גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איטליה תומכת בפלסטינים, גרמניה מסתבכת איתם

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: גרמניה מאבדת אחיזה במזרח התיכון, איטליה חוזרת להעביר כספים לאונר"א, ועוד סיפורים • כותרות העיתונים בעולם 

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בין-לאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

1גרמניה מאבדת את דעת הקהל הערבית

"באוקטובר האחרון, שגריר גרמניה בתוניס, פיטר פרוגל, עורר מחלוקת בעת שנשא דברים בפתיחת בית ספר תיכון חדש במדינה. לאחר ששר החינוך של תוניס הביע הזדהות עם עזה במהלך האירוע, פרוגל תיאר את הישראלים כקורבנות של 'הטרור הפלסטיני', בהתייחסות ל-7 באוקטובר", נכתב בפורן פוליסי בכתבה שכותרתה "כיצד גרמניה איבדה את המזרח התיכון". עוד נכתב כי "לאחר מכן התאספו מפגינים מחוץ לשגרירות גרמניה כדי לדרוש את התפטרותו של פרוגל. זו הייתה הפעם הראשונה שהפגנות אלה הפנו את זעמן כלפי גרמניה".

בפורן פוליסי הסבירו ש"במשך עשרות שנים, גרמניה ביקשה ליישב בין אחריות היסטורית כלפי ישראל לערכת יחסים לבבית כלפי העולם הערבי. ברלין פיתחה טביעת רגל גדולה של כוח רך ונראתה זמן רב כמתווך מרכזי ביחסי סחר וכלכלה. ארגונים הממומנים ברובם על ידי ממשלת גרמניה - כמו מכון גתה, סוכנות הפיתוח GIZ וקרנות הקשורות למפלגות הפוליטיות העיקריות במדינה - הם מממנים גדולים של תוכניות שונות ברחבי המזרח התיכון. בנוסף, ברלין, ביתה של הפזורה הפלסטינית הגדולה באירופה, הפכה למוקד לתרבות ולחיים אינטלקטואליים ערביים בעשור האחרון. לגרמניה חסרה גם המורשת הקולוניאלית הישירה במזרח התיכון שעדיין מזינה חוסר אמון אזורי כלפי מעצמות כמו צרפת ובריטניה.

אך מאז ה-7 באוקטובר, "פעולת האיזון הזו מדשדשת", נכתב. "התגובה הבלתי מתפשרת של גרמניה בישראל סביב המלחמה הכתימה במהירות את המוניטין שלה ברחבי המזרח התיכון", וצוין כי כעת, תדמיתה סובלת ברחבי העולם הערבי. סקר משנת 2020 של המרכז הערבי בוושינגטון די.סי. מצא שרוב הציבור הערבי מחזיק בדעות חיוביות על מדיניות החוץ הגרמנית. לעומת זאת, בינואר האחרון, סקר של תושבי 16 מדינות ערב שפרסם מכון דוחא הראה כי ל-75% מהנשאלים יש דעה שלילית על עמדת המדינה במלחמת ישראל-חמאס. הסוציולוג המרוקאי עמרו עלי, שחוקר את הקשר בין גרמניה לעולם הערבי, תיאר זאת כתפנית של 180 מעלות בדעת הקהל". נכתב כי "לא סביר ששינוי זה בדעת הקהל ישפיע על היחסים הפוליטיים או הכלכליים של גרמניה עם מדינות ערב. עם זאת, יש לה פוטנציאל לערער את כוחה הרך של ברלין באזור".

מתוך פורן פוליסי, מאת רוארי קאסי.  לקריאת הכתבה המלאה 

2בניו יורק טיימס מבקרים את מדיניות הנשק של ישראל

"אייל בן ארי משך ברובה הכבד התלוי על כתפו כשיצא מביתו עם הזריחה, בתקווה לא להעיר את אשתו או ששת ילדיו. בהליכה לבית הכנסת בצפת, הוא אמר שהוא עדיין לא מרגיש בטוח עם האקדח", נכתב בניו יורק טיימס. 'אני מרגיש שזה מלאכותי', הוא אמר, מביט למטה אל האקדח. 'זה לא אנושי. זה לא החיים'. נכתב כי "בבית הכנסת הגברים שמחו לראות את בן ארי ואת הרובה שלו. זה היה הנשק היחיד שם, אבל רחוק מלהיות ייחודי. בעיר הקטנה הזו שליד גבול לבנון, שמעליה שטו הרקטות של חיזבאללה לעתים קרובות בחודשים האחרונים, תחושת הפגיעות העמוקה של ישראל הובילה לזינוק של אזרחים להתחמש". 'אנשים מודאגים', אמר יוסי קקון, ראש עיריית צפת, בראיון שנתן מלשכתו המשקיפה על העיר. 'הם רוצים רובים'.

עוד נכתב כי "בכפר פרי גן, אמר לוחם כיתת כוננות, בשנות ה-70 לחייו, שב-7 באוקטובר הוא עצר מחבלים במשך שעות, לבדו, תוך ירי מאחורי עץ דקל בחצר שלו. סיפורים כמו שלו הובילו פוליטיקאים ישראלים לקדם נתינה של יותר נשק לאזרחים. איתמר בן גביר, השר לביטחון לאומי בישראל, שם את זה בראש סדר העדיפויות האישי שלו. במרץ, לאחר שהפך את תהליך קבלת הנשק לקל ומהיר יותר, הוא הודיע ש-100 אלף רישיונות אושרו מאז אוקטובר. עוד 200 אלף היו בצנרת. 'נשק מציל חיים', אמר.

"עם זאת, המבקרים חוששים שאפילו עם בדיקות הרקע ודרישות ההכשרה של ישראל, יותר מדי רובים ניתנים עם מעט מדי דאגה לגבי האופן שבו הם עלולים לעורר מתחים פנימיים". עוד נכתב כי "מתנחלים ישראלים בגדה המערבית הכבושה הם בין המתחמשים במהירות הגבוהה ביותר, בתקופה שבה האלימות של מתנחלים נמצאת ברמתה הגבוהה ביותר מאז החל האו"ם לתעד התקפות ב-2006. ובעוד מאות צוותי תגובה מהירה חדשים הוקמו בעיריות שהן רובן יהודיות, קהילות ערביות - כולל אלו הקרובות לגבולות ישראל - לא קיבלו את אותו מרחב פעולה להקים קבוצות מתנדבים חמושות. עבור ערבים ישראלים רבים, המהווים כ-20% מאוכלוסיית המדינה, מסע הנשק של בן גביר נראה כמו איום - כלי פוליטי להפחדה או להתססת אלימות, שהונדס על ידי שר ממשלה מהתנחלות, אשר הניף נשק בפומבי ויש לו מספר הרשעות בגין הסתה לגזענות".

מתוך הניו יורק טיימס, מאת דמיאן קייב. לקריאת הכתבה המלאה 

3איטליה: 38 מיליון אירו ו"תמיכה מלאה ברשות הפלסטינית"

"איטליה הודיעה כי תחדש את המימון של סוכנות הסיוע הפלסטינית של האו"ם, אונר"א, וסימנה את תמיכתה במשימת שמירת הפסקת אש בעזה בהנהגת ערבית לאחר סיום מלחמת ישראל-חמאס", נכתב אמש בבלומברג. "רומא גם הבטיחה להגביר את המאמצים להשגת הפסקת אש באיזור כחלק מהנהגתה את קבוצת שבע המדינות השנה. שר החוץ האיטלקי, אנטוניו טאג'אני, אמר ביום שבת כי איטליה תספק מימון חדש של 35 מיליון אירו (38 מיליון דולר) לתמיכה הומניטרית בפלסטינים. מתוכם, 30 מיליון אירו מיועדים ליוזמת מזון לעזה, בהובלת ארגון המזון והחקלאות של האו"ם ותוכנית המזון העולמית. 5 מיליון האירו הנוספים מיועדים לסוכנות הסעד והעבודות של האו"ם, שמימון שלה קוצץ על ידי כמה ממשלות בעקבות האשמות שחלק מאנשי הצוות שלה שיתפו פעולה עם חמאס".

'אנחנו תומכים, אם ישראל ופלסטין יבקשו זאת, בהצטרפות למשימה צבאית של האו"ם בהנהגה ערבית כדי להניח את הבסיס לאוטונומיה מלאה של מדינת פלסטין עתידית', אמר טאג'אני, והבטיח 'תמיכה מלאה' ברשות הלאומית הפלסטינית. צוין כי "דבריו של טג'אני הגיעו לאחר פגישה עם ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד מוסטפא ברומא. ראש ממשלת איטליה ג'ורג'יה מלוני נפגשה גם היא עם מוסטפא וקראה לחידוש תהליך השלום כדי להביא לסיום הלחימה בעזה ולהחזרת החטופים".

מתוך בלומברג, מאת דונאטו פאולו מנציני. לקריאת הכתבה המלאה

4 תכנון לקוי? רוב הסיוע ההומניטרי לא מגיע לרצועת עזה

"מבצע אמריקאי שאפתני להכניס סיוע לעזה דרך מזח צף בים התיכון מתמודד עם אתגרים לוגיסטיים רבים שעיכבו ניסיונות להקל על המשבר ההומניטרי במובלעת הפלסטינית", נכתב בוול סטריט ג'ורנל. "הפנטגון הוציא 320 מיליון דולר והעסיק 1,000 חיילים כדי לפתוח מסדרון ימי מרכזי בשבוע שעבר, תוך שהוא מקיים את הבטחתו של הנשיא ביידן במרץ שצבא ארה"ב יתקין רציף זמני מול חופי עזה עבור ספינות משא לפרוק מזון, מים ואספקה נוספת. 14 ספינות מארה"ב וממדינות אחרות מעורבות במשימה הנתמכת על ידי קבוצות הומניטריות ומספר מדינות כולל ישראל", נכתב.

"אבל בשבוע הראשון לפעילות, רק 820 טונות של סיוע נמסרו דרך המזח, מתוכם כשני שלישים הגיעו לנקודות חלוקה בתוך עזה, אמר הפנטגון ביום חמישי. זה שווה בערך ל-71 מטענים - הרבה מתחת ליעד ההתחלתי של 90 מטענים ביום". חלק ממערכת התמיכה למזח התנתקה בשבת בבוקר במים סוערים מול חופי עזה, כך אמר צבא ארה"ב בהצהרה. "ארבע סירות המייצבות את המבנה התנתקו ממנו, אמר בשבת הגוף האחראי על הפעולות הצבאיות של ארה"ב במזרח התיכון. שתיים מהן שטו צפונה, ולבסוף נחתו על חוף הים באשדוד. שתיים אחרות עוגנות כעת בחוף ליד המזח, שעדיין פעיל למרות הנזק". צוין כי "כתריסר משאיות מהמזח מעולם לא הגיעו ליעדיהן בתוך עזה, לפי גורמים רשמיים של האו"ם. עוד צוין כי "היועץ לביטחון לאומי, ג'ייק סאליבן הכחיש כי הרמות הנמוכות הנוכחיות של הסיוע שהצליח להגיע מעידות על תכנון לקוי, האשים זאת במקום זאת את ה'סביבה הדינמית'", והוסיף כי ארה"ב פועלת להשיג 'סידורי ביטחון הכרחיים' כדי למנוע ביזה".

מתוך הוול סטריט ג'ורנל, מאת סטפן קלין, ננסי א. יוסף. לקריאת הכתבה המלאה

עוד כתבות

נשיא התאחדות התעשיינים, ד''ר רון תומר / צילום: יח''צ

מחלוקת במגזר העסקי סביב הגבלת היבוא מטורקיה: האם ישראל בדרך למלחמת סחר?

נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, תומך בהצעה להטיל מכס של 100% על היבוא מטורקיה: "לא ייתכן שהטורקים יחרימו אותנו ואנחנו לא נגיב" ● מנגד, נשיא איגוד לשכות המסחר, שחר תורג'מן, מתנגד נמרצות להגבלות על הסחר עם טורקיה ומזהיר מפני הידרדרות ל"מלחמת סחר שתחילתה בטורקיה וסופה לא ידוע"

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

הביוב הציף את הדירה בשל ליקוי בצנרת ושימוש במגבונים. כמה ישלם היזם?

הורים לשלושה נפרדו אחרי קרוב ל־40 שנה - הבעל ביקש לקבל 80% מהזכויות בשל פערי השתכרות בין הצדדים ● בני זוג רכשו דירה להשקעה שהוצפה שלוש פעמים - היזם והקבלן חויבו בפיצויים ● ביהמ"ש דחה תביעת ענק נגד תאגיד השידור "כאן", בטענה ללשון הרע במסגרת כתבה על חשד להתעללות בגן ילדים ● שלושה פסקי דין בשבוע

ולדימיר פוטין בהצהרה מיום שישי, בשבוע שעבר / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

פוטין הציב תנאים לסיום המלחמה באוקראינה, בעולם מגנים: "מזויף"

נשיא רוסיה הצהיר ביום שישי האחרון כי יסיים את המלחמה עם אוקראינה, בתנאי שתיסוג משטחיה בארבעה מחוזות עליהם הכריז כטריטוריה רוסית כבר ב-2022 ● הצהרתו באה יומיים בלבד לפני פסגת השלום בשווייץ שהחלה היום, בה משתתפות מעל 90 מדינות, כדי לדון באפשרויות להביא לסיומו של הקונפליקט

נאלי פאנדור, שרת החוץ של דרום אפריקה, במסגד בקייפטאון / צילום: Reuters, ESA ALEXANDER

הבוחרים בעולם עייפו מממשלותיהם, האם זה ישפיע על היחס לישראל?

מהודו דרך צרפת וכלה בדרום אפריקה, הרגלים של שנים משתנים בן לילה בעקבות בחירות שנערכו לאחרונה או שעומדות להיערך ● ממשלות של איש אחד או של מפלגה אחת יצטרכו כעת לחפש הסכמות רחבות יותר ● בדרום אפריקה ייתכן שגם ישראל תרגיש את התוצאות

גילעד אלטשולר / צילום: שלומי זירה

הערכות בשוק: אלטשולר שחם רכש מניות מבנה ב-200 מיליון שקל

אחרי שדיבר על הורדת החשיפה למניות ישראליות, בשוק מעריכים כי בית ההשקעות אלטשולר שחם רכש מניות של חברת הנדל"ן המניב מידי חברת כלל ביטוח ● מניית מבנה ירדה ב-18% מתחילת השנה, מה שעשוי להוות הזדמנות לרוכשים

עבודות של חברת החשמל / צילום: איל יצהר

בהיקף של 22 מיליארד שקל: רשות החשמל הציגה את תוכנית פיתוח הרשת

התוכנית החדשה באה לפתור מספר בעיות, כשאחת המרכזיות שבהן היא אמינות אספקת החשמל • סוגיה משמעותית נוספת שהתוכנית מיועדת לפתור היא הטעמת האנרגיות המתחדשות

הפגנה נגד הממשלה בכביש 4 צפון / צילום: דנור אהרון

בירושלים, בקיסריה ובדרום: ארגוני המחאה הכריזו על "שבוע התנגדות"

לאורך שבוע ההתנגדות, הארגונים יצעדו בשיירות לירושלים, יפגינו מול הכנסת, בנגב וכן מול ביתו של רה"מ בקיסריה, במחאה נגד הממשלה ● המחאות יתקיימו תחת הכותרות: "די להפקרת החטופים והעוטף" ו"די להפקרת הצפון"

יוליה שמאלוב-ברקוביץ' / צילום: שלומי יוסף

עיתונאי חדשות 13 הכריזו על סכסוך עבודה. מה המשמעות?

סכסוך העבודה הוכרז בעקבות מינויה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חדשות 13 ● הכרזה על סכסוך עבודה היא שלב ראשון בשורת צעדים שיכולים לנקוט עובדים במקום עם יחסי עבודה קיבוציים ● האם צעדים אלה יכולים לכלול גם התפטרות קולקטיבית, ומה הדין לגבי פיטורים של מי שמתנגד כעת למינוי?

הדירה ברחוב נחל לכיש בשדרות / צילום: כפיר אסולין

דירת מחיר למשתכן בשדרות נרכשה ב-640 אלף שקל. בכמה היא נמכרה?

דירת 4 חדרים בשטח של 110 מ"ר בפרויקט מחיר למשתכן בשכונת נאות שקמה בשדרות נרכשה לפני 5 שנים בכ־700 אלף שקל והרוכשים קיבלו מענק של 60 אלף שקל נוספים ● כעת נמכרה הדירה ב־1.28 מיליון שקל

תערוכת יורוסאטורי / צילום: Lafargue Raphael

בית המשפט בצרפת מחמיר את ההגבלות בתערוכת הנשק הגדולה

בית המשפט בבוביני שבאיל דה פראנס שבפאתי פריז קיבל עתירה של ארגונים פלו־פלסטיניים מקומיים שדרשו לאסור כניסת חברות ישראליות באופן גורף לתערוכת יורוסאטורי היוקרתית ● המשמעות: גם חברות שתכננו לשלוח נציגים לתערוכה כדי לקיים פגישות או לפנות למציגים אחרים, לא יוכלו לעשות זאת

יוליה שמאלוב-ברקוביץ' ולן בלווטניק, בעל השליטה ברשת 13 / צילום: איל יצהר, טים בישופ

המינוי השנוי במחלוקת של מנכ"לית חדשות 13: מה הסיכוי שבג"ץ יתערב?

בעקבות ההכרזה על מינויה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חדשות 13, החליטו עיתונאי החברה לפנות ליועצת המשפטית לממשלה לקראת עתירה לבג"ץ ● הטענות העיקריות עוסקות בסבירות המינוי ובניגוד העניינים לכאורה שבו מצויים חברי הדירקטוריון

חלק מהאמצעים הישראליים כה מבוקשים, שאין יכולת מוחלטת למנוע את הופעתם בתערוכה היוקרתית / צילום: Reuters, Chris Emil Janßen

משגר הטילים הישראלי שהצליח להשתחל לתערוכת הנשק הצרפתית

למרות המאבק הצרפתי בהשתתפות הישראלית ביורוסאטורי, מוצג אמל"ח ישראלי בתערוכת הנשק היוקרתית ● ברק"מ הפולני החדש של חברת PGZ, בורסוק, משולבים משגרי טילי נ"ט ספייק LR ו־LR2 של רפאל ● השקתו דווקא ביורוסאטורי, ממחישה את היעדר התחרות ההוגנת שהביא אליה נשיא צרפת בעצם הרחקת החברות הישראליות

חוק הרבנים חוזר לכנסת / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

חוק הרבנים חוזר לדיונים בוועדת החוקה של הכנסת

החוק יאפשר למנות עוד משרות רבות של רבנים, ויעניק לשר הדתות ולרבנות שליטה כמעט מלאה בתהליך על חשבון הרשויות המקומיות ● מהו חוק רבני הערים שהקואליציה מנסה לקדם, ולמה הוא חשוב לש"ס?

ניר בצלאל, מנכ''ל Moovit / צילום: Moovit

אחרי מינוי המנכ"ל החדש - מוביט מפטרת 10% מהעובדים

מוביט, אפליקציית הנסיעות בתחב"צ, הודיעה על פיטורים של כ-25 עובדים ● האפליקציה נמכרה לאינטל לפני כ-4 שנים, והחליפה מנכ"ל לפני כחודשיים

הפיצ'ר Genmoji יאפשר לייצר אימוג'י לבקשתכם / צילום: יח''צ

הכלים והטריקים שכדאי להכיר באייפון

מקיצורי מקלדת ועיצוב אישי דרך חיבוריות בין אייפון למק, ועד פיצ'ר שמסייע לשמור על ריכוז ● השבוע הכריזה אפל על יכולות ה–AI במכשיריה, אך למעשה היא משחררת באופן קבוע עדכונים שכדאי להכיר

נחתים אמריקאים בתרגיל. התאמנו בסביבת טייוואן לפחות שנה / צילום: Reuters, EyePress News

חיל הנחתים האמריקאי כבר התחיל להתכונן למלחמה שתפתח סין

חיילי הנחתים של ארה"ב מוטסים במסגרת תרגילים צבאיים למקומות מרוחקים שמהם הם עשויים יום אחד להילחם בסין ● הכוחות לומדים איך לעכב את הסינים כדי לקנות זמן לתגבורת אמריקאית, לומדים איך לתקשר ביניהם ולהישאר מוסווים ויודעים איך ליצור הסחה: "כל חיישן שסין מגייסת כדי לחפש כוח של חיל הנחתים, הוא חיישן שלא מחפש מטרה אחרת" ● חזית סין-טייוואן, פרויקט מיוחד

ריצ'רד פרנסיס, נשיא ומנכ''ל חברת טבע / צילום: דוברות טבע

זינוק של 130% בשנה: טבע משאירה אבק לחברות הגדולות בבורסה

מניית חברת התרופות פתחה מבערים, ושווייה גבוה ביותר מ־50% מזה של הבנקים לאומי והפועלים • לבדידות בצמרת תרמה גם צלילת מניית ענקית התוכנה נייס

מפעל אינטל בישראל / צילום: אינטל

העיכובים בקריית גת הם רק הסימפטום: המשקיעים דוחפים לפצל את אינטל

העיכוב בהקמת המפעל החדש בקריית גת הוא רק סדק אחד באסטרטגיית הרחבת הייצור של אינטל, שסובלת ממצוקת מזומנים קשה ונאלצת לשתף קרנות השקעה גדולות ● "הברירה של אינטל כעת היא לרכז את הייצור בחברה נפרדת", אומר לגלובס אוראל לוי ממור קרנות נאמנות

צבי לנדו, גילון בק וגבי ויסמן / צילום: איל יצהר, תמר מצפי, יח''צ נובה

סולאראדג' בשפל, והחברה הביטחונית שזינקה ב-17% ביום אחד

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● חברת ההגנה ההיקפית סנסטאר זינקה לאחר הדוחות ● סולאראדג' המשיכה במומנטום השלילי וצללה בכ-8% ● ונובה נהנית מהביקוש לשבבים בתחום ה-AI

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר מיכל יערי / צילום: תומר אפלבאום

החוקרת שבטוחה: זה המסר שישראל חייבת להעביר למדינות ערב

שיחה עם ד"ר מיכל יערי, חוקרת מדינות המפרץ הערביות ● על השינוי שמבקש בן סלמאן לחולל בסעודיה ועל היחסים המורכבים עם ישראל ביום שאחרי 7 באוקטובר • האזינו