גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נתן לבתו דירה במתנה ודרש אותה בחזרה לאחר גירושיו. מה קבע ביהמ"ש?

ביהמ"ש העדיף את עדותו של האב בסכסוך משפחתי על דירה, לפיה הוא וגרושתו ניסו להתחמק מתשלום מס, ולכן רשמו אותה על שם בתם רק למראית העין ● האב יקבל מחצית מהדירה בחזרה ● וגם: איך טיפלה השופטת בהעלמת המס?

בית המשפט השלום באשדוד / צילום: אתר רשות השופטת
בית המשפט השלום באשדוד / צילום: אתר רשות השופטת

אב ואם העניקו דירה במתנה לבתם הבכורה. כשש שנים מאוחר יותר, ולאחר שההורים התגרשו, האב דרש את מחצית הדירה בחזרה, בטענה כי הדירה הוענקה לבת ללא תמורה רק על־מנת להתחמק מתשלום מס רכישה עבור דירה נוספת שרכשו. האם והבת התנגדו וטענו כי הדירה שייכת לבת כדין. 

העניקו דירה לבן משפחה והתחרטו: מתי בתי המשפט מבטלים מתנה של מקרקעין?
בני הזוג השוויצרים, הפנטהאוז בתל אביב והדרישה של רשות המסים

לא הייתה מחלוקת על כך שהאב חתם על הסכם המתנה ללא כפייה, ושהדירה רשומה בטאבו על שם הבת, אך בית המשפט לענייני משפחה באשדוד, אליו התגלגל הסכסוך, העדיף את עדותו של האב בעל־‏פה על כך שבני המשפחה ניסו להתחמק מתשלום מס, ביטל את הענקת המתנה וקבע כי מחציתה שייכת לאב.

איך זה קרה? השופטת עפרה גיא קבעה, בין היתר, כי דווקא עדותן של האם והבת על כך שהאב היה אלים ומתעלל, תומכות בגרסתו לפיה הוא לא התכוון להעניק לבת דירה במתנה. "היחסים המשפחתיים העכורים, שנטענו הן על־ידי הבת הבכורה והן על־ידי האישה, שומטים את יסודות חזקת המתנה, המבוססת על יחסי קירבה המתאפיינים בדפוסים של נתינה ודאגה הדדית", ציינה השופטת, וקבעה כי "גרסת הנתבעות על יחסים קרים, אלימים, קשים ומנוכרים, תומכת בגרסת התובע כי לא היה כל היגיון בהענקת המתנה ואף סותרת את חזקת המתנה בין בני המשפחה".

האב זכה במחצית הדירה, אך העלמת המס המשפחתית לא חמקה מתחת לרדאר. השופטת קבעה כי יש להעביר העתק מפסק הדין לאגף מס הכנסה ומיסוי מקרקעין בבאר שבע, שיפעל לגביית המס שנגרע מקופת המדינה.

טענות לאלימות ובגידות

התיק המשפטי־משפחתי הזה מגולל סיפור עגום של בני משפחה המטיחים האשמות קשות האחד כלפי השני, של אלימות ובגידות, כאשר בלב הסכסוך עומדת מחלוקת כלכלית סביב השאלה למי שייכת "דירת המריבה". האב והאם נישאו בראשית 1996 והתגרשו בשלהי שנת 2020. מנישואיהם נולדו להם שלוש בנות, הבת הבכורה ושתי בנות נוספות, אשר אינן צד לסכסוך.

ההורים היו רשומים כבעלים של מלוא הזכויות בדירה עד ספטמבר 2016, אז חתמו בפני עורך דין על שטר מכר ללא תמורה, לפיו השניים מעבירים את מלוא הזכויות בדירה על שמה של הבת הבכורה. כשנתיים קודם לכן חתמו השניים על חוזה לרכישת דירה שנייה.

לטענת האב, חיי המשפחה התנהלו ברוגע יחסי, עד שהתברר לו כי האישה ניהלה רומן עם בחור צעיר, וכאשר הבינה שהוא מוכן להכיל את הידיעה, החליטה לנצל את האירוע ולתכנן את פירוק התא המשפחתי, בין היתר באמצעות העברת רוב הנכסים המשותפים לשליטתה. משכך, טען, האישה התנתה את המשך החיים המשותפים ברכישת דירת מגורים שנייה, אשר תסייע בעתיד לצדדים לשדרג את מגוריהם. לטענתו, השניים השקיעו את מלוא ההון העצמי שהיה להם, בגובה 800 אלף שקל, ברכישת הדירה הנוספת וכן נטלו משכנתה בסך 250 אלף שקל וגייסו הלוואות נוספות בסך 235 אלף שקל מבני המשפחה.

האב העיד כי כעבור מספר חודשים קיבלו בני הזוג דרישה לתשלום מס רכישה מרשות המסים, בגובה של כ־100 אלף שקל, בשל היותם בעלים של שתי דירות במקביל. לטענתו, על־מנת להתחמק מתשלום מס הרכישה, הוא קיבל את עצת האישה להעביר הזכויות בדירה על שם הבת הבכורה, שמלאו לה אז 18 שנים, כך שהם יירשמו כבעלים על דירה יחידה. ואכן, כעבור זמן מה הם קיבלו הודעה כי שומת מס הרכישה בוטלה.

עם זאת, לטענת האב, יכולותיו הכלכליות מוגבלות, ולא הייתה לו כל כוונה ויכולות לספק דירה לכל אחת מבנותיו, ואין לו כל סיבה או כוונה להפלות בין בנותיו ולהעדיף אחת על פני האחרות. עוד הוט טען כי גם התנהגותה המחפירה של הבת הבכורה כלפיו והנתק שגזרה על יחסי השניים מזה שנים לא מצדיקים קבלת המתנה, אותה קיבלה למשמרת בלבד.

עוד טען האב כי הדירה הישנה הושכרה על־ידו ועל־ידי האישה במשך ארבע שנים רצופות, מה שמחזק טענתו כי כוונת הצדדים ברישום הדירה על שם הבת הבכורה הייתה למראית עין בלבד.

מנגד, הבת הבכורה טענה כי רצון הוריה להיטיב עימה ולהבטיח את עתידה הכלכלי הביא את השניים להעניק לה את הדירה במתנה. לטענתה, האב פועל לביטול המתנה, מתוך יצר נקמנות על רקע הסכסוך אשר נתגלע ביחסיו עם האם, אשר ביקשה לעשות סוף למסכת האלימות הקשה אותה חוותה המשפחה ולאובססיביות החולנית של האיש כלפיה ואף הגישה תלונה במשטרה נגדו, לאחר שהיכה אותה נמרצות. לטענתה, האב אף ריצה עונש מאסר בפועל בגין האלימות כלפיה.

עוד טענה הבת כי יחסי הקרבה בין הצדדים, אשר עד לסכסוך המשפטי היו מעולים והתאפיינו בדפוסים של נתינה ודאגה הדדית, מקימים את חזקת המתנה.

האם תמכה בגרסתה של הבת וטענה עוד כי במהלך חיי הנישואים היא נהגה לעבוד בהיקף משרה מלאה, בעוד האב לא עבד בעבודה קבועה, נהג לאסוף גרוטאות, לרבוץ על הכורסה ולצפות בטלוויזיה רוב שעות היום.

מצב כלכלי רעוע

השופטת גיא דחתה את גרסת האם והבת וציינה כי הן אינן מתיישבות עם המציאות המשפחתית שהוצגה בפניה. השופטת ציינה כי דווקא עדויותיהן של הבת הבכורה והאישה שטענו ליחסים קשים רוויי אלימות אותה חוו משך שנים רבות מצידו של האב, ששיאה בהרשעתו והכנסתו למאסר בפועל משך מספר חודשים, מלמדות על כך שהיחסים לא היו כאלה המהווים בסיס להענקת דירה במתנה.

עוד חיזוק לכך מצאה השופטת, בין היתר, במצבם הכלכלי הרעוע של בני הזוג. השופטת ציינה כי האישה עצמה טענה כי האב היה בטלן ובחר לשבת בטל תחת פרנסת המשפחה, כך שברור שלא מדובר משפחה אמידה המסוגלת להעניק מתנה בדמות דירה.

השופטת הוסיפה כי "גם הבת הבכורה, בניסיון להסביר מדוע לא נטלה את כספי השכירות שהשתלמו עבור הדירה, העידה כי סייעה כלכלית להוריה עקב הלוואות רבות שנטלו השניים לצורך רכישת הדירה".

היא אף ציינה כי הניסיון של הבת והאם לצבוע את המציאות הקשה שהציגו קודם לכן בוורוד ולהציג אידיליה משפחתית על־מנת לבסס הענקת מתנה בדמות של דירת מגורים - כשל.

עוד כתבות

קרונות וקטרים חשמליים, בעיגול: מירי רגב / צילום: רכבת ישראל, נועם מושקוביץ'-דוברות הכנסת

המלחמה והלחצים הפוליטיים מעכבים את פרויקט חשמול הרכבת. כמה זה יעלה לנו?

הסכם חדש של רכבת ישראל מול הקבלנית הספרדית בפרויקט החשמול דוחה את השלמת העבודות מאוקטובר השנה ל־2027 ● כעת המדינה תשלם יותר מ־100 מיליון שקל נוספים ● בין הסיבות: המלחמה שגרמה למחסור בעובדים וצמצום העבודות בימי שבת ובלילות בשל לחץ פוליטי

שלומי הייזלר, מנכ''ל משרד האוצר, באירוע ''מדברים צפון'' של גלובס ובנק לאומי / צילום: כדיה לוי

האם המסים יעלו ואיך ייראה התקציב? מנכ"ל משרד האוצר פותח הכול

שלומי הייזלר, מנכ"ל משרד האוצר, מעדיף לרוב לשמור על שתיקה ולהביע את עמדתו בחדרים סגורים ● רגע אחרי הפסיקה הדרמטית של בג"ץ בנושא גיוס בני הישיבות, הוא הגיע לראיון מיוחד במסגרת אירוע "מדברים צפון" של גלובס ובנק לאומי ● על האפשרות שיעלו מסים: "זו מתמטיקה פשוטה. נדאג שהמגזר היצרני ייפגע פחות"

ביירות, לבנון / צילום: Shutterstock, paul saad

אחרי ביקור של שרת החוץ בישראל ובלבנון: גרמניה קוראת לאזרחיה לעזוב מיד את לבנון

מיד אחרי גרמניה: הולנד קראה לאזרחיה לעזוב "בדחיפות" את לבנון • גלנט לפני פגישה עם סאליבן בבית הלבן: "את המחלוקות פותרים בחדרים סגורים" • הנשיא הרצוג נגד הקהילה הבין-לאומית: "לא נוקפים אצבע, שלא יופתעו אם המצב בצפון ייצא משליטה" • תיעוד: תקיפה של מחבלים שירו טיל נ"ט לעבר כוחותינו • מטרה חשודה יורטה בדרך לאילת  ● עדכונים שוטפים 

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; מדד ת"א נפט וגז קפץ בכ-2.7%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.81.1● ניו-מד אנרג'י: ניתן אור ירוק ממשרד האנרגיה להגדלת יצוא הגז הטבעי והרחבת האספקה למשק המקומי ● IBI: מאזן הכוחות נוטה לפיחות בשקל בחודשים הקרובים ● בלידר שוקי הון צופים אינפלציה של 3.1%, מעל הרף העליון של בנק ישראל ● הראל: צופים הפחתת ריבית מהירה יותר בארה"ב; לעומת זאת, חברת הוועדה הפתוחה בפד לא צופה הורדות ריבית בכלל השנה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

לאמיצים בלבד: אפיק ההשקעה שמאפשר להרוויח מאות אחוזים בשנה אבל גם להפסיד עשרות בשעה

תופעה חדשה יחסית בארה"ב תופסת תאוצה - תעודות סל ממונפות על מניה בודדת ● למשל, תעודת הסל NVDL כוללת את מניית אנבידיה בלבד במינוף כפול - כך ניתן, למשל, להרוויח 15% ביום אבל גם להפסיד 20% בשעה ● "זוהי השקעה מאוד ספקולטיבית", אמר ראש המחקר ב-VettaFi

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; מניית סולאראדג' נפלה ב-20%, אנבידיה זינקה ב-6%

נאסד"ק עלה ב-1.2% ● סולאראדג' נפלה לאחר שהודיעה על מכירת אג"ח להמרה ● אנבידיה התאוששה לאחר שצללה אמש ב-6.6% וגררה את נאסד"ק ואת מניות השבבים מטה ● במיטב מעריכים כי קיים סיכון בהשקעה בשוק המניות היפני ● ביוליוס בר חיוביים לגבי אגרות החוב הממשלתיות בהודו

פרנק מלול, מנכ''ל ערוץ i24NEWS / צילום: גדעון מרקוביץ

ערוץ החדשות i24NEWS בעברית עולה לאוויר בשבוע הבא. היכן הוא ישודר?

ביום ראשון הקרוב יחל ערוץ החדשות בעברית של i24NEWS את שידוריו באופן רשמי ויהיה זמין לצפייה בחינם בחבילות הבסיס של חברות הטלוויזיה ● הערוץ גייס לאחרונה מספר טאלנטים לשורותיו, בהם צבי יחזקאלי, מירי מיכאלי, אורן וייגנפלד ועוד ● פרסום ראשון

מגדלי אלון בתל אביב. בעיגול: ניר צוק / צילומים: Shutterstock, טל גבעוני

ענקית הסייבר פאלו אלטו במגעים להשתלט על מגדל שלם בת"א

החברה של ניר צוק השלימה עסקאות לשכירות חצי ממגדל אלון 1 והיא בוחנת שכירות של המגדל כולו ● במידה והמגעים יבשילו, המחיר יעמוד על כ־80 מיליון שקל בשנה ● הבעלים, הראל ומגדל, שוקלות למכור את המגדל כולו ב־2.5 מיליארד שקל

שאול גולדשטיין / צילום: ענבל מרמרי

דירקטוריון נגה החליט: המנכ"ל שחשף שמערכת החשמל לא ערוכה למלחמה לא יודח

שאול גולדשטיין הזהיר בשבוע שעבר כי משק החשמל בישראל לא ערוך למלחמה כוללת עם לבנון - ובתגובה קידם יו"ר החברה מהלך להדחתו ● נגה: "הוסכם כי חלק מהדברים שאמר המנכ״ל וסגנון התבטאותו לא היו נכונים, ועל כך התנצל המנכ״ל"

חייל אוקראיני מכין רחפן להמראה / צילום: ap, Andriy Andriyenko

במערב עוקבים מקרוב: כך הרחפנים של אוקראינה חומקים מהשיבושים הרוסיים

הלוחמה האלקטרונית מתפתחת במהירות, ודוחפת את יצרני הרחפנים באוקראינה לעדכן בהתמדה את הרכיבים ולהפוך את כלי הטיס לאוטונומיים יותר ● חברות מערביות עוקבות מקרוב אחר ההתפתחויות

ענף התיירות במגמה חיובית / צילום: Shutterstock, Damir Khabirov

ענף התיירות רושם גידול של יותר מ-20% בהזמנות בהשוואה לשבוע שעבר

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● נתוני הפניקס גמא מצביעים על מגמה חיובית מתמשכת בענף הנסיעות, שרשם ירידות חדות בתחילת המלחמה

חנוך מילביצקי, הליכוד / צילום: מתוך אתר הכנסת

האם שאלת אבטחת אישים נתונה להחלטת גורמי המקצוע?

מי בסוף מחליט על מי להציב אבטחה מטעם המדינה? לא גורמי המקצוע ● המשרוקית של גלובס

אסדת קידוח לוויתן / צילום: אלבטרוס

ההכנסות יגדלו, הביטחון האנרגטי יצטמצם: יצוא הגז בדרך להתרחב

שותפות מאגר לווייתן קיבלו אישור להכפיל את היקף יצוא הגז ● המהלך אמנם צפוי להגדיל את הכנסות המדינה במיליארדי שקלים, אך עלול להשליך על היצע הגז למשק המקומי

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת

רק על 7%: רפורמת היבוא של ניר ברקת לא עומדת בהבטחות

עפ"י חישוב של אריאל רכניץ מפורום קהלת, רק כ-7% משווי היבוא החסום בתקינה רשמית ייחודית ייכנס בסופו של דבר לרפורמת "מה שטוב לאירופה טוב לישראל" - זאת בניגוד להבטחת משרד הכלכלה ש-80% משווי מוצרי הצריכה ייכנס ● ברקת: "יש מי שמנסה לתקוע את הרפורמה בכוונת מכוון"

איש העסקים שמפסיד מיליונים מהפעולה הישראלית ברפיח

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בארה"ב מסבירים את ההאטה במשלוחי הנשק לישראל, בכירים ישראלים קוראים למנוע את נאום נתניהו בקונגרס, והיכולות של חיזבאללה והחות'ים מפתיעות את ישראל ● כותרות העיתונים בעולם

יולי אדלשטיין, יו''ר ועדת חוץ וביטחון / צילום: נועם מושקוביץ'

שיחת ההבהרה מנתניהו והמהלך של אדלשטיין: דחה הצבעה כי "אין הסכמה רחבה"

רה"מ קיים שיחת הבהרה ליו"ר ועדת החוץ והביטחון, אחרי שזה אמר שיאשר חוק גיוס רק בהסכמה רחבה ● לאחר מכן אדלשטיין לא העלה להצבעה את החוק להכבדת גיל הפטור ממילואים - מאותה סיבה בדיוק • אדלשטיין: "אין לי שום אינטרס להעביר את זה" ● באופוזיציה חגגו: "נמשיך להוביל את המאבק למען משרתי המילואים" ● המשמעות מאחורי המהלך של אדלשטיין

אילוסטרציה: Shutterstock

סיכון מול סיכוי: מה צריך לדעת לפני שחותמים על עסקת דמי מפתח

מה המצב החוקי של שוכר בדמי מפתח, ומתי כדאי לרכוש דירה שמושכרת בדמי מפתח? ● גלובס עושה סדר

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

גלנט לאוסטין: התחייבתם למנוע גרעין מאיראן - הזמן אוזל

שר הביטחון, יואב גלנט, בפגישה בפנטגון: מתקרבים לצומת קבלת החלטות שישפיע על המזרח התיכון כולו ● בוושינגטון סבורים שישראל תבצע מהלך גדול בתוך לבנון בשבועות הקרובים ● בעזה מדווחים: אחותו של הנייה נהרגה בתקיפות צה"ל ברצועה ● חיל האוויר תקף הלילה בצפון הרצועה מחבלים שהשתתפו בטבח 7 באוקטובר ● עדכונים בולטים 

החל מהשנה הבאה: ביט ופייבוקס יוכלו לגבות עמלה על העברות כספים

מקבלים או מעבירים יותר מ-2,000 שקל בחודש באפליקציות תשלומים? הפיקוח על הבנקים מתכוון לאפשר לגבות מכם עמלה החל מ־2025 ● זאת, על רקע הפסדים של מאות מיליוני שקלים שצברו ביט ופייבוקס בשל מודל הפעילות החינמי שלהן

מלמטה בכיוון השעון:  מסכים של שיאומי, סוני ו־LG / צילום: יח''צ

עד 7,000 שקל: מסכי הטלוויזיה החדשים בשוק

לקראת השלבים המתקדמים במשחקי היורו ולקראת האולימפיאדה, בדקנו מהם מסכי הטלוויזיה שהחברות השונות בשוק מציעות ● רובן מתהדרות ביכולות בינה מלאכותית לצד פיצ'רים ייחודיים