גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רשות המסים תשיב מיליארד שקל לבעלי דירות בגין גביית מס שבח שלא כדין

ביהמ"ש המחוזי בת"א קיבל תביעה ייצוגית נגד רשות המסים בגין גבייה שלא כדין של מס שבח מבעלי דירות שהשכירו אותן לאורך השנים בפטור ממס ● כאשר בעלי הדירות ביקשו למכור אותן, הרשות החליטה לחשב "פחת" על הדירות, באופן שהגדיל את מס השבח ● בכוונת הרשות לערער על פסק הדין

רשות המסים / צילום: איל יצהר
רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תשיב יותר ממיליארד שקל לעשרות אלפי בעלי דירות, מהם גבתה מס שבח בעת שמכרו את דירתם - כך קבע בית המשפט המחוזי בתל אביב. לפי ההחלטה, רשות המסים גבתה שלא כדין מס שבח של אלפי שקלים מבעלי דירות שהשכירו אותן לאורך השנים בפטור ממס. כשבעלי הדירות ביקשו למכור אותן, החליטה הרשות לחשב "פחת" על הדירות, באופן שהעלה באלפי שקלים את מס השבח. הרשות צפויה לערער על ההחלטה לבית המשפט העליון.

לפי החלטת המחוזי, על רשות המסים להשיב לחברי הקבוצה הייצוגית את מס השבח המוגדל שנגבה בשל הניכוי, בסך כולל מוערך של 1.18 מיליארד שקל. עוד נפסק שכר טרחה לבא כוח התובע הייצוגי בסך 4.2 מיליון שקל, ולתובע הייצוגי גמול בסך 800 אלף שקל.

ניתוח גלובס | המע"מ יעלה, הנטו יקטן: היכונו לעונה של גזירות
הסיכון שבית המשפט ילשין עליכם למס הכנסה
רשות המסים יוצאת בנוהל גילוי מרצון לחשיפת העלמות מס, וזו ההזדמנות האחרונה

השופט חגי ברנר ציין כי "כאשר עסקינן ברשות המסים, הפרט מניח ומצפה לפי תומו שגביית המסים תיעשה באופן חוקי, תוך ידיעה שאם לא ישלם את מיסיו, כפי שהוא נדרש לעשות, הוא צפוי לסנקציות אזרחיות ואף פליליות. דווקא משום כך, ישנה חשיבות רבה למוסד התובענה הייצוגית, לשם השבת כספי מסים שנגבו שלא כחוק, והמקרה שלפנינו יוכיח".

מס של 9,000 שקל זינק ל-19,000 שקל

"פחת" הוא כלי חשבונאי המשקף את הירידה בשווי של דירה על פני תקופת הבעלות והשימוש בה, כתוצאה מבלאי והתיישנות. הבקשה לאישור התובענה הייצוגית עסקה בשאלת החוקיות של ניכויי הפחת שערכה רשות המסים, בבואה לחשב מס שבח בגין מכירת דירות מושכרות, לפי חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה).

את התביעה הגיש עו"ד רשף חן באמצעות עו"ד אליהו מאיר ממשרד עורכי הדין פרימס, שילה, גבעון מאיר. ב-1996 רכש עו"ד חן דירת מגורים ברחוב חורב 34א בחיפה, בתמורה ל-446,460 אלף שקל, לצורך השכרתה למגורים. כעבור כ-23 שנה, במאי 2019, מכר עו"ד חן את הדירה תמורת סך של 900,000 שקל. לאורך כל שנות החזקתו בדירה, השכיר אותה עו"ד חן תמורת דמי שכירות בסכום הנמוך מתקרת הפטור ממס הקבועה בחוק מס הכנסה (פטור ממס על הכנסה מהשכרת דירת מגורים), ולכן היה פטור מתשלום מס הכנסה בגינה.

מכירת הדירה דווחה למשרדי מיסוי מקרקעין חיפה ביוני 2019, תוך שעו"ד חן חישב את השומה העצמית ללא הפחתה של רכיב הפחת משווי הרכישה, כך שסכום המס לתשלום עמד על סך של 9,263 שקל. אולם בדיון שנערך ברשות המסים, טען מנהל מיסוי מקרקעין כי לפי הוראת נוהל פנימי 5/2007, יש להפחית את הפחת משווי הרכישה.

בהתאם לכך נערכה לעו"ד חן שומת מס שבח חדשה על-ידי מנהל מיסוי מקרקעין חיפה, בה הופחת רכיב הפחת בסך של 108,937 שקל משווי רכישת הדירה במקור, מה שהגדיל את סכום השבח (הפער בין שווי המכירה לבין שווי הרכישה) בגין המכירה לסך של 19,646 שקל.

לאחר שרשות המסים עמדה על תשלום תוספת המס, שילם עו"ד חן את הסכום הנדרש, ובסמוך לאחר מכן הגיש את הבקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד רשות המסים.

אין חשש ל"הטבת מס כפולה"

הדיון בבקשה לאישור הייצוגית עסק בהוראות חוק מיסוי מקרקעין ומס הכנסה, הקובעות כי בעת מכירת קרקע, יתווספו לשווי הרכישה שלה הסכומים שמותרים בניכוי (הוצאות בגין הדירה) שהוצאו עד יום המכירה, בתוספת ערך ההוצאות ששולמו לאחר יום המכירה, ולאחר ניכוי הפחת (ירידת הערך של הדירה לאורך השנים). עם זאת, באשר לדירות מגורים המושכרות לאורך השנים, נקבע בחוק כי אם הדירות הושכרו בפטור ממס הכנסה בשל אי-הגעה לתקרת ההכנסות המחייבת במס (כ-5,000 שקל), אז גם לא יחושב הפחת בעת מכירת הדירה.

ב-1990 פרסמה רשות המסים הוראת ביצוע ראשונה בנוגע לחישוב הפחת, במסגרתה קבעה כי במכירת דירת מגורים שהושכרה למטרת מגורים והייתה פטורה מתשלום מס הכנסה, אין לנכות פחת משווי הרכישה של דירה כזו בעת שעורכים את חישוב מס השבח החל בגין מכירתה.

בחלוף 17 שנים, ב-2007, פורסמה הוראת הביצוע השנייה בעניין "חישוב השבח במכירת דירת מגורים שהושכרה למגורים", במסגרתה ביטלה הרשות במפורש את הוראת הביצוע הראשונה, וקבעה כי גם במקרה של דירה פטורה ממס על הכנסות משכירות, יש לנכות משווי הרכישה את הפחת הרעיוני שניתן היה לדרוש לצורך תשלום מס הכנסה.

מבחינה מעשית, ניכוי הפחת הרעיוני משווי הרכישה מגדיל את ההפרש בין הסכום בו נמכרה הדירה ("שווי המכירה") לסכום הנחשב "יתרת שווי הרכישה", כלומר: מגדיל את השבח שהתקבל ממכירת הדירה, וממילא גם את מס השבח בו מחויבים בעלי הדירות הפטורות שמכרו את דירתם.

על רקע זה הוגשה הבקשה לאישור התובענה הייצוגית, כאמור, אשר לאחר דיון, חקירת עדים והגשת סיכומים - התקבלה על-ידי השופט חגי ברנר. בבקשה הייצוגית נטען כי היקף הגבייה שלא כדין ביחס ל-40,000 דירות שנמכרו בשנים 2018-2019 עומד על כ-960 מיליון שקל.

רשות המסים טענה כי הגבייה נעשתה כדין, על-פי נהלים שפורסמו על-ידה, וביקשו לדחות על הסף את הבקשה לניהול ייצוגית. עוד טענה הרשות כי היקף הנזק עומד על עשרות מיליונים בלבד ולא מתקרב למיליארד שקל.

השופט ברנר לא השתכנע מעמדת רשות המסים, ובהחלטה שניתנה באפריל 2021, אישר לנהל את התביעה הייצוגית נגד הרשות בעילה של גביית מס שבח ביתר ממוכרי דירות שהושכרו. הרשות ביקשה לערער על החלטה זו לבית המשפט העליון, אולם בדיון שהתקיים ביולי 2022, המליצו שופטי בית המשפט העליון לרשות לחזור בה מערעורה - והערעור נמחק.

בעקבות כך דן השופט חגי ברנר בתביעה הייצוגית לגופה, וכאמור קיבל את כל הטענות נגד גביית היתר של הרשות במלואן.

השופט ציין, בין היתר, כי ניכוי הפחת משווי הרכישה מוצדק אך ורק במקרה בו המוכר כבר ניכה פחת בעת תשלום הכנסותיו מהנכס, וזאת על-מנת למנוע מהמוכר הטבת מס כפולה. לעומת זאת, לא קיימת הצדקה כזו במקרה בו המוכר לא ניכה פחת מהכנסותיו השוטפות מן הנכס, מכיוון שאז אין כל חשש מפני הטבה כפולה.

"נישום כזה לא השתמש בשחיקה בערך הנכס כדי להקטין את חבות המס שלו. קשה אפוא,להלום מצב שבו לצורך חישוב שווי הרכישה בעת מכירתה של דירה פטורה, ינוכה הפחת משווי הרכישה, למרות שבפועל, אותו נישום מעולם לא ניכה פחת כנגד הכנסתו מהשכרת אותה דירה. ניכוי כזה יכרסם מהפטור המלא ממס בגין השכרת הדירה, שהוענק לאותו נישום על-ידי חוק הפטור", קבע השופט.

השלכות גם על סוגי פטורים אחרים ממס?

עוד נקבע כי "רשות המסים עשתה דין לעצמה, ובניגוד לקביעת המחוקק, גבתה ועודנה גובה כספי מס שבח ביתר מחברי הקבוצה, אגב פרשנות מוטעית של חוק הפטור ועל יסוד היקש מהוראת חוק אחרת, הדנה בכלל במי שבחר במסלול מס המחזור. בעשותה כן, גבתה הנתבעת מחברי הקבוצה מס שלא כדין ובחוסר סמכות".

השופט התייחס לטענת הרשות לפיה יש לנקוט גישה זהירה באישור תובענה ייצוגית נגדה, בייחוד כשהנתבעת היא הקופה הציבורית, וציין כי "בתי המשפט קבעו בעבר שהגשת תובענה ייצוגית נגד רשות ציבורית אינה עניין של מה בכך, שהרי אם הרשות תחויב בתשלום סכומים גבוהים מאוד, הדבר עלול לפגוע באינטרס הציבורי. מאידך, הודגש כי התכליות התומכות במוסד התובענה הייצוגית מקבלות משנה תוקף, דווקא כאשר מדובר ברשות ציבורית, בהיותה גוף רב-סמכות ועוצמה שהתובע היחיד, גם אם עומדת לו עילת תביעה טובה, נוטה בדרך-כלל להשלים עם מעשיו ואיננו מעז לקרוא עליהם תיגר".

לדברי עו"ד אליהו מאיר, שייצג את התובע הייצוגי, "פסק הדין מהווה בשורה חשובה לציבור רחב של משכירי דירות בפטור, שעד היום נאלץ לשלם בעת מכירת דירתו מס שבח לא מוצדק, בשל כך שרשות המסים ניכתה פחת לצורך חישוב המס - אף שפחת זה לא נוכה ולא היה יכול להיות מנוכה בפועל. לפסק הדין יכולות להיות השלכות גם על סוגי פטורים נוספים".  

רשות המסים: נערער לעליון 

מרשות המסים נמסר בתגובה: "רשות המסים קיבלה את פסק הדין ולומדת אותו. לאור העובדה שבסוגיה ניתנו מספר פסקי דין על-ידי בתי המשפט המחוזיים בחיפה ובמרכז, אשר פסקו באותה סוגיה באופן שונה, וכי יש מקום להוריד את הפחת משווי הרכישה של הדירה, אזי בכוונת רשות המסים להמליץ לפרקליטות המדינה להגיש ערעור על פסק הדין לבית המשפט העליון ולבקש בשלב זה עיכוב ביצוע עד למועד החלטת בית המשפט העליון בערעור". 

עוד כתבות

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר מיכל יערי / צילום: תומר אפלבאום

החוקרת שבטוחה: זה המסר שישראל חייבת להעביר למדינות ערב

שיחה עם ד"ר מיכל יערי, חוקרת מדינות המפרץ הערביות ● על השינוי שמבקש בן סלמאן לחולל בסעודיה ועל היחסים המורכבים עם ישראל ביום שאחרי 7 באוקטובר • האזינו

צבי לנדו, גילון בק וגבי ויסמן / צילום: איל יצהר, תמר מצפי, יח''צ נובה

סולאראדג' בשפל, והחברה הביטחונית שזינקה ב-17% ביום אחד

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● חברת ההגנה ההיקפית סנסטאר זינקה לאחר הדוחות ● סולאראדג' המשיכה במומנטום השלילי וצללה בכ-8% ● ונובה נהנית מהביקוש לשבבים בתחום ה-AI

עמוס מיכלסון / איור: גיל ג'יבלי

איש העסקים הישראלי שעשה אקזיט של 73 מיליון דולר על חברת תוכנה קנדית

עמוס מיכלסון, מוותיקי ההייטק הישראלי, משמש כיו"ר של חברת התוכנה הקנדית קופרליף כבר שנים ● בשבוע שעבר היא נמכרה באקזיט ענק לחברה שבדית תמורת 730 מיליון דולר

ניר בצלאל, מנכ''ל Moovit / צילום: Moovit

אחרי מינוי המנכ"ל החדש - מוביט מפטרת 10% מהעובדים

מוביט, אפליקציית הנסיעות בתחב"צ, הודיעה על פיטורים של כ-25 עובדים ● האפליקציה נמכרה לאינטל לפני כ-4 שנים, והחליפה מנכ"ל לפני כחודשיים

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: איל יצהר

היועמ"שית: "לא ניתן להעלות את גיל הפטור למילואמינקים מבלי לצמצם את חוסר השוויון"

עו"ד בהרב-מיארה הודיעה לממשלה כי קיימת מניעה משפטית להאריך את גיל הפטור ממילואים, לנוכח אי-צמצום הפער בשוויון בסוגיית גיוס החרדים ● עם זאת, היא ציינה כי ניתן להאריך לתקופה קצרה נוכח התחייבות גלנט למצות את פוטנציאל הגיוס ● ועדת השרים לחקיקה אישרה היום להאריך את הוראת השעה בשלושה חודשים - בהתאם לעמדת היועמ"שית

מפעל אינטל בישראל / צילום: אינטל

העיכובים בקריית גת הם רק הסימפטום: המשקיעים דוחפים לפצל את אינטל

העיכוב בהקמת המפעל החדש בקריית גת הוא רק סדק אחד באסטרטגיית הרחבת הייצור של אינטל, שסובלת ממצוקת מזומנים קשה ונאלצת לשתף קרנות השקעה גדולות ● "הברירה של אינטל כעת היא לרכז את הייצור בחברה נפרדת", אומר לגלובס אוראל לוי ממור קרנות נאמנות

נשיא צרפת, עמנואל מקרון / צילום: Associated Press, christophe Simon

שלטים גדולים יאסרו על כניסת ישראלים: כך נראה החרם הצרפתי על ישראל

החלטת בית משפט בצרפת לאסור באופן גורף על כניסת חברות ישראליות לתערוכת הנשק יורוסאטורי, מסמנת שפל חסר־תקדים ביחסים המסחריים בין שתי המדינות ● על פניו, צרפת עדיין מחויבת להצהרות בנוגע לסיום שלטון חמאס בעזה ולשחרור החטופים - אך בפועל, המעשים שלה מציבים את ישראל מחוץ לגבול הלגיטימיות

נזקי החות'ים נחשפים במסמך חדש ויש נפגעת אחת מפתיעה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: המספרים מאחורי נזקי מתקפות החות'ים בים האדום נחשפים, מחאות פרו־פלסטיניות שוטפות את רחובות מרוקו, וארגנטינה בוחנת אפשרות לעסקת ענק ביטחונית עם ישראל וארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות בת"א; מדד הנדל"ן עולה ב-1.5%

השקל נחלש ב-0.5% ● קבוצת דלק עולה ב-2%, תבצע רכישה עצמית של מניות ● פער תשואות האג"ח מול ארה"ב נמצא בשיא של עשור, האם בנק ישראל יתערב במסחר? ● סיגמא: "מרגישים את עליות המחירים, העלייה המתונה של המדד לא תגרום לבנק ישראל לשנות את הריבית" ● מיטב: למרות השיאים במדדים העיקריים, רוב המניות בארה"ב נחלשו ומשקפות הרעה כלכלית, מומלץ להקטין חשיפה

גילעד אלטשולר / צילום: שלומי זירה

הערכות בשוק: אלטשולר שחם רכש מניות מבנה ב-200 מיליון שקל

אחרי שדיבר על הורדת החשיפה למניות ישראליות, בשוק מעריכים כי בית ההשקעות אלטשולר שחם רכש מניות של חברת הנדל"ן המניב מידי חברת כלל ביטוח ● מניית מבנה ירדה ב-18% מתחילת השנה, מה שעשוי להוות הזדמנות לרוכשים

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותרו לפרסום שמות של 2 חללי צה"ל: סמל שלום מנחם וסמ"ר צור אברהם

לוחמי ההגנה האווירית יירטו כטב"ם במרחב הימי של נהריה, צה"ל תקף בלבנון ● בג"ץ הורה לעצור את ביקורת מבקר המדינה על צה"ל והשב"כ ● צה"ל מבהיר: אין בדרום הרצועה הפסקה של הלחימה, אלא הפוגה באזור ספציפי בלבד ● הותרו לפרסום שמותיהם של שבעה מבין שמונת לוחמי ההנדסה שנפלו בתקרית ברפיח, בקרב בצפון הרצועה נפלו שני לוחמי מילואים בשריון ● עדכונים בולטים

קובי מימון / איור: גיל ג'יבלי

קובי מימון רוצה להתקרב למאגר תמר: אקויטל הגישה הצעת רכש ל-23% ממניות נפטא

הצעת הרכש, ככל שתתקבל על ידי בעלי המניות, עשויה להוביל את אקויטל להחזיק ב-90% מנפטא ובעתיד לפעול למחיקתה מהבורסה ● עלות ההצעה לאקויטל – 439 מיליון שקל והפרמיה בהצעה עומדת על 8%

ד''ר אילנה קוורטין, חוות מרפא רשפון / צילום: ליפז בר אל

המיזם שמסייע לצעירים מהעוטף ולשורדי הנובה לחזור למעגל התעסוקה

חוות מרפא רשפון ועמותת נערי האור בנו תוכנית אימון תעסוקתי בסביבה מכילה ותומכת, במטרה לשקם את שורדי ה-7 באוקטובר ● אחרי פיילוט מוצלח, בחודש הבא תצא לדרך התוכנית המורחבת ● ישראל מתגייסת

טיילור סוויפט בהופעה בפריז / צילום: Associated Press, Lewis Joly

הזמרת ששרה כל הדרך אל הבנק, ואף עשויה לעכב את הורדת הריבית בבריטניה

המופע המצליח של הזמרת האמריקאית טיילור סוויפט, The Eras Tour, עשוי להוסיף כמיליארד ליש"ט לכלכלה הבריטית ● זוכת הגראמי, שידועה כ"מטלטלת כלכלות" בכל מקום שכף רגלה דורכת, צפויה להביא לעלייה באינפלציה בבריטניה באוגוסט ולשבש את התוכניות של הבנק המרכזי במדינה

נשיא טורקיה, רג'פ טאייפ ארדואן / צילום: ap, Khalil Hamra

ההתבטאות המקוממת החדשה של נשיא טורקיה נגד ישראל

נשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן אמר כי הוא מקווה שיוכל לחנוך את כיפת הסלע בירושלים כפי שחנך את מסגד איה סופיה באיסטנבול ● התבטאות זו היא אחת מבין רבות שממחישה את ההסתה הטורקית הנרחבת כנגד ישראל מאז פרוץ המלחמה

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

ישראל זיו בטוח: זה יהיה העיתוי הנכון למלחמה בצפון

האלוף במיל' ישראל זיו מתייחס בראיון לגלובס ללקחים מאסון הנגמ"ש, הסכנה שבן גביר מציב להמשך המלחמה והאם ניתן להימנע ממלחמה גם בצפון ● "במלחמת התשה, לישראל יש הרבה יותר מה להפסיד מאשר לבנון. אז צריך לעשות כל מאמץ כרגע לא להיכנס או לא להיגרר לתוך מלחמה"

אילת / צילום: Shutterstock

הדירה נמכרה לשני אנשים. מי נרשם כבעלים?

התובעים ביקשו להכיר בהם כבעלים של יחידת דיור, לאחר שחתמו על טופס הרשמה, שילמו עליה והחברה המוכרת נכנסה להקפאת הליכים ● אלא שהדירה נמכרה לאחר מכן לרוכשים אחרים שחתמו על חוזה מכר ● מה קבע בית המשפט?

נתב''ג. ירידות המחירים לא יימשכו לתוך הקיץ / צילום: דני שדה

שיטת המדידה של סעיף אחד השתנתה - וחיזוי מדד המחירים לצרכן יצא משליטה

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הפסיקה לקחת מחברות התעופה את מחירי הטיסות, והחלה לאסוף מידע מהרשת ● התוצאה: שינויים דרמטיים שמטלטלים את המדד ומשבשים את היכולת לחזות הלאה ● מהם ההבדלים בין שיטות המדידה, והאם הטיסות באמת הוזלו ב-25% מאז ספטמבר? ● הלמ"ס: "שיקוף טוב יותר של המציאות"

צילומים: אלביט מערכות, דוברות משרד הביטחון, עיצוב: טלי בוגדנובסקי

תשואה של 1000% בשלוש שנים: הכוכבת הגדולה של הסקטור הביטחוני

מתחילת המלחמה מחצית מהמניות הביטחוניות הנסחרות בת"א הניבו תשואה של יותר מ־100% ● אבל בבורסה הישראלית לא מתכוונים להשיק בקרוב מדד המיועד לסקטור כי "אין מספיק מניות גדולות" ● וגם: דווקא מניית הענקית אלביט נשארה מחוץ לחגיגה ומי השיאנית הגדולה?

חלק מהאמצעים הישראליים כה מבוקשים, שאין יכולת מוחלטת למנוע את הופעתם בתערוכה היוקרתית / צילום: Reuters, Chris Emil Janßen

משגר הטילים הישראלי שהצליח להשתחל לתערוכת הנשק הצרפתית

למרות המאבק הצרפתי בהשתתפות הישראלית ביורוסאטורי, מוצג אמל"ח ישראלי בתערוכת הנשק היוקרתית ● ברק"מ הפולני החדש של חברת PGZ, בורסוק, משולבים משגרי טילי נ"ט ספייק LR ו־LR2 של רפאל ● השקתו דווקא ביורוסאטורי, ממחישה את היעדר התחרות ההוגנת שהביא אליה נשיא צרפת בעצם הרחקת החברות הישראליות