גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסיכויים שתיפתח חקירה פלילית נגד מירי רגב, ואיך השרה נערכת?

התנהלות שרת התחבורה ואנשיה עלולה להיחקר במישור הפלילי ● בזמן שהיועמ"שית מקיימת שיח עם ראשי מערכת האכיפה, רגב שכרה את שירותיו של עו"ד עמית חדד - ששלח מכתב התראה לפני תביעה ● וגם: משרד התחבורה עשוי להיקלע לתסבוכת במישור המינהלי

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"
שרת התחבורה מירי רגב / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"

מאז פורסם תחקיר "המקור" עולה השאלה אם התנהלותם של מירי רגב ואנשיה תוביל לחקירה פלילית. התחקיר מניח על פני הדברים ראיות לכאורה למעשים שעלולים לעלות כדי מרמה והפרת אמונים. הצגת החלטות כאילו התקבלו על דעתו של גורם מקצועי כאשר ההפך הוא הנכון, כפי שנטען בתחקיר, והכרעות הרות־גורל המתורגמות לתקציבים ולחיי אדם שהתקבלו לכאורה בשל ההון הפוליטי הפרטי שתוכל השרה להפיק מהן וללא קשר לצרכים בשטח - עשויים להיות פליליים, אם אירעו. כמה הערות. 

רגב אשמה, אבל איפה היו שומרי הסף?
פרשנות | לנהל 40 מיליארד שקל בשנה? למירי רגב אסור להישאר בתפקיד אפילו עוד יום אחד
מהמוסד ועד ראשי ערים: במדינת ישראל כל אחד יכול לבקש לעצמו תחנת רכבת

לא הכול הוכחש

בשלב זה,בוחנת היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב־מיארה, את השאלה אם יש מקום לפתוח בחקירה או בבדיקה. כרגע מתקיים שיח של כלל הגורמים הרלוונטיים, המונים, פרט ליועמ"שית, את פרקליט המדינה עמית איסמן והמשטרה.

בינתיים שכרה רגב את שירותיו של עו"ד עמית חדד, על־פי הודעתה כדי לבחון הגשת תביעת לשון הרע כלפי ערוץ רשת 13, ומכתב התראה כאמור אכן נשלח מטעמה. בתמצית, רגב טוענת כי התחקיר מסולף ושקרי; וכי ראש המטה שלה, יהונתן יהוסף, המתראיין בכתבה, גנב מסמכים מהמשרד ואף המציא כאלה - למשל את זה הנוגע לשיטה שבה מתעדפת רגב ראשי רשויות, שכונתה בתחקיר "רמזור".

"מרשתנו אינה מכירה את הדפים שהצגתם בתוכנית", נכתב. "בדיקה במשרד מעלה כי אכן קיימות טבלאות פיקוח ומעקב שמטרתן לאפשר פיקוח אפקטיבי ויעיל על הפניות השונות, וטבלאות אלה אף כוללות צבעים, אך אין בהן רמז או קשר לזיקה או תמיכה פוליטית. להפך. הצבעים עוסקים בשאלה מי הגורם המטפל, מה סטטוס הטיפול וכיוצא בכך. שום דבר שקשור לתיעדוף רשות על בסיס זיקה או קשר פוליטי", נטען.

כן נטענו טענות קונקרטיות כלפי ההחלטות שנזכרו בתחקיר, ביחס לכביש 40, לעמק הירדן, לערד, לבית שמש, לנתיבות ולבני ראם, וצוין כי מאז כניסת השרה לתפקיד, משרד התחבורה תקצב עשרות פרויקטים ללא קשר לזיקתן הפוליטית של הרשויות השונות, "אלא בהתאם לעמדות גורמי המקצוע ומדיניות המשרד".

יצוין כי לא כל חלקי התחקיר הוכחשו במכתב. כך למשל הטענה כי סיכומים של השרה רגב שונו כך שייכתב בהם כי החלטות התקבלו על דעת הדרג המקצועי גם כאשר אירע אחרת, לא מקבלת מענה במכתב.

לא רק רגב בסיכון

ייתכן כי משרדו של עו"ד חדד אכן נשכר למען הגשתה של תביעת דיבה. הליך שכזה צפוי להיות מעניין למדי, אם ייצא לפועל, וניתן יהיה לזמן בו עדים רבים - ממשרד התחבורה, מהרשויות וממרכז הליכוד, שישפכו אור על הנעשה בין כותליו של משרד התשתיות הגדול בישראל. אולם יותר משחדד מטפל בלשון הרע, הוא ידוע בשל תחום משפטי אחר - צווארון לבן. יש לו גם לקוח מפורסם אחד, ראש הממשלה בנימין נתניהו.

רגב היא לא היחידה שמצויה לכאורה בסיכון בעקבות התחקיר. על פני הדברים, מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן, מצוי אף הוא תחת עננה. ראש המטה לשעבר של השרה, יהוסף, שהתייצב מול המצלמות, עשוי גם הוא להידרש למסור תשובות. במכתב ההתראה לפני נקיטה בהליכים ששלחה רגב, היא טוענת לגניבתם של מסמכים, לבדיה של אחרים וליצירת מצגי שווא. צריך יהיה לברר כמובן את מהימנותם של המסמכים שהוצגו בתחקיר, ויהוסף יצטרך להוכיח כי לא בדה אותם.

אם יתברר כי הדברים שעליהם הצביע התחקיר נכונים, זה יהיה הרגע של הרשויות להחליט כיצד הן מתעדפות את המלחמה למען מינהל תקין וטוהר מידות. המחוקק הקנה הגנה לחושפי שחיתויות, והפרקטיקה מקנה להם הסדרי טיעון במקרים מתאימים. מה יקרה הפעם?

המישור המינהלי

כך או אחרת, גם מבלי להמתין להחלטות בזירה הפלילית, שעשויות לקחת זמן, לכאן או לכאן, ישנו אירוע משפטי נוסף ומעניין לא פחות שצפוי לבעור בעקבות פרסום התחקיר - המישור המינהלי.

המשפט המינהלי, שבוחן החלטות של רשויות המדינה, מסתכל גם על התוכן שלהן וגם על האופן שבו התקבלו. במקרים שפירט ראש המטה של רגב, אין לכאורה שום צורך להיזקק לעילת הסבירות החבוטה כדי להביא לביטולן של ההחלטות שהתקבלו, הגם שאחדות מהן נראות על פני הדברים לא סבירות. ישנה שורה של החלטות שאושרו במשרד התחבורה, ושאם התשתית שהונחה בתחקיר מהימנה, ניתן יהיה לפסול מחמת שיקולים זרים, מניעים זרים ומשוא־פנים ואף משום אפליה.

השאלה אם מניע זר להחלטה הוא שהביא לה, או אף עשוי היה להביא לה, מספיקים כדי לפסול החלטה מינהלית. כלומר, גם חשש שלא מומש יכול להביא לפסילה של החלטה - קל וחומר אם שיקול שלא ממן העניין אכן להביא להטיית ההחלטה.

אגב, גם לגבי החלטה שלא התקבלה ניתן לדרוש כי תיבחן שוב - ואף תתקבל. כך למשל רשות שלא נחתם עמה הסכם, או שהוחלט שלא לבצע בה פרויקט תשתיתי, יכולה לעתור לבית המשפט לעניינים מינהליים נגד ההחלטה בשל אפליה כלפיה. וכך גם הדין לגבי החלטות שכן התקבלו - להפסיק עבודות במושב, להקים כביש שהתעדוף להקמתו נמוך וכיוצא בכך. 

*** חזקת החפות: יודגש כי לא נפתחה בשלב זה שום בדיקה בעקבות ממצאי התחקיר. המוזכרים בכתבה אינם בגדר חשודים, ועומדת להם חזקת החפות. 

עוד כתבות

הקאן פידאן, שר החוץ הטורקי / צילום: ap, Bilal Hussein

טורקיה לצד חיזבאללה: "קפריסין מסייעת לישראל במלחמה בעזה"

טורקיה מצטרפת לטענות של נסראללה נגד קפריסין: שר החוץ הקאן פידאן אמר כי "כל העת מתבצעות משם טיסות מודיעין וטיסות צבאיות לעזה" ● פידאן אף פיזר האשמות בנוגע ליוון, ואיים: "עצתנו ליוונים היא להתרחק מהעניינים האלה, כי כשאתה מעורב במלחמות המתמשכות במזרח התיכון, האש תבוא ותמצא אותך"

חייל אוקראיני מכין רחפן להמראה / צילום: ap, Andriy Andriyenko

במערב עוקבים מקרוב: כך הרחפנים של אוקראינה חומקים מהשיבושים הרוסיים

הלוחמה האלקטרונית מתפתחת במהירות, ודוחפת את יצרני הרחפנים באוקראינה לעדכן בהתמדה את הרכיבים ולהפוך את כלי הטיס לאוטונומיים יותר ● חברות מערביות עוקבות מקרוב אחר ההתפתחויות

צרפת שוקלת לתגבר את צבא לבנון, והסיבה שפוטין תומך בחמאס

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: צרפת רואה בצבא לבנון גורם שיכול להרגיע את הרוחות במדינה, פוטין מרוצה מהשפעות מלחמת "חרבות ברזל", והמגעים בין חמאס ופת"ח, בתיווך סין, הגיעו למבוי סתום ● כותרות העיתונים בעולם

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת

רק על 7%: רפורמת היבוא של ניר ברקת לא עומדת בהבטחות

על פי חישוב של אריאל רכניץ מפורום קהלת, רק כ-7% משווי היבוא החסום בתקינה רשמית ייחודית ייכנס בסופו של דבר לרפורמת "מה שטוב לאירופה טוב לישראל" - זאת בניגוד להבטחת משרד הכלכלה ש-80% משווי מוצרי הצריכה ייכנס

מייסדי קוואק: אלון לב, רן רומנו, ליאור פנסו ויובל פרנבך / צילום: QWAK

ג'ייפרוג רוכשת את קוואק הישראלית תמורת 230 מיליון דולר

ג'ייפרוג הישראלית רוכשת את הסטארט-אפ הצעיר קוואק, אחת מחברות הסטארט-אפ הבולטות בתחום הבינה המלאכותית ● השימוש בפלטפורמה שמציעה החברה נועד להפחית את עבודת התשתית הנדרשת סביב פיתוח מודלים של למידת מכונה, ומאפשר להתרכז בליבת העבודה עצמה של צוותי הפיתוח והדאטה סיינס בחברות

בניית מגדל TOHA 2 / צילום: טלי בוגדנובסקי

למרות המחאות: גוגל שוכרת 20 קומות בת"א ומגדילה את המחויבות לישראל

גוגל חתמה על הסכם שכירות בבניין בת"א ותתפרס על כ־20 קומות, בתמורה ל־115 מיליון שקל בשנה ● המהלך, שנחשף בגלובס, מצטרף לפעולות שנקטה לטובת ישראל מאז המלחמה

ענף התיירות במגמה חיובית / צילום: Shutterstock, Damir Khabirov

ענף התיירות רושם גידול של יותר מ-20% בהזמנות בהשוואה לשבוע שעבר

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● נתוני הפניקס גמא מצביעים על מגמה חיובית מתמשכת בענף הנסיעות, שרשם ירידות חדות בתחילת המלחמה

כבר כיום היוונים עובדים את מספר השעות הרב ביותר באיחוד האירופי / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

נגד המגמה האירופית: ביוון חוזרים לעבוד שישה ימים בשבוע

לדברי שר העבודה היווני, המהלך נובע בעיקר ממצוקת כוח האדם המיומן במדינה, ובמיוחד בעבודות הדורשות נוכחות מסביב לשעון ● כבר כיום היוונים עובדים את מספר השעות הרב ביותר באיחוד האירופי

החל מהשנה הבאה: ביט ופייבוקס יוכלו לגבות עמלה על העברות כספים

בנק ישראל הודיע כי החל מ-1 בינואר 2025 יוכלו חברות התשלומים לגבות עמלה ממשתמשים המעבירים יותר מ-25 אלף שקל בשנה ● בבנק מנסים להרגיע את הציבור: "הרוב המוחלט של הלקוחות לא מגיעים לרף הזה, וימשיכו לקבל את השירות ללא עלות"

פרנק מלול, מנכ''ל ערוץ i24NEWS / צילום: גדעון מרקוביץ

ערוץ החדשות i24NEWS בעברית עולה לאוויר בשבוע הבא. היכן הוא ישודר?

ביום ראשון הקרוב יחל ערוץ החדשות בעברית של i24NEWS את שידוריו באופן רשמי ויהיה זמין לצפייה בחינם בחבילות הבסיס של חברות הטלוויזיה ● הערוץ גייס לאחרונה מספר טאלנטים לשורותיו, בהם צבי יחזקאלי, מירי מיכאלי, אורן וייגנפלד ועוד ● פרסום ראשון

אורי יוניסי, ראש חטיבת המשכנתאות בבנק לאומי, בכנס ''מדברים צפון'' / צילום: בר לביא

מנהל חטיבת המשכנתאות בלאומי: "יש התעניינות גדולה של תושבי חוץ בשוק הנדל"ן"

אורי יוניסי, ראש חטיבת המשכנתאות בבנק לאומי, השתתף בכנס "מדברים צפון" של גלובס ובנק לאומי, שהתקיים בעכו ● "בדרום כרגע יש פריחה: המשקיעים מגיעים, ואנשים באים כי הם מבינים שהאיום שם קרוב לסיום. לעומת זאת, בצפון רואים אי-ודאות, ועדיין אנחנו עדים לפעילות ערה, בניגוד למה שיכולנו לצפות"

שבע המופלאות / צילומים: shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

תנאי השכר של העובדים בענקיות הטכנולוגיה נחשפים

מניות שבע חברות הטכנולוגיה שאחראיות לשיאים במדד S&P 500 בשנה האחרונה, היטיבו עם משקיעיהן ● ומה קרה לשכר העובדים בחברות הללו? אתר Visual Capitalist מספק את הנתונים

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

בג"ץ הכריע בנושא תקציבי הישיבות: מה היקף הכספים הנוכחי, ומה צפוי עכשיו?

בג"ץ קבע כי אין מסגרת חוקית המאפשרת אי־גיוס של תלמידי ישיבות לצה"ל, ולפיכך אסר גם על המשך התמיכה הממשלתית במוסדות שתלמידיהם לא התגייסו ● כמה בני ישיבות היו פטורים עד כה מגיוס, מה היקף התמיכה הממשלתית בחברה החרדית, ומה יכולים החרדים לעשות? ● גלובס עושה סדר

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: איל יצהר

היועמ"שית מאותתת: פסק הדין משליך על אפיקי מימון נוספים לתמיכות

לאחר שבג"ץ קבע כי על המדינה לפעול לגיוס בני הישיבות, בהרב-מיארה הנחתה להימנע מכל פעולה להעברת כספים שיש בה משום תמיכה בפעילותם של אלה שנמנעים מגיוס, או שיש בה משום עקיפה של פסק הדין ● גנץ: "הגיע הזמן למתווה שירות בהסכמה רחבה" ● השר פרוש: "פסיקת בג"ץ מובילה לשתי מדינות" ● הליכוד: "הפתרון האמיתי הוא השלמת חוק הגיוס ההיסטורי שנמצא כעת בהכנה לקריאה שנייה ושלישית"

יירוטים של כיפת ברזל / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

אזעקות בעין השלושה ובנירים, בעקבות ירי רקטות לעבר העוטף

נתפס המבוקש שירה על היישוב בת חפר ●  גורמים בארה"ב מאשימים: הירידה במשלוחי הנשק - גם בגלל ישראל ● חוסל מחבל בג'יהאד האיסלאמי שעסק בקידום ופיתוח מערך הטילים של ארגון הטרור הרצחני ● המיליציות הפרו-איראניות בעיראק קיבלו הלילה אחריות לשיגור כטב"מים לעבר "מטרה חיונית" באילת ● עדכונים שוטפים

מגדלי לנדמרק בתל אביב / הדמיה: עמרי אמסלם

אחרי 20 שנה: קרן פיטנגו עוזבת את הרצליה לטובת תל אביב

קרן ההון סיכון הוותיקה שכרה 1,400 מ"ר במגדלי לנדמרק שהחלו להתאכלס לאחרונה בשרונה ● הערכות: תעזוב את המשרדים במגדלי אקרשטיין בהרצליה פיתוח שבהם שכנה יותר מ-20 שנה

מודעות של slingshot שעלו באל־ג'זירה ובאל־ערביה

המיזם שמציג פרסומות פרו־ישראליות לגולשים פרו־פלסטיניים

האלגוריתם של מיזם ההסברה slingshot מטרגט קהלים כמו סטודנטים באוניברסיטת קולומביה או עובדים בבית הדין בהאג, ומציג להם באתרים מסרים בעד ישראל ● עד כה נרשמו 70 מיליון חשיפות ● ישראל מתגייסת

מפעל לייצור סוללות לית'יום לכלי רכב חשמליים / צילום: Shutterstock

במדינה אירופית קטנה: הפרויקט שיעזור למערב להשתחרר מסין

מיזם כריית הליתיום בעמק ג'אדאר בסרביה קיבל אור ירוק - על אף החששות הסביבתיים ומאבק התושבים המקומיים ● המכרה צפוי לספק 17% מהליתיום הנדרש לכלי רכב חשמליים באירופה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה ירוקה בבורסה בת"א; מדדי מניות הנדל"ן זינקו

מדד ת"א 35 עלה ב-0.7% ● השקל נסחר ביציבות מול המטבעות הזרים ● בלידר שוקי הון מסבירים כיצד מחירי ההובלה הימית צפויים להשפיע על האינפלציה בישראל ● במיטב מעריכים כי קיים סיכון בהשקעה בשוק המניות היפני ● ביוליוס בר חיוביים לגבי אגרות החוב הממשלתיות בהודו

איש העסקים שמפסיד מיליונים מהפעולה הישראלית ברפיח

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בארה"ב מסבירים את ההאטה במשלוחי הנשק לישראל, בכירים ישראלים קוראים למנוע את נאום נתניהו בקונגרס, והיכולות של חיזבאללה והחות'ים מפתיעות את ישראל ● כותרות העיתונים בעולם