גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תשואה של 1,000% בשלוש שנים: הכוכבת הגדולה של הסקטור הביטחוני

מתחילת המלחמה מחצית מהמניות הביטחוניות הנסחרות בת"א הניבו תשואה של יותר מ־100% ● אבל בבורסה הישראלית לא מתכוונים להשיק בקרוב מדד המיועד לסקטור, כי "אין מספיק מניות גדולות" ● וגם: דווקא מניית הענקית אלביט נשארה מחוץ לחגיגה, ומי השיאנית הגדולה?

צילומים: אלביט מערכות, דוברות משרד הביטחון, עיצוב: טלי בוגדנובסקי
צילומים: אלביט מערכות, דוברות משרד הביטחון, עיצוב: טלי בוגדנובסקי

מאז פרצה המלחמה בעזה מציגים המדדים המרכזיים של הבורסה בתל אביב, אולי במפתיע, ביצועים לא רעים. כך מדד הדגל ת"א 35 עלה מאז 8 באוקטובר ב־16%, מדד ת"א בנייה הוסיף 12% ומדד הבנקים כמעט 17%. אבל כל אלה מחווירים ביחס לתשואות שהניבו מניות הפועלות בתעשייה הביטחונית.

איש העסקים הישראלי שעשה אקזיט של 73 מיליון דולר על חברת תוכנה קנדית 
ניתוח | ישראל נקלעה למלחמת התשה בכל הגזרות, ואף אחד לא יודע כמה זה יעלה לה 

בבורסה בתל אביב נסחרות כיום 12 חברות שכל פעילותן, או רובה, היא בתחום הביטחוני. מחציתן הניבו מתחילת המלחמה תשואה של יותר מ־100% למחזיקי המניות. המלחמה בישראל, המלחמה באוקראינה והמתיחות הגאו־פוליטית הגואה בעולם, כולם הובילו למרוץ חימוש עולמי שתדלק את המניות הביטחוניות בשנתיים האחרונות והתשואה הממוצעת של כלל מניות הסקטור (על בסיס משקל שווה) עומדת על 82%. עם זאת, מדד שיאפשר פיזור השקעה במניות הביטחוניות בתל אביב אינו קיים.

הכוכבת הגדולה של התחום הביטחוני בבורסה היא ללא ספק מניית נקסט ויז'ן, המפתחת ומייצרת מצלמות מיוצבות לכלי טיס (רחפנים ומזל"טים) וכלי רכב. מניית החברה זינקה ב־147% מאז פרוץ המלחמה ועד ליום ראשון בבוקר. שווי השוק של החברה המנוהלת על ידי מיכאל גרוסמן עומד על 4.3 מיליארד שקל - תשואה של כמעט 1,000% מההנפקה לפני כשלוש שנים. אבל היא לא הכוכבת היחידה.

מניית חברת אימקו תעשיות, המייבאת ומייצרת רכיבי אלקטרוניקה המשמשים בין היתר לייצור טנקי המרכבה ונגמשי הנמ"ר, עלתה ב־189% מתחילת המלחמה. חברת עין שלישית, יצרנית מערכות אלקטרו־אופטיות לזיהוי עצמים לרחפנים, קפצה ב־158% ואילו אירודרום, העוסקת במערכות לניתוח מידע לכלי טיס בלתי מאוישים, הניבה תשואה של 155%.

שתי מניות נוספות שהציגו תשואה תלת־ספרתית מתחילת המלחמה הן יצרנית המרעומים לפגזים ארית תעשיות, שזינקה ב־135% וחברת מנועי בית שמש, העוסקת בייצור ושיפוץ חלקי מנועי מטוסים. האחרונה, שבשליטת קרן פימי, הניבה למשקיעים תשואה של 105% מפרוץ המלחמה ושווי השוק שלה נושק ל־1.7 מיליארד שקל.

אלביט היחידה שנופלת

אבל בזמן שהסקטור הביטחוני נהנה מתקופת גאות מרשימה, דווקא מניית החברה הציבורית הגדולה שפועלת בתחום - אלביט - נשארת מחוץ לחגיגה. שווי השוק של אלביט עומד על כ־30 מיליארד שקל - פי שלושה מכל שאר החברות הישראליות בסקטור יחד וכ־75% משווי השוק של כלל החברות הציבוריות בתחום. החברה, בניהולו של בצלאל מכליס, מייצרת מגוון רחב של מוצרים לכוחות הביטחון, ממערכות טיס מאוישות מרחוק ועד למגוון מערכות אלקטרו־אופטיות מתקדמות. מפרוץ המלחמה היא נהנית מצבר הזמנות של מיליארדי דולרים, אבל היא החברה הביטחונית היחידה בבורסה שהציגה תשואה שלילית מאז ה־7 באוקטובר, עם ירידה של 13%.

בצלאל מכליס, נשיא אלביט מערכות / צילום: אסף שילה ישראל סאן

"אני חושב שכאשר מסתכלים על תוצאות הכספיות של אלביט מגלים שהן טובות", אומר לירן לובלין, מנהל מחלקת המחקר בבית ההשקעות אי.בי.אי. "החברה מציגה צמיחה משמעותית בצבר ההזמנות שלה, ויש לה רוח גבית ממלחמות בארץ ובעולם שהובילו להגדלת תקציבי הביטחון".

אז מדוע המניה שלה יורדת? לובלין מסביר ש"יש לחץ מצד משקיעים זרים שמכרו מניות של אלביט, לצד נתונים מעט פושרים בהיבט של תזרים מזומנים ושולי הרווח". עם זאת לובלין סבור שמניית אלביט אטרקטיבית כיום: "לאורך שנים טענתי שמניית אלביט מערכות הייתה יקרה, הפעם זו התקופה היחידה שהסתכלתי על המניה וחשבתי לעצמי שהיא זולה. יש ניתוק בין הביקושים שמהם נהנית החברה לביצועי המניה".

האם יושק מדד ביטחוני?

לנוכח התשואות המלהיבות בדרך כלל, מתבקש לשאול מדוע אין מדד על המניות הביטחוניות בתל אביב? יניב פגוט, סמנכ"ל בכיר בבורסה מסביר כי "בכובע של עורך מדדי מניות, יש אינטרס שיהיה מדד מניות ביטחוניות בבורסה בתל אביב. זה מייצר עניין, פיזור, נזילות וסחירות, במקום לקנות מניה ספציפית".

אלא שלדבריו, "יש כמה מגבלות בעולם מדדי המניות: צריך פיזור. יש כיום 12 מניות ביטחוניות, ולפי הגדרת קרנות סל וקרנות מחקות מדדים, מדד מניות, למעט חריג אחד שהוא מדד הבנקים, צריך לכלול 10 מניות לפחות. אם בונים מדד שהוא קצת מעל 10 מניות, מגיע מיזוג או שניים ואין יכולת יותר לנהל קרן שעוקבת אחריו".

מעבר לזה, מדגיש פגוט, יש את עניין השווי המצרפי של המניות. "צריך לבדוק את שווי ההון הצף (המניות החופשיות למסחר, ח"ש), כך שאם קרנות מחקות מזרימות 400 מיליון שקל להשקעה, ויש מניות שההון הצף שלהן נמוך מאוד, שלא תתנפח בועה עקב זרימת כסף טכני (השקעות פסיביות, ח"ש). לכן יש הגדרה של שווי שוק מינימלי לניירות שנכללים במדד כזה".

מה שאפשר לעשות, לדברי פגוט, הוא לחבר שני תחומים וכך להגדיל את מספר המניות. "אפשר לעשות מדד שהוא ביטחון ותקשורת או ביטחון ואנרגיה". אך לדבריו, כרגע הסיכוי לכך נמוך בעיקר משום שהתחום הביטחוני לא מייצר את הפיזור הנדרש. "עד שלא יגיעו שתיים־שלוש חברות ממשלתיות או פרטיות גדולות שיעשו הנפקה, אנחנו לא רואים את ההיצע בתחום גדל. כך שאין כיום היצע מספיק טוב".

בבורסה עדיין מלקקים את הפצעים מהסאגה של מדד ת"א הקנאביס, שחוסל לפני כשנתיים, לאחר שההתלהבות סביב מניות החברות שפעלו בתחום דעך במהירות. פגוט: "גם שם היו חברות גדולות וקטנות, ומלכתחילה הפיזור לא היה משהו. כשהדברים הצטננו לא הייתה יכולת לפזר ולהשקיע במדד".

לובלין מאי.בי.אי מציין כי "יש בישראל תעשייה ביטחונית גדולה למדי. זה שאין מספיק מניות של חברות משמעותיות שנסחרות, זה קצת פשלה של הבורסה. על הנפקת התעשייה האווירית מדברים שנים, אבל היא לא קרתה. מצד שני אפשר להגיד אותו הדבר על ההייטק, כשמניות חברות הענק של ה'סטארט־אפ ניישן' לא נסחרות בבורסה של תל אביב".

הטרנד מגיע לשלדים

בינתיים הסקטור הביטחוני הולך ומתפשט בתור באזז של ממש בבורסה בתל אביב. בינתיים שני יזמים כבר מיזגו לתוך השלדים הבורסאיים שלהם סטארט־אפים מהענף, ולא מן הנמנע כי התופעה תצבור תאוצה.

בתחילת השבוע שעבר נודע כי רני צים, בעל השליטה בשלד הבורסאי שנותר מבית ההשקעות פסגות, מתכנן למזג לתוכו את חברת רובו־טים המייצרת רובוטים לשימושים צבאיים וביטחוניים לפי שווי של 40 מיליון דולר לחברה הביטחונית.

כמה ימים חלפו מאז הודעת פסגות, וחברת הטכנולוגיה הקטנה 3DM הודיעה כי גם היא פועלת למזג לתוכה פעילות ביטחונית, הפעם של חברת סולרום שמפתחת ומייצרת מערכות אלקטרו־מכאניות לשימושים צבאיים (אשר חלקם הוטמעו במערכות כיפת ברזל, טנקי המרכבה וגם במטוסי קרב). סולרום הוערכה לצורך המיזוג בשווי של 82 מיליון שקל.

עוד כתבות

חייל אוקראיני מכין רחפן להמראה / צילום: ap, Andriy Andriyenko

במערב עוקבים מקרוב: כך הרחפנים של אוקראינה חומקים מהשיבושים הרוסיים

הלוחמה האלקטרונית מתפתחת במהירות, ודוחפת את יצרני הרחפנים באוקראינה לעדכן בהתמדה את הרכיבים ולהפוך את כלי הטיס לאוטונומיים יותר ● חברות מערביות עוקבות מקרוב אחר ההתפתחויות

מפעל לייצור סוללות לית'יום לכלי רכב חשמליים / צילום: Shutterstock

במדינה אירופית קטנה: הפרויקט שיעזור למערב להשתחרר מסין

מיזם כריית הליתיום בעמק ג'אדאר בסרביה קיבל אור ירוק - על אף החששות הסביבתיים ומאבק התושבים המקומיים ● המכרה צפוי לספק 17% מהליתיום הנדרש לכלי רכב חשמליים באירופה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה ירוקה בבורסה בת"א; מדדי מניות הנדל"ן זינקו

מדד ת"א 35 עלה ב-0.7% ● השקל נסחר ביציבות מול המטבעות הזרים ● בלידר שוקי הון מסבירים כיצד מחירי ההובלה הימית צפויים להשפיע על האינפלציה בישראל ● במיטב מעריכים כי קיים סיכון בהשקעה בשוק המניות היפני ● ביוליוס בר חיוביים לגבי אגרות החוב הממשלתיות בהודו

ענף התיירות במגמה חיובית / צילום: Shutterstock, Damir Khabirov

ענף התיירות רושם גידול של יותר מ-20% בהזמנות בהשוואה לשבוע שעבר

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● נתוני הפניקס גמא מצביעים על מגמה חיובית מתמשכת בענף הנסיעות, שרשם ירידות חדות בתחילת המלחמה

חנוך מילביצקי, הליכוד / צילום: מתוך אתר הכנסת

האם שאלת אבטחת אישים נתונה להחלטת גורמי המקצוע?

מי בסוף מחליט על מי להציב אבטחה מטעם המדינה? לא גורמי המקצוע ● המשרוקית של גלובס

האדריכל סנטיאגו קלטרווה בחיפה / צילום: דוברות נמל חיפה

דווקא במלחמה: המוזיאון שיקימו הנדבן האנונימי ואדריכל־העל

שיתוף־פעולה בין תורם יהודי לאדריכל־העל הספרדי סנטיאגו קלטרווה יוביל להקמת מוזיאון ימי בנמל חיפה ● המוזיאון ימוקם בפרויקט חזית הים, שאמור להפוך למוקד משיכה בעיר ● ישראל מתגייסת

קרונות וקטרים חשמליים, בעיגול: מירי רגב / צילום: רכבת ישראל, נועם מושקוביץ'-דוברות הכנסת

פרויקט חשמול הרכבת מתעכב, וכעת הקבלן יקבל תוספת של כ־100 מיליון שקל

הסכם חדש של רכבת ישראל מול הקבלנית הספרדית בפרויקט החשמול דוחה את השלמת העבודות מאוקטובר השנה ל־2027 ● כעת המדינה תשלם יותר מ־100 מיליון שקל נוספים ● בין הסיבות: המלחמה שגרמה למחסור בעובדים וצמצום העבודות בימי שבת ובלילות בשל לחץ פוליטי

תושבי ברצלונה מפגינים נגד התיירות ההמונית (יוני) / צילום: ap, Emilio Morenatti

ברצלונה החליטה לאסור דירות airbnb בעיר. האם אירופה תלך בעקבותיה?

חקיקה חדשה שעיריית ברצלונה מקדמת תאפשר לה לא לחדש רישיונות להשכרת דירות לטווח קצר ● הסיבה למהלך: עשרות מיליוני תיירים מקפיצים את מחירי השכירות ודוחקים את המקומיים ● באירופה מתמודדים עם אתגרים דומים, אך טרם ננקט צעד כה דרסטי

דיון בכנסת לעניין חברת סלייס מהיום (ג') / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

"פרשת הבנק למסחר על סטרואידים": כשהכנסת גילתה על פרשת סלייס

באיחור של למעלה מחצי שנה, נחשפו בוועדת הכספים של הכנסת לפרשה החמורה בחברת קופות הגמל בניהול אישי, שעפ"י החשד ניידה מעל 800 מיליון שקל של חוסכי פנסיה לקרנות זרות ● ב"דיון המהיר" הוטחה ביקורת בעיקר ברשות שוק ההון, אך לא התקבלו החלטות מעשיות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; מניית סולאראדג' נפלה ב-20%, אנבידיה זינקה ב-6%

נאסד"ק עלה ב-1.2% ● סולאראדג' נפלה לאחר שהודיעה על מכירת אג"ח להמרה ● אנבידיה התאוששה לאחר שצללה אמש ב-6.6% וגררה את נאסד"ק ואת מניות השבבים מטה ● במיטב מעריכים כי קיים סיכון בהשקעה בשוק המניות היפני ● ביוליוס בר חיוביים לגבי אגרות החוב הממשלתיות בהודו

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות בבורסה; ניו מד אנרג'י מזנקת ב-7%, דלק ב-4%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● ניו מד אנרג'י: ניתן אור ירוק ממשרד האנרגיה להגדלת ייצוא הגז הטבעי והרחבת האספקה למשק המקומי ●  IBI: מאזן הכוחות נוטה לפיחות בשקל בחודשים הקרובים ● בלידר שוקי הון צופים אינפלציה של 3.1%, מעל הרף העליון של בנק ישראל ● הראל: צופים הפחתת ריבית מהירה יותר בארה"ב, לעומת זאת, חברת הוועדה הפתוחה בפד לא צופה הורדות ריבית בכלל השנה

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

הסדר עם רשות המסים: טבע תשלם מס של 750 מיליון דולר

טבע הגיעה להסכם מול רשות המסים, לפיו תשלם את שומות המס על השנים 2020-2008 ● עיקר המחלוקת היה רווחים שהחברה התייחסה אליהם כפטורים ממס לפי חוק עידוד השקעות הון, אך שלגישת רשות המסים חל עליהם מס

ג'מאל באומן,הפסיד בבחירות המקדימות בניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

הבוחרים בניו יורק מדיחים ציר קונגרס אנטי-ישראלי רדיקלי

ג'מאל באומן, שהתלונן כי יריביו מנסים לכונן "משטר ציוני" בקונגרס וקרא להחרמה מלאה של ישראל, נחל תבוסה ניצחת לאחר שהשדולה הפרו-ישראלית השקיעה מיליוני דולרים במערכה נגדו

שכונת בת גלים בחיפה / צילום: Shutterstock

מתחם פינוי-בינוי ליד הים בחיפה משך עשרות חברות. מי זכו?

בשכונת בת גלים בחיפה מתוכנן פינוי-בינוי, במסגרתו יבנו בין 900-1,000 דירות חדשות במקום 300 הדירות הישנות ● כמה מהחברות הגדולות ביותר בשוק התמודדו על הפרויקט ● הדיירים יקבלו תמורות גבוהות: תוספת של 25 מ"ר לשטח הדירה, מרפסת וחניה

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

הכוכבת של וול סטריט מחקה 430 מיליארד ד' תוך שלושה ימים. אלו הסיבות

ענקית השבבים אנבידיה כבשה בשבוע שעבר את המקום הראשון בקרב החברות הנסחרות במונחי שווי שוק ● עם זאת, בשלושת ימי המסחר האחרונים המניה צללה בכ-12% ● מה עומד מאחורי הירידות, והאם הן צפויות להימשך?

שאול גולדשטיין / צילום: ענבל מרמרי

הדחת המנכ"ל שהתריע על מחדל החשמל: ההכרעה צפויה היום

לאחר שמנכ"ל החברה הזהיר בשבוע שעבר כי משק החשמל בישראל לא ערוך למלחמה כוללת עם לבנון - קידם יו"ר החברה מהלך להדחתו ● לגלובס נודע כי הדיון על ההדחה ימשך היום

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

גלנט לאוסטין: התחייבתם למנוע גרעין מאיראן - הזמן אוזל

שר הביטחון, יואב גלנט, בפגישה בפנטגון: מתקרבים לצומת קבלת החלטות שישפיע על המזרח התיכון כולו ● בוושינגטון סבורים שישראל תבצע מהלך גדול בתוך לבנון בשבועות הקרובים ● בעזה מדווחים: אחותו של הנייה נהרגה בתקיפות צה"ל ברצועה ● חיל האוויר תקף הלילה בצפון הרצועה מחבלים שהשתתפו בטבח 7 באוקטובר ● עדכונים בולטים 

דורי נאוי ושחר אושרי, חברת האחים נאוי / צילום: איל יצהר

מהלך חריג בשוק ההון: בנק ישראל פנה ורשות ני"ע הובילה לביטול גיוס חוב של אחים נאוי

חברת האשראי החוץ בנקאי השלימה ביום שני גיוס ניירות ערך מסחריים שתמורתו הסתכמה ב-101 מיליון שקל ● אבל החברה מבטלת את הגיוס ותחזיר את הכסף לנושים, זאת על רקע מחלוקת משפטית שהתגלעה בנוגע לסוגיית חוק הבנקאות ● בנק ישראל: "החברה אינה מפוקחת לעניין הלימות הון ונזילות, היא איננה רשאית להנפיק ניירות ערך מסחריים סחירים ללא רישיון של תאגיד בנקאי

אוטובוסים של חברת דן / צילום: כדיה לוי

הנסיעה באוטובוס התייקרה כבר מהיום? כל מה שכדאי לדעת

התחבורה הציבורית מתקיירת בשיעור של 5%, באפליקציות התשלום כבר מהיום וב-1 ביולי לכולם ● מה עומד מאחורי ההתייקרות, ולמה העלייה במחירים מתחוללת כעת? ● גלובס עושה סדר

מתחם SEVEN רהט / צילום: רני צים מרכזי קניות

קבוצת רני צים משיקה מרכז קניות ברהט בהשקעה של 80 מיליון שקל

המתחם, שנקרא "SEVEN רהט", ייפתח בחודשים הקרובים ויתפרס על פני 11 אלף מ"ר ● ברקע הדברים: מסע מימושים בשנה החולפת בשל חוב פיננסי כבד