גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

70% בשלוש שנים: החברה הקיבוצית המצטיינת של הבורסה ולמה חברות חדשות לא מגיעות

מפעלי הקיבוצים נחשבים לפאר התעשייה בישראל, כפי שיכולה להעיד סדרת עסקאות מכירה בשנים האחרונות לקרנות השקעה או לגופים בינלאומיים ● מצד שני, הם כבר אינם מחפשים בדרך כלל את מסלול גיוס ההון דרך הנפקה בבורסה ● מה הסיבות לכך ועד כמה הן קשורות לשינויים שחלו באופי הקיבוצים עצמם

לעשות אקזיט בלי לעבור בבורסה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
לעשות אקזיט בלי לעבור בבורסה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

אחד ממאפייניו הבולטים של חג השבועות בקיבוצים הוא טקס הבאת הביכורים, שבמהלכו נושאים מדי שנה ילדים ומבוגרים טנא ובו פירות וירקות ממיטב התוצרת החקלאית. באשר לפעילות התעשייתית הענפה של הקיבוצים בישראל, רק ותיקי שוק ההון עוד זוכרים את הביכורים שהגיעו לבורסה באמצעות הנפקת חלק מהמפעלים. כך למשל, בגל ההנפקות ששטף את הבורסה בת"א בשנים 2021-2020, נכנסו בשעריה יותר מ-100 חברות חדשות, רובן מתחומי הטכנולוגיה, ואף לא חברת תעשייה קיבוצית אחת.

עלייתה ונפילתה של מניית מיטרוניקס, והחיים בקיבוץ שבו כל חבר איבד 13 מיליון שקלים "על הנייר" 

ההנפקה האחרונה של חברה תעשייתית מההתיישבות העובדת הייתה זו של חברת רבל (קיבוץ רביבים) בשנת 2007. בשנים הבאות ניסתה קרן הפרייבט אקוויטי טנא, המתמחה בהשקעות בחברות קיבוציות, להנפיק את יצרנית דודי השמש כרומגן (שער העמקים) ואת מפעל צינורות הפלסטיק חוליות (שדה נחמיה), אך ללא הצלחה.

 

התרחקות הקיבוצים משוק המניות המקומי עומדת לכאורה בניגוד לחלק המרכזי שתופסת התעשייה המשגשגת שהקימו במשק הישראלי. כך למשל, ניתוח שערכה חברת המידע העסקי coface BDi לשנת 2021 העלה, כי הכנסות התעשייה הקיבוצית באותה שנה חצו את רף ה-50 מיליארד שקל, עלייה של 4.6% ביחס לשנה שקדמה לה. הפדיון לעובד בתעשייה זו הוערך אז ב-1.5 מיליון שקל - לעומת 1.2 מיליון שקל בממוצע לעובד בכלל התעשייה.

אלא שנכון להיום נמנעים החברים משיתוף פעילותם התעשייתית עם הציבור, ובמקום הצבעה דרמטית באסיפת החברים על בחירת חתם שיוביל את ההנפקה בבורסה, הם מעדיפים למכור את השליטה במפעל, או את הבעלות כולה, לידי גורמים פרטיים - קרנות פרייבט אקוויטי וגופים מתחרים מחו"ל.

התוצאה היא גל ארוך של אקזיטים בשנים האחרונות, שמילאו את קופת המזומנים של הקיבוצים המוכרים בעשרות ולעיתים אף במאות מיליוני שקלים. מדובר בעסקאות שהפכו את כמה מאות החברים בקיבוץ המוכר למיליונרים, בפועל או "על הנייר".

הצ'ק השמן שהחליף את ההנפקות בבורסה

אז מדוע החליפו האקזיטים, שמפגישים את חברי הקיבוץ עם צ'ק שמן, את ההנפקות בבורסה, שמייצרות חברה בורסאית רווחית וצומחת לרוב, למשך שנים? משקיע ותיק שרכש בעבר מפעלים קיבוציים מסביר, כי "בתוך הקיבוץ יש כיום אוכלוסייה צעירה ויש אוכלוסייה ותיקה. מה רוצה האוכלוסייה הותיקה? בסוף היא רוצה להיפגש עם כסף, למשל כי הבת עזבה לת"א, התחתנה, וצריכה עזרה מההורים", למשל בדירה או במכונית.

מצד שני, אומר אותו משקיע, "מגיעים אליי הצעירים בקיבוץ ואומרים לי שהם רוצים שנישאר לטווח ארוך. בחור כזה הסביר לי פעם שאולי ילך ללמוד הנדסה בטכניון, ואז ירצה לחזור לעבוד במפעל. בלא מעט מקרים, בתור משקיע אני מזהה חשיבה מנוגדת".

עו''ד ארנון מיינפלד, ראש מחלקת ניירות ערך ושוקי הון במשרד ש. פרידמן אברמזון ושות' / צילום: יח''צ

הוא ממשיך ואומר, כי "בתור משקיע קניתי גם לא מעט חברות משפחתיות מוצלחות. אף פעם המפעל לא בתוך הבית שלהן. בקיבוץ זה אחרת. לכן בתור משקיע, כשאני מגיע לחברה ששייכת לקיבוץ, אני מסביר שאני לא מחפש את טובתי, אלא קודם כל את הדרך שבה אפשר לבנות את אותו מפעל טוב יותר, ואז גם אני אצא נשכר מזה".

עו"ד ארנון מיינפלד, ראש מחלקת ניירות ערך ושוקי הון במשרד ש. פרידמן אברמזון, המטפל בחברות של קיבוצים רבים, טוען כי "שוק ההון מתמחר בחסר את השווי של החברות האלה לאורך שנים, וזאת למרות שהן חברות יציבות ולא ממונפות, עם יתרות נכסים נזילים משמעותיים ומוטות פעילות בחו"ל.

"אלה גם חברות שמחלקות דיבידנד באופן סדיר. במקום לתפוס את הפעילות הסולידית של החברות האלה (יציבות, לא ממונפות) כיתרון, השוק תופס אותה כחיסרון".

פלרם מובילה בתשואות; מיטרוניקס צללה

נכון להיום נסחרות בבורסה בת"א רק תשע חברות קיבוציות (לא כולל חברת משק אנרגיה, המוחזקת בידי אגודה שיתופית של כלל הקיבוצים). מדובר בדרך כלל בחברות תעשייה צומחות, מוטות יצוא, וארבע מהן נסחרות בשווי של יותר מ-1 מיליארד שקל.

המצטיינת במונחי תשואה בין החברות הללו בשנים האחרונות היא פלרם, יצרנית לוחות הפלסטיק מקיבוץ רמת יוחנן, שזינקה ב-70% בשלוש השנים האחרונות, ושווי השוק שלה כיום עומד על 1.3 מיליארד שקל.

עוד במצטיינות נמצאת יצרנית המיצים גן שמואל (בשליטת הקיבוץ באותו שם). מניית החברה זינקה ב-52% בשלוש השנים האחרונות, ושווי השוק שלה עומד על כ-446 מיליון שקל.

החברה הקיבוצית שהניבה את התשואה הנמוכה ביותר היא מיטרוניקס, יצרנית הרובוטים לניקוי הבריכות מקיבוץ יזרעאל, שההרעה בעסקיה הובילה לצלילת המניה ב-72% בשלוש השנים האחרונות.

מניית רבל, יצרנית מכלולי פלסטיק לענף הרכב נפלה בשיעור דומה באותו זמן.

ובזמן שבבורסה כאמור לא הונפקו מפעלים מהקיבוץ במשך למעלה מעשור, רשימת ה"אקזיטים", קרי מכירת חלק או כל ההחזקות של הקיבוץ במפעל שלו, ארוכה מאוד בשנים האחרונות.

בין היתר מכר קיבוץ גזית את פלזית-פוליגל, המייצרת לוחות פלסטיים, לחברה האמריקאית פלסקולייט, בכ-210 מיליון דולר. מדובר באקזיט נוסף לקיבוץ, שכמה שבועות לפני כן מכר עם קיבוץ המעפיל את החברה הקיבוצית MCP, המייצרת חמגשיות, לחברה מדנמרק, לפי שווי של כ-220 מיליון שקל.

והרשימה נמשכת: קיבוץ מצר נפגש עם 150 מיליון שקלים, כשמכר את חטיבת הצנרת של מצרפלס שבבעלותו לחברת ההחזקות הבורסאית אינרום; העוגנפלסט, של קיבוץ העוגן, העוסקת בפיתוח ובייצור מוצרי PVC, נמכרה לקונצרן הגרמני Kap תמורת 105 מיליון שקלים; קיבוץ יחיעם מכר את השליטה במפעל הנקניקים שלו "מעדני יחיעם" לקרן גרין לנטרן, תמורת 80 מיליון שקל; ואילו קיבוץ שמיר מכר את יתרת ההחזקות שלו (50%) בחברת העדשות שמיר אופטיקה לידי קונצרן אסילור האירופי, תמורת כחצי מיליארד דולר.

 

גורם המכיר מקרוב את התעשייה הקיבוצית אמר בעבר לגלובס כי אי אפשר לנתק את השינוי שחל בה מתהליכי ההפרטה שעובר המודל הקיבוצי השיתופי: "ככל שהקיבוץ נכנס עמוק יותר לתהליכי הפרטה, עלתה תמיד השאלה לגבי המקורות שלו לתמוך בקהילה לאורך זמן - האם נכון שקהילה של 1,000 איש נשענת על עסק אחד? כל זה הניע תהליך שבו קיבוצים נפרדו מהחזקות, הפנו משאבים לעסקים חדשים, או לטובת חברים. זו תופעה שאני מעריך שתימשך גם הלאה".

מפעל הנקניקים ביחיעם / צילום: איל יצהר

הקיבוץ נתן שירותים בשווי של 60 מיליון שקל

ויש עוד סיבה להתרחקות הקיבוצים משוק ההון: סכומי העתק שמעביר המפעל לבעל השליטה, הקיבוץ, מדי שנה, והעומדים לאישור בעלי המניות (ראו מסגרת). כך, לפני כשבועיים זימנה פלרם של קיבוץ רמת יוחנן אסיפה לצורך אישור הסכם למתן שירותים שמעמיד לה הקיבוץ (בין היתר שירותי נגרייה, מוסך, קניות במרכולית, כביסה, צילום והפקה של סרטונים), וכמובן שכר העובדים שמשבץ הקיבוץ לעבודה במפעל. עלות ההסכם הזה, כך עולה מהדיווח, הסתכמה בשנה שעברה בקרוב ל-60 מיליון שקל.

בשנת 2018 זעמה קרן הגידור רידינג של צחי אברהם בקשר להסכם דומה שהובא לאישור בעלי המניות. אברהם אמר אז לגלובס כי "נדמה שקיבוץ רמת יוחנן לא מפנים את הצורך להתנהל באופן ראוי יותר מול בעלי מניות המיעוט ולשתף אותם ברווחים. אם הקיבוץ מעוניין לקחת את כל רווחי החברה לעצמו, יתכבד ויגיש הצעת רכש וימחק אותה מהמסחר".

עו"ד מיינפלד סבור ששוק ההון מפספס את התמונה הכוללת. לדבריו, "החברות האלה מעמידות לקיבוץ, שהוא בעל השליטה, שירותים בהסכמים ארוכי-טווח. אלה הם הסכמים מדהימים מבחינת החברה (ובעלי המניות, ח' ש'), משום שכך יש לה עובדים ותיקים עם ניסיון ומומחיות, זיקה אדירה לחברה ומוטיבציה גדולה. אבל כשהחברות רוצות לאשר את ההסכמים האלה בשוק ההון מתחילים לשאול אותן שאלות, והרבה פעמים מערימים עליהן קשיים".

מנהל קיבוצי שגדל בקיבוץ ומתמחה כיום בניהול חברות מהתעשייה הקיבוצית מסביר שהחיכוכים האלה יצרו משקעים לאורך השנים, שהובילו בהדרגה להתרחקות של חלק מהקיבוצים מרעיון ההנפקה והעדפת הכנסת קרנות פרטיות להשקעה במפעל. לדבריו, "המפגש עם שוק ההון הוא סוג של טראומה להנהלות החברות הקיבוציות, בעיקר בנוגע למכירת שירותי הקיבוץ למפעל.

"למשל, אם יש נגרייה שמכינה משטחים לתוצרת המפעל, טרם ההנפקה אין בכלל התלבטות לגבי הזמנת המשטחים מהקיבוץ. אחרי ההנפקה התעשייה הקיבוצית מוצאת עצמה מול שפה אחרת. צריך לקבל אישור מגורם חיצוני כמו אסיפת בעלי המניות. זה ממש מפגש בין תרבויות.

"לאורך השנים הקיבוצים הבינו את המשמעות והסרבול של שוק ההון, וזה עוד לפני העלויות שכרוכות בקיומה של חברה בבורסה. אז נהיה להם נוח יותר ללכת לגורמים פרטיים. הקרנות הפרטיות הן לא אחת משקיעים מנוסים שמכניסים את עצמם לקיבוץ, ולומדים להתחשב בצרכיו".

משקיע שהשתתף ברכישה של מפעלים בקיבוצים מוסיף כי "בבורסה המשקיעים מנסים לבוא ולחשב את כל נושאי ההעמסות של העלויות שמבצעים הקיבוצים על החברות שלהם, ודברים שלא היו תחת עינו של הציבור הופכים לשקופים. ברגע שבא ציבור המשקיעים הרחב, כגורם חיצוני, ורוצה שהכל ייבחן באופן אובייקטיבי ובמחירי שוק הוגנים, זה מייצר חיכוך. אני לא חושב שיש רתיעה לקיבוצניקים מהנפקה בבורסה, אבל מבחינתם גם אם הנפיקו הם עדיין חייבים להישאר בשליטה".

הוא מתאר את פעילות הקיבוצים לא רק במונחים כלכליים: "ברוב המקרים, אתה מגיע לקיבוץ ובפתח שלו נמצא המפעל. זה חלק מהאירוע. ומה נגזר מזה? שכל חברי הקיבוץ רואים במפעל חלק ממנו, והם מנהלים ועובדים בו. לפעמים הילדים של חברי הקיבוץ יועסקו בו. הקיבוץ מחתים את המפעל על הסכם שמירה, על שימוש בחדר האוכל וכיוב'".

וכך, קרנות ההשקעה הפרטיות מגיעות מצד אחד עם צ'ק ביד, שלו מייחלים החברים כדי שיהיה מה לתת לילדים, ומהצד השני, עם הבטחה לסגור את ההסכמים בין המפעל לקיבוץ באופן פרטי, מבלי שיש בעלי מניות אחרים וקולניים שעלולים לנסות לסכל זאת. שוק ההון מתקשה להפנים עד כמה המפעל הוא חלק מהקיבוץ בעיני עצמו, אפילו כשהוא מוכר חלקים או את השליטה בו.

"מספרים לציבור סיפור ומקבלים כסף"

המנהל הקיבוצי סבור שגל ההנפקות של שנות ה-90 והאלפיים המוקדמות היה כנראה חריג, בנקודת זמן היסטורית, והוא אינו צפוי לחזור על עצמו. "צריך לזכור את שנות ה-90, אלה היו השנים שאחרי המשבר הכלכלי הגדול בתנועה הקיבוצית (הסדר חובות הקיבוצים העיקרי הושלם ב-1989, ח' ש'). זו הייתה הפעם הראשונה שהקיבוצניקים גילו מקור כספי שהוא לא הסדר מול הבנקים. באותה תקופה אמרו בקיבוצים 'קל לגייס בבורסה'. אני זוכר שיחות עם חברים שאמרו: 'הולכים לציבור, מספרים לו סיפור ובסוף מקבלים כסף'".

נרי נהוראי, מנכ"ל פלסטופיל מהזורע, העוסקת בייצור יריעות פלסטיק לאריזת מזון מצונן, מסביר כי "החברות הקיבוציות תמיד חיפשו לחדש ולהשקיע, לאו דווקא על בסיס של 'החזר השקעה'. היה להן תמיד עניין ביצירה ויש להן שפה משלהן. הייתי בחברה שהייתה ידועה שנים בחדשנות ובפריצת הדרך שלה, ואני רואה עד היום את כמות העשייה והמוצרים החדשים שמייצרים בחברות האלה.

מפעל פלסטופיל, המייצר יריעות פלסטיק לאריזת מזון מצונן / צילום: מצגת החברה

"החברה הקיבוצית עברה תהליך של התחזקות פיננסית. אבל זה עדיין מפגש של שפות שונות. התעשייה, שחוותה קושי בשנים 84'-85' במאה שעברה, נעמדה על הרגליים והעמידה מפעלים כלכליים טובים וחזקים. תהליך ההתבגרות נמשך גם בעשור האחרון, שבו פנו החברות להשקעות של קרנות פרטיות".

מה שוק ההון מפספס?
"עד כמה תחושת הבעלות בחברות של הקיבוצים חשובה. אני כל פעם נדהם מחדש מעוצמת ההתגייסות. במפעלים שלנו בדרום, בשדרות ובישובים נוספים, יורים מסביב ויש עשן של שריפות, אבל העובדים עושים הכול להגיע לעבודה.

"יש לי מנהל לוגיסטיקה מקיבוץ נירים, הוא חזר וישן בקיבוץ, כמעט בודד, וכל בוקר קם והגיע למפעל כדי שהסחורה תצא החוצה. אלה אנשים שמרגישים שזה הבית שלהם בכל מובן".

עוד כתבות

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות באירופה; מדד קאק הצרפתי עולה ב-0.3%

הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי ● בנק אוף אמריקה: שוק הנפט העולמי מוצף ומחירי הנפט נמצאים בסיכון ● אנליסטים נותנים למיקרוסופט מחיר יעד של 550 דולר, 22% יותר ממחיר המניה כעת ● מגדל ניהול תיקי השקעות: הבחירות בארה"ב טובות לשווקים ● יוליוס בר: המטבע היפני יחלש מול הדולר ויגיע ל-160 ין לדולר

תערוכת הנשק בפריז. בלי ישראלים / צילום: Reuters, BENOIT TESSIER

"חוויה משפילה": עדויות של ישראלים מחוץ לתערוכת הנשק בפריז

רוב הישראלים בחרו שלא להגיע לתערוכת הנשק יורוסאטורי (Eurosatory) בפריז ● אלה שכן הגיעו, גילו שהתו שהונפק להם לא מאפשר כניסה לתערוכה ● לא רק זאת, אלא שחברות בינלאומיות ביקשו לכסות מוצרים ישראלים שהציגו

מפכ''ל המשטרה, קובי שבתאי / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי מחוץ לדיון: "באתי לכאן בחשש כבד לעתידה של המשטרה"

בג"ץ דן כעת בהרכב מורחב בתיקון לפקודת המשטרה שנעשה לבקשת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ● השופט גרוסקופף: "יצרו מצב לא מאוזן. השר יכול להנחות את המשטרה כרצונו" ● השופט עמית: "עלול להגיע למצב שחלקים באוכלוסייה ירגישו יותר מאוימים" ● לדיון הגיע גם מפכ"ל המשטרה, אך הוא לא קיבל את רשות השופטים להשתתף בדיון

מדד s&p 500 / אילוסטרציה: Shutterstock

מיטב: "מדד S&P 500 התנתק מרוב המניות שבו; מזכיר את הדוט.קום"

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות, מציין כי מדד הדגל האמריקאי עלה בחודש האחרון בזמן שרוב המניות הכלולות בו ירדו: "אלמלא אנבידיה, אפל וגוגל, השיח בתקשורת המתייחס לשוק המניות, וכפועל יוצא ממנו למצב הכלכלה בארה"ב, היה כנראה שונה לחלוטין"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; ברודקום עלתה ב-5%, גיימסטופ צללה ב-12%

הנאסד"ק קופץ בכ-1% ● מדד קאק התאושש לאחר ירידה של 6% בשבוע שעבר, הירידה הגדולה ביותר שלו בשנתיים ● קתי ווד: מניית טסלה תוכפל פי 15 עד 2029 ● מיטב: למרות השיאים במדדים העיקריים, רוב המניות בארה"ב נחלשו ומשקפות הרעה כלכלית, מומלץ להקטין חשיפה ● בנק לאומי: צפויה התהדקות של שוק הנפט, הגידול בביקוש יעלה על ההיצע

הקריה למחקר גרעיני במגב / צילום: Shutterstock

דיווח: ישראל משדרגת את כור הפלוטוניום שלה בקריה למחקר גרעיני בדימונה

לפי דוח מכון סטוקהולם למחקרי שלום, בעוד שישראל מעולם לא הכירה באופן פומבי בכך שיש לה נשק גרעיני, מסתמן שהיא משפרת את מאגר האמצעים הגרעיניים שלה ● הדוח קובע כי ישראל נמצאת במקום השמיני בטבלת המדינות בעלות ראשי הקרב הגרעיניים. אילו מדינות בצמרת הטבלה?

בית המשפט השלום באשדוד / צילום: אתר רשות השופטת

נתן לבתו דירה במתנה ודרש אותה בחזרה לאחר גירושיו. מה קבע ביהמ"ש?

ביהמ"ש העדיף את עדותו של האב בסכסוך משפחתי על דירה, לפיה הוא וגרושתו ניסו להתחמק מתשלום מס, ולכן רשמו אותה על שם בתם רק למראית העין ● האב יקבל מחצית מהדירה בחזרה ● וגם: איך טיפלה השופטת בהעלמת המס?

צילומים: AP-Ludovic Marin, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בחירות בזק בצרפת: ההחלטה שמחקה בשבוע 240 מיליארד אירו מהבורסה בפריז

ההימור של עמנואל מקרון ללכת לבחירות עד סוף החודש מעורר חשש בקרב משקיעים, שרואים אפשרות לממשלת ימין או שמאל פופוליסטי בצרפת, ולעימות מתמשך בין הנשיא לפרלמנט ● כתוצאה מהירידות, לונדון שוב הבורסה הגדולה ביותר באירופה ● מה עומד מאחורי המהלך?

ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק / צילום: Shutterstock

אמברגו סמוי? המדינה שחתכה בחדות ובחשאי את אספקת הנשק לישראל

אף שבריטניה טוענת כי תמשיך לספק נשק לישראל, נתונים חשאיים שפורסמו ברויטרס מראים כי היקף היצוא ירד למיליון דולר בלבד לציוד הגנתי - שפל של 13 שנה

עו''ד רונאל פישר / צילום: יוסי זמיר

9 שנים של סחבת: עורך הדין החדש בצוות ההגנה ומתי יעיד רונאל פישר

החודש הצטרף לסנגור של רונאל פישר, עו"ד אלי פרי, עורך דין חדש מטעם הסנגוריה הציבורית - בן זריהן ● במקביל נקבעו מועדים לפרשת ההגנה, בה צפויים להעיד פישר ורות דוד וכן הנאשמים הנוספים בתיק, שי ברס ויאיר ביטון ● החל מ־28 לאוקטובר יעלה פישר לדוכן העדים ויעיד שלושה ימים בשבוע

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בתל אביב; מדד הבנייה זינק בכ-3.5%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.4% ● השקל מתחזק קלות מול המטבעות הזרים ● פער תשואות האג"ח מול ארה"ב נמצא בשיא של עשור, האם בנק ישראל יתערב במסחר? ● סיגמא: "מרגישים את עליות המחירים, העלייה המתונה של המדד לא תגרום לבנק ישראל לשנות את הריבית" ● מיטב: למרות השיאים במדדים העיקריים, רוב המניות בארה"ב נחלשו ומשקפות הרעה כלכלית, מומלץ להקטין חשיפה

פעילים פרו־פלסטיניים חוסמים בגופם את הגישה למפעל Instro Precision, במרץ האחרון / צילום: Reuters, Martin Pope / SOPA Images

בריטניה: פעילים פרו-פלסטינים פרצו והשחיתו מפעל השייך לאלביט

פעילים פרו־פלסטינים מארגון בשם Palestine Action תיעדו עצמם פורצים למפעל של חברת Instro Precision בבריטניה, תוך כדי שהשחיתו ציוד ושברו דלתות ● החברה הפכה ליעד להפגנות בחודשים האחרונים, כאשר מאות מפגינים נהגו לפקוד את המקום ולחסום את הגישה למפעל

מתחם העין בגבעתיים / צילום: תמר מצפי

הדיירים במתחם הלוהט של גבעתיים בחרו יזם: מי הזוכים?

למעלה מ-17 חברות התמודדו במכרז לפרויקט פינוי-בינוי במתחם "העין" בגבעתיים ● החברות הזוכות הן שותפות בין "אנשי העיר" מקבוצת רוטשטיין יחד עם חברת לוינשטיין ● מה צפוי לכלול הפרויקט?

מירב כהן, יש עתיד / צילום: יח''צ

האם אברך שיעזוב את הכולל יפסיד מכך יותר מ-5,000 שקל?

כמה יעלה לאברך לצאת מהכולל ולהשתלב בחברה? תלוי לאן הוא ילך ● המשרוקית של גלובס

ועדת החוקה 18.6.24- החוק לבחירת רבני ערים / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

הדיון על חוק הרבנים: ראש עיריית אשקלון - "חקיקה מטומטמת. נרצחו לי אנשים בעיר"

הבוקר מתקיים דיון בחוק השנוי במחלוקת אך חברי הכנסת של הליכוד מסרבים לתמוך ● הלחץ מצד ש"ס ובעיקר יושב ראש המפלגה אריה דרעי הוא כבד ביותר והוא מאיים בפירוק הממשלה ● בהיעדר רוב לקואליציה: ההצבעה על חוק הרבנים לא תתקיים היום

תמונת אילוסטרציה של מערכת לחילוץ נ.צ של קבוצת TSG / צילום: יח''צ

החברה הביטחונית שרוצה להנפיק בת"א לפי שווי של חצי מיליארד שקל

קבוצת TSG פירסמה טיוטת תשקיף לקראת הנפקת מניות ראשונית בת"א ● החברה רוצה לגייס בין 120 ל-160 מיליון שקל עבור כרבע ממניותיה ● מניות החברה מוחזקות בחלקים שווים על ידי התעשייה האווירית וקבוצת פורמולה, מנהלה הוא אריק קילמן

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

קריסת הקונספציה המתנגדת להנפקת מניות נחותות הצבעה

בשנים האחרונות, רגולטורים ובורסות שונות בעולם, הסירו את התנגדותם להנפקה ומסחר במניות נחותות הצבעה ● בישראל, הנפקת מניות נחותות הצבעה אסורה על פי החוק - יחד עם זאת, לאחרונה, הוצע להתיר מסחר בבורסה בת"א במניות נחותות הרשומות למסחר בבורסות "מוכרות" זרות

צפריר אפרתי / צילום: פוקוס

״לא היו תשואות אטרקטיביות כאלה בעשור האחרון״: ההמלצה המפתיעה של מנהל ההשקעות

צפריר אפרתי מבית השקעות פוקוס, המתמחה בניהול קרנות אג"ח, ממליץ על חוב לא מדורג עם ביטחונות, "כך שגם אם החברה תגיע לחדלות פירעון ניתן יהיה לקבל את הכסף" ● באפיק המנייתי הוא מעדיף להשקיע בחו"ל, אך מציין הזדמנויות בנדל"ן המסחרי ובסקטור הגז המקומי

סדרת הנטפליקס ברידג'רטון / צילום: LIAM DANIEL/NETFLIX

החידה האמיתית של ברידג'רטון: כמה פרס של 5,000 ליש"ט שווה היום?

בסדרת הטלוויזיה ברידג'רטון, המלכה שרלוט מציעה פרס של 5,000 ליש"ט, בדקנו כמה הוא שווה היום ● וגם: כבר אז הכנסות המעמד העליון התבססו על נכסי נדל"ן והשקעות, ומה היו ההוצאות השנתיות שלהם?

וורן באפט / צילום: Reuters

עם החזקות ב-15 מיליארד דולר: וורן באפט מאמין במניה הזו

ברקשייר האת'ווי ממשיכה לאסוף מניות של אוקסידנטל פטרוליום ● במקביל, לאחר הפסקה של  יותר משנה, היא שוב מוכרת מניות של יצרנית הרכב החשמלי הסינית BYD