מסעדה יהודית בברלין נאלצה לסגור את שעריה בגלל השלכות ה-7 באוקטובר

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האזהרה של הגנרל שהוביל את המלחמה האמריקאית באפגניסטן, ה-BBC מסקר באופן מוטה את המלחמה בצפון, הסעודים מתרשמים מהכלכלה הישראלית ומסעדות יהודיות בברלין נסגרות בגלל אנטישמיות • כותרות העיתונים בעולם 

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בין-לאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

נזקי החות'ים נחשפים במסמך חדש, ויש נפגעת אחת מפתיעה
משגר הטילים הישראלי שהצליח להשתחל לתערוכת הנשק הצרפתית  

1הגנרל האמריקאי שהוביל את המלחמה באפגניסטן מזהיר את ישראל

העובדה כי ישראל מכוונת לחילופי שלטון ברצועת עזה (Regime Change) היא חזרה על הטעויות שעשתה ארה"ב בעיראק ובאפגניסטן, כך כותבים במשותף הגנרל דייוויד פטראוס, מייגן סליבן וריצ'רד פונטיין, באתר המגזין Foreign Affairs. פטראוס הוא זה שנשלח להציל את המשימות האמריקאית בעיראק ובאפגניסטן. "כמו ארה"ב בעיראק ב-2003, ישראל החלה את המלחמה שלה ללא תוכנית להקמת שלטון'', כותבים השלושה ומוסיפים כי "ישראל, כמו ארה"ב פוסט פיגועי הטרור של ה-11 בספטמבר, פעלה בנחישות ובעלות אנושית גבוהה ומצערת כדי לנקות שטח ממחבלים, רק כי לראות את הצד השני מתלכד מחדש ומתארגן". כמו כן, הם מזהירים כי הזעם הבינלאומי על הרג חפים מפשע בנוגע לישראל "גדול יותר" מזה שהופגן כלפי ארה"ב. עם זאת, פטראוס סבור כי על ידי אימוץ כמה מהטקטיקות שנקט בעיראק, ישראל יכולה לנצח בקרב.

מאת דייוויד פטראוס, מייגן סאליבן וריצ'ר פונטיין, מתוך Foreign Affairs. לקריאת הכתבה המלאה. 

2סיקור מוטה? ה-BBC מדווח על העקורים בצד הלבנוני של הגבול

גם בצד הלבנוני של הגבול עם ישראל נטשו עשרות אלפי תושבים את האזור, בשל הלחימה בין ישראל לחיזבאללה, וה-BBC מציג את סיפורו של הכפר עלמא-א-שאב. כ-800 מתוך כ-900 תושבי הכפר, הקרוב מאוד לגבול הישראלי, עזבו אותו כבר ב-8 באוקטובר, מדווח ה-BBC, והם אינם רוצים לחזור כל עוד הקרבות נמשכים.

הרשת הבריטית, שהואשמה בעבר בסיקור מוטה לצד הפלסטיני בהקשר של המלחמה בעזה ונאלצה להתנצל על כמה תקריות, ממשיכה את המגמה גם בסיקור בנוגע לדרום לבנון, וממסגרת את האירועים כאשמת התוקפנות הישראלית. "אף אחד אינו יודע מדוע הם תוקפים את הבית שלנו", היא מצטטת את אחד התושבים, מבלי להתייחס לטענות ולהוכחות כי חיזבאללה משתמש בכפר ובמרחב לתקיפת ישראל מאז ה-7 באוקטובר. לפי הדיווח, הכפר הותקף עד כה 188 פעמים על ידי כוחות ישראלים, 10 בתים נהרסו ו-120 בתים נפגעו. לפי הדיווח, "התושבים נרתעו מלדון עם ה-BBC בשאלה עם חיזבאללה או ארגונים אחרים משתמשים בשטחם"

מאת עלי עבאס אחמדי. מתוך ה-BBC. לקריאת הכתבה המלאה. 

3הסעודים מתרשמים מהעוצמה של הכלכלה הישראלית בזמן מלחמה

"הכלכלה הישראלית עדיין חזקה (נכון לעכשיו), למרות העלויות האדירות של המלחמה בעזה"; זו הכותרת של מאמר הסוקר את המצב הכלכלי בישראל, עמוק בחודש השמיני של המלחמה, במגזין אל-מג'אלה היוצא לאור בחסות סעודית. "למרות שמעמדה של ישראל נפגע פוליטית ודיפלומטית", מנתחים במגזין, שיוצא לאור בלונדון ונחשב למרכזי בעולם הערבי, "יתרות המט"ח שלה גבוהות והסחר עדיין משגשג, במיוחד במגזר הטכנולוגי". המגזין מראיין כלכלנים ומומחים ישראלים לפוליטיקה, שמסבירים את השגשוג בתמיכה אמריקאית, בבסיס כלכלי איתן וכן בעובדה כי חששות לגבי חרמות והסטת השקעות בינתיים לא התממשו בצורה מכאיבה. 

הכלכלן אמיר כהנוביץ, משנה למנכ״ל וכלכלן ראשי בפרופיט פיננסים, ציין כי מאז הקמתה של ישראל היא "מתמודדת עם תקופות של דה-לגיטימציה, סנטימנט שלילי, חרמות מצד מדינות ערב, אמברגו ביטחוני, ולאחרונה גם עם ההשפעות של תנועת ה-BDS התגברו מאוד מאז מלחמת עזה". הוא הוסיף כי אתגרים אלו הקשיחו את הכלכלה הישראלית, לרבות "הסתמכות על ייצור עצמי של ציוד ביטחוני ומזון, הקמת עתודות וצבירת יתרות מטבע חוץ משמעותיות".

מאת שריף מוחמד. מתוך אל מג'אלה. לקריאת הכתבה המלאה.

4מסעדות יהודיות בברלין נאלצות לסגור מחשש להתקפות אנטישמיות

שורת מסעדנים יהודים וישראלים מדווחים כי הם חוששים מהתקפות על רקע אנטישמי, אחרי תקריות בחודשים האחרונים, ושתי מסעדות לפחות בברלין הודיעו כי ייסגרו; כך מדווח ערוץ הטלוויזיה הציבורי ZDF בגרמניה. לפי הדיווח, המסעדה הכשרה בלייברגס שברובע וילמרסדורף בבירת גרמניה הפסידה כ-80,000 אלף אירו בחודשים האחרונים, "כתוצאה מהתגובה להתקפות הטרור של ה-7 באוקטובר". הבעלים תלה את הירידה בחשש של אנשים להתכנס במקום המזוהה כיהודי.

מסעדה אחרת תעבור מקום בברלין, ליד בית כנסת, וכך תהיה תחת שמירה של המשטרה המוצבת באופן קבוע ליד מוסדות יהודיים. המסעדה, הממוקמת כעת בפרידרכסהיין חוותה גרפיטי אנטישמי והערות אנטישמיות בחודשים האחרונים. אלמונים חרטו כינויי גנאי לישראל ו"לשחרר את עזה" על שולחנות המסעדה. מסעדות אחרות מדווחות את קמפיינים מקוונים שנועדו להעניק להם ביקורות שליליות.

מאת נינוה ארמגן. מתוך ZDF. לקריאת כתבה המלאה.