מנכ"ל נמל אשדוד: "אוניית מכולות מסוכנות שנפרקה ב- 6 שעות נפרקת היום בשעה וחצי"

אלי בר יוסף, מנכ"ל נמל אשדוד, התייחס בוועידת הדרום לעסקים של גלובס לשיפור בביצועי הנמל ודחה את הביקורת שהוטחה בדוח מבקר המדינה כלפי הנמל • לגבי התחרות מול הנמל הפרטי של אשדוד ציין: "אין ספק שנצטרך להתייעל ולהקטין עלויות"

מנכ"ל נמל אשדוד בפועל, אלי בר יוסף, פועל בימים אלה להחריג את הנמל מהנוהלים הרגילים של החברות הממשלתיות, וזאת על מנת שיוכל להתחרות עם הנמל הפרטי של אשדוד, שמופעל על ידי חברה שוויצרית. "התחרות כיום היא על כל אוניה", אמר בר יוסף לכתב התחבורה והתשתיות של גלובס אסף זגריזק, בוועידת הדרום של גלובס. בר יוסף דיבר על שיפור ניכר בביצועי הנמל ודחה את הביקורת שהוטחה בנמל, ובין היתר בדוח מבקר המדינה.

ועידת הדרום לעסקים | ראש עיריית שדרות: "זה יהיה אסון לאפשר לעזתים לחזור לצפון הרצועה"
ועידת הדרום לעסקים | אלונה בר און: "זו הפעם הראשונה ולא היחידה שגלובס עושה ועידה בדרום"
ועידת הדרום לעסקים | מנכ"ל קבוצת חיפה: נקים קרן השקעות של עשרות מיליוני דולרים בדרום 

"אני מאוד גאה באופן שבו התנהלנו ב-7 באוקטובר. הנמל היה מתורגל ופעל ללא דופי, היות ואנחנו עושים כל הזמן תרגולים והנמל תפקד באחריות רבה. מכיוון שהנמל פועל בסחר בינלאומי, חשוב שיתפקד גם בשגרת חירום, ולדעתי חשוב שמערכות בישראל יתפקדו בשגרת חירום", אמר בר יוסף.

בר יוסף רואה את החברה שבראשה הוא עומד כחברה ממשלתית ייחודית, שכן בניגוד לחברות אחרות, היא חייבת להתמודד בשוק החופשי ובעולם העסקי. לאור זאת, חשוב היה לו להראות את התאוששות הנמל מהמכה של הרבעון האחרון של שנה שעברה, שהגיע לאחר 2022 שהיתה שנת שיא. "ברבעון הרביעי של 2023 ספגנו מכה מאוד כואבת וברבעון הראשון של 2024 אנחנו בפלוס של 9 מיליון שקל, ואני מעריך שנסיים את החציון הראשון ברווח".

ואולם מצד שני קיימת ביקורת על איכות העבודה בנמל, וזגריזק הביא כדוגמה את דוח מבקר המדינה משנה שעברה שהראה, כי נמל אשדוד נמצא רק במקום ה-13 מתוך 14 מבחינת יעילות בעבודה, וכי קיימת הרעה בשיקות שהנמל מעניק ללקוחותיו.

"זה אחד מהחסרונות שיש לנו כחברה ממשלתית", ענה בר יוסף. "המבקר עשה טעות איומה, כי יש 7000 טרמינלים בעולם ומ-2021 נמל אשדוד מדורג במקום 106-109. לצערי המבקר בחר נישה מאוד שולית והפך אותה למסה.

באופן כללי, הכיסוי של הנמל מאוד שטחי ורדוד ומתמקד בטפל. העיקר מוכח במספרים, ואנחנו לא רק שומרים על השירות, אלא מגדילים אותו. מתוך 10 החברות הספנות הגדולות בעולם, 9 פוקדות אותנו וזה מספר נדיר גם בכל הים התיכון. לכן העיסוק בטפל מפריע, אך לא פוגע בביצועים ובחלוקת הדיבידנדים. נכון להיום חילקנו מיליארד שקל למדינה כדיבידנדים. אין אוניה שלא מקבלת טיפול תפעולי מעולה".

"אין ספק שנצטרך להתייעל ולהקטין עלויות"

זגריזק שאל, כיצד בר יוסף נערך לקראת התחרות מול הנמל הפרטי המתחרה, וזה ענה, כי כשהגיע לנמל הקים את חטיבת הלקוחות, וזאת בדומה לחברות הפרטיות שבהן עבד, בהן חוגלה קימבלי. "אין ספק שנצטרך להתייעל ולהקטין עלויות, בטח ברמת השכר, ויש לנו ויכוחים על זה, בין היתר עם הממונה על השכר. העובדים מודעים לזה, אבל העובדים מודעים לזה והם ממש מתנפלים על האוניות", סיפר בר יוסף.

כך למשל דיווח, שאוניית מכולות מסוכנות, שפעם היתה נפרקת בתוך 6 שעות, נפרקת כיום תוך שעה וחצי-שעתיים, וזאת כתוצאה מהתלהבות העובדים לשתף פעולה ולעבוד, גם בתנאי תחרות וגם בתנאי מלחמה.

באחרונה הודיע בר יוסף, כי ברצונו לקבל החרגה בנקודות מסויימות מחברות ממשלתיות רגילות. אנחנו רוצים להפוך לחברה ממשלתית חריגה כדי להתאים את עצמנו לתחרות מול החברות הפרטיות, כמו להקים חברות בת למשל. לכן רוצים לבקש החרגה, שיאפשרו לנו להתנהל כחברה עסקית", הסביר. "היום אנחנו מתחרים באופן לא שווייוני בסקטור הפרטי ולמשל חלק מהמגבלות שמוטלות עלינו לקוחות מחברות ממשלתיות מתוקצבות, וזה לא מתאים".

***גילוי מלא: הוועידה בחסות: בנק הפועלים, שטראוס, עיריית שדרות, אמדוקס, קבוצת חיפה, המכללה האקדמית ספיר, place il ובהשתתפות המרכז הרפואי סורוקה ונמל אשדוד