לחזור לעצמה, אבל בצפון יש בעיה אמיתית"

אייל בן-חיים, ראש החטיבה הבנקאית בבנק לאומי, השתתף בכנס "מדברים צפון" של גלובס ובנק לאומי, מקצרין שבקו האש • "יש הבדל גדול בין הכלכלה במדינה שחוזרת למה שהייתה ערב ה-7 באוקטובר לעומת הצפון והדרום. הדרום התחיל לחזור, אבל בצפון יש בעיה שנמשכת לאורך זמן. יש אתגרים גדולים" • מחר: הכנס מגיע לעכו

צרפת שוקלת לתגבר את צבא לבנון, והסיבה שפוטין תומך בחמאס

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: צרפת רואה בצבא לבנון גורם שיכול להרגיע את הרוחות במדינה, פוטין מרוצה מהשפעות מלחמת "חרבות ברזל", והמגעים בין חמאס ופת"ח, בתיווך סין, הגיעו למבוי סתום ● כותרות העיתונים בעולם

עובד באתר בנייה / צילום: Shutterstock

עובדי בניין מחו"ל החלו להגיע - והבלגן חוגג: "עובדים שאין להם קשר לאירוע; הפסדים שלא נגמרים"

בדיון בוועדה המיוחדת לעובדים זרים בכנסת נטען כי רבים מהעובדים שהגיעו לארץ אינם כשירים לעבודה בבניין • תאגידי כוח אדם להבאת העובדים טוענים כי הם מפסידים עשרות אלפי שקלים ביום

שפי מור, יערה זיו גביש ובסאם אבו עואד, בשיחה עם ניצן שפיר, גלובס / צילום: גיא צרחי

"רק שלא יבקשו מאיתנו את המענקים בחזרה. אין לנו מאיפה להחזיר"

במסגרת כנס "מדברים צפון" של גלובס ובנק לאומי, שהתקיים בקצרין, התארחו בעלי עסקים מרמת הגולן, שסיפרו על המציאות הבלתי־אפשרית עמה הם מתמודדים מאז פרוץ המלחמה ● שפי מור, מנכ"ל תיירות מרום גולן: "צריך להבין - אנחנו מנותקים מהחיים. אין לנו קופות חולים ואין שירותים. האווירה קשה מאוד" ● מחר: הכנס מגיע לעכו

דיון בבג''ץ על חוק הגיוס / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

החלטה היסטורית, אבל תאורטית: החורים בפסק דין חוק הגיוס יאפשרו לממשלה לא לפעול

בצד ההחלטה הדרמטית והערכית של בג"ץ בעניין חוק הגיוס, יש חולשה שצפויה להשפיע על השאלה הכי חשובה - כיצד תיושם ההחלטה ● פסק הדין נעדר הנחיות אופרטיביות, ובהינתן מרחב התמרון שנוצר, הממשלה צפויה למצוא דרכים שלא לנקוט פעולות מיידיות, בדיוק כפי שעשתה עד היום

אורי יוניסי, ראש חטיבת המשכנתאות בבנק לאומי, בכנס ''מדברים צפון'' / צילום: בר לביא

מנהל חטיבת המשכנתאות בלאומי: "יש התעניינות גדולה של תושבי חוץ בשוק הנדל"ן"

אורי יוניסי, ראש חטיבת המשכנתאות בבנק לאומי, השתתף בכנס "מדברים צפון" של גלובס ובנק לאומי, שהתקיים בעכו ● "בדרום כרגע יש פריחה: המשקיעים מגיעים, ואנשים באים כי הם מבינים שהאיום שם קרוב לסיום. לעומת זאת, בצפון רואים אי-ודאות, ועדיין אנחנו עדים לפעילות ערה, בניגוד למה שיכולנו לצפות"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה ירוקה בבורסה בת"א; מדדי מניות הנדל"ן זינקו

מדד ת"א 35 עלה ב-0.7% ● השקל נסחר ביציבות מול המטבעות הזרים ● בלידר שוקי הון מסבירים כיצד מחירי ההובלה הימית צפויים להשפיע על האינפלציה בישראל ● במיטב מעריכים כי קיים סיכון בהשקעה בשוק המניות היפני ● ביוליוס בר חיוביים לגבי אגרות החוב הממשלתיות בהודו

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

הכוכבת של וול סטריט מחקה 430 מיליארד ד' תוך שלושה ימים. אלו הסיבות

ענקית השבבים אנבידיה כבשה בשבוע שעבר את המקום הראשון בקרב החברות הנסחרות במונחי שווי שוק ● עם זאת, בשלושת ימי המסחר האחרונים המניה צללה בכ-12% ● מה עומד מאחורי הירידות, והאם הן צפויות להימשך?

מודעות של slingshot שעלו באל־ג'זירה ובאל־ערביה

המיזם שמציג פרסומות פרו־ישראליות לגולשים פרו־פלסטיניים

האלגוריתם של מיזם ההסברה slingshot מטרגט קהלים כמו סטודנטים באוניברסיטת קולומביה או עובדים בבית הדין בהאג, ומציג להם באתרים מסרים בעד ישראל ● עד כה נרשמו 70 מיליון חשיפות ● ישראל מתגייסת

אוטובוסים של חברת דן / צילום: כדיה לוי

הנסיעה באוטובוס התייקרה כבר מהיום? כל מה שכדאי לדעת

התחבורה הציבורית מתקיירת בשיעור של 5%, באפליקציות התשלום כבר מהיום וב-1 ביולי לכולם ● מה עומד מאחורי ההתייקרות, ולמה העלייה במחירים מתחוללת כעת? ● גלובס עושה סדר