שופרסל השלימה את מכירת חלקה בפייבוקס לדיסקונט תמורת 77 מיליון שקל

האחים אמיר מסיימים את הרומן של שופרסל עם פייבוקס: הערב הושלמה מכירת יתרת החזקות רשת הסופרמרקטים באפליקציית התשלומים (49.9%) לידי בנק דיסקונט המחזיק ביתרת המניות

אריק פרישמן, מנכ''ל פייבוקס / צילום: אילן בשור
אריק פרישמן, מנכ''ל פייבוקס / צילום: אילן בשור

האחים יוסי ושלומי אמיר מסיימים את הרומן של שופרסל , שבה הם מחזיקים ושאותה הם מנהלים, עם אפליקציית התשלומים פייבוקס. הערב (א') הושלמה מכירת יתרת החזקות רשת הסופרמרקטים בפייבוקס (49.9%) לידי בנק דיסקונט  המחזיק ביתרת המניות, תמורת 77 מיליון שקל. מוקדם יותר החודש עדכנה שופרסל כי היא מנהלת משא-ומתן למכירת מלוא החזקותיה בפייבוקס, לרבות שטרי ההון שהעניקה לה, לדיסקונט. 

בלעדי | השינויים בשופרסל נמשכים: תיפרד ממשרד הפרסום גיתם
שווי שופרסל זינק ב-50%: "האחים אמיר הופתעו מעוצמת ההתייעלות שניתן להשיג"

לפני כעשור הוקמה פייבוקס בתור חברת סטארט-אפ, וכשלוש שנים לאחר ששופרסל נכנסה כשותפה בה - בנק דיסקונט הופך למעשה לבעלים היחידי שלה.

בשופרסל ביקשו מזה תקופה ארוכה לסיים את ההחזקה באפליקציית התשלומים. בדוח לסיכום שנת 2023 ציינה שופרסל כי היא "בוחנת עסקה למכירת החזקותיה בחברת פייבוקס, בין אם במסגרת עסקה להכנסת שותף או משקיע לפעילות הפיננסים, ובין אם בדרך אחרת", וזאת בהתאם להחלטת דירקטוריון שופרסל שהתקבלה באוגוסט אותה שנה.

נכון לסוף השנה שעברה, מחזור ההעברות הכספיות באמצעות פייבוקס לתקופת הדוח הסתכם בסך של כ-6.6 מיליארד שקל, וסך יתרות הלקוחות באפליקציה עמד על 747 מיליוני שקל.

על-פי ההסכם בין הצדדים מינואר 2021, להערכת החברה ובנק דיסקונט שווי הנכסים שכל צד העביר לחברה הייעודית (פייבוקס) נאמד בכ-107 מיליון שקל, כלומר כ-30 מיליון שקל יותר ממה שישלם הבנק עבור חלקה של שופרסל.

במקביל, הדוחות של שופרסל גילו כי בשנת 2023 חלקה של הקמעונאית בהפסדים הצבורים של פייבוקס נאמד ב-108 מיליון שקל, כאשר בשנת 2022 עמד חלקה בהפסדים הצבורים על 66 מיליון שקל. 

מהלך אסטרטגי 

מוקדם יותר החודש השיקה פייבוקס את "ה-Box המשותף", מה שלדברי אנשי החברה יכול להוות אלטרנטיבה לחשבון המשותף היקר והמסורבל בבנק. השירות החדש, שניתן ללא עלות למשתמשי האפליקציה, יאפשר להם לפתוח יחד חשבונות למטרות משותפות, כשכל משתתף ב-Box יוכל לטעון אליו כסף, לשלם ממנו בכל מקום, לראות מה המשתתפים האחרים עשו בו ועוד.

בדיסקונט רואים בהשלמת העסקה מהלך אסטרטגי במסגרתו תהפוך פייבוקס לזרוע החוץ-בנקאית של הבנק. בפייבוקס ישנם 1.5 מיליון לקוחות פעילים מדי חודש, אך על-פי הנתונים שבידי הבנק, מדובר על 2.5 מיליון לקוחות רשומים בסך-הכול, כש-85% מהם אינם לקוחות של בנק דיסקונט. המשמעות היא שלפייבוקס יש פי 3 לקוחות ממה שיש לדיסקונט, ויותר ממרבית הבנקים בישראל.

פייבוקס הייתה הראשונה להציע ללקוחות ריבית על העו"ש (3% עד 20 אלף שקל צבורים), כשהכספים הללו מופקדים בבנק ומייצרים רווחים לפייבוקס עצמה. בנוסף היא מעמידה הלוואות ללקוחות (מה שבביט לא הצליחו לעשות בהיקף גדול), המשמשות מקור רווח נוסף.

אבי לוי, מנכ"ל קבוצת דיסקונט, מסר: "הצלחת פייבוקס במכירת מוצרים פיננסיים בשנה האחרונה והעובדה שלמעלה מ-85% מלקוחותיה הם לקוחות בנקים מתחרים, הופכות אותה לזרוע משמעותית ואטרקטיבית עבור הקבוצה. אנחנו שמחים על ההזדמנות לחזור ולהחזיק במלוא מניותיה ולתמוך בהמשך צמיחתה, בדגש על הצעת שירותים חוץ-בנקאיים ייחודיים".