גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הזמרת ששרה כל הדרך אל הבנק, ואף עשויה לעכב את הורדת הריבית בבריטניה

המופע המצליח של הזמרת האמריקאית טיילור סוויפט, The Eras Tour, עשוי להוסיף כמיליארד ליש"ט לכלכלה הבריטית ● זוכת הגראמי, שידועה כ"מטלטלת כלכלות" בכל מקום שכף רגלה דורכת, צפויה להביא לעלייה באינפלציה בבריטניה באוגוסט ולשבש את התוכניות של הבנק המרכזי במדינה

טיילור סוויפט בהופעה בפריז / צילום: Associated Press, Lewis Joly
טיילור סוויפט בהופעה בפריז / צילום: Associated Press, Lewis Joly

הזמרת האמריקאית המצליחה טיילור סוויפט, שנחשבת לאחת הזמרות ששברה כל הישג מוזיקלי, זוקפת לזכותה כעת עוד הישג: המופע המצליח שלה, The Eras Tour, עשוי לעכב את הורדת הריבית של הבנק המרכזי של אנגליה, כך טוענים אנליסטים. 

השיעור הכלכלי שחברות המדיה יכולות ללמוד מטיילור סוויפט
על הקשר בין ההחלטה של סוני להטמיע AI והסרט החדש על יוצר החבובות
על ממזרים בתרבות הפופולרית ובפסיקת בית המשפט העליון

לא ניתן להסיק מכך שסוויפט מתעמקת באופן אישי בהשפעות כלכליות כאלו או אחרות על הריבית בשלל המדינות בהן היא מתארחת, אך מנתונים שמרוכזים בגופים הכלכליים הסוקרים השפעות כאלו בהחלט ניתן לומר שהיא "מטלטלת כלכלות", כאשר כף רגלה נוחתת בערים השונות בעולם.

על מנת להבין את התופעה, יש לקחת בחשבון כי ההילולה הצרכנית סביב ההופעות של סוויפט לא מסתכמת רק ברכישת הכרטיסים להופעה או במזון ומשקאות במתחם עצמו, אלא היא כוללת שורה ארוכה של רכישות נגזרות של תיירות ענפה בעיר המארחת: מכרטיסי הטיסה, דרך מקומות לינה וכלה בקניות בחנויות המקומיות. ההשפעה הכלכלית של הזמרת שנולדה בפנסילבניה חוצה גבולות ופוליטיקאים ממדינות רבות חושקים שזוכת הגראמי לשנה זו תדרוך בארצם על מנת ליהנות מאותו סחרור צרכני. רק על מנת לסבר את האוזן, הסבב הגלובלי שלה שהחל בחודש מרץ אשתקד, צפוי להיות הרווחי בהיסטוריה עם הכנסות שמוערכות במיליארד דולר. 

ההשפעה הכלכלית של מסע ההופעות על האינפלציה הבריטית

סיבוב ההופעות העדכני שלה כעת באנגליה עשוי להשפיע כאמור על הכלכלה במדינה ועל האינפלציה. כך למשל בנק ההשקעות TD Securities טוען כי מאות אלפי מעריציה המסורים, הקרויים "סוויפטיז", המתכוונים להציף את לונדון באוגוסט הקרוב, על מנת לראות אותה בגודל טבעי, עשויים לגרום לתגובת שרשרת שתביא להעלאות מחירים ועלייה באינפלציה, שבפועל תדחה הורדת ריבית אפשרית בספטמבר. 

"אנחנו עדיין צופים הורדה של הריבית של הבנק המרכזי של אנגליה באוגוסט, אבל נתוני האינפלציה לאותו חודש עשויים להשאיר את ה-MPC (ועדת המדיניות המוניטרית, א"ה) בהמתנה בחודש ספטמבר", מציינים אסטרטג המאקרו של הבנק, לוקאס קרישן, וראש אסטרטגיית המאקרו העולמית שלו, ג'יימס רוסיטר. על פי התחזיות, הבנק המרכזי של אנגליה צפוי להוריד בקרוב את ריבית הבנק משיא שעמד על 5.25%, הרמה הגבוה ביותר זה 16 שנים. 

סיבוב ההופעות עשוי להוסיף כמיליארד ליש"ט לכלכלה הבריטית

ההשפעה הכלכלית של מסע ההופעות של סוויפט הניבה ויצרה מונחים המשלבים את שמה של הזמרת לצד התופעה הכלכלית. מונחים כמו Swiftflation ו-Swiftonomics נוצרו על מנת להתייחס לעלייה בהוצאות על שירותים כמו בתי מלון, טיסות ומסעדות סביב ההופעות המתוכננות.  

לפי בנק ברקליס, סיבוב ההופעות בבריטניה עשוי להוסיף לא פחות ממיליארד לירות שטרלינג (4.7 מיליארד שקל) לכלכלה הבריטית. באדינבורו שבסקוטלנד, שם כבר הופיעה, מציינים כי סך ההוצאות הנלוות של באי ההופעה הגיעו לסכום מוערך של 77 מיליון ליש"ט (98 מיליון דולר) עבור הכלכלה המקומית. סוויפט מתוכננת להופיע גם בקרדיף, וויילס ולונדון בהמשך החודש. בעוד שהתאריך של סוויפט בקרדיף עשוי לחפוף ליום פרסום מדד האינפלציה ביוני, האנליסטים אומרים שההשפעה צפויה להיות מינימלית בהתחשב בגודלה הקטן יחסית של העיר.

הבנק המרכזי של אנגליה יכנס ישיבה ביום חמישי הבא, כדי לתת את החלטתו לגבי הריבית האחרונה שלו ולספק את תחזיתו לגבי המסלול העתידי של האינפלציה. בכל מקרה, סוויפט תמשיך לשיר כל הדרך אל הבנק ולאסוף הישגים בולטים בקריירה שלה לאחר שכבר זכתה להיות האמן הצעיר ביותר אשר זכה בפרס הגראמי עד היום. בנוסף, היא זכתה השנה בפעם הרביעית  בקטגוריית "אלבום השנה" והפכה לשיאנית הזכיות בקטגוריה. 

"אינפלציית הליבה" של שבדיה נוסקת

ההשפעה של סוויפט לא נבלמת בבריטניה אלא מתרחשת גם בשבדיה שם שיעור "אינפלציית הליבה" (אינפלציה בניכוי מחירי הסחורות, לרבות אנרגיה ומזון - שני ענפים תזזיתיים המושפעים מתנודות היצע נסיבתיים, א"ה), עלה באופן בלתי צפוי כאשר מעריצי הזמרת שהציפו את בירת המדינה שטוקהולם תרמו לעלייה במחירי השירותים. 

מדד מחירים לצרכן עלה לפי נתונים שפרסמה הלשכה הסטטיסטית של שבדיה ביום שישי האחרון ב-3%. זו למעשה הפעם הראשונה מזה יותר משנה שבה "אינפלציית הליבה" מואצת. התוצאה, שמגיעה בעיקר מעלייה רחבה במחירי השירותים - הייתה גבוהה מההערכה החציונית של 2.6% בסקר של בלומברג מניתוחי האנליסטים, וכן מתחזית הבנק המרכזי שעמד על 2.9%. 

גם כאן, כמו באנגליה, חלק מהעלייה יכולה להיות מוסברת בעלייה במחירי הלינה, שכן ההופעה משכה אליה קהל של כ-180 אלף בשלוש הופעות שונות. יש כמובן לקחת בחשבון גם את נתוני האירוויזיון שהתקיים בחודש מאי בעיר מאלמו ומשך אליו מספר רב של מבקרים לעיר הממוקמת בדרום המדינה.

עוד כתבות

מלמטה בכיוון השעון:  מסכים של שיאומי, סוני ו־LG / צילום: יח''צ

עד 7,000 שקל: מסכי הטלוויזיה החדשים בשוק

לקראת השלבים המתקדמים במשחקי היורו, ולקראת האולימפיאדה, בדקנו מהם מסכי הטלוויזיה שהחברות השונות בשוק מציעות ● רובן מתהדרות ביכולות בינה מלאכותית לצד פיצ'רים ייחודיים

אבישי קרואני / צילום: גיא הכט

מנהל ההשקעות שמאמין: המניה הלוהטת של וול סטריט בדרך לתיקון

אבישי קרואני, מנכ"ל פעילים ניהול תיקים, צופה כי ענקית השבבים שמנייתה לא עוצרת "תסבול מתיקון משמעותי במוקדם או במאוחר", ולכן מעדיף לחפש הזדמנויות במניות שאיבדו גובה כמו סיילספורס ● כחובב אקסטרים הוא מציע למשקיעים "לחפש את הסיכונים מחוץ לשוק ההון"

תחנת הכוח אורות רבין בחדרה / צילום: ap, Dan Balilty

בכיר לשעבר במשרד האנרגיה מגבה את מנכ"ל נגה: "אין מספיק כושר ייצור"

בכיר לשעבר במשרד האנרגיה מתייחס לסערה סביב מוכנות משק החשמל למלחמה ומגבה את מנכ"ל נגה שאול גולדשטיין, שנשקלת הדחתו: "הוא צודק, גם אם היה יכול להתבטא אחרת" ● יו"ר נגה, סמי תורג'מן, התייחס לראשונה לסוגיה בוועידה השנתית לאנרגיה ולכלכלה: "לא סותמים לאף אחד את הפה, אבל צריך לדעת איך מביעים את הדעות"

מסאיושי סאן, מנכ''ל סופטבנק / צילום: ap, Eugene Hoshiko

סופטבנק פספסה את הזינוק של אנבידיה, אבל יש חברה שהיא מאמינה בה אפילו יותר

באסיפת בעלי המניות השנתית של קבוצת סופטבנק בטוקיו, נזכר המנכ"ל מסאיושי סאן באחת הטעויות הגדולות של החברה: מכירת מניות אנבידיה ● אבל מניית שבבים אחרת בה משקיעה סופטבנק מניבה לה תשואה יפה, וסאן אף אמר: "הייתי בוחר בה מול אנבידיה ללא היסוס"

אוהדים גרמנים במשחק מול שווייץ באיצטדיון בפרנקפורט / צילום: Reuters, Tom Weller

כמו ב–2006: בגרמניה מקווים שהצלחה ביורו תאותת שהמשבר הכלכלי מאחוריה

טורניר אליפות אירופה בכדורגל בגרמניה מחזיר אותה אל התקוות והשמחה של המונדיאל הראשון שנערך במדינה המאוחדת, ב-2006, שהביא איתו שגשוג וצמיחה כלכלית ● הפעם המצב קצת יותר מורכב: האינפלציה שחקה חסכונות, הכלכלה מדשדשת, והימין הקיצוני הולך ומתחזק

עובד באתר בנייה / צילום: Shutterstock

עובדי בניין מחו"ל החלו להגיע - והבלאגן חוגג: "עובדים שאין להם קשר לאירוע; הפסדים שלא נגמרים"

בדיון בוועדה המיוחדת לעובדים זרים בכנסת נטען כי רבים מהעובדים שהגיעו לארץ אינם כשירים לעבודה בבניין • תאגידי כוח אדם להבאת העובדים טוענים כי הם מפסידים עשרות אלפי שקלים ביום

דורי נאוי ושחר אושרי, חברת האחים נאוי / צילום: איל יצהר

מהלך חריג בשוק ההון: בנק ישראל פנה ורשות ני"ע הובילה לביטול גיוס חוב של אחים נאוי

חברת האשראי החוץ בנקאי השלימה ביום שני גיוס ניירות ערך מסחריים שתמורתו הסתכמה ב-101 מיליון שקל ● אבל החברה מבטלת את הגיוס ותחזיר את הכסף לנושים, זאת על רקע מחלוקת משפטית שהתגלעה בנוגע לסוגיית חוק הבנקאות ● בנק ישראל: "החברה אינה מפוקחת לעניין הלימות הון ונזילות, היא איננה רשאית להנפיק ניירות ערך מסחריים סחירים ללא רישיון של תאגיד בנקאי

בנימין נתניהו ואבי שמחון / צילום: עמוס בן גרשום-לע''מ

"מכירת חיסול": נתניהו ויועצו הכלכלי דוחפים למבצע שחרור "רווחים כלואים"

שר האוצר הציג בפני הנהלת המשרד בקשה מטעם אבי שמחון ובתמיכת נתניהו, לצאת למבצע שחרור "רווחים כלואים" כדי לתמרץ חברות לחלק דיבידנד תמורת מס מופחת ● לפי שמחון, המהלך יזרים 20 מיליארד שקל למדינה ויסייע מול הגירעון ● בדרג המקצועי טוענים: "מכירת חיסול"

הקאן פידאן, שר החוץ הטורקי / צילום: ap, Bilal Hussein

טורקיה לצד חיזבאללה: "קפריסין מסייעת לישראל במלחמה בעזה"

טורקיה מצטרפת לטענות של נסראללה נגד קפריסין: שר החוץ הקאן פידאן אמר כי "כל העת מתבצעות משם טיסות מודיעין וטיסות צבאיות לעזה" ● פידאן אף פיזר האשמות בנוגע ליוון, ואיים: "עצתנו ליוונים היא להתרחק מהעניינים האלה, כי כשאתה מעורב במלחמות המתמשכות במזרח התיכון, האש תבוא ותמצא אותך"

שכונת בת גלים בחיפה / צילום: Shutterstock

מתחם פינוי-בינוי ליד הים בחיפה משך עשרות חברות. מי זכו?

בשכונת בת גלים בחיפה מתוכנן פינוי-בינוי, במסגרתו יבנו בין 900-1,000 דירות חדשות במקום 300 הדירות הישנות ● כמה מהחברות הגדולות ביותר בשוק התמודדו על הפרויקט ● הדיירים יקבלו תמורות גבוהות: תוספת של 25 מ"ר לשטח הדירה, מרפסת וחניה

רחפן לוכד כטב''ם באמצעות רשת במהלך הדגמת מוצר בארה''ב / צילום: Reuters, Stephen Lam

טכנולוגיית יירוט הרחפנים הרוסית החדשה שקיימת גם בישראל

רוסיה השיקה את מערכת "נטקומט", שמיירטת כטב"מים באמצעות שיגור רשת לעברם ומיועדת במיוחד להתמודדות מול הרחפנים של צבא אוקראינה ● בעוד שהמערכת הרוסית רחוקה מלהיות תקדים עולמי, הייחודיות שלה נעוצה ביכולת להתקין אותה כמעט על כל רחפן אפשרי ● חברת רובוטיכאן הישראלית יצרה רחפן בעל יכולות דומות

אלוף במיל' עמוס גלעד / צילום: שלומי יוסף

הבכיר שבטוח: אלו הטעויות של נתניהו בניהול המלחמה

האלוף במיל' עמוס גלעד, ראש המכון למדיניות ולאסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן ולשעבר מתאם פעולות הממשלה בשטחים, סבור כי רה"מ חוזר על אותן טעויות בהתנהלותו מול ארה"ב, טוען שחיסול חמאס הוא אפשרי, ומודאג מהמתרחש בצפון: "אני מתחיל לחשוב שנתניהו דוחף אותנו לעימות צבאי עם חיזבאללה בלי שאנחנו מוכנים"

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

הסדר עם רשות המסים: טבע תשלם מס של 750 מיליון דולר

טבע הגיעה להסכם מול רשות המסים, לפיו תשלם את שומות המס על השנים 2020-2008 ● עיקר המחלוקת היה רווחים שהחברה התייחסה אליהם כפטורים ממס לפי חוק עידוד השקעות הון, אך שלגישת רשות המסים חל עליהם מס

מנכ''ל פריון, טל יעקובסון / צילום: אוהד דיין

ההכנסות ירדו: פריון מפטרת 6% מכח האדם

פעילות חטיבת החיפוש הצטמצמה באופן משמעותי בחודשים האחרונים על רקע מהלכיה של מיקרוסופט ● רוב העובדים שיעזבו הם מישראל ● תהליך ההתייעלות נועד לאפשר לחברה להתמקד במנועי הצמיחה המרכזיים שלה

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

צה"ל: החטוף רס"ם מחמד אלאטרש נרצח ב-7 באוקטובר

התיעוד הקשה ממתקפת 7 באוקטובר פורסם לבקשת המשפחות. בסרטון נראים כהן, לוי וגולדברג-פולין מובלים פצועים לקול צהלות מחבלי חמאס בטנדר בדרכם לשבי בעזה • צה"ל: החטוף רס"ם מחמד אלאטרש נרצח ב-7 באוקטובר וגופתו מוחזקת בעזה • הרמטכ"ל הרצי הלוי: "קרובים להכרעה ברפיח" • גלנט לשליח המיוחד של ביידן למזה"ת: "מעבר לשלב ג' בעזה ישפיע על כל הגזרות" • נ"ט נורה למרגליות והתפוצץ בשטח פתוח, שריפה פרצה במקום • עדכונים שוטפים

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

הכוכבת של וול סטריט מחקה 430 מיליארד ד' תוך שלושה ימים. אלו הסיבות

ענקית השבבים אנבידיה כבשה בשבוע שעבר את המקום הראשון בקרב החברות הנסחרות במונחי שווי שוק ● עם זאת, בשלושת ימי המסחר האחרונים המניה צללה בכ-12% ● מה עומד מאחורי הירידות, והאם הן צפויות להימשך?

מגישות התוכנית the view / צילום: יח''צ

פינה אצל ג'יי לנו: כך משתלבות חברות הטק הישראליות בשוק הטלוויזיה העולמי

עוגת הפרסום הקטנה בארץ מחייבת את המשרדים לחפש מקורות הכנסה נוספים, כמו עבודה עם חברות ישראליות בארה"ב ובבריטניה ● מה שעובד למקאן ת"א ולאדלר־חומסקי בתחום הדיגיטל, עושה יהושע TBWA עם חברת התוכן השיווקי אינסייד, שפותחת כעת סניף בניו יורק

כבר כיום היוונים עובדים את מספר השעות הרב ביותר באיחוד האירופי / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

נגד המגמה האירופית: ביוון חוזרים לעבוד שישה ימים בשבוע

לדברי שר העבודה היווני, המהלך נובע בעיקר ממצוקת כוח האדם המיומן במדינה, ובמיוחד בעבודות הדורשות נוכחות מסביב לשעון ● כבר כיום היוונים עובדים את מספר השעות הרב ביותר באיחוד האירופי

תושבי ברצלונה מפגינים נגד התיירות ההמונית (יוני) / צילום: ap, Emilio Morenatti

ברצלונה החליטה לאסור דירות airbnb בעיר. האם אירופה תלך בעקבותיה?

חקיקה חדשה שעיריית ברצלונה מקדמת תאפשר לה לא לחדש רישיונות להשכרת דירות לטווח קצר ● הסיבה למהלך: עשרות מיליוני תיירים מקפיצים את מחירי השכירות ודוחקים את המקומיים ● באירופה מתמודדים עם אתגרים דומים, אך טרם ננקט צעד כה דרסטי

מפעל לייצור סוללות לית'יום לכלי רכב חשמליים / צילום: Shutterstock

במדינה אירופית קטנה: הפרויקט שיעזור למערב להשתחרר מסין

מיזם כריית הליתיום בעמק ג'אדאר בסרביה קיבל אור ירוק - על אף החששות הסביבתיים ומאבק התושבים המקומיים ● המכרה צפוי לספק 17% מהליתיום הנדרש לכלי רכב חשמליים באירופה