גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המטוס העתידני של יפן, בריטניה ואיטליה, והעסקה המסתורית של תע"א

התעשייה האווירית השלימה את פריסתה של מערכת הגנת נמלים בנמל באסיה ● הסוכנות האמריקאית הממשלתית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים מפתחת חומרים ממריצים נטולי תופעות לוואי, שיוטמעו בגוף באמצעות פולטי אור לבישים ● יפן, בריטניה ואיטליה משלבות ידיים לטובת פיתוח מטוס קרב עתידני ● ומדינות אירופה ממשיכות להתחמש בשל השפעות האיום הרוסי ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

נמל דבאו בפיליפינים / צילום: Shutterstock
נמל דבאו בפיליפינים / צילום: Shutterstock

עולם הטכנולוגיות הביטחוניות מפתיע כל העת, כשארה"ב מפנה כעת את תשומת ליבה לחומרים ממריצים. בה בעת, חברות כמו התעשייה האווירית ממשיכות להשיג עסקאות מתחומים מפתיעים, ואילו מדינות כמו גרמניה נדרשות להכפיל את קצבי הייצור שלהן. על כל אלו ועוד בפינת התעשיות הביטחוניות השבועית.

באוקראינה לא האמינו שהנשק הזה יהפוך לכלי שיתאבד נגדם 
האם טורניר היורו והאולימפיאדה יובילו להתאוששות במניות מותגי הספורט? 
● שאלת השבוע | האם סקטור הביטחון העולמי מעניין להשקעה ואיך נחשפים אליו? 

עסקת הנמלים המסתורית של תע"א באסיה

התעשייה האווירית השלימה את פריסתה של מערכת הגנת הנמלים ELI 3320 "פורט גארד" בנמל באסיה. כך נודע לראשונה לגלובס. פורט גארד היא מערכת אבטחה מוכחת להגנה על נמלים מודרניים. המערכת מסייעת במעקב אחר המתרחש באזור הנמל בכל מזג האוויר, ומעניקה לרשויות המקומיות את המידע הנדרש לתגובה מיידית.

הארכיטקטורה הפתוחה של פורט גארד מאפשרת הטמעה של חיישנים, מערכות ופלטפורמות של התעשייה האווירית, לצד פתרונות מקבילים מתוצרת חברות אחרות. בדרך זו, המערכת מתאימה לכל הנמלים בעולם, מבחינת תנאים גיאוגרפיים ואיומים.

את הפורט גארד מפעילים בעזרת חיישנים שנפרסים באוויר, ביבשה, בים ובתווך התת־מימי, כשכל אלו מזינים מידע למערכת הפיקוד והשליטה. יתרון משמעותי של המערכת הוא שלא רק שהיא מרכזת את כל הנתונים, אלא גם מנתחת אותם לכדי מודיעין מסודר בעזרת המערכת של חטיבת אלתא.

זהות המדינה החדשה שמשתמשת במערכת לא נחשפה, אך מידע גלוי ממחיש עד כמה הזירה האסיאתית משמעותית לתעשייה האווירית. פילוח הכנסות החברה ב־2023 (שעמדו על כ־5.33 מיליארד דולר)  מצביע כי אסיה הייתה הלקוחה העיקרית (36.2%), ישראל (28.8%), צפון אמריקה (18%), אירופה (12.4%), וכן אפריקה ואוסטרליה בשיעורים קטנים. בעת מלחמת חרבות ברזל, הרבעון הרביעי שבו הכנסות החברה הסתכמו בכ־1.454 מיליארד שקל, אסיה היוותה מקור לכ־35.7% מההכנסות וישראל לכ־29.8%.

אם מפלחים את כלל היצוא הביטחוני של ישראל, אז לפני נתוני מכון סטוקהולם למחקרי שלום ( SIPRI ) - בין השנים 2023-2019 בלטו הודו (37%), פיליפינים (12%) וארה"ב (8.7%). מנגד, פילוח היבוא של מדינות מצביע כי ישראל הספקית השנייה בהיקפה של הפיליפינים (28%).

"אנחנו גאים להיבחר שוב כספק מפתח למשימה הקריטית של אבטחת נמלים", מסר מ"מ מנכ"ל אלתא, ישראל לופה. "אני בטוח כי פורט גארד, עם הארכיטקטורה הגמישה שלו, ימשיך לספק ביצועים וערך מקסימליים בשנים הקרובות".

ארה"ב מפתחת חומרים ממריצים ללא תופעות לוואי

הסוכנות האמריקאית הממשלתית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים (DARPA) מפתחת חומרים ממריצים שיהיו נטולי תופעות לוואי כמו חרדה, עצבנות ואופוריה. החומרים נטמעים בגוף באמצעות מגע בלתי־פולשני עם מכשיר. בסוכנות הסבירו כי הם מעוניינים "להגיע למעגלים מוחיים שאמונים על תפקוד מרבי, זיכרון וקבלת ההחלטות".

מנהל התוכנית שנקראת AWARE, פדרו אירזוקי, מסר לסוכנות Defense Post כי "במטרה להשיג את ההשפעות המועילות של חומרים ממריצים - ערנות, ללא ההשפעות הבלתי‏־רצויות על מצב רוח, שינה ובריאות נפשית - דרושה גישה חדשה שתאפשר הפעלה ממוקדת של החומרים. אנחנו מתכוונים להשתמש בפולטי אור לבישים, שיפעילו במהירות ובאופן מקומי את התרופות".

המטוס העתידני של יפן, בריטניה ואיטליה

הפרלמנט היפני אישר לאחרונה את חלוקת התקציב של תוכנית "הלוחמה האווירית הגלובלית" (GCAP), ממנו עולה כי יפן ובריטניה ישקיעו כל אחת ב־40% מעלויות פיתוח הפרויקט, כאשר את 20% הנותרים תספק איטליה. במסגרת המיזם, יוקם מטה בבריטניה, אותו ינהלו גורמים יפנים. המטרה של שלוש המדינות היא שהחברות הביטחוניות שלהן ישתפו פעולה בפיתוח מטוס דור שישי - כלומר, עתידני במיוחד - במקום F-2 היפני ויורופייטר טייפון האירופאי.

פיתוח האב־טיפוס מיועד להתחיל בשנת 2026, כשהמטרה היא מבצוע ב־2035 של מטוס שיוכל, למשל, להפעיל כטב"מים. חלוקת העבודה בין החברות מהמדינות השונות כולל, למשל, הפעלה של זרוע התעשייה הכבדה של תאגיד מיצובישי, BAE הבריטית ולאונרדו האיטלקית, בפיתוח גוף המטוס. במקביל, זרוע החשמל של מיצובישי תשלב זרועות עם חברה יפנית אחרת, IHI, ביצירת המערכות האלקטרוניות.

מי שנשארה מחוץ לתוכניות היא ארה"ב, כאשר קרוב לוודאי כי בלוקהיד מרטין, יצרנית מטוס הדור החמישי הפופולרי F-35, מביטים בשיתוף הפעולה היפני־בריטי־איטלקי בדאגה. פיתוח מטוס הוא "עסק יקר" מאוד גם למדינות מפותחות, ושילוב זרועות אירופאי־אסיאתי שכזה מקל במידה רבה על האתגר הכלכלי של פיתוח מטוס עתידני.

הסיוע המערבי לאוקראינה נפגע קשות בשדה הקרב

אוקראינה לא הייתה יכולה לעמוד במלחמה מול רוסיה לאורך זמן ללא הסיוע המערבי הנרחב, שכלל טנקי צ'אלנג'ר 2 מבריטניה, ליאופרד 2 מגרמניה ואברמס M1 מארה"ב. אולם, הטנקים הללו, שפועלים בחזית ללא הפסקה, גם נפגעים, כשלפי נתונים מעודכנים - 14 מתוך 31 טנקי אברמס אמריקאיים שהועברו לאוקראינה נהרסו.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי פועל כל העת להרחבת הסיוע בכל הזירות. לאחר שהובטח לו כי יקבל חמישה מטוסי קרב מדגם רפאל 2000 שמייצרת דאסו הצרפתית, הוא מכוון גם למטוסי יורופייטר טייפון. בנאום בפני חברי פרלמנט צרפתיים, אמר זלנסקי: "אני בטוח שיגיע היום שבו אוקראינה תוכל לקבל לשמיים שלה כמה מטוסים שראינו בשמי נורמנדי". כוונתו הייתה ליורופייטר טייפון.

חברה צרפתית מתרחבת אל אינדונזיה

בזמן שהחברות הביטחוניות הישראליות מורחקות מהתערוכה היוקרתית יורוסאטורי, מי שככל הנראה שבעות רצון מהסיטואציה, אלו מקבילותיהן הצרפתיות. אחת מהן היא ת'אלס, שחתמה על עסקה להקמת מיזם משותף עם חברת PT Len מג'קרטה, במטרה לשדרג את יכולות האיסוף של חיל האוויר האינדונזי.

שתי החברות מתכננות לפתוח יחד מרכז שיפתח יכולות רדאר, אך גם להתרחב עם הזמן אל שיגורי לווינים צבאיים, לוחמה אלקטרונית ומערכות ניהול קרב. נשיא ומנכ"ל ת'אלס, פסקל סוריס, הביע את החשיבות שמייחסת החברה שלו לנוכחות במדינה המוסלמית המאוכלסת ביותר בעולם.

בשנים האחרונות, ביצעה אינדונזיה רכש ביטחוני רחב־היקף, הכולל, למשל, 13 מערכות רדאר לטווח ארוך מת'אלס ושמונה מסוקי H225M מתוצרת איירבאס. בה בעת, מנסים בג'קרטה למכור חלק מהיכולות שרכשו בעצמם, כולל הצעה למכור לפיליפינים מטוסים ללחימה בצוללות.

גרמניה מכפילה את קצב הייצור של מערכות ההגנה האווירית

החברה הביטחונית הגרמנית דיהל הודיעה כי היא מתכוונת להכפיל את קצב ייצור מערכות ההגנה האווירית מדגם IRIS-T, בשל הביקוש העולמי הגובר - כך הכריז המנכ"ל הלמוט ראוך בסלון האווירי של ברלין. בכוונת החברה להגיע לקצב ייצור שנתי של עשר סוללות בשנה החל מ־2026.

עולם ההגנה האווירית, כפי שגם הומחש מהסכם המכירה ההיסטורי של חץ 3 לגרמניה תמורת 14 מיליארד דולר, עובר פריחה בעקבות מלחמת רוסיה־אוקראינה. IRIS-T היא מערכת הגנה לטווח של 40 ק"מ, מפני מטוסי קרב, מסוקים, כטב"מים וטילי שיוט. המערכת היא תוצר של שיתוף פעולה של גרמניה עם המדינות יוון, נורבגיה, איטליה, ספרד ושבדיה.

הולנד ובלגיה מעמיקות את שיתוף הפעולה

הולנד ובלגיה חתמו בשנה שעברה על חוזה בסך 4 מיליון אירו (כ־4.4 מיליארד דולר) לרכישת ארבע ספינות נגד צוללות (ASW), ככל הנראה בשל השפעת האיום מצד רוסיה. שתי הספינות הראשונות יסופקו לאמסטרדם ב־2029 ולבלגיה בשנה לאחר מכן, ובאספקתן נוטלות חלק חברות רבות, כמו ריית'און האמריקאית, שאחראיות להעביר כ־40 חלקים ונשקים שונים.

עתה, הצטרפה למיזם חברת טרמה הדנית, שתספק מערכות רדאר. הדנים יצטרפו למספנה הגרמנית דאמן, כדי להטמיע את הרדאר הימי סקאנטר 6002 בספינות. זהו רדאר שמספק, לדוגמה, יכולת לזהות איומים קטנים בעזרת אלגוריתמים שונים. מי שצפויה לסייע בהטמעה היא חברת RH מארין ההולנדית.

עוד כתבות

צפריר אפרתי / צילום: פוקוס

״לא היו תשואות אטרקטיביות כאלה בעשור האחרון״: ההמלצה המפתיעה של מנהל ההשקעות

צפריר אפרתי מבית השקעות פוקוס, המתמחה בניהול קרנות אג"ח, ממליץ על חוב לא מדורג עם ביטחונות, "כך שגם אם החברה תגיע לחדלות פירעון ניתן יהיה לקבל את הכסף" ● באפיק המנייתי הוא מעדיף להשקיע בחו"ל, אך מציין הזדמנויות בנדל"ן המסחרי ובסקטור הגז המקומי

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

לראשונה לאחר יומיים: אזעקות בגליל המערבי בעקבות חדירת כלי טיס עוין

אחרי קרוב ל-60 שעות של שקט, התרעות הופעלו בכמה יישובים בגליל המערבי. לא ידוע על נזק או על נפגעים • פרסום ראשון: אחרי הביקורות - רה"מ הזמין לפגישה את משפחות החטופים שנרצחו בשבי • השליח האמריקני עמוס הוכשטיין בביקורו בלבנון: "אנחנו עוברים זמנים קשים • עדכונים שוטפים

מירב כהן, יש עתיד / צילום: יח''צ

האם אברך שיעזוב את הכולל יפסיד מכך יותר מ-5,000 שקל?

כמה יעלה לאברך לצאת מהכולל ולהשתלב בחברה? תלוי לאן הוא ילך ● המשרוקית של גלובס

ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק / צילום: Shutterstock

אמברגו סמוי? המדינה שחתכה בחדות ובחשאי את אספקת הנשק לישראל

אף שבריטניה טוענת כי תמשיך לספק נשק לישראל, נתונים חשאיים שפורסמו ברויטרס מראים כי היקף היצוא ירד למיליון דולר בלבד לציוד הגנתי - שפל של 13 שנה

קלע דוד / צילום: דוברות משרד הביטחון

יותר טילים, פחות מל"טים: איזה נשק מכרו בתעשיות הביטחוניות בשנה החולפת?

משרד הביטחון הודיע כי בשנת 2023 התעשיות הביטחוניות שברו שיא וחתמו על חוזים חדשים בסך כ־13.073 מיליארד דולר ● זו השנה השלישית ברציפות שבה נקבע שיא ● מערכות ההגנה האווירית היוו 36% מהיקף העסקאות, ומנגד נרשמה ירידה ניכרת בתחום המל"טים והרחפנים

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

החברות הבינלאומיות מתרחקות מישראל: צניחה חדה במחקרים הקליניים

ועדה מייעצת של ה-FDA, אישרה תרופה של של אלי לילי לטיפול באלצהיימר ● פרופ' סיגל סדצקי, מצטרפת לחברת הסטארט אפ בריאה (Briya) ● וגם: ב-2023 חברות השקיעו במחקרים בישראל את הסכום הנמוך ביותר שנמדד מאז 2014

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

בגרסה מרוככת: המהלך של יריב לוין לשינוי דיני החוזים מתקרב לאישור סופי

הצעת החוק של שר המשפטים, שתבטל את הלכת אפרופים הנוגעת לחוזים עסקיים, עברה בקריאה ראשונה בינואר השנה ברוב של 6 תומכים מול 2 מתנגדים ● החודש יחלו הדיונים בוועדת החוקה על נוסח החוק, שאותו מנסה לוין לשנות למעלה מעשור ● מהי הלכת אפרופים, אילו חוזים יפורשו אחרת, ומדוע משרד המשפטים תומך בתיקון? ● גלובס עושה סדר

וורן באפט / צילום: Reuters

עם החזקות ב-15 מיליארד דולר: וורן באפט מאמין במניה הזו

ברקשייר האת'ווי ממשיכה לאסוף מניות של אוקסידנטל פטרוליום ● במקביל, לאחר הפסקה של  יותר משנה, היא שוב מוכרת מניות של יצרנית הרכב החשמלי הסינית BYD

הוספת ממ''ד לבניין בראשון לציון במסגרת תמ''א 38 / צילום: Shutterstock

השכן השתמש בתשתית של הדירה שמעליו. מה קבע ביהמ"ש?

בעלי דירה בנו ממ"ד, והדייר מלמטה השתמש ביסודות שלו כדי להרחיב את דירתו º כך עקרון "עשיית עושר ולא במשפט" הוביל לקבלת פיצוי

מפעל אינטל בישראל / צילום: אינטל

העיכובים בקריית גת הם רק הסימפטום: המשקיעים דוחפים לפצל את אינטל

העיכוב בהקמת המפעל החדש בקריית גת הוא רק סדק אחד באסטרטגיית הרחבת הייצור של אינטל, שסובלת ממצוקת מזומנים קשה ונאלצת לשתף קרנות השקעה גדולות ● "הברירה של אינטל כעת היא לרכז את הייצור בחברה נפרדת", אומר לגלובס אוראל לוי ממור קרנות נאמנות

מדד s&p 500 / אילוסטרציה: Shutterstock

מיטב: "מדד S&P 500 התנתק מרוב המניות שבו; מזכיר את הדוט.קום"

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות, מציין כי מדד הדגל האמריקאי עלה בחודש האחרון בזמן שרוב המניות הכלולות בו ירדו: "אלמלא אנבידיה, אפל וגוגל, השיח בתקשורת המתייחס לשוק המניות, וכפועל יוצא ממנו למצב הכלכלה בארה"ב, היה כנראה שונה לחלוטין"

קמפיין גרפיטי של ראפיד / צילום: באדיבות ראפיד

חברת הפינטק ראפיד מפטרת עשרות עובדים בישראל

פלטפורמת התשלומים הדיגיטלית מפטרת כ-30 עובדים, המהווים כמעט 4% מתוך כ-800 עובדי החברה ● הפיטורים מגיעים, בין היתר, על רקע עסקה שביצעה החברה באוגוסט האחרון לרכישת חברת PayU, ספקית פתרונות תשלום לצרכנים ולעסקים קטנים

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בתל אביב; מדד הבנייה זינק בכ-3.5%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.4% ● השקל מתחזק קלות מול המטבעות הזרים ● פער תשואות האג"ח מול ארה"ב נמצא בשיא של עשור, האם בנק ישראל יתערב במסחר? ● סיגמא: "מרגישים את עליות המחירים, העלייה המתונה של המדד לא תגרום לבנק ישראל לשנות את הריבית" ● מיטב: למרות השיאים במדדים העיקריים, רוב המניות בארה"ב נחלשו ומשקפות הרעה כלכלית, מומלץ להקטין חשיפה

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

ישראל זיו בטוח: זה יהיה העיתוי הנכון למלחמה בצפון

האלוף במיל' ישראל זיו מתייחס בראיון לגלובס ללקחים מאסון הנגמ"ש, הסכנה שבן גביר מציב להמשך המלחמה והאם ניתן להימנע ממלחמה גם בצפון ● "במלחמת התשה, לישראל יש הרבה יותר מה להפסיד מאשר לבנון. אז צריך לעשות כל מאמץ כרגע לא להיכנס או לא להיגרר לתוך מלחמה"

ארבעה חטופים הוחזקו בשתי דירות סמוכות בתוך מחנה הפליטים נוסייראת. אחד מהשומרים היה עיתונאי אל-ג'זירה פעיל חמאס / צילום: ap, Jehad Alshrafi

חטופים בבית השכן: WSJ חושף את הסוד האפל של המשפחה העזתית

משפחת אל-ג'מאל הייתה מוכרת במחנה הפליטים נוסייראת כמקורבת לחמאס ● אך מעט מאוד אנשים ידעו על כך שבחדר קטן וחשוך בדירתם, הם החזיקו את החטופים הישראלים שכוחות ישראלים מיוחדים חילצו

פעילים פרו־פלסטיניים חוסמים בגופם את הגישה למפעל Instro Precision, במרץ האחרון / צילום: Reuters, Martin Pope / SOPA Images

בריטניה: פעילים פרו-פלסטינים פרצו והשחיתו מפעל השייך לאלביט

פעילים פרו־פלסטינים מארגון בשם Palestine Action תיעדו עצמם פורצים למפעל של חברת Instro Precision בבריטניה, תוך כדי שהשחיתו ציוד ושברו דלתות ● החברה הפכה ליעד להפגנות בחודשים האחרונים, כאשר מאות מפגינים נהגו לפקוד את המקום ולחסום את הגישה למפעל

בית המשפט השלום באשדוד / צילום: אתר רשות השופטת

נתן לבתו דירה במתנה ודרש אותה בחזרה לאחר גירושיו. מה קבע ביהמ"ש?

ביהמ"ש העדיף את עדותו של האב בסכסוך משפחתי על דירה, לפיה הוא וגרושתו ניסו להתחמק מתשלום מס, ולכן רשמו אותה על שם בתם רק למראית העין ● האב יקבל מחצית מהדירה בחזרה ● וגם: איך טיפלה השופטת בהעלמת המס?

הקריה למחקר גרעיני במגב / צילום: Shutterstock

דיווח: ישראל משדרגת את כור הפלוטוניום שלה בקריה למחקר גרעיני בדימונה

לפי דוח מכון סטוקהולם למחקרי שלום, בעוד שישראל מעולם לא הכירה באופן פומבי בכך שיש לה נשק גרעיני, מסתמן שהיא משפרת את מאגר האמצעים הגרעיניים שלה ● הדוח קובע כי ישראל נמצאת במקום השמיני בטבלת המדינות בעלות ראשי הקרב הגרעיניים. אילו מדינות בצמרת הטבלה?

מסעדות יהודיות בברלין נאלצות לסגור שעריהן וזו הסיבה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האזהרה של הגנרל שהוביל את המלחמה האמריקאית באפגניסטן, ה-BBC מסקר באופן מוטה את המלחמה בצפון, הסעודים מתרשמים מהכלכלה הישראלית ומסעדות יהודיות בברלין נסגרות בגלל אנטישמיות • כותרות העיתונים בעולם 

שדה התעופה בביירות בליל התקיפה האיראנית נגד ישראל. כל הטיסות בוטלו / צילום: Reuters, Houssam Shbaro

בין עמאן לביירות: כך השפיעה המלחמה על ענף התעופה במזרח התיכון

המלחמה בעזה שיבשה את ענף התעופה המקומי, אבל לא רק ● חברת התעופה הממשלתית בלבנון הוציאה את מטוסיה מהמדינה מחשש לתקיפה ישראלית, ובירדן מדווחים על פגיעה משמעותית בהכנסות ● וגם: מערכות ההגנה שנותנות לישראל יתרון על פני שכנותיה