כך האולימפיאדה משפיעה על מניות מותגי הספורט / צילום: ap, Ashley Landis
קיץ חם צפוי השנה לחובבי הספורט: בשבוע הקרוב יחל טורניר היורו - אליפות אירופה בכדורגל, שנערך מדי ארבע שנים, ובחודש הבא תתקיים האולימפיאדה בפריז (הפעם אחרי שלוש שנים ולא ארבע, משום שהאולימפיאדה הקודמת נערכה באיחור של שנה בשל מגפת הקורונה); זאת לצד אירועי ספורט שחוזרים מדי שנה דוגמת טורניר הטניס של ווימבלדון ומרוץ האופניים טור דה פראנס. סביב כל אחד מהאירועים האלה יש הרבה באזז, כסף, חסויות ותחרות בין מותגי ספורט שונים. אך האם יש להם השפעה גם על שוקי המניות? אנליסטים בפלטפורמת המסחר וההשקעות eToro מעריכים כי מניות מותגי הספורט עשויות ליהנות מעליות על רקע אירועי הספורט של הקיץ הקרוב.
● עלייתה ונפילתה של מניית מיטרוניקס, והחיים בקיבוץ שבו כל חבר איבד 13 מיליון שקלים "על הנייר"
● לעשות אקזיט בלי לעבור בבורסה: החברות הקיבוציות שינו מודל
איטורו, נזכיר, פיתחה פלטפורמת מסחר למשקיעים בנכסים כמו מניות, מטבעות ועוד. החברה שהוקמה ב־2007 מנוהלת על־ידי המייסד המשותף יוני אסיא. לפני כשנתיים בוטל מיזוג שלה ל־SPAC בוול סטריט, ולפני מספר חודשים דווח כי היא שוקלת אפשרות של הנפקה בארה"ב. כיום יש לחברה מעל 35 מיליון משתמשים רשומים, והיא מאפשרת להם להקים קהילות שחולקות ידע ומשקיעות יחד.
באיטורו יצרו מעין מדד של 10 מניות מותגי הספורט הבולטים, המבוסס על שווי שוק, ובחנו את ביצועי המדד הזה בשנים קודמות שבהן היה קיץ עמוס באירועי ספורט - 2016 ו־2021. הם מצאו שבאותן שנים מניות התחום עלו בין החודשים יוני לאוגוסט, ובכך הציגו ביצועי יתר משמעותיים לעומת המדדים הבולטים בשוק.
כך למשל, בקיץ 2016 מדד מניות הספורט (של איטורו) עלה ב־11%, לעומת עלייה של 4% במדד S&P 500, עלייה של 5% בנאסד"ק ועלייה של 9% במדד הבריטי FTSE 100; בקיץ 2021 העלייה במניות הספורט הייתה של 12%, לעומת 8%, 6% ו־11% בהתאמה, בשלושת המדדים האחרים.
ביצועי החסר: "'הנגאובר' של אחרי הקורונה"
לפי הניתוח של איטורו, כל עלייה במניות מותגי הספורט תהיה חיובית למשקיעים, לאחר שהן הציגו לאחרונה ביצועי חסר משמעותיים ביחס לשוק. כך, בחמש השנים האחרונות סל מניות הספורט שבנו באיטורו רשם תשואה של 18%, בזמן שמדד S&P 500 עלה בכ־88% באותה תקופה. התשואה מתחילת השנה בולטת לרעה, עם ירידה של 8% בהשוואה לעלייה של כ־10% ב־S&P ושל כ־7% ב־FTSE 100.
אנליסט איטורו, סאם נורת', התייחס לממצאים ואמר כי "בחודשים הקרובים, מותגי הספורט הגדולים ביותר יזכו לחשיפה מקסימלית, כשמיליארדי אנשים יצפו בטלוויזיה ביורו, באולימפיאדה ובאירועי ספורט בולטים נוספים. החברות האלה מקוות שהכסף הרב שהן מוציאות על חסויות יגדילו את המכירות שלהן, ובהתאם את מחירי המניות שלהן, כשחובבי הספורט - בהשראת מה שראו - ירכשו בגדים וציוד ספורט שלהן".

הוא מזכיר את ביצועי החסר של אותן מניות לאחרונה, אחרי תקופה חיובית בזמן הקורונה: "אחרי שנהנו משגשוג בתקופת המגפה, כשלצרכנים היה יותר כסף ופחות דברים להוציא אותו עליהם, חלק מאותם מותגי ספורט סבלו מ'הנגאובר של אחרי המגפה', כשגם אילוצי יוקר המחיה השפיעו על כך".
עם זאת, נורת' מדגיש כי בעוד שכסל מניות - הביצועים חלשים לאחרונה, יש מניות שהציגו תשואות טובות יותר.
המניות במדד מותגי הספורט של איטורו כוללות גם את Acushnet הנסחרת בשווי שוק של 4.1 מיליארד דולר, אחרי שעלתה ב־4% מתחילת השנה, ואת Sports Amer בשווי שוק של 7.4 מיליארד דולר, שעלתה ב־13% מאז הנפקתה בפברואר השנה
הנתונים נכונים ל־10.06.24