גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המיזם שמסייע לצעירים מהעוטף ולשורדי הנובה לחזור למעגל התעסוקה

חוות מרפא רשפון ועמותת נערי האור בנו תוכנית אימון תעסוקתי בסביבה מכילה ותומכת, במטרה לשקם את שורדי ה-7 באוקטובר ● אחרי פיילוט מוצלח, בחודש הבא תצא לדרך התוכנית המורחבת ● ישראל מתגייסת

ד''ר אילנה קוורטין, חוות מרפא רשפון / צילום: ליפז בר אל
ד''ר אילנה קוורטין, חוות מרפא רשפון / צילום: ליפז בר אל

 

יותר משמונה חודשים חלפו מאז מתקפת החמאס על יישובי העוטף וחוגגי מסיבת הנובה, והפצעים מהחוויה הטראומטית עדיין רחוקים מלהגליד אצל רבים. ביניהם נמנים צעירים המתמודדים עם קשיים נפשיים ותפקודיים משמעותיים, אשר מקשים עליהם להשתלב מחדש במעגל התעסוקה. 

ישראל מתגייסת | מבוסטון לישראל: ההייטקיסטים שמסייעים לסטארט־אפים במלחמה
ישראל מתגייסת | איך מסייעים לבני משפחה של חטופים להתמודד עם הקושי הנפשי
ישראל מתגייסת | "כל העיניים עליהן": היוזמה לשחרור החטופות בתגובה לקמפיין הפלסטיני

על מנת למנוע מצב שבו צעירים אלו ייכנסו למעגל של חוסר תפקוד, תלות ונזקקות, בחוות מרפא רשפון ועמותת נערי האור בנו תוכנית אימון תעסוקתי מיוחדת עבורם. בשלב ראשון נערך פיילוט בקרב 14 צעירים שורדי נובה, שעבדו בתחומים מעשיים בחווה, בסביבה מכילה ותומכת ותוך כדי השתתפות בטיפולים קבוצתיים ופרטניים.

בעקבות הצלחת הפיילוט, ובשיתוף עם משרד הרווחה והמוסד לביטוח לאומי, תחל בחודש הבא תוכנית מורחבת שבה ייקחו חלק 50-100 משתתפים, ושתימשך בין חודשיים לחצי שנה, בהתאם לצרכים האישיים. 

התוכנית תכלול מספר רבדים. ברובד הראשון, הצעירים יועסקו בייצור קרמיקה, נרות וגידול צמחי מרפא במשמרות של 3־6 שעות, בהיקף של 2־5 משמרות בשבוע. התעסוקה, מלבד היותה מקור הכנסה, היא בעלת אופי שיקומי, ומקדמת חזרה לתפקוד מלא באופן הדרגתי, בהתאם ליכולותיהם ולמצבם של המשתתפים. 

הרובד השני כולל ליווי טיפולי קבוצתי ופרטני על ידי מטפלים מוסמכים, לצורך עיבוד חוויות שעולות מתוך העבודה, וכן התמודדות עם קשיי היומיום. ברובד השלישי ייקחו המשתתפים חלק בסדנת כישורים ומיומנויות בת 12 מפגשים אשר תעסוק בהצבת מטרות, ניהול סדר יום, התמודדות עם הצלחות וכישלונות, התמדה בהגשמת יעדים, ניהול זמן ורגשות ועוד. 

לאחר מכן, צוות התוכנית יבנה במשותף עם כל משתתף תוכנית "חזרה למסלול" מותאמת אישית, המתמקדת בחזרה לשגרת החיים ולתפקוד מיטבי. 

"לקום מבין ההריסות"

לדברי ד"ר אילנה קוורטין, מנכ"לית חוות מרפא רשפון, "אחרי החוויה הטראומטית ושלב ההישרדות הראשוני, מגיע שלב ביניים שבו האדם שחווה את הטראומה חותר לחזרה הדרגתית לשגרה.

"זה השלב שבו אנחנו שואפים לשלב את האימון התעסוקתי, המהווה צעד נוסף במסע הארוך של הצמיחה מהטראומה, והחזרה לעולם ולנקודה שבה היו המשתתפים לפני שחייהם נתלשו מהם. אנחנו מאפשרים למשתתפי התוכנית את השלב הזה במסע שלהם, עד להיטמעות חזרה בשוק העבודה".

מלי קניאס, מנהלת פעילות נערי האור, מספרת כי במהלך תקופת הפיילוט פגשה "סיפורים קשים ומורכבים, אבל מנגד התוודענו לתעצומות נפש וליכולות מופלאות לקום מבין ההריסות, ולהיבנות מחדש. זו זכות לקחת חלק בתוכנית".

ליצירת קשר: healingspace.co.il/contact או במייל: info@healingspace.co.il


מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

חוסן ילדינו

מיזם "חוסן ילדינו" של ארגוני החברה האזרחית ציונות 2000 ושיתופים, בהובלת היזם החברתי רוני דואק, יקיים בחודשים הקרובים שורת סדנאות חוסן עבור נשות ואני חינוך במועצה האזורית אשכול, טבריה ושדרות.

המיזם הוקם מיד לאחר ה-7 באוקטובר, במטרה לתת מענה לבני הנוער והילדים המפונים מדרום ומצפון הארץ. כעת, עם חזרת חלק מהמפונים לבתיהם, יתקיימו הסדנאות שבהן יוענקו כלים תומכי חוסן לתלמידים שחוו את התופת. הסדנאות הן במסגרת פיילוט "בתי ספר חוסן" הפועל ברחבי העוטף, ומטרתו להקים מסגרות חינוכיות שיתנו מענה חינוכי חוסני עבור צעירים בבתי הספר היסודי והתיכון.

לפרטים נוספים: www.yeladenu.org.il

קבוצת עזריאלי ומיזם "חפץ מעבר"

תערוכה חדשה בשם "חפץ מעבר" מציגה חפצים שנשלפו מתוך הריסות הבתים ביישובי הדרום שהותקפו על ידי ארגון הטרור חמאס ב־7 באוקטובר, ועברו תהליך של חידוש.

התערוכה מתקיימת בעזריאלי שרונה, כחלק משיתוף־פעולה שנרקם במסגרת פרויקט "ADA עזריאלי עיצוב ואמנות", שמטרתו לטפח את סצנת העיצוב והאמנות המקומית, ולעודד ממשק בין היוצרים לציבור הרחב.

כל חפץ שמוצג, בין אם חלון ויטראז', פמוטים או חנוכייה, מגלם בתוכו סיפור. בין היתר מדובר בכורסה שנהרסה ביריות על ידי מחבלים, חנוכייה ופמוטים שנבזזו ונמצאו בעזה על ידי אחד החיילים והוחזרו לבעליהם, חלון ויטראז' שנופץ בעת ניסיונות הפריצה לבית, ציור ששוחזר לאחר שנורה ונהרס ועוד.

את המיזם הקימה טל סטרלין הלפרין יחד עם הצלמת שונית פלקו זריצקי, ובשיתוף מחדשת הרהיטים מאיה גל. השלוש פנו לתושבי הדרום שביתם נהרס במהלך מתקפת הטרור, כשהמטרה הייתה לסייע לתושבים המפונים בתהליך השיקום, תוך סיוע בחידוש הרהיטים והפריטים שנאספו מביתם. התהליך תועד על ידי הצילום, וסיפורו של כל חפץ עולה לאתר האינטרנט של המיזם. המיזם פועל כולו מתרומות, ועבודת הצוות מתקיימת בהתנדבות.

לדברי דנה עזריאלי, יו"ר קבוצת עזריאלי, "התערוכה מביאה עמה הנצחה ותקווה. כולי תקווה שכפי שהחפצים שמוצגים בה עוברים תהליך רגיש ומרפא של חידוש, כך גם אנחנו - כל אחד מאתנו כפרטים וכמדינה - נשתקם, נצמח ונשיב לעצמנו את הניצוץ ואת מהות קיומנו".

התצוגה פתוחה לקהל הרחב עד ה-4.7, בימים א'-ה' 18:00-10:00, שישי 14:00-10:00, מוצ"ש כחצי שעה מצאת שבת ועד 22:30

אלביט

אלף עובדי ועובדות חברת אלביט מערכות קטפו כ-300 טון תוצרת חקלאית בכ-45 משקים בדרום השפלה, בשרון, ובצפון. מרבית התוצרת שנקטפה נרכשה על ידי העובדים.

עובדי אלביט מודיעין / צילום: אלביט מערכות

פריון

חברת האדטק פריון ערכה אירוע הוקרה לחיילים שנפצעו במהלך המלחמה ונמצאים כעת בשיקום בבתי החולים לווינשטיין, שיבא ואיכילוב.

לערב ההוקרה, שנערך במשרדי החברה בחולון, הגיעו 80 חיילים שפעלו בשמונה יחידות: סיירת צנחנים, סיירת גבעתי, מטכ"ל, דובדבן, נח"ל, מגלן, גולני ויהלום. החיילים הגיעו יחד עם 20 מלווים ומתנדבים מבתי החולים.

במהלך האירוע, שכלל ארוחת ערב, שיחקו המשתתפים במשקפי VR וצפו בהופעת סטנד-אפ של גיא הוכמן.

עוד כתבות

אוניית הכלא וורנון סי. ביין באי רייקרס, ב־2022 / צילום: Reuters, TNS/ABACA

אוניית כלא מארה"ב: הפתרון היצירתי שנבחן עבור אסירי הנוח'בה

בשירות בתי הסוהר אמרו כי מאז המלחמה נקלטו כ־5,000 אסירים ביטחוניים, וכי בקרוב לא יוכלו לקלוט עוד בשל מחסור במקום ● אחד הפתרונות שנבדקו: הבאתה של אוניית כלא מארה"ב שיצאה מכלל שימוש בשנה שעברה ● במדינת ניו יורק, עם זאת, רמזו שהדבר אינו אפשרי

מגדלי לנדמרק בתל אביב / הדמיה: עמרי אמסלם

אחרי 20 שנה: קרן פיטנגו עוזבת את הרצליה לטובת תל אביב

קרן ההון סיכון הוותיקה שכרה 1,400 מ"ר במגדלי לנדמרק שהחלו להתאכלס לאחרונה בשרונה ● הערכות: תעזוב את המשרדים במגדלי אקרשטיין בהרצליה פיתוח שבהם שכנה יותר מ-20 שנה

נסראללה מוקרן על המסך בלבנון / צילום: ap, Hussein Malla

המסר יוצא הדופן של ארה"ב לחיזבאללה בדרך למלחמה נרחבת

בוושינגטון סבורים שישראל תבצע מהלך גדול בתוך לבנון בשבועות הקרובים ● בעזה מדווחים: אחותו של הנייה נהרגה בתקיפות צה"ל ברצועה ● הרמטכ"ל הדגיש בהערכת מצב ברפיח: "עצם השליטה בציר פילדלפי משמעותית" • בלינקן לגלנט: לנקוט צעדים נוספים כדי להגן על עובדים הומניטריים בעזה ולספק סיוע לרצועה • מטוסי קרב תקפו תשתית טרור בשימוש המערך האווירי של חיזבאללה • עדכונים בולטים 

איור: גיל ג'יבלי

מה צפוי השבוע במט"ח? בעיקר תלוי אם תהיה הסלמה בצפון

לאחר שבוע סוער בזירה הביטחונית, השקל צנח לרמה של 3.76 מטבעות לדולר ● אירועים נוספים יכולים להביא לפיחות מתמשך של השקל לאור פעילות של המשקיעים הזרים ● אבל בטווח הרחוק המומחים אופטימיים

שי גרינברג / צילום: ענבל מרמרי

3,000 שקל לגנרטור: הביקושים מזנקים, ולא רק בצפון הארץ

החששות המתמשכים מהתפתחות הלחימה בצפון הביאו לעלייה חדה בביקושים לגנרטורים ולתחנות כוח חשמליות בימים האחרונים

פרויקט ב.ס.ר. בפתח תקווה / צילום: יח''צ

"החגיגה הסתיימה": תחום הנדל"ן שמדשדש אפילו בחלק מתל אביב

מומחי מעלות S&P בניתוח מיוחד לגלובס על מצבו של הנדל"ן המניב בתקופה הנוכחית ● על הירידות בתפוסה ובדמי השכירות, על היציבות של התחום - וגם על הסיבות לכך שבישראל לא רואים בינתיים ירידות שיערוך משמעותיות על נכסים מניבים, בניגוד למתרחש מעבר לים

בנימין נתניהו ואבי שמחון / צילום: עמוס בן גרשום-לע''מ

"מכירת חיסול": נתניהו ויועצו הכלכלי דוחפים למבצע שחרור "רווחים כלואים"

שר האוצר הציג בפני הנהלת המשרד בקשה מטעם אבי שמחון ובתמיכת נתניהו, לצאת למבצע שחרור "רווחים כלואים" כדי לתמרץ חברות לחלק דיבידנד תמורת מס מופחת ● לפי שמחון, המהלך יזרים 20 מיליארד שקל למדינה ויסייע מול הגירעון ● בדרג המקצועי טוענים: "מכירת חיסול"

אלוף במיל' עמוס גלעד / צילום: שלומי יוסף

הבכיר שבטוח: אלו הטעויות של נתניהו בניהול המלחמה

האלוף במיל' עמוס גלעד, ראש המכון למדיניות ולאסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן ולשעבר מתאם פעולות הממשלה בשטחים, סבור כי רה"מ חוזר על אותן טעויות בהתנהלותו מול ארה"ב, טוען שחיסול חמאס הוא אפשרי, ומודאג מהמתרחש בצפון: "אני מתחיל לחשוב שנתניהו דוחף אותנו לעימות צבאי עם חיזבאללה בלי שאנחנו מוכנים"

מפקד צבא ארה"ב חשף את הסיבה העיקרית שבגללה מלחמה עם חיזבאללה מסוכנת לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: הסיבה שארה"ב מזהירה שלא תוכן להגן היטב על ישראל במלחמה עם חיזבאללה, ספינות רוסיות עוקבות אחרי הצוללת החדשה של ישראל, ובאירופה מאשימים את עיריית בריסל בכניעה לאנטישמיות ● כותרות העיתונים בעולם

מחנה הפליטים אל־האול, שאליו פונו משפחות מאזורים שהיו בשליטת דאעש / צילום: ap, Baderkhan Ahmad)

כשתשומת הלב העולמית מופנית לישראל ולאוקראינה: דאעש מרים ראש בסוריה

ארגון הטרור פרוס כיום במדבר הסורי, ומתחילת השנה מתקפותיו נגד משטר אסד עולות מדרגה ● מומחים מגדירים את פעילות דאעש כניצול של חוסר היציבות באזור ● ומה עושה ארה"ב?

עובדי חברת היילו / צילום: Hailo

שבבי בינה מלאכותית והגנת סייבר לרכב: האם ענף האוטו־טק הישראלי מתעורר?

המשקיעים הגלובליים איבדו בשנים האחרונות עניין באוטו־טק הישראלי, ששקע בתרדמה ממושכת, אבל החל לאחרונה לשדר אותות התעוררות ● במרכז התנועה המתחדשת נמצאת חברת שבבים לבינה מלאכותית, שעשויה לייצר את "הנפקת העשור", וחברות סייבר לרכב

דגן לוין, איגוד התעשייה הקיבוצית / צילום: יעל שנער

פרויקט החוסן של איגוד התעשייה הקיבוצית מסייע לעובדים בקו האש

באיגוד התעשייה הקיבוצית מובילים פרויקט טיפולים אישיים וקבוצתיים לעובדי 70 מפעלים בצפון ובדרום ● מנכ"ל האיגוד: "האנרגיות של כולם נשחקות. אנחנו זקוקים לתיקצוב, זה המנוף לשיקום" ● ישראל מתגייסת

תרגיל של צבא גרמניה עם צבא ליטא חודש שעבר / צילום: ap, Mindaugas Kulbis

תקציבי הביטחון של החברות בברית נאט"ו זינקו מסיבה עיקרית אחת

המנהיגים האירופיים בכוננות: 20 מדינות מהאיחוד עמדו ביעד תקציבי הביטחון של נאט"ו - לעומת שש בלבד לפני מלחמת רוסיה–אוקראינה ● מדובר בשיעורים זניחים ביחס לתקציבי העתק של פוטין

תושבים יוצאים ומבלים בישראל. תחזית אופטימית של בנק אוף אמריקה / צילום: טלי בוגדנובסקי

מתי הריבית תתחיל לרדת? התחזית האופטימית למשק

בנק אוף אמריקה, אחד הבנקים הגדולים בעולם, פרסם את התחזית החצי־שנתית שלו לכלכלה העולמית, ובה התייחסות לישראל ● הוא צופה התאוששות הדרגתית בצמיחת המשק והתמתנות איטית באינפלציה ● ומה אם תתפתח מלחמה בצפון? לתרחיש הזה התחזיות לא ערוכות

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת ● השקל נחלש קלות מול המטבעות הזרים ● בלידר שוקי הון מסבירים כיצד מחירי ההובלה הימית צפויים להשפיע על האינפלציה בישראל ● במיטב מעריכים כי קיים סיכון בהשקעה בשוק המניות היפני ● ביוליוס בר חיוביים לגבי אגרות החוב הממשלתיות בהודו ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה

שאול גולדשטיין מנכ''ל חברת נגה / צילום: ענבל מרמרי

המנכ"ל שהתריע מפני הפסקת חשמל ממושכת בדרך להדחה

בגין התבטאויותיו בנוגע להיערכות רשת החשמל למלחמה, דן היום דירקטוריון נגה בהדחת המנכ"ל שאול גולדשטיין ● כזכור, בכנס המכון למחקרי ביטחון לאומי בשדרות טען גולדשטיין כי: "אחרי 72 שעות בלי חשמל בישראל, אי-אפשר יהיה לגור כאן"

תקיפה של חיזבאללה בצפון. פגיעת טיל בתחנת כוח גדולה עלולה לשתק את רשת החשמל הארצית / צילום: כב״ה צפון

המומחים מאשרים: משק החשמל בישראל לא מוכן למלחמה ממושכת

מנכ"ל החברה לניהול מערכת החשמל הותקף לאחר שהזהיר כי "אחרי 72 שעות בלי חשמל אי אפשר יהיה לגור בישראל" בטענה שהאמירה "מנותקת מהמציאות" ● אך במגזר הפרטי מסכימים: הייצור הריכוזי ומיעוט תחנות הכוח הופכים את המדינה לפגיעה במיוחד ● הפתרונות: אגירת אנרגיה, יותר מתקנים סולאריים ורשתות חשמל זעירות שיהפכו כל בניין ל"אי אנרגטי"

טראמפ, נתניהו וביידן / צילום: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, Lolita Baldor, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בין נתניהו לצ'רצ'יל: איך ישפיע ביקור ראש הממשלה הישראלי על הבחירות בארה"ב?

זה מה שאמר צ'רצ'יל לרוזוולט באמבטיה של הבית הלבן, ב־1941 ● נתניהו הזכיר את צ'רצ'יל בסרטונו, אבל הוא בניגוד למנהיג הבריטי, מעדיף את המעמד של "פצצה מתקתקת" ● בארה"ב נעים בין תדהמה לחרדה מהתנהלות זו

ג'יין פרייזר, מנכ''לית סיטיבנק / צילום: ap, Andrew Harnik

מה עושה החטיבה המסתורית של סיטיבנק, שמניבה לו מחצית מהרווחים

יום המשקיעים של סיטיבנק התמקד בחטיבת השירותים, שעומדת זמן רב בצללים של כמעט כל פעילות, מכרטיסי אשראי ועד מסחר באג"ח ● היא משרתת כ־5,000 מהחברות הגדולות בעולם

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

פרשת סלייס: רשות שוק ההון ביצעה ביקורת בסוכנות פינברט

במסגרת חקירה שמבצעת רשות שוק ההון בפרשת חברת הגמל סלייס, בוצעה ביקורת בסוכנות פינברט ● במכתב ששלחה פינברט לממונה על שוק ההון, מבקשת הסוכנות להשעות את ההליך בטענה ל"שיקולים זרים מצד הרשות"