גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ישראל נקלעה למלחמת התשה בכל הגזרות, ואף אחד לא יודע כמה זה יעלה לה

שמונה חודשים אל תוך המלחמה, אורך הנשימה הכלכלי והצבאי של ישראל מצטמצם, כשבאופק לא נראית הכרעה ● בינתיים, בשווקים מתקשים לתכנן תחזיות, והעצימות בצפון מתגברת ● מוטי בסר, לשעבר היועץ הכספי לרמטכ"ל: "יום לחימה מול חיזבאללה צפוי להיות יקר יותר"

לוחמי צה''ל סמוך לגבול עם רצועת עזה / צילום: Reuters, Amir Cohen
לוחמי צה''ל סמוך לגבול עם רצועת עזה / צילום: Reuters, Amir Cohen

מדינת ישראל ומערכת הביטחון בפרט נמצאת בצומת דרכים סבוכה. לאחר תמרון קרקעי שנמשך כבר שמונה חודשים בעזה וכיבוש מרבית שטחי הרצועה, ההצהרות על הכרעת חמאס עלו בתוהו. יתרה מכך, חרבות ברזל נראית יותר כמו מלחמת התשה רב־זירתית מדרום ומצפון, מאשר כזו שמתקרבת להכרעה.

ממשלות חזקות תלויות לפתע בקואליציות שעשויות להשפיע על יחסיהן עם ישראל
פרטים חדשים על ההחלטה שדרדרה את יחסי ישראל-צרפת לשפל
ההתבטאות המקוממת החדשה של נשיא טורקיה נגד ישראל

אותו דשדוש עולה ביוקר. ביום שבת נהרגו באסון הנמר"ה שמונה לוחמים, כשזו הפעם השלישית מתחילת המלחמה שבה נהרגים לוחמים באירוע קשה בנגמ"ש. כמה שעות לאחר מכן התבשרנו בצער על מותם של שלושה חיילים נוספים. שמונה חודשים מאז החלה המלחמה, וכמעט אף אחד לא יודע להגיד לאן הולכים מכאן.

"שיטת הפשיטות הממוקדות מסכנת את הכוחות", אומר לגלובס תא"ל (במיל') אמיר אביבי, מנכ"ל תנועת "הביטחוניסטים" ולשעבר סגן מפקד אוגדת עזה ומפקד בית הספר להנדסה צבאית בצה"ל. "אם לא יוצרים לחץ מתמשך, נרדפות וקושי להתארגן, אז רמת הסיכון לכוחות גדלה".

באופן שנראה מנוגד לאותו לחץ שמדבר עליו תא"ל (במיל') אביבי, צה"ל הודיע ביום ראשון כי החל לקיים הפוגות טקטיות מקומיות מדי יום בין השעות שמונה בבוקר לשבע בערב. הצעד מגיע לאחר דיונים עם האו"ם וארגונים בינלאומיים, כדי לאפשר את התנאים להובלת הסיוע ההומניטרי בכביש המוביל מכרם שלום לכביש צאלח א־דין וצפונה.

האש בצפון שמתפשטת בעקבות תקיפה נרחבת של חיזבאללה שבוע שעבר / צילום: ap, Leo Correa

קשה להעריך את הנזק

למלחמת התשה כללים משלה, גם ברמה הטקטית אבל גם ברמה הכלכלית. אם במלחמה מסורתית או במבצע צבאי מוגבל, כמו אלו שראינו ברצועת עזה בשני העשורים האחרונים, יש נקודת פתיחה ונקודת סוף ברורה, פה זה שונה. כך, גם בשווקים וגם בקרב הגופים הכלכליים של המדינה מתקשים לבנות תחזיות ומודלים שיעריכו את מידת הנזק הכלכלי. כבר כעת ניתן לומר שההערכות הכלכליות בימים הראשונים הלכו והתעדכנו כלפי מעלה שוב ושוב. רק לאחרונה, העריך הנגיד כי המלחמה תעלה 250 מיליארד שקל עד ל־2025.

כך, הדשדוש פוגע לא רק בצבא, אלא גם שוחק את החברה ואת הכלכלה, ומתרבות השאלות סביב היכולת של המשק לתמוך בלחימה המתארכת. הגירעון המצטבר ב־12 החודשים עד לחודש מאי הסתכם בכ־137.7 מיליארד שקל, וגדל בכ־0.3 נקודות אחוז מהתוצר ביחס לגירעון בסוף אפריל. כך, הוא עומד על כ־7.2% מהתוצר, כשהיעד הקבוע בחוק לסוף 2024 הוא גירעון של 6.6%.

מתחילת השנה נרשם גירעון מצטבר של כ־47.6 מיליארד שקל, לעומת עודף של כ־13 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. בד בבד, הוצאות הממשלה מתחילת השנה עמדו על כ־249.3 מיליארד שקל, זינוק של כ־35% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

"כשמתכננים מלחמה מכינים כמה תרחישים, כשלכל אחד צריך לתת את המענה", מסביר תא"ל (במיל') מוטי בסר, לשעבר היועץ הכספי לרמטכ"ל וראש אגף התקציבים של משרד הביטחון. "זה דורש מבט על נתיב קריטי של ה־Long live items, על חימושים וכו'. צריך גם להסתכל על ההסכמים שיש עם ארה"ב לגבי קצב האספקה. כמו כן, ישנו התקציב שמכינים אותו עם כמה חלופות, כאשר בסוף צריך לכמת ולחשב לפי עלות יום לחימה, אם זה בעצימות נמוכה, בינונית או גבוהה".

לא המלחמה שלמדנו עליה

בצל המצב, ד"ר יגיל הנקין, היסטוריון צבאי שמתמחה בלחימה בשטח בנוי ובלוחמה בלתי סדירה ממכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון, מדגיש את ההבדלים בין מלחמת שחיקה לבין מלחמת התשה. "שחיקה זה כשאתה למשל הורג 50 חיילי אויב כל יום - כאשר הציפייה היא שזה ייקח זמן אך בסוף לא ישארו לו חיילים. מנגד, התשה עובדת על מרכיב נפשי, שגורם לכך שתישאר עם יכולת לחימה אבל לא עם חשק לממש אותה. מלחמת גרילה היא כמעט בהגדרה מלחמת התשה". הוא מציין כי בעת המודרנית כמעט כל המלחמות הן התשה, שבהן הצד החלש מנסה להתיש את החזק עד שתישבר רוחו. "בשביל מלחמת התשה, לא צריך שני צדדים שירצו כזו אלא אחד".

טנק צה''לי בגבול הדרום / צילום: ap, Tsafrir Abayov

בכל הנוגע לדפוסי החמאס, אומר ד"ר הנקין כי סביר להניח שהארגון לא מצפה לחסל פיזית את ישראל, אלא הוא מעוניין לגרום לאבידות, ליצור תדמית שצה"ל מדשדש - וכך לגרום לישראל לסגת. "אני שומע אמירות כי 'חמאס פחדנים' אבל זה לא רלוונטי. צורת הפעולה שבה הם בורחים מעימות ישיר למארבים היא בסיס של לוחמת גרילה. הם לא יכולים לצפות להשמיד כוחות גדולים, אלא לפגוע בכוחות באופן שיגרום לישראל לקבוע כי זה לא שווה להילחם".

צורות שונות של התשה

לפחות חלק מהתשובה לשאלה "האם שווה להילחם?" נובעת מתקציב הביטחון. זה שאושר במרץ צמח ל־117 מיליארד שקל, 55 מיליארד שקל יותר מהמתוכנן, ובמבט צופן פני עתיד - הוא צפוי לגדול אף יותר. בתום מחלוקת מתמשכת, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר הביטחון יואב גלנט הודיעו לאחרונה על הקמת ועדה ציבורית לבחינת תקציב הביטחון. תקציב 2025 צפוי לעסוק בכיסוי עלויות המלחמה. בין אם זו תסתיים בקרוב ובין אם לאו, ישנם תשלומים מאוחרים כמו, למשל, על אמצעי לחימה או פיצויים, שמיועדים לשנה הבאה. לא פחות מכך, מערכת הביטחון מבקשת להכניס לתקציב הביטחון בשנה הבאה תוספת התעצמות בסך 30 מיליארד שקל, ששווים ל־1.5% מהתמ"ג.

שריפה נרחבת ביער ביריה בצפון בעקבות תקיפות חיזבאללה / צילום: כב״ה צפון

מלחמת חרבות ברזל כבר הביאה לגיוס שיא של 295 אלף מילואימניקים ומילואימניקיות, שהכביד מאוד על כלכלת ישראל. הגיוס נערך עוד בטרם חזינו לאחרונה בהסלמה בגבול הצפון, כאשר בחג שבועות לבדו חיזבאללה לקח אחריות על כ־200 שיגורים.

מעבר להיקף כוח אדם וחימושים נרחב, חזית עצימה בלבנון צפויה להיות מאתגרת באופן חסר תקדים גם בעורף. לפי הערכת ה־CIA, לחיזבאללה יש ארסנל שכולל כ־150 אלף טילים ורקטות. כלומר, אם חמאס פתחו את מתקפת 7 באוקטובר בהיקף חסר תקדים של כ־3,000 רקטות ופצצות מרגמה לישראל, חיזבאללה מסוגל להחזיק קצב אש שכזה במשך כחודש וחצי. לצורך ההשוואה, לכל אורך מלחמת לבנון השנייה הוא שיגר לישראל כ־4,000 טילים - רובם קטיושות לטווח של עד 30 ק"מ.

"יום לחימה מול חיזבאללה צפוי להיות, לפחות בהתחלה, יקר יותר", אומר תא"ל (מיל') בסר. בינתיים, אף שחיזבאללה הגבירו את האש, הם ממשיכים לדגול במלחמת התשה מסגנון אחר. בכיר בארגון, נביל קאוק, אמר בסוף השבוע כי חיזבאללה הרחיב את הטווח והגדיל את עוצמת האש, וחזר על קו האיום כי אם ישראל תסלים - חיזבאללה יסלים.

חיילי מילואים בדרך לעזה / צילום: ap, Leo Correa

על אף הגברת העצימות, ד"ר כרמית ולנסי, חוקרת בכירה במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) וראש תוכנית הזירה הצפונית במכון, מסבירה כי ההיגיון של חיזבאללה להימנע ממלחמה רחבה מול ישראל נותר בעינו. "בתקופה האחרונה עברו חיזבאללה שינוי. הם כבר לא שואפים להפחיד את ישראל כדי לגרום לה לעצור. כעת, הם ב'מוד' של מלחמת התשה. נסראללה אמר שהוא מוכן למלחמה של שנים, וזה עולה בצורה ברורה מהשיח והפרקטיקות. אנחנו רואים עלייה במתקפות ושימוש בסוגי אמל"ח חדשים". 

ד"ר ולנסי מסכמת כי ארגון הטרור השיעי מבינים כי המלחמה בעזה לא צפויה להסתיים בקרוב, וזו הסיבה שאנו צפויים לראות עצימויות שונות. "חיזבאללה לא יכולים להמשיך בעצימות גבוהה ללא הפסקה, ולכן נראה עליות וירידות. להערכתי, הפסקת אש בעזה תביא גם לסיום הלחימה בצפון".

עוד כתבות

האדריכל סנטיאגו קלטרווה בחיפה / צילום: דוברות נמל חיפה

דווקא במלחמה: המוזיאון שיקימו הנדבן האנונימי ואדריכל־העל

שיתוף־פעולה בין תורם יהודי לאדריכל־העל הספרדי סנטיאגו קלטרווה יוביל להקמת מוזיאון ימי בנמל חיפה ● המוזיאון ימוקם בפרויקט חזית הים, שאמור להפוך למוקד משיכה בעיר ● ישראל מתגייסת

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות באירופה; נעילה מעורבת באסיה


דאקס עולה ב-0.9% ● מניות הטכנולוגיה משכו את מדד ניקיי לעליות ● לאחר שלושה ימים של ירידות, אנבידיה התאוששה אתמול וזינקה ב-6% ● הראל: צופים הפחתת ריבית מהירה יותר בארה"ב, לעומת זאת, חברת הוועדה הפתוחה בפד לא צופה הורדות ריבית בכלל השנה ● בשישי יפורסם מדד ה-PCE בארה"ב

שבע המופלאות / צילומים: shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

תנאי השכר של העובדים בענקיות הטכנולוגיה נחשפים

מניות שבע חברות הטכנולוגיה שאחראיות לשיאים במדד S&P 500 בשנה האחרונה, היטיבו עם משקיעיהן ● ומה קרה לשכר העובדים בחברות הללו? אתר Visual Capitalist מספק את הנתונים

אוטובוסים של חברת דן / צילום: כדיה לוי

הנסיעה באוטובוס התייקרה כבר מהיום? כל מה שכדאי לדעת

התחבורה הציבורית מתקיירת בשיעור של 5%, באפליקציות התשלום כבר מהיום וב-1 ביולי לכולם ● מה עומד מאחורי ההתייקרות, ולמה העלייה במחירים מתחוללת כעת? ● גלובס עושה סדר

מייסדי קוואק: אלון לב, רן רומנו, ליאור פנסו ויובל פרנבך / צילום: QWAK

ג'ייפרוג רוכשת את קוואק הישראלית תמורת 230 מיליון דולר

ג'ייפרוג הישראלית רוכשת את הסטארט-אפ הצעיר קוואק, אחת מחברות הסטארט-אפ הבולטות בתחום הבינה המלאכותית ● השימוש בפלטפורמה שמציעה החברה נועד להפחית את עבודת התשתית הנדרשת סביב פיתוח מודלים של למידת מכונה, ומאפשר להתרכז בליבת העבודה עצמה של צוותי הפיתוח והדאטה סיינס בחברות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות בבורסה; ניו מד אנרג'י מזנקת ב-7%, דלק ב-4%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.5% ● ניו מד אנרג'י: ניתן אור ירוק ממשרד האנרגיה להגדלת ייצוא הגז הטבעי והרחבת האספקה למשק המקומי ●  IBI: מאזן הכוחות נוטה לפיחות בשקל בחודשים הקרובים ● בלידר שוקי הון צופים אינפלציה של 3.1%, מעל הרף העליון של בנק ישראל ● הראל: צופים הפחתת ריבית מהירה יותר בארה"ב, לעומת זאת, חברת הוועדה הפתוחה בפד לא צופה הורדות ריבית בכלל השנה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; מניית סולאראדג' נפלה ב-20%, אנבידיה זינקה ב-6%

נאסד"ק עלה ב-1.2% ● סולאראדג' נפלה לאחר שהודיעה על מכירת אג"ח להמרה ● אנבידיה התאוששה לאחר שצללה אמש ב-6.6% וגררה את נאסד"ק ואת מניות השבבים מטה ● במיטב מעריכים כי קיים סיכון בהשקעה בשוק המניות היפני ● ביוליוס בר חיוביים לגבי אגרות החוב הממשלתיות בהודו

משה גפני, יהדות התורה / צילום: איל יצהר

משה גפני טען שבג"ץ מעולם לא פסק לטובת החרדים. האם זה נכון?

בג"ץ קבע היום כי המדינה חייבת לגייס בני ישיבות לצה"ל ● עוד לפני פרסום הפסיקה, יו"ר דגל התורה טען כי "מעולם לא היה פסק דין של בית המשפט העליון לטובת בני הישיבות ולטובת הציבור החרדי" ● האם זה נכון? הסתכלנו בפסיקות ● המשרוקית של גלובס

חנוך מילביצקי, הליכוד / צילום: מתוך אתר הכנסת

האם שאלת אבטחת אישים נתונה להחלטת גורמי המקצוע?

מי בסוף מחליט על מי להציב אבטחה מטעם המדינה? לא גורמי המקצוע ● המשרוקית של גלובס

מגדלי לנדמרק בתל אביב / הדמיה: עמרי אמסלם

אחרי 20 שנה: קרן פיטנגו עוזבת את הרצליה לטובת תל אביב

קרן ההון סיכון הוותיקה שכרה 1,400 מ"ר במגדלי לנדמרק שהחלו להתאכלס לאחרונה בשרונה ● הערכות: תעזוב את המשרדים במגדלי אקרשטיין בהרצליה פיתוח שבהם שכנה יותר מ-20 שנה

שאול גולדשטיין / צילום: ענבל מרמרי

הדחת המנכ"ל שהתריע על מחדל החשמל: ההכרעה צפויה היום

לאחר שמנכ"ל החברה הזהיר בשבוע שעבר כי משק החשמל בישראל לא ערוך למלחמה כוללת עם לבנון - קידם יו"ר החברה מהלך להדחתו ● לגלובס נודע כי הדיון על ההדחה ימשך היום

ענף התיירות במגמה חיובית / צילום: Shutterstock, Damir Khabirov

ענף התיירות רושם גידול של יותר מ-20% בהזמנות בהשוואה לשבוע שעבר

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● נתוני הפניקס גמא מצביעים על מגמה חיובית מתמשכת בענף הנסיעות, שרשם ירידות חדות בתחילת המלחמה

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

הכוכבת של וול סטריט מחקה 430 מיליארד ד' תוך שלושה ימים. אלו הסיבות

ענקית השבבים אנבידיה כבשה בשבוע שעבר את המקום הראשון בקרב החברות הנסחרות במונחי שווי שוק ● עם זאת, בשלושת ימי המסחר האחרונים המניה צללה בכ-12% ● מה עומד מאחורי הירידות, והאם הן צפויות להימשך?

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

שותפות לוויתן קיבלו אישור להכפיל את היקף הפקת הגז

הגדלת היתר היצוא בעתיד עשוי לכלול התניות שקשורות להבטחת אספקת הגז הטבעי למשק הישראלי ● תוספת הגז הטבעי ליצוא תעמוד על 118 BCM, וככל שבעלי המאגר ימצאו גז טבעי נוסף, תישקל הגדלת כמות היצוא עד להיקף שלא יעלה על 145 BCM

דורי נאוי ושחר אושרי, חברת האחים נאוי / צילום: איל יצהר

מהלך חריג בשוק ההון: בנק ישראל פנה ורשות ני"ע הובילה לביטול גיוס חוב של אחים נאוי

חברת האשראי החוץ בנקאי השלימה ביום שני גיוס ניירות ערך מסחריים שתמורתו הסתכמה ב-101 מיליון שקל ● אבל החברה מבטלת את הגיוס ותחזיר את הכסף לנושים, זאת על רקע מחלוקת משפטית שהתגלעה בנוגע לסוגיית חוק הבנקאות ● בנק ישראל: "החברה אינה מפוקחת לעניין הלימות הון ונזילות, היא איננה רשאית להנפיק ניירות ערך מסחריים סחירים ללא רישיון של תאגיד בנקאי

מלמטה בכיוון השעון:  מסכים של שיאומי, סוני ו־LG / צילום: יח''צ

עד 7,000 שקל: מסכי הטלוויזיה החדשים בשוק

לקראת השלבים המתקדמים במשחקי היורו ולקראת האולימפיאדה, בדקנו מהם מסכי הטלוויזיה שהחברות השונות בשוק מציעות ● רובן מתהדרות ביכולות בינה מלאכותית לצד פיצ'רים ייחודיים

מגישות התוכנית the view / צילום: יח''צ

פינה אצל ג'יי לנו: כך משתלבות חברות הטק הישראליות בשוק הטלוויזיה העולמי

עוגת הפרסום הקטנה בארץ מחייבת את המשרדים לחפש מקורות הכנסה נוספים, כמו עבודה עם חברות ישראליות בארה"ב ובבריטניה ● מה שעובד למקאן ת"א ולאדלר־חומסקי בתחום הדיגיטל, עושה יהושע TBWA עם חברת התוכן השיווקי אינסייד, שפותחת כעת סניף בניו יורק

טנק מדגם 2CA2 / צילום: משרד הביטחון הארגנטינאי

"צעצועים חדשים": הטנקים שאלביט תספק בקרוב לארגנטינה

צבא ארגנטינה יקבל בספטמבר טנקים מדגם 2CA2 שאלביט שדרגה עבורם - כך דווח ב"דיפנס ניוז" מפי גורמים צבאיים ארגנטינאיים ● לפי הדיווח, כחלק משדרוג הצבא, הנשיא חאבייר מיליי מתכנן גם להגדיל את מספר הטנקים המשודרגים ב־50 נוספים

אייל בן-חיים, ראש החטיבה הבנקאית, בנק לאומי, עם בר לביא, ראש מערכת החדשות של גלובס / צילום: גיא צרחי

אייל בן-חיים, ראש החטיבה הבנקאית בלאומי: "הכלכלה בדרום התחילה לחזור לעצמה אבל בצפון יש בעיה אמיתית"

אייל בן-חיים, ראש החטיבה הבנקאית בבנק לאומי, השתתף בכנס "מדברים צפון" של גלובס ובנק לאומי, מקצרין שבקו האש • "יש הבדל גדול בין הכלכלה במדינה שחוזרת למה שהיתה ערב השביעי באוקטובר לעומת הצפון והדרום. הדרום התחיל לחזור, אבל בצפון יש בעיה שנמשכת לאורך זמן. יש אתגרים גדולים" • מחר: הכנס מגיע לעכו

דיון בכנסת לעניין חברת סלייס מהיום (ג') / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

"פרשת הבנק למסחר על סטרואידים": כשהכנסת גילתה על פרשת סלייס

באיחור של למעלה מחצי שנה, נחשפו בוועדת הכספים של הכנסת לפרשה החמורה בחברת קופות הגמל בניהול אישי, שעפ"י החשד ניידה מעל 800 מיליון שקל של חוסכי פנסיה לקרנות זרות ● ב"דיון המהיר" הוטחה ביקורת בעיקר ברשות שוק ההון, אך לא התקבלו החלטות מעשיות