גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עסקת הנדל"ן של הזמר ישי ריבו, המחלוקת עם רשות המסים והלקח

המוזיקאי ישי ריבו רכש דירות בסכום כולל של 6.5 מיליון שקל, וכעת יש מחלוקת סביב השאלה איך יוגדרו הדירות לצורכי מס, והאם רשות המסים משנה במקרה זה את עמדתה כדי למקסם את המס שתקבל מהדירות

בניין Jerusalem Spirit בירושלים (משמאל). בעיגול: ישי ריבו / צילום: שאטרסטוק, אביחי ג'רפי - ויקיפדיה
בניין Jerusalem Spirit בירושלים (משמאל). בעיגול: ישי ריבו / צילום: שאטרסטוק, אביחי ג'רפי - ויקיפדיה

האם דירת מגורים שנרכשת מראש לצורכי השכרה לתיירות לטווח קצר נחשבת ל"דירת מגורים" או ל"זכות אחרת במקרקעין"? ההבדל בין ההגדרות אינו סמנטי בלבד, אלא מבטא פער של אלפי עד מאות אלפי שקלים במיסוי הרכישה של הדירה, שכן בנסיבות מסוימות ברכישת זכות במקרקעין שיעורי המס נמוכים בכמה אחוזים מרכישת דירת מגורים. כך גילה לאחרונה גם הזמר ישי ריבו, שנקלע למחלוקת מול רשות המסים סביב מס רכישה בגין שלוש דירות שרכש בירושלים.

החלטת בית המשפט נגד בעלי הדירות בוולדורף אסטוריה היא מסר לכל השוק
שאלות ותשובות | קרן הארנונה השנויה במחלוקת מגיעה להכרעת בג"ץ. איך תשפיע על הרשויות

הזמר ישי ריבו ערער לבית המשפט המחוזי בירושלים על שומת מס רכישה שהוציאה לו רשות המסים בגין שלוש דירות שרכש בפרויקט היוקרתי JERUSALEM SPIRIT, של חברת הדס קפיטל. הדבר פורסם לראשונה במגזין "בית המשפט" על-ידי העיתונאי שלמה בוצ'צ'ו. מדובר על מגדל יוקרתי בן 27 קומות הממוקם בסמוך לפארק העצמאות בירושלים, מרחק הליכה משכונת רחביה, הכולל 200 דירות פאר בשטחים הנעים בין 40 מ"ר ל-130 מ"ר. ממרבית הדירות נשקף הנוף המרהיב של חומות העיר העתיקה. ריבו, כך מתברר, רכש שלוש דירות בפרויקט בעלות כוללת של כ-6.5 מיליון שקל.

הדירות נרכשו על-ידי ריבו באמצעות חברה בבעלותו, חברת ישי ריבו בע"מ, בפברואר 2020, בתמורה לכ-4.3 מיליון שקל עבור שתי דירות (2.15 מיליון שקל לדירה) וכ-2.2 מיליון שקל עבור השלישית.

ריבו דיווח לרשות המסים על הרכישה בשומה עצמית, במסגרתה הצהיר על מס רכישה בשיעור של 6%, אך ברשות המסים דחו את השומה העצמית והוציאו לריבו שומה על-פי מיטב השפיטה, שבה נקבע מס רכישה בשיעור 8%.

המחלוקת של ריבו עם רשות המסים סובבת סביב השאלה האם יש למסות את ריבו בגין רכישת "דירת מגורים" או במס רכישה מופחת בעבור רכישת "זכות במקרקעין". הטענה של ריבו היא שהוא רכש את הדירות במטרה להשכיר אותן בשכירות לטווח קצר, לצורכי תיירות, ולכן הן אינן נכנסות להגדרת "דירות מגורים" בחוק מיסוי מקרקעין.

מה אומר החוק

בהתאם להוראות החוק, במקרה של דירה שאינה דירת מגורים יחידה, מדרגות המס הן 8% ו-10% בלבד. במכירת זכות במקרקעין משולם מס רכישה בשיעור משווי הזכות הנמכרת, במדרגות של בין 5% ל-10%. במקרה של ריבו, השאלה היא אם יצטרך לשלם 6% או 8% מס - כלומר 390 אלף שקל או 520 אלף.

רו"ח ועו"ד שי עינת, מומחה למיסוי מקרקעין, מסביר כי "הגדרת דירת מגורים לצורך מס רכישה כוללת שני מבחנים - אובייקטיבי וסובייקטיבי. האובייקטיבי אומר שדירת מגורים היא דירה שיש בה אלמנטים שמאפיינים דירת מגורים, בהם מקלחת, מטבח ושירותים. המבחן הסובייקטיבי סובב סביב השאלה 'מה כוונת הרוכש בעת הרכישה', האם הוא מתכוון לעשות בדירה שימוש למגורים או להרוס אותה ולבנות אחרת תחתיה למשל".

בפסיקה נקבע כי אדם שרכש דירת מגורים כדי להרוס אותה ולבנות דירה אחרת רכש "זכות במקרקעין", ולכן יחול עליו מס מופחת. לדברי רו"ח ועו"ד עינת, בבחינת המבחן הסובייקטיבי גם הדירות של ישי ריבו אינן דירות מגורים. "במקרה זה המבחן הסובייקטיבי אינו מתקיים, כי הוא מצהיר מראש שהוא לא מתכוון לעשות שימוש למגורים בדירות שהוא רכש אלא לעשות בדירות שימוש לתיירות, בסגנון Airbnb".

לב המחלוקת

בערעור שהוגש לבית המשפט, באמצעות עו"ד גלעד ברון, צוין כי "עמדתה המפורשת של רשות המסים בנוגע להשכרת דירות לטווח קצר היא שאין לראות בהשכרה לטווח קצר השכרה למגורים לעניין סיווג ההכנסות משכירות למגורים הזכאית לפטור ממס או למס מופחת, אלא לסווג את ההכנסות כהכנסה מעסק".

לטענתו, המקרה שלו הוא "מקרה מובהק של רכישה שלא למטרת מגורים: רכישת מספר יחידות גדול במתחם אחד, דירות קטנות בנות שני חדרים בסטנדרט בנייה גבוה, אשר יושכרו כאשר הן מרוהטות בציוד שנועד לשרת שוכרים למטרות נופש/תיירות".

מנגד טוענת רשות המסים, באמצעות עו"ד אלינעם קדוש מפרקליטות מחוז ירושלים (אזרחי), כי הדירות שרכש ריבו נכנסות להגדרת "דירת מגורים" לעניין מס רכישה, לפי המבחן האובייקטיבי (יש בדירה מטבח, חדר שינה, חדר רחצה ועוד) והמבחן הסובייקטיבי, הטמון בכוונה הרוכש לייעד את הדירה למגורים.

לטענת הרשות, ברגע שריבו מתכוון לייעד את הדירה להשכרה בשיטת Airbnb, השכרה לתקופות קצרות, אין שום מניעה גם להשכיר אותה לתקופות ארוכות. עוד נטען כי הרשות סבורה כי גם השימוש בדירות Airbnb "הוא שימוש למגורים".

עמדה הפוכה

הדבר המעניין הוא שרשות המסים הביעה לאורך השנים עמדה נחרצת לפיה השכרת דירות בשיטת Airbnb ודומיו היא דווקא הכנסה החייבת בדיווח ובמס כעסק. לדברי עו"ד ורו"ח ורד אולפינר-סקל, מומחית למיסוי נדל"ן, "רשות המסים כבר אמרה לא פעם שמבחינתה אלה לא דירות למגורים, כדי לגבות מס גבוה יותר. עכשיו היא נוקטת עמדה אחרת שזו כן דירת מגורים, כי מס הרכישה גבוה יותר, אבל זה בניגוד לעמדות מאוד ברורות שהביעה על מיסוי דירות המושכרות לטווח קצר.

"יש דירות מגורים שיש בהן את כל האלמנטים של דירת מגורים, כמו מטבח וחדר רחצה, אבלן הן מושכרות כקליניקה לרופא שיניים או למשרד לעורך דין. רשות המסים לא רואה בדירות הללו דירות מגורים, והיא דורשת מס כעסק על ההכנסות משכירות. אז למה כעת היא נוקטת גישה אחרת?".

הנחת סלב, אבל הפוך

אז למה במחלוקת מול ריבו מסרבת רשות המסים לקבל את ההצהרה בנוגע לייעוד של הדירות שרכש? יש מי שסבור כי זה לא מקרי שדווקא זמר מפורסם נקלע למחלוקת הזאת מול הרשות. "אנחנו כבר יודעים שברשות המסים אוהבים מפורסמים, אז אולי זו הסיבה שהם נכנסו למחלוקת דווקא עם ישי ריבו", אומר מומחה מיסוי מקרקעין.

לדבריו, היו לא מעט מקרים דומים למקרה של ריבו בעבר שבהם הרשות כלל לא נכנסה למחלוקת מול הרוכשים סביב השאלה האם הם רכשו דירות להשכרה לטווח קצר או דירות מגורים.

לדברי אותו הגורם, "היה לי תיק שבו לקוח שלי רכש מספר דירות בבניין באזור תיירותי, והוא אמר מראש שהוא מייעד אותן להשכרה לתיירות לטווח קצר. ברשות דרשו ממנו 6% מס כ'זכות אחרת במקרקעין' כפי שהצהיר. וזה לא תיק יחיד שבו הוחל שיעור המס הנמוך יותר כשהוצהר שמדובר ברכישת דירות למטרות תיירותיות".

לדברי עו"ד ורו"ח שי עינת, "הרעיון מאוד פשוט, אם אדם קונה דירה לעסק להשכרה לטווח קצר, לא מתקיימת ההגדרה של דירת מגורים אבל הטיעון הזה לא נבחן בצורה מרחיבה בבתי המשפט, ולכן הטיעון של ריבו נחשב לטיעון די חדשני.

"לא היו הרבה מאוד מחלוקות מול רשות המסים שבהם הרוכשים אמרו מראש אני קונה דירה להשכרה לטווח קצר, והרשות דחתה את ההצהרה שלהם. מאוד מעניין לראות מה יקבע בית המשפט".

עוד כתבות

החל מהשנה הבאה: ביט ופייבוקס יוכלו לגבות עמלה על העברות כספים

מקבלים או מעבירים יותר מ-2,000 שקל בחודש באפליקציות תשלומים? הפיקוח על הבנקים מתכוון לאפשר לגבות מכם עמלה החל מ־2025 ● זאת, על רקע הפסדים של מאות מיליוני שקלים שצברו ביט ופייבוקס בשל מודל הפעילות החינמי שלהן

שר הבריאות אוריאל בוסו / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

תקנות חדשות יגבילו את האפשרות של קופות החולים "לגנוב" רופאים

משרד הבריאות מפרסם תקנות חדשות במטרה לעצור את התחרות בין קופות החולים שהובילה לתשלום משכורות אגדתיות לרופאי משפחה בפריפריה ● "הסכם הבלעדיות שיצרה הקופה עם הרופא בעצם צמצם את שירותי הרופאה הניתנים בישובים מרוחקים"

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: נתן ווייל, לע''מ

חיזוק מעמד היועמ"שית: בג"ץ בולם את המהפכה המשפטית השקטה

בשולי פסק הדין ההיסטורי בעניין חוק הגיוס, תשעת השופטים הבהירו כי היועמ"שית היא הפרשנית המוסמכת של החוק כלפי הממשלה, וכי כל עוד ביהמ"ש לא פוסק אחרת - הפירוש שלה מחייב את הממשלה ● להחלטת השופטים יש חשיבות בבלימת המהפכה המשפטית השקטה, שאחד מהיבטיה הוא הפחתת מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת באירופה; ההנג סנג צלל בכ-2%

הדאקס עולה ב-0.4% ● הניקיי ירד ב-0.8% ● הין בשפל של 38 שנה מול הדולר ● החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות ● אמזון שברה שיא ונסחרה בשווי של מעל 2 טריליון דולר ● בבלקרוק חשים בנוח להקצות משקל יתר למניות הטכנולוגיה בוול סטריט ● מדד ה-PCE שיתפרסם בארה"ב בשישי צפוי להעיד על התמתנות האינפלציה, אך לא להקדים הורדת ריבית

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; מדד ת"א נפט וגז קפץ בכ-2.7%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.1% ● ניו-מד אנרג'י: ניתן אור ירוק ממשרד האנרגיה להגדלת יצוא הגז הטבעי והרחבת האספקה למשק המקומי ● IBI: מאזן הכוחות נוטה לפיחות בשקל בחודשים הקרובים ● בלידר שוקי הון צופים אינפלציה של 3.1%, מעל הרף העליון של בנק ישראל ● הראל: צופים הפחתת ריבית מהירה יותר בארה"ב; לעומת זאת, חברת הוועדה הפתוחה בפד לא צופה הורדות ריבית בכלל השנה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

לאמיצים בלבד: אפיק ההשקעה שמאפשר להרוויח מאות אחוזים בשנה אבל גם להפסיד עשרות בשעה

תופעה חדשה יחסית בארה"ב תופסת תאוצה - תעודות סל ממונפות על מניה בודדת ● למשל, תעודת הסל NVDL כוללת את מניית אנבידיה בלבד במינוף כפול - כך ניתן, למשל, להרוויח 15% ביום אבל גם להפסיד 20% בשעה ● "זוהי השקעה מאוד ספקולטיבית", אמר ראש המחקר ב-VettaFi

הבית הלבן, ארה''ב. היחסים עם ישראל מתקררים / צילום: Shutterstock

בית הלבן מאשרים: התקדמות בפתרון אספקת הנשק לישראל

מיד אחרי גרמניה: הולנד קראה לאזרחיה לעזוב "בדחיפות" את לבנון • גלנט לפני פגישה עם סאליבן בבית הלבן: "את המחלוקות פותרים בחדרים סגורים" • הנשיא הרצוג נגד הקהילה הבין-לאומית: "לא נוקפים אצבע, שלא יופתעו אם המצב בצפון ייצא משליטה" • תיעוד: תקיפה של מחבלים שירו טיל נ"ט לעבר כוחותינו • מטרה חשודה יורטה בדרך לאילת  ● עדכונים שוטפים 

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ארה"ב החרימה את המצלמות הסיניות. משטרת ישראל הציבה אותן בכבישים

המשטרה ציידה את מערך מצלמות הכביש שלה במוצריהן של חברות סיניות, שאסורות לשימוש בתשתיות הממשלתיות בארה"ב ובהולנד, בשל חשש לריגול וסכנה לביטחון לאומי ● הסיבה: הן זולות יותר ● יוצא שב"כ מזהיר מ"ניתוב השידור לשרתים של ממשלת סין"

שלומי הייזלר, מנכ''ל משרד האוצר, באירוע ''מדברים צפון'' של גלובס ובנק לאומי / צילום: כדיה לוי

האם המסים יעלו ואיך ייראה התקציב? מנכ"ל משרד האוצר פותח הכול

שלומי הייזלר, מנכ"ל משרד האוצר, מעדיף לרוב לשמור על שתיקה ולהביע את עמדתו בחדרים סגורים ● רגע אחרי הפסיקה הדרמטית של בג"ץ בנושא גיוס בני הישיבות, הוא הגיע לראיון מיוחד במסגרת אירוע "מדברים צפון" של גלובס ובנק לאומי ● על האפשרות שיעלו מסים: "זו מתמטיקה פשוטה. נדאג שהמגזר היצרני ייפגע פחות"

ביידן וטראמפ בעימות הראשון בסבב של 2020 / צילום: ap, Julio Cortez

ביידן נגד טראמפ: הנה מגיע ויכוח הטלוויזיה הראשון בין השניים

ויכוחי טלוויזיה בארה"ב לא חורצים בדרך כלל את גורל הבחירות, אבל פה ושם הם הצליחו להשפיע - וייתכן שהוויכוח הנוכחי ייכנס לקטגוריה של "פה ושם" ● ההתעניינות העיקרית לא תהיה בנושאים, אלא בסגנון ובלשון הגוף ● הסקרים ערב הוויכוח מוסיפים להראות תיקו סטטיסטי

דורי נאוי / צילום: איל יצהר

דורי נאוי הפך למתעמת סדרתי עם הרגולטור: "בנק ישראל הוא אויב התחרות"

בעשור האחרון התנגש בעל השליטה בחברת המימון החוץ בנקאי מספר פעמים עם הבנק המרכזי ● השבוע בנק ישראל ביטל גיוס של החברה. נאוי: "הם באו כשקיבלנו את הכסף, בדקה ה־90"

מגדלי אלון בתל אביב. בעיגול: ניר צוק / צילומים: Shutterstock, טל גבעוני

ענקית הסייבר פאלו אלטו במגעים להשתלט על מגדל שלם בת"א

החברה של ניר צוק השלימה עסקאות לשכירות חצי ממגדל אלון 1 והיא בוחנת שכירות של המגדל כולו ● במידה והמגעים יבשילו, המחיר יעמוד על כ־80 מיליון שקל בשנה ● הבעלים, הראל ומגדל, שוקלות למכור את המגדל כולו ב־2.5 מיליארד שקל

צילומים: אתר החברה, שלומי יוסף, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חגיגה בחברה הביטחונית: חמישה בכירים התחלקו ב-350 מיליון שקל

מניית חברת הטכנולוגיה הביטחונית נקסט ויז'ן השלימה זינוק של פי 10 מהנפקתה ונחשבת לאחת ההצלחות של גל ההנפקות מ-2021 ● חמישה מנהלים ומשקיעים בחברה מכרו בשנים האחרונות כמחצית מהחזקותיהם בתמורה למאות מיליוני שקלים ● וגם: האלוף בדימוס שעשה אקזיט

פרנק מלול, מנכ''ל ערוץ i24NEWS / צילום: גדעון מרקוביץ

ערוץ החדשות i24NEWS בעברית עולה לאוויר בשבוע הבא. היכן הוא ישודר?

ביום ראשון הקרוב יחל ערוץ החדשות בעברית של i24NEWS את שידוריו באופן רשמי ויהיה זמין לצפייה בחינם בחבילות הבסיס של חברות הטלוויזיה ● הערוץ גייס לאחרונה מספר טאלנטים לשורותיו, בהם צבי יחזקאלי, מירי מיכאלי, אורן וייגנפלד ועוד ● פרסום ראשון

איתן בן אליהו, מפקד חיל האוויר בדימוס, הכנס מדברים צפון / צילום: כדיה לוי

האם תהיה מלחמה בצפון? ההערכה של מפקד חיל האוויר לשעבר

האלוף במיל' איתן בן אליהו השתתף בכנס "מדברים צפון" של גלובס ובנק לאומי, שהתקיים בעכו ● "העובדה שישראל וחיזבאללה נוהגים בריסון יחסי בצפון מעידה על כך שיש אינטרס מובהק של שני הצדדים בשלב הזה לא לתת למצב להידרדר"● ומה צפוי ברצועת עזה? "אין אפשרות להציב תחלופה לחמאס, ולכן מי שהולך להישאר שם זה אנחנו. ואת המודל הזה אנחנו מכירים מ-18 שנים בלבנון"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; אמזון זינקה לראשונה מעל לשווי של 2 טריליון ד'

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● אירופה ננעלה בירידות קלות ● מניות הטכנולוגיה משכו את מדד ניקיי לעליות ● הראל: צופים הפחתת ריבית מהירה יותר בארה"ב; לעומת זאת, חברת הוועדה הפתוחה בפד לא צופה הורדות ריבית בכלל השנה ● בשישי יפורסם מדד ה-PCE בארה"ב

נתיבות / צילום: Shutterstock

ארבעה הסכמי גג חדשים יוסיפו 60 אלף יחידות דיור חדשות ברחבי הארץ

מועצת מקרקעי ישראל אישרה ארבעה הסכמי גג שיוסיפו 60 אלף יח"ד בירושלים, בנס ציונה, בנתיבות ובאופקים ● משרד הבינוי והשיכון משיק מיזם חדש להכשרות של עובדי בניין ישראליים ● הוועדה המחוזית חיפה הפקידה תוכנית התחדשות עירונית ראשונה בעיר שאינה בשכונות החוף ● חדשות השבוע בנדל"ן

יוליה שמאלוב ברקוביץ / צילום: שלומי יוסף

רגע לפני הדיון בבג"ץ: המנכ"לית הנכנסת של חדשות 13 במינוי חדש

ליבנת נזרי, לשעבר דוברת עיריית רמת גן, מונתה לדוברת חדשות 13 ותיכנס לתפקידה בתחילת יולי ● מתן חודורוב, יו"ר ועד העיתונאים, כתב בתגובה למינוי: "שימו לב לאן הולך הכסף של ערוץ 'בקשיים ובקיצוצים'"

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

אחרי הצניחה במניה: סולאראדג' הנפיקה אג"ח להמרה בשווי של 300 מיליון דולר

האג"ח להמרה נושאות ריבית שנתית של 2.25% ומיועדות לפירעון בשנת 2029 ● ההמרה למניות נקבעה בפרמיה של כ-30% על מחיר המניה בעת הנעילה אתמול ● מתחילת החודש צנחה מניית סולאראדג' ב-46%

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת

רק על 7%: רפורמת היבוא של ניר ברקת לא עומדת בהבטחות

עפ"י חישוב של אריאל רכניץ מפורום קהלת, רק כ-7% משווי היבוא החסום בתקינה רשמית ייחודית ייכנס בסופו של דבר לרפורמת "מה שטוב לאירופה טוב לישראל" - זאת בניגוד להבטחת משרד הכלכלה ש-80% משווי מוצרי הצריכה ייכנס ● ברקת: "יש מי שמנסה לתקוע את הרפורמה בכוונת מכוון"