גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקשיים המשפטיים של זוגות ידועים בציבור נערמים

פסיקות שניתנו לאחרונה מערערות על מצבם של הידועים בציבור, ולכל הפחות מציבות את זכויותיהם בסימן שאלה ● זוגות רבים נדרשים להוכיח את הסטטוס שלהם בפני רשויות כדי לקבל זכויות שנשואים מקבלים אוטומטית, כמו הנחה בארנונה, וכדי למצות אותן הם נתקלים בחומת בירוקרטיה: "הכול תלוי בפקיד שנופלים עליו"

הקשיים של זוגות ידועים בציבור בדרך להכרה / איור: גיל ג'יבלי
הקשיים של זוגות ידועים בציבור בדרך להכרה / איור: גיל ג'יבלי

בית המשפט העליון נתן לאחרונה פסק דין שלא הכיר בבני זוג שהתגוררו יחד במשך שנה וחצי ואף עמדו להתחתן, כידועים בציבור, לצורך קבלת כספי קצבת תלויים מהביטוח בעקבות מות האישה בתאונת דרכים.

כך, לאחר שנים של מגמה הפוכה, פסק הדין צמצם את ההגדרה של ידועים בציבור, והצטרף לפסיקות אחרות המעידות על הקשיים של זוגות שבחרו לא להינשא, בדרך להכרה ולמיצוי זכויותיהם.

הפסיקה שמטלטלת את מוסד הידועים בציבור: ההשלכות והמשמעות
פסק דין תקדימי של העליון מצמצם את הגדרת הידועים בציבור
העליון קבע: כך יתחלק מעתה הרכוש של ידועים בציבור

דרך חתחתים

מוסד הידועים בציבור שהתפתח בישראל נועד להחליף את מוסד הנישואים, עבור אלה שלא מעוניינים או לא יכולים להתחתן במדינה המחייבת נישואים לפי הדין הדתי בלבד דרך מוסדות הדת. אלה כוללים מנועי חיתון לפי הרבנות, בשל יהדותם, או את קהילת הלהט"ב.

חוק יחסי ממון מסדיר את חלוקת הרכוש בין בני זוג נשואים, אך הוא לא חל על ידועים בציבור. לידועים בציבור נקבע כלל משפטי בפסיקה הקובע כי אם הוכח הקשר הזוגי, קיימת "חזקת השיתוף" - אך במקרה של פרידה יש להוכיח כי בני הזוג התכוונו לכך וניהלו חיי שיתוף.

החוק לא קובע הגדרה לידועים בציבור, והפסיקה עיצבה את הכללים, כאשר במקרים של מחלוקת השופטים מנסים להתחקות אחר כוונת בני הזוג - האם התכוונו לנהל מערכת יחסים בעלת השלכות משפטיות הכוללת זכויות וחובות כמו בנישואים.

כמה זמן הזוג ביחד? הם יש להם ילדים או רכוש משותף? אלה רק חלק מהשאלות שנבחנות. המחוקק לא קבע את פרק הזמן הנדרש כדי שהזוג יוכר כידועים בציבור. במשרד המשפטים ניסו לקדם בעבר תיקון לחוק הירושה שיגדיר לשם כך את הידועים בציבור, אך המהלך נעצר.

החשיבות של ההגדרה רבה, שכן הזכויות של הצדדים ביניהם וכלפי צדדים שלישיים יוכרעו בהתאם. כך במקרים של פרידה, מוות וזכויות במהלך ניהול הקשר.

עו"ד הילה גפן־שפיץ, דוקטורנטית בפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר־אילן, עורכת בשנים האחרונות מחקר, בהנחיית פרופ' שחר ליפשיץ וד"ר שירי רגב־מסלם, על חסמים בירוקרטיים בהם נתקלים ידועים בציבור, ובמסגרתו היא מראיינת זוגות.

"הם נדרשים להוכיח כל הזמן את המצב העובדתי שלהם, שהם מנהלים חיי משפחה", מספרת גפן־שפיץ. "עולה שיש פער גדול בין התפיסה הציבורית והשיח האקדמי, שמוסד הידועים בציבור הוא כמו מוסד הנשואים - לבין הדין".

כך למשל היא מתארת שבמס הכנסה, מבלי להיכנס לשאלה אם זה מיטיב או לא עם הזוגות, רק איש ואשתו מוכרים. ההגדרה של בן זוג לא כוללת ידועים בציבור. גם בהגירה לחו"ל אין אפשרות לקבל ויזה מכוח מעמד בן זוג. ארה"ב למשל לא מכירה בידועים בציבור, ולכן בן הזוג לא יקבל ויזה בשל היותו בן זוג.

מעבר לפער בדין, גפן־שפיץ מסבירה כי היא מצאה פער בין התאוריה לשטח. "בתאוריה הזכויות שוות, אבל כדי למצות את הזכויות בפועל, הזוגות צריכים לעבור הליכים בירוקרטיים מפרכים, והם תלויים בשאלה על איזה פקיד ייפלו באותו היום. יש זוגות שמתקשים לקבל את ההכרה בביטוח לאומי או מהעיריות לצורכי הנחה בארנונה.

"הזוגות מתארים חוויות משפילות ופגיעה בפרטיות וכן דרישות משתנות שנכרכות בעלויות כלכליות. מבקשים מהם תמונות מטיולים בחו"ל כדי להוכיח שהם בני זוג, או לצרף את ההסכם ממון באופן הפוגע בפרטיות".

בנוסף, היא מתארת כי מצב שבו הכרה על־ידי מוסד אחד לא מבטיחה הכרה במוסד אחר. "הבעיה המרכזית היא האישור אד־הוק. הכרה במוסד אחד לא פוטרת מהצורך לקבל הכרה במוסד אחר. הם יכולים להידחות על־ידי חלק מהמוסדות. גם מבחינת הראיות שצריך להמציא, היית חושבת שתצהיר בפני עורך דין יספיק לכל הרשויות, אבל אין ודאות. אם הכירו בך במשרד השיכון, לא בטוח שיכירו בביטוח לאומי או על־ידי עיריית ירושלים". המצב מוביל גם לפגיעה באוכלוסיות מוחלשות שאין להן נגישות וזמן לארגן תצהירים.

למרות הקשיים, גפן־שפיץ מספרת כי הזוגות הדגישו את דבקותם בהחלטה שלא להתחתן.

בעיות בגיל השלישי

לדברי עו"ד לירן שוובר־קידר, מנהלת היחידה המשפטית במרכז הֲוָיָה מבית ישראל חופשית, העורכים תצהירי ידועים בציבור, "היום הזכויות השוו מבחינת הרשויות בין נשואים לידועים. ההבדל הוא שנשואים לא צריכים להוכיח את הנישואים, וידועים בציבור כן צריכים להוכיח".

היא מספרת על הבעיה בגיל השלישי, כשאחד מבני הזוג הולך לעולמו. "בן הזוג הנותר בחיים זכאי לקבל קצבת שארים מהמוסד לביטוח לאומי ופנסיית שארים מקרן הפנסיה, בין אם יצא לפנסיה ובין אם לא". אם הזוג לא עשה הסכם, הם צריכים להוכיח את הקשר. "הם צריכים לאסוף תמונות, לדבר עם הילדים של בן הזוג שנפטר, להגיש תביעה לבית הדין. כל ההליך לא נעים כשבן הזוג התאלמן הרגע".

לדבריה, בסוף הם יקבלו את הזכויות אבל יעברו דרך חתחתים אם לא יסדירו את המעמד שלהם. "אלה לא זכויות שהולכות לאף אדם אחר".

החניה שזיכתה בזכויות

מיכל גבע, מנהלת מרכז הֲוָיָה, נמצאת בעצמה בזוגיות כידועה בציבור כבר 15 שנים, עם שלושה ילדים. היא משתפת: "אנו נתקלים לפעמים בגופים המבקשים דרישות דרקוניות או בלתי אפשריות, מסמכים שעלותם אלפי שקלים או שיש בהם פרטים אישיים שלא כולם רוצים לחשוף - כמו למשל הסכם ממון. ואז מדובר באפליה".

גבע מוסיפה כי "גופים לפעמים מבקשים הסכמים שעלותם אלפי שקלים, אישורי בית משפט או נוטריון או אישור מביטוח לאומי, שאומנם לא עולה כסף, אך ביטוח לאומי לא מחויב לבדוק בקשות של זוגות אם אין להם תביעה בביטוח לאומי. למה לא להסתפק בתצהיר חתום על־ידי עורך דין?".

שלושה סיפורים יוצאי דופן של זוגות, שחלקם הגיעו למערכת המשפטית להכרעה, ממחישים את הקשיים בהם נתקלים זוגות בארץ.

1 המקרה הראשון הוא של בני זוג בפרק ב', שניהלו זוגיות משנות ה־60 לחייהם במשך 38 שנים. לשניים יש ילדים מנישואים קודמים, נכדים ונינים. הם בחרו שלא להתחתן והתגוררו בדירות שונות, שלה ושלו, עד שעברו לבית אבות, עליו שילמו באופן שווה.

בעת שבן הזוג היה בן 98 והאישה בת 87, היחסים עלו על שרטון, והשניים נפרדו. בעת הפרידה הגבר היה בעלים של שלוש דירות, והאישה החזיקה בדירה. האישה הגישה תביעה לבית המשפט לחלוקת רכוש אחרי פרידתם. היא ביקשה לקבל מחצית מהרכוש של בן זוגה, שנצבר בתקופת החיים המשותפים, בתור הידועה בציבור וכמי שחיה עמו עשרות שנים.

"אין ספק שהם היו ידועים בציבור", אומרת עו"ד ליאת שקלרז, שייצגה יחד עם עו"ד דנה תירוש את האיש שחגג השנה 100. "בית המשפט לענייני משפחה קבע שהם ידועים בציבור, אבל אין להם שיתוף בנכסים. החריג בפסק הדין הוא שבית המשפט קבע שאחרי 30 שנה אין חזקת שיתוף. אם הם היו נשואים, היא הייתה מקבלת מחצית מהרכוש שלו שנצבר בתקופת החיים המשותפים".

2 הסיפור השני הוא של בני זוג בשנות ה־30 לחייהם, שחיו יחד ארבע שנים בדירה שכורה. האישה למדה באוניברסיטה, והגבר נרשם לחדר הכושר. על־מנת להשתמש בחניה לטובת הגעתו לחדר כושר, בן הזוג חתם על מסמך בו הוא מצהיר שהשניים ידועים בציבור.

כשהשניים נפרדו בתום ארבע שנות זוגיות, האישה הגישה תביעה לקבל מחצית מהזכויות הסוציאליות שלו - את קרן ההשתלמות והפנסיה שצבר בשנות הזוגיות. בית המשפט ביקש ראיה אובייקטיבית, והאישה הציגה את ההצהרה שניתנה לאוניברסיטה לטובת השימוש בחניה. ההליך הסתיים בסופו של יום בפשרה, במסגרתה קיבלה האישה מחצית מהזכויות הסוציאליות של הגבר.

עו"ד ליאת שקלרז, שייצגה עם עו"ד דנה תירוש, מסבירה כי גם פה "אם הם היו נשואים, היא הייתה מקבלת אוטומטית חצי. לפעמים אנשים לא חושבים על מסמכים שהם חותמים, ויש להם משמעות גדולה והשפעה על זכויות אחרות".

3 מקרה אחר המדגים את הקשיים הם זוג שהתחתן והביא לעולם שלושה ילדים - כאשר הגבר כהן. לימים הם החליטו שהם לא מסוגלים לחיות יחד, והתגרשו ברבנות. בשלב מאוחר יותר בני הזוג חזרו לחיות יחד, אך נותרו גרושים.

עו"ד אירית רוזנבלום, מייסדת "משפחה חדשה", מסבירה כי במקרה של הזוג הזה, "בגלל שאין נישואים, אז אין זכויות. הם לא יכולים להתחתן, כי היא גרושה, והוא כהן. לכן היא לא זכאית לזכויות הפנסיוניות, לצוואה, לביטוח לאומי כקצבת שארים. פניתי לביטוח הלאומי כדי שהאישה תוכל ליהנות מהזכויות אחרי שהגבר ילך לעולמו. בתחילה הערימו קשיים, אבל בסוף ביטוח לאומי קיבלו את הטיעון והחזיר להם את הזכויות".

מה הפתרון?

בשל הצורך בהסדרת המעמד של ידועים בציבור, התפתחו יוזמות שונות במהלך השנים. כך, ארגון "משפחה חדשה" הוותיק שהקימה עו"ד רוזנבלום עוסק במתן תעודת זוגיות למי שבחרו שלא להתחתן או לא יכולים להתחתן. תעודת הזוגיות מאפשרת להם ליהנות מזכויות בדומה לזוג נשוי. למשל הזכות להשתתף בהגרלות משרד השיכון, טיפולי פריון, זכויות פנסיוניות, פטורים ממס כמו העברת זכויות במקרקעין.

"רוב האנשים שמתחתנים אצלי הם אנשים ששום מגבלה לא חלה עליהם. הם יכולים לקום מחר בבוקר ולהירשם לרבנות, והם בחרו שלא", מספרת רוזנבלום. "הם בחרו כך מהנימוק הפשוט - הם רוצים לתת תוקף לאהבה שלהם. ברגע שאתה הולך להירשם במוסד רשמי של מדינת ישראל, אז לה יש סמכות לבדוק אותך".

אירית רוזנבלום, מייסדת ארגון משפחה חדשה / צילום: רמי זרנגר

מרכז הֲוָיָה של תנועת ישראל חופשית מקדם חופש בחירה בנישואים על־ידי יצירת חלופה לרבנות. המרכז עורך טקסי נישואים אזרחיים ותצהיר "חיים משותפים" המעיד על זוג כידועים בציבור. הֲוָיָה הוקמה בעקבות העלייה מברית־המועצות בשנות ה־90, בשל המכשולים שהרבנות הציבה ועדיין מציבה לאזרחים שנדרשים להוכיח את יהדותם כדי להינשא.

"ידועים בציבור זכאים לכל הזכויות והחובות כנשואים, כל עוד הם הוכיחו שהם ידועים בציבור. חברות הביטוח משתפות פעולה עם ידועים בציבור על בסיס תצהיר, הסכם או טקס", מסבירה עו"ד שוובר־קידר.

במרכז מנומדין למשפט יהודי ודמוקרטי באוניברסיטת בר־אילן יחד עם מכון הרטמן מציעים כי המדינה תערוך רישום ידועים בציבור. פרופ' שחר ליפשיץ, יועץ במחלקת לקוחות פרטיים והעברות בן־דוריות במשרד פישר (FBC), שעומד בראש המרכז ועמד בראש קבוצת המחקר בעניין, מסביר כי מרשם כזה נדרש כדי לאפשר לבני זוג החיים ללא נישואים לשקף את המחויבות האזרחית שנטלו על עצמם ולזכות בזכויות האזרחיות המגיעות להם על־פי דין.

פרופ' שחר ליפשיץ / צילום: נעם פיינר

"המרשם יחסוך מבני זוג את הצורך המייגע להוכיח את מעמדם הזוגי בפני רשויות שונות המערימות עליהם כיום קשיים. מנגד, מרשם כזה יאפשר לסנן בין בני זוג שאינם רוצים או יכולים להינשא בנישואים דתיים אך מעוניינים במחויבות אזרחית, לבין כאלה שאינם מעוניינים במיסוד הקשר כלל".

עוד כתבות

ועדת החוקה 18.6.24- החוק לבחירת רבני ערים / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

הדיון על חוק הרבנים: ראש עיריית אשקלון - "חקיקה מטומטמת. נרצחו לי אנשים בעיר"

הבוקר מתקיים דיון בחוק השנוי במחלוקת אך חברי הכנסת של הליכוד מסרבים לתמוך ● הלחץ מצד ש"ס ובעיקר יושב ראש המפלגה אריה דרעי הוא כבד ביותר והוא מאיים בפירוק הממשלה ● בהיעדר רוב לקואליציה: ההצבעה על חוק הרבנים לא תתקיים היום

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות באירופה; מדד קאק הצרפתי עולה ב-0.3%

מדד דאקס עולה ב-0.4% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי ● בנק אוף אמריקה: שוק הנפט העולמי מוצף ומחירי הנפט נמצאים בסיכון ● אנליסטים נותנים למיקרוסופט מחיר יעד של 550 דולר, 22% יותר ממחיר המניה כעת ● מגדל ניהול תיקי השקעות: הבחירות בארה"ב טובות לשווקים ● יוליוס בר: המטבע היפני יחלש מול הדולר ויגיע ל-160 ין לדולר

מתחם העין בגבעתיים / צילום: תמר מצפי

הדיירים במתחם הלוהט של גבעתיים בחרו יזם: מי הזוכים?

למעלה מ-17 חברות התמודדו במכרז לפרויקט פינוי-בינוי במתחם "העין" בגבעתיים ● החברות הזוכות הן שותפות בין "אנשי העיר" מקבוצת רוטשטיין יחד עם חברת לוינשטיין ● מה צפוי לכלול הפרויקט?

'מתחם טרה' בתל אביב / הדמיה: ישר אדריכלים

פרויקט הענק בלב ת"א יחכה: תחנת רכבת חדשה צפויה לעכב את הקמת מגדלי טרה

הוועדה לתשתיות לאומיות קבעה כי מחלף השלום הוא המיקום המיטבי לתחנה, אך היעדר הקרקעות באזור יחייב "נגיסה" בשטחי המתחם ודחייה של הקמת המגדלים ● חשש בענף שלחצים שיפעילו היזמים יובילו להחלטה על הקמת תחנה שכלל לא תעזור לווסת את העומסים

ארבעה חטופים הוחזקו בשתי דירות סמוכות בתוך מחנה הפליטים נוסייראת. אחד מהשומרים היה עיתונאי אל-ג'זירה פעיל חמאס / צילום: ap, Jehad Alshrafi

חטופים בבית השכן: WSJ חושף את הסוד האפל של המשפחה העזתית

משפחת אל-ג'מאל הייתה מוכרת במחנה הפליטים נוסייראת כמקורבת לחמאס ● אך מעט מאוד אנשים ידעו על כך שבחדר קטן וחשוך בדירתם, הם החזיקו את החטופים הישראלים שכוחות ישראלים מיוחדים חילצו

פעילים פרו־פלסטיניים חוסמים בגופם את הגישה למפעל Instro Precision, במרץ האחרון / צילום: Reuters, Martin Pope / SOPA Images

בריטניה: פעילים פרו-פלסטינים פרצו והשחיתו מפעל השייך לאלביט

פעילים פרו־פלסטינים מארגון בשם Palestine Action תיעדו עצמם פורצים למפעל של חברת Instro Precision בבריטניה, תוך כדי שהשחיתו ציוד ושברו דלתות ● החברה הפכה ליעד להפגנות בחודשים האחרונים, כאשר מאות מפגינים נהגו לפקוד את המקום ולחסום את הגישה למפעל

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

ישראל זיו בטוח: זה יהיה העיתוי הנכון למלחמה בצפון

האלוף במיל' ישראל זיו מתייחס בראיון לגלובס ללקחים מאסון הנגמ"ש, הסכנה שבן גביר מציב להמשך המלחמה והאם ניתן להימנע ממלחמה גם בצפון ● "במלחמת התשה, לישראל יש הרבה יותר מה להפסיד מאשר לבנון. אז צריך לעשות כל מאמץ כרגע לא להיכנס או לא להיגרר לתוך מלחמה"

תקיפה של צה''ל בגבול לבנון / צילום: ap

צה"ל מאשר: חוסל פעיל מרכזי ביחידת הרקטות של חיזבאללה

המבצע ברפיח נמשך: צה"ל השתלט על שכונת NPK שנחשבת ל"לב הפועם" במעוז הטרור, עשרות מחבלים חוסלו • חיזבאללה הודיע על מותו של פעיל הארגון, שחוסל בתקיפת רכב באזור צור • בצל ההסלמה בצפון: נתניהו והרצוג נפגשו עם השליח המיוחד של נשיא ארה"ב, עמוס הוכשטיין • רה"מ ביטל את קבינט המלחמה • עדכונים שוטפים

ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק / צילום: Shutterstock

אמברגו סמוי? המדינה שחתכה בחדות ובחשאי את אספקת הנשק לישראל

אף שבריטניה טוענת כי תמשיך לספק נשק לישראל, נתונים חשאיים שפורסמו ברויטרס מראים כי היקף היצוא ירד למיליון דולר בלבד לציוד הגנתי - שפל של 13 שנה

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

לראשונה לאחר יומיים: אזעקות בגליל המערבי בעקבות חדירת כלי טיס עוין

אחרי קרוב ל-60 שעות של שקט, התרעות הופעלו בכמה יישובים בגליל המערבי. לא ידוע על נזק או על נפגעים • פרסום ראשון: אחרי הביקורות - רה"מ הזמין לפגישה את משפחות החטופים שנרצחו בשבי • השליח האמריקני עמוס הוכשטיין בביקורו בלבנון: "אנחנו עוברים זמנים קשים • עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; ברודקום עלתה ב-5%, גיימסטופ צללה ב-12%

הנאסד"ק קופץ בכ-1% ● מדד קאק התאושש לאחר ירידה של 6% בשבוע שעבר, הירידה הגדולה ביותר שלו בשנתיים ● קתי ווד: מניית טסלה תוכפל פי 15 עד 2029 ● מיטב: למרות השיאים במדדים העיקריים, רוב המניות בארה"ב נחלשו ומשקפות הרעה כלכלית, מומלץ להקטין חשיפה ● בנק לאומי: צפויה התהדקות של שוק הנפט, הגידול בביקוש יעלה על ההיצע

הוספת ממ''ד לבניין בראשון לציון במסגרת תמ''א 38 / צילום: Shutterstock

השכן השתמש בתשתית של הדירה שמעליו. מה קבע ביהמ"ש?

בעלי דירה בנו ממ"ד, והדייר מלמטה השתמש ביסודות שלו כדי להרחיב את דירתו º כך עקרון "עשיית עושר ולא במשפט" הוביל לקבלת פיצוי

מאגר הגז ''תמר'' / צילום: יח''צ

שנתיים מאז החלה לפעול: 6 מיליארד שקל נצברו בקרן העושר

רשות המסים פרסמה היום תחזית מעודכנת של גביית היטל בגין רווחי נפט ורווחי יתר ממשאבי טבע בשנים הבאות: התחזית לגביית היטל רווחי נפט וגז עד שנת 2033 גדלה ל-55-72 מיליארד דולר, במקום 45-53 מיליארד דולר עפ"י התחזית הקודמת

קלע דוד / צילום: דוברות משרד הביטחון

יותר טילים, פחות מל"טים: איזה נשק מכרו בתעשיות הביטחוניות בשנה החולפת?

משרד הביטחון הודיע כי בשנת 2023 התעשיות הביטחוניות שברו שיא וחתמו על חוזים חדשים בסך כ־13.073 מיליארד דולר ● זו השנה השלישית ברציפות שבה נקבע שיא ● מערכות ההגנה האווירית היוו 36% מהיקף העסקאות, ומנגד נרשמה ירידה ניכרת בתחום המל"טים והרחפנים

צלחות לויין - גילת לווינים / צילום: תמר מצפי

גילת תשלם עד רבע מיליארד דולר עבור חברה בתחום האינטרנט בטיסות

חברת רשתות הלוויין מישראל תשלם 98 מיליון דולר עם השלמת העסקה, והיתרה בכפוף לאבני דרך

צילומים: AP-Ludovic Marin, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בחירות בזק בצרפת: ההחלטה שמחקה בשבוע 240 מיליארד אירו מהבורסה בפריז

ההימור של עמנואל מקרון ללכת לבחירות עד סוף החודש מעורר חשש בקרב משקיעים, שרואים אפשרות לממשלת ימין או שמאל פופוליסטי בצרפת, ולעימות מתמשך בין הנשיא לפרלמנט ● כתוצאה מהירידות, לונדון שוב הבורסה הגדולה ביותר באירופה ● מה עומד מאחורי המהלך?

מירב כהן, יש עתיד / צילום: יח''צ

האם אברך שיעזוב את הכולל יפסיד מכך יותר מ-5,000 שקל?

כמה יעלה לאברך לצאת מהכולל ולהשתלב בחברה? תלוי לאן הוא ילך ● המשרוקית של גלובס

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

קריסת הקונספציה המתנגדת להנפקת מניות נחותות הצבעה

בשנים האחרונות, רגולטורים ובורסות שונות בעולם, הסירו את התנגדותם להנפקה ומסחר במניות נחותות הצבעה ● בישראל, הנפקת מניות נחותות הצבעה אסורה על פי החוק - יחד עם זאת, לאחרונה, הוצע להתיר מסחר בבורסה בת"א במניות נחותות הרשומות למסחר בבורסות "מוכרות" זרות

מסעדות יהודיות בברלין נאלצות לסגור שעריהן וזו הסיבה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האזהרה של הגנרל שהוביל את המלחמה האמריקאית באפגניסטן, ה-BBC מסקר באופן מוטה את המלחמה בצפון, הסעודים מתרשמים מהכלכלה הישראלית ומסעדות יהודיות בברלין נסגרות בגלל אנטישמיות • כותרות העיתונים בעולם 

חודש חיובי בקרנות ההשתלמות / אילוסטרציה: Shutterstock

קרן ההשתלמות שהשיגה תשואה דו ספרתית מתחילת השנה, ומי אחרונה בטבלה?

קרנות ההשתלמות רשמו תשואה ממוצעת במסלול הכללי של 1.3%, ו-2.4% במסלול המנייתי ● לאחר שנתיים של ביצועים חלשים, אלטשולר שחם מובילה מתחילת השנה בכל המסלולים ● הצמדה למדד S&P 500 היוותה עוגן של יציבות למול התנודתיות בבורסה המקומית