גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נעילה מעורבת בתל אביב; אלקטריאון עלתה ב-6%, אקרו ירדה ב-5%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.3% ות"א 90 ירד ב-0.3% ● ביום שני הקרוב צפויה להתפרסם החלטת הריבית של בנק ישראל ● ביום שני לא יתקיים מסחר בארה"ב ● איך משפיעה המלחמה על ניהול תיק האג"ח ולמה בסוכנות הדירוג S&P הסתכלו רק על חצי הכוס הריקה כשבחנו את מצבה של ישראל? ● ובבנק אוף אמריקה העלו את מחיר היעד למניית אנבידיה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

16:00

יום המסחר בתל אביב ננעל במגמה מעורבת. מדד ת"א 35 עלה ב-0.3% ות"א 90 השיל מערכו 0.3%. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א בנקים 5 בלט לחיוב עם עלייה של 0.7%.

מחזור המסחר הסתכם ב-631 מיליון שקלים.

בלטו לחיוב מניות אלקטריאון , פתאל החזקות , ישראכרט , אל על  ונאייקס .

מנגד, אקרו , נופר אנרג'י , מיטרוניקס , נייס  ורבוע נדלן  נסחרו בירידות.

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים ירדו קלות אך מדד תל גוב שקלי 10 + ירד בכ-1%. במקביל, תשואות האג"ח הממשלתיות ארוכות הטווח טיפסו בחדות: התשואה על אג"ח ישראל ל-10 שנים עלתה ב-7 נקודות בסיס לרמה של 4.98%. התשואה על אג"ח לשנתיים ירדה קלות ועמדה על 4.38%.

14:23

המסחר בבורסת תל אביב מתנהל לפי שעה בעליות שערים קלות. מדד ת"א 35 עולה ב-0.3% ות"א 90 מוסיף לערכו 0.5%.

חברת אלקטריאון , העוסקת בפיתוח טכנולוגיית "כביש חכם", מובילה את עליות השערים במדד ת"א 125 לאחר שהודיעה הבוקר כי נבחרה כ"ספק יחיד" של חוצה ישראל, לטובת פרויקט טעינה אלחוטית למסלולי המטרונית שבאחריות חוצה ישראל, לתקופה של 24 חודשים עם אופציה להארכה של עד 36 חודשים נוספים. 

בעונת הדוחות, מגדל ביטוח  פרסמה הבוקר (א') את הדוחות הכספיים לרבעון הראשון, מהם עולה כי הרווח הכולל ברבעון המדווח הסתכם בכ-109 מיליון שקל, לעומת רווח כולל בסך כ-139 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הפער ברווח בין התקופות נובע מצד אחד מכך שהרווח החיתומי ברבעון המדווח היה יותר טוב, אבל מצד שני השפעת הריבית הגבוהה על העתודות שחברת הביטוח מפרישה הייתה משמעותית יותר אשתקד.

הרווח החיתומי, כלומר מהפעילות העסקית של החברה ולא מהשקעות, (לפני מס), ברבעון הראשון של 2024 הסתכם לכ-147 מיליון שקל לעומת רווח חיתומי של 103 מיליון שקל אשתקד. הגידול ברווח החיתומי ברבעון התבטא במרבית קווי הפעילות של החברה והתרכז בעיקרו בביטוח כללי ובביטוח חיים. בענף רכב רכוש, שהיה ברבעונים האחרונים הפסדי עבור מרבית הענף, נרשם מעבר לרווח חיתומי לעומת הפסד חיתומי ברבעון המקביל אשתקד וזאת כתוצאה מעלייה בפרמיה הממוצעת וכן מהתפתחות חיובית בניסיון התביעות.

מנכ"ל החברה, רונן אגסי, אמר בשיחה עם גלובס כי הוא מעריך שבביטוחי הרכב נרשמה התייצבות מחירים. זאת אחרי שפרמיה ממוצעת עלתה בכל הענף בכ-64% בשנה האחרונה. "השוק הגיע לנקודת שיווי המשקל. הוא עשה מהלך בשנה וחצי האחרונות ונראה שהתייצב במקום נכון".

מקור רווח משמעותי נוסף של החברה הוא סוכנויות הביטוח שהיא מחזיקה בבעלות מלאה או חלקית עליהן, שהביאו לרווח של 38 מיליון שקל, לעומת 29 מיליון ברבעון המקביל אשתקד. עולם הסוכנויות בבעלות חברות הביטוח נמצא בפני שינוי, כשבכנסת שוקלים לאסור על חברות הביטוח להחזיק בסוכנויות.

"אני לא יודע לאן הרגולציה תגיע", אמר אגסי. "זו רגל משמעותית וסינרגטית למה שאנחנו עושים, בוודאי בנושא ההסדרים הפנסיוניים (בעיקר תכניות פנסיוניות למעסיקים, ר"ו) שמגדל מאוד משמעותית בו. מה שיחליטו, אנחנו בהרכנת ראש נמלא את החוק, אבל נעשה את זה ממקום של רגל סוכנויות איכותית ורווחית, וזה יתבטא בכל תוצאה (מכירה אפשרית, ר"ו) של המהלך הרגולטורי".

13:48

החולשה בשוק ההנפקות התל אביבי נמשכת מזה כשנה וחצי. מתחילת 2024 בוצעו רק שלוש הנפקות ראשוניות (IPO), בהמשך לאחת בלבד בשנה שעברה. בשבועות האחרונים נראה היה שנרשמת התעוררות מחודשת בשוק, עם גיוס הון מוצלח של חברת הבנייה למגורים עמרם אברהם , כאשר חברת נדל"ן נוספת, יוסי אברהמי, תכננה הנפקת מניות ראשונית.

ההערכות היו כי בכוונת החברה לגייס 200 מיליון שקל , לפי שווי של מיליארד שקל (לפני הכסף), כשמי שמובילה את מהלך ההנפקה היא חברת אקטיב חיתום של עומרי לוי.

אלא שלגלובס נודע כי בסוף השבוע התקבלה אצל יוסי אברהמי החלטה לדחות את ההנפקה ברבעון אחד לפחות. ההערכות הן שהסיבות להחלטה הן חשש של יוסי אברהמי - בעלי החברה הנושאת את שמו - כי חולשת שוק המניות בתל אביב תפגע בשווי שיוכל לקבל לחברה בבעלותו, וכן התלבטות שלו באשר לעצם המהלך של הפיכה מחברה פרטית לחברה ציבורית, על כל המשתמע מכך. 

12:36

חברת אימאג'סט  שפועלת בתחום התעשיות הביטחוניות ומספקת פתרונות צילום מלוויינים למודיעין עבור צבאות מספקת תוצאות מאכזבות ובעיקר - מורידה בפעם השנייה בשנה האחרונה את התחזית שלה והמנייה נופלת בכ-7.5% בבורסה. חברת שירותי הלווין צופה כעת הכנסות שנתיות בטווח של 65-75 מיליון דולר. מדובר על נפילה של 12.5% לעומת התחזית שסיפקה החברה לפני חצי שנה. בהשוואה לתחזית המקורית שנתנה החברה לפני שנה (102-134 מיליון דולר) מדובר בהורדת תחזית של 41%.

לדברי החברה שנמצאת בשליטתה של קרן פימי (29.7%), לצד התעשייה האווירית (30.6%) ודיסקונט קפיטל (11.5%), יש לה עיכובים ב"השלמת חלק מההתקשרויות עם הגורמים הממשלתיים הרלוונטיים של הלקוחות". עם זאת, בחברה מנסים להרגיע וטוענים שהיא "תשלים את ההתקשרויות הללו". כלומר מדובר בעיכוב אך לא ביטול של ההסכמים.

ירידה בתחזית ההכנסות של החברה משליכה גם על צפי ה- EBITDA , רווח לפני ריבית, מסים פחת והפחתות. אימאג'סט צופה כעת EBITDA שנתי של 20-26 מיליון דולר, חיתוך משמעותי של 30% בצפי בהשוואה לזה מלפני חצי שנה ושל 63% בהשוואה לתחזית מלפני שנה (48-76 מיליון דולר).

במקביל, העיכובים וזינוק בעלות המכר בעיקר פרויקט של החברה בצ'ילה גם פוגעים בתוצאותיה של החברה. כך, למרות זינוק של פי 2.5 בהכנסות ל-13 מיליון דולר, הרווח הגולמי לפני פחת והפחתות דווקא ירד קלות ל-3.4 מיליון דולר ושיעור הרווחיות הגולמית נשחק מאוד מרמה של כמעט 70% ל-26% בלבד. כתוצאה מכך, ההפסד התפעולי של החברה העמיק ל-4.2 מיליון דולר (בהשוואה ל-782 אלף דולר אשתקד) וההפסד הנקי זינק לכמעט 4 מיליון דולר (בהשוואה לכ-900 אלף דולר אשתקד).

11:23

עוד בעונת הדוחות, ההכנסות של ניו-מד אנרג'י  ברבעון הראשון של שנת 2024, הסתכמו בסך של כ-263 מיליון דולר, לעומת סך של כ-281 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. בדוחות החברה צוין כי הפער בין הרבעונים נובע בעיקר מהיקף כמויות הגז הטבעי שנמכרו ממאגר לוויתן, אשר קוזז בחלקו על ידי עליה במחיר הממוצע ליחידם חום מכ-6.09 דולר ברבעון המקביל, לכ-6.16 דולר ברבעון הנוכחי.

במקביל דיווחה החברה כי ברבעון הראשון של שנת 2024, הסתכמה ההפקה ממאגר לוויתן בכ-2.6 BCM גז טבעי , שנמכר ללקוחות בשוק האזורי והמקומי (לעומת סך של כ-2.8 BCM ברבעון המקביל אשתקד). העלייה במכירות למצרים נותרה עקבית לפי דוחות החברה, והסתכמה ברבעון החולף ב כ-1.8 BCM לעומת כ-1.5 BCM ברבעון המקביל אשתקד. הייצוא לירדן הסתכם בכ-0.6 BCM לעומת 0.7 BCM ברבעון המקביל אשתקד.

לצד זאת, מניית חברת גילת טלקום , העוסקת במתן שרותי תקשורת לווינית, מזנקת בכ-21% לאחר שדיווחה על חתימת הסכם ארוך טווח לאספקת שירותים עם חברת וודאקום, חברת תקשורת מרכזית הממוקמת ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו, בהיקף של כ- 45 מיליון דולר ארה"ב.

10:41

המגמה החיובית בתל אביב נמשכת. מדד ת"א 35 עולה ב-0.3% ות"א 90 מוסיף לערכו 0.9%. בקרב המדדים הענפיים, ת"א תשתיות אנרגיה בולט לחיוב ועולה ב-1.4% ומדד ת"א בנקים 5 מוסיף לערכו 0.6%.

סמגרת עונת הדוחות, חברת הנדל"ן אקרו  דיווחה הבוקר כי ההכנסות ברבעון הראשון הסתכמו לכ-202 מיליון שקל, לעומת כ-227 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. ההכנסות ממכירת מקרקעין ודירות ברבעון הראשון הסתכמו לכ-182 מיליון שקל, לעומת כ-205 ברבעון בתקופה המקבילה.

עוד צוין כי הרווח הגולמי ממכירת דירות ברבעון הראשון הסתכם לכ-33 מיליון שקל, לעומת כ-40 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, וכי הרווחיות הגולמית ברבעון הראשון עמדה על כ-18.1%, לעומת כ-19.5% בתקופה המקבילה.

לבסוף, ההפסד המיוחס לבעלים ברבעון הראשון הסתכם לכ-3 מיליון שקל, לעומת רווח נקי המיוחס לבעלים של כ-19 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד

10:06

יום המסחר בתל אביב נפתח בעליות קלות. מדד ת"א 35 עולה ב-0.1% ות"א 90 מוסיף לערכו 0.4%.

בולטות לחיוב מניות אלקטריאון , אופקו הלת' , נקסט ויז'ן , אורמת טכנו  ופריון נטוורק .

מנגד, נייס , טבע , אודיוקודס , ישראמקו יהש  ואשטרום קבוצה .

08:42

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב 

1. שוק המניות

שבוע המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת. ביום חמישי האחרון, המסחר בתל אביב ננעל במגמה מעורבת כשמדד ת"א עלה ב-0.2% בתמיכת מניות הבנקים שעלו ב-0.8%. בין המדדים הענפיים בלט מדד ת"א ביומד שעלה במהלך היום ביותר מ-1.5% ומתחילת החודש התחזק ביותר מ-3%, ומנגד מדד נפט וגז ירד ביותר מ-1% ונחלש מתחילת החודש ביותר מ-4%.

53 מנכ"לים עזבו את תפקידם מאז החלה המלחמה. השאלה היא למה 

בסיכום הדו שבועי שפרסמה הבורסה לניירות ערך צוין כי המסחר בתל אביב בשבועיים האחרונים התנהל על רקע פעולה צבאית מוגבלת ברפיח בהשפעת לחץ של ארה"ב, דיון בהאג בדבר תביעה נוספת של דרום אפריקה בעניין הלחימה בעזה בתמיכת טורקיה ומצרי, והמשך לחימה בצפון הארץ.

מדדי ת"א 35 ות"א 90 ירדו בשבועיים האחרונים בכ-1.5% ובכ-7.1% בהתאמה. את ירידות השערים הובילו מדדי חברות הנדל"ן, בראשם מדד ת"א-בנייה שירד בשבועיים האחרונים בכ8.8%.

עונת הדוחות לרבעון הראשון של השנה תפסה תאוצה בבורסה המקומית. ביום חמישי האחרונים, פרסמו דוחות חברות דלתא גליל  ותאת טכנולוגיות  ומניותיהן הגיבו בעליות שערים ואילו מניית תדיראן בלטה בירידה בשיעור דו-ספרתי. על רקע הירידות החדות, החברה הציגה דוחות חלשים בהם ההכנסות ירדו בכ-14.5% ברבעון הראשון של 2024 והסתכמו בכ-372 מיליון שקל. במקביל, הרווח התפעולי צלל ב-74% לסכום של 14 מיליון שקל בלבד, אך הנפילה נבעה מהעובדה שבשנה שעברה החברה נהנתה מהכנסות חד פעמיות ממכירת הפעילות של תדיראן פרויקטים תמורת 67.5 מיליון שקל. נכון להיום, ללא השפעות חד פעמיות שיעור הרווחיות התפעולית של החברה ירד ל-4.6% בלבד, בהשוואה ל-10.4% בשנת 2022 אך בתדיראן מקווים שעד 2026 הוא יחזור לרמות של 10%-11% מההכנסות.

השבוע, צפויות לפרסם בין היתר דוחות חברות מגדל ביטוח, יצרנית המזון שטראוס, הבנקים לאומי והבינלאומי וחברת התעופה אל על.

בסוף השבוע האחרון, המדדים המרכזיים בוול סטריט ננעלו במגמה ירוקה. הנאסד"ק טיפס ב-1.1%. מדד הדאו ג'ונס ננעל ביציבות. ומדד ה-S&P 500 עלה ב-0.7%. בסיכום שבועי, מדד S&P 500 ירד בכ-0.1%, הדאו ג'ונס רשם ירידות של כ-2.4%, בשבוע השלישי הראשון מזה חמישה שבועות. הנאסד"ק עלה ב-1.3%.

ענקית השבבים אנבידיה  עלתה בכ-2.5% ביום שישי האחרון והשלימה עלייה של 15% בשבוע האחרון, אחרי שדיווחה מוקדם יותר השבוע על קפיצה של מאות אחוזים בהכנסות וברווח.

בהמשך לכך, בבנק אוף אמריקה העלו את מחיר היעד של אנבידיה ל-1,320 דולר, המהווה אפסייד של 39% ממחיר המניה. במקביל, בבנק אוף אמריקה מדגישים כי  לשנים הבאות, עם הצפי לרווח למניה של אנבידיה יעמוד על יותר מ-50 דולר תוך שנתיים וכי שוק מאיצי ה-AI, בו שולטת אנבידיה עם נתח שוק של מעל 80%, צפוי להכפיל את עצמו השנה ולהגיע ל-300 מיליארד דולר עד 2030.

אנבידיה 2030: השלב הבא של המניה החמה ביותר בוול סטריט 

במקביל, בבנק אוף אמריקה מדגישים כי אנבידיה נהנית מיתרונות תחרותיים משמעותיים, כולל עיצוב מערכת מוכן לשימוש, נוכחות חזקה במגוון רחב של מגזרי לקוחות, ומפת דרכים טכנולוגית עקבית, וכי להערכתם הביקוש למוצריה ימשיך לעלות על ההיצע, מצב שצפוי להימשך לפחות עד סוף 2025. 

עוד בתחום ה-AI, בסוף השבוע האחרון דווח כי אילון מאסק, מייסד טסלה , הכריז כי בסטארט-אפ הבינה המלאכותית שלו - xAI מתכננים לבנות מחשב-על שיפעיל את הגרסה הבאה של הצ'אטבוט הבינה מלאכותי שלו Grok. מטים מאסק נמסר כי המחשב יושק עד סתיו 2025, והוסיף כי xAI עשויה להיות שותפה עם חברת אורקל לפיתוח את המחשב המאסיבי. 

בוול סטריט, שיא עונת הדוחות כבר עבר, אך יש עוד חברות שמפרסמות את דוחות הרבעון הראשון. בשבוע הבא יפרסמו בין היתר רשת המסעדות קאווה גרופ, חברת התוכנה סיילספורס, הקמעונאית קוסטקו וחברת הטכנולוגיה דל. חברות ישראליות שנסחרות בארה"ב והדוחות שלהן יתפרסמו בשבוע הבא הן החברה הביטחונית אלביט, חברת הציוד לרכב איתוראן, חברת הטכנולוגיה אלוט וחברת אבטחת הסייבר סנטינל וואן.

2. שוקי האג"ח

מדדי איגרות החוב בבורסה בתל אביב נסחרו במגמה מעורבת ביום חמישי האחרון. רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של אי.בי.אי, כתב בסקירתו השבועית שהוא ממשיך להעדיף את הריבית המשתנה על פני הקבועה בטווחים הקצר-בינוני לפידיון. "כמו כן, אם בעקבות החשש להחרפה במצב הביטחוני והעלייה בתפיסת הסיכון של המשק תימשך עליית התשואות בטווחים הארוכים, ניתן לנצל זאת בהדרגה להארכה מתונה של מח"מ התיק", המליץ גוזלן.

במקביל עידן אזולאי, מנהל השקעות ראשי בסיגמא, כתב כי "התמריץ להאריך מח"מ עדיין קטן למדי נוכח השיפוע המתון, ולכן אנחנו נמשיך להתכרבל במח"מ שבין שנתיים לשלוש ובנוסף נטה קלות את הרכב התיק לטובת הרכיב הצמוד הקצר".

בשוק החוב האמריקאי, התשואה ל-10 שנים עלתה קלות במהלך השבוע החולף ונסחרה ביום שישי על רמה של 4.46%. בקבוצת הפניקס מסבירים כי בכל הנוגע לתמחור הריבית, מועד הפחתת הריבית בארה"ב ממשיך להתרחק, ואם עד כה דיברנו על הפחתה בספטמבר, נראה כי בשווקים עברו לתמחר הפחתת ריבית ראשונה רק בחודש דצמבר.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

במסחר במטבע חוץ, ביום שישי האחרון השקל התחזק קלות מול המטבעות הזרים. מתחילת השבוע השקל התחזק ב-1.3% מול הדולר וב-1.5% מול האירו. עם זאת, מתחילת השנה הדולר התחזק בכ-1.7% ביחס לשקל.

שוק מטבעות הקריפטו ריכז עניין בסוף השבוע האחרון לאחר שדווח כי הרשות לניירות ערך האמריקאית (SEC) אישרה השקת קרנות סל שעוקבות אחר מחיר האת'ריום בספוט. עבור שוק הקריפטו זו בשורה משמעותית, שכן מדובר במטבע השני בגודלו במונחי שווי שוק. עד השבוע האחרון, רוב ההערכות היו שהרשות לא תאשר את המהלך, אלא שהקערה התהפכה. מדובר במטבע השני שייכנס לוול סטריט דרך הדלת הראשית, לאחר שלפני מספר חודשים, אושרו קרנות סל עוקבות ביטקוין בספוט.

4. מאקרו

בישראל תפורסם מחר (ב') החלטת ריבית, ורוב הכלכלנים מצפים שנגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון לא יוריד את שיעורה בהחלטה הקרובה. זו הפעם הראשונה בה החלטת בנק ישראל מגיעה על רקע נתוני אינפלציה שהפתיעו לרעה את המשק. המדד לחודש אפריל הראה כי למרות שרמת המחירים בישראל נמצאת בתוך יעד היציבות של הבנק, בטווח 1%-3%, המציאות הזו צפויה להשתנות. בעקבות השינוי חלה תפנית בשווקים: הכלכלנים הבכירים מניחים כעת כי בנק ישראל לא יוריד את הריבית מחר, והיא תיוותר בשיעור של 4.5%, אותה רמה מאז חודש ינואר. אך השאלה העומדת על הפרק היא מה יעשה בנק ישראל בהמשך השנה ובאילו נתונים הוא יתמקד.

ביום שני הקרוב לא יתקיים מסחר לרגל יום הזיכרון בארה"ב. במקביל, נתוני מאקרו בולטים שיפורסמו השבוע כוללים את המכירות הקמעונאיות בקנדה, האקלים העסקי והצרכני וכן מדד המחירים לצרכן בגרמניה, מדד המחירים לצרכן והצמיחה בתמ"ג בצרפת, מדד אמון הצרכנים, נתונים משוק התעסוקה בארה"ב ומדד המחירים לצרכן המועדף על הפד (PCE), הצמיחה בתמ"ג בשוויץ והייצור התעשייתי ביפן. ביום חמישי יתפרסם מדד המחירים לצרכן בגוש האירו לחודש מאי.

5. תחזית

רינת אשכנזי, הכלכלנית הראשית של הפניקס בית השקעות, הגיבה לעדכון שהוציאה סוכנות הדירוג S&P על ישראל. לדברי אשכנזי, S&P בחרה לשים דגש על התפתחויות בזירה הפוליטית והביטחונית והתעלמה מנתוני המאקרו המעודדים. "תחזית הצמיחה של S&P נמוכה בהשוואה לקונצנזוס", כתבה אשכנזי, לאחר שב-S&P העריכו צמיחה של 0.5% בלבד השנה והאצה ל-5% ב-2025. לשם השוואה, בנק ישראל ומשרד האוצר צופים צמיחה של 2% השנה. בכך סבורה אשכנזי שב-S&P בחרו "בחצי הכוס הריקה", בעוד שסקר המגמות בעסקים של הלמ"ס לאפריל הראה שיפור במצב הכלכלי ברוב הענפים וציפיות להמשך גידול בפעילות הכלכלית.

"להערכתנו, הצמיחה השנה אף עשויה להפתיע כלפי מעלה גם ביחס לתחזיות האופטימיות של בנק ישראל ומשרד האוצר", כותבת אשכנזי ומזכירה בין היתר את העלייה בצריכה הפרטית, חוזקו של שוק העבודה ועלייה בייצוא הסחורות. לדבריה, "בשורה התחתונה, מגמת ההתאוששות במשק, במיוחד העובדה ששוק העבודה נותר הדוק, צפויה להיות משמעותית יותר מאשר התחזית הפסימית של הסוכנות S&P. החברה לא מתייחסת לאינדיקטורים לפעילות הכלכלית המעודדים שמצביעים על התאוששות משמעותית, וצפויים לתמוך בצמיחה ברבעונים הקרובים".

עוד כתבות

חאבייר מיליי, נשיא ארגנטינה / צילום: Reuters, Matias Baglietto

ארגנטינה: האינפלציה הנמוכה ביותר זה שנתיים וחצי, והרפורמות נמשכות

האינפלציה בארגנטינה נחתכה לרמתה הנמוכה ביותר מאז ינואר 2022, מה שמחזק את חאבייר מיליי, הנשיא הרדיקל החדש של ארגנטינה ● במקביל, בחיזוק נוסף לאג'נדה שלו להפוך את הכלכלה הארגנטינאית לכלכלת שוק חופשי, חבילת הענק לרפורמות של מיליי עברה באופן עקרוני

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

במסגרת מכירת אסקימו, קיבלו בעלי המניות לשעבר תשלום נוסף של 20 מיליון דולר

ועדה מייעצת של ה-FDA, אישרה תרופה של של אלי לילי לטיפול באלצהיימר ● פרופ' סיגל סדצקי, מצטרפת לחברת הסטארט אפ בריאה (Briya) ● וגם: ב-2023 חברות השקיעו במחקרים בישראל את הסכום הנמוך ביותר שנמדד מאז 2014

ריצ'רד פרנסיס, נשיא ומנכ''ל חברת טבע / צילום: דוברות טבע

זינוק של 130% בשנה: טבע משאירה אבק לחברות הגדולות בבורסה

מניית חברת התרופות פתחה מבערים, ושווייה גבוה ביותר מ־50% מזה של הבנקים לאומי והפועלים • לבדידות בצמרת תרמה גם צלילת מניית ענקית התוכנה נייס

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות בת"א; מדד הנדל"ן עולה ב-1.5%

השקל נחלש ב-0.5% ● קבוצת דלק עולה ב-2%, תבצע רכישה עצמית של מניות ● פער תשואות האג"ח מול ארה"ב נמצא בשיא של עשור, האם בנק ישראל יתערב במסחר? ● סיגמא: "מרגישים את עליות המחירים, העלייה המתונה של המדד לא תגרום לבנק ישראל לשנות את הריבית" ● מיטב: למרות השיאים במדדים העיקריים, רוב המניות בארה"ב נחלשו ומשקפות הרעה כלכלית, מומלץ להקטין חשיפה

עמוס מיכלסון / איור: גיל ג'יבלי

איש העסקים הישראלי שעשה אקזיט של 73 מיליון דולר על חברת תוכנה קנדית

עמוס מיכלסון, מוותיקי ההייטק הישראלי, משמש כיו"ר של חברת התוכנה הקנדית קופרליף כבר שנים ● בשבוע שעבר היא נמכרה באקזיט ענק לחברה שבדית תמורת 730 מיליון דולר

מפעל אינטל בישראל / צילום: אינטל

העיכובים בקריית גת הם רק הסימפטום: המשקיעים דוחפים לפצל את אינטל

העיכוב בהקמת המפעל החדש בקריית גת הוא רק סדק אחד באסטרטגיית הרחבת הייצור של אינטל, שסובלת ממצוקת מזומנים קשה ונאלצת לשתף קרנות השקעה גדולות ● "הברירה של אינטל כעת היא לרכז את הייצור בחברה נפרדת", אומר לגלובס אוראל לוי ממור קרנות נאמנות

חלק מהאמצעים הישראליים כה מבוקשים, שאין יכולת מוחלטת למנוע את הופעתם בתערוכה היוקרתית / צילום: Reuters, Chris Emil Janßen

משגר הטילים הישראלי שהצליח להשתחל לתערוכת הנשק הצרפתית

למרות המאבק הצרפתי בהשתתפות הישראלית ביורוסאטורי, מוצג אמל"ח ישראלי בתערוכת הנשק היוקרתית ● ברק"מ הפולני החדש של חברת PGZ, בורסוק, משולבים משגרי טילי נ"ט ספייק LR ו־LR2 של רפאל ● השקתו דווקא ביורוסאטורי, ממחישה את היעדר התחרות ההוגנת שהביא אליה נשיא צרפת בעצם הרחקת החברות הישראליות

נאלי פאנדור, שרת החוץ של דרום אפריקה, במסגד בקייפטאון / צילום: Reuters, ESA ALEXANDER

הבוחרים בעולם עייפו מממשלותיהם, האם זה ישפיע על היחס לישראל?

מהודו דרך צרפת וכלה בדרום אפריקה, הרגלים של שנים משתנים בן לילה בעקבות בחירות שנערכו לאחרונה או שעומדות להיערך ● ממשלות של איש אחד או של מפלגה אחת יצטרכו כעת לחפש הסכמות רחבות יותר ● בדרום אפריקה ייתכן שגם ישראל תרגיש את התוצאות

הדירה ברחוב נחל לכיש בשדרות / צילום: כפיר אסולין

דירת מחיר למשתכן בשדרות נרכשה ב-640 אלף שקל. בכמה היא נמכרה?

דירת 4 חדרים בשטח של 110 מ"ר בפרויקט מחיר למשתכן בשכונת נאות שקמה בשדרות נרכשה לפני 5 שנים בכ־700 אלף שקל והרוכשים קיבלו מענק של 60 אלף שקל נוספים ● כעת נמכרה הדירה ב־1.28 מיליון שקל

אילת / צילום: Shutterstock

הדירה נמכרה לשני אנשים. מי נרשם כבעלים?

התובעים ביקשו להכיר בהם כבעלים של יחידת דיור, לאחר שחתמו על טופס הרשמה, שילמו עליה והחברה המוכרת נכנסה להקפאת הליכים ● אלא שהדירה נמכרה לאחר מכן לרוכשים אחרים שחתמו על חוזה מכר ● מה קבע בית המשפט?

נזקי החות'ים נחשפים במסמך חדש ויש נפגעת אחת מפתיעה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: המספרים מאחורי נזקי מתקפות החות'ים בים האדום נחשפים, מחאות פרו־פלסטיניות שוטפות את רחובות מרוקו, וארגנטינה בוחנת אפשרות לעסקת ענק ביטחונית עם ישראל וארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

חוק הרבנים חוזר לכנסת / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

חוק הרבנים חוזר לדיונים בוועדת החוקה של הכנסת

החוק יאפשר למנות עוד משרות רבות של רבנים, ויעניק לשר הדתות ולרבנות שליטה כמעט מלאה בתהליך על חשבון הרשויות המקומיות ● מהו חוק רבני הערים שהקואליציה מנסה לקדם, ולמה הוא חשוב לש"ס?

צילומים: אלביט מערכות, דוברות משרד הביטחון, עיצוב: טלי בוגדנובסקי

תשואה של 1000% בשלוש שנים: הכוכבת הגדולה של הסקטור הביטחוני

מתחילת המלחמה מחצית מהמניות הביטחוניות הנסחרות בת"א הניבו תשואה של יותר מ־100% ● אבל בבורסה הישראלית לא מתכוונים להשיק בקרוב מדד המיועד לסקטור כי "אין מספיק מניות גדולות" ● וגם: דווקא מניית הענקית אלביט נשארה מחוץ לחגיגה ומי השיאנית הגדולה?

אריק פרישמן, מנכ''ל פייבוקס / צילום: אילן בשור

שופרסל השלימה את מכירת חלקה בפייבוקס לדיסקונט תמורת 77 מיליון שקל

האחים אמיר מסיימים את הרומן של שופרסל עם פייבוקס: הערב הושלמה מכירת יתרת החזקות רשת הסופרמרקטים באפליקציית התשלומים (49.9%) לידי בנק דיסקונט המחזיק ביתרת המניות

גילעד אלטשולר / צילום: שלומי זירה

הערכות בשוק: אלטשולר שחם רכש מניות מבנה ב-200 מיליון שקל

אחרי שדיבר על הורדת החשיפה למניות ישראליות, בשוק מעריכים כי בית ההשקעות אלטשולר שחם רכש מניות של חברת הנדל"ן המניב מידי חברת כלל ביטוח ● מניית מבנה ירדה ב-18% מתחילת השנה, מה שעשוי להוות הזדמנות לרוכשים

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

הביוב הציף את הדירה בשל ליקוי בצנרת ושימוש במגבונים. כמה ישלם היזם?

הורים לשלושה נפרדו אחרי קרוב ל־40 שנה - הבעל ביקש לקבל 80% מהזכויות בשל פערי השתכרות בין הצדדים ● בני זוג רכשו דירה להשקעה שהוצפה שלוש פעמים - היזם והקבלן חויבו בפיצויים ● ביהמ"ש דחה תביעת ענק נגד תאגיד השידור "כאן", בטענה ללשון הרע במסגרת כתבה על חשד להתעללות בגן ילדים ● שלושה פסקי דין בשבוע

צבי לנדו, גילון בק וגבי ויסמן / צילום: איל יצהר, תמר מצפי, יח''צ נובה

סולאראדג' בשפל, והחברה הביטחונית שזינקה ב-17% ביום אחד

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● חברת ההגנה ההיקפית סנסטאר זינקה לאחר הדוחות ● סולאראדג' המשיכה במומנטום השלילי וצללה בכ-8% ● ונובה נהנית מהביקוש לשבבים בתחום ה-AI

נחתים אמריקאים בתרגיל. התאמנו בסביבת טייוואן לפחות שנה / צילום: Reuters, EyePress News

חיל הנחתים האמריקאי כבר התחיל להתכונן למלחמה שתפתח סין

חיילי הנחתים של ארה"ב מוטסים במסגרת תרגילים צבאיים למקומות מרוחקים שמהם הם עשויים יום אחד להילחם בסין ● הכוחות לומדים איך לעכב את הסינים כדי לקנות זמן לתגבורת אמריקאית, לומדים איך לתקשר ביניהם ולהישאר מוסווים ויודעים איך ליצור הסחה: "כל חיישן שסין מגייסת כדי לחפש כוח של חיל הנחתים, הוא חיישן שלא מחפש מטרה אחרת" ● חזית סין-טייוואן, פרויקט מיוחד

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותרו לפרסום שמות של 2 חללי צה"ל: סמל שלום מנחם וסמ"ר צור אברהם

לוחמי ההגנה האווירית יירטו כטב"ם במרחב הימי של נהריה, צה"ל תקף בלבנון ● בג"ץ הורה לעצור את ביקורת מבקר המדינה על צה"ל והשב"כ ● צה"ל מבהיר: אין בדרום הרצועה הפסקה של הלחימה, אלא הפוגה באזור ספציפי בלבד ● הותרו לפרסום שמותיהם של שבעה מבין שמונת לוחמי ההנדסה שנפלו בתקרית ברפיח, בקרב בצפון הרצועה נפלו שני לוחמי מילואים בשריון ● עדכונים בולטים

עבודות של חברת החשמל / צילום: איל יצהר

בהיקף של 22 מיליארד שקל: רשות החשמל הציגה את תוכנית פיתוח הרשת

התוכנית החדשה באה לפתור מספר בעיות, כשאחת המרכזיות שבהן היא אמינות אספקת החשמל • סוגיה משמעותית נוספת שהתוכנית מיועדת לפתור היא הטעמת האנרגיות המתחדשות