גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"לית אל על פותחת הכול: איך הגיעה לתפקיד, המתקפה האיראנית וטירוף המחירים

היא נכנסה לתפקיד מנכ"לית אל על בעיצומו של משבר הקורונה, וכשנראה היה שהיא מנווטת את החברה חזרה לצמיחה, פרצה המלחמה וטרפה שוב את הקלפים ● בשיחה עם ערן גפן מדברת דינה בן טל גננסיה על הספרינט לצמרת, הזינוק במחירים והטריק שאפשר לה לייצר המשכיות כשכל הטיסות בוטלו

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם דינה בן טל גננסיה, מנכ''לית אל על / צילום: גיא כושי ויריב פיין, מנחם רייס
חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם דינה בן טל גננסיה, מנכ''לית אל על / צילום: גיא כושי ויריב פיין, מנחם רייס

 

חצי שעה של השראה עם ערן גפן · דינה בן טל | איך הפכתי למנכ״לית אל על

ערן גפן, מנכ"ל G^Team חברה לייעוץ אסטרטגי, בשיחה עם דינה בן טל-גננסיה.

אני מכיר מקרוב יותר מ־100 מנכ"לים, ועובד צמוד עם עשרות מהם, אבל מעולם לא ראיתי אותם בוכים מהתרגשות כשדיברו על העבודה. עם דינה זה קרה לי פעמיים, היו לה דמעות בעיניים כשדיברה על התפקיד של אל על בזמן המלחמה.

חצי שעה של השראה | מקשיבים יותר ומשתפים רק מה שיש בו ערך: זה סוד הקסם של המנהלים המופנמים
חצי שעה של השראה |הוא נכשל בעשרות ראיונות, שגרמו לו לבסוף להקים חברה משלו. סודות הניהול של מנכ"ל פלייטיקה
חצי שעה של השראה | היזם שהתחיל כצלם ועורך וידאו והיום מכוון להנפקת ענק 

כי אין מה לעשות, אל על היא לא חברה רגילה. יש לה צד מסחרי וצד לאומי. לאיזה עוד מנכ"ל חברת תעופה בעולם יש פרוטוקול שהפעיל בזמן מתקפת טילים איראניים?

ויש כמובן את הצד האישי. דינה בן טל גננסיה הפכה למנכ"לית הראשונה בענף, לאחר שעברה מהפך תודעתי והעזה להגיד בקול רם: אני יכולה ואני רוצה.

 

בואי נתחיל בערב שבו האיראנים ירו. מבול של כטב"מים היה בדרך לשמי ישראל. איפה זה תפס אותך?
"זה תפס אותי אחרי משחק כדורשת, הייתי עוד עם הברכיות. הגעתי לנתב"ג ונכנסתי ישר לבונקר. זה מבנה שנמצא פה מתחת לאדמה מתקופת המנדט. זו עיר. יש שם מרכז שליטה, חדר למנכ"לית, חדר אוכל, אספקה, מים חלופיים וכמובן טלפונים לווייניים למקרה שיש נתק בתקשורת הסלולרית.

"זה נתן רוגע. הבעיה היחידה היא שאת המטוסים אי־אפשר להכניס לבונקר. המטוסים היו על הקרקע, רגע לפני המראות מוצ"ש לכל העולם. הבנו שצריך לפזר סיכונים, לפזר מטוסים, לא לשים שני דרימליינרים זה ליד זה. אבל איך בכלל מנהלים את הסיכון הזה? זה לא משהו שלומדים בבית הספר לכלכלה".

אז מה את עושה?
"הגענו מאוד מאוד מוכנים, עם צ'ק ליסט ברור. בסוף צריך לקבל החלטה. תאר לך את אותו אדם שעלה על מטוס מתאילנד לישראל, טס חצי דרך והתעורר בחזרה בתאילנד כי סובבנו אותו באוויר. הציבור מבין שיש פה אירוע. אבל כל לוח הזמנים נדפק ולקח בערך שבוע לשקם אותו, ואת זה הציבור פחות מבין. הוא חושב שיש מטוסים שככה חונים איפשהו בתאילנד ומחכים".

אגב הציבור. בואי נדבר על הפיל שבחדר. כולם יגידו - אל על, מה זה המחירים האלה? התחזרו לגמרי. תני לי רגע את התשובה האמיתית. למה זה?
"אם היו טוענים שאל על יכולה להוסיף טיסות, יש לה מטוסים, יש לה טייסים והיא בוחרת שלא לעשות את זה כדי לייצר השאת רווח - אז וואלה, כל טענה הייתה מוצדקת. אבל 46 מטוסים לא יודעים לגדול. התעופה עובדת במודל דיפרנציאלי. זו הדרך היחידה לנהל את הביקוש וההיצע בקיבולת נתונה. מדינת ישראל תלויה במידה רבה בקיבולת של החברות הישראליות, אנחנו חייבים להשאיר מושבים לרגע האחרון, והדרך היחידה לעשות את זה היא דיפרנציאציה".

אחרונת המוהיקנים

נכנסת לתפקיד לפני שנתיים, כשהחברה במשבר בעקבות הקורונה. כבר דיברו על פשיטת רגל, מינוס של מיליארד שקל.
"מינוס מיליארד דולר בהון העצמי. הקורונה הביאה להחלפה של בעלים ומשפחת רוזנברג (החרדי האמריקאי־ישראלי אלי רוזנברג, שמחזיק באל על באמצעות חברת כנפי נשרים - ע"ג) נכנסה כבעלת שליטה. המנכ"ל שהיה פה, אביגל שורק, הגיע מבחוץ, מחברת דלק בארה"ב, וכיהן קצת יותר משנה.

"הייתי ראש אגף ניהול הכנסה ומוניתי לסמנכ"לית מסחר. היה לי הרבה מאוד ניסיון בהרבה מאוד תחומים והכרתי מאוד טוב את העולם המסחרי. מהמקום הזה התחלנו לעבוד על שיקום החברה. תהליך מאוד ארוך וקשה.

"היו בי מחשבות שאולי הגיע הזמן לארוז תיק וללכת הלאה, וגם היו הצעות. אבל יש משהו באל על שקושר אותך בלב. עוד לפני שידעתי שאני רוצה להיות מנכ"לית או שיש לי את ההזדמנות, הרגשתי מחויבות אישית להישאר.

"היה שלב שבו נשארנו מתי מעט. הייתי מביאה דייסון מהבית ושואבת את האבק וגם מנהלת את כל התזרים של החברה באיזה אקסל.

"ואז הגיע רגע של הארה באיזו שיחה חברית עם קולגה - אם נשארים אז למה שלא נלך עד הסוף? לא הייתי בטוחה. אמרתי לעצמי: בעלים שאני עוד לא מכירה, עם רקע דתי, ישים עכשיו מישהי שהוא לא מכיר ועוד אישה? בכל השיחות אוף דה רקורד אמרו: אוקיי, את מקצוענית, הכול טוב, אבל אין לך סיכוי. וכשאומרים לי 'אין לך סיכוי' אני מתחילה לפתח מוטיבציה נוספת.

"חלק צחקו עליי ואמרו צריך MRI לראות שהכול בסדר אצלי. אלה שממש אוהבים אותי אומרים לי 'את בטוחה שאת נכנסת למקום הזה?'".

"ואז אני רגע מסתכלת ימינה ושמאלה ואומרת: תקשיבו, אני 16 שנה פה, אני קניתי מטוסים, מכירה את המטענים, עבדתי בתחזוקה, הייתי המון שנים במסחר. אני פרי בשל.

היית צריכה גם למכור את זה לעצמך?
"כן. וכאישה אני אומרת: הייתי צריכה להגיד את זה בקול רם, כי גברים - כולם מצפים מהם שירצו את זה. אמרתי את זה, והנה נולדה לי הזדמנות בפרק זמן מאוד מאוד קצר לעשות את הספרינט עד למעלה.

אז מה עשית? הגשת מועמדות? הרמת טלפון? לקחו אותך בחשבון כמועמדת?
"קודם כול הבאתי את כל הניסיון שלי בפרק זמן מאוד מאוד קצר לתודעה של בעלי המניות וגם של המנכ"ל הקודם, שבאמת פרגן לי, גם בתפקיד של הסמנכ"לות, ופשוט החלטתי שאני הולכת על זה. תתפלא כמה שברגע שאתה שלם עם עצמך אתה מקרין את זה כלפי חוץ. אתה מפגין ביטחון, אתה מפגין ידע, אתה מפגין גם סובלנות והכלה של שינויים.

"זרקתי את זה לפני שהוא הודיע שהוא מסיים את תפקידו, ניהלנו שיחה וחשבתי שזה יקרה בעוד שלוש שנים. וככה בעצם גם הבשלתי. אבל פתאום נולדה הזדמנות וזה עשה לי ספרינט".

"יש גם סיפור עם קצת קארמה. ביום שהמנכ"ל הודיע על סיום תפקידו הייתי בפגישה כמנטורית בפרויקט מעגלים. פרויקט שנותן מסגרת לימודית לצעירים משכונות מצוקה ומפגיש אותם עם בכירים במשק. היה לי את הספר 'הסוד' בבית, אז הבאתי אותו לבחור שנפגשתי איתו. סיפרתי לו שאני בת למשפחה של חקלאים, מושבניקית, גידלתי כבשים, הייתי יוצאת למרעה. והוא התחבר לזה.

"ואז נכנס המנכ"ל ואמר: אני צריך אותך דחוף. אמרתי: אני מסיימת פה ובאה. אמרתי לבחור שהספר מדבר על מוטיבציה ועל אופטימיות, ואז יצא לי המשפט: אתה רואה? זה שיצא זה מנכ"ל אל על. אני סמנכ"לית מסחר, התמניתי לפני כמה חודשים. אם אגיד לעצמי שאני הולכת להחליף אותו, זה גם יכול לקרות.

"שעתיים לאחר מכן הייתה התכנסות, והוא הודיע שהוא מסיים. כבר הודעתי עוד קודם שאני מייעדת את עצמי לתפקיד בבוא העת. לקח בערך עשרה ימים עד שהבורד מינה אותי. ולמה אני מספרת גם את זה? זה לא שאני מאמינה גדולה בכוחות ודברים כאלה, אבל יש משהו בשלמות של ההחלטה שלך, שאתה מקרין החוצה".

קבלת פנים סוערת

נכנסת ישר לתוך המשבר בוועד.
"נכון, זה היה ה־Welcome Party. ידעתי בראש בדיוק מה אני רוצה: תוכנית ריסטארט סדורה מאוד. ידעתי שאני רוצה אסטרטגיה ברורה של כושר ייצור, איך משמישים מטוסים ואיך משיגים קצת כסף. בשביל להתחיל לצאת מהאירוע הזה הייתי צריכה גם להגיע להסדרים עם המדינה כדי להחזיר כספים. אבל אחד מהדברים הכי חשובים מבחינתי היה יחסי העבודה. הייתי פה בשנים שבהן זה לא עבד והבנתי שאנחנו בקרע עצום.

הפגנה של עובדי אל על בקורונה. ''אמרתי לעצמי: בואי נבין את המצוקה שלהם'' / צילום: באדיבות ועד עובדי אל על

"אבל זה היה רגע הפיצוח. אמרתי לעצמי: בואי נבין את המצוקה שלהם, מאיפה הקרע הזה, שמה שהם עושים זה לא אישי נגדך".

אבל את גם לא יכולה לתת להם כל מה שמבקשים. אני אגיד לך מה סיפרו לי: קודם כול שלא התרגשת כשמישהו אחר נעלב; שתיים, שקיפות, שאמרת 'זה המצב, הנה המספרים'; הדבר השלישי היה שיצרת לראשונה אמון, 'אף אחד לא מנסה לדפוק אף אחד, כולנו בפיילה הזאת'.
"הסתכלתי רגע אחורה, למשבר עם הטייסים ב־2016, וראיתי מה החברה עברה וכמה זמן נמשך המשבר, עם הרבה כביסה מלוכלכת בחוץ שלא שירתה את אל על בכלל ומוניטין שלקח הרבה זמן לשקם. אז אמרתי: מה אנחנו מוכנים לתת? איך מקצרים את הזמן ואיך מייצרים אמון? אמרתי: בואו נבין מה הדרישות ואם יש בהן היגיון, ונראה איך זה משרת את המטרות העסקיות של החברה.

"הופעל לא מעט כוח, בוטלו טיסות, אבל כמו שאמרת, החלטתי שאני לא מתרגשת, למרות שאנחנו עוד דקה סוגרים הסכם, ואיך אתה מבטל לי על הראש כשכבר הסכמנו על 80% מהדברים.

"ישנתי שבועיים־שלושה פה בחברה, בכל יום עד ארבע בבוקר. הייתי הולכת, מחליפה בגדים, חוזרת, ומתחילה שוב בשמונה בבוקר. אישית הייתי יושבת איתם, עוברים סוגיה־סוגיה. הניסיון שלי וההיכרות עם הרבה מאוד אנשים ותחומים בחברה עבד לטובתי".

מנכ"לית ראשונה בענף

זה כוח־העל שלך? האגו המנוהל? זה תמיד היה ככה או שזו החלטה ניהולית?
"זה תמיד היה ככה. בתפקיד בכיר בסמנכ"לות אנשים סביבי החדירו בי איזשהו חשש שאולי זה היה נכון עד נקודה מסוימת".

כי את צריכה פאסון בהנהלה?
"כי צריך יותר קשיחות, יותר מיליטנטיות. אין צחוקים. אבל זה לא אני. הרגשתי שזה אולי הימור, אבל הוא עבד לי.

"לא לקחתי בחשבון גם את העובדה שאני מנכ"לית ראשונה בעולם סופר־גברי, יש מעט מאוד מנכ"ליות של חברות תעופה בעולם.

"יש עוד סיפור. רגע לפני המינוי סיפרתי בקבוצת הספורט שלי שאולי לא אוכל לשחק בעונה הבאה כמו שהייתי רגילה, ומישהי אמרה לי: יואו, איזה באסה, עוד מנכ"ל חדש שאת צריכה עכשיו לחנוך. אמרתי, את יודעת, יכולה להיות גם מנכ"לית. היא אמרה: לא, אלה הכי גרועות, ביצ'יות. פתאום אני חושבת על מנכ"ליות שהגיעו לתפקיד בזכות העובדה שהן מנהלות כמו גברים, בשיטה האולד סקול.

"לכן דווקא חיזקתי את השורש שלי. אמרתי: רגע, זו אני. אולי זה הדבר הכי חזק שיש לי. אולי זה מה שיביא אותי להסכם עם הטייסים. אתה קורא לזה 'לא התרגשת', אבל סבלנות היא הכלה. אני חייבת להחמיא גם לבעלים וגם לבורד של אל על, שהסתמכו על המקצוענות שלי, והבינו את הניתוח של הסיכונים. אני גאה במדיניות הניהול הפתוחה.

"כל ההנהלה החדשה שהרכבנו היא גם חלק מהמסע, צריך להרכיב נבחרת סמנכ"לים, זו חברה ענקית. נוהגים לחשוב, וואלה, חברת תעופה, מטוס מגיע מנקודה לנקודה. אבל יש לנו מנוע הזמנות ענק. עם ההיקפים שקונים באתר שלנו אנחנו אולי חברת הריטייל הכי גדולה בארץ. יש לי מועדון שהוא מיני חברת אשראי. יש לי פה האנגר ענק של אלפי עובדים שמשפצים מטוסים ועושים פעילות תפעולית ענקית. יש מפעל מזון שמבשל מנות כשרות לא רק לאל על, אלא בכלל לכל החברות שטסות לפה".

"מסתכלת מלמעלה"

אוקיי, עברו שנתיים בתפקיד, ייצבת את החברה. מה האסטרטגיה עכשיו?
"אנחנו כל הזמן עובדים על פריון, וזה גם חלק ממערכת יחסי העבודה שלי עם כל הוועדים. איך אני מגדילה פריון? על זה אני מוכנה לשלם. על זה אנחנו עובדים ועל זה בסיס האמון.

"הדבר השני הוא להיכנס לעולמות המשלימים - איך אני לוקחת את כל הלקוחות שמגיעים אליי ונותנת להם שירותי קצה, שירותי קרקע, שירותי תיירות, מוצרים פיננסים, ביטוחים.

"יש לי מועדון יקר ערך של 3 מיליון חברים, פרופיל מאוד גבוה של משתמשים, מתוכם כ-400 אלף מחזיקי כרטיס אשראי, כ־10% משוק האשראי בישראל, סליקה של בערך פי שלושה מכרטיס ממוצע. זה לקוחות שהדאטה עליהם שווה הון. אנחנו הולכים לעולם שהמשאב הכי יקר בו הוא זמן, ויש לי זמן יקר של לקוחות יקרים. הם מבלים אצלי 14-10 שעות על המטוס. אני יכולה לעזור להם בניהול הזמן ולתת להם לצרוך תכנים כמו שהם רוצים.

"זו בעצם התוכנית האסטרטגית, ללכת לכל הליירים האלה".

ערן גפן / צילום: מנחם רייס

ומה ההתמודדות הגדולה הבאה?
"הרגישות של הענף למשברים. אחרי הקורונה התחלנו לטפס ברווחיות, ב־2023 עלינו מאוד יפה, 85 מיליון דולר רווח ברבעון השלישי.

"ואז פרצה מלחמה. בדקות הראשונות לא חשבתי על כלום, רק על חילוצים, על המשימה הלאומית. ואז כל העולם מבטל טיסות, המדינה בהלם. מה כולם חושבים פה? הנה עוד חל"ת. גם אני נכנסתי למקום בפנים שאומר: וואו, רק התחלנו. אף אחד לא ידע לאן זה יתפתח".

לא ידעת שזה יגיע אלייך מיד.
"מעולם לא היה מצב שבו חברות תעופה הפסיקו לטוס כל־כך הרבה זמן. ואתה רק יוצא ממשבר, וממונף. אני יכולה להגיד: הייתה פה באמת עבודת צוות מדהימה, התגייסות לנהל את הזירה של המלחמות בימיה הראשונים, לשמור על הקופה.

"אל על הייתה היחידה שטסה. אני לא ביטלתי טיסות, אבל אנשים רצו לבטל, הם רצו להישאר בבית עם הילדים. מצד אחד רצו שאני אטוס כדי לשמר את הקשר האווירי למי שחייב לטוס, מצד שני, כולם רצו לבטל ושאחזיר להם את הכסף. בבת אחת התרוקנה הקופה".

מה עשית?
"חוקית לא הייתי חייבת, אבל מוסרית זה מה שמצופה ממני. כל המדינה במלחמה, לא היה עם מי לדבר, לייצר עכשיו תקנות וכו'. אמרתי, רגע, יש לי כלי מהקורונה, השוברים. אוקיי, אני אשכנע את הציבור שאני בטוחה: קחו, אני ממשיכה לטוס, תבואו פעם אחרת, בעוד שנה, שנתיים. הכסף נשמר אצלי ובשלושה שבועות אני לוקחת יותר מ־100 מיליון דולר".

משוברים.
"משוברים, כסף של הלקוחות ששמור אצלי ומאפשר לי לייצר המשכיות. ופה, הוועדים באו ואמרו: תסתכלי לי בעיניים, אמרת שאנחנו יחד, אל תוציאי אותנו לחל"ת עכשיו, תנשמו. ואז אני צריכה לגייס את הבעלים. אנחנו נושמים יחד, מגייסים את הכסף, ואני פה מתהפכת לי הבטן. הבטחתי לעצמי שאני לא רוצה לצאת עוד פעם לירושלים ולבקש כסף, ועוד פעם יגידו: החברה נסמכת על זה וזה. ובאמת, רק עברה שנה. והביחד הזה עבד לנו".

מה למדת מאז המינוי ועד היום?
"קודם כול למדתי לשחרר, להאציל סמכויות. הרבה פעמים סמנכ"לים אמרו: למה היא לא מתקשרת כל חמש שעות? ואני אומרת: תקשיבו, בחרתי אתכם כדי שתיקחו את האזור הזה ותכסו לי אותו. אם אין טעויות גדולות בדרך וגם אם יש ומתקנים, תרוצו. ככה הם יודעים לקחת את האחריות ולקחת תהליך עד הסוף.

"לפני כן הייתי מחוברת ללפטופ, כמו חמצן. היום אני לא מוציאה את הלפטופ מהמשרד. אני מסתכלת בשורה של הלמעלה של הלמעלה של הלמעלה. כהחלטה אני נשארת במקום של הניהול, של הניווט, של הסיוע, אני פה בשבילכם".

זו החלטה מודעת שקיבלת?
"כמי שהייתה סמנכ"לית הרגשתי כמה פעמים הנבירה הזאת העמיסה עליי. כל היום הייתי צריכה לעשות מצגות בשביל להסביר, למה ככה ולמה אחרת. היום אני לא רוצה את המצגות האלה. תגידו לי מה אתם רוצים, מה הבעיה, בוא נדבר, יש טלפון, הכול בסדר. יש תוכנית אסטרטגית, יש תוכנית עבודה, זה נוסע זה נוסע. אתם מרגישים משהו שלא? בואו נתייעץ".

ערן גפן הוא מייסד G^Team, חברה לייעוץ אסטרטגי, שעוזרת לחברות לפתח מנועי צמיחה חדשים . הוא בעל ניסיון בעבודה עם מנכ"לים והנהלות של החברות המובילות בארץ ובעולם, בהן קוקה קולה, וולט, מיקרוסופט, שטראוס וקימברלי קלארק. חברה קודמת שהקים נרכשה על-ידי WIX. גפן מפעיל את הפודקאסט "חצי שעה של השראה" ומחבר הספר "יוצרים צמיחה - כך הופכים יצירתיות עסקית לתוכנית עבודה".

עוד כתבות

שדה סולארי באסואן, מצרים / צילום: ap, Amr Nabil

אחרי עסקת הגז הגדולה: התמונה האנרגטית אצל השכנות עגומה

למרות המלחמה המתמשכת ומעמדה הבינלאומי הבעייתי, שכנותיה של ישראל מעמיקות את התלות בגז שלה ● ירדן נכוותה מהמבצע מול איראן ● במצרים נדרשת השקעה של מיליארדים בתשתיות הרעועות ● בסוריה נשענים על סיוע קטארי ● ובלבנון, חיזבאללה לא מותיר שום אפשרות שיקום ● זוהי תמונת המצב האנרגטית במרחב

עלייה מחודשת בביקושים לעובדים בענף / צילום: Shutterstock

קניתם דירה חדשה? יש לנו חדשות רעות בשבילכם

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● ברקע ירידת מחירי הדירות, תשומות הבנייה ממשיכות להתייקר ולהכביד על הקבלנים ● קצב העלייה אומנם הואט בחודשים האחרונים, אך תנאי השוק והעובדה שבלמ"ס טרם סיימו את עבודת עדכון המדד, עשויים להוביל להמשך עלייה ● ומי צפוי לספוג את עיקר העליות?

ראש אמ''ן לשעבר,  אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

הקלטות חליוה: "נתניהו קיבל התרעה אסטרטגית למלחמה"

בהקלטות חדשות של ראש אמ"ן לשעבר אלוף אהרן חליוה הוא מאשר בקולו שניתנה לראש הממשלה התרעה למלחמה ● לאחר שלא הצליח לקדם סנקציות נגד ישראל: שר החוץ של הולנד התפטר ● 50 חטופים 687 ימים בשבי ●  עדכונים שוטפים 

איתי שטרום / צילום: שלומי יוסף

ביהמ״ש אישר: איתי שטרום ישלם 7.5 מיליון שקל על הנפקת החברים

איש שוק ההון, אשר נתבע בתביעה ייצוגית ביחד עם נוחי דנקנר על הרצת מניות אי.די.בי, הסכים להגדיל פי שלוש את הסכום שישלם לעומת סכום הפשרה המקורי ● התביעה נגד דנקנר תמשיך להתנהל ● השופטת: "הסדר ראוי, הוגן וסביר"

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

הוארך מעצרו של החשוד באיום לרצוח את בהרב-מיארה

החקירה נפתחה לאחר שהרב הראשי לשעבר, הרב יצחק יוסף, דיווח על מכתב שהגיע לביתו, בו מסר החשוד כי הוא "מוכן להרוג את היועמ"שית", בשל "פעילותה נגד עולם התורה" ● הסניגור: לא הייתה לו כוונה לעשות דבר, זו אינה עבירת איומים ● ביהמ"ש הורה לשלוח את החשוד לבדיקה פסיכיאטרית

מנכ''ל אנבידיה ג'נסן הואנג / צילום: ap, Nic Coury

אנבידיה חושפת: "מהפכה חוצת גבולות" שפותחה בישראל

Spectrum-XGS, שפותחה במרכז המו"פ הישראלי, מאפשרת להפוך מתקנים בערים ויבשות שונות למעין מחשב-על אחד ● "מהפכת ה-AI התעשייתית כבר כאן, ומפעלי בינה מלאכותית בקנה מידה עצום הם תשתית הכרחית", אמר ג׳נסן הואנג, מייסד ומנכ"ל אנבידיה

''חוות החיות'' בגרסה לרגל 50 שנה ליציאתו, עם איורים מאת המאייר רלף סטדמן / צילום: Reuters, PA Images

"חוות החיות" נכתב לפני 80 שנה וזיהה את כאוס האינפורמציה המודרני

האלגוריה הנוקבת של ג'ורג' אורוול על קבוצת חיות שמבצעות מהפכה נגד בני האדם עדיין רלוונטית מתמיד ● הספר שהפך למשל ידוע על הביקורת נגד משטרים טוטליטאריים זכה במשך השנים לעיבודים רבים על המסך ● כעת בעידן של שחיקת אמת, הציטוט "כל החיות שוות, אבל יש חיות ששוות יותר" מחוויר מול המציאות

רכבת ישראל / צילום: שלומי יוסף

יו"ר רכבת ישראל: "מאז ההקמה לא קרתה תקלה כזאת. אנו מתנצלים"

רכבת ישראל הודיעה כי תנועת הרכבות המלאה, לרבות פתיחת תחנות כפר חב"ד ולוד גני אביב, תחזור עד ה-1 בספטמבר ● עם זאת, הטיפול בתקלה המרכזית שגרמה לשיבושים בתנועת הרכבות צפוי להתארך ● שרת התחבורה, מירי רגב: "התקלה תתוחקר עד תום, גם בהיבט המערכתי. אם נראה שהייתה כאן רשלנות, אנשים יצטרכו לשלם על כך"

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שמכר את ההחזקות שלו בפלנטיר ורכש במקום מניה ישראלית

לפני שהגיעה לשיא, סטנלי דרוקנמילר חתך את רווחי השקעתו בפלנטיר ● מנגד, הוא צובר מניות טבע כבר ארבעה רבעונים ברצף וחזר להשקיע במיקרוסופט

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

דוראל מפסידה יותר מ-300 מיליון שקל ומה שחק את הרווחים של פוקס?

גלובס מביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● דוראל אנרגיה סיימה את הרבעון עם הפסד, אך הציגה זינוק בהכנסות ותחזית מעודדת ● קבוצת פוקס הציגה שחיקה של עשרות אחוזים ברווח הנקי בעקבות המלחמה מול איראן וקיטון בפעילות נייקי ● דלתא גליל: המכסים של טרמאפ ומבצע "עם כלביא" חתכו את הרווח

שלומית וייס / צילום: רמי זרנגר

"הייתה תרבות ארגונית של פחד": המהנדסת שהגיעה הכי רחוק באינטל חושפת את הסודות

היא הייתה סמנכ"לית הטכנולוגיות של אינטל, ניהלה 20 אלף אנשים ועבדה על הפרויקטים היוקרתיים ביותר ● אלא שאז שלומית וייס הרגישה שאין לה מה לתרום, שינתה כיוון והפכה למנטורית לפיתוח מנהלים ● כעת, היא חושפת מה קרה מאחורי הקלעים, מבקרת את הניהול בענקית השבבים הדועכת ובטוחה שעדיין אפשר לתקן: "הכל תלוי בהם. יש שם מהנדסים מבריקים"

נשיא ארה''ב, דונלד טראמפ / צילום: ap

ביהמ"ש לערעורים ביטל קנס בחצי מיליארד דולר שהוטל על טראמפ

על אף כי הקנס נמחק, ערעורו של טראמפ על הקביעה לפיה הונה במיליארדי דולרים בנקים וחברות ביטוח, כולל בתקופת כהונתו הראשונה, נדחה ● כעת הוא עשוי לערער לעליון של ניו-יורק על עצם הקביעה

גם זה קרה פה / צילום: שלומי יוסף

ברכבת חושבים שאם הם לא מתכננים מראש, גם אתם בטח לא

כל עוד יש מלחמה, נמשיך לשלם יותר ● ברכבת חושבים שאין מה לתכנן ● והנורבגים שוכחים את השורה התחתונה ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מיאנג קאם / צילום: אייל H

זה לא עוד פאד תאי: המקום התאילנדי החדש של תל אביב מסעיר

עם מנות לא שגרתיות, ביסים עוצמתיים וקוקטיילים חכמים, "מולאם" החדש הוא המלצה רותחת ● הפלייליסט רק מדייק את הווייב

דאצ'יה ביגסטר הייבריד / צילום: יח''צ

החל מ-170 אלף שקל: הרכב שמכוון ליוקרה, אך עדיין לא נמצא שם

דאצ'יה ביגסטר הייבריד מציע ממדים מכובדים עם תאי נוסעים ומטען מרווחים ומאסיביים ● מערכת ההנעה לא הכי מעודנת, אבל יעילה וחסכונית ויש גם יכולות שטח ● כדי להצדיק את המחיר נדרש לשדרג את תא הנוסעים לאיכותי יותר

בודקים את המיתוס. שרב, חמסין, או משהו אחר? / צילום: David Abercrombie – ויקיפדיה

האם גל החום היה שרב, חמסין, או משהו אחר?

אחת לשבוע המדור "בודקים את המיתוס" יעסוק בעיוותים היסטוריים מפורסמים, מדוע נוצרו, וכיצד הם משפיעים עד ימינו ● והשבוע: הטמפרטורות הגיעו לשיאים חדשים, וכך גם השימוש בכינויים השגויים לתופעה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה אדומה בוול סטריט; טבע זינקה בכ-7%, סולאראדג' נפלה ב-6%

נאסד"ק ירד ב-0.3%, יום חמישי רצוף של ירידות ● ועידת הנגידים בג'קסון הול נפתחת היום, פאואל ינאם מחר ● חברת הקוסמטיקה קוטי התרסקה בכ־20% לאחר שפרסמה תוצאות מעורבות לרבעון ● מטא הקפיאה את הגיוס בחטיבת הבינה המלאכותית שלה ● משרד המשפטים מתכנן לחקור את חברת הפד ליסה קוק ● מאקרו: עלייה במספר המובטלים בארה"ב, שיפור במדדי הרכש

דונלד טראמפ ומנכ''ל אינטל ליפ בו טאן / צילום: אינטל

טראמפ הודיע שארה"ב תרכוש 10% ממניות אינטל; המניה זינקה

ההכרזה של נשיא ארה"ב מסמנת התערבות ישירה נוספת של הבית הלבן בעולם התאגידי, והצעד צפוי לעורר הדים בשווקים ובתעשיית השבבים ● רק לאחרונה קיבלה אינטל הזרמה של 2 מיליארד דולר מסופטבנק היפנית, מהלך שנתפס כהבעת אמון נדירה בחברה המצויה בעיצומו של מהפך עסקי

שאול אלוביץ' / צילום: רפי קוץ

נדחתה בקשת אלוביץ למחוק תביעה נגדו ב-100 מיליון שקל

בית המשפט קבע כי תביעת מפרקיה של יורוקום נדל"ן נגד בעל השליטה לשעבר לא התיישנה ● לטענת המפרקים הנזק האמיתי לחברה היה 700 מיליון שקל, וכי שהגבילו את סכום התביעה משיקולי אגרה ● אלוביץ טען, כי התביעה התיישנה משום שהאירועים המתוארים בה התרחשו בשנים 2014-2013 והיא הוגשה רק בשנת 2024

תאונת דרכים / צילום: Shutterstock

באוצר בוחנים: ביטול הטבות המס על רוב האבזור הבטיחותי במכוניות

הרפורמה שתוביל להתייקרויות רכבים ● החברה הסינית שנערכת להרחבת היצע הדגמים החשמליים בישראל ● והדוח של קבוצת אדאני חושף: הביצועים של נמל חיפה נסקו לשיא ● השבוע בענף הרכב