בכל קיץ חברות התעופה מתגברות את תדירות הטיסות שלהן ליעדים פופולריים. השנה, מאז המלחמה ומתקפת הטילים האיראנית, חברות תעופה בינלאומיות צמצמו או עצרו לחלוטין את פעילותן בארץ, ולא ברור מתי יחזרו לפעילות סדירה. אולם כעת, כשעונת הקיץ כבר התחילה, חברות התעופה שכן מגיעות לנתב"ג זיהו את הפוטנציאל הטמון בחלל הריק שנוצר, והחלו להגביר את תדירות הטיסות או להוסיף קווים חדשים וישירים - גם ליעדים מוכרים ופופולריים, וגם לכמה יעדים שהישראלים פחות מכירים.
● "חברות התעופה לא לוקחות סיכון": השפעות המלחמה על המרח התיכון
● שתי חברות תעופה גדולות חזרו לפעול בארץ, אבל אין הורדת מחירים באופק
בחודשים הקרובים, חברות התעופה יתגברו את תדירות הטיסות שלהן אל מונטנגרו, רומניה, בולגריה, סרביה ויוון. מדוע דווקא היעדים האלו? יוני וקסמן, משנה ליו"ר אופיר טורס, מסביר כי הביקושים לטיסות לחו"ל הושפעו השנה מאוד מהמלחמה. "ניתן לראות קיטון בכמות ההזמנות לא רק לטורקיה, אלא גם למדינות כמו אירלנד, צרפת וספרד. ישראלים מרגישים פחות בנוח לטייל, רוצים ליהנות מחופש בלי חשש להיתקל בהפגנות או להסתיר סממנים יהודיים. אנשים רוצים לנסוע לחופש למקום שבו ירגישו בטוח. לכן היעדים שיש אליהם ביקוש גבוה יותר הם כאלה שיותר אוהדים אותנו".
שירלי כהן עורקבי, סמנכ"לית אשת טורס, מסכימה שביטחון אישי הוא אחד מהשיקולים המרכזיים של הישראלים בבחירת החופשה, אך לא רק. לדבריה, גם מידת הקרבה של היעדים ומחיר הטיסות משחקים תפקיד מרכזי בבחירת היעד. "הישראלים אוהבים שעות טיסה קצרות, וגם העניין של המחיר רלוונטי יותר בגלל שאנחנו עם היצע טיסות מאוד נמוך (מה שמעלה את המחיר, ס"ל), ובאופן משמעותי לעומת מה שהכרנו בעבר".
העלייה בביקושים למדינות הבלקן
"מה שהשנה נכנס מאוד חזק זה מדינות הבלקן", אומרת כהן עוקרבי. דוגמה לכך היא מונטנגרו, שבשנים האחרונות נהנית מ"בום תיירותי" ומתנועה מסיבית של תיירים אירופים, אמריקאים, סינים וישראלים. ב־2017 הצטרפה המדינה לברית נאט"ו ועברה מהגמוניה רוסית להגמוניה מערבית, מה שמגביר את תנועת התיירות אליה מכל העולם.
"מונטנגרו הייתה אטרקטיבית הרבה שנים עבור הרוסים שמילאו את התפוסות שם. מאז המלחמה הרוסים מרגישים פחות בנוח ביעדים רבים, והיעד התפנה לקהל הישראלי. זה נתן תחליף לבודפשט לדוגמה, שהתייקרה מאוד. מונטנגרו עדיין לא התייקרה, היא מאפשרת חופשה עירונית, בטן גב, טיולים וקולינריה".
מונטנגרו נמצאת במרחק של כשעתיים טיסה בלבד מישראל. עיר הבירה פודגוריצה נמצאת בצמיחה מתמדת ולפי נתוני אשת טורס, בשנתיים האחרונות החברה הוציאה ליעד כ־10,000 ישראלים מדי שנה. החודש, החלו חברות התעופה נאוס וקורנדון איירליינס להפעיל ארבע טיסות שבועיות למונטנגרו, מתוכן 3 טיסות שבועיות לעיר הבירה וטיסה שבועית לעיירת החוף טיווט בימי רביעי. הטיסות יימשכו עד אחרי החגים בסוף אוקטובר, והמחירים מתחילים ב־299 דולר.
עוד בבלקן, חברת התעופה סאן דור (מקבוצת אל על), החלה לשווק לקראת הקיץ הקרוב קו חדש לבלגרד שבסרביה. לפי הודעת החברה, "פתיחת הקו מתאפשרת הודות לחתימה על הסכם חכירה של מטוס שלישי עם חברת KLASJET". מחיר כרטיס הלוך ושוב יחל ב־295 דולר.
גם ישראייר פתחה שני יעדים חדשים למדינות אחרות בבלקן, ביניהם בורגס שבבולגריה עם 4 טיסות שבועיות, ובוקרשט שברומניה 3 טיסות שבועיות. מחיר טיסה לבורגס מתחיל ב־255 דולר לאדם, ולבוקרשט ב195 דולר לאדם. עוד הוגברו הטיסות של ישראייר לורנה שבבולגריה, עם 5 טיסות שבועיות, לובליאנה שבסלובניה עם 3 טיסות שבועיות, ומונטנגרו עם 5 טיסות שבועיות.
איי יוון בשיא של כל הזמנים
השנה היא שנת שיא בכמות הטיסות שיוצאות מישראל לאיי יוון. כהן עוקרבי מסבירה כי מאז שאנטליה ירדה מהמפה, בעקבות הידרדרות היחסים עם טורקיה, האיים היווניים מציעים חוויה מאוד אטרקטיבית. "לאחרונה נפתחו איים שפחות היו מוכרים לקהל הישראלי, שכבר מכיר היטב את רודוס וכרתים. בין היעדים שנפתחו אליהם טיסות ישירות - סנטוריני, פלפונס וקורפו, שהקהל הישראלי כבר מכיר אבל בפרופיל נמוך יותר".
בין החברות שהוסיפו טיסות לאיי יוון נמנית סאן דור מקבוצת אל על, שתפעיל טיסות ל־6 יעדים במדינה, ולאחרונה הרחיבה את פעילותה עם הוספת 2 קווים חדשים לסנטוריני ולחצי האי פלופונס החל מ־239 דולר הלוך ושוב.
ארקיע מפעילה לראשונה טיסות לאי לפקדה, שבמערב יוון, החל מ־799 דולר הלוך ושוב. בנוסף, היא מעלה את תדירות הטיסות לרודוס, כרתים, לרנקה, קורפו, קוס, מיקונוס, וקלמטה. גם בישראייר הגבירו את תדירות הטיסות לכרתים וקורפו.
"באופן טבעי, אנחנו רואים עלייה בתדירות הטיסות בהתאם לעלייה בביקוש ליעדים מסוימים", מציינת רויטל בן נתן, מנכ"לית חברת התיירות אופקים. "תצורה נוספת של תגבור טיסות אנחנו רואים בקרב טיסות קונקשן רלוונטיות, כמו הקווים לדובאי ואבו דאבי, דרכם ישראלים רבים בוחרים להגיע לתאילנד", היא מוסיפה. כזכור, חברת התעופה פליי דובאי לא הפסיקה את טיסותיה לארץ לאחר המלחמה, וכיום היא מפעילה 6 טיסות יומיות.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.