גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יוסי אברהמי כמשל: החורף הארוך בשוק ההנפקות של ת"א

חברת יוסי אברהמי שתכננה לגייס הון לפי שווי של מיליארד שקל תמתין עם המהלך לרבעון הבא לפחות ובשוק מעריכים כי התעוררות תגיע אולי בתחילת השנה הבאה ● למרות החולשה בשוק הראשוני בת"א, הנפקות שבוצעו מתחילת השנה הניבו רווחים נאים למשקיעים בהן

יוסי אברהמי, בעלי חברת הנדל''ן הנושאת את שמו / צילום: איל יצהר
יוסי אברהמי, בעלי חברת הנדל''ן הנושאת את שמו / צילום: איל יצהר

הבצורת בשוק ההנפקות התל אביבי נמשכת מזה כשנה וחצי. מתחילת 2024 בוצעו רק שלוש הנפקות ראשוניות (IPO) - שתיים מהן של חברות בנייה למגורים שכבר נסחרו בבורסה באמצעות אג"ח (אפי קפיטל ועמרם אברהם). זאת בהמשך להנפקה ראשונית אחת בלבד שיצאה לפועל בשנה שעברה.

החורף נמשך בשוק הראשוני בת"א: יוסי אברהמי דחה את ההנפקה
עוד הנפקות בדרך? אלה חברות הנדל"ן שהשוק מעריך שייכנסו בקרוב לבורסה 

המשקיעים בת"א, שחוו על בשרם הפסדים עצומים בגל ההנפקות של השנים 2022־2021, במסגרתו הגיעו לבורסה מעל 100 חברות חדשות, רובן מיזמי טכנולוגיה בוסריים שהכזיבו, מגלים כיום חשדנות רבה כלפי מנפיקות פוטנציאליות. לחולשה בשוק הראשוני תורמים גם יציאת המשקיעים הזרים מת"א, עקב קידום הרפורמה המשפטית המלחמה בעזה, שפוגעת בנזילות בשוק וכן עליית הריבית במשק שמקטינה את האטרקטיביות באפיק המנייתי.

התוצאה מכל אלה היא שהבורסה בת"א ננעלה כמעט לחלוטין בפני חברות המבקשות להנפיק בה את מניותיהן.

יוסי אברהמי ינסה ברבעון הבא?

עם זאת, בשבועות האחרונים, על רקע העליות בשווקים, נראה היה שנרשמת התעוררות מחודשת בשוק הראשוני בת"א. חברת הנדל"ן למגורים יוסי אברהמי החלה להיפגש עם מוסדיים לקראת הנפקת מניות ראשונית שאמורה הייתה להתבצע בימים אלה, כאשר מפרסומים בתקשורת עלה כי גם חברת הבנייה דונה נדל"ן של שלום שי והחברה הביטחונית טי.אס.ג'י, מקדמות הנפקות.

באשר ליוסי אברהמי, ההערכות היו כי בכוונת החברה היזמית לגייס 200 מיליון שקל, לפי שווי של מיליארד שקל (לפני הכסף), כשמי שמובילה את מהלך ההנפקה היא חברת אקטיב חיתום של עומרי לוי. אלא שלגלובס נודע כי בסוף השבוע התקבלה בחברה החלטה לדחות את ההנפקה ברבעון אחד לפחות.

ההערכות הן שהסיבות להחלטה הן חשש של יוסי אברהמי, בעלי החברה הנושאת את שמו, כי חולשת שוק המניות בת"א תפגע בשווי שיוכל לקבל לחברה בבעלותו, וכן ההתלבטות שלו באשר לעצם המהלך של הפיכה מחברה פרטית לציבורית על כל המשתמע מכך.

חברת יוסי אברהמי המחזיקה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית הון עצמי של כ־600 מיליון שקל. באתר האינטרנט שלה היא מתגאה בכך שבנתה מאז הקמתה בשנות ה־90 כ־6,000 דירות ברחבי ישראל, בערים תל אביב, חיפה, נתניה, כאשר דגש מיוחד שמה החברה על העיר אילת. הבעלים אברהמי מכהן כיו"ר החברה והמנכ"ל הוא צחי דידי.

המצב הביטחוני גורם לאי־הוודאות

בשנת 2023 בוצעה בבורסה ת"א הנפקה אחת בלבד של חברת האנרגיות המתחדשות זפירוס. מתחילת 2024 נרשמה התעוררות קלה ושלוש הנפקות ראשוניות יצאו לפועל, של חברת המסחר בניירות ערך מיטב טרייד וכאמור שתי חברות הבנייה למגורים אפי קפיטל ועמרם אברהם (שהנפיקו מניות לאחר שכבר נסחרו באמצעות אג"ח).

לצד יוסי אברהמי, חברה נוספת שהחלה לקדם הנפקה היא החברה הביטחונית טי.אס.ג'י (TSG), המייצרת מערכות שליטה ובקרה מתקדמות, ומוחזקת בחלקים שווים על ידי התעשייה האווירית וקבוצת פורמולה. השווי עליו מכוונים בחברה עומד ככל הידוע על כ־400 מיליון שקל, אך חולשה בשוק ההנפקות יכולה להשפיע כמובן גם על מהלך זה.

בקרב חתמים בכירים בשוק התל אביבי יש מי שמעריכים שייתכנו כמה הנפקות בודדות בחודשים הקרובים, ולעומתם אחרים המסמנים את תחילת השנה הבאה כתקופה שבה השוק הראשוני יחזור לתפקד. גורם בשוק החיתום אומר לגלובס כי "אם להיות ריאליסטי, ההתעוררות תגיע רק בפברואר (על בסיס הרבעון השלישי של 2024) או במאי 2025 (הדוחות השנתיים). מי שכן יגיעו בסופו של דבר אלה חברות יותר קונסרבטיביות - תעשייה, צריכה ונדל"ן".

לדברי אותו גורם, מה שמוביל בעלי חברות "לשבת על הגדר" עם תוכניות ההנפקה הוא בעיקר חשש מהמצב הביטחוני ואי־הוודאות שהוא יוצר: "המלחמה, הפגיעה בצפון, החשש מהרחבת המלחמה מול חיזבאללה, ומצבה של ישראל בעולם, כל אלה מכבידים גם על פעילות שוק ההון. אנחנו גם לא במצב שבו זורמים כספים מחו"ל למדדי הבורסה המקומיים, מה שיכול לסייע לנזילות ובעקיפין לאושש גם את שוק ההנפקות".

מורן נחשוני, מנכ"ל משותף בווליו בייס חיתום, מציין כי "ההנפקות האחרונות שיצאו לפועל הן בתמחור שהשאיר גם למוסדיים שהשתתפו בהן לא מעט כסף להרוויח". כאמור, הנפקת מיטב טרייד בינואר הייתה מוצלחת עבור המוסדיים. מי שהשתתף בהנפקה קיבל מניות ואפציות ראה מאז ההנפקה רווח של יותר מ־60%. באפי קפיטל, שהנפיקה חודש לאחר מכן, עלה מחיר המניה מאז מאז ב־28% ואילו בעמרם אברהם שהשלימה את הנפקתה רק בשבוע שעבר, כבר רשמו המשקיעים רווח של 15%.

לדבריו, "אנחנו מתחילים להרגיש את היציאה מהקיפאון של שוק ההנפקות לאחר חודשי המלחמה הראשונים והיציאה מההלם הראשוני. אחד התחומים שאנחנו רואים בו התעניינות לביצוע הנפקות הוא בנייה למגורים. החברות שם מכינות עצמן לבום שצפוי לשנה הבאה. הצפי הוא לעליות מחודשות של מחירי הדירות בשנה הבאה, ולכן בכדי להאיץ פרויקטים כשהביקושים יגיעו, החברות ירצו להיות ערוכות פיננסית".

עוד כתבות

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

גלנט לאוסטין: התחייבתם למנוע גרעין מאיראן - הזמן אוזל

שר הביטחון, יואב גלנט, בפגישה בפנטגון: מתקרבים לצומת קבלת החלטות שישפיע על המזרח התיכון כולו ● בוושינגטון סבורים שישראל תבצע מהלך גדול בתוך לבנון בשבועות הקרובים ● בעזה מדווחים: אחותו של הנייה נהרגה בתקיפות צה"ל ברצועה ● חיל האוויר תקף הלילה בצפון הרצועה מחבלים שהשתתפו בטבח 7 באוקטובר ● עדכונים בולטים 

פרנק מלול, מנכ''ל ערוץ i24NEWS / צילום: גדעון מרקוביץ

ערוץ החדשות i24NEWS בעברית עולה לאוויר בשבוע הבא. היכן הוא ישודר?

ביום ראשון הקרוב יחל ערוץ החדשות בעברית של i24NEWS את שידוריו באופן רשמי ויהיה זמין לצפייה בחינם בחבילות הבסיס של חברות הטלוויזיה ● הערוץ גייס לאחרונה מספר טאלנטים לשורותיו, בהם צבי יחזקאלי, מירי מיכאלי, אורן וייגנפלד ועוד ● פרסום ראשון

החל מהשנה הבאה: ביט ופייבוקס יוכלו לגבות עמלה על העברות כספים

בנק ישראל הודיע כי החל מ-1 בינואר 2025 יוכלו חברות התשלומים לגבות עמלה ממשתמשים המעבירים יותר מ-25 אלף שקל בשנה ● בבנק מנסים להרגיע את הציבור: "הרוב המוחלט של הלקוחות לא מגיעים לרף הזה, וימשיכו לקבל את השירות ללא עלות"

יוליה שמאלוב ברקוביץ / צילום: שלומי יוסף

רגע לפני הדיון בבג"ץ: המנכ"לית הנכנסת של חדשות 13 במינוי חדש

ליבנת נזרי, לשעבר דוברת עיריית רמת גן, מונתה לדוברת חדשות 13 ותיכנס לתפקידה בתחילת יולי ● מתן חודורוב, יו"ר ועד העיתונאים, כתב בתגובה למינוי: "שימו לב לאן הולך הכסף של ערוץ 'בקשיים ובקיצוצים'"

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

בג"ץ הכריע בנושא תקציבי הישיבות: מה היקף הכספים הנוכחי, ומה צפוי עכשיו?

בג"ץ קבע כי אין מסגרת חוקית המאפשרת אי־גיוס של תלמידי ישיבות לצה"ל, ולפיכך אסר גם על המשך התמיכה הממשלתית במוסדות שתלמידיהם לא התגייסו ● כמה בני ישיבות היו פטורים עד כה מגיוס, מה היקף התמיכה הממשלתית בחברה החרדית, ומה יכולים החרדים לעשות? ● גלובס עושה סדר

איש העסקים שמפסיד מיליונים מהפעולה הישראלית ברפיח

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בארה"ב מסבירים את ההאטה במשלוחי הנשק לישראל, בכירים ישראלים קוראים למנוע את נאום נתניהו בקונגרס, והיכולות של חיזבאללה והחות'ים מפתיעות את ישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מתחם SEVEN רהט / צילום: רני צים מרכזי קניות

קבוצת רני צים משיקה מרכז קניות ברהט בהשקעה של 80 מיליון שקל

המתחם, שנקרא "SEVEN רהט", ייפתח בחודשים הקרובים ויתפרס על פני 11 אלף מ"ר ● להערכת הקבוצה, המרכז יניב בהפעלתו באופן מלא NOI שנתי של 11.5 מיליון שקל ● ברקע הדברים: מסע מימושים בשנה החולפת בשל חוב פיננסי

יולי אדלשטיין, יו''ר ועדת חוץ וביטחון / צילום: נועם מושקוביץ'

שיחת ההבהרה מנתניהו והמהלך של אדלשטיין: דחה הצבעה כי "אין הסכמה רחבה"

רה"מ קיים שיחת הבהרה ליו"ר ועדת החוץ והביטחון, אחרי שזה אמר שיאשר חוק גיוס רק בהסכמה רחבה ● לאחר מכן אדלשטיין לא העלה להצבעה את החוק להכבדת גיל הפטור ממילואים - מאותה סיבה בדיוק • אדלשטיין: "אין לי שום אינטרס להעביר את זה" ● באופוזיציה חגגו: "נמשיך להוביל את המאבק למען משרתי המילואים" ● המשמעות מאחורי המהלך של אדלשטיין

שלומי הייזלר, מנכ''ל משרד האוצר, באירוע ''מדברים צפון'' של גלובס ובנק לאומי / צילום: כדיה לוי

האם המסים יעלו ואיך ייראה התקציב? מנכ"ל משרד האוצר פותח הכול

שלומי הייזלר, מנכ"ל משרד האוצר, מעדיף לרוב לשמור על שתיקה ולהביע את עמדתו בחדרים סגורים ● רגע אחרי הפסיקה הדרמטית של בג"ץ בנושא גיוס בני הישיבות, הוא הגיע לראיון מיוחד במסגרת אירוע "מדברים צפון" של גלובס ובנק לאומי ● על האפשרות שיעלו מסים: "זו מתמטיקה פשוטה. נדאג שהמגזר היצרני ייפגע פחות"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

לאמיצים בלבד: אפיק ההשקעה שמאפשר להרוויח מאות אחוזים בשנה אבל גם להפסיד עשרות בשעה

תופעה חדשה יחסית בארה"ב תופסת תאוצה - תעודות סל ממונפות על מניה בודדת ● למשל, תעודת הסל NVDL כוללת את מניית אנבידיה בלבד במינוף כפול - כך ניתן, למשל, להרוויח 15% ביום אבל גם להפסיד 20% בשעה ● "זוהי השקעה מאוד ספקולטיבית", אמר ראש המחקר ב-VettaFi

מייסדי קוואק: אלון לב, רן רומנו, ליאור פנסו ויובל פרנבך / צילום: QWAK

ג'ייפרוג רוכשת את קוואק הישראלית תמורת 230 מיליון דולר

ג'ייפרוג הישראלית רוכשת את הסטארט-אפ הצעיר קוואק, אחת מחברות הסטארט-אפ הבולטות בתחום הבינה המלאכותית ● השימוש בפלטפורמה שמציעה החברה נועד להפחית את עבודת התשתית הנדרשת סביב פיתוח מודלים של למידת מכונה, ומאפשר להתרכז בליבת העבודה עצמה של צוותי הפיתוח והדאטה סיינס בחברות

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: איל יצהר

היועמ"שית מאותתת: פסק הדין משליך על אפיקי מימון נוספים לתמיכות

לאחר שבג"ץ קבע כי על המדינה לפעול לגיוס בני הישיבות, בהרב-מיארה הנחתה להימנע מכל פעולה להעברת כספים שיש בה משום תמיכה בפעילותם של אלה שנמנעים מגיוס, או שיש בה משום עקיפה של פסק הדין ● גנץ: "הגיע הזמן למתווה שירות בהסכמה רחבה" ● השר פרוש: "פסיקת בג"ץ מובילה לשתי מדינות" ● הליכוד: "הפתרון האמיתי הוא השלמת חוק הגיוס ההיסטורי שנמצא כעת בהכנה לקריאה שנייה ושלישית"

בת חפר / צילום: שלומי יוסף

מסתערבים ניטרלו מחבל שירה על בת חפר - ועצרו אותו

נתפס המבוקש שירה על היישוב בת חפר ●  גורמים בארה"ב מאשימים: הירידה במשלוחי הנשק - גם בגלל ישראל ● חוסל מחבל בג'יהאד האיסלאמי שעסק בקידום ופיתוח מערך הטילים של ארגון הטרור הרצחני ● המיליציות הפרו-איראניות בעיראק קיבלו הלילה אחריות לשיגור כטב"מים לעבר "מטרה חיונית" באילת ● עדכונים שוטפים

איתן בן אליהו, מפקד חיל האוויר בדימוס, הכנס מדברים צפון / צילום: כדיה לוי

איתן בן אליהו: "את ההכרעה על אופן סיום המלחמה יש להביא לבחירות"

האלוף במיל' איתן בן אליהו השתתף בכנס "מדברים צפון" של גלובס ובנק לאומי, שהתקיים בעכו ● "אין אפשרות להציב שם (בעזה) תחלופה לחמאס, ולכן מי שהולך להישאר שם זה אנחנו. ואת המודל הזה אנחנו מכירים מ-18 שנים בלבנון"

אורי יוניסי, ראש חטיבת המשכנתאות בבנק לאומי, בכנס ''מדברים צפון'' / צילום: בר לביא

מנהל חטיבת המשכנתאות בלאומי: "יש התעניינות גדולה של תושבי חוץ בשוק הנדל"ן"

אורי יוניסי, ראש חטיבת המשכנתאות בבנק לאומי, השתתף בכנס "מדברים צפון" של גלובס ובנק לאומי, שהתקיים בעכו ● "בדרום כרגע יש פריחה: המשקיעים מגיעים, ואנשים באים כי הם מבינים שהאיום שם קרוב לסיום. לעומת זאת, בצפון רואים אי-ודאות, ועדיין אנחנו עדים לפעילות ערה, בניגוד למה שיכולנו לצפות"

עובד באתר בנייה / צילום: Shutterstock

עובדי בניין מחו"ל החלו להגיע - והבלגן חוגג: "עובדים שאין להם קשר לאירוע; הפסדים שלא נגמרים"

בדיון בוועדה המיוחדת לעובדים זרים בכנסת נטען כי רבים מהעובדים שהגיעו לארץ אינם כשירים לעבודה בבניין • תאגידי כוח אדם להבאת העובדים טוענים כי הם מפסידים עשרות אלפי שקלים ביום

חנוך מילביצקי, הליכוד / צילום: מתוך אתר הכנסת

האם שאלת אבטחת אישים נתונה להחלטת גורמי המקצוע?

מי בסוף מחליט על מי להציב אבטחה מטעם המדינה? לא גורמי המקצוע ● המשרוקית של גלובס

מפעל לייצור סוללות לית'יום לכלי רכב חשמליים / צילום: Shutterstock

במדינה אירופית קטנה: הפרויקט שיעזור למערב להשתחרר מסין

מיזם כריית הליתיום בעמק ג'אדאר בסרביה קיבל אור ירוק - על אף החששות הסביבתיים ומאבק התושבים המקומיים ● המכרה צפוי לספק 17% מהליתיום הנדרש לכלי רכב חשמליים באירופה

ענף התיירות במגמה חיובית / צילום: Shutterstock, Damir Khabirov

ענף התיירות רושם גידול של יותר מ-20% בהזמנות בהשוואה לשבוע שעבר

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● נתוני הפניקס גמא מצביעים על מגמה חיובית מתמשכת בענף הנסיעות, שרשם ירידות חדות בתחילת המלחמה

דורי נאוי ושחר אושרי, חברת האחים נאוי / צילום: איל יצהר

מהלך חריג בשוק ההון: בנק ישראל פנה, ורשות ני"ע הובילה לביטול גיוס חוב של אחים נאוי

חברת האשראי החוץ-בנקאי השלימה ביום שני גיוס ניירות ערך מסחריים שתמורתו הסתכמה ב-101 מיליון שקל ● אבל החברה מבטלת את הגיוס ותחזיר את הכסף לנושים, זאת על רקע מחלוקת משפטית שהתגלעה בנוגע לסוגיית חוק הבנקאות ● בנק ישראל: "החברה אינה מפוקחת לעניין הלימות הון ונזילות, היא איננה רשאית להנפיק ניירות ערך מסחריים סחירים ללא רישיון של תאגיד בנקאי