קרן ההשתלמות שהשיגה תשואה דו ספרתית מתחילת השנה, ומי אחרונה בטבלה?

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו • קרנות ההשתלמות רשמו תשואה ממוצעת במסלול הכללי של 1.3%, ו-2.4% במסלול המנייתי • לאחר שנתיים של ביצועים חלשים, אלטשולר שחם מובילה מתחילת השנה בכל המסלולים • הצמדה למדד S&P 500 היוותה עוגן של יציבות למול התנודתיות בבורסה המקומית

חודש חיובי בקרנות ההשתלמות / אילוסטרציה: Shutterstock
חודש חיובי בקרנות ההשתלמות / אילוסטרציה: Shutterstock

חודש מאי היה חיובי בבורסה בת"א וגם למדדי המניות הבולטים של וול סטריט, מה שהוביל לתשואות חיוביות נאות בקופות הגמל וקרנות הפנסיה בארץ. בסיכומו רשמו המסלולים הכלליים של קרנות ההשתלמות תשואה ממוצעת של 1.3% ואלו המנייתיים הוסיפו 2.4%. מסלולים העוקבים אחר מדד S&P 500 המשיכו לככב ועלו בממוצע ב-2.8% בחודש מאי. 

זינוק של 130% בשנה: טבע משאירה אבק לחברות הגדולות בבורסה  
ניתוח | תשואה של 1000% בשלוש שנים: הכוכבת הגדולה של הסקטור הביטחוני 

מתחילת השנה, התשואה הממוצעת של קרנות ההשתלמות במסלול הכללי עומדת על 4.5% בחמישה חודשים בעוד שבאפיק המנייתי מדובר בתשואה כמעט כפולה שעומדת על 8.4%. מי שהצמיד את קרן ההשתלמות שלו למדד S&P 500 רשם מתחילת השנה תשואה של 13%, פי 3 ביחס למסלול הכללי ו-50% מעל המסלול המנייתי. ב-12 החודשים האחרונים הצמדה למדד שכולל את 500 החברות הגדולות בארה"ב הניבה תשואה של 26.6%.

ערן קלינסקי, סמנכ"ל ההשקעות במור גמל ופנסיה, אומר כי "בחודש האחרון המגמה בשוקי ההון בלטה לטובה בחו"ל כאשר המצב בישראל כמו שכולם יודעים ורואים הוא לא הכי מדהים. מניות הטכנולוגיה הגדולות בארה"ב ממשיכות לרוץ קדימה ולדחוף את מדדי הנאסד"ק ומדד S&P 500 קדימה. החלק שלהן במדדים האלה הוא משמעותי ולכן השפעתן על הביצועים שלהם גדולה. הריצה של מניות הטכנולוגיה היא בעיקר זו שהביאה לפערים בין ישראל לחו"ל גם בחודש מאי. כאשר להערכתי גופים שהיו חשופים יותר להשקעות בחו"ל נהנו מכך יותר".

הקאמבק של אלטשולר שחם

התשואות בקרנות ההשתלמות השונות מבליטות את המשך ההתאוששות המרשימה בביצועי בית ההשקעות אלטשולר שחם, המוביל בפער בכל הקטגוריות המרכזיות של החיסכון על מתחריו בחודש מאי. בית ההשקעות הגדול בישראל נמצא בשנה החולפת תחת עינם הבוחנות של המשקיעים, לאחר התדרדרות בתשואות. אך בחודשים האחרונים נרשם קאמבק שבמהלכו, בחודש מרץ, פרש סמנכ"ל ההשקעות הוותיק דני ירדני והוחלף על ידי לאה פרמינגר, שהובילה קודם את תחום ההשקעות האלטרנטיביות.

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות של אלטשולר שחם, מציינת כי מאי היה חודש חזק בביצועי בית ההשקעות הודות לשילוב של חשיפה לחו"ל, והחזקת אג"ח ממשלת ארה"ב לטווח ארוך שעלו בשיעורים נאים. פרמינגר מציינת כי "בחודשים האחרונים אנחנו מחזיקים אג"ח ממשלתיות בארץ במח"מ קצר. את איגרות החוב הממשלתיות במח"מ הארוך אנחנו מחזיקים דרך חשיפה לאג"ח של ממשלת ארה"ב, שם ראינו רווחי הון במאי, לעומת הפסדי הון שנרשמו באפיק הדומה בארץ".

"בנוסף מה שתפקד לחיוב בחודש שעבר היו שווקי המניות בחו"ל. ספציפית בהובלת מניות הטכנולוגיה. יש חשיפה קצת יותר גבוהה לתחום הטכנולוגיה מה שסייע לתוצאות. בארץ ראינו שמדד ת"א 35 עלה, אבל ת"א 90 (מניות השורה השנייה, ח"ש) ירד. אצלנו החשיפה היא יותר למניות הבנקים בארץ והן תיקנו בחודש מאי. כך שתמהיל האחזקה שלנו במניות תפקד טוב".

האם אתם משנים את ההערכות שלכם בנוגע למניות הטכנולוגיה בחו"ל, שלא מפסיקות לרוץ קדימה?
"אנחנו עדיין חושבים שהשקעה במניות הטכנולוגיה צריכה להיות בחשיפת יתר ביחס למדד עצמו. אנחנו מסתכלים חיובית על כל נושא הבינה המלאכותית (ה-AI) וחברות הטכנולוגיה הגדולות ככלל. כל עוד רואים ענקיות הטכנולוגיה ממשיכות להשקיעה ב-CAPEX, המשמעות מבחינתנו היא שהן רואות רווחים משמעותיים מנושא ה-AI".

קרן ההשתלמות של אלטשולר שחם הובילה את התשואות במסלול הכללי בחודש מאי - 2.2%, ואחריה קרן ההשתלמות של ילין לפידות עם תשואה של 1.5%. במקום השלישי נמצאות קרן ההשתלמות של הפניקס שהשיאה תשואה של 1.4%. וכך גם קרן ההשתלמות (הקטנה) של אינפיניטי שרשמה תשואה דומה. התשואה החלשה במסלול הכללי הייתה של כלל ביטוח שעלתה ב-0.8% בלבד ואחריה מנורה עם תשואה חיובית של 0.9%.

גם מתחילת השנה אלטשולר שחם מצטיין במסלול הכללי עם תשואה של 5.8%, אחריו אינפיניטי (קרן השתלמות קטנה) עם תשואה של 5.2%, מור עם תשואה של 5% וילין לפידות שרשמה תשואה של 4.5%. התשואות החלשות במסלול הכללי מתחילת 2024 הן של חברות הביטוח הראל וכלל - 3.7% בחמישה חודשים.

במסלול המנייתי קרן ההשתלמות המצטיינת של חודש מאי הייתה גם כן של אלטשולר שחם שרשמה תשואה של 3.4%, אחריה ילין לפידות עם תשואה של 3.1% ואנליסט שרשמה תשואה של 2.9%. גם במסלול זה תופסת כלל ביטוח את המקום האחרון עם תשואה של 1.8% במאי. אחריה בתחתית נמצאות מגדל והראל עם תשואה של 2.2% בקרב קרנות ההשתלמות הגדולות, ואינפיניטי עם תשואה של 2.1%.

מתחילת השנה קרן ההשתלמות המנייתית של אלטשולר שחם מככבת עם תשואה של 10.1%, אחריה אינפיניטי עם תשואה של 9.3%, מור ואנליסט עם תשואה של 8.8% כ"א. יש לציין שלאלטשולר שחם יש עדיין עבר בעייתי במונחי תשואות, בשלוש השנים האחרונות, שהוביל לניוד משמעותי של כספים לניהול המתחרות.

התשואה של אלטשולר בשלוש השנים האחרונות במסלול הכללי עומדת על 6.1% והיא הנמוכה בין קרנות ההשתלמות, בעוד שהגבוהה שייכת למור עם 15.3%. במסלול המנייתי אלטשולר שחם רשמה 7.9% בשלוש שנים, גם כן במקום האחרון, כשבמקום הראשון הקרן של אינפיניטי עם 28%, ובין הקרנות הגדולות נמצאת זו של ילין לפידות עם תשואה של 24.4%.

הצמדה ל-S&P 500 - עוגן של יציבות 

בד בבד, הטרנד של הצמדת חסכונות הציבור באפיקים השונים למדד המניות האמריקאי הולך וגובר. בחודש שעבר הראינו שמעל ל-140 מיליארד שקל מחסכונות הציבור - מהפנסיה ועד לקרנות ההשתלמות - מושקעים המסלולי S&P 500 וככל הנראה המספר רק הולך ומטפס, ולא רק עקב התשואה החיובית העודפת שהוא מניב מזה קרוב לשנתיים. ההצמדה למדד הדגל אמריקאי נתפסת כעוגן של יציבות למול הסיכון והתנודתיות שמאפיינות את הבורסה בת"א בשל המלחמה.

גם בקרנות הפנסיה המקיפות, למסלול של עד בני גיל 50, הקרן המצטיינת בחודש מאי היא של אלטשולר שחם שעלתה ב-2.7% בחודש אחד, ומתחילת השנה המצטיינת היא של הפניקס שרשמה תשואה של 7.6%, ואחריה מיד אלטשולר שחם עם תשואה של 7.5%. בשלוש השנים האחרונות הקרן המצטיינת היא עדיין של הפניקס שרשמה תשואה של 23.1%. התשואה הממוצעת קרנות הפנסיה בקטגוריה זו עומד על 1.7% במאי, 6.1% מתחילת השנה ו-19% בשלוש השנים האחרונות.

קלינסקי ממור גמל אומר כי "בתור מי שרצים למרחקים ארוכים, אנחנו סבורים שלא צריכים להסתכל רק על מניות בחו"ל. כדאי להביט גם על שוק החוב, בעולם ובישראל. למרות כל מה שקורה כאן בהקשר של המלחמה, שוק החוב בישראל מאוד מעניין כיום. התשואות שניתן לרשום בהשקעות באג"ח ברמה האבסולוטית, טובות כאשר חוב בדירוגים הגבוהים מאפשר לייצר תיק ברמת סיכון נמוכה ובתשואה גבוהה".

ככלל קלינסקי סבור שהריצה של הציבור להשקעות במדדי המניות של וול סטריט מגבירה את האטרקטיביות של האפיק הסולידי: "ככל שהמכפילים (בשוק המניות) גבוהים יותר, האלטרנטיבות שמציעות אגרות החוב יותר מעניינות".

עוד הוא מציין כי "שוק המניות בישראל, ברמת המיקרו, מתומחר הרבה יותר זול מארה"ב. אנחנו רואים מניות של חברות מקומיות נסחרות במכפילים אטרקטיביים. הדוגמה הכי קלה היא מניות הבנקים, גם אם לא מדובר רק בהם. הבנקים הישראלים נסחרים במכפיל של 0.8-0.85 על ההון העצמי שלהם או לפי מכפיל 6 על הרווח הנקי. אלה רמות תמחור טובות, וככלל יש פה חברות טובות ואיכותיות".

בתחילת השנה דיברו בעולם על הפחתות ריבית מהירות. האינפלציה בארה"ב וגם במידה רבה בארץ הפתיעו לשלילה, למעט מדד המחירים לחודש מאי שפורסם בסופ"ש שהיה נמוך מהמצופה. קלינסקי מציין כי במור מזה תקופה 'לא קונים' את תזת הורדות הריבית המהירות. "אנחנו בדיעה הזו ולא מהחודש האחרון, למעשה לאורך כל השנה, שאנחנו בתקופת Higher For Longer, קרי שהריבית תישאר גבוהה יותר למשך זמן ממושך יותר (בכדי לטפל באינפלציה). היינו שמרנים מבחינת ניהול משך החיים הממוצע בתיק הסולידי שלנו. מצד שני, זה אומר שיש הרבה הזדמנויות שנוצרו בקרב אגרות החוב. התשואות גבוהות ונשארות כאלה".