התביעה לא תימחק: חדי-הקרן וויז ואורקה הולכים למשפט ב-2025

בתביעה שהוגשה ע"י חד-קרן הסייבר הישראלי אורקה סקיוריטי ביולי האחרון נכתב כי "וויז בנתה את העסק שלה על בסיס תוכנית עסקית פשוטה: להעתיק את אורקה" • בית המשפט האמריקאי מחייב את וויז לספק מסמכים שהחברה טרם הסכימה לספק, אשר יחשפו את עיצוב המוצר של וויז שאורקה טוענת שהועתק ממנה

גיל גרון, מנכ''ל אורקה, ואסף רפפורט, מנכ''ל וויז / צילום: אורקה סקיוריטי, איל יצהר
גיל גרון, מנכ''ל אורקה, ואסף רפפורט, מנכ''ל וויז / צילום: אורקה סקיוריטי, איל יצהר

ביולי האחרון, חד-קרן הסייבר הישראלי אורקה סקיוריטי הגיש תביעה נגד וויז. בתביעה דרשה הראשונה לאסור על מכירת מוצרים של וויז, שלטענתה מפרים את הפטנטים של אורקה עצמה, כמו גם תבעה ממנה פיצויים כספיים על השימוש בהם. עוד טענה אורקה כי מלבד העתקת הטכנולוגיה, וויז העתיקה חומרים שיווקיים ושכרה את אותם עורכי הדין שרשמו את הפטנטים שלה עצמה. בתביעה שהוגשה אז נכתב כי "וויז בנתה את העסק שלה על בסיס תוכנית עסקית פשוטה: להעתיק את אורקה".

אנבידיה 2030: השלב הבא של המניה החמה ביותר בוול סטריט
הרשת החברתית ICQ תיסגר: ממליצה לעבור לרשת הבית של פוטין
המנכ"ל שהתחיל כמוכר פרוזן יוגורט: "לחזור מביקור בסין זה כמו לחזור מהעתיד"

בתגובה שהתפרסמה מטעם בית המשפט האמריקאי נכתב כי וויז מחויבת לספק "מסמכים טכניים פנימיים רלוונטיים" שמתארים את עיצוב המוצר. עם זאת, בית המשפט דחה את בקשתה של אורקה שוויז תגיש מסמכים טכניים אחרים, בין היתר את קוד המקור לכל פלטפורמת הענן של וויז.

עוד נכתב כי וויז הצהירה כי היא "השלימה את כל תגובותיה, פרט לאחת, למכלול ההצעות הראשונות של אורקה", מבלי לציין מתי בוצעה ההשלמה או לצרף תגובות אלה כמוצג, והגשת התובע צירפה רק את התגובות המקוריות של הנתבעת להמלצות.

עוד נכתב כי "הנתבעת כי ביצעה הפקת מסמך בתאריך 10 במאי, שוב מבלי לצטט למוצגים או לסכם את תוכן והיקף ההפקה". בשל כך, "התובעת מצהירה כי ההצגה לא הכילה מסמכים פנימיים מהמקורות הרלוונטיים ביותר", אלה "שזוהו על-ידי הנתבעת בגילוייה הראשוניים".

גילוי המסמכים נדרש משני הצדדים

עוד נכתב כי לוויז היה מספיק זמן לספק מאז פברואר אשתקד את מה שכאמור היה אמור לכלול מסמכים פנימיים שאינם ציבוריים, מהמקורות הרלוונטיים ביותר של הנתבע. עוד צוין בין היתר כי "ההתנהלות של הנתבעת נופלת מחוץ להליכי סכסוך הגילוי של בית המשפט, אשר קיימים כדי לאפשר לבית המשפט לטפל בסכסוכי גילוי באופן מזורז".

כאמור, בית המשפט האמריקאי חייב את וויז לספק מסמכים שהחברה לא הסכימה לספק עד כה, מסמכים שכפי שנכתב, חושפים את עיצוב המוצר של וויז שאורקה טוענת שהועתק ממנה.

חשיפת המסמכים תיעשה בפני מומחה מטעם אורקה, זאת כאשר התוכן הנחשף לא יתפרסם כציבורי לעיני כולם, והתאריך שנקבע למשפט, שיכלול חבר מושבעים, הוא ב-7 בדצמבר בשנה הבאה, 2025.

גילוי המסמכים הנדרש מטעם בית המשפט כולל גם גילוי מסמכים מטעם אורקה, כמו גם מינוי המומחים שכולל גם מינוי מומחה מטעם וויז.

פועלות באותה הזירה

שתי החברות פועלות באותה הזירה- אבטחת מידע בענן, זאת בין היתר ללא צורך בהתקנת "סוכנים", כלומר ללא צורך בהטמעה ממושכת במערכות הענן של חברות, מה שהופך את תהליך אבטחת הענן עוד משלב ההתקנה לפשוט הרבה יותר.

אורקה סקיורטי הוקמה ב-2019 על-ידי מספר יוצאי צ'ק פוינט, בראשם אבי שוע, לשעבר הטכנולוג הראשי בצ'ק פוינט ומי שכיהן כמנכ"ל החברה עד לשנה שעברה. וויז הוקמה שנה לאחר מכן, על-ידי יוצאי מיקרוסופט, ביניהם אסף רפפורט, ינון קוסטיקה, רועי רזניק ועמי לוטבק. במאי השנה הציגה וויז את הגיוס הגדול ביותר של חברה ישראלית אי-פעם - גיוס של מיליארד דולר לפי שווי של 12 מיליארד, זאת תוך שנים ספורות מאז הקמתה.