גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החוקרת שבטוחה: זה המסר שישראל חייבת להעביר למדינות ערב

שיחה עם ד"ר מיכל יערי, חוקרת מדינות המפרץ הערביות ● על השינוי שמבקש בן סלמאן לחולל בסעודיה ועל היחסים המורכבים עם ישראל ביום שאחרי 7 באוקטובר • האזינו

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר מיכל יערי / צילום: תומר אפלבאום
הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר מיכל יערי / צילום: תומר אפלבאום

 

ד"ר מיכל יערי, בשבועות שקדמו ל־7 באוקטובר נראה היה שעוד רגע מתהווה באזורנו נורמליזציה היסטורית בין ארה"ב, סעודיה וישראל. סעודיה רוצה תוכנית גרעין אזרחית, ארה"ב רוצה לחזק את כוחה מול סין וישראל רוצה תנופה מדינית וכלכלית. ההסכם נגדע עם פרוץ המלחמה, וכך קרה גם עם הסכמים אחרים בהיסטוריה שסעודיה ניסתה לקדם.

"זו היסטוריה שהולכת הרבה אחורה. כבר ב־1981 סעודיה הציגה את התוכנית הראשונה לסיום הסכסוך הישראלי־ערבי, 'תוכנית פהד', על שם יורש העצר של סעודיה ולימים המלך. היא נדחתה בידי ראש הממשלה דאז מנחם בגין כי בעיניים ישראליות היא הייתה בעייתית מאוד.

המקום שבו המלחמה עדיין פועלת לטובת ישראל 
כל האנשים החכמים ביותר בחדר מאזינים לאותו פודקאסט
ראיון | אלף פטנטים, עשרות חברות ושווי של מיליארד דולר: הצצה ל"בונקר" של בני לנדא
פרשנות | ראש ממשלת בריטניה מגדיר מחדש את הזיכרון הלאומי

"מה אמרה התוכנית? ישראל צריכה לסגת מכל השטחים שכבשה, כולל מזרח ירושלים, ולאפשר הקמת מדינה פלסטינית. בנוסף, היא צריכה לאפשר את זכות השיבה לאותם פליטים, כולל פיצויים. בתמורה, מדינות האזור יוכלו לחיות בשלום. צריך לזכור שזה היה זמן קצר אחרי 'ועידת חרטום' שנערכה בסודאן ב־67' וביטלה את קיומה של ישראל. אבל בין השורות של תוכנית פהד עלה מסר אחר. מדינות ערב אמרו אז לישראל: נוכל לחיות בשלום".

מה הניע את סעודיה לקדם תוכנית כזו?
"היינו כבר אחרי מלחמת יום כיפור, ובשלב הזה סעודיה הבינה שאין סיכוי לבטל את קיומה של מדינת ישראל. עוד היא הבינה, שהדרך ליציבות אזורית עוברת דרך הסכם שלום כולל, ולא דרך הסכמים דו-צדדיים כמו ההסכם בין מצרים לישראל.

"לצערנו, מה שתמיד עזר להכשיל את תוכניות השלום הסעודיות זו המציאות. זמן קצר אחרי שהתפרסמה היוזמה, פרצה מלחמת לבנון הראשונה. התוכנית נזרקה לפח האשפה של ההיסטוריה ושכבה שם במשך 20 שנה".

 

סעודיה מנסה שוב ב־2002. הפעם מדובר ב"יוזמת השלום הסעודית" שמכונה גם: "היוזמה הערבית".
"וכאן העיתוי הוא משמעותי מאוד, בסך הכל שנה אחרי פיגועי 11 בספטמבר בארה"ב. סעודיה מזדעזעת מהביקורת האמריקאית כלפיה כמי שאחראית במידה מסוימת לפיגוע הזה. זו הייתה ביקורת מוצדקת כי במשך הרבה שנים סעודיה הייתה בית המדרש של האסלאם הרדיקלי".

בן לאדן הוא סעודי במוצאו ורוב הטרוריסטים במתקפה היו אזרחים סעודים.
"כן, אבל הגורמים הבכירים בתוך בית המלוכה הסעודי תמיד ראו את בן לאדן כאויב הממלכה. בן לאדן הוביל פיגועים בתוך סעודיה ותקף בלשון מאוד חריפה את בית המלוכה. זאת אומרת, הוא היה אויב של בית המלוכה הסעודי עוד לפני שהפך לאויב של האמריקאים. סעודיה ניסתה לזעוק לעולם: 'תקשיבו, אני בצד שלכם', אבל זה לא עזר.

"ואז הגיע יורש העצר דאז עבדאללה עם הרעיון הבא: 'נצא עם יוזמת שלום שתציג את סעודיה לא כמדינת טרור אלא כשוחרת שלום'. זה מה שהוא עושה. במסגרת היוזמה, לישראל מוצעת אפשרות לכונן 'יחסים נורמליים' עם מדינות העולם הערבי, בתמורה לכך שתיסוג מכל השטחים, כולל הר הבית ורמת הגולן, ותפנה התנחלויות. כבר לא מדברים על זכות השיבה.

"ההצעה הזו נתקלה בחומה הבצורה של אריאל שרון, אף שבעיניי - כמו בפעם הקודמת - זו הייתה בסך הכל נקודת פתיחה למשא ומתן. אחד הדברים העצובים הוא שהציבור הישראלי בכלל לא מכיר את היוזמה הזו. בדרך לא ברורה לי, העלימו אותה מהתודעה הציבורית.

"כך או כך, זמן קצר אחרי פרסום היוזמה התרחש הפיגוע הטראגי במלון פארק בנתניה, שבוצע בידי חמאס. עכשיו לכי תדברי על שלום עם הפלסטינים. ההצעה נגנזה".

"בן סלמאן יצא למסע פיוס"

אם אנחנו מתבוננות גם על מקרה זה וגם על הנורמליזציה שכמעט התרחשה מול סעודיה, האם חמאס מנסה לסכל בכל פעם הזדמנויות למהלכי שלום ויציבות אזוריים? זו גם אחת מהפרשנויות הרווחות לגבי מטרת חמאס ב־7 באוקטובר והעיתוי שלו.
"אם אנחנו מדברות על חמאס של 2002, אין ספק שהרעיון הזה של התקרבות בין ישראל למדינות ערב בעייתי מאוד מבחינתו. לגבי 7 באוקטובר - אני לא יודעת אם מניעת הנורמליזציה הייתה אחד השיקולים. צריך להגיע הרבה יותר מידע לגבי המוטיבציות של חמאס לפעול דווקא בתאריך הזה, אבל אנחנו רואות את התוצאה. היינו כפסע מחתימה על הסכם שיכול היה להביא לשינוי דרמטי במזרח התיכון. צריך להבין שהמזרח התיכון של לפני 7 באוקטובר וזה שאחריו, מנקודת מבטו של מוחמד בן סלמאן, שונים מאוד זה מזה".

למה הכוונה?
"ה'לפני' איפשר התקדמות במשא ומתן מול ישראל, מבלי שישראל נדרשת למחיר מהותי מבחינתה בסוגיה הפלסטינית. זה שאחרי מחייב את ישראל במחיר כבד מאוד, מנקודת מבטו של חלק מהציבור הישראלי, בכל הנוגע לסוגיה הזו".

איך הנורמליזציה מול ישראל משתלבת בחזון של בן סלמאן לסעודיה כמדינה מובילה בכל תחום שהוא?
"בן סלמאן מבין שכדי להפוך את המדינה שלו לאטרקטיבית גם עבור משקיעים זרים והמערב בכלל - במובן של השקעות כלכליות, תיירות ושלל שיתופי פעולה - המזרח התיכון כולו חייב להיות יציב מבחינה ביטחונית. לכן, החל מ־2021 לערך הוא פותח במעין 'מסע פיוס' אל מול האויבים הגדולים שלו.

"זה התחיל עם קטאר. אחרי ארבע שנים של חרם, סעודיה וקטאר התפייסו והכל סבבה. ראינו איך בזמן המונדיאל שהתקיים בדוחא לפני שנתיים, האמיר של קטאר (תמים בן חמד אאל ת'אני, ה"ו) שם את הדגל הסעודי על כתפיו ומוחמד בן סלמאן עשה את אותו הדבר עם הדגל הקטארי, והכל נפלא".

אמיר קטאר תמים בן חמד אאל ת'אני. קטאר גילתה תעוזה ויכולת הישרדות / צילום: Associated Press, Vyacheslav Prokofyev

כידוע, קטאר תמכה בחמאס במאות מיליוני דולרים מדי שנה ואירחה את הנהגתה בבירה דוחא. כמו כן היא משתפת פעולה עם הנמסיס של סעודיה, הלא היא איראן.
"אגב, שיתוף הפעולה בין קטאר לאיראן הוא כלכלי בעיקרו, על רקע שדות גז משותפים. זו לא בהכרח איזושהי שותפות אידיאולוגית. בכל זאת, סעודיה באה ואומרת לקטאר: 'לא יכול להיות שאת, האחות הקטנה שלנו, משתפת פעולה בצורה כל כך נרחבת עם האויבות הגדולות ביותר של העולם הערבי הפרגמטי'".

זה לא הפריע לה להמשיך לעשות את זה.
"אגיד לך יותר מזה - קטאר גילתה תעוזה, ובעיקר יכולת הישרדות מרשימה מאוד. למרות החרם הקשה שהוטל עליה מצד סעודיה, איחוד האמירויות, מצרים ומדינות נוספות היא יוצאת המנצחת הגדולה. בן סלמאן הוא זה שהלך עם הזנב בין הרגליים לנשיא ארה"ב דאז טראמפ ואמר לו: תפייס בינינו. זו הייתה מכה תדמיתית קשה, אבל הרצון בפיוס היה מעל לכל. חוץ מאמיר קטאר, בן סלמאן התפייס עם ארדואן ואפילו עם אסד. היה גם את הפיוס הדרמטי בין סעודיה לבין איראן (בתיווך של סין, ה"ו) לפני כשנה וחצי, שנעשה מסיבות פרגמטיות גרידא".

וכן באותה התקופה התרחשה גם ההתפייסות עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן.
"ביידן למד על בשרו שאי אפשר, בו זמנית, לחנך את סעודיה וגם לצפות ממנה להתחשבות במחירי הנפט. בשנת 2019 ביידן קרא לסעודיה 'מדינה מנודה', בין השאר על רקע רצח העיתונאי האמריקאי־סעודי ג'מאל חאשוקג'י בקונסוליה האיראנית באיסטנבול בשנת 2018".

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן במפגש עם יורש העצר מוחמד בן סלמאן. ''ביידן למד שאי אפשר לחנך את סעודיה'' / צילום: Associated Press, Bandar Aljaloud

"מסרבת להשתייך למחנות"

איפה, אם כך, היית ממקמת את סעודיה היום במארג הבינלאומי? בקבוצת המדינות הנוטות למערב או שלא צריך להגזים?
"סעודיה הסתמכה בעבר בצורה משמעותית מאוד על ארה"ב, בעיקר ברמה הביטחונית, אבל ניסיון העבר אולי הוכיח שזו לא הדרך הנכונה. הרי כשהותקפו מפעלי הנפט הסעודיים ב־2019, ככל הנראה בידי איראן, ארה"ב לא באה לעזרתה. זה היה בתקופתו של טראמפ כנשיא. צריך לזכור עד כמה היה עמוק המשבר בין סעודיה לבין ארה"ב בתקופת אובמה וגם אחר כך. לכן סעודיה מבינה שעדיף לה לחלק את הביצים בין כמה סלים והיא מתקרבת גם לרוסיה וגם לסין.

"בן סלמאן הוא דמות פרגמטית מאוד. הוא יודע להתנהל במציאות שמשתנה כל הזמן ולהתאים את הנחות היסוד שלו לפיה. הוא מהפכן בתפיסתו, אבל באותה נשימה הוא גם אדם שמקבל החלטות בעייתיות כמו המלחמה בתימן (שהובילה למשבר הומינטרי, ה"ו) ורצח חאשוקג'י. לכן הוא גם דמות כל כך מסקרנת. מטרת־העל של סעודיה כיום היא קידום 'חזון 2030', שכולל הפחתה דרמטית של התלות בנפט, הגדלת מקורות ההכנסה של המדינה והשגת השפעה פוליטית־מדינית גדולה יותר".

בכל זאת, נדמה שבמציאות של העולם הדו־קוטבי שמתהווה לנגד עינינו, אין ברירה אלא לבחור "מחנה". ייתכן שבקרוב ארה"ב תדרוש מהשותפות שלה לבחור צד - זה או אני או סין.
"אני חושבת שזו תביעה מוגזמת מסעודיה, כי היא לא תוותר - לא על הקשרים שלה עם סין, לא על הקשרים שלה עם רוסיה וגם לא על הקשרים שלה עם ארה"ב. אולי היא תמתן את חלק מהקשרים, אולי תתאים אותם יותר לאינטרסים האמריקאיים, אבל היא לא תוותר עליהם. בסופו של דבר, סין היא קניינית גדולה מאוד של הנפט הסעודי. סעודיה מסרבת להשתייך למחנות.

"גם היחסים בין סעודיה לרוסיה מדגימים זאת היטב. הן יכולות להיות חלוקות ביניהן לגבי סוריה, שהרי רוסיה תומכת באסד וסעודיה התנגדה לו, ועדיין לשתף פעולה ברמה הכלכלית. הכל סבבה, אין עם זה שום בעיה".

הסיוע שהעניקה סעודיה לישראל בליל 14-13 באפריל, המתקפה האיראנית על ישראל, לא מסמן השתייכות למחנה?
"הסיוע אינו מפתיע, כי כאמור סעודיה וישראל חולקות אינטרסים משותפים, אויבים משותפים. האויבים הקלאסיים הם איראן וארגוני ג'יהאד כאלה ואחרים, אבל גם משבר האקלים לא מחכה לאף אחד ומדינת ישראל לא תוכל להתמודד מולו לבדה.

"אין ספק, מציאות שבה העיתונים הערביים מראים תמונות מאוד קשות מהמתרחש בעזה, זו לא מציאות שבה נוח לסעודיה לשתף פעולה עם ישראל, גם אם באופן עקיף. אבל זה נעשה מתוך אינטרס ברור של סעודיה להגן על עצמה. הסכם הנורמליזציה שנרקם טרום המלחמה - הוא בעצם עסקה אמריקאית-סעודית. הנספח שלה הוא הסכם ישראלי-סעודי. אני מניחה שכרגע סעודיה מעדיפה להשאיר את היחסים שלה עם ישראל בגרסה החשאית שלהם (למשל, ישראלים שעושים עסקים בסעודיה, גם ללא נורמליזציה, ה"ו), ולא בגרסה הפומבית, כי שם אין לחץ משני הצדדים".

מעבר לכך, בעבור ישראל, זה לא עניין של מה בכך לתת אור ירוק לסעודיה לבנות תוכנית גרעין אזרחית.
"מצב שבו סעודיה מקבלת אור ירוק לבנות כור גרעיני אזרחי, ואולי אפילו להעשיר אורניום, שלא לדבר על המעטפת הביטחונית שתגיע מהאמריקאים - כל אלה עלולים להאפיל על היתרון האסטרטגי הברור שיש לישראל באזור. ישראל צריכה לשקול בכובד ראש את ההשלכות של מהלך מסוג זה".

איך אירועי 7 באוקטובר סוקרו במדיה הסעודית? זכור ראיון ביקורתי מאוד שקיימה העיתונאית רשא נביל עם אחד מבכירי חמאס, חאלד משעל, זמן קצר אחרי המתקפה, בערוץ אל־ערביה הסעודי. היא אמרה לו: "פגעתם באזרחים. העולם משווה את חמאס לדאעש".
"מיד אחרי המתקפה, החברים הסעודים שלי שלחו לי הודעות מאוד תומכות ומתחשבות ואפילו כאלה שתוקפות בלשון חריפה מאוד את חמאס. חלקם גרים בסעודיה וחלקם לא. הרבה מאוד מהערבים בכל הזירה המפרצית רואים בחמאס כמי שפוגע באינטרסים הפלסטיניים. לצד זאת, התמונות הקשות מעזה שמשודרות במדיה הערבית מעוררות גם ביקורת קשה מאוד כנגד ישראל. יש זעם גדול מאוד כלפי ישראל. שני הדברים האלה דרים בכפיפה אחת".

"לחזור לדיפלומטיה השקטה"

לסיום, יש עוד סיכוי לנורמליזציה שכמעט התהוותה מול סעודיה טרם פרוץ המלחמה?
"כיום סעודיה ברורה מאוד בתביעות שלה כלפי מדינת ישראל. היא רוצה לראות את ישראל יוצאת עם תוכנית מדינית שנוגעת לפלסטינים. כלומר - היא רוצה לראות את ישראל מציבה יעדים להקלה או למציאת פתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני. כל עוד ישראל לא עושה זאת, לסעודיה יהיה קשה מאוד להתנהל מולה.

"באופן אישי, אני חוששת מכך שישראל תגמור כמו ההנהגה הפלסטינית, במובן זה שיתחיל להיבנות פה מזרח תיכון חדש שהיא לא חלק מעיצובו. מרוב שההנהגה הפלסטינית דוגמטית בדרישות שלה כלפי ישראל היא אילצה את מדינות המפרץ שרצו לחתום על הסכמים מולנו לבחור בין קידום האינטרס הפלסטיני לבין קידום האינטרסים הלאומיים שלהן, ובסוף הן עשו את הבחירה שלהן. זאת אומרת, במקום דוגמטיות עדיף לנקוט בפרגמטיות".

איזו אסטרטגיה אפשר ונכון לגבש כיום מול מדינות ערב כדי לא להיקלע למצב כזה?
"לדעתי, ישראל צריכה להעביר למדינות ערב - בעיקר למצרים, ירדן, סעודיה ואיחוד האמירויות - מסר מסוג זה: למרות המחלוקות והכאב הגדול שקיים אצל כל הצדדים, לא חל שינוי באינטרסים המשותפים והיום יותר מתמיד יש חובה לשיתוף פעולה אזורי. לגבי הסכם ישראלי-סעודי - אני לא חושבת שהסכם כזה יעבור כיום, לא בצד הישראלי ולא בצד הסעודי. לכן מה שנכון כיום הוא לחזור לפורמט של דיפלומטיה שקטה, כפי שהייתה לאורך הרבה שנים".

עוד כתבות

בניין Jerusalem Spirit בירושלים (משמאל). בעיגול: ישי ריבו / צילום: שאטרסטוק, אביחי ג'רפי-ויקיפדיה

עסקת הנדל"ן של הזמר ישי ריבו, המחלוקת עם רשות המסים והלקח

המוזיקאי ישי ריבו רכש דירות בסכום כולל של 6.5 מיליון שקל, וכעת יש מחלוקת סביב השאלה איך יוגדרו הדירות לצורכי מס, והאם רשות המסים משנה במקרה זה את עמדתה כדי למקסם את המס שתקבל מהדירות

יצחק גולדקנופף, יהדות התורה / צילום: מתוך יוטיוב

האם צה"ל דחה את רוב החרדים שהתנדבו להתגייס?

אם צריך חרדים בצבא, למה דחו את רוב המתנדבים? בגלל סוג השירות והכשירות ● המשרוקית של גלובס

צילום: Shutterstock

סקר בנק אוף אמריקה חושף: מנהלי הקרנות הגדולות בעולם שוריים לגבי שוק המניות הגלובלי

בסקר שערך בנק אוף אמריקה בקרב מנהלי הקרנות הגדולות בעולם עולה כי הם חיוביים לגבי הסנטימט בשוק המניות העולמי ● עוד עולה מהסקר כי המשקיעים צפויים להסיט את החשיפה למזומן אל עבר נכסים מסוכנים יותר לאור התאוששות הכלכלה העולמית

היועמ''שית גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

היועמ"שית: הליך מינוי נציב שירות המדינה ייעשה רק באמצעות ועדת איתור

בהרב־מיארה הודיעה כי קיימת מניעה משפטית שנציב שירות המדינה ימונה באופן ישיר ע"י רה"מ וייבדק בוועדה למינוי בכירים, כפי שביקשה הממשלה ● היועמ"שית הבהירה כי הצעת הממשלה אינה נתמכת בהנמקה מקצועית ואינה הולמת את אופי התפקיד וסמכויותיו

מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה / צילום: ap, Hussein Malla

נסראללה מאיים לתקוף את קפריסין. האם הוא מסוגל לפגוע בה?

בחיזבאללה חוששים כי קפריסין היא זו שתיתן את המענה הנדרש לישראל במצב שבו המלחמה בצפון תסלים ופעילות הנמלים בחיפה תושבת ● האם יש ביכולתו של נסראללה לפגוע בקפריסין? מהו היקף שיתוף־הפעולה הביטחוני של האי השכן עם ישראל? ● גלובס עושה סדר

יהלי רוטנברג ובצלאל סמוטריץ' / צילום: רפי קוץ, אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

הדד ליין מתקרב: האם רשתות החינוך החרדיות ינותקו מהתקציב ביולי?

חרף התנגדות שר האוצר ואלא אם כן תימצא פשרה, ביולי צפוי החשב הכללי לממש את האיום על רשתות החינוך של ש"ס ויהדות התורה, ולנתקן ממערכות התקציב, השכר והחשבות של המדינה ● המטרה: להתנער מההתנהלות הכספית הבעייתית שיצרה חבויות ● מה המשמעויות של הצעד?

מוריס פרה, מנכ''ל אינסייטק / איור: גיל ג'יבלי

עם הערת עסק חי וברבע מהשווי בשיא: חברת המכשור הרפואי שגייסה 150 מיליון דולר

חברת המכשור הרפואי החדשנית שהוקמה ב-1999 ורושמת לאורך השנים הכנסות נאות אך גם הפסדים עמוקים, גייסה עד היום כ-850 מיליון דולר ● הפעם, היא מבטיחה להפוך רווחית

ההכרעה בדבר קיומה של השפעה בלתי הוגנת אינה פשוטה / אילוסטרציה: Shutterstock, beeboys

אדם העניק את דירת מגוריו לבתו כמתנה - מדוע בית המשפט פסל את המהלך?

הפסיקה קבעה כי ניתן להחיל את ההלכות בנוגע להשפעה בלתי הוגנת גם על הסכמי מתנה, ולפסול הסכם כזה, אם נחתם במצב שבו נותן המתנה היה תלוי מדי במקבלה ● דוגמה לכך ניתן לראות בפסק דין שניתן לאחרונה בביהמ"ש לענייני משפחה בת"א: אב לחמישה העניק בחייו את דירת מגוריו לאחת מבנותיו, אשר טיפלה בו וחיה איתו - ועסקת המתנה נפסלה

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

מכרז ענק: אלו החברות המתמודדות על הפעלת הקווים החדשים של הרכבת הקלה

נת"ע פרסמה את רשימת המתמודדות במכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה בגוש דן - הקו הירוק והקו הסגול - שהיקפו מוערך במאות מיליוני שקלים ● מדובר במכרז קריטי לחברות שניגשו, בהתחשב בכך שהזוכה תצבור ניסיון מקומי ובין־לאומי להפעלת רכבות קלות, לקראת פרויקט המטרו

אילוסטרציה: Shutterstock

אנבידיה הבאה: המניות שיכולות להגיע לשווי של 4 טריליון דולר עד 2027

דמיינו שלפני שלוש שנים הייתם מנסים להעריך איזו חברה תגיע לשווי שוק של 3 טריליון דולר, כנראה לא הייתם מעלים בדעתכם את אנבידיה, שהייתה שווה אז כחצי טריליון דולר ● האתר הכלכלי Marketwatch סימן את 8 המניות שיכולות להגיע להישג השווי ההיסטורי הבא, 4 טריליון דולר ● אחת מהן ירדה השנה ב־25%

הסופר החברתי אמור לעבוד הן עם הספקים הגדולים במשק, והן באמצעות יבוא מקביל / צילום: Shutterstock

בהסתדרות טוענים: הסבסוד לסופר החברתי יספיק לפחות עד סוף השנה

בהשקעה של כ-20 מיליון שקל הושק השבוע הסופרמרקט המקוון של ההסתדרות, כאשר התכנון הוא לאשר עבורו תקציב נוסף ב-2025 ● המנכ"ל עידן נסימי: "זה לא גימיק"

החוסכים בישראל יוגבלו בהשקעתם לנאסד''ק / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, שאטרסטוק

בעוד שבועיים זה קורה: הכירו את המגבלות החדשות על ההשקעות שלכם

ב־1 ביולי תחל הרפורמה במסלולי החיסכון שנועדה לעשות סדר בפנסיות של הציבור ● אילו אפשרויות השקעה חדשות היא פותחת, כיצד יושפעו ממנה מי שנצמדו למדד מניות הטכנולוגיה האמריקאי, שעלה ב־15% רק מתחילת מאי, וכיצד עשויים הגופים המנהלים את כספי הציבור לעקוף את המגבלה?

יוליה שמאלוב ברקוביץ' / צילום: שלומי יוסף

עובדי חדשות 13 עתרו לבג"ץ: לבטל את מינוי יוליה שמאלוב ברקוביץ'

העתירה מגוללת בתוכה שלושה טיעונים המלינים על הליך המינוי, ניגוד העניינים לכאורה של חברי מועצת המנהלים וחוסר הסבירות בנוגע לניסיונה העיתונאי ● יחד עם העתירה הוגשה גם בקשה למתן צו ביניים שיקפיא את המינוי

השקל מצליח לשמור על יציבות משונה / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הנתונים שמגלים: מה עובר על השקל ואיפה יהיה המטבע בסוף השנה

השקל חווה סערה גדולה מאז תחילת 2023, וביתר שאת עם פרוץ המלחמה, אך למרות הימשכותה הוא מצליח לשמור על יציבות משונה בחודשים האחרונים ● אלמלא התהפוכות הפנימיות בישראל, המומחים מאמינים שהמטבע היה מתחזק עד כדי שער של 3 שקלים לדולר

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

האמירה של דובר צה"ל על חמאס, התגובה של נתניהו - וההבהרה

הגרי טען כי "חמאס זה רעיון - ואי אפשר להשמידו", מה שהוביל לתגובה מהירה מצידו של ראש הממשלה • לבסוף, בהמלצת גלנט, דובר צה"ל פרסם הבהרה: מפקדי צה"ל ומשרתיו נלחמים בנחישות ובהתמדה להשמדת היכולות של חמאס • פרסום ראשון: שינויים בהנחיות של פיקוד העורף ביישובי הדרום - בעקבות ההתקדמות של צה"ל ברצועה ● עדכונים שוטפים

ד''ר אריק יוז, ראש הפיתוח והמחקר הגלובלי בטבע והמנהל הרפואי הראשי / צילום: באדיבות טבע

בכיר בטבע חושף: אלה כלי ה־AI שבאמת מעניינים את חברות הפארמה

הפנטזיה על מהפכת AI בעולם התרופות פוגשת חברות חשדניות שלוקח להן זמן להטמיע כלים חדשניים ● בכנס ביומד שנערך לאחרונה סיפק ראש הפיתוח והמחקר הגלובלי בטבע והמנהל הרפואי הראשי הצצה לכלים שהוא כבר מיישם. לתשומת לב חברות הסטארט־אפ בתחום

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת

רוב התקנים הוחרגו מרפורמת היבוא: זה מה שייכנס ומה שלא

רפורמת "מה שטוב לאירופה טוב לישראל" ממשיכה להתקדם, אך החלק בה שעוסק בהכרה ישראלית ישירה בתקנים ודירקטיבות אירופיות, במקום תקנים ישראליים ייחודיים, מלא בחורים - עד כדי כך שרוב מוחלט של התקנים נמצאים מחוץ לרפורמה ● הרשימה המלאה עדיין נמצאת במו"מ בין יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן לבין משרד המשפטים

אח''י נחשון. עשתה את עצירת הביניים שלה במרוקו לפני אח''י קוממיות / צילום: דובר צה''ל

שיתוף פעולה ביטחוני מפתיע בין ישראל למרוקו

הנחתת של צה"ל שהגיעה מארה"ב עשתה את עצירת הביניים שלה במרוקו, דבר המעיד על הקשר הביטחוני ההדוק בינה לישראל ● בינתיים, ברחוב המרוקאי מעמדה של ישראל הולך ומידרדר

מנכ''ל נת''ע הנכנס, איתמר בן מאיר / צילום: יונתן בלום

משחקי הכוח מאחורי בחירת מנכ"ל נת"ע והמאבק הבא שמשרד התחבורה נערך אליו

בחירתו של איתמר בן מאיר למנכ"ל נת"ע מסמנת את תום המאבק של הממשלה בחברה שאמונה על פרויקט התשתיות הגדול ביותר במדינה ● כעת העיניים נשואות לבחירת היו"ר הבא של החברה ● לבן מאיר ממתינים אתגרים רבים, בהם התחלת חפירות המטרו כבר בשנה הקרובה

בני ברק / צילום: Shutterstock, Bnei Brak

השטח קטן, המחיר עולה: מחקר מגלה את נתוני מכירת הדירות בחברה החרדית

דוח חדש של המכון החרדי למחקרי מדיניות מעלה כי שטח הדירה הממוצע בחברה החרדית עמד ב־2021 על 80 מ"ר, בעוד הממוצע בכלל האוכלוסייה גדול יותר ומגיע ל־100 מ"ר ● במקביל, המחיר הממוצע זול יותר בקרב החרדים ב־20% ● וגם: אילו ערים מושכות את הצעירים?