שוק הנדל"ן מוסיף לזנק: היקף המשכנתאות בחודש מאי - הגבוה מאז ספטמבר 2022

בחודש מאי, נלקחו משכנתאות בהיקף של 7.8 מיליארד שקל - עלייה של 19% בהשוואה לחודש המקביל בשנה שעברה • נראה כי במהלך החודש, בוצעו משכנתאות על עסקאות שנידחו עקב חג הפסח, אולם עדיין, המגמה מראה על עלייה בהיקפי העסקאות

היקף המשכנתאות זינק / אילוסטרציה: Unsplash
היקף המשכנתאות זינק / אילוסטרציה: Unsplash

נתונים חלקיים של חודש מאי מתחום המשכנתאות, אותם פרסם היום (א') בנק ישראל, מורים על המשך הגידול בהיקפי משכנתאות שנלקחים בשוק. בחודש מאי, נלקחו משכנתאות בהיקף של 7.8 מיליארד שקל - ההיקף הגדול ביותר מאז ספטמבר 2022. נתונים אלה מיוחסים, חלקית, לדחיית עסקאות מחודש אפריל, בו חלה חופשת הפסח, אך גם להמשך העלייה בשוק הדירות.

אריק מירובסקי, פרשנות | עוד 110 אלף שקל לדירה: האזור שהוביל בעליות המחירים
מכירות הדירות זינקו באפריל; ואיזו עיר חזרה לראש הרשימה?

"שוק הדירות של היום מזכיר לי את השוק בזמן מלחמת ההתשה הנשכחת, שנערכה מיד אחרי מלחמת ששת הימים. באותם ימים, החיים בארץ התנהלו כרגיל, בעוד שבתעלת סואץ, התנהלה לחימה קשה, בה נהרגו מאות חיילים. היום, אנחנו רואים בחלק מהמדינה עצירה מוחלטת בעסקאות, בעוד שבחלקים אחרים השוק כמעט חזר לימים רגילים", מספר ראש ההתמחות במימון נדל"ן בבית הספר למינהל עסקים באוניברסיטה העברית בירושלים, ד"ר יאיר דוכין.

בהשוואת נתוני המשכנתאות שנלקחו בחודש מאי הנוכחי לעומת חודשי מאי בשנים שעברו, עולה כי בהשוואה לחודש מאי 2023, היקף המשכנתאות עלה ב-19%, אך בהשוואה למאי 2022, הוא ירד ב-35%.

מספרים אלה ממחישים את העובדה ששנת 2023 בשוק הדירות הייתה שנה חלשה במיוחד, וליתר דיוק - השנה עם מספר העסקאות הנמוך ביותר מאז 2022. מצד שני, 2024 היא שנה טובה בהרבה מקודמתה; אך בהשוואה לשנים אחרות - היא עדיין לא יכולה להיחשב כשנה טובה מבחינת מכירת דירות.

נתוני בנק ישראל על המשכנתאות מקדימים את הנתונים של הגורמים האחרים הפועלים בענף - הלמ"ס והכלכלן הראשי באוצר - אך הם נותנים מושג טוב למדי על המתרחש. מכל הסקירות, ניתן להסיק כי שוק הדירות מאופיין בהתאוששות משמעותית, אך הוא רחוק בשיעור של כ-15% מהיקפי שוק ממוצעים רב־שנתיים.

יש לציין כי הנתונים שפרסם בנק ישראל היום הם נתונים חלקיים, שאינם מפרטים היקפי משכנתאות שנלקחו מצד המגזרים השונים הפועלים בשוק - רוכשי דירות בשוק החופשי, משקיעים, ורוכשי דירות מסובסדות.