גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

משלחת מובילי דעה מדרום אפריקה הגיעה בשבוע שעבר למתחם הנובה. ואז נשמעה אזעקה

השבוע הגיעה לישראל משלחת ייחודית של מובילי דעה, הוגים, אנליסטים, כלכלנים וסופרים מדרום אפריקה שאינם יהודים ● המשתתפים ביקרו בעוטף, בצפון ובכיכר החטופים בתל אביב ● ישראל מתגייסת

חבר המשלחת מצטלם ליד בית שרוף בקיבוץ ניר עוז / צילום: באדיבות משרד התפוצות והמאבק באנטישמיות
חבר המשלחת מצטלם ליד בית שרוף בקיבוץ ניר עוז / צילום: באדיבות משרד התפוצות והמאבק באנטישמיות

 

בעוד ממשלת דרום אפריקה פונה לבית הדין הבינלאומי בהאג פעם אחר פעם בבקשה להוצאת צווים נגד ישראל, דווקא האזרחים שלה מתגלים כפתוחים יותר להכרה בזוועות שמחולל חמאס. השבוע הגיעה לישראל משלחת של מובילי דעה, הוגים, אנליסטים, כלכלנים וסופרים לא-יהודים מדרום אפריקה, במטרה לשמוע ממקור ראשון אודות אירועי ה־7 באוקטובר והמצב בישראל.

ישראל מתגייסת | הצעירים מרחבי העולם שבחרו להתגייס לצה"ל דווקא בעת המלחמה
ישראל מתגייסת | תוכנית החירום של גוף האשראי החברתי עוגן מתרחבת

הביקור, שהתקיים בהובלת משרד התפוצות, כלל סיורים בצפון הארץ, בכיכר החטופים בתל אביב ובעוטף - בקיבוצים ניר עוז וגבולות, במצפה גבולות ובמתחם נובה - שם חוו על בשרם אזעקה, ונאלצו לרוץ למיגונית. "הייתי בישראל בעבר, ואפילו ביקרתי בשדרות בצוק איתן, אבל זו הפעם הראשונה ששמעתי אזעקה", מספר חבר המשלחת בנג'י שומן.

"זו סיטואציה לא נעימה, אבל הכול נגמר בשלום. מצד אחד הצטערתי שהמשלחת חוותה את זה, ומצד שני זה עזר להם להבין באיזו מציאות תושבי ישראל חיים".

נרטיב חד צדדי

רואן פולובין, היו"ר הלאומי של הפדרציה הציונית האפריקאית, מסביר כי "אנו מאמינים שזה קריטי עבור דרום אפריקאים משפיענים לפגוש מגוון רחב של קולות ישראלים. לעתים קרובות מדי, התקשורת והשיח הציבורי הדרום אפריקאי, בראשות הממשלה העוינת, מציגים נרטיב חד צדדי שמתעלם מנקודות מבט וחוויות ישראליות. הצד הזה של הסיפור מסופר רק לעתים רחוקות בדרום אפריקה".

בהקי מלובו, אנליסט כלכלי מיוהנסבורג וחבר המשלחת, סיפר כי אחרי ארבעה ימים בישראל הבין כי חשוב לו לחלוק את מה שלמד כאן. "הדבר הראשון ששמתי לב אליו הוא שמדובר במדינה מפותחת עם אחוז אבטלה נמוך ורמות גבוהות יותר של עושר, נס אמיתי במקום שבו היה מדבר רק לפני 76 שנים.

"בישראל יש גם קבלה של אנשים מכל הדתות ומכל מקום בעולם, וזו נקודה חשובה - אין כאן אובססיה לגזע. זאת האומה היחידה במזרח התיכון שמקבלת דתות אחרות, כולל איסלאם. מדובר במדינה שאינה מובנת היטב, והוצגה בצורה כוזבת בעיתונות הבינלאומית, שכן רבים מהאנשים המדווחים על ישראל מעולם לא היו במדינה או שיש להם מניעים נסתרים".

אבי כהן סקלי, מנכ"ל משרד התפוצות, שליווה את המשלחת, מספר כי "לישראל יש תומכים רבים בדרום אפריקה בקרב האוכלוסייה, על אף המשטר העוין. אוכלוסייה רחבה אינה תומכת בקו הרדיקלי ובהצדקת הטרור החמאסי שמוביל השלטון. ביקורים מהסוג הזה יסייעו בטווח הארוך למדינת ישראל, גם אל מול מדינות אלו". 

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

תנועת חמש אצבעות

תנועת חמש אצבעות, שעוסקת בחיזוק החוסן המנטלי והחברתי של בני נוער, מפעילה קבוצות ברחבי הארץ הכוללות אלפי חניכים וכן מכינה קדם צבאית בזכרון יעקב. מאז תחילת הלחימה, כל תלמידי המכינה גויסו למיזם "חוסן לילדינו" שהקים איש העסקים רוני דואק.

במסגרת המיזם הם עברו הכשרה מיוחדת, ובמשך שלושה חודשים ליוו והדריכו את הילדים המפונים על מנת לנסות ולבנות איתם חוסן נפשי, וערכו איתם שלל פעילויות. במהלך המלחמה, איבדה התנועה 15 מבוגריה.

כעת מעניקה התנועה לדואק את פרס "האדם בזירה", המיועד לדמויות שתרמו תרומה משמעותית ואקטיבית לטובת החברה בישראל. זאת בזכות פעילותו למען עשרות אלפי המפונים מצפון ומדרום. את הפרס קיבל דואק בערב מורשת שערכה התנועה, בהשתתפות הורים שכולים, וכאלף מחניכי ובוגרי התנועה.

דרור ינאי, ראש המכינה הקדם צבאית של חמש אצבעות, מספר כי "ב-7 באוקטובר שאלנו את עצמנו איך אנחנו כמכינה יכולים לתת מענה וסיוע כלשהו, ואז הכרנו את רוני ואת ארגון שותפים וחוסן לילדינו. החיבור היה מיידי, ורוני העניק לילדים שפונו מהעוטף מעט מרווח נשימה אחרי הזעזוע הגדול שהם עברו".

טבע

נשיא חברת טבע העולמית, ריצ'רד פרנסיס, שיתף השבוע בכנס ביומד ישראל 2024 כי טבע תשקיע 10 מיליון דולר ב-Sanara Capital, קרן הון-סיכון המתמחה בטכנולוגיה רפואית ומשקיעה בחברות ישראליות.

נשיא חברת טבע העולמית, ריצ'רד פרנסיס / צילום: סיון פרג'

פרנסיס הדגיש את מחויבותה של החברה לתוכנית "מטפלים בנפש", שהושקה עם תחילת המלחמה, לקידום הטיפול בטראומה הישראלית ולחיזוק והסמכת המטפלים המקצועיים לטיפול בטראומה. לדבריו, טבע פועלת יחד עם הקואליציה הישראלית לטראומה להכשרת ולהסמכת אלפי מטפלים מומחים בטראומה במהלך השנים הקרובות, כאשר כ-400 כבר הוכשרו. זאת לצד פעילות למען חיזוק והקמת מרכזי חוסן בדרום, ואיתור ושילוב טכנולוגיות בטיפול בטראומה.

מכבי‎ תנועה עולמית

קונגרס‎ מכבי תנועה עולמית לשנת 2024 נפתח בטקס זיכרון לחללי ה-7 באוקטובר במתחם אנדרטת "עוטף ישראל", בכפר המכביה. בטקס נכחו כ-200 נציגי התנועה מ-85 מדינות ברחבי העולם, ונציגי משפחות חניכי מכבי שיקיריהם נרצחו באירועי ה-7 לאוקטובר.

האנדרטה החדשה לנרצחי המלחמה, בכפר המכבייה / צילום: Joya create

במסגרת האירוע נחנכה אנדרטה לזכר נרצחי המלחמה בידי מחבלי ארגון הטרור חמאס. הפסל באנדרטה הוא של האמנית דינה רקנאטי ז"ל, תרומת בנה אודי רקנאטי.

לדברי מייקל סיגל, נשיא התנועה, "מטרת קונגרס התנועה היא לחזק את הקשר בין 450 אלף חבריה לבין מדינת ישראל ותושביה, בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר".

מרכז לאודר לתעסוקה

מרכז לאודר לקידום תעסוקה בגליל כינס עשרות בעלי עסקים מהגולן ומהגליל למפגש בנושא קידום עסקים קטנים באמצעות כלי בינה מלאכותית. המפגש נערך במרכז לחדשנות כנרת, והתקיים בשיתוף מרכז מעברים מעיינות כנרת. למפגש הוזמנו בעלי עסקים מפונים השוהים באזור בימים אלו, ומתמודדים עם אתגר יצירת ההמשכיות העסקית.

בעלי העסקים שהשתתפו במפגש מגיעים מתחומים כמו תיירות, ייעוץ עסקי, צילום ועוד. הם קיבלו כלים פרקטיים לכתיבה שיווקית ולניהול יעיל של תהליכי העבודה באמצעות מגוון כלי AI, ולצד זאת היווה המפגש פלטפורמה ליצירת שיתופי פעולה בין עסקים באזור.

מרכז לאודר לקידום התעסוקה גליל, מיסודם של רונלד לאודר וג'ואיש נשיונל פאנד, ארה"ב (JNF-USA), קם על מנת לקדם תעסוקה איכותית בגליל לכל האוכלוסיות שחיות בו. המרכז הוקם מתוך חזון לפיו תעסוקה איכותית היא אבן שואבת לצעירים אקדמיים לקבוע את ביתם בגליל. מעברים מעיינות הוא מרכז תעסוקה ויזמות לתושבי עמק המעיינות ועמק הירדן, שמחבר פעילות תעסוקה ויזמות יחד עם חדשנות וסטארט-אפים.

לדברי שירה פריגת וייס, מנהלת מרכז לאודר לקידום התעסוקה בגליל, "בנוף הכלכלי של זמננו עסקים קטנים נדרשים בתהליך צמיחתם להתחרות לא פעם בתאגידים גדולים, כלי בינה מלאכותית יכולים להקטין את הנטל של משימות מסוימות על העסק ולאפשר חדשנות וצמיחה.

"היכולת להמציא את עצמם מחדש נדרשת כעת לבעלי עסקים בגליל ובגולן ולבעלי העסקים המפונים יותר מאי פעם. מרכז לאודר מלווה את העסקים באזור, ומסייע להם לרכוש כלים בהתאם לצורכיהם ובאופן שיחזק את הכלכלה באזור".

עוד כתבות

גיל שויד, מייסד ומנכ''ל צ'ק פוינט / צילום: איל יצהר

עם החזקה בשווי 4.7 מיליארד דולר: גיל שויד לא ממהר לעזוב את ניהול צ'ק פוינט

לאחר שהודיעה לאחרונה על עזיבת המנכ"ל, בצ'ק פוינט לא נקבע מועד להחלפת שויד ● בג'פריס מעריכים שזה ייקח עוד זמן: "סביר שהכרזה על מנכ"ל חדש תהיה בשנה הבאה" ● שויד הוא בעל המניות הגדול בצ'ק פוינט עם החזקה של 25.6% ממניות החברה

טיילור סוויפט בהופעה בפריז / צילום: Associated Press, Lewis Joly

הזמרת ששרה כל הדרך אל הבנק, ואף עשויה לעכב את הורדת הריבית בבריטניה

המופע המצליח של הזמרת האמריקאית טיילור סוויפט, The Eras Tour, עשוי להוסיף כמיליארד ליש"ט לכלכלה הבריטית ● זוכת הגראמי, שידועה כ"מטלטלת כלכלות" בכל מקום שכף רגלה דורכת, צפויה להביא לעלייה באינפלציה בבריטניה באוגוסט ולשבש את התוכניות של הבנק המרכזי במדינה

קלע דוד / צילום: דוברות משרד הביטחון

יותר טילים, פחות מל"טים: איזה נשק מכרו בתעשיות הביטחוניות בשנה החולפת?

משרד הביטחון הודיע כי בשנת 2023 התעשיות הביטחוניות שברו שיא וחתמו על חוזים חדשים בסך כ־13.073 מיליארד דולר ● זו השנה השלישית ברציפות שבה נקבע שיא ● מערכות ההגנה האווירית היוו 36% מהיקף העסקאות, ומנגד נרשמה ירידה ניכרת בתחום המל"טים והרחפנים

קובי מימון / איור: גיל ג'יבלי

קובי מימון רוצה להתקרב למאגר תמר: אקויטל הגישה הצעת רכש ל-23% ממניות נפטא

הצעת הרכש, ככל שתתקבל על ידי בעלי המניות, עשויה להוביל את אקויטל להחזיק ב-90% מנפטא ובעתיד לפעול למחיקתה מהבורסה ● עלות ההצעה לאקויטל – 439 מיליון שקל והפרמיה בהצעה עומדת על 8%

מיכה כתראן / צילום: תמונה פרטית

מיכה סטוקס: היוטיובר שהפך לתופעה וממליץ להתרחק ממניות ישראליות

עד לפני עשור מיכה כתראן היה בכלל הייטקיסט עם משרה מבטיחה ובכירה בנייס ● אבל אז הוא החליט לשנות כיוון, עבר לניו ג'רזי, הקים אולפן ביתי בחדר האורחים והחל לשדר לפחות פעמיים ביום לייב פיננסי ביוטיוב ● עם קצת הומור והרבה אינטראקציה עם הקהל, הוא צבר תאוצה ועשרות אלפי עוקבים ● מה המודל הכלכלי שלו, למה הוא מתרחק מהבורסה הישראלית, ואיזו מניה שברה עבורו את כל הכללים?

ניר בצלאל, מנכ''ל Moovit / צילום: Moovit

אחרי מינוי המנכ"ל החדש - מוביט מפטרת 10% מהעובדים

מוביט, אפליקציית הנסיעות בתחב"צ, הודיעה על פיטורים של כ-25 עובדים ● האפליקציה נמכרה לאינטל לפני כ-4 שנים, והחליפה מנכ"ל לפני כחודשיים

צלחות לויין - גילת לווינים / צילום: תמר מצפי

גילת רוכשת את סטלאר בלו האמריקאית בעד 245 מיליון דולר

החברה מסן דייגו מספקת פתרונות בתחום הקישוריות אינטרנט בטיסות ● ההצעה משלבת בין תשלום מיידי במזומן ותשלומים עתידיים שתלויים בכמות אספקות, הכנסות והזמנות בעתיד ● עדי צפדיה, מנכ"ל גילת: "הסינרגיה בינינו לבין סטלאר בלו תאפשר ללקוחות לקבל הכל תחת קורת גג אחת"

גילעד אלטשולר / צילום: שלומי זירה

הערכות בשוק: אלטשולר שחם רכש מניות מבנה ב-200 מיליון שקל

אחרי שדיבר על הורדת החשיפה למניות ישראליות, בשוק מעריכים כי בית ההשקעות אלטשולר שחם רכש מניות של חברת הנדל"ן המניב מידי חברת כלל ביטוח ● מניית מבנה ירדה ב-18% מתחילת השנה, מה שעשוי להוות הזדמנות לרוכשים

חודש חיובי בקרנות ההשתלמות / אילוסטרציה: Shutterstock

קרן ההשתלמות שהשיגה תשואה דו ספרתית מתחילת השנה, ומי אחרונה בטבלה?

קרנות ההשתלמות רשמו תשואה ממוצעת במסלול הכללי של 1.3%, ו-2.4% במסלול המנייתי ● לאחר שנתיים של ביצועים חלשים, אלטשולר שחם מובילה מתחילת השנה בכל המסלולים ● הצמדה למדד S&P 500 היוותה עוגן של יציבות למול התנודתיות בבורסה המקומית

מפעל אינטל בישראל / צילום: אינטל

העיכובים בקריית גת הם רק הסימפטום: המשקיעים דוחפים לפצל את אינטל

העיכוב בהקמת המפעל החדש בקריית גת הוא רק סדק אחד באסטרטגיית הרחבת הייצור של אינטל, שסובלת ממצוקת מזומנים קשה ונאלצת לשתף קרנות השקעה גדולות ● "הברירה של אינטל כעת היא לרכז את הייצור בחברה נפרדת", אומר לגלובס אוראל לוי ממור קרנות נאמנות

הפיצ'ר Genmoji יאפשר לייצר אימוג'י לבקשתכם / צילום: יח''צ

הכלים והטריקים שכדאי להכיר באייפון

מקיצורי מקלדת ועיצוב אישי דרך חיבוריות בין אייפון למק, ועד פיצ'ר שמסייע לשמור על ריכוז ● השבוע הכריזה אפל על יכולות ה–AI במכשיריה, אך למעשה היא משחררת באופן קבוע עדכונים שכדאי להכיר

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

הביוב הציף את הדירה בשל ליקוי בצנרת ושימוש במגבונים. כמה ישלם היזם?

הורים לשלושה נפרדו אחרי קרוב ל־40 שנה - הבעל ביקש לקבל 80% מהזכויות בשל פערי השתכרות בין הצדדים ● בני זוג רכשו דירה להשקעה שהוצפה שלוש פעמים - היזם והקבלן חויבו בפיצויים ● ביהמ"ש דחה תביעת ענק נגד תאגיד השידור "כאן", בטענה ללשון הרע במסגרת כתבה על חשד להתעללות בגן ילדים ● שלושה פסקי דין בשבוע

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; אל על זינקה בכ-12%, אופקו הלת' צללה בכ-5%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ● מדד המחירים לצרכן בישראל הפתיע לחיוב בחודש מאי, אך בקבוצת הפניקס מעריכים שהסיכונים לאינפלציה עדיין מוטים כלפי מעלה ● ברודקום ממשיכה במומנטום החיובי ובבנק אוף אמריקה העלו את מחיר היעד למניה ● בארה"ב יתקיים שבוע מסחר מקוצר ובמהלכו יתפרסמו נתוני ייצור תעשייתי ● בבריטניה יפורסמו בשבוע הקרוב מדד המחירים לצרכן, והחלטת הריבית ביום חמישי

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

החברות הבינלאומיות מתרחקות מישראל: צניחה חדה במחקרים הקליניים

ועדה מייעצת של ה-FDA, אישרה תרופה של של אלי לילי לטיפול באלצהיימר ● פרופ' סיגל סדצקי, מצטרפת לחברת הסטארט אפ בריאה (Briya) ● וגם: ב-2023 חברות השקיעו במחקרים בישראל את הסכום הנמוך ביותר שנמדד מאז 2014

אילת / צילום: Shutterstock

הדירה נמכרה לשני אנשים. מי נרשם כבעלים?

התובעים ביקשו להכיר בהם כבעלים של יחידת דיור, לאחר שחתמו על טופס הרשמה, שילמו, והחברה המוכרת נכנסה להקפאת הליכים ● אלא שהדירה נמכרה לאחר מכן לרוכשים אחרים שחתמו על חוזה מכר ● מה קבע בית המשפט?

סדרת הנטפליקס ברידג'רטון / צילום: LIAM DANIEL/NETFLIX

החידה האמיתית של ברידג'רטון: כמה פרס של 5,000 ליש"ט שווה היום?

בסדרת הטלוויזיה ברידג'רטון, המלכה שרלוט מציעה פרס של 5,000 ליש"ט, בדקנו כמה הוא שווה היום ● וגם: כבר אז הכנסות המעמד העליון התבססו על נכסי נדל"ן והשקעות, ומה היו ההוצאות השנתיות שלהם?

תערוכת הנשק בפריז. בלי ישראלים / צילום: Reuters, BENOIT TESSIER

"חוויה משפילה": עדויות של ישראלים מחוץ לתערוכת הנשק בפריז

רוב הישראלים בחרו שלא להגיע לתערוכת הנשק יורוסאטורי (Eurosatory) בפריז ● אלה שכן הגיעו, גילו שהתו שהונפק להם לא מאפשר כניסה לתערוכה ● לא רק זאת, אלא שחברות בינלאומיות ביקשו לכסות מוצרים ישראלים שהציגו

נשיא טורקיה, רג'פ טאייפ ארדואן / צילום: ap, Khalil Hamra

ההתבטאות המקוממת החדשה של נשיא טורקיה נגד ישראל

נשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן אמר כי הוא מקווה שיוכל לחנוך את כיפת הסלע בירושלים כפי שחנך את מסגד איה סופיה באיסטנבול ● התבטאות זו היא אחת מבין רבות שממחישה את ההסתה הטורקית הנרחבת כנגד ישראל מאז פרוץ המלחמה

צילום: AP-Seth Wenig

העלייה מסחררת, אבל גם ההתרסקות: הכירו את פרדוקס התשואות של קרנות הסל

קרן סל שדיווחה זה עתה על רווחים גדולים, לרוב תמשוך אליה עד מיליארדי דולרים ממשקיעים נלהבים, שבתורם יניעו רווחים נוספים ● אז איפה הבעיה? מחקר מצא כי המשקיעים עצמם הם שמניעים את התשואות והרווחים הללו, וכשהאוויר החם ייצא מהקרן, הם יצטרכו חגורת הצלה

צילום: AP - Seth Wenig, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אם התחזיות של עונת הדוחות בוול סטריט יתממשו, הראלי רחוק מסיום

עונת הדוחות החולפת כונתה "המבחן של הראלי בוול סטריט". בדיקה חדשה, שניתחה את התוצאות של החברות במדד S&P 500 שפרסמו את הדוחות שלהן, מעלה כי הראלי עבר את המבחן ● הרווחים של החברות המדווחות קפצו בקצב מסחרר, רובן גם עקפו את תחזיות האנליסטים, וגם: איזה סקטור נהנה מהכי הרבה המלצות קנייה בשבועות האחרונים?