גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הכירו את השכונות שעומדות לעבור מהפך

עשרות שכונות ישנות ומבוקשות, בעיקר במרכז הארץ, צפויות לגדול משמעותית בשנים הקרובות כתוצאה מפרויקטי התחדשות עירונית ● מת"א, פתח תקווה ובת ים ועד לחיפה - גלובס ממפה את מרכזי ההתחדשות העירונית באזורי הביקוש

עשרות שכונות ישנות צפויות לגדול משמעותית בשנים הקרובות / אילוסטרציה: Shutterstock
עשרות שכונות ישנות צפויות לגדול משמעותית בשנים הקרובות / אילוסטרציה: Shutterstock

באזורי הביקוש במרכז הארץ השכונות הישנות כבר מתחילות לעבור התחדשות עירונית משמעותית, שמפזרת הרבה אבק ברחוב ורעש נורא עבור התושבים, אבל גם הרבה פוטנציאל השבחה בעתיד הנראה לעין.

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה 
התאוששות, אבל עם כוכבית: מכירות הדירות זינקו באפריל; ואיזו עיר חזרה לראש הרשימה? 
לעשות אקזיט בלי לעבור בבורסה: החברות הקיבוציות שינו מודל

ההשפעה הראשונית היא היצע דירות חדשות שנכנס לשוק מהפרויקטים שהבשילו, ומושך את המחירים מעלה. במקביל, בעלי דירות יד שנייה מוכרים במחיר שמגלם כבר במידת מה את הפוטנציאל של התחדשות העירונית, אלא שההליך יכול לקחת הרבה מאוד שנים.

מניתוח של מדלן עבור גלובס עולה כי כיום נמצאות בשלבי ביצוע שונים 55,027 יחידות דיור (יח"ד) שיתווספו ל־214 שכונות ישנות שנמצאות בתהליכי התחדשות עירונית, בעיקר באזורי הביקוש במרכז הארץ, אך גם בחיפה, בנתניה ובאשדוד. הנתונים מבוססים על איסוף בקשות היתר והיתרים שהתקבלו בחמש השנים האחרונות בניקוי פרויקטים שכבר אוכלסו.

השכונה שבה יתווספו הכי הרבה דירות (נומינלית) בפרויקטים של התחדשות עירונית היא "המרכז השקט" בפתח תקווה. כיום השכונה כוללת 11,543 יח"ד ובשנים הבאות צפויות להיבנות בה 1,978 יח"ד (תוספת של 17%).

השכונה השנייה שבה צפוי מהפך, וכבר היום היא נראית כמו אתר בנייה ענק, היא אזור כיכר המדינה בתל אביב - במה שנהוג לכנות "הצפון החדש" של העיר. כיום יש בה 7,016 יח"ד ובשנים הקרובות צפויות להתווסף לה 1,930 יח"ד (תוספת של 28%).

במקום השלישי נמצא אזור צפון מערב בת ים שכיום בנויות בו 6,478 יח"ד ובשנים הבאות צפויות להיבנות בו 1,345 יח"ד (תוספת של 21%). השכונה הרביעית היא יד אליהו בתל אביב, שבה בנויות כיום 6,388 יח"ד ובשנים הבאות צפויות להיבנות בה 1,335 יח"ד (תוספת של 21%).

"הימור בטוח"

טל קופל, מנכ"ל מדלן: "קשה להחמיץ את הדומיננטיות של שכונות בתל אביב ובבת ים ברשימה, עם נציגות מכובדת מאוד לפתח תקווה. לא מדובר בהפתעה מאחר שהתחדשות עירונית בשכונות מרכזיות שנהנות מביקוש גבוה היא כדאית ביותר ליזמים, ובאזור המרכז היא כמעט 'הימור בטוח'.

"כך נוצר מצב ששכונות שלמות עתידות להשתנות מן היסוד, ולמעשה להיבנות מחדש.

"יש להביא בחשבון שמגורים בשכונה כזו אינם נוחים - עד סיום מרבית הבנייה יש המון מטרדים, פקקים ואבק. במקביל, תוספת הדירות מביאה להצטופפות של השכונה, והתשתיות העירוניות לא תמיד ערוכות לכך בצורה מספקת".

 

הרכבת הקלה הביאה שינוי, והחברות הגדולות נכנסו

צפון־מערב בת ים

פרויקטים בהיתר: 60
תוספת דירות לשכונה: 1,345
עסקאות בשנה האחרונה: 127
מחיר ממוצע למ"ר: 30.4 אלף שקל
שכירות ממוצעת: 4,600 שקל לחודש
*נתוני מדלן

שכונת רובע צפון־מערב בת ים, היא גם המע"ר המרכזי (הוותיק) בעיר. השכונה מאופיינת בעירוב שימושים. רחוב הגבול תוחם אותה מצפון, רחובות העצמאות ובלפור תוחמים אותה ממזרח, רחוב יוספטל תוחם אותה מדרום וחוף הים תוחם אותה ממערב. שדרות רוטשילד חוצים את השכונה ומובילים אל הים.

הקו האדום של הרכבת הקלה מחבר את השכונה לתל אביב, לרמת גן, לבני ברק ולפתח תקווה. על פי נתוני מדלן, בשנה אחרונה נמכרו בשכונה 127 יח"ד במחיר ממוצע של 30.4 שקל למ"ר. התשואה השנתית בשכונה עומדת על 2.55%. מחיר עסקה ממוצעת בשכונה עומד על 1.98 מיליון שקל, לעומת מחיר ממוצע של 2.25 מיליון שקל בשאר העיר. מחיר השכירות הממוצע בשכונה עומד על 4,600 שקל לחודש.

שירי נועה חסון, בעלי משרד נדל"ן בעיר שמתווכת עסקאות בשכונה, מספרת על משקיעים ותושבי חוץ שמתעניינים בשכונה. לדבריה, "מה שמאפיין את צפון בת ים הם מבנים מאוד ישנים ואוכלוסייה מבוגרת, ולכן גם הייתה סטיגמה לא טובה על הצד הצפוני של העיר.

"בעקבות פתיחת הרכבת הקלה שעוברת שם, ובזכות הקרבה לתל אביב ולים, נכנסו לכאן חברות גדולות כמו אאורה ותדהר בפרויקטים נרחבים. זה משך קהל של תושבי חוץ שחלק מהם אפילו מדברים על עלייה - דבר שלא נתקלתי בו הרבה זמן. יש גם התעניינות מארצות שלא עבדתי איתן בעבר כמו גרמניה או איטליה. נכון שזה בדרך כלל מגיע בעיקר מצרפת, אבל נפתחו עוד אפיקים.

"בגלל שיש פרויקטים מגוונים ישנם גם הרבה משקיעים שמבינים את הפוטנציאל בצפון בת ים. אין ספק שיש תנאים טובים להיכנס לעסקה על הנייר, וזאת למרות שהמחירים לא ירדו".

 

הבדל של עד 10,000 שקל למ"ר בין המגדל לבניינים

אזור כיכר המדינה, תל אביב

פרויקטים בהיתר: 199
תוספת דירות לשכונה: 1,930
עסקאות בשנה האחרונה: 148
מחיר ממוצע למ"ר: 68 אלף שקל
שכירות ממוצעת: 9,500 שקל לחודש
*נתוני מדלן

אזור כיכר המדינה בתל אביב נחשב לשכונת מגורים ותיקה ומבוקשת במרכז העיר. בשכונה מבוצעים כרגע מספר גבוה יחסית של פרויקטי התחדשות עירונית ובנייה חדשה.

קשה לפספס באמצע הכיכר בנייה של שלושה מגדלים בני 40 קומות ובהם 453 יח"ד מעל לשלוש קומות מרתף שקודמו ע"י שורת יורשים של בעלי הרקע שנרכשה בשנות ה־40 של המאה ה־20.

כיכר המדינה. לב אזור הביקוש / צילום: באדיבות י.ח דמרי

התשואה נמוכה יחסית

אזור הכיכר בעל נגישות גבוהה לתחבורה ציבורית ובעתיד הנגישות צפויה להשתפר עוד יותר: השכונה קרובה לתחנת ארלוזורוב של רכבת ישראל והקו האדום של הרכבת הקלה ובעתיד צפויות לפעול באזור תחנות של הקו הירוק והסגול של הרק"ל.

לפי נתוני מדלן ניתנו בחמש השנים האחרונות 199 היתרים בהתחדשות עירונית בשכונה. עוד לפי מדלן, בשכונה יש כרגע 370 דירות על המדף, אך הצפי הוא שמספרן יעלה ככל שיסתיימו הפרויקטים בשכונה.

מדובר בלב אזור הביקוש, והמחיר בהתאם - בשנה האחרונה נמכרו 148 יח"ד בשכונה במחיר ממוצע של 68 אלף שקל למ"ר. מחיר עסקה ממוצעת עמד על 5.66 מיליון שקל ומחיר ממוצע לשכירות חודשית עומד על 9,500 שקל. התשואה השנתית משכירות נמוכה יחסית ועומדת על 1.85%.

אייל כץ, בעלים ומנכ"ל Sky View נכסים, שמתווך בעסקאות בתל אביב, מספר שהמחיר במגדלים הגבוהים בכיכר שוברים שיאים בשכונה.

לדבריו, "במגדלים החדשים שנבנים המחיר גבוה מאוד. בעלי הקרקע משלמים על דירות בשטח 134 מ"ר, סכום של 6.24 מיליון שקל על הקרקע ועוד כ־4.25 מיליון שקל לבנייה. סה"כ 10.5 מיליון שקל לדירה - 78 אלף שקל למ"ר.

"לעומת זאת בפרויקטים החדשים בהתחדשות עירונית בסביבת הכיכר מדובר במחיר של כ־65־68 אלף שקל למ"ר".

"שופינג בין המשרדים"

עוד מספר כץ על העסקאות בשכונה: "הרבה רוכשים בשכונה הם משפחות עם ילדים שמחפשות קרבה לבתי הספר כמו גימנסיה הרצליה. הלקוחות עושים שופינג בין משרדי התיווך והיזמים לבדוק מה הם מציעים מבחינת מפרט, חניה ותנאי תשלום הכי טובים.

"יש התאוששות בשוק בעיקר בפרויקטים חדשים והרבה לקוחות מחפשים לשלם 10% עכשיו ו־90% בסוף, ללא הצמדה למדד ולהוציא שלל הטבות מהיזמים.

"הרבה קונים במבצעי המימון, על הנייר שיהיה מוכן עוד שלוש שנים וזה באמת אזור לחזור אליו עוד 3־5 שנים בגלל הבנייה.

"יזמים שבפריסייל וחייבים להראות לבנק מכירה של 3־4 דירות מתגמשים במחירים ומגיעים גם ל־45־48 אלף שקל למ"ר על הנייר, אבל יש מעט דירות כאלו ואז מעלים מחירים.

"בעסקאות יד שנייה הרבה פעמים עדיין לא יודעים מה יהיו התמורות מההתחדשות העירונית. הייתה לי עסקה אחת ששילמו על הדירה במפוצל: המחיר היה נניח 6 מיליון שקל, - אז פיצלו את התשלום: ברכישה שילמו 4.5 מיליון שקל, ואם התמ"א תתממש, ישלימו את ה־1.5 מיליון שקל".

עוד כתבות

רו''ח אפי סנדרוב, המנהל המורשה של חברת סלייס / צילום: באדיבות מגדל

לקופות סלייס הושבו רק 16 מיליון ד' מהכספים שהושקעו בקרנות חוץ

עמיתי סלייס העבירו לקרנות חוץ סכום של 240 מיליון דולר ורק מיעוט מהם חזר לקופות החברה - כך עולה מעדכון ששלח היום המנהל המורשה, רו"ח אפי סנדרוב, לעמיתי קופת הגמל בניהול אישי ● לדבריו, "אנו ממשיכים בתהליכים לאיתור עסקאות נוספות"

מפעל אינטל בישראל / צילום: אינטל

העיכובים בקריית גת הם רק הסימפטום: המשקיעים דוחפים לפצל את אינטל

העיכוב בהקמת המפעל החדש בקריית גת הוא רק סדק אחד באסטרטגיית הרחבת הייצור של אינטל, שסובלת ממצוקת מזומנים קשה ונאלצת לשתף קרנות השקעה גדולות ● "הברירה של אינטל כעת היא לרכז את הייצור בחברה נפרדת", אומר לגלובס אוראל לוי ממור קרנות נאמנות

קמפיין גרפיטי של ראפיד / צילום: באדיבות ראפיד

חברת הפינטק ראפיד מפטרת עשרות עובדים בישראל

פלטפורמת התשלומים הדיגיטלית מפטרת כ-30 עובדים, המהווים כמעט 4% מתוך כ-800 עובדי החברה ● הפיטורים מגיעים, בין היתר, על רקע עסקה שביצעה החברה באוגוסט האחרון לרכישת חברת PayU, ספקית פתרונות תשלום לצרכנים ולעסקים קטנים

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בתל אביב; מדד הבנייה זינק בכ-3.5%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.4% ● השקל מתחזק קלות מול המטבעות הזרים ● פער תשואות האג"ח מול ארה"ב נמצא בשיא של עשור, האם בנק ישראל יתערב במסחר? ● סיגמא: "מרגישים את עליות המחירים, העלייה המתונה של המדד לא תגרום לבנק ישראל לשנות את הריבית" ● מיטב: למרות השיאים במדדים העיקריים, רוב המניות בארה"ב נחלשו ומשקפות הרעה כלכלית, מומלץ להקטין חשיפה

אילוסטרציה: shutterstock

בגלל המלחמה: ישראל מחוץ לרשימת המדינות הפופולריות על עשירי העולם

ישראל יצאה מרשימת המדינות שאליהן עוברים הכי הרבה עשירי העולם, כשאלו מעדיפים לעבור למדינות אטרקטיביות כמו ארה"ב, אוסטרליה ופורטוגל ● מה גרם לשינוי?

וורן באפט / צילום: Reuters

עם החזקות ב-15 מיליארד דולר: וורן באפט מאמין במניה הזו

ברקשייר האת'ווי ממשיכה לאסוף מניות של אוקסידנטל פטרוליום ● במקביל, לאחר הפסקה של  יותר משנה, היא שוב מוכרת מניות של יצרנית הרכב החשמלי הסינית BYD

ארבעה חטופים הוחזקו בשתי דירות סמוכות בתוך מחנה הפליטים נוסייראת. אחד מהשומרים היה עיתונאי אל-ג'זירה פעיל חמאס / צילום: ap, Jehad Alshrafi

חטופים בבית השכן: WSJ חושף את הסוד האפל של המשפחה העזתית

משפחת אל-ג'מאל הייתה מוכרת במחנה הפליטים נוסייראת כמקורבת לחמאס ● אך מעט מאוד אנשים ידעו על כך שבחדר קטן וחשוך בדירתם, הם החזיקו את החטופים הישראלים שכוחות ישראלים מיוחדים חילצו

הקריה למחקר גרעיני במגב / צילום: Shutterstock

דיווח: ישראל משדרגת את כור הפלוטוניום שלה בקריה למחקר גרעיני בדימונה

לפי דוח מכון סטוקהולם למחקרי שלום, בעוד שישראל מעולם לא הכירה באופן פומבי בכך שיש לה נשק גרעיני, מסתמן שהיא משפרת את מאגר האמצעים הגרעיניים שלה ● הדוח קובע כי ישראל נמצאת במקום השמיני בטבלת המדינות בעלות ראשי הקרב הגרעיניים. אילו מדינות בצמרת הטבלה?

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

בגרסה מרוככת: המהלך של יריב לוין לשינוי דיני החוזים מתקרב לאישור סופי

הצעת החוק של שר המשפטים, שתבטל את הלכת אפרופים הנוגעת לחוזים עסקיים, עברה בקריאה ראשונה בינואר השנה ברוב של 6 תומכים מול 2 מתנגדים ● החודש יחלו הדיונים בוועדת החוקה על נוסח החוק, שאותו מנסה לוין לשנות למעלה מעשור ● מהי הלכת אפרופים, אילו חוזים יפורשו אחרת, ומדוע משרד המשפטים תומך בתיקון? ● גלובס עושה סדר

כולם רוצים בית ספר לרפואה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כולם רוצים בית ספר לרפואה. למה עכשיו והאם זה הפתרון למחסור ברופאים

בשנים הקרובות מתוכננים לקום ארבעה בתי ספר לרפואה בישראל ● הם ינסו לסתום את החור המתרחב בכוח האדם הרפואי, אבל לא כולם מתלהבים מהשחקנים החדשים ● התחרות הצפויה על משאבי הוראה כבר מחוללת סערות

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות בת"א בת"א; קמטק מזנקת ב-4%, גילת יורדת ב-9%

מדד ת"א 90 יורד ב-0.8 ● השקל מתחזק מעט, הראל: העודף בחשבון השוטף מהווה אחד מהעוגנים שתומכים בחוזקו של השקל בטווח הבינוני והארוך ● IBI: עדיפות לאפיק הריבית המשתנה על פני הטווחים הקצרים באפיק הצמוד והשקלי ● בנק אוף אמריקה: שוק הנפט העולמי מוצף ומחירי הנפט נמצאים בסיכון

מאגר הגז ''תמר'' / צילום: יח''צ

שנתיים מאז החלה לפעול: 6 מיליארד שקל נצברו בקרן העושר

רשות המסים פרסמה היום תחזית מעודכנת של גביית היטל בגין רווחי נפט ורווחי יתר ממשאבי טבע בשנים הבאות: התחזית לגביית היטל רווחי נפט וגז עד שנת 2033 גדלה ל-55-72 מיליארד דולר, במקום 45-53 מיליארד דולר עפ"י התחזית הקודמת

צלחות לויין - גילת לווינים / צילום: תמר מצפי

גילת תשלם עד רבע מיליארד דולר עבור חברה בתחום האינטרנט בטיסות

חברת רשתות הלוויין מישראל תשלם 98 מיליון דולר עם השלמת העסקה, והיתרה בכפוף לאבני דרך

ועדת החוץ והביטחון, היום (ג') / צילום: נועם מושקוביץ'

אדלשטיין בדיון על חוק הפטור מגיוס בכנסת: "אפשרות למציאות חדשה"

ועדת החוץ והביטחון החלה לדון בחוק הפטור מגיוס • ח"כ יולי אדלשטיין, יו"ר הוועדה בפתח הדיון: "יש בפנינו אפשרות לחוקק חוק שייתן מענה אמיתי לצרכים של צה"ל" • ראש האופוזיציה יאיר לפיד: "בכל תולדות המדינה לא היה ברור יותר שיש לנו גורל משותף. ארגוני הטרור לא מבדילים בין חילונים לדתיים" • ח"כ אוהד טל: "לא מחפשים להילחם עם הציבור הזה ולדחוף לו אצבע בעין

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

החברות הבינלאומיות מתרחקות מישראל: צניחה חדה במחקרים הקליניים

ועדה מייעצת של ה-FDA, אישרה תרופה של של אלי לילי לטיפול באלצהיימר ● פרופ' סיגל סדצקי, מצטרפת לחברת הסטארט אפ בריאה (Briya) ● וגם: ב-2023 חברות השקיעו במחקרים בישראל את הסכום הנמוך ביותר שנמדד מאז 2014

תערוכת יורוסאטורי / צילום: Reuters, Chris Emil Janßen

פסקי דין סותרים: ההכרעה בעניין החרם על ישראל בתערוכת הנשק רק הערב

בית המשפט לענייני עסקים בפריז פסק היום כי יש לבטל את החרם שנכפה על השתתפות נציגים ישראלים בתערוכת יורוסאטורי, זאת לאחר שבית דין אזרחי בצרפת דווקא אישר אותו ● בשל שתי פסיקות סותרות באותה ערכאה, עוברת ההכרעה לבית דין בערכאה גבוהה יותר, שידון בכך הערב

מתחם העין בגבעתיים / צילום: תמר מצפי

הדיירים במתחם הלוהט של גבעתיים בחרו יזם: מי הזוכים?

למעלה מ-17 חברות התמודדו במכרז לפרויקט פינוי-בינוי במתחם "העין" בגבעתיים ● החברות הזוכות הן שותפות בין "אנשי העיר" מקבוצת רוטשטיין יחד עם חברת לוינשטיין ● מה צפוי לכלול הפרויקט?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; ברודקום עלתה ב-5%, גיימסטופ צללה ב-12%

הנאסד"ק קופץ בכ-1% ● מדד קאק התאושש לאחר ירידה של 6% בשבוע שעבר, הירידה הגדולה ביותר שלו בשנתיים ● קתי ווד: מניית טסלה תוכפל פי 15 עד 2029 ● מיטב: למרות השיאים במדדים העיקריים, רוב המניות בארה"ב נחלשו ומשקפות הרעה כלכלית, מומלץ להקטין חשיפה ● בנק לאומי: צפויה התהדקות של שוק הנפט, הגידול בביקוש יעלה על ההיצע

בית המשפט השלום באשדוד / צילום: אתר רשות השופטת

נתן לבתו דירה במתנה ודרש אותה בחזרה לאחר גירושיו. מה קבע ביהמ"ש?

ביהמ"ש העדיף את עדותו של האב בסכסוך משפחתי על דירה, לפיה הוא וגרושתו ניסו להתחמק מתשלום מס, ולכן רשמו אותה על שם בתם רק למראית העין ● האב יקבל מחצית מהדירה בחזרה ● וגם: איך טיפלה השופטת בהעלמת המס?

פעילים פרו־פלסטיניים חוסמים בגופם את הגישה למפעל Instro Precision, במרץ האחרון / צילום: Reuters, Martin Pope / SOPA Images

בריטניה: פעילים פרו-פלסטינים פרצו והשחיתו מפעל השייך לאלביט

פעילים פרו־פלסטינים מארגון בשם Palestine Action תיעדו עצמם פורצים למפעל של חברת Instro Precision בבריטניה, תוך כדי שהשחיתו ציוד ושברו דלתות ● החברה הפכה ליעד להפגנות בחודשים האחרונים, כאשר מאות מפגינים נהגו לפקוד את המקום ולחסום את הגישה למפעל