סין בונה שותפויות לקראת מה שעלול להיות המלחמה הבאה

התמנון הסיני בוחש בכל ושולח זרועות של שיתופי פעולה למדינות רבות וחזקות בעולם • נפט, סחר ושיקולים אסטרטגיים מובאים בחשבון בניסיון להתעצם • ובסבך החזיתות סין לא מסירה עיניים מטייוואן, והאיום מרחף מעל ראשה: אם תעז להכריז על עצמאות, סין תתקוף בכל העוצמה • גלובס ממפה את המדינות שסין חברה אליהן ואת אלה שהיא שמה על הכוונת חזית סין-טייוואן, פרויקט מיוחד

הצבא העממי של סין / צילום: ap, Heng Sinith (עיבוד תמונה)
הצבא העממי של סין / צילום: ap, Heng Sinith (עיבוד תמונה)

1רוסיה

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ניצל את השתתפותו השבוע בפורום הביטחוני "שנגרי־לה" בסינגפור כדי לעסוק בסיוע הסיני לרוסיה. לטענתו, למודיעין האוקראיני יש הוכחות כי אמל"ח רוסי מכיל רכיבים מתוצרת סין. "הסיוע הסיני לרוסיה יוביל להתארכות המלחמה", קבע הנשיא. רוסיה היא ספקית גז טבעי משמעותית של סין, ובשנת 2023 סיפקה לה דרך צינור "הכוח של סיביר" היקף אדיר של 22.7 BCM (מיליארד מטרים מעוקבים), ששווה כמעט לכלל ההפקה הישראלית השנתית. עם זאת, השבוע פורסם ב"פיינשל טיימס" כי המגעים בין ולדימיר פוטין למקבילו שי ג'ינפינג להקמת צינור "הכוח של סיביר 2" הושהו. זאת בגין דרישה סינית לתמחור גז בדומה למחיר שמעניקה רוסיה לשוק המקומי, ונוכח הסכמת בייג'ינג להתחייב לרכוש רק כמות מוגבלת של גז.

פרויקט מיוחד | המים במצרי טייוואן מתחממים שוב: סין מגבירה את הלחץ על המדינה המשוסעת 
פרויקט מיוחד | לוחמי האיים החדשים של אמריקה מתכוננים לעימות במרחק יריקה מטייוואן

2 פקיסטן

המדינה שברשותה 170 ראשי קרב גרעיניים, כך לפי הערכת מכון סטקהולם למחקרי שלום (SIPRI), מהווה יעד משמעותי של שי ג'ינפינג בתחומים שונים. זה בא לידי ביטוי באספקת מטוסי קרב מדגם J-31 מהדור החמישי שצפויה ב־2026, וכן בתפקידה של חברת COPHC הסינית כמפעילת נמל גוואדר מאז 2016.

3 חמאס

סין היא בעלת זכות הווטו היחידה במועצת הביטחון של האו"ם שעומדת לצד חמאס מאז פרוץ המלחמה. 11 ימים בלבד לאחר 7 באוקטובר, ניסתה סין בתור הנשיאה התורנית של מועצת הביטחון לקדם החלטה שתקרא להפסקת אש, ותמנע תמרון קרקעי ישראלי. ארה"ב הטילה וטו, ומאז עמדותיהם של שי ג'ינפינג וג'ו ביידן בנוגע למלחמה הלכו והתרחקו.

4 איראן

מערכת היחסים של טהרן ובייג'ינג נשענת על שתי רגליים: הסלידה מארה"ב ותפקידה של איראן כספקית נפט של סין. סין היא יבואנית הזהב השחור הגדולה בעולם ולפי הערכות, כ־10% מהתצרוכת שלה מגיעה מאיראן, תוך צביעת המקור כמדינות שונות כמו מלזיה ואיחוד האמירויות. איראן אמנם זעמה השבוע על סין בגין הכרתה בריבונות אמירותית בשלושה איים שבמחלוקת במפרץ הפרסי, אבל ספק אם זה ישפיע משמעותית על היחסים ביניהן.

5 עיראק

עשר חברות סיניות זכו לאחרונה במיזמים לחיפוש נפט וגז בעיראק מתוך מכרז שכלל 21 פרויקטים, בזמן שחברות אמריקאיות מודרו לחלוטין. בבייג'ינג משקיעים בעיראק, בהיותה ספקית הנפט השלישית שלה מבחינת היקפים. האספקות הללו מעוגנות מאז 2019 בחוזה עיראקי עם חברות סיניות למשך 20 שנה, לאספקת 100 אלף חביות נפט ביום.

6 אפריקה

מנתונים רשמיים של סין עולה, כי היקף ההשקעות של בייג'ינג באפריקה צמחו מ־75 מיליון דולר ב־2003 ל־5 מיליארד דולר ב־2021. המכון לנושאי אסיה באוניברסיטת גריפית' באוסטרליה פרסם לאחרונה כי היקף ההשקעות הסיניות החדשות באפריקה זינקו ב־114%. עיקר תשומת הלב הסינית באפריקה, קובע הדוח, מופנה כעת למינרלים שנדרשים למעבר העולמי לאנרגיות מתחדשות.

7 המורדים החות'ים

מערכת היחסים הקרובה של סין עם איראן מועילה לבייג'ינג גם מול שליחיהם של משטר האייתוללות. לאחר שענקית הספנות קוסקו החליטה לא לשוט לישראל, לכאורה ללא "הוראה מגבוה", במרץ דווח בסוכנות הידיעות בלומברג כי המורדים החות'ים הודיעו לסין ולרוסיה כי ספינותיהן יכולות לשוט דרך הים האדום ומפרץ עדן מבלי שיותקפו. צעד שכזה מעניק לחברות הספנות משתי המדינות יתרונות גדולים בחיסכון בעלויות ובקיצור שרשראות האספקה מול המתחרות בשוק.

8 מקסיקו

המדינה שבה נבחרה השבוע נשיאה יהודיה, קלאודיה שיינבאום, מהווה בשנים האחרונות כלי סיני במאבק בארה"ב דרך החצר האחורית. נוכח המכסים שמטילה וושינגטון על מכוניות סיניות, יצרנית הרכב הסינית BYD, שנמנעת מפעילות ישירה בארה"ב, מתכננת הקמת מרכזים במקסיקו. לפי דיווח ב"פורצ'ן", בעקבות זאת ממשל ביידן בוחן הגבלות גם על חלקי חילוף שמקורם בסין.

9 אמריקה הלטינית

השיטה הסינית למתן הלוואות וביצוע חכירות של נכסים אסטרטגיים בעולם במסגרת תוכנית "החגורה והדרך" היא מוכרת. אולם אחד הנתונים המפתיעים הוא שמתוך היקף ההלוואות שנתנה סין בשנים 2021-2005, כ־24% היו לאמריקה הלטינית. כך לפי מכון FDI. לצורך ההשוואה, ההלוואות למדינות אפריקה היו 23%. בה בעת, סין מיצבה עצמה בשנים האחרונות כיצואנית הסחורות הבכירה לאמריקה הלטינית וכשותפת הסחר השנייה בהיקפה, לאחר ארה"ב.

10 ישראל

ממשלות נתניהו לאורך שנים הלכו והתקרבו לסין, כולל במתן הזיכיון להפעלת נמל המפרץ לחברת SIPG הסינית. לולא מתקפת חמאס, נתניהו היה צפוי עוד ב־2023 לבקר בבייג'ינג. אולם, מאז השתנתה התנהלות הממשל הסיני ללא היכר, ביקור כמובן לא היה, סין הפכה לאחת מהניציות הבולטות נגד ישראל ואף ננקטו צעדים חריגים, בהם החלטת ענקית הספנות הסינית קוסקו לא לשוט לישראל בצל איומי החות'ים, כפי שנחשף בגלובס.

11 הודו

היריבה הגדולה ביותר, תרתי משמע, של סין במרחב. הודו עקפה את סין בשנה שעברה וכבשה את המקום הראשון בטבלת המדינות המאוכלסות ביותר בעולם. הטריטוריה המזרחית של הודו, איי אנדמן וניקובר, שוכנים צפונית לנתיב השיט האסטרטגי - מיצר מלאקה. המרחק בין האיים לבין סין הוא כאלף ק"מ בלבד, וכפי שמדינות רבות במרחב חוששות מבייג'ינג, כך גם הממשל בניו דלהי. זו הסיבה המרכזית להשקעה הנרחבת של נרנדרה מודי בהתעצמות הצי ההודי, כולל באמצעות טכנולוגיות ואמצעים מתוצרת ישראל.

12 ארה"ב

החזית בין ארה"ב לסין מורכבת וענפה, ואם בעבר היא התמקדה בהתחמשות, בין היתר, היום קו ההגנה האמריקאי מול סין תקיף הרבה יותר. כך, למשל מתכננת ארה"ב להטיל מכסים חדשים על מוצרים המגיעים מסין, בראשם כלי רכב חשמליים, מוצרים הקשורים באנרגיה סולארית ושבבים. לארה"ב יש גם רשימה שחורה של יצואניות סיניות, שעל כל ארגוני הביטחון במדינה נאסר לעשות שימוש במוצריהן. זאת, מחשש להעברת מידע מסווג באמצעות רחפנים וכן חשש מפרצות אבטחת מידע. בתווך, ארה"ב חוברת ליריבה של סין, טייוואן, ומכינה את כוחותיה ליום בו סין תחליט לתקוף באי הקטן.