בצל המלחמה והאמברגו: החברה הטורקית שמוכרת אחזקות בישראל

חברת זורלו הטורקית מוכרת לאדלטק את מלוא אחזקותיה בתחנות הכוח אשדוד אנרגיה ורמת נגב אנרגיה • ברקע בין היתר, הסנקציות שהטיל ארדואן על סחר עם ישראל

תחנת כוח אשכול / צילום: יוסי וייס חברת החשמל
תחנת כוח אשכול / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

אדלטק הודיעה היום (ש') כי חתמה על הסכם לרכישת מלוא אחזקותיה של זורלו אנרג'י באזוטק אלקטריק, החברה המשותפת שבאמצעותה מחזיקות אדלטק וזורלו בתחנות הכוח אשדוד אנרגיה ורמת נגב אנרגיה. הן בעלות רישיונות ייצור בקו-גנרציה, וכושר ייצור חשמל מצרפי של 190 מגה וואט, יחד עם שירותי תעשייה נלווים המסופקים למפעלים בסביבתן. עד כה החזיקו אדלטק וזורלו באזוטק אלקטריק ב-57.85% ו-42.15% בהתאמה. עם השלמת העסקה, הכפופה לתנאים שונים ובהם קבלת אישורים רגולטוריים ואישורי הגופים המלווים, תחזיק קבוצת אדלטק ב-100% מהאחזקות בכל אחת משתי תחנות הכוח.

ראיון | ההייטקיסט שעזב הכול ובטוח: תור הזהב של היהודים באמריקה נסדק 
מהמוסד ועד ראשי ערים: במדינת ישראל כל אחד יכול לבקש לעצמו תחנת רכבת 

לפי הודעה לבורסה של זורלו אנרגיה, סכום התמורה הכולל שתקבל זורלו אנרגיה עבור מכירת זכויותיה באזוטק אלקטריק הוא כ-127 מיליון שקל. לפי זורלו, עסקה זו מהווה נדבך נוסף מתוך סדרת עסקאות שהיא ביצעה בטורקיה ומחוצה לה, למכירת פעילותה בתחנות כוח מבוססות גז. אולם, אי אפשר להתעלם מעיתוי העסקה בתקופה שבה טורקיה, לראשונה, הטילה אמברגו סחר על ישראל - והיחסים בין המדינות במשבר חמור. לאחר השלמת העסקה הנוכחית, תיוותר לזורלו עוד פעילות בתחום ייצור החשמל הפרטי בישראל, זאת בגין אחזקותיה (25%) בתחנת הכוח דוראד אנרגיה, הפועלת להגדיל את היקף כושר הייצור שלה בשנים הבאות.

"מהלך אסטרטגי של אדלטק"

תחנת רמת נגב אנרגיה מופעלת בגז טבעי משנת 2016, וממוקמת בצמידות למפעל אדמה באזור התעשייה נאות חובב. התחנה מחזיקה ברישיון ייצור בקוגנרציה, היא בעלת כושר ייצור של 126 מגה וואט. נוסף על כך, התחנה מספקת שירותי תעשייה לרבות קיטור, מים מטופלים ואוויר דחוס למפעלים סמוכים באזור התעשייה בנאות חובב.

התחנה השנייה, אשדוד אנרגיה, ממוקמת בסמוך למפעל אגן (גם היא מקבוצת אדמה) באזור התעשייה באשדוד, הפועלת משנת 2015. התחנה מחזיקה ברישיון ייצור בקוגנרציה, היא בעלת כושר ייצור של 64 מגה וואט. לצד תחנות הכוח רמת נגב אנרגיה ואשדוד אנרגיה, מחזיקה ומתפעלת קבוצת אדלטק (לבדה או יחד עם שותפים נוספים), גם את תחנות הכוח אורות יוסף שברמת חובב, אורות פנינה (חגית מזרח) ודוראד אנרגיה.

"רכישת אחזקות זורלו ברמת נגב אנרגיה ובאשדוד אנרגיה הינה מהלך אסטרטגי לחיזוק השליטה ואיתנות קבוצת אדלטק", מסר ניב סבר, המשנה למנכ"ל קבוצת אדלטק. "מדובר במהלך אסטרטגי של קבוצת אדלטק, שהבשיל לכדי עסקה במהלך השנה האחרונה. קבוצת אדלטק מודה לזורלו על השותפות הטובה בתחנות כוח אלו זאת למשך למעלה מ-15 שנים ועל המשך השותפות בתחנת הכוח דוראד".

מנכ"ל זורלו אנרגיה, סינן אק, הוסיף: "כחברה גלובלית, המחזיקה בהשקעות באזורים שונים ברחבי העולם, יש לנו גם תחנות כוח גז טבעי בישראל. בהתאם לאסטרטגיה שלנו - של השקעה במקורות אנרגיה מתחדשים במקביל לצרכים המשתנים של עולמנו - אנו פועלים מזה זמן כדי למכור את פעילות הגז שלנו. וזאת, מבלי לפגוע במשקיעים שלנו".

קבוצת אדלטק יוצגה בעסקה בידי עוה"ד מייק רימון, דורין פנדוס ויונתן גזית ממשרד מיתר. זורלו אנרגיה יוצגה בידי עוה"ד מיכל ליפטון סיטבון, יגאל בנימיני ודניאל אמיתי ממשרד גולדפרב גרוס זליגמן.