גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החברות הבינלאומיות מתרחקות מישראל: צניחה חדה במחקרים הקליניים

ועדה מייעצת של ה-FDA, אישרה תרופה של של אלי לילי לטיפול באלצהיימר ● פרופ' סיגל סדצקי, מצטרפת לחברת הסטארט אפ בריאה (Briya) ● וגם: ב-2023 חברות השקיעו במחקרים בישראל את הסכום הנמוך ביותר שנמדד מאז 2014

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ירידה של 37% במחקרים הקליניים של חברות בינלאומיות בישראל ב-2023 

משרד הבריאות פרסם את הדוח השנתי בעניין הניסויים הקליניים שביצעו חברות בינלאומיות בישראל. הניסויים מהווים בשנים האחרונות עשרות אחוזים מהכנסות בתי החולים. בנוסף הם חיוניים כדי להביא למטופלים את הטכנולוגיות העדכניות ביותר, ואף משמעותיים לשמירה על מעמדם הבינלאומי של הרופאים הישראלים ולהכשרתם בשימוש במוצרים החדשים ביותר.

אך החדשות בדוח אינן טובות. בשנת 2022 נרשמו הכנסות של 818 מיליון שקל לבתי החולים בישראל מניסויים קליניים, וב-2023 - רק 518 מיליון. מלבד המלחמה ברבעון הרביעי של השנה הקודמת, והרפורמה המשפטית, השינוי נבע גם מירידה כלל עולמית בהשקעה בתחום הביומד בשנה זו.

הסכום שנמדד ב-2023 הוא הנמוך ביותר מאז 2014. אך המגמה השלילית החלה כבר ב-2022, אז חלה ירידה של 15% בהכנסות לעומת 2021 - שהייתה שנת שיא בתחום ההתקשרויות לניסויים קליניים. השנים 2020-2021 אופיינו בפעילות שיא בתחום הביומד העולמי, ובישראל הן היו מוצלחות במיוחד בתחום הניסויים הקליניים, בזכות שיתופי הפעולה ייחודיים בתחום מחלת הקורונה. המיצוב של מערכת הבריאות הישראלית כמקור מוצלח למידע רפואי בעקבות הטיפול שלה במגיפת הקורונה, עזר למשוך ניסויים קליניים גם בתחומים אחרים. אך כאמור בשנת 2022 הקסם הזה כבר התחיל לדעוך, וב-2023 המצב החמיר עוד יותר.

ב-2023, בית החולים שרשם את ההכנסה הגבוהה ביותר ממחקרים קליניים הוא שיבא, שהוביל את הטבלה גם ב-2022, רמב"ם הגיע למקום השני, בילינסון בשלישי, ואילו איכילוב נמצא ב-2023 במקום ה-5 בלבד לאחר שהוביל את הטבלה ב-2021. 

חברת מרק האמריקאית (MSD) מובילה בפער את טבלת החברות המשקיעות במחקרים קליניים בישראל בשלוש השנים האחרונות. עם זאת, גם השקעתה של מרק פחתה בחצי (כ-60 מיליון שקל לעומת 121 מיליון ב-2022). חברות נוספות בצמרת הטבלה הן אבווי, אסטרהזנקה, יאנסן, אלי לילי, ג'ננטק (רוש), נוברטיס, פייזר ואמג'ן.

במסמך מצויינים גם הרופאים המקבלים את התקציבים הגבוהים ביותר. בראש הטבלה עומדת האונקולוגית ד"ר רוני שפירא פרומר משיבא, שהובילה ב-2023 עשרה מחקרים בתקציב כולל של 9.4 מיליון שקל, אחריה פרופ' מיכאל שכטר מתחום הלב בשיבא, האונקולוגית ד"ר אביבית פאר מרמב"ם, ד"ר הילה מגן נתיב, מתחום ההמטו-אונקולוגיה משיבא ופרופ' סולומון שטמר מתחום האונקולוגיה בביילינסון. 

רופאים רבים הביעו חשש כי התמשכות המלחמה והמעמד הפוליטי של ישראל בעולם יובילו חברות בינלאומיות להפסיק לבצע ניסויים קליניים בישראל. עדיין אין נתונים לגבי 2024, אך בתי החולים מדווחים על מגמת שיפור לעומת הרבעון האחרון של 2023, לפחות במחצית הראשונה של השנה.

זוכרים את אקסימו? היא הגיעה למכירות של 120 מיליון דולר

בעלי המניות לשעבר של חברת המכשור הרפואי אקסימו, קיבלו תשלום נוסף של 20 מיליון דולר במסגרת עסקת מכירת החברה ל-AngioDynamics , שנחתמה ב-2019. כך נודע ל"גלובס". בכך עולה סכום האקזיט הכולל ל-66 מיליון דולר. משמעות תשלום אבן הדרך הזו היא כי הכנסותיה של אנג'יודיינמיקס מהמוצר של אקסימו הגיעו ל-120 מיליון דולר.

אקסימו הוקמה ב-2012 ביוזמת קרן אקסלמד בניהולו של ד"ר אורי גייגר, בתוך חממת אינטנסיב בניהולה של קרן פרגרין. יזמי החברה הם אילן בן אורי, ד"ר יוסי מונצ'ר ויואל צבר, שניהל את החברה וממשיך היום לנהל אותה כחטיבה ישראלית בתוך אנג'יודיינמיקס, המעסיקה בארץ עשרות עובדים.

משקיעים נוספים בחברה שיהנו מן הסכום הנוסף שהתקבל הם ארקין אחזקות, טל קפיטל, רמי ליפמן, קרן AMIT שהקים המיליארדר אלפרד מאן והטכניון. אקסלמד השקיעה בחברה רק כ-2 מיליון דולר, והיא מרווחת פי 10 על השקעתה.

אקסימו פיתחה מכשיר לייזר לטיפול בחסימות בכלי דם בגפיים. היא התחרתה במוצר של פיליפס והציעה גרסה קטנה וניידת יותר של המוצר, המאפשרת גם זמן עבודה קצר יותר. עד היום טופלו במוצר כ-100,000 בני אדם.

הצלחה ליורוג'ן במוצר לסרטן שלפוחית השתן

חברת  יורוג'ן  הישראלית-אמריקאית הנסחרת בנאסד"ק, הודיעה בסוף השבוע שעבר על תוצאות טובות נוספות מן הניסוי שלה בסרטן שלפוחית השתן. בעקבות זאת עלתה מניית יורוג'ן ב-44% והחברה נסחרת לפי שווי של 693 מיליון דולר.

ניסוי זה הוא השני של החברה בטיפול בסרטן שלפוחית השתן. ניסוי ATLAS אליו יצאה ב-2021 הסתיים באכזבה כאשר התוצאות בסילוק הגידול היו דומות לאלה של קבוצת הביקורת. אך בהמשך הסתבר כי בזרוע הניסוי ישנן פחות חזרות של הגידול אחרי הצלחת הטיפול. לכן הוחלט לערוך ניסוי רק בקבוצות עם סרטן קשה יותר, שכבר חזר פעם אחת. בניסוי הנוכחי, ENVISION, הסתבר כי הגידול נעלם אחרי שלושה חודשים אצל 79% מהמטופלים, ובקרב 82% מאלה, הגידול לא חזר גם 12 חודשים לאחר הטיפול. הניסוי היה ללא קבוצת ביקורת, אך התוצאות היו טובות מן הציפיות של השוק ולכן המניה עלתה.

יורוג'ן מעריכה את השוק הפוטנציאלי למוצר ב-5 מיליארד דולר, ומאמינה כי המוצר שלה יכול להתקבל כקו ראשון לטיפול במחלה. היא מאמינה כי תשלים את הגשת בקשת האישור למוצר ברבעון השלישי של 2024, וכי תקבל תשובה בתחילת 2025.

לחברה כבר יש מוצר בשוק, לטיפול בסרטן בדרכי השתן העליונות, והוא רשם ב-2023 הכנסות של 82 מיליון דולר, אך מוצר זה מאויים על ידי גרסה גנרית של טבע, שצפויה להגיע לשוק בשנים הקרובות. באותה הטכנולוגיה פיתחה החברה את המוצר השני שלה, לטיפול בסרטן בשלפוחית השתן, שוק גדול משמעותית מן הנוכחי בו היא פועלת, שבו הפטנט תקף על 2030.

התפקיד החדש של פרופ' סיגל סדצקי

פרופ' סיגל סדצקי, הזכורה לרוב הציבור מתפקידה כראש שירותי בריאות הציבור בתחילת תקופת הקורונה, מצטרפת בימים אלה לחברת הסטארט אפ בריאה (Briya), כסמנכ"לית אפידמיולוגיה ראשית. בריאה מתמחה בתחום הנגשת מידע רפואי לצרכי מחקר, נושא אותו מכירה סדצקי מעבודתה בתחום המחקר האפידמיולוגי. היום היא פרופ' לאפדמיולוגיה, באוניברסיטת תל אביב.

בריאה עוזרת לבתי החולים ומוסדות רפואיים כמו קופות חולים ומרפאות בתהליכי קטלוג וארגון מידע רפואי, באופן שמוודה את איכות המידע, תוך קיצור הזמן הדרוש לביצוע המחקר, וזאת בין היתר על ידי הסתמכות על טכנולוגיית בלוקצ'יין.

החברה גייסה בספטמבר האחרון 11.5 מיליון דולר, ועד היום גייסה סכום כולל של 17 מיליון דולר. את הגיוס הובילה קרן Team8, יחד עם משקיעים כמוInsight Partners , Amiti Ventures , Innocare Health Investments וקרן ג'ורג קייזר. החברה הוקמה על ידי דוד לזרסון וגיא טיש.

הוועדה המייעצת של ה-FDA אמרה כן לתרופה לאלצהיימר

ועדה מייעצת שכינס ברגע האחרון ה-FDA, מנהל המזון והתרופות של ארה"ב, כדי לדון בתרופה דוננמאב של אלי לילי  לטיפול באלצהיימר, הצביעה 10 בעד ורק 1 נגד למען אישור התרופה. כעת צפוי ה-FDA לאשר את התרופה לשיווק תוך כמה חודשים, והיא תצטרף לתרופה לקמבי של ביוג'ן ואסאי, שכבר נמצאת בשוק ופועלת נגד אלצהיימר באופן המנגנון של הפחתת פלאק עמילואידי במוח של המטופלים.

בשבוע שעבר סיפרנו כאן במדור לקראת הדיון בתרופה, כי השוק בעיקרון אופטימי לגבי הצבעת הוועדה, אך בכל זאת כמה דחיות באישור המוצר וכמה מקרי מוות שנקשרו לשימוש בתרופה, עלולים לסכן את ההחלטה. בסופו של דבר טענה הוועדה המייעצת כי התועלת של התרופה, האטה מתונה של קצב המחלה, עולה על הסיכון. הוועדה ציינה כי הראיות לכך שהמוצר אפקטיבי הן חזקות מאוד, ואף שהאפקט צנוע, הוא בעל משמעות למטופלים.

הוועדה הצביעה גם בעד הפסקת הטיפול לאחר שכל הפלאק הוסר, כלומר תוך שנה מתחילת הטיפול עבור רוב המטופלים. האפשרות להפסיק את הטיפול אחרי שנה תאפשר ליותר אנשים לקבל את הטיפול. זאת, לעומת לקמבי שניתנת לכל החיים. לקמבי נמכרת ב-26 אלף דולר לשנה למטופל, ואחרי האישור, לילי תצטרך לחשוף את התמחור שלה, בהתחשב בתקופה המוגבלת יותר לטיפול בכל חולה.

עוד כתבות

מייסדי קוואק: אלון לב, רן רומנו, ליאור פנסו ויובל פרנבך / צילום: QWAK

ג'ייפרוג רוכשת את קוואק הישראלית תמורת 230 מיליון דולר

ג'ייפרוג הישראלית רוכשת את הסטארט-אפ הצעיר קוואק, אחת מחברות הסטארט-אפ הבולטות בתחום הבינה המלאכותית ● השימוש בפלטפורמה שמציעה החברה נועד להפחית את עבודת התשתית הנדרשת סביב פיתוח מודלים של למידת מכונה, ומאפשר להתרכז בליבת העבודה עצמה של צוותי הפיתוח והדאטה סיינס בחברות

האדריכל סנטיאגו קלטרווה בחיפה / צילום: דוברות נמל חיפה

דווקא במלחמה: המוזיאון שיקימו הנדבן האנונימי ואדריכל־העל

שיתוף־פעולה בין תורם יהודי לאדריכל־העל הספרדי סנטיאגו קלטרווה יוביל להקמת מוזיאון ימי בנמל חיפה ● המוזיאון ימוקם בפרויקט חזית הים, שאמור להפוך למוקד משיכה בעיר ● ישראל מתגייסת

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

גלנט לאוסטין: התחייבתם למנוע גרעין מאיראן - הזמן אוזל

שר הביטחון, יואב גלנט, בפגישה בפנטגון: מתקרבים לצומת קבלת החלטות שישפיע על המזרח התיכון כולו ● בוושינגטון סבורים שישראל תבצע מהלך גדול בתוך לבנון בשבועות הקרובים ● בעזה מדווחים: אחותו של הנייה נהרגה בתקיפות צה"ל ברצועה ● חיל האוויר תקף הלילה בצפון הרצועה מחבלים שהשתתפו בטבח 7 באוקטובר ● עדכונים בולטים 

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר צפוי להיפתח בעליות קלות ● IBI: מאזן הכוחות נוטה לפיחות בשקל בחודשים הקרובים ● בלידר שוקי הון צופים אינפלציה של 3.1%, מעל הרף העליון של בנק ישראל ● הראל: צופים הפחתת ריבית מהירה יותר בארה"ב, לעומת זאת, חברת הוועדה הפתוחה בפד לא צופה הורדות ריבית בכלל השנה ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; מניית סולאראדג' נפלה ב-20%, אנבידיה זינקה ב-6%

נאסד"ק עלה ב-1.2% ● סולאראדג' נפלה לאחר שהודיעה על מכירת אג"ח להמרה ● אנבידיה התאוששה לאחר שצללה אמש ב-6.6% וגררה את נאסד"ק ואת מניות השבבים מטה ● במיטב מעריכים כי קיים סיכון בהשקעה בשוק המניות היפני ● ביוליוס בר חיוביים לגבי אגרות החוב הממשלתיות בהודו

אוהדים גרמנים במשחק מול שווייץ באיצטדיון בפרנקפורט / צילום: Reuters, Tom Weller

כמו ב–2006: בגרמניה מקווים שהצלחה ביורו תאותת שהמשבר הכלכלי מאחוריה

טורניר אליפות אירופה בכדורגל בגרמניה מחזיר אותה אל התקוות והשמחה של המונדיאל הראשון שנערך במדינה המאוחדת, ב-2006, שהביא איתו שגשוג וצמיחה כלכלית ● הפעם המצב קצת יותר מורכב: האינפלציה שחקה חסכונות, הכלכלה מדשדשת, והימין הקיצוני הולך ומתחזק

אלוף במיל' עמוס גלעד / צילום: שלומי יוסף

הבכיר שבטוח: אלו הטעויות של נתניהו בניהול המלחמה

האלוף במיל' עמוס גלעד, ראש המכון למדיניות ולאסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן ולשעבר מתאם פעולות הממשלה בשטחים, סבור כי רה"מ חוזר על אותן טעויות בהתנהלותו מול ארה"ב, טוען שחיסול חמאס הוא אפשרי, ומודאג מהמתרחש בצפון: "אני מתחיל לחשוב שנתניהו דוחף אותנו לעימות צבאי עם חיזבאללה בלי שאנחנו מוכנים"

איליה סוצקבר, המדען הראשי לשעבר של OpenAI / צילום: כדיה לוי (עיבוד תמונה)

עם שכר התחלתי של 50 אלף שקל: אלה עובדים שמחפש הסטארט-אפ הלוהט בישראל

איליה סוצקבר ושותפיו, דניאל גרוס ודניאל לוי, הכריזו כי בכוונתם לפתוח משרדים בקליפורניה ובתל אביב, ולגייס לצורך כך את טובי המוחות בתחום

דורי נאוי ושחר אושרי, חברת האחים נאוי / צילום: איל יצהר

מהלך חריג בשוק ההון: בנק ישראל פנה ורשות ני"ע הובילה לביטול גיוס חוב של אחים נאוי

חברת האשראי החוץ בנקאי השלימה ביום שני גיוס ניירות ערך מסחריים שתמורתו הסתכמה ב-101 מיליון שקל ● אבל החברה מבטלת את הגיוס ותחזיר את הכסף לנושים, זאת על רקע מחלוקת משפטית שהתגלעה בנוגע לסוגיית חוק הבנקאות ● בנק ישראל: "החברה אינה מפוקחת לעניין הלימות הון ונזילות, היא איננה רשאית להנפיק ניירות ערך מסחריים סחירים ללא רישיון של תאגיד בנקאי

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה ירוקה בבורסה בת"א; מדדי מניות הנדל"ן זינקו

מדד ת"א 35 עלה ב-0.7% ● השקל נסחר ביציבות מול המטבעות הזרים ● בלידר שוקי הון מסבירים כיצד מחירי ההובלה הימית צפויים להשפיע על האינפלציה בישראל ● במיטב מעריכים כי קיים סיכון בהשקעה בשוק המניות היפני ● ביוליוס בר חיוביים לגבי אגרות החוב הממשלתיות בהודו

יהודה דואה, ראש המועצה האזורית קצרין, עם בר לביא, ראש מערכת החדשות של גלובס / צילום: גיא צרחי

"המדינה צריכה לחזק את תושבי הצפון ולומר 'אנחנו שמחים שבחרתם לא לעזוב'"

יהודה דואה, ראש המועצה המקומית קצרין, השתתף בכנס "מדברים צפון" של גלובס ובנק לאומי, מקצרין ברמת הגולן • "אנחנו מצפים לפיצויים בצורה רחבה שלא גורמת לאף משק בית לעשות חשבון מה קונים הביתה" • מחר: הכנס מגיע לעכו

טילים נורים לעבר ישראל מרצועת עזה / צילום: Associated Press, Fatima Shbair

חוסל מחבל בג'יהאד האיסלאמי שעסק בקידום ופיתוח מערך הטילים

שר הביטחון נועד אמש בפנטגון עם מזכיר ההגנה האמריקאי, שהזהיר כי מלחמה מול חיזבאללה עלולה להתפתח למלחמה אזורית • חוסל מחבל בג'יהאד האיסלאמי שעסק בקידום ופיתוח מערך הטילים של ארגון הטרור הרצחני • הנייה על חיסול אחותו: אם ישראל חושבת שפגיעה במשפחתי תשנה משהו - היא הוזה • האו"ם מאיים להשעות את פעילותו ההומניטרית ברצועת עזה, "אם ביטחון עובדי הסיוע לא ישתפר" • עדכונים בולטים

מפעל לייצור סוללות לית'יום לכלי רכב חשמליים / צילום: Shutterstock

במדינה אירופית קטנה: הפרויקט שיעזור למערב להשתחרר מסין

מיזם כריית הליתיום בעמק ג'אדאר בסרביה קיבל אור ירוק - על אף החששות הסביבתיים ומאבק התושבים המקומיים ● המכרה צפוי לספק 17% מהליתיום הנדרש לכלי רכב חשמליים באירופה

ג'מאל באומן,הפסיד בבחירות המקדימות בניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

הבוחרים בניו יורק מדיחים ציר קונגרס אנטי-ישראלי רדיקלי

ג'מאל באומן, שהתלונן כי יריביו מנסים לכונן "משטר ציוני" בקונגרס וקרא להחרמה מלאה של ישראל, נחל תבוסה ניצחת לאחר שהשדולה הפרו-ישראלית השקיעה מיליוני דולרים במערכה נגדו

שבע המופלאות / צילומים: shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

תנאי השכר של העובדים בענקיות הטכנולוגיה נחשפים

מניות שבע חברות הטכנולוגיה שאחראיות לשיאים במדד S&P 500 בשנה האחרונה, היטיבו עם משקיעיהן ● ומה קרה לשכר העובדים בחברות הללו? אתר Visual Capitalist מספק את הנתונים

מגדל ToHA 2 / הדמיה: Viewpoint

כפי שנחשף בגלובס: גוגל תשכור כ־20 קומות במגדל בת"א במיליארד שקל לעשר שנים

גוגל תשכור מידי אמות וגב־ים כ־60 אלף מ"ר במגדל ToHa2 המוקם בימים אלה, תמורת 115 מיליון שקל לשנה ● לחברה יש זכות יציאה חד־פעמית מהחוזה לאחר חמש שנים ● המגדל צפוי להתאכלס ב־2026

שאול גולדשטיין / צילום: ענבל מרמרי

ההדחה קרובה? היום: דיון מכריע על עתיד שאול גולדשטיין בנגה

לאחר שמנכ"ל החברה הזהיר בשבוע שעבר כי משק החשמל בישראל לא ערוך למלחמה כוללת עם לבנון - קידם יו"ר החברה מהלך להדחתו ● לגלובס נודע כי הדיון על ההדחה ימשך היום

שכונת בת גלים בחיפה / צילום: Shutterstock

מתחם פינוי-בינוי ליד הים בחיפה משך עשרות חברות. מי זכו?

בשכונת בת גלים בחיפה מתוכנן פינוי-בינוי, במסגרתו יבנו בין 900-1,000 דירות חדשות במקום 300 הדירות הישנות ● כמה מהחברות הגדולות ביותר בשוק התמודדו על הפרויקט ● הדיירים יקבלו תמורות גבוהות: תוספת של 25 מ"ר לשטח הדירה, מרפסת וחניה

חייל אוקראיני מכין רחפן להמראה / צילום: ap, Andriy Andriyenko

במערב עוקבים מקרוב: כך הרחפנים של אוקראינה חומקים מהשיבושים הרוסיים

הלוחמה האלקטרונית מתפתחת במהירות, ודוחפת את יצרני הרחפנים באוקראינה לעדכן בהתמדה את הרכיבים ולהפוך את כלי הטיס לאוטונומיים יותר ● חברות מערביות עוקבות מקרוב אחר ההתפתחויות

בניית מגדל TOHA 2 / צילום: טלי בוגדנובסקי

למרות המחאות: גוגל שוכרת 20 קומות בת"א ומגדילה את המחויבות לישראל

גוגל חתמה על הסכם שכירות בבניין בת"א ותתפרס על כ־20 קומות, בתמורה ל־115 מיליון שקל בשנה ● המהלך, שנחשף בגלובס, מצטרף לפעולות שנקטה לטובת ישראל מאז המלחמה