גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בכיר בטבע חושף: אלה כלי ה־AI שבאמת מעניינים את חברות הפארמה

הפנטזיה על מהפכת AI בעולם התרופות פוגשת חברות חשדניות שלוקח להן זמן להטמיע כלים חדשניים ● בכנס ביומד שנערך לאחרונה סיפק ראש הפיתוח והמחקר הגלובלי בטבע והמנהל הרפואי הראשי הצצה לכלים שהוא כבר מיישם. לתשומת לב חברות הסטארט־אפ בתחום

ד''ר אריק יוז, ראש הפיתוח והמחקר הגלובלי בטבע והמנהל הרפואי הראשי / צילום: באדיבות טבע
ד''ר אריק יוז, ראש הפיתוח והמחקר הגלובלי בטבע והמנהל הרפואי הראשי / צילום: באדיבות טבע

בשנים האחרונות שמענו לא מעט מחברות סטארט-אפ בתחום הבינה המלאכותית לפיתוח תרופות, וגם מחברות ענק כמו אנבידיה או אלפאבית, כיצד הבינה המלאכותית תשנה את עולם הפארמה באופן רדיקלי. אך כמו בסקטורים אחרים, נוצר פער בין ההבטחה העצומה של ה-AI למהפכה לבין מה שמתרחש בפועל.

החברות הבינלאומיות מתרחקות מישראל: צניחה חדה במחקרים הקליניים 
כולם רוצים בית ספר לרפואה. למה עכשיו והאם זה הפתרון למחסור ברופאים 

הטמעה של פתרון AI בחברות התרופות, שהן לרוב גופים עצומים וכבדים, דורשת השקעה אינסופית של זמן וכסף. לא רק זאת, התחום גם מאופיין בשמרנות, שנובעת הן מהזהירות המתבקשת כשעוסקים בחיי אדם והן מעומס הרגולציה.
אז בין כל האפשרויות, מה באמת עושות חברות התרופות כבר היום עם בינה מלאכותית?

בכנס ביומד 2024 שנערך לפני כחודש בתל אביב, חשף ד"ר אריק יוז, ראש הפיתוח והמחקר הגלובלי בטבע והמנהל הרפואי הראשי, באופן חריג לא מה החלום שלו לשימוש ב-AI בחברה, אלא מה היא עושה כבר היום עם היכולות הללו בפועל. הדברים נאמרו במושב ה-AI וגילוי ופיתוח תרופות בהובלת ד"ר ענת כהן דייג, נשיאת ומנכ״לית קומפיוג'ן, וד"ר דן גולדשטאוב, המדען הראשי של Phase-V.

טבע אינה מפתחת מוצרי בינה מלאכותית בעצמה, אבל היא בהחלט משתפת פעולה עם חברות, גם ישראליות, שעושות זאת. "מה אנחנו מחפשים? מוצר ישים כבר מהיום הראשון, שאין לו מגבלות רגולציה ואנחנו מבינים מיידית מה הערך שהוא נותן לנו".

"אנחנו מייצרים היום המון מידע, ואני מצטער לבשר לכם וגם לבוס שלי, שאנחנו מנתחים ומבינים רק 10%־20% ממנו", אמר יוז. "במהלך הקריירה שלי, עלות פיתוח תרופה חדשה עלתה מ־800 מיליון דולר ליותר מ־2 מיליארד. יש תקווה לשפר את המצב".

1למצוא אנשים ואתרים לניסוי

כיום, השימושים העיקריים הם בתחום שיפור הניסויים הקליניים, וחלק מהפתרונות אומנם נראים פשוטים יחסים ליכולות AI, אך יכולים לחסוך לחברה כמו טבע המון כסף. "נניח שאני מגייס עכשיו 2,000 חולים לניסוי בתחום האסתמה. אני צריך לחתום על הסכמים עם עשרות אתרי ניסוי (בתי חולים או מרפאות) ולהכשיר אותם לבצע את הניסוי. לפעמים אחרי כל העבודה הזאת, מרכז מסוים בכלל לא מצליח לגייס חולים, אפילו לא אחד. הבינה המלאכותית עוזרת לי להתמקד במקומות שבהם נמצאים חולים רלוונטיים ולאתר יש היסטוריה של תפקוד טוב בניסויים מסוג זה".

2מדידה בעזרת מוצרים לבישים

כחברה חלוצה בתחום הטיפול בהפרעות תנועה, טבע מתעניינת היום מאוד במדידה באמצעות מוצרים לבישים, אומר יוז.

"האבחון המקובל של הפרעות תנועה נעשה על ידי רופאים שמביטים במטופלים מתהלכים בקליניקה. האבחון משתנה בין מאבחן למאבחן. אבל היום כבר ניתן לתת למטופל ללבוש מכשיר למשך שבוע, שייתן לנו טרה־ביטים של מידע, ותמיד ימדוד באותה צורה. אנחנו מאמינים שכאשר המידע רב ומדויק כל כך, אפשר לצמצם ניסוי של נניח 700 איש, ל־100 בערך". המשמעות היא חיסכון של עשרות מיליוני דולרים לניסוי.

3לאבחן בעזרת הטלפון הנייד

"יישום מאוד יקר ללבי הוא תוכנה לאבחון דיגיטלי של מחלת שרירים בשם Tardive Dyskinesia (דיסקינזיה מאוחרת, הפרעת תנועה שהיא בדרך כלל תופעת לוואי של נטילת תרופות מסוימות - ג"ו)", אומר יוז. "בשלבים הראשונים של המחלה, לרופאים לא קל לזהות אותה ולהבדיל בינה לבין מצבים אחרים. אנחנו מציעים למטופלים שנוטלים את התרופות הללו להביט לזמן קצר בטלפון, ותוכנה אוטומטית יכולה לזהות את המחלה על פי תנועות הפנים שלהם".

לדברי יוז, היישום הזה נגיש למטופלים, וגם מעלה את המודעות למחלה, וזה חשוב לטבע משום שהיא מאמינה שיש היום תת־אבחון של המחלה וניתן להגדיל משמעותית את השוק. כמו כן, האפליקציה מאפשרת לבחור חולים לניסויים קליניים בתרופה, וגם לנטר את השיפור - תחילה בניסוי ואחר כך בטיפול השוטף, כדי להגביר את המוטיבציה של המטופלים להתמיד בטיפול.

טכנולוגיה דומה מיושמת לאבחון סכיזופרניה, מחלה שעבורה טבע פיתחה תרופה בשחרור מושהה, הנחשבת לאחת ההבטחות הגדולות בצנרת שלה. "היום מודדים סכיזופרניה באמצעות שאלון למטופל ולרופא. אנחנו מוסיפים לכך טכנולוגיה שמנתחת את האינטונציה של הקול בשיחה בסלולר. זהו אבחון רציף ונוח שאמור להיות גם מדויק מאוד. אנחנו בודקים זאת בימים אלה, מול השאלון".

4לגלות טעויות בניסויים קליניים

כלי נוסף "מאוד חשוב גם אם פחות מלהיב", כפי שאומר יוז, הוא טיוב של איסוף הנתונים. "היום הנתונים מהניסויים נאספים על ידי האתרים באופן ידני, ואנחנו מחפשים גם את הטעויות האפשריות באופן ידני. אבל לבינה מלאכותית יש פוטנציאל להצביע על טעויות הרבה יותר בקלות. האם יש דפוס שונה ומוזר באחד האתרים? האם חל עיכוב בהעלאת המידע שיכול להעיד על בעיות?".

כלי אחר לשיפור הניסויים הקליניים הוא תשאול מטופלים באמצעות אווטאר במקום אנשי צוות רפואי. "זה אולי נשמע מנוכר, אבל התשאול הזה מאפשר למטופלים להיות כנים, וישנה הדירות רבה יותר, כי אין תגובה משתנה לרמזים או ציפיות מסוימות של רופא מסוים".

5תכנון נוגדנים ללא עכברים

שיפור הניסויים הקליניים נחשב "הפרי הנמוך" של AI. "הפרי הגבוה" הוא תכנון נוגדנים משופרים לתקיפת מטרות קיימות. טבע משתפת פעולה בתחום הזה עם חברת ביולוג'יק שהקים פרופ' ינאי עופרן (לחברה כמה הסכמים עם חברות תרופות, בעשרות מיליוני דולרים ופוטנציאל למאות מיליונים). "זו טכנולוגיה מדהימה", אומר יוז. "הם מצליחים להביא עבור אותה מחלה נוגדן בטוח לשימוש עם פחות תופעות לוואי גם במינון גבוה יותר, ופרוטוקול טיפול קל יותר.

"אי-אפשר לעשות את התכנון הזה בעכברים, כי נוגדנים עובדים אצלם קצת אחרת מאשר בבני אדם. יש להם שיטה מדהימה לעשות את זה, אבל אני אומר לחברות ה־AI - לא אכפת לי כל כך איך אתם עושים את זה, אלא מה קיבלתם בסוף".

מבחינת יוז, גולת הכותרת היא הביומרקר הדיגיטלי, כלומר כלי שמאפשר למצוא את 20% האנשים מכלל החולים שהמוצר אכן פועל עליהם ביעילות. תחומים נוספים שנראים לו מעניינים הם שיווק מפולח באמצעות בינה מלאכותית, ושימוש בבינה המלאכותית כדי להמשיך לעקוב אחר הטיפול בעולם האמיתי.

עוד כתבות

שר הבריאות אוריאל בוסו / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

תקנות חדשות יגבילו את האפשרות של קופות החולים "לגנוב" רופאים

משרד הבריאות מפרסם תקנות חדשות במטרה לעצור את התחרות בין קופות החולים שהובילה לתשלום משכורות אגדתיות לרופאי משפחה בפריפריה ● "הסכם הבלעדיות שיצרה הקופה עם הרופא בעצם צמצם את שירותי הרופאה הניתנים בישובים מרוחקים"

שלומי הייזלר, מנכ''ל משרד האוצר, באירוע ''מדברים צפון'' של גלובס ובנק לאומי / צילום: כדיה לוי

האם המסים יעלו ואיך ייראה התקציב? מנכ"ל משרד האוצר פותח הכול

שלומי הייזלר, מנכ"ל משרד האוצר, מעדיף לרוב לשמור על שתיקה ולהביע את עמדתו בחדרים סגורים ● רגע אחרי הפסיקה הדרמטית של בג"ץ בנושא גיוס בני הישיבות, הוא הגיע לראיון מיוחד במסגרת אירוע "מדברים צפון" של גלובס ובנק לאומי ● על האפשרות שיעלו מסים: "זו מתמטיקה פשוטה. נדאג שהמגזר היצרני ייפגע פחות"

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת

רק על 7%: רפורמת היבוא של ניר ברקת לא עומדת בהבטחות

עפ"י חישוב של אריאל רכניץ מפורום קהלת, רק כ-7% משווי היבוא החסום בתקינה רשמית ייחודית ייכנס בסופו של דבר לרפורמת "מה שטוב לאירופה טוב לישראל" - זאת בניגוד להבטחת משרד הכלכלה ש-80% משווי מוצרי הצריכה ייכנס ● ברקת: "יש מי שמנסה לתקוע את הרפורמה בכוונת מכוון"

נתיבות / צילום: Shutterstock

ארבעה הסכמי גג חדשים יוסיפו 60 אלף יחידות דיור חדשות ברחבי הארץ

מועצת מקרקעי ישראל אישרה ארבעה הסכמי גג שיוסיפו 60 אלף יח"ד בירושלים, בנס ציונה, בנתיבות ובאופקים ● משרד הבינוי והשיכון משיק מיזם חדש להכשרות של עובדי בניין ישראליים ● הוועדה המחוזית חיפה הפקידה תוכנית התחדשות עירונית ראשונה בעיר שאינה בשכונות החוף ● חדשות השבוע בנדל"ן

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

שותפות לוויתן קיבלו אישור להכפיל את היקף הפקת הגז

הגדלת היתר היצוא בעתיד עשוי לכלול התניות שקשורות להבטחת אספקת הגז הטבעי למשק הישראלי ● תוספת הגז הטבעי ליצוא תעמוד על 118 BCM, וככל שבעלי המאגר ימצאו גז טבעי נוסף, תישקל הגדלת כמות היצוא עד להיקף שלא יעלה על 145 BCM

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

לאמיצים בלבד: אפיק ההשקעה שמאפשר להרוויח מאות אחוזים בשנה אבל גם להפסיד עשרות בשעה

תופעה חדשה יחסית בארה"ב תופסת תאוצה - תעודות סל ממונפות על מניה בודדת ● למשל, תעודת הסל NVDL כוללת את מניית אנבידיה בלבד במינוף כפול - כך ניתן, למשל, להרוויח 15% ביום אבל גם להפסיד 20% בשעה ● "זוהי השקעה מאוד ספקולטיבית", אמר ראש המחקר ב-VettaFi

מפגינים ביום השיבוש ארצי, חוסמים את צומת הפיל בתל אביב / צילום: אמיר יעקובי Amir Yaacobi

כבישים מרכזיים נחסמו בארץ בקריאה לבחירות

המוחים קוראים לקיים בחירות: "רק ההתחלה, לא נרפה עד שהמנדט יחזור לעם" • בכיר בממשל ביידן חשף את היקף הסיוע לישראל מתחילת המלחמה ● בסוריה מדווחים על שני הרוגים בתקיפה בדרום המדינה: "ישראל תקפה אווירית מרמת הגולן" • גלנט אחרי פגישתו עם סאליבן בבית הלבן: "התקדמויות משמעותיות בנושא החימוש" • עדכונים בולטים 

הסנסור של R2 / צילום: R2 Wireless

הטכנולוגיה המהפכנית של הסטארט־אפ הישראלי, וכולם רוצים טילים של רפאל

הסטארט-אפ הישראלי שמכווין מטוסי קרב אל מפעילי כטב"מים ● הענקית הביטחונית הגרמנית קיבלה הזמנה היסטורית של פגזי 155 מ"מ ● ארה"ב אישרה מכירה של יותר מאלף חימושים משוטטים זעירים לטייוואן ● וגם: המדינות הנורדיות מאחדות כוחות בשל החשש מרוסיה ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

ג'מאל באומן,הפסיד בבחירות המקדימות בניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

הבוחרים בניו יורק מדיחים ציר קונגרס אנטי-ישראלי רדיקלי

ג'מאל באומן, שהתלונן כי יריביו מנסים לכונן "משטר ציוני" בקונגרס וקרא להחרמה מלאה של ישראל, נחל תבוסה ניצחת לאחר שהשדולה הפרו-ישראלית השקיעה מיליוני דולרים במערכה נגדו

אורי יוניסי, ראש חטיבת המשכנתאות בבנק לאומי, בכנס ''מדברים צפון'' / צילום: בר לביא

מנהל חטיבת המשכנתאות בלאומי: "יש התעניינות גדולה של תושבי חוץ בשוק הנדל"ן"

אורי יוניסי, ראש חטיבת המשכנתאות בבנק לאומי, השתתף בכנס "מדברים צפון" של גלובס ובנק לאומי, שהתקיים בעכו ● "בדרום כרגע יש פריחה: המשקיעים מגיעים, ואנשים באים כי הם מבינים שהאיום שם קרוב לסיום. לעומת זאת, בצפון רואים אי-ודאות, ועדיין אנחנו עדים לפעילות ערה, בניגוד למה שיכולנו לצפות"

הבית הלבן, ארה''ב. היחסים עם ישראל מתקררים / צילום: Shutterstock

בית הלבן מאשרים: התקדמות בפתרון אספקת הנשק לישראל

מיד אחרי גרמניה: הולנד קראה לאזרחיה לעזוב "בדחיפות" את לבנון • גלנט לפני פגישה עם סאליבן בבית הלבן: "את המחלוקות פותרים בחדרים סגורים" • הנשיא הרצוג נגד הקהילה הבין-לאומית: "לא נוקפים אצבע, שלא יופתעו אם המצב בצפון ייצא משליטה" • תיעוד: תקיפה של מחבלים שירו טיל נ"ט לעבר כוחותינו • מטרה חשודה יורטה בדרך לאילת  ● עדכונים שוטפים 

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; אמזון זינקה לראשונה מעל לשווי של 2 טריליון ד'

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● אירופה ננעלה בירידות קלות ● מניות הטכנולוגיה משכו את מדד ניקיי לעליות ● הראל: צופים הפחתת ריבית מהירה יותר בארה"ב; לעומת זאת, חברת הוועדה הפתוחה בפד לא צופה הורדות ריבית בכלל השנה ● בשישי יפורסם מדד ה-PCE בארה"ב

מודעות של slingshot שעלו באל־ג'זירה ובאל־ערביה

המיזם שמציג פרסומות פרו־ישראליות לגולשים פרו־פלסטיניים

האלגוריתם של מיזם ההסברה slingshot מטרגט קהלים כמו סטודנטים באוניברסיטת קולומביה או עובדים בבית הדין בהאג, ומציג להם באתרים מסרים בעד ישראל ● עד כה נרשמו 70 מיליון חשיפות ● ישראל מתגייסת

החל מהשנה הבאה: ביט ופייבוקס יוכלו לגבות עמלה על העברות כספים

מקבלים או מעבירים יותר מ-2,000 שקל בחודש באפליקציות תשלומים? הפיקוח על הבנקים מתכוון לאפשר לגבות מכם עמלה החל מ־2025 ● זאת, על רקע הפסדים של מאות מיליוני שקלים שצברו ביט ופייבוקס בשל מודל הפעילות החינמי שלהן

הרכבת הקלה, הקו האדום / צילום: יוסי כהן

למרות הדיבידנדים: אגד דורשת לשנות את תנאי הפעלת הקו האדום בשל חוסר רווחיות

מספרי הנוסעים בקו האדום נמוכים ביחס לתחזיות טרם הפעלת הקו, וכעת חברת תבל - המפעילה של הקו שהיא חברה בת של אגד - דורשת לשנות את תנאי הפעלת הקו בשל חוסר רווחיות ● אלא שמאז שנרכשה ב-2022 חילקה אגד למחזיקות בה דיבידנדים בהיקף של 630 מיליון שקל ● מטעם תבל נמסר: "מנהלת דיאלוג שוטף ופורה עם נת"ע לגבי תנאי ההפעלה שנידונים בין הצדדים"

טנק מדגם 2CA2 / צילום: משרד הביטחון הארגנטינאי

"צעצועים חדשים": הטנקים שאלביט תספק בקרוב לארגנטינה

צבא ארגנטינה יקבל בספטמבר טנקים מדגם 2CA2 שאלביט שדרגה עבורם - כך דווח ב"דיפנס ניוז" מפי גורמים צבאיים ארגנטינאיים ● לפי הדיווח, כחלק משדרוג הצבא, הנשיא חאבייר מיליי מתכנן גם להגדיל את מספר הטנקים המשודרגים ב־50 נוספים

דולרים / צילום: Shutterstock

הכי חזק בעולם? הדולר מאבד מכוחו. מי מתחזק על חשבונו

הדולר האמריקאי הוא המטבע החזק בעולם, אך הוא תופס כיום נתח של 60% בלבד מהרזרבות של הבנקים המרכזיים - לעומת 70% בתחילת שנות האלפיים

פעילות כוחות צה''ל ברפיח / צילום: דובר צה''ל

100 מיליון שקל על רחפנים: נחשף הרכש המקומי של משרד הביטחון

משרד הביטחון רכש מחברות ישראליות בהיקף 30 מיליארד שקל מתחילת המלחמה ●  מחצית מהסכום שפורסם הוא עבור ציוד ביטחוני, תחמושת ונשק

מגדלי אלון בתל אביב. בעיגול: ניר צוק / צילומים: Shutterstock, טל גבעוני

ענקית הסייבר פאלו אלטו במגעים להשתלט על מגדל שלם בת"א

החברה של ניר צוק השלימה עסקאות לשכירות חצי ממגדל אלון 1 והיא בוחנת שכירות של המגדל כולו ● במידה והמגעים יבשילו, המחיר יעמוד על כ־80 מיליון שקל בשנה ● הבעלים, הראל ומגדל, שוקלות למכור את המגדל כולו ב־2.5 מיליארד שקל

עובד באתר בנייה / צילום: Shutterstock

האוצר אישר: מענק עד 4,500 בחודש לעובדי בניין

עובד שיתחיל לעבוד בענף הבנייה מתחילת חודש יוני ועד לסוף שנת 2024 יהיה זכאי למענק בסך 2,000 שקל ובמקצועות מסוימים המענק יגיע עד ל-4,500 שקל לחודש ● המטרה: להתמודד עם המחסר הענק של עובדים בענף מאז אוקטובר