גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קרנות לוהטות והקללה של "תשואות המנפחות את עצמן"

כשמיליארדי דולרים זורמים אל קרן סל שדיווחה זה עתה על רווחים גדולים, עשויים רווחים נוספים להגיע בעקבותיהם ● הבעיה: המשקיעים עצמם הם אלה המניעים את הרווחים האלה – והם יסבלו כשההשפעה שלהם תתפוגג

צילום: AP-Seth Wenig
צילום: AP-Seth Wenig

כשאתם בוחרים קרן סל (ETF) יש חשיבות להחזקות שלה. אך עשויה להיות חשיבות רבה אפילו יותר לזהותם של מי שמחזיקים בקרן פרט לכם. שכן תשואות של קרן לרוב אינן תלויות רק בהתנהגות המניות שהיא רוכשת, אלא גם בהתנהגות המשקיעים ב־ETF.

 

 

זרימה פתאומית של מזומנים ("כסף חם") עלולה לחמם יתר על המידה את קרן הסל ולהביא למה שמכנה מחקר חדש "תשואות המנפחות את עצמן (self-inflated returns)". התוצאה בסופו של דבר תהיה הפסדים שמשקיעים נלהבים גרמו לעצמם. למרבה המזל, ניתן להתגונן מכך עם קצת שכל ישר.

זינוק של 130% בשנה: טבע משאירה אבק לחברות הגדולות בבורסה 
אם התחזיות של עונת הדוחות בוול סטריט יתממשו, הראלי רחוק מסיום 

מהן "תשואות המנפחות את עצמן"? אלו מתחילות כאשר קרן מייצרת פרץ של ביצועים גבוהים, לעתים קרן סל אקטיבית המנוהלת על ידי מלקטי מניות אשר קונה כמה מניות שמצליחות מאוד, או לחלופין קרן פסיבית שהחזקותיה עוקבות אחר סקטור מרכזי אחד שמתחמם.

אנשים בשוק מבחינים בכך ורצים לקנות את הקרן בהמוניהם, תוך שהם מזרימים אליה מאות מיליונים ואף מיליארדי דולרים. מנהלי ה־ETF לוקחים את המזומן הזה ומזרימים אותו למניות שהקרן כבר מחזיקה בהן.

אם מדובר במניות קטנות שהמסחר בהן דליל, עצם הרכישה על ידי הקרן תגרום לעלייה במחיריהן. זה יעלה את התשואה שלה שוב, ימשוך כסף נוסף מרודפי ביצועים, ידחוף מעלה את מחירי מניות הקרן עוד יותר ויביא לעוד הצפה של כסף חם.

מחקר חדש, מאת פיליפ ואן דר בק, פרופסור למימון בבית הספר לעסקים בהרווארד, יחד עם ז'אן־פיליפ בושו ודאריו וילאמאינה מחברת ההשקעות Capital Fund Management מפריז, בוחן כיצד המעגל הזה מזין את עצמו, או איך "המשקיעים רודפים אחרי ההשפעה של עצמם". המחקר טרם פורסם לביקורת עמיתים, אך לדעתי ממצאיו תקפים.

במהלך השנים, אמרו לי מנהלי תיקים רבים שהזרמות גדולות אל קרן שמתרכזת במניות קטנות יותר ונזילות פחות יכולות להעלות את המחירים, אם רכישות הקרן מהוות חלק ניכר מנפח המסחר היומי במניות הללו.

מעגל ה"חיזוק העצמי" הזה יכול לגרום למשקיעים להסיק שתשואת הקרן נובעת אך ורק ממיומנות המנהל - כשבפועל היא נוצרת מהתנהגותם של משקיעי הקרן עצמם. גם אם התשואות המנפחות־עצמן יישארו גבוהות זמן רב משצפיתם, הן עתידות לדעוך בסופו של דבר.

מישהו אמר 'קאת'י ווד'?

חלק מן המחקר מתמקד בקרן סל שהחוקרים לא חשפו את שמה. אני כמעט בטוח שמדובר ב־ARK Innovation בניהולה של קאת'י ווד. זו הגיעה לתשואה מהגבוהות בהיסטוריה - 153% ב־2020, כאשר נכון לאוקטובר 2019 הושקעו כמעט רבע מנכסיה, שהסתכמו ב־1.6 מיליארד דולר, בתשע מניות. הקרן החזיקה ביותר מ־5% מההון בכל אחת מהמניות, ובין היתר ב־9.9% מחברת עריכת הגנום Intellia Therapeutics וב־5.1% מחברת הבדיקות הגנטיות Invitae.

כשהתשואות של ARK Innovation זינקו, הזרימו אליה המשקיעים כסף. כך ב־2020 תפחו נכסיה יותר מפי תשעה, מ־1.9 מיליארד - ל־17.7 מיליארד דולר. וכשהפנתה ARK את גל המזומנים העצום אל המניות האהובות עליה, עלתה Intellia ב־271% ו־Invitae טיפסה ב־159%.

עם זאת, במוקדם או במאוחר, הביצועים מדשדשים, הכסף החם בורח והמנהלים נאלצים להיפטר ממניות. הדבר מוריד את מחירי המניות הללו, מרע את ביצועי הקרן ובולם כניסה של כסף חם נוסף.

כך קרן ARK Innovation איבדה 27.9% בשנה בממוצע, בשלוש השנים האחרונות.

אך קרנות ARK אינן לבד. בקרנות הסל הגדולות והריכוזיות ביותר, ניתן לייחס 8% בממוצע מהשונות בביצועים לאורך זמן למה ש־ואן דר בק מכנה "עלייה במחיר שנוצרת מהעסקאות של הקרנות בעקבות הכסף שמגיע ממשקיעיהן".

מהמחקר עולה כי תעודת סל שהתשואה שלה טובה ב־10% מן הממוצע בתקופה נתונה, תגדיל את זרימת הכספים אליה ב־2% - מחצית מכך בתוך חודשיים מהדיווח על הביצועים המשופרים.

המחקר מראה גם שתשואות המנפחות את עצמן מתפוגגות והופכות את כיוונן - אך מתי בדיוק זה יקרה, קשה מאוד לצפות.

לזהות דגלים אדומים

השכל הישר הוא המדריך הטוב ביותר שלכם. לכן בבואכם לבחור קרנות להשקעה, ראשית שימו לב לקרנות החורגות באופן דרסטי ממדד שוק רחב כשהן מחזיקות בכמה עשרות מניות בלבד, או בהרבה חברות קטנות יחסית. המאפיינים הללו הם בית הגידול לתשואות גבוהות במיוחד ולכסף החם שרודף אחריהן ומנפח אותן.

בדקו אם יש מגבלת החזקה או רף של שיעור קבוע ממדד השוק - לרוב בין 2% ל־5%. זה אמור למנוע מהקרן, לא משנה כמה פופולרית תיעשה, להזרים כסף רב מדי למניות החמות ביותר שלה.

מוטב להימנע מקרנות סל שההחזקות העיקריות שלהן נמכרות בהיקפים גדולים ב"שורט" על ידי קרנות גידור וסוחרים אחרים המהמרים על ירידה. ניתן לבדוק את היקפי השורט והריבית על כל מניה ברוב אתרי השוק ואפליקציות המסחר.

ולבסוף, היזהרו מצמיחה מהירה. כשמיליארדי דולרים יזרמו לקרן קטנה שדיווחה זה עתה על רווחים גדולים, לא ייקח הרבה זמן עד שיגיעו בעקבותיה תשואות מנופחות. תנו לאנשים אחרים לרדוף אחריהן, שהרי סביר להניח כי מה שיקבלו בסוף הן תשואות המנפחות את עצמן.

עוד כתבות

מתחם SEVEN רהט / צילום: רני צים מרכזי קניות

קבוצת רני צים משיקה מרכז קניות ברהט בהשקעה של 80 מיליון שקל

המתחם, שנקרא "SEVEN רהט", ייפתח בחודשים הקרובים ויתפרס על פני 11 אלף מ"ר ● ברקע הדברים: מסע מימושים בשנה החולפת בשל חוב פיננסי כבד

מגישות התוכנית the view / צילום: יח''צ

פינה אצל ג'יי לנו: כך משתלבות חברות הטק הישראליות בשוק הטלוויזיה העולמי

עוגת הפרסום הקטנה בארץ מחייבת את המשרדים לחפש מקורות הכנסה נוספים, כמו עבודה עם חברות ישראליות בארה"ב ובבריטניה ● מה שעובד למקאן ת"א ולאדלר־חומסקי בתחום הדיגיטל, עושה יהושע TBWA עם חברת התוכן השיווקי אינסייד, שפותחת כעת סניף בניו יורק

בניית מגדל TOHA 2 / צילום: טלי בוגדנובסקי

למרות המחאות: גוגל שוכרת 20 קומות בת"א ומגדילה את המחויבות לישראל

גוגל חתמה על הסכם שכירות בבניין בת"א ותתפרס על כ־20 קומות, בתמורה ל־115 מיליון שקל בשנה ● המהלך, שנחשף בגלובס, מצטרף לפעולות שנקטה לטובת ישראל מאז המלחמה

דורי נאוי ושחר אושרי, חברת האחים נאוי / צילום: איל יצהר

מהלך חריג בשוק ההון: בנק ישראל פנה ורשות ני"ע הובילה לביטול גיוס חוב של אחים נאוי

חברת האשראי החוץ בנקאי השלימה ביום שני גיוס ניירות ערך מסחריים שתמורתו הסתכמה ב-101 מיליון שקל ● אבל החברה מבטלת את הגיוס ותחזיר את הכסף לנושים, זאת על רקע מחלוקת משפטית שהתגלעה בנוגע לסוגיית חוק הבנקאות ● בנק ישראל: "החברה אינה מפוקחת לעניין הלימות הון ונזילות, היא איננה רשאית להנפיק ניירות ערך מסחריים סחירים ללא רישיון של תאגיד בנקאי

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: AP, מארק ישראל סלם - ג'רוזלם פוסט

גורמים בארה"ב מאשימים: הירידה במשלוחי הנשק - גם בגלל ישראל

שר הביטחון נועד אמש בפנטגון עם מזכיר ההגנה האמריקאי, שהזהיר כי מלחמה מול חיזבאללה עלולה להתפתח למלחמה אזורית ● חוסל מחבל בג'יהאד האיסלאמי שעסק בקידום ופיתוח מערך הטילים של ארגון הטרור הרצחני • הנייה על חיסול אחותו: אם ישראל חושבת שפגיעה במשפחתי תשנה משהו - היא הוזה ● האו"ם מאיים להשעות את פעילותו ההומניטרית ברצועת עזה, "אם ביטחון עובדי הסיוע לא ישתפר" • עדכונים שוטפים

שלומי הייזלר, מנכ''ל משרד האוצר, באירוע ''מדברים צפון'' של גלובס ובנק לאומי / צילום: כדיה לוי

האם המסים יעלו ואיך ייראה התקציב? מנכ"ל משרד האוצר פותח הכול

שלומי הייזלר, מנכ"ל משרד האוצר, מעדיף לרוב לשמור על שתיקה ולהביע את עמדתו בחדרים סגורים ● רגע אחרי הפסיקה הדרמטית של בג"ץ בנושא גיוס בני הישיבות, הוא הגיע לראיון מיוחד במסגרת אירוע "מדברים צפון" של גלובס ובנק לאומי ● על האפשרות שיעלו מסים: "זו מתמטיקה פשוטה. נדאג שהמגזר היצרני ייפגע פחות"

אבישי קרואני / צילום: גיא הכט

מנהל ההשקעות שמאמין: המניה הלוהטת של וול סטריט בדרך לתיקון

אבישי קרואני, מנכ"ל פעילים ניהול תיקים, צופה כי ענקית השבבים שמנייתה לא עוצרת "תסבול מתיקון משמעותי במוקדם או במאוחר", ולכן מעדיף לחפש הזדמנויות במניות שאיבדו גובה כמו סיילספורס ● כחובב אקסטרים הוא מציע למשקיעים "לחפש את הסיכונים מחוץ לשוק ההון"

מגדל ToHA 2 / הדמיה: Viewpoint

כפי שנחשף בגלובס: גוגל תשכור כ־20 קומות במגדל בת"א במיליארד שקל לעשר שנים

גוגל תשכור מידי אמות וגב־ים כ־60 אלף מ"ר במגדל ToHa2 המוקם בימים אלה, תמורת 115 מיליון שקל לשנה ● לחברה יש זכות יציאה חד־פעמית מהחוזה לאחר חמש שנים ● המגדל צפוי להתאכלס ב־2026

מייסדי קוואק: אלון לב, רן רומנו, ליאור פנסו ויובל פרנבך / צילום: QWAK

ג'ייפרוג רוכשת את קוואק הישראלית תמורת 230 מיליון דולר

ג'ייפרוג הישראלית רוכשת את הסטארט-אפ הצעיר קוואק, אחת מחברות הסטארט-אפ הבולטות בתחום הבינה המלאכותית ● השימוש בפלטפורמה שמציעה החברה נועד להפחית את עבודת התשתית הנדרשת סביב פיתוח מודלים של למידת מכונה, ומאפשר להתרכז בליבת העבודה עצמה של צוותי הפיתוח והדאטה סיינס בחברות

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

הסדר עם רשות המסים: טבע תשלם מס של 750 מיליון דולר

טבע הגיעה להסכם מול רשות המסים, לפיו תשלם את שומות המס על השנים 2020-2008 ● עיקר המחלוקת היה רווחים שהחברה התייחסה אליהם כפטורים ממס לפי חוק עידוד השקעות הון, אך שלגישת רשות המסים חל עליהם מס

אורי יוניסי, ראש חטיבת המשכנתאות בבנק לאומי, בכנס ''מדברים צפון'' / צילום: בר לביא

"רגע אחרי שהאיום הביטחוני יוסר, נראה בצפון פריחה בשוק הדיור"

אורי יוניסי, ראש חטיבת המשכנתאות בבנק לאומי, אמר בכנס "מדברים צפון" של גלובס ובנק לאומי, שמתקיים היום בעכו, כי "בדרום כרגע יש פריחה: המשקיעים מגיעים, ואנשים באים כי הם מבינים שהאיום שם קרוב לסיום. לעומת זאת, בצפון רואים אי-ודאות, ועדיין אנחנו עדים לפעילות ערה, בניגוד למה שיכולנו לצפות"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; מניית סולאראדג' נפלה ב-20%, אנבידיה זינקה ב-6%

נאסד"ק עלה ב-1.2% ● סולאראדג' נפלה לאחר שהודיעה על מכירת אג"ח להמרה ● אנבידיה התאוששה לאחר שצללה אמש ב-6.6% וגררה את נאסד"ק ואת מניות השבבים מטה ● במיטב מעריכים כי קיים סיכון בהשקעה בשוק המניות היפני ● ביוליוס בר חיוביים לגבי אגרות החוב הממשלתיות בהודו

מגדלי לנדמרק בתל אביב / הדמיה: עמרי אמסלם

אחרי 20 שנה: קרן פיטנגו עוזבת את הרצליה לטובת תל אביב

קרן ההון סיכון הוותיקה שכרה 1,400 מ"ר במגדלי לנדמרק שהחלו להתאכלס לאחרונה בשרונה ● הערכות: תעזוב את המשרדים במגדלי אקרשטיין בהרצליה פיתוח שבהם שכנה יותר מ-20 שנה

שפי מור, יערה זיו גביש ובסאם אבו עואד, בשיחה עם ניצן שפיר, גלובס / צילום: גיא צרחי

"רק שלא יבקשו מאיתנו את המענקים בחזרה. אין לנו מאיפה להחזיר"

במסגרת כנס "מדברים צפון" של גלובס ובנק לאומי, שהתקיים בקצרין, התארחו בעלי עסקים מרמת הגולן, שסיפרו על המציאות הבלתי־אפשרית עמה הם מתמודדים מאז פרוץ המלחמה ● שפי מור, מנכ"ל תיירות מרום גולן: "צריך להבין - אנחנו מנותקים מהחיים. אין לנו קופות חולים ואין שירותים. האווירה קשה מאוד" ● מחר: הכנס מגיע לעכו

חייל אוקראיני מכין רחפן להמראה / צילום: ap, Andriy Andriyenko

במערב עוקבים מקרוב: כך הרחפנים של אוקראינה חומקים מהשיבושים הרוסיים

הלוחמה האלקטרונית מתפתחת במהירות, ודוחפת את יצרני הרחפנים באוקראינה לעדכן בהתמדה את הרכיבים ולהפוך את כלי הטיס לאוטונומיים יותר ● חברות מערביות עוקבות מקרוב אחר ההתפתחויות

טנק מדגם 2CA2 / צילום: משרד הביטחון הארגנטינאי

"צעצועים חדשים": הטנקים שאלביט תספק בקרוב לארגנטינה

צבא ארגנטינה יקבל בספטמבר טנקים מדגם 2CA2 שאלביט שדרגה עבורם - כך דווח ב"דיפנס ניוז" מפי גורמים צבאיים ארגנטינאיים ● לפי הדיווח, כחלק משדרוג הצבא, הנשיא חאבייר מיליי מתכנן גם להגדיל את מספר הטנקים המשודרגים ב־50 נוספים

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

הכוכבת של וול סטריט מחקה 430 מיליארד ד' תוך שלושה ימים. אלו הסיבות

ענקית השבבים אנבידיה כבשה בשבוע שעבר את המקום הראשון בקרב החברות הנסחרות במונחי שווי שוק ● עם זאת, בשלושת ימי המסחר האחרונים המניה צללה בכ-12% ● מה עומד מאחורי הירידות, והאם הן צפויות להימשך?

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

בג"ץ הכריע בנושא תקציבי הישיבות: מה היקף הכספים הנוכחי, ומה צפוי עכשיו?

בג"ץ קבע כי אין מסגרת חוקית המאפשרת אי־גיוס של תלמידי ישיבות לצה"ל, ולפיכך אסר גם על המשך התמיכה הממשלתית במוסדות שתלמידיהם לא התגייסו ● כמה בני ישיבות היו פטורים עד כה מגיוס, מה היקף התמיכה הממשלתית בחברה החרדית, ומה יכולים החרדים לעשות? ● גלובס עושה סדר

אייל בן-חיים, ראש החטיבה הבנקאית, בנק לאומי, עם בר לביא, ראש מערכת החדשות של גלובס / צילום: גיא צרחי

אייל בן-חיים, ראש החטיבה הבנקאית בלאומי: "הכלכלה בדרום התחילה לחזור לעצמה אבל בצפון יש בעיה אמיתית"

אייל בן-חיים, ראש החטיבה הבנקאית בבנק לאומי, השתתף בכנס "מדברים צפון" של גלובס ובנק לאומי, מקצרין שבקו האש • "יש הבדל גדול בין הכלכלה במדינה שחוזרת למה שהיתה ערב השביעי באוקטובר לעומת הצפון והדרום. הדרום התחיל לחזור, אבל בצפון יש בעיה שנמשכת לאורך זמן. יש אתגרים גדולים" • מחר: הכנס מגיע לעכו

צילום מסך של ערוץ הקניות

אחרי כמעט 30 שנה: ערוץ הקניות יפסיק את שידוריו בחודש הבא

שידורי ערוץ הטלוויזיה הוותיק יסתיימו בסוף חודש יולי, והמשאבים יועברו בעיקר לפעילות האונליין שלו ● כ-60 עובדים יפוטרו, אך שלוש חנויות הערוץ ימשיכו לפעול כרגיל