הבורסה בת"א | סיקור שוטף

בעקבות ההתחממות בגזרה הצפונית: נעילה אדומה בבורסה המקומית

מדד ת"א 35 ירד ב-1.4%, ועדיין רחוק רק 5% משיא כל הזמנים • השקל נחלש ב-0.6% מול הדולר והאירו • עסקה חדשה לנקסט ויז'ן • מניית אקוואריוס זינקה בעקבות קבלת מענק בגרמניה, עלתה ב-150% מתחילת השנה • ב-IBI ממליצים על מניות שופרסל וטיב טעם • האזהרה של בנק אוף אמריקה: בגלל ה-AI, התנודתיות במניות הטכנולוגיה הן בשיא

ירידות בבורסת ת''א / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
ירידות בבורסת ת''א / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:30

יום המסחר בבורסה המקומית ננעל במגמה אדומה על רקע התחממות בגזרה הצפונית ולצד הדיווחים על הגדלת מגוייסי המילואים. מדד ת"א 35 ירד בכ-1.4% ות"א 90 השיל מערכו 2%. מדד הבנייה הוביל את המגמה השלילית כשצלל בכ-3.3% ות"א בנקים 5 ירד בכ-2.3%.

מחזור המסחר הסתכם בכ-2 מיליארד שקל.

את המגמה השלילית במדד ת"א 125 הובילה מניית נייס  שצללה בכ-6.5% לאחר שאמש דווח כי ענקית הטכנולוגיה מיקרוסופט מגבירה את התחרות שלה בתחום הפעילות של נייס.

במקביל, מניות טלסיס , וילאר , ישראל קנדה  ושיכון ובינוי  ננעלו בירידות שערים.

מנגד, מניות קמטק , פריורטק , נקסט ויז'ן  ופריון נטוורק  ננעלו במגמה חיובית. 

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים ננעלו בירידות שערים קלות. אגרות החוב הממשלתיות עלו קלות כשהתשואה על אג"ח ל-10 שנים נסחרה סביב 4.85% והתשואה לשנתיים עמדה על 4.38%.

16:30

המגמה האדומה בתל אביב נמשכת. ת"א 35 מאבד מערכו 1.4% ות"א 90 צולל בכ-2%. בולט לשלילה מדד הבנייה שמאבד מערכו 3%.

מניית נייס  צוללת בשעה זו בכ-7% לאחר שאמש דווח שאנליסטים בברקליס ציינו שמיקרוסופט מגבירה את התחרות שלה בתחום הפעילות של נייס (פתרונות למרכזי שירות) ומעריכים שהתמחור של פתרונות מיקרוסופט בתחום יהיה אטרקטיבי.

15:00

הירידות החדות בבורסה נובעות מהתחממות הגזרה הצפונית ומהגדלת מגוייסי המילואים. מדד ת"א 35 יורד אמנם ב-1.2% אך אפשר למצוא נקודת אור בכך שהוא נמצא במרחק של 5% בלבד משיא כל הזמנים לאחר שעלה בכ-6% מתחילת השנה. 

אפשר לשייך את הסיבה לכך במניות הדואליות שנהנו מהרוח הגבית בוול סטריט. אלה עלו ב-8% מתחילת השנה. ביניהן נמצאות חברות כמו טבע  וקמטק  ששייכות למדד ת"א 35. השתיים עלו ב-60% וב-50% מתחילת השנה בהתאמה. 

מדד ת"א 90 לעומת זאת שיורד היום ב-2% נמצא כ-12% משיאו ונסחר בעלייה קטנה בלבד של 0.5% מתחילת השנה. 

14:06

הירידות בבורסה מחריפות - מדד ת"א 35 יורד ב-1.7% ומדד ת"א 90 ב-2.2%. מספר רב של מדדים ענפיים משיל מעל 2% - כך מדד נפט וגז, מדד הנדל"ן, מדד הביטוח, מדד הבניה ועוד. 

במקביל לירידות החדות בבורסה, תשואות אגרות החוב עולות - תשואת האיגרת ל-10 שנים עולה ב-6 נקודות בסיס ל-4.87% ותשואת האיגרת לשנתיים עולה ל-4.39%. 

13:18

אמנם הירידות בבורסה מתמשכות, אבל עליית החוזים העתידיים בוול סטריט דוחפת את המניות הדואליות בתל אביב - כך לגבי קמטק , סאפיינס , פריון נטוורק  ונובה . נייס  וטבע  יורדות וטאואר  נסחרת ביציבות. 

השקל נחלש בכ-0.6% ונסחר ב-3.7 שקלים לדולר וב-4.03 שקלים לאירו. 

12:16

הירידות בבורסת ת"א מחריפות כעת - מדד ת"א 35 יורד ב-1.4%, מדד ת"א 90 ב-1.7%, מדד הבנקים יורד ב-1.9%. 

כשברקע הסלמת המערכה בגבול הצפון, הממשלה אישרה היום (ד') את החלטת שר הביטחון יואב גלנט להגדיל את מספר מגוייסי המילואים ל-350,000, עד סוף אוגוסט.

לפי הוול סטריט ג'ורנל, ישראל וחיזבאללה מתקרבות למלחמה בקנה מידה מלא לאחר חודשים של הסלמה בפעולות ההתקפה של ארגון הטרור, והלחץ הגובר על ממשלת ישראל להגן על הגבול הצפוני.

לפי העיתון האמריקאי, בחיזבאללה אומרים כי ההתקפות של הארגון תומכות בפלסטינים, וכי הוא לא יפסיק עד שישראל תפסיק את מלחמתה בעזה. ישראל, שאינה להוטה לפתוח חזית שנייה, הגיבה בתחילה לחיזבאללה בהתקפות של מידה כנגד מידה, בניסיון לכייל את פעולותיה כדי להימנע מלעורר מלחמה בקנה מידה מלא. 

אורביט , מפתחת הפתרונות לניהול קשר ושמע במערכות מוטסות, טרמינלים לתקשורת לוויינית מוטסת וימית הודיעה היום כי קיבלה הזמנות מיצרנית המטוסים Airbus לאספקת מערכות ניהול שמע דיגיטליות בשווי כולל של כ-4 מיליון דולר.

אספקת מערכות השמע צפויה במהלך 2024 - 2028.

11:19

לאחר צניחה של יותר מ-70% במניית אלקטרה פאוור  (לשעבר סופרגז) מאז ההנפקה בת"א, והרעה משמעותית בתוצאותיה העסקיות, מוכרת חברת שיווק הגז הביתי שבשליטת האחים זלקינד את פעילות ייצור החשמל שלה לידי אסנס של האחים ויל, תמורת 170 מיליון שקל. 

שוויה הנוכחי של החברה על 362 מיליון שקל - ואת חלקה של אלקו במניותיה על 221 מיליון שקל, קרי הפסד על הנייר של יותר מחצי מיליארד שקל ביחס לסכום הרכישה (גם לאחר שלוקחים בחשבון את הדיבידנדים שחילקה אלקטרה פאוור מאז רכישתה). הנפילה במניה הובילה ליציאתה ממדדי ת"א 90 ו-125, שנה בלבד לאחר שנכנסה אליהם במסלול המהיר. 

10:29

המסחר בת"א עובר כעת לירידות שערים - מדד ת"א 35 יורד ב-0.2%, מדד ת"א 90 ב-0.4%, מדד הבנקים יורד ב-0.3%. 

מניית חברת אקוואריוס מזנקת לאחר שהחברה קיבלה ביחד עם שותפים מענק בגרמניה בגובה של כ- 2.8 מיליון דולר, לפיתוח גנרטור המופעל באמצעות אמוניה אשר בבסיסו עומד המנוע הלינארי מסוג MonoSide שפיתחה החברה. 

אקוואריוס מפתחת מנועי בעירה פנימיים לינאריים וגנרטורים המשמשים לייצור חשמל' או לתמיכה במערכות הנעה חשמליות. בין בעלי המניות באקוואריוס נמצאים גם מריוס נכט, ממייסדי צ'ק פוינט המחזיק ב־12.9% מהחברה, ואיש העסקים ליאון רקנאטי עם החזקה של 5.8%.

החברה נסחרת בשווי שוק של כ-85 מיליון שקל ומנייתה זינקה בכ-150% מתחילת השנה. 

מתווך דירות הפך לבעל עניין בחברת הייטק שהונפקה בת"א לפי מיליארד שקל 

10:03

פתיחה די רגועה בבורסה המקומית - מדד ת"א 35 יורד ב-0.1%, מדד ת"א 90 נסחר ביציבות.

נייס   ירדה אתמול בוול סטריט ב-4.2% ובמחזור שהיה גדול פי 4 מהמחזור הממוצע במניה ב-3 החודשים האחרונים. 

אנליסטים בברקליס ציינו שמיקרוסופט מגבירה את התחרות שלה בתחום הפעילות של נייס (פתרונות למרכזי שירות) ומעריכים שהתמחור של פתרונות מיקרוסופט בתחום יהיה אטרקטיבי.

נקסט ויז'ן חברה טכנולוגית המפתחת פתרון צילומי, יום ולילה מיוצב למזל"טים ורחפנים דיווחה היום על קבלת הזמנה מלקוח קיים לרכישת מצלמות ומוצרים נוספים של החברה בתמורה לסך כולל של כ- 2.3 מיליון דולר.

מתחילת השנה דיווחה החברה על 10 עסקאות מהותיות בהיקף של כ-48.21 מיליון דולר.

08:15

מסחר רגוע בשוק המט"ח הבוקר - השקל נסחר ללא שינוי מול הדולר והאירו, 3.68 שקלים לדולר ו-4.01 שקלים לאירו. 

07:57

1. שוק המניות

המסחר בת"א צפוי להיפתח במגמה מעורבת. אתמול לאור המתח הבטחוני ששורר בגזרות הצפון והדרום, ננעל יום המסחר בירידות שערים - מדד ת"א 35 ירד ב-0.6% ומדד ת"א 90 ב-0.3%.

חושבים הפוך מאלטשולר: "לאחר המלחמה הפער בין ת"א לעולם ייסגר" 

מניות הנפט והגז הובילו את הירידות בהמשך לירידות במחירי הנפט - בעיקר ירדו מניות קבוצת דלק , אנרג'יאן ן ומודיעין יהש . מדד נפט וגז השיל 1.1%.

גילת טלקום , העוסקת במתן שרותי תקשורת לווינית, התקשרה עם לקוח ממשלתי גדול בחו"ל לאספקת ציוד ושירותי תקשורת לוויינית בהיקף של כ-4.4 מיליון שקל לתקופה של 12 חודשים. ההתקשרות עם הלקוח כוללת אופציה לרכש נוסף, בכפוף להסכמות הצדדים.

שירה אחיעז, אנליסטית קמעונאות מ-IBI בית השקעות ממליצה על מניות שופרסל וטיב טעם. "הדוחות של רשתות שיווק המזון לרבעון הראשון של השנה היו טובים, מעט מעל לצפי. הסיפור העיקרי בדוחות נגע בכך שרוב החברות הפועלות בגזרה הצליחו להציג צמיחה בשורת ההכנסות על אף עיתוי חג הפסח שהשנה תרומתו צפויה להתבטא רק ברבעון השני".

"הצמיחה נבעה בעיקרה לאור מגמת עליית המחירים בשוק לצד מיעוט בטיסות לחו"ל. בנוסף, אנו מעריכים כי פתיחת סניפים חדשים ומנועי צמיחה המשיקים לתחום המזון המסורתי (דוגמת רשת BE בשופרסל, פעילות זול סטוק ביוחננוף) תמכו בשורת ההכנסות". 

"להערכתנו, שופרסל צפויה להמשיך במהלכי ההתייעלות לאור הכניסה של האחים אמיר להנהלת החברה, זאת לצד תרומה צפויה בתחום הסחר של פעילות הליבה, ואילו טיב טעם להערכתנו צפויה להציג שיפור בתוצאות בעיקר בשל מיצוי הסינרגיות עם חברת זילבר ותרומת תכנית הנאמנות החדשה".

עוד מהמורה לרני צים בפסגות: מנסה להימנע מפירעון מיידי של חוב האג"ח 

המסחר באסיה מתנהל הבוקר במגמה מעורבת. ביפן מדד ניקיי יורד ב-0.8% לאחר שפירסום נתוני השכר העלו את החשש לעלייה באינפלציה ולהעלאת ריבית. מדדי הנג סנג וקוספי עולים ב-1% בעוד שנגחאי נסחר ביציבות. 

בוול סטריט, החוזים העתידיים  מצביעים הבוקר על עליות שערים של עד כ-0.3%. 

אתמול, לאחר מסחר תנודתי ננעל המסחר בארה"ב בעליות שערים - נאסד"ק עלה ב-0.15%, דאו ג'ונס עלה ב-0.3% ו-S&P 500 ב-0.1%. 

ניגוד עניינים? אילון מאסק ביקש מאנבידיה  לתעדף משלוחי שבבים מתקדמים לחברת הבינה המלאכותית הפרטית שבבעלותו, xAI ולרשת החברתית X, וזאת על חשבון טסלה, כך לפי מקורות ברשת CNBC. מדובר על הזמנה בשווי של כחצי מיליארד דולר של שבבים גרפים (GPU) שיועדה במקור לצורך היכולות האוטונומיות של מכוניות טסלה, הזמנה זו תדחה עתה בחודשים רבים.

מאסק ציין בעבר כי הוא חושש לפתח את יכולות הבינה המלאכותית של טסלה ללא נתח גדול יותר בחברה, כאשר ההחלטה של בעלי המניות על חבילת השכר שלו צפויה להתקיים בקרוב.

אינטל  הכריזה אתמול על שבב בינה מלאכותית חדש. השבב אמור להוות תחרות לשבבים של אנבידיה ו-AMD. למרות הזינוק במניות ה-AI, אינטל השילה 40% משוויה מתחילת השנה, אנבידיה ו-AMD, לעומתה, עלו ב-132% וב-11% בהתאמה.

מניית גיים סטופ  ירדה בכ-6% לאחר שבתחילת השבוע זינקה ב-21% בעקבות ציוץ נוסף של קיית' גיל. 

 ישראליות בוול סטריט: אינטרקיור, נייס ומובילאיי ירדו בכ-4%. 

מנכ"לית ענקית התרופות הבריטית GSK כמעט הודחה, ואז הגיע מוצר רב מכר 

בנק אוף אמריקה מזהיר מפני עלייה בתנודתיות במחירי מניות הטכנולוגיה בארה"ב. "תנודות אלו הגיעו לרמות קיצוניות שלא נראו מזה 30 שנה, הן מבחינת התדירות והן מבחינת העוצמה. תנודות חדות במחירי מניות הטכנולוגיה בארה"ב, כמו אלו שנראו לאחרונה במניות Salesforce ו-Dell, הן תופעה מדאיגה".

"התנודות הללו, המכונות "זעזועי שבירות" (Fragility Shocks), משקפות את חוסר הוודאות בהערכת שווי החברות בעידן של שיבושים טכנולוגיים הנגרמים על ידי בינה מלאכותית ומשקפות את הקושי בהערכת שווי של חברות טכנולוגיה".

הדו"ח מציין כי שוקי המניות הפכו להיות שבירים יותר בעשורים האחרונים, בשל מספר גורמים: משקיעים רבים מחפשים תשואות עודפות על פני המדדים, מה שמוביל אותם להשקעות מסוכנות יותר, ריכוז גבוה של משקיעים באותן מניות מגביר את הסיכון לתנודות חדות במחירים. 

הדו"ח מסכם באומרו כי חשוב לעקוב אחר תנודתיות המניות, שכן עלייה מתמשכת בתדירות ובעוצמה של אירועים אלו (במיוחד במניות הגדולות ביותר) עלולה לגלוש לתנודתיות גבוהה יותר במניות ואף ברמת המדד.

מה צופים האנליסטים לוול סטריט בחודשים הקרובים? 

2. שוקי האג"ח

בשוק החוב המקומי, המסחר התנהל ביציבות וללא שינויים - איגרת החוב הממשלתית ל-10 שנים נסחרה בתשואה של 4.8% בעוד האיגרת לשנתיים ב-4.37, יציבות נרשמה גם במדדי האג"ח הקונצרניים.

בנק מזרחי טפחות  דיווח על ביקושים ערים בהנפקת סדרות אג"ח וגייס בשלב המוסדי כ-4.3 מיליארד שקל. בבנק מציינים כי בכוונתו היה לגייס סכום של 1.2 מיליארד שקל ב-3 סדרות: אג"ח, כתבי התחייבות נדחים וניירות ערך מסחריים כאשר אמש הגיעו בשלב המוסדי ביקושים של כ-6.3 מיליארד שקל. כתוצאה מכך, החליט הבנק להגדיל את הסכום, ולגייס בשלב המוסדי כ-4.3 מיליארד. 

בארה"ב נמשכו הביקושים ותשואת האג"ח לעשר שנים המשיכה לרדת - 4.33% וזאת על רקע החולשה בנתונים הכלכליים האחרונים, מה שגורם למשקיעים לקוות שהנתונים נותנים רוח גבית לבנק הפדרלי להוריד את הריבית בארה"ב.

3. שוק הסחורות

בשוק המט"ח המקומי השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים, וזאת בעקבות ההסלמה בצפון ואי הוודאות בעסקת החטופים, הדולר התחזק ב-0.8% מול השקל ונסחר סביב 3.69 דולר, האירו התחזק בכ-1.1% מול השקל לרמה של 4.01 שקלים.

גם מחירי הנפט המשיכו את ירידתם, והיום בכ-1%. נפט מסוג ברנט נסחר ב-77.6 דולר לחבית, נפט אמריקאי ב-73.4 דולר לחבית.

4. מאקרו

לאחר הזינוק ברבעון הראשון, הצריכה הפרטית בישראל מאטה ברבעון השני. בסקירתו, מציין עפר קליין ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ש"לאחר הצמיחה המהירה בצריכה הפרטית ברבעון הראשון של השנה (בחלקה כפיצוי על הרבעון הקודם), קצב ההתאוששות מתמתן. כך באפריל נרשמה ירידה במדדי ערך הרכישות בכרטיסי אשראי ופדיון רשתות השיווק. גם הנתונים היומיים בכרטיסי אשראי למאי מצביעים על מגמה דומה".

"הימשכות המלחמה, אי-הוודאות הכלכלית הגוברת לצד הריבית הגבוהה (הקצרה והארוכה), תומכים בהאטה בצמיחה והיחלשות בשוק העבודה".

בארה"ב, נתוני תעסוקה שהתפרסמו על משרד העבודה האמריקאי הצביעו על ירידה משמעותית - רק 8.05 מיליון משרות חדשות באפריל, המספר הנמוך ביותר מזה שנתיים.
הצפי עמד על 8.34 מיליון משרות חדשות ובחודש שעבר היו 8.48 מיליון משרות חדשות.

קליין כתב ש"מתרבים הנתונים שמצביעים על האטה ברבעון השני. דוח הפעילות הכלכלית של הבנק המרכזי (המכונה ספר הבז') הצביע על המשך צמיחה חיובית, אך מתונה יותר עם האטה בצריכה הפרטית, בשוק העבודה, התמתנות בלחצי השכר ויותר פסימיות של החברות לגבי העתיד. גם ההוצאה וההכנסה הפרטית הריאלית התכווצו קלות באפריל. שיעור החיסכון של משקי הבית ממשיך לרדת וגם אשראי הצרכנים, דבר שמאותת על האטה בקצב ההוצאה של משקי הבית בעתיד".

5. תחזית

ביחידת המחקר של ענקית ההשקעות האמריקאית בלקרוק חיוביים לגבי תחום התשתיות, וסבורים כי השקעה בתשתיות מצטלבת עם מגמות גלובליות משמעותיות: "הדרישות האנרגטיות של בינה מלאכותית עשויות דווקא להגביר את המעבר לפליטות פחמן נמוכות, כאשר חברות טכנולוגיה גדולות מובילות את פריסת תשתיות ה־AI במטרה להגיע ליעדי אפס פליטות נטו".

"מגמה זו עשויה להגביר את הביקוש לאנרגיה מתחדשת, ולתרום להשקעה משמעותית במגזר הייצור של אנרגיה דלת פחמן. הדינמיקה הגיאו־פוליטית מזינה את הביקוש לתשתיות ברחבי העולם, מה שמוביל לשרשראות אספקה מורכבות ולשותפי סחר שונים".

קליין מהראל צופה הורדות ריבית בעולם - "להערכתנו, ביום חמישי הקרוב צפויה הפחתת ריבית ראשונה בגוש האירו למרות ההאצה באינפלציה. יום קודם, הפחתת ריבית צפויה גם בקנדה". 

"למרות העובדה שהאינפלציה עדיין מעל ליעד הבנק המרכזי של אירופה (2%) אנו סבורים שכן נראה את הריבית יורדת ברבע נקודת אחוז ביום חמישי הזה, (15:15 שעון ישראל). זאת לאור ההתקדמות המהירה באינפלציה לכיוון יעדה מתחילת השנה וההשלכות השליליות של הריבית הגבוהה על הצמיחה (למרות השיפור שאנו רואים בחודשיים האחרונים)".

"היום, (רביעי) ב-16:45 שעון ישראל, גם קנדה צפויה להפחית את ריבית ברבע נקודת אחוז (5.0% כרגע). זאת לאור האכזבה היחסית מנתוני הצמיחה האחרונים לרבעון הראשון (והעדכון כלפי מטה של הרבעון הקודם), לצד המשך ההתמתנות בקצב האינפלציה ל-2.7 אחוזים. הפחתת הריבית הללו (אחרי שוויץ, שבדיה ועוד) תאפשר לבנקים מרכזיים נוספים להפחית את הריבית. בארה"ב זה ייקח יותר זמן".