גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החטופים בבית השכן: בתוך הסוד האפל של משפחה העזתית

בעיני העולם שבחוץ, הם היו רופא ועיתונאי ● איש לא חשד שהדירה שלהם הפכה לכלא

ארבעה חטופים הוחזקו בשתי דירות סמוכות בתוך מחנה הפליטים נוסייראת. אחד מהשומרים היה עיתונאי אל-ג'זירה פעיל חמאס / צילום: ap, Jehad Alshrafi
ארבעה חטופים הוחזקו בשתי דירות סמוכות בתוך מחנה הפליטים נוסייראת. אחד מהשומרים היה עיתונאי אל-ג'זירה פעיל חמאס / צילום: ap, Jehad Alshrafi

הרופא בן ה-73, אחמד אל-ג'מאל, היה דמות חשובה בקהילה שלו. הוא עבד בבקרים במרפאה ציבורית במחנה הפליטים נוסייראת ברצועת עזה, ואחר-הצהריים במרפאה פרטית קטנה משלו, שם קיבל תושבים שפנו אליו לצורך הליכים כמו ברית מילה, בנוסף הוא גם היה אימאם במסגד מקומי.

חיל הנחתים האמריקאי כבר התחיל להתכונן למלחמה שתפתח סין
החישוב האכזרי של סינוואר: דמם של אזרחים יעזור לחמאס

אך בחודשים האחרונים, לאחר שסיים את עבודתו בכל יום, הוא היה חוזר הביתה לדירה שחלק עם בנו, כלתו וילדיהם - ושלושת החטופים הישראלים שהם הסתירו בה עבור החמאס. 

משפחת אל-ג'מאל הייתה ידועה בנוסייראת כמקורבת לחמאס, לדברי תושבים מקומיים ששוחחו עם הוול סטריט ג'ורנל. אך הם אומרים כי מעט אנשים באזור המאוכלס בצפיפות במרכז עזה ידעו על הסוד שלהם ועל כך שהם החזיקו בחדר הקטן והחשוך בדירת המשפחה חטופים ישראלים.

ד''ר אחמד אל-ג'מאל, פיזיקאי, פעיל חמאס, שהחזיק יחד עם בנו בחטופים בתוך המחנה / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

החטופים וכוחות הביטחון הישראליים אמרו שבין שוביהם היה בנו של אל-ג'מאל, העיתונאי הפלסטיני בן ה-37 עבדאללה אל-ג'מאל. מהחדר הנעול והשמור שלהם, סיפרו החטופים, כי הם יכלו לשמוע את עבדאללה ואת אשתו, פאטמה, שעבדה כנוטלת בדיקות דם במרפאה מקומית, ואת ילדיהם, בחיי היומיום שלהם בדירה. 

הבניין ברחוב ביסאן אינו עומד עוד. תקיפה אווירית ישראלית הרסה אותו בתחילת החודש, זמן קצר לאחר שפרץ הקומנדו הישראלי לדירה וחילץ את החטופים, לדברי תושבים מקומיים. עבדאללה ואביו נהרגו בפעולה יחד עם אשתו של עבדאללה, לפי התושבים המקומיים, שאישרו את השתלשלות האירועים. 

ילדיהם של הזוג אל-ג'מאל שרדו את הפשיטה, לדברי שכנה מן הדירה הסמוכה.

כמה רחובות מבית אל-ג'מאל, החזיקה משפחה אחרת עם קשר לחמאס, בשם אבו נאר, בנועה ארגמני - על פי תושבים מקומיים וגורם ישראלי. חטיפתה של ארגמני בפסטיבל נובה תועדה בווידאו, מה שהפך אותה לאחת המוכרות ביותר מבין כ-250 החטופים של ה-7 באוקטובר.

עבדאללה עלי ג'מאל, פעיל חמאס, עיתונאי אל-ג'זירה שהחזיק בחטופים בתוך דירתו במחנה הפליטים נוסייראת / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

משפחת אבו נאר נהרגה גם היא, והבניין שלה נהרס, אמרו תושבים מקומיים. הם היו פחות בולטים בשכונה מאשר משפחת אל-ג'מאל, אמרו התושבים.

בני משפחת אל-ג'מאל ששרדו סירבו להגיב או שלא ניתן היה להשיגם.

"קשה לשמור סוד בשכונה הבנויה בצפיפות"

המבצע הצבאי של ישראל בנוסייראת ב-8 ביוני, חילץ את ארבעת החטופים, והותיר מספר רב של פלסטינים שמתו בעקבות קרבות קשים.

צה"ל אמר כי הכוחות המיוחדים שהוציאו את החילוץ לפועל חיסלו פעילי חמאס חמושים ששמרו על החטופים, אך סירב להגיב לשאלה האם הכוחות הרגו את בני המשפחה שבהם הם נתקלו בשני הבניינים. צה"ל לא השיב לבקשה להגיב לשאלה האם הוא הרס את הבניינים. 

הריסות הבניין שבו התגוררה פעם משפחת אל-ג'מאל מושכות קהל של צופים שלהוטים לראות את המקום שבו נכלאו חטופים בקרבם, אמרו חלק מהאנשים.

מבצע החילוץ ב-8 ביוני לווה בתקיפות אוויריות כבדות, והפך לקרב עז מול חמאס ברחובות, שהותיר אחריו מוות והרס. בימים שחלפו מאז, דנו תושבים מקומיים בטיפשות של החמאס להחזיק חטופים ישראלים מעל פני הקרקע באזור מגורים, ליד שוק הומה.

אלמוג מאיר ואנדריי קוזלוב שנחטפו והוחזקו בתוך חמנה הפליטים נוחתים עם כוחות ההצלה בישראל / צילום: ap, Tomer Appelbaum

כמה אנשים אמרו שהם הופתעו מן הגילוי, כי קשה לשמור סוד בשכונה הבנויה בצפיפות. אפילו שיעול יכול להישמע מבעד לקירות של בנייני הדירות הבנויים מבלוקים, הם אמרו.

אחרים זעמו על כך שחמאס העמיד אזרחים בסכנה. כל פעולה צבאית ישראלית ברחובות הצרים של נוסייראת עלולה להביא למספר גדול של הרוגים ופצועים, אמרו כמה תושבים.

כמה מקומיים אמרו שחמאס היה צריך להחזיק את החטופים במנהרות. אחרים אמרו שהיה צריך להחזירם לישראל כחלק מעסקה לסיום המלחמה. הכישלון בהבטחת הפסקת האש למרות חודשים של משא ומתן גורם תסכול גובר בעזה, אומרים אנשים ברחבי המובלעת שסועת המלחמה. 

"חמאס צריך לתת לנו מפה של האזורים הבטוחים שבהם אנחנו יכולים לשהות, כי אם היינו יודעים שיש חטופים בשכונה, היינו מחפשים מקום אחר", אמר מוסטפא מוחמד, בן 36, שנמלט מהעיר עזה לנוסייראת בתחילת המלחמה עם אשתו ובתו התינוקת.

כשהפשיטה החלה, מצאו את עצמם מוחמד ומשפחתו לכודים ללא שום מקום בטוח ללכת אליו.

חטופים רבים מוחזקים במנהרות, אך כמה מהם מוחזקים בדירות, מה שעשוי לשקף את האתגר של העברת שבויים רבים כל כך ממקום למקום באזור מלחמה פעיל.

תושבים מקומיים אמרו כי אחמד ועבדאללה אל-ג'מאל היו חלק ממשפחה מורחבת שהיו לה מספר קשרים עם חמאס. מסגדים ברחבי עזה נשלטים על ידי חמאס, ואימאמים משמשים שם באישור חמאס. אחיו של אחמד, עבדאלרחמן אל-ג'מאל, הוא מחוקק של חמאס במועצה המחוקקת בעזה.

מחנה הפליטים נוסייראת לאחר התקיפה של צה''ל ושחרור החטופים שהוחזקו שם / צילום: ap, Jehad Alshrafi

עבדאללה היה פרילנסר ב-Palestine Chronicle, אתר חדשות פרו-פלסטיני שבסיסו בארה"ב. הוא עבד גם עבור סוכנות הידיעות המנוהלת על ידי חמאס Palestine Now, על פי משרד התקשורת הממשלתי של עזה, שציין את מותו. בנוסף, הוא שימש כדובר משרד העבודה בעזה, המנוהל על ידי חמאס.

הוא לא הסתיר את תמיכתו במתקפה של חמאס על היישובים הישראלים ב-7 באוקטובר, שבה נרצחו קרוב ל-1,200 בני אדם, רובם אזרחים. הפלישה של ישראל לעזה לאחר מכן הביאה למותם של יותר מ-37 אלף בני אדם, כך על פי רשויות הבריאות הפלסטיניות של החמאס, שנתוניהם אינם מפרטים כמה מהם היו פעילים.

"השבח לאל... הו אלוהים, הנחה אותנו... הו אלוהים, הנחה אותנו... הו אלוהים, הנחה אותנו... הו אלוהים, הענק לנו את הניצחון שהבטחת", פרסם עבדאללה בפייסבוק שלו ב-7 באוקטובר.

העיתון Palestine Chronicle אמר שהוא עצוב על מותו והכחיש כי היה מעורב בהחזקת החטופים הישראלים.

המשפחה הייתה מוערכת ואהודה בנוסייראת, מחנה פליטים שהוקם לאחר מלחמת העצמאות ב-1948, והפך לאזור עירוני צפוף. מחנות הפליטים הפלסטינים, במיוחד בגדה המערבית, נותרו מוקדים של טרור נגד ישראל.

משפחת אל-ג'מאל הגיעה במקור מהעיירה אל-רמלה, כיום העיר רמלה במרכז ישראל. בני המשפחה עברו לעזה ב-1948.

אחמד, ראש המשפחה, היה עסוק לאורך כל המלחמה. הוא הלך וחזר מהמרפאה שלו ומהמסגד או עסק בקניית מצרכים כרגיל, סיפר שכן. בנו עבדאללה נראה לעתים רחוקות, אמר השכן.

"ד"ר אחמד היה זה שביצע ברית מילה לשלושת הבנים שלי", אמר עלי בכית, יועץ מדיה חברתית שנולד וגדל בשכונה. "באינטראקציות בינינו, הוא היה אדם נחמד; הוא תמיד חייך".

ארבעת החטופים חולצו על ידי הכוחות המיוחדים של ישראל

בכית אמר שנדהם לגלות שמשפחת אל-ג'מאל החזיקה חטופים בביתה, משום שלא ציפה שהמשפחה תהיה מעורבת בצורה כזו במלחמה של ארגון הטרור חמאס עם ישראל.

המודיעין הישראלי גילה את מיקומם של בני החטופים בחודש מאי, כך לפי צה"ל. לדבריו, כוחות מיוחדים בילו שבועות בתרגול עם דגמים של שני בלוקי הבניינים הקטנים, לקראת משימת החילוץ.

חזרתם של החטופים הביתה עוררה שמחה בישראל. זה היה יום נדיר של אושר על רקע מלחמה עגומה שעדיין רחוקה מלהשיג את יעדיה המוצהרים לפרק את חמאס ולהחזיר הביתה את יתרת 120 הישראלים שנחטפו ב-7 באוקטובר ונותרו בשבי.

אזור נוסייראת, שהתמלא באוכלוסייה אזרחית שהגיעה מאזורים אחרים של עזה, ספג את ההפצצה הכבדה ביותר של כוחות האוויר והיבשה הישראליים שאירעה בו מתחילת שמונת חודשי המלחמה.

רשויות הבריאות הפלסטיניות של חמאס מסרו כי 274 בני אדם נהרגו וכמעט 700 נפצעו. צה"ל דיווח כי כ-100 בני אדם נהרגו או נפצעו, ברובם פעילי חמאס ואזרחים שנקלעו לאש הצולבת. לא ניתן היה לאמת את המספרים באופן עצמאי.

ראש צוות החילוץ של הכוחות המיוחדים הישראלים, פקד ארנון זמורה, נפצע בקרב בבית של אל-ג'מאל ומת מאוחר יותר מפצעיו.

בסרטון שפרסם צה"ל נראים לוחמי הימ"מ נכנסים לחדר בדירה ומוצאים את שלושת החטופים. בבניין השני, כ-200 מטרים משם, זיהו לוחמי קומנדו ישראלים את נועה ארגמני החטופה.

מרקוס ווקר ודב ליבר תרמו לכתיבת מאמר זה.

עוד כתבות

איליה סוצקבר, המדען הראשי לשעבר של OpenAI / צילום: כדיה לוי (עיבוד תמונה)

עם שכר התחלתי של 50 אלף שקל: אלה העובדים שמחפש הסטארט-אפ הלוהט בישראל

איליה סוצקבר ושותפיו, דניאל גרוס ודניאל לוי, הכריזו כי בכוונתם לפתוח משרדים בקליפורניה ובתל אביב, ולגייס לצורך כך את טובי המוחות בתחום

מייסדי קוואק: אלון לב, רן רומנו, ליאור פנסו ויובל פרנבך / צילום: QWAK

ג'ייפרוג רוכשת את קוואק הישראלית תמורת 230 מיליון דולר

ג'ייפרוג הישראלית רוכשת את הסטארט-אפ הצעיר קוואק, אחת מחברות הסטארט-אפ הבולטות בתחום הבינה המלאכותית ● השימוש בפלטפורמה שמציעה החברה נועד להפחית את עבודת התשתית הנדרשת סביב פיתוח מודלים של למידת מכונה, ומאפשר להתרכז בליבת העבודה עצמה של צוותי הפיתוח והדאטה סיינס בחברות

יוסי סבג, עמיחי בן שלוש, מאיר דודסון ומיכל צורן עם כתב התחבורה של גלובס אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

ראש העיר עכו: "כמה עוד נחכה? הצפון הוזנח, הצפון נעלם"

עמיחי בן שלוש קרא לממשלה ולח"כים "לבוא לפה יום-יום, לראות את הצפון, להסתכל לכולם בעיניים" ● בפאנל מיוחד במסגרת כנס "מדברים צפון" של גלובס ובנק לאומי, שנערך בעכו, תיארו המשתתפים את האתגרים הביטחוניים והכלכליים, וקראו לממשלה לפעול במהירות לחיזוק האזור

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: נתן ווייל, לע''מ

חיזוק מעמד היועמ"שית: בג"ץ בולם את המהפכה המשפטית השקטה

בשולי פסק הדין ההיסטורי בעניין חוק הגיוס, תשעת השופטים הבהירו כי היועמ"שית היא הפרשנית המוסמכת של החוק כלפי הממשלה, וכי כל עוד ביהמ"ש לא פוסק אחרת - הפירוש שלה מחייב את הממשלה ● להחלטת השופטים יש חשיבות בבלימת המהפכה המשפטית השקטה, שאחד מהיבטיה הוא הפחתת מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה

דיון בבג''ץ על חוק הגיוס / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

החלטה היסטורית, אבל תאורטית: החורים בפסק דין חוק הגיוס יאפשרו לממשלה לא לפעול

בצד ההחלטה הדרמטית והערכית של בג"ץ בעניין חוק הגיוס, יש חולשה שצפויה להשפיע על השאלה הכי חשובה - כיצד תיושם ההחלטה ● פסק הדין נעדר הנחיות אופרטיביות, ובהינתן מרחב התמרון שנוצר, הממשלה צפויה למצוא דרכים שלא לנקוט פעולות מיידיות, בדיוק כפי שעשתה עד היום

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: איל יצהר

היועמ"שית מאותתת: פסק הדין משליך על אפיקי מימון נוספים לתמיכות

לאחר שבג"ץ קבע כי על המדינה לפעול לגיוס בני הישיבות, בהרב-מיארה הנחתה להימנע מכל פעולה להעברת כספים שיש בה משום תמיכה בפעילותם של אלה שנמנעים מגיוס, או שיש בה משום עקיפה של פסק הדין ● גנץ: "הגיע הזמן למתווה שירות בהסכמה רחבה" ● השר פרוש: "פסיקת בג"ץ מובילה לשתי מדינות" ● הליכוד: "הפתרון האמיתי הוא השלמת חוק הגיוס ההיסטורי שנמצא כעת בהכנה לקריאה שנייה ושלישית"

עובד באתר בנייה / צילום: Shutterstock

עובדי בניין מחו"ל החלו להגיע - והבלגן חוגג: "עובדים שאין להם קשר לאירוע; הפסדים שלא נגמרים"

בדיון בוועדה המיוחדת לעובדים זרים בכנסת נטען כי רבים מהעובדים שהגיעו לארץ אינם כשירים לעבודה בבניין • תאגידי כוח אדם להבאת העובדים טוענים כי הם מפסידים עשרות אלפי שקלים ביום

חנוך מילביצקי, הליכוד / צילום: מתוך אתר הכנסת

האם שאלת אבטחת אישים נתונה להחלטת גורמי המקצוע?

מי בסוף מחליט על מי להציב אבטחה מטעם המדינה? לא גורמי המקצוע ● המשרוקית של גלובס

שפי מור, יערה זיו גביש ובסאם אבו עואד, בשיחה עם ניצן שפיר, גלובס / צילום: גיא צרחי

"רק שלא יבקשו מאיתנו את המענקים בחזרה. אין לנו מאיפה להחזיר"

במסגרת כנס "מדברים צפון" של גלובס ובנק לאומי, שהתקיים בקצרין, התארחו בעלי עסקים מרמת הגולן, שסיפרו על המציאות הבלתי־אפשרית עמה הם מתמודדים מאז פרוץ המלחמה ● שפי מור, מנכ"ל תיירות מרום גולן: "צריך להבין - אנחנו מנותקים מהחיים. אין לנו קופות חולים ואין שירותים. האווירה קשה מאוד" ● מחר: הכנס מגיע לעכו

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

שותפות לוויתן קיבלו אישור להכפיל את היקף הפקת הגז

הגדלת היתר היצוא בעתיד עשוי לכלול התניות שקשורות להבטחת אספקת הגז הטבעי למשק הישראלי ● תוספת הגז הטבעי ליצוא תעמוד על 118 BCM, וככל שבעלי המאגר ימצאו גז טבעי נוסף, תישקל הגדלת כמות היצוא עד להיקף שלא יעלה על 145 BCM

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות בבורסה; ניו-מד אנרג'י מזנקת ב-7%, דלק ב-4%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● ניו-מד אנרג'י: ניתן אור ירוק ממשרד האנרגיה להגדלת יצוא הגז הטבעי והרחבת האספקה למשק המקומי ● IBI: מאזן הכוחות נוטה לפיחות בשקל בחודשים הקרובים ● בלידר שוקי הון צופים אינפלציה של 3.1%, מעל הרף העליון של בנק ישראל ● הראל: צופים הפחתת ריבית מהירה יותר בארה"ב; לעומת זאת, חברת הוועדה הפתוחה בפד לא צופה הורדות ריבית בכלל השנה

ג'מאל באומן,הפסיד בבחירות המקדימות בניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

הבוחרים בניו יורק מדיחים ציר קונגרס אנטי-ישראלי רדיקלי

ג'מאל באומן, שהתלונן כי יריביו מנסים לכונן "משטר ציוני" בקונגרס וקרא להחרמה מלאה של ישראל, נחל תבוסה ניצחת לאחר שהשדולה הפרו-ישראלית השקיעה מיליוני דולרים במערכה נגדו

קרונות וקטרים חשמליים, בעיגול: מירי רגב / צילום: רכבת ישראל, נועם מושקוביץ'-דוברות הכנסת

המלחמה והלחצים הפוליטיים מעכבים את פרויקט חשמול הרכבת. כמה זה יעלה לנו?

הסכם חדש של רכבת ישראל מול הקבלנית הספרדית בפרויקט החשמול דוחה את השלמת העבודות מאוקטובר השנה ל־2027 ● כעת המדינה תשלם יותר מ־100 מיליון שקל נוספים ● בין הסיבות: המלחמה שגרמה למחסור בעובדים וצמצום העבודות בימי שבת ובלילות בשל לחץ פוליטי

חייל אוקראיני מכין רחפן להמראה / צילום: ap, Andriy Andriyenko

במערב עוקבים מקרוב: כך הרחפנים של אוקראינה חומקים מהשיבושים הרוסיים

הלוחמה האלקטרונית מתפתחת במהירות, ודוחפת את יצרני הרחפנים באוקראינה לעדכן בהתמדה את הרכיבים ולהפוך את כלי הטיס לאוטונומיים יותר ● חברות מערביות עוקבות מקרוב אחר ההתפתחויות

מגדלי לנדמרק בתל אביב / הדמיה: עמרי אמסלם

אחרי 20 שנה: קרן פיטנגו עוזבת את הרצליה לטובת תל אביב

קרן ההון סיכון הוותיקה שכרה 1,400 מ"ר במגדלי לנדמרק שהחלו להתאכלס לאחרונה בשרונה ● הערכות: תעזוב את המשרדים במגדלי אקרשטיין בהרצליה פיתוח שבהם שכנה יותר מ-20 שנה

שאול גולדשטיין / צילום: ענבל מרמרי

הדחת המנכ"ל שהתריע על מחדל החשמל: ההכרעה צפויה היום

לאחר שמנכ"ל החברה הזהיר בשבוע שעבר כי משק החשמל בישראל לא ערוך למלחמה כוללת עם לבנון - קידם יו"ר החברה מהלך להדחתו ● לגלובס נודע כי הדיון על ההדחה יימשך היום

מודעות של slingshot שעלו באל־ג'זירה ובאל־ערביה

המיזם שמציג פרסומות פרו־ישראליות לגולשים פרו־פלסטיניים

האלגוריתם של מיזם ההסברה slingshot מטרגט קהלים כמו סטודנטים באוניברסיטת קולומביה או עובדים בבית הדין בהאג, ומציג להם באתרים מסרים בעד ישראל ● עד כה נרשמו 70 מיליון חשיפות ● ישראל מתגייסת

מפעל לייצור סוללות לית'יום לכלי רכב חשמליים / צילום: Shutterstock

במדינה אירופית קטנה: הפרויקט שיעזור למערב להשתחרר מסין

מיזם כריית הליתיום בעמק ג'אדאר בסרביה קיבל אור ירוק - על אף החששות הסביבתיים ומאבק התושבים המקומיים ● המכרה צפוי לספק 17% מהליתיום הנדרש לכלי רכב חשמליים באירופה

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

הכוכבת של וול סטריט מחקה 430 מיליארד ד' תוך שלושה ימים. אלו הסיבות

ענקית השבבים אנבידיה כבשה בשבוע שעבר את המקום הראשון בקרב החברות הנסחרות במונחי שווי שוק ● עם זאת, בשלושת ימי המסחר האחרונים המניה צללה בכ-12% ● מה עומד מאחורי הירידות, והאם הן צפויות להימשך?

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

גלנט לאוסטין: התחייבתם למנוע גרעין מאיראן - הזמן אוזל

שר הביטחון, יואב גלנט, בפגישה בפנטגון: מתקרבים לצומת קבלת החלטות שישפיע על המזרח התיכון כולו ● בוושינגטון סבורים שישראל תבצע מהלך גדול בתוך לבנון בשבועות הקרובים ● בעזה מדווחים: אחותו של הנייה נהרגה בתקיפות צה"ל ברצועה ● חיל האוויר תקף הלילה בצפון הרצועה מחבלים שהשתתפו בטבח 7 באוקטובר ● עדכונים בולטים