גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

53 מנכ"לים עזבו את תפקידם מאז החלה המלחמה. השאלה היא למה

קושי לגייס משקיעים, לחץ גובר והזדמנויות חיצוניות: בשמונה חודשי המלחמה 10% ממנכ"לי חברות בבורסה המקומית עזבו בזה אחר זה את תפקידם ● התופעה, שחוצה ענפי מסחר - החל מנדל"ן, דרך תעשייה ועד תחום הקנאביס - אפילו התפשטה לחברות ישראליות שנסחרות מעבר לים ● מדוע זה קורה דווקא עכשיו, ואיך אפשר להסביר את התופעה?

מהמנכ''לים שפרשו / צילומים: איל יצהר, שלומי יוסף, רמי זרנגר, יונתן בלום, יוסי זמיר, ענבל מרמרי, עידן גרוס, קרן בן ציון, גבע טלמור, שרפן לופו, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
מהמנכ''לים שפרשו / צילומים: איל יצהר, שלומי יוסף, רמי זרנגר, יונתן בלום, יוסי זמיר, ענבל מרמרי, עידן גרוס, קרן בן ציון, גבע טלמור, שרפן לופו, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבורסה המקומית געשה בשבוע שעבר כאשר ברק עילם, מנכ"ל חברת התוכנה הדואלית נייס  - החברה השנייה בגודלה בבורסת ת"א, פרש במפתיע לאחר למעלה מעשור בתפקיד. המניה הגיבה בנפילה של 14%, כאשר המשקיעים תהו מה גורם למנכ"ל המוערך לוותר על תפקידו. בשוק העריכו שהוא פרש בגלל תחושת מיצוי ורצון לחפש אתגר חדש. 

המומחה שבטוח: גל עזיבות המנכ"לים רומז שהידרדרות נוספת בדרך למשק
פרשנות | התופעה החריגה הזו התרחשה רק שש פעמים ב-50 השנים האחרונות. בכל פעם הגיע אחריה מיתון
אנבידיה 2030: השלב הבא של המניה החמה ביותר בוול סטריט
ראיון | ההייטקיסט שעזב הכול ובטוח: תור הזהב של היהודים באמריקה נסדק

עילם הוא האחרון בשרשרת ארוכה של מנכ"לים שעזבו את תפקידם מאז תחילת מלחמת חרבות ברזל. על פי בדיקת גלובס, לא פחות מ־53 מנכ"לים בבורסה המקומית עזבו את תפקידם (כ־10% מהמנהלים). התופעה מקיפה ענפי מסחר רבים, בהם נדל"ן (למשל איירפורט סיטי, חג'ג' נדל"ן ולהב אל. אר); תעשייה (חמת, רב בריח, אקרשטיין וקליל); שירותים ומסחר (נייס, בזק, שופרסל ודיפלומט); פיננסים (בנק הפועלים, פסגות, פנינסולה, מימון ישיר והראל); אנרגיה מתחדשת (אקופיה, סולגין ופינרג'י) וביומד וקנאביס (פנאקסיה וקנאשור).

גם בחברות ישראליות מעבר לים שנסחרות בוול סטריט, ניתן לסמן שינויים משמעותיים. גיל שויד, מנכ"ל חברת אבטחת הסייבר הישראלית צ'ק פוינט, הודיע על פרישה אחרי 30 שנה, וברדקום, חברת הפתרונות לבדיקת רשתות תקשורת, התחלפו שני מנכ"לים. מאחר שמדובר בחברות שאינן נסחרות בישראל, השינויים בהן לא נספרו ברשימה.

מדוע המנהלים עוזבים?

מדוע התופעה מתרחשת ביתר שאת בתקופה הזו? משקיעים שמנסים למצוא תשובה בדיווחים שהחברות מפרסמות מעלים בדרך כלל חרס בידם. החברות מרבות להשתמש בניסוח זהה, גנרי ומעורפל, לפיו ההתפטרות "אינה כרוכה בנסיבות שיש להביאן לידיעת המשקיעים", הודעה שאינה מספקת הסבר סביר לעזיבה.

ייתכן שלמלחמה וההרעה בתנאים הכלכליים במשק היה תפקיד בהחלטה, זאת לצד מגוון סיבות "טבעיות", כמו תחושת מיצוי לאחר שנים בתפקיד, מעבר למשרה ניהולית אחרת, העברת שליטה או מכירת פעילות, ואף סיומה של שנה אזרחית (חלק מהמנכ"לים מעדיפים לעזוב בתאריך "מסודר").

בכירים בשוק מסבירים שחלק מהמנכ"לים שהתפטרו חטפו טלטלה בעקבות המלחמה. "המלחמה דחפה אנשים שהתלבטו בנושא להגיע להחלטה ולבצע את המהלך", אומר גורם בשוק. "אצל אחרים זה יכול לנבוע מכך ש'הזיזו להם את הגבינה': פתאום הרבה יותר קשה לגייס משקיעים, הרבה קווי אשראי לא מסתדרים, הלחץ עולה ויש כאלה שלא עומדים בו". גורם נוסף מציין כי מנכ"ל שמתאים לתקופה של גאות בשווקים, יכול לא להתאים לתקופה של שפל ושל קשיים.

"מנכ"לים אוהבים לעזוב בשיא", אומר גורם בשוק. "הם מרגישים שהביאו את החברה להצלחה ומעדיפים לא להמתין עד שהיא תיפגע. מנכ"ל יודע מתי החברה הגיעה לשיא והוא מעדיף לשחרר ולהיזכר כזה שהביא אותה להישג הגדול".

רו"ח אמיר איל, יו"ר בית ההשקעות אינפיניטי, אומר שהתקופה הנוכחית רוויה באתגרים ניהוליים משמעותיים, ובהתאם הלחץ על המנהלים גובר. "דווקא בזמן משבר נוצרות הזדמנויות, בטח בשוק המקומי. המחירים נמוכים ויש הרבה התעניינות בביצוע השתלטות על חברות. זה גן עדן לשינויים. מנכ"לים מזהים את ההזדמנויות הללו ומעריכים שזה הזמן הנכון מבחינתם לבצע את השינוי".

קשיים בסקטור

ניתן לחלק את השינויים שיצרה המלחמה בשוק למספר קטגוריות: הראשונה היא קשיים. חלק מהחברות סובלות מאז 7 באוקטובר בירידה חדה בפעילות והרעה בתוצאות, כאשר אצל חלקן הפגיעה החלה הרבה קודם. אחד הבולטים בהם הוא תחום הנדל"ן. חברת חנן מור לדוגמה, לקחה מימון יקר וגבוה מדי על מידותיה ולא הצליחה לעמוד בתשלומים. בנוסף, יש לא מעט חברות נוספות שנמצאות במעגל השני של אספקת ציוד לבית שנפגעו בעקבות עליית הריבית והצניחה במכירת דירות, כמו חמת, קליל ורב בריח.

הדחה על ידי ההנהלה

בחלק מהמקרים, מדובר בכיפופי ידיים בין המנכ"ל לבעלי המניות הגדולים בחברה. כך לדוגמה, אורי וטרמן, מנכ"ל שופרסל לשעבר, נאלץ לעזוב את תפקידו אחרי שהאחים יוסי ושלומי אמיר הפכו לבעלי השליטה בפועל בקמעונאית הגדולה בישראל. במהרה, השניים הדיחו את וטרמן ואת איציק אברכהן, המנכ"ל המיתולוגי ועד לאחרונה יו"ר החברה.

מקרה דומה התרחש גם בחברת שירותי הסיעוד וכוח האדם דנאל, כאשר אילן ישראלי ששימש כמנכ"ל החברה יותר מ־15 שנה, עזב בעקבות הפיכתה של יבואנית הרכב יוניברסל מוטורס (UMI) לבעלת המניות הגדולה בדנאל (13%). על פי הערכות, UMI מתכוונת לבצע שינויים גדולים בחברת שירותי הסיעוד, לאחר שאיבדה 56% משוויה בשנתיים וחצי האחרונות בעקבות השקעות כושלות בתחום הרפואי. עם זאת, יש לציין שבתקופתו של ישראלי המניה זינקה בחדות.

תנועה בין חברות

במקרים נוספים, החליטו מנכ"לים לפרוש כדי להתמודד על תפקידים אחרים. כך לדוגמה, תמיר אמיר, מנכ"ל חג'ג' נדל"ן, פרש כדי להתמודד על תפקיד המנכ"ל של בזק, לאחר שרן גוראון פרש באופן מפתיע בתום שנתיים בלבד. גוראון עצמו הסביר את המהלך בתחושת מיצוי.

בקבוצת התעשייה אקרשטיין פרש דורון סלע מהתפקיד כדי לעבור לנהל את חברת אייקון גרופ, המפיצה את מוצרי אפל בארץ באמצעות חנויות iDigital. סלע החליף את דוידי פיאמנטה, שהודיע בקיץ על מעבר מאייקון לטובת ניהול יבואנית רכבי קיה, חברת טלקאר של רמי אונגר.

פורש בולט נוסף ברשימה הוא מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר, שהודיע על עזיבה בתום חמש שנים בתפקיד ופחות משנה אחרי שכהונתו הוארכה על ידי בעלי המניות. בראיון לגלובס, אמר קוטלר כי "אין הסבר רציונאלי להחלטה. יש 17 סיבות ואין אף סיבה. מי שמכיר אותי יודע שאני למעלה מ־20 שנה מנכ"ל ופעם בחמש שנים המנוע הפנימי אומר שצריך שינוי. אין לי שום תפקיד, לא סגרתי חוזה עם אף אחד".

בשלב זה, לא ידוע לאן מועדות פניו של קוטלר, אך אם לשפוט לפי שותפיו לצמרת הבנקאית, הוא לא יישאר ללא עבודה. באפריל אשתקד פרש אורי לוין מתפקיד מנכ"ל בנק דיסקונט כדי לעבור לנהל את חברת הנדל"ן תדהר, וסמדר ברבר־צדיק, מנכ"לית הבינלאומי, פרשה בשנה שעברה וצפויה להתמנות לתפקיד יו"ר פיבי. כך יצא שבתוך קצת יותר משנה התחלפו שלושה מתוך חמשת המנכ"לים של הבנקים הגדולים בישראל.

מכירת פעילות כושלת

יש גם מקרים של מכירת פעילות כושלת וניסיון לבצע שינוי מהותי בחברה. כך למשל קרה בחברת האנרגיה המתחדשת סולגרין: המנכ"ל דרור שרון עזב אחרי שהחברה האם, ג'נריישן קפיטל, החליטה למחוק אותה מהבורסה בעקבות הפסדים של מאות מיליוני שקלים, בעיקר בשל השקעה כושלת בפעילות החברה הבת קיוביקס בארה"ב.

ברשימה הלא מכובדת הזו נמצאות גם חברת הקנאביס פנאקסיה, כאשר השלד הבורסאי מוזג בסופו של דבר עם בית ההשקעות הקטן והספקולטיבי ברק של שי ברק ותומר חיים, וגם אקופיה, חברת הרובוטים לניקוי פאנלים סולאריים שהשמידה ערך של כמיליארד וחצי שקל ונמכרה למנכ"ל ערן דגני ב־18 מיליון שקל בלבד.

שינוי ארגוני

יש גם חברות שבהן השינוי מתעתע יותר. מדובר בחברות שבהן נרשם שינוי ארגוני פנימי, כך שהמנכ"ל ימשיך להיות פעיל בחברה כיו"ר או בתפקיד בכיר אחר. ברשימה הזו נמצאים נעם וימן מדיפלומט, מיכאל אדיב מחברת האבטחה ג'י וואן, וגם רון רוטר מקסטרו, שיעבור לנהל את זרוע חו"ל של קבוצת האופנה.

עוד כתבות

קלע דוד / צילום: דוברות משרד הביטחון

יותר טילים, פחות מל"טים: איזה נשק מכרו בתעשיות הביטחוניות בשנה החולפת?

משרד הביטחון הודיע כי בשנת 2023 התעשיות הביטחוניות שברו שיא וחתמו על חוזים חדשים בסך כ־13.073 מיליארד דולר ● זו השנה השלישית ברציפות שבה נקבע שיא ● מערכות ההגנה האווירית היוו 36% מהיקף העסקאות, ומנגד נרשמה ירידה ניכרת בתחום המל"טים והרחפנים

לוחמי צה''ל סמוך לגבול עם רצועת עזה / צילום: Reuters, Amir Cohen

ישראל נקלעה למלחמת התשה בכל הגזרות, ואף אחד לא יודע כמה זה יעלה לה

שמונה חודשים אל תוך המלחמה, אורך הנשימה הכלכלי והצבאי של ישראל מצטמצם, כשבאופק לא נראית הכרעה ● בינתיים, בשווקים מתקשים לתכנן תחזיות והעצימות בצפון מתגברת ● מוטי בסר, לשעבר היועץ הכספי לרמטכ"ל: "יום לחימה מול חיזבאללה צפוי להיות יקר יותר"

היקף המשכנתאות זינק / אילוסטרציה: Unsplash

שוק הנדל"ן מוסיף לזנק: היקף המשכנתאות בחודש מאי - הגבוה מאז ספטמבר 2022

בחודש מאי, נלקחו משכנתאות בהיקף של 7.8 מיליארד שקל - עלייה של 19% בהשוואה לחודש המקביל בשנה שעברה ● נראה כי במהלך החודש, בוצעו משכנתאות על עסקאות שנידחו עקב חג הפסח, אולם עדיין, המגמה מראה על עלייה בהיקפי העסקאות

צבי לנדו, גילון בק וגבי ויסמן / צילום: איל יצהר, תמר מצפי, יח''צ נובה

סולאראדג' בשפל, והחברה הביטחונית שזינקה ב-17% ביום אחד

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● חברת ההגנה ההיקפית סנסטאר זינקה לאחר הדוחות ● סולאראדג' המשיכה במומנטום השלילי וצללה בכ-8% ● ונובה נהנית מהביקוש לשבבים בתחום ה-AI

הפגנה נגד הממשלה בכביש 4 צפון / צילום: דנור אהרון

בירושלים, בקיסריה ובדרום: ארגוני המחאה הכריזו על "שבוע התנגדות"

לאורך שבוע ההתנגדות, הארגונים יצעדו בשיירות לירושלים, יפגינו מול הכנסת, בנגב וכן מול ביתו של רה"מ בקיסריה, במחאה נגד הממשלה ● המחאות יתקיימו תחת הכותרות: "די להפקרת החטופים והעוטף" ו"די להפקרת הצפון"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר מיכל יערי / צילום: תומר אפלבאום

החוקרת שבטוחה: זה המסר שישראל חייבת להעביר למדינות ערב

שיחה עם ד"ר מיכל יערי, חוקרת מדינות המפרץ הערביות ● על השינוי שמבקש בן סלמאן לחולל בסעודיה ועל היחסים המורכבים עם ישראל ביום שאחרי 7 באוקטובר • האזינו

מיכה כתראן / צילום: תמונה פרטית

מיכה סטוקס: היוטיובר שהפך לתופעה וממליץ להתרחק ממניות ישראליות

עד לפני עשור מיכה כתראן היה בכלל הייטקיסט עם משרה מבטיחה ובכירה בנייס ● אבל אז הוא החליט לשנות כיוון, עבר לניו ג'רזי, הקים אולפן ביתי בחדר האורחים והחל לשדר לפחות פעמיים ביום לייב פיננסי ביוטיוב ● עם קצת הומור והרבה אינטראקציה עם הקהל, הוא צבר תאוצה ועשרות אלפי עוקבים ● מה המודל הכלכלי שלו, למה הוא מתרחק מהבורסה הישראלית, ואיזו מניה שברה עבורו את כל הכללים?

הפיצ'ר Genmoji יאפשר לייצר אימוג'י לבקשתכם / צילום: יח''צ

הכלים והטריקים שכדאי להכיר באייפון

מקיצורי מקלדת ועיצוב אישי דרך חיבוריות בין אייפון למק, ועד פיצ'ר שמסייע לשמור על ריכוז ● השבוע הכריזה אפל על יכולות ה–AI במכשיריה, אך למעשה היא משחררת באופן קבוע עדכונים שכדאי להכיר

עמוס מיכלסון / איור: גיל ג'יבלי

איש העסקים הישראלי שעשה אקזיט של 73 מיליון דולר על חברת תוכנה קנדית

עמוס מיכלסון, מוותיקי ההייטק הישראלי, משמש כיו"ר של חברת התוכנה הקנדית קופרליף כבר שנים ● בשבוע שעבר היא נמכרה באקזיט ענק לחברה שבדית תמורת 730 מיליון דולר

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: איל יצהר

היועמ"שית: "לא ניתן להעלות את גיל הפטור למילואמינקים מבלי לצמצם את חוסר השוויון"

עו"ד בהרב-מיארה הודיעה לממשלה כי קיימת מניעה משפטית להאריך את גיל הפטור ממילואים, לנוכח אי-צמצום הפער בשוויון בסוגיית גיוס החרדים ● עם זאת, היא ציינה כי ניתן להאריך לתקופה קצרה נוכח התחייבות גלנט למצות את פוטנציאל הגיוס ● ועדת השרים לחקיקה אישרה היום להאריך את הוראת השעה בשלושה חודשים - בהתאם לעמדת היועמ"שית

נשיא טורקיה, רג'פ טאייפ ארדואן / צילום: ap, Khalil Hamra

ההתבטאות המקוממת החדשה של נשיא טורקיה נגד ישראל

נשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן אמר כי הוא מקווה שיוכל לחנוך את כיפת הסלע בירושלים כפי שחנך את מסגד איה סופיה באיסטנבול ● התבטאות זו היא אחת מבין רבות שממחישה את ההסתה הטורקית הנרחבת כנגד ישראל מאז פרוץ המלחמה

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

במסגרת מכירת אסקימו, קיבלו בעלי המניות לשעבר תשלום נוסף של 20 מיליון דולר

ועדה מייעצת של ה-FDA, אישרה תרופה של של אלי לילי לטיפול באלצהיימר ● פרופ' סיגל סדצקי, מצטרפת לחברת הסטארט אפ בריאה (Briya) ● וגם: ב-2023 חברות השקיעו במחקרים בישראל את הסכום הנמוך ביותר שנמדד מאז 2014

קובי מימון / איור: גיל ג'יבלי

קובי מימון רוצה להתקרב למאגר תמר: אקויטל הגישה הצעת רכש ל-23% ממניות נפטא

הצעת הרכש, ככל שתתקבל על ידי בעלי המניות, עשויה להוביל את אקויטל להחזיק ב-90% מנפטא ובעתיד לפעול למחיקתה מהבורסה ● עלות ההצעה לאקויטל – 439 מיליון שקל והפרמיה בהצעה עומדת על 8%

נחתים אמריקאים בתרגיל. התאמנו בסביבת טייוואן לפחות שנה / צילום: Reuters, EyePress News

חיל הנחתים האמריקאי כבר התחיל להתכונן למלחמה שתפתח סין

חיילי הנחתים של ארה"ב מוטסים במסגרת תרגילים צבאיים למקומות מרוחקים שמהם הם עשויים יום אחד להילחם בסין ● הכוחות לומדים איך לעכב את הסינים כדי לקנות זמן לתגבורת אמריקאית, לומדים איך לתקשר ביניהם ולהישאר מוסווים ויודעים איך ליצור הסחה: "כל חיישן שסין מגייסת כדי לחפש כוח של חיל הנחתים, הוא חיישן שלא מחפש מטרה אחרת" ● חזית סין-טייוואן, פרויקט מיוחד

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: אוליביה פיטוסי-הארץ

נתניהו לשרים: מפרק את קבינט המלחמה

ברקע עזיבת גנץ ואיזנקוט את הממשלה, נתניהו הודיע לשרים כי הוא מבטל את קבינט המלחמה • במסגרת "שבוע ההתנגדות" בקריאה להקדמת הבחירות, חוסמים מפגינים את התנועה בכביש 1 ובכביש החוף באזור הרצליה • בג"ץ הורה לעצור את ביקורת מבקר המדינה על צה"ל והשב"כ • הותרו לפרסום שמותיהם של 12 לוחמי צה"ל שנפלו בשתי היממות האחרונות • עדכונים שוטפים

אילת / צילום: Shutterstock

הדירה נמכרה לשני אנשים. מי נרשם כבעלים?

התובעים ביקשו להכיר בהם כבעלים של יחידת דיור, לאחר שחתמו על טופס הרשמה, שילמו עליה והחברה המוכרת נכנסה להקפאת הליכים ● אלא שהדירה נמכרה לאחר מכן לרוכשים אחרים שחתמו על חוזה מכר ● מה קבע בית המשפט?

ולדימיר פוטין בהצהרה מיום שישי, בשבוע שעבר / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

פוטין הציב תנאים לסיום המלחמה באוקראינה, בעולם מגנים: "מזויף"

נשיא רוסיה הצהיר ביום שישי האחרון כי יסיים את המלחמה עם אוקראינה, בתנאי שתיסוג משטחיה בארבעה מחוזות עליהם הכריז כטריטוריה רוסית כבר ב-2022 ● הצהרתו באה יומיים בלבד לפני פסגת השלום בשווייץ שהחלה היום, בה משתתפות מעל 90 מדינות, כדי לדון באפשרויות להביא לסיומו של הקונפליקט

חאבייר מיליי, נשיא ארגנטינה / צילום: Reuters, Matias Baglietto

ארגנטינה: האינפלציה הנמוכה ביותר זה שנתיים וחצי, והרפורמות נמשכות

האינפלציה בארגנטינה נחתכה לרמתה הנמוכה ביותר מאז ינואר 2022, מה שמחזק את חאבייר מיליי, הנשיא הרדיקל החדש של ארגנטינה ● במקביל, בחיזוק נוסף לאג'נדה שלו להפוך את הכלכלה הארגנטינאית לכלכלת שוק חופשי, חבילת הענק לרפורמות של מיליי עברה באופן עקרוני

נתב''ג. ירידות המחירים לא יימשכו לתוך הקיץ / צילום: דני שדה

שיטת המדידה של סעיף אחד השתנתה - וחיזוי מדד המחירים לצרכן יצא משליטה

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הפסיקה לקחת מחברות התעופה את מחירי הטיסות, והחלה לאסוף מידע מהרשת ● התוצאה: שינויים דרמטיים שמטלטלים את המדד ומשבשים את היכולת לחזות הלאה ● מהם ההבדלים בין שיטות המדידה, והאם הטיסות באמת הוזלו ב-25% מאז ספטמבר? ● הלמ"ס: "שיקוף טוב יותר של המציאות"

צילום: AP-Seth Wenig

העלייה מסחררת, אבל גם ההתרסקות: הכירו את פרדוקס התשואות של קרנות הסל

קרן סל שדיווחה זה עתה על רווחים גדולים, לרוב תמשוך אליה עד מיליארדי דולרים ממשקיעים נלהבים, שבתורם יניעו רווחים נוספים ● אז איפה הבעיה? מחקר מצא כי המשקיעים עצמם הם שמניעים את התשואות והרווחים הללו, וכשהאוויר החם ייצא מהקרן, הם יצטרכו חגורת הצלה