גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם זהו האיש הכי משעמם בעולם?

אנשים הסובלים מנדודי שינה נשבעים שקריינים משעממים עוזרים להם להירדם, בין אם בכוונה ובין אם לא

איך הפכו האנשים המשעממים בעולם ללהיטים ויראליים / צילום: מתוך יוטיוב
איך הפכו האנשים המשעממים בעולם ללהיטים ויראליים / צילום: מתוך יוטיוב

 

 

בסוף השנה שעברה קיבל רנדי סמית' הודעת טקסט מאישה זרה לחלוטין. היא הודתה לו על שהרדים אותה. סמית' היה המום לגלות שהוא כוכב יוטיוב. הפנסיונר מאורמונד ביץ', פלורידה, הופתע עוד יותר מהסיבה: סרטון הדרכה על מיקרוסופט וורד, שצילם ומכר כקלטת VHS ב־1989, צץ מחדש כ"סרטון הכי משעמם שנוצר אי פעם", וגרף 3.3 מיליון צפיות וכמעט 11 אלף תגובות עד כה.

ראיון | בסלון של גיל שויד ועפרה שטראוס: הכירו את אמן הבית של האלפיון
כך התרסק חלום הדיור בר־ההשגה במתחם היוקרה בתל אביב 
ראיון | היא נמלטה מנישואיה לטרוריסט בכיר ומזהירה את המערב מהאסלאם

"אני לא יכול לזכור את מספר הפעמים שהסרטון הזה עזר לי לישון", משתפכת אחת מהן. "אני רוצה שישמיעו את זה בהלוויה שלי, כדי שאנשים לא ישכחו כמה מעניין הייתי", כתב מגיב אחר. לסמית', מרצה למוטיבציה לשעבר שלימד מיומנויות פרזנטציה, יש קול שהוא לא בדיוק משעמם, אלא יותר מנחם. מתברר שההגשה החלקה כמשי, בשילוב נושא הסרטון, שכיום אינו רלוונטי, הופכת אותו למושלם - כדי ללכת לישון.


ויש לו תחרות רבה. מסרטונים של המורה שלימד ציור בטלוויזיה בשעות הלילה, בוב רוס המנוח, ועד רצף בן חמש שעות של תחזית מזג האוויר לימאים של ה־BBC - הקלטות משעממות הן הצעקה האחרונה בטריקים להירדמות.

שיעור ציור טלוויזיוני של בוב רוס. הצעקה האחרונה בטריקים להירדמות / צילום: מסך מתוך יוטיוב

סמית' אינו מבין זאת. "למה שמישהו שאין לו עניין במיקרוסופט וורד יצפה בזה - במיוחד בגרסה כל כך ישנה? אין לי מושג", הוא אומר. התשובה: כמו שרעש לבן, למשל גשם מטפטף או גלי ים, עוזר לאנשים מסוימים, לאחרים קל יותר להתנמנם לצלילי קשקשת אנושית, למשל תיאור של כל מהלך ומהלך במשחק בייסבול.

אם משחק בשידור חי אינו זמין - או שהוא נשמע מלהיב מדי - הסובלים מנדודי שינה יכולים היום להיעזר ביזם משיקגו המכנה עצמו מר קינג. הוא מנהל את Northwoods Baseball Sleep Radio, פודקאסט של משחקי בייסבול באורך מלא - אך דמיוניים. הוא משדר את המשחקים כשדר ספורט בשם וולי מקארתי, עם שחקנים וקבוצות מומצאים, וחבר ממיניאפוליס כותב ומקריין את הפרסומות למוצרים פיקטיביים.

פודקאסט ייעודי

קינג, שמוכן לומר על הרקע שלו רק שהוא "לא טירון מוחלט", עדיין לא הפך את שידורי הרדיו הבדויים לקריירה במשרה מלאה. אך בנג'מין בוסטר מפלזנט גרוב, יוטה, ממש חי את החלום. הבוס של השחקן הווקאלי המיומן בן ה־43 אמר לו פעם שיש לו קול משעמם. כעת, מאז פיטוריו בינואר, הוא הפך את העיסוק הצדדי שלו, "אני לא מצליח לישון - פודקאסט משעמם", למקור הפרנסה של משפחתו.

הפרקים של בוסטר הורדו כ־10 מיליון פעמים בפלטפורמות שונות, והוא אפילו לא צריך לכתוב את החומרים שלו. הוא פשוט מקריא ממש לאט ערכים שלמים בוויקיפדיה. בין הנושאים המרתקים האחרונים היו סוסי ים, עמודי חשמל, זקן, פסטה וכספומט. "האתגר עבור מאזינים", הוא אומר, "הוא האם אני יכול להישאר ער פרק שלם".

לבוסטר יש רשימת בקשות של 54 נושאים לפרק, שעל חלקן - הקראה על אודות שלדים למשל - הוא בהחלט יוותר. זה כנראה חכם. הוא אומר שהקהל שלו, נשי ברובו, משתמש בפודקאסטים לניהול לחצים ולא רק כדי לישון.

שלי קוקס, עורכת מגזין מווירג'יניה שיצאה לפנסיה, סובלת מתסמונת הרגליים העצבניות, ולעתים קרובות מתעוררת באמצע הלילה במהלך מסעותיה ברחבי צפון אמריקה עם בעלה בקרוואן שלהם. להיות באתר קמפינג זר זו תחושה בודדה מאוד, היא אומרת, ומוצאת את הפתרון בפודקאסט "בואו לישון איתי", שמתאר את עצמו כ"סיפורים לפני השינה שיעזרו למבוגרים להירדם". היא אומרת שזה כמו "להיות ליד חבר טוב מאוד בשעת צרה".

סיפורים לפני השינה למבוגרים, הטכניקה הנפוצה ביותר להרגיע אנשים, דורשים את הקריין הנכון, כמו טום ג'ונס, אנגלי בן 30 שכבר מזמן אמרו עליו שיש לו קול ייחודי. "אנשים היו אומרים לי: יש לך קול די מונוטוני. עכשיו אני לוקח את זה כמחמאה".

הוא מוכר למאזינים כ"תומס", הכוכב המרדים של הפודקאסט Get Sleepy שזכה לכ־140 מיליון הורדות עד כה. ג'ונס כותב חלק מהסיפורים בעצמו, והחברה שמעסיקה אותו, Slumber Studios, משתמשת בפרילנסרים ומפיקה פודקאסטים אחרים לשינה. באופן הולם ג'ונס, שמתמודד בעצמו עם בעיות שינה, מקליט פרקים מחדר השינה שלו סמוך לקיימברידג', אנגליה.

"כדור שינה קולי"

העסק של שליחת מאזינים לארץ החלומות אינו פינה מנומנמת בשוק. מנהלים באודיבל (Audible), חברה־בת של אמזון ופלטפורמת ספרי האודיו המובילה בארה"ב, הבחינו שלקוחות רבים מאזינים עם טיימר לשינה. לפני ארבע שנים הם השיקו את אוסף השינה, הכולל סיפורים לפני השינה שקוראים כוכבים ובהם בריאן קוקס, אווה לונגוריה וקיקי פאלמר.

אבל לדעת מאזינים רבים, בשביל לתפוס תנומה ספרי אודיו שנועדו במקור לבדר עושים את העבודה מצוין. לפי פורום ספרי אודיו של Reddit, הקראת הספר "מפגש עם ראמה" של ארתור ס' קלארק מ־1973 מפי השחקן פיטר גנים היא "כדור שינה קולי". בין ביקורות הלקוחות, שרובן חמישה כוכבים, יש אחת שאומרת שהקריין נשמע כמו הקול בתפריט אוטומטי בטלפון.

כשמדובר בעצימת עיניים, מתברר שקריינים אמריקאים מונוטוניים ניצבים בפני תחרות קשה מצד הבריטים, במיוחד גברים בעלי מבטא של המעמד הגבוה. ג'ונס, שגדל באסקס, קורא לזה "הרוטב המיוחד" שלו.

שלי קוקס מתעוררת לעתים קרובות לקולו ההיפנוטי של קריין בריטי שבוקע מהאוזניות של בעלה, שמתקשה גם הוא לישון. SleepPhones, יצרנית סרט ראש עם אוזניות בלוטות' מובנות להאזנה במיטה, ממליצה על ספרים שמקריין השחקן והסופר סטיבן פריי: "הגוון הבריטי של קולו של פריי מאופנן, שופע, אך כסוף; תערובת מושלמת לשנת לילה שלווה".

לפעמים התוכן בעצמו מספיק לגרום תרדמה. אחד הסובלים מנדודי שינה ממליץ על התרגום של "בעקבות הזמן האבוד" מאת מרסל פרוסט. יש גם בונוס להאזנה לרומן הצרפתי הקלאסי, 4,000 עמודים פלוס: "יש אנשים שאוהבים את פרוסט ואתם תוכלו לומר שקראתם אותו, גם אם ישנתם בחלקים עצומים ממנו".

עוד כתבות

לן בלווטניק, בעלי רשת 13 / צילום: טים בישופ

המינוי בחדשות 13 והסערה: מה רוצה לן בלווטניק?

עשרות גורמים שעבדו עם לן בלווטניק, אחד מאנשי העסקים העשירים והמתוחכמים בעולם, מנסים לענות על השאלות: עד כמה היה מעורב במינוי של יוליה שמאלוב ברקוביץ' למנכ"לית חדשות 13 ולאן פניו של הערוץ ● "אין סיכוי שלא היתה רוח גבית שלו"

הבית הלבן, ארה''ב. היחסים עם ישראל מתקררים / צילום: Shutterstock

בית הלבן מאשרים: התקדמות בפתרון אספקת הנשק לישראל

מיד אחרי גרמניה: הולנד קראה לאזרחיה לעזוב "בדחיפות" את לבנון • גלנט לפני פגישה עם סאליבן בבית הלבן: "את המחלוקות פותרים בחדרים סגורים" • הנשיא הרצוג נגד הקהילה הבינלאומית: "לא נוקפים אצבע, שלא יופתעו אם המצב בצפון ייצא משליטה" • תיעוד: תקיפה של מחבלים שירו טיל נ"ט לעבר כוחותינו • מטרה חשודה יורטה בדרך לאילת  ● עדכונים שוטפים 

יוליה שמאלוב-ברקוביץ' / צילום: כדיה לוי

הערכות: 80 אלף שקל, נהג ומשרות אמון - התנאים של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' בחדשות 13

על פי הערכות בשוק, מינויה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' יכללו מלבד תנאי שכר של 80 אלף שקל ברוט בחודש, גם נהג פרטי ואפשרות למינוי שתי משרות אמון ● בעוד התנאים לא חריגים לעומת מנכ"לים קודמים, שמאלוב-ברקוביץ' נהנית גם מסעיף אי-תחרות ארוך שמבטיח שתקבל שכר עד תום החוזה גם אם תפוטר

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם המקלטים לנשים מוכות עברו מתפוסת יתר לתפוסת חסר?

האם במלחמה המקלטים לנשים מוכות מתרוקנים? כן, ולא בגלל ירידה באלימות ● המשרוקית של גלובס

השר לשעבר יזהר שי. בין העותרים / צילום: תמר מצפי

נפגעי ה-7 באוקטובר עתרו לבג"ץ: להקים ועדת חקירה ממלכתית

העותרים - משפחות נרצחים וחטופים והורים לחיילים שנהרגו, ובהם גם השר לשעבר יזהר שי - טוענים כי "ככל שיואץ תהליך הקמתה של ועדת חקירה, יוכלו ממצאי הביניים שלה לסייע מיידית בתהליכי קבלת החלטות ובניהול המערכה שבה מצויה המדינה" ● לדבריהם, הסירוב של הממשלה לעשות כן "רק מעצים בציבור את תחושת הבגידה והנטישה"

מערכת טילים מתקדמת ספייק LR2 מתוצרת רפאל / צילום: רפאל

שיגור תוך פחות מחצי דקה: 80 אלף טילים ישראליים כבר נמכרו

הסטארט-אפ הישראלי שמכווין מטוסי קרב אל מפעילי כטב"מים ● הביקוש לטילי ספייק מתוצרת רפאל ממשיך לצמוח ● הענקית הביטחונית הגרמנית קיבלה הזמנה היסטורית של פגזי 155 מ"מ ● וגם: המדינות הנורדיות מאחדות כוחות בשל החשש מרוסיה ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

הרכבת הקלה, הקו האדום / צילום: יוסי כהן

למרות הדיבידנדים: אגד דורשת לשנות את תנאי הפעלת הקו האדום בשל חוסר רווחיות

מספרי הנוסעים בקו האדום של הרכבת הקלה נמוכים ביחס לתחזיות טרם הפעלת הקו, וכעת חברת תבל המפעילה של הקו - שהיא חברה-בת של אגד - דורשת לשנות את תנאי הפעלת הקו בשל חוסר רווחיות ● אלא שמאז שנרכשה ב-2022 חילקה אגד למחזיקות בה דיבידנדים בהיקף של 630 מיליון שקל ● מטעם תבל נמסר: "מנהלת דיאלוג שוטף ופורה עם נת"ע לגבי תנאי ההפעלה שנידונים בין הצדדים"

כיתה ריקה. ילדים חשפו לראשונה את הפגיעה שלהם למבוגר מחוץ למשפחה, כמו גננת, מורה או יועצת בית ספר / צילום: Shutterstock

השעה דוחקת: איך נאכפת חובת הדיווח על פגיעות מיניות בקטינים?

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף קרן ידידות טורונטו: חובת הדיווח על פגיעות מיניות בקטינים

מרין לה־פן (RN/UXD), עמנואל מקרון (ENS), ז'אן לוק מלנשון (NFP) / צילומים: רויטרס - Blondet Eliot/ABACA , Andre Pain/Pool , William Cannarella / Panoramic

צרפת הולכת לבחירות: מהן ההבטחות הכלכליות של הימין הפופוליסטי ולמי יצביעו היהודים

ביום ראשון הקרוב יחלו הבחירות לפרלמנט הצרפתי שייערכו בשני סבבים ● 48 מיליון בעלי זכות בחירה יבחרו בין שלוש חזיתות עיקריות המורכבות ממפלגות הימין הפופוליסטי, מפלגות השמאל הפופוליסטי ומפלגת המרכז הרדיקלי של הנשיא מקרון ● מה צפוי לקרות, ואיך הבחירות ישפיעו על כלכלת האיחוד האירופי? ● גלובס עושה סדר

גם זה קרה פה/ חומרים: שלומי יוסף, חדשות 12, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אם אנחנו רוצים פוליטיקה חדשה, אחוז החסימה צריך דווקא להתכווץ

בכנסת זורקים הצעות בלי לעבוד יותר מדי ● שינוי מרחיק לכת באחוז החסימה יעשה את ההבדל ● ולמה רומניה כן וישראל לא? ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

דורי נאוי / צילום: איל יצהר

דורי נאוי הפך למתעמת סדרתי עם הרגולטור: "בנק ישראל הוא אויב התחרות"

בעשור האחרון התנגש בעל השליטה בחברת המימון החוץ־בנקאי מספר פעמים עם הבנק המרכזי ● השבוע בנק ישראל ביטל גיוס של החברה ● נאוי: "הם באו כשקיבלנו את הכסף, בדקה ה־90"

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת

רק על 7%: רפורמת היבוא של ניר ברקת לא עומדת בהבטחות

עפ"י חישוב של אריאל רכניץ מפורום קהלת, רק כ-7% משווי היבוא החסום בתקינה רשמית ייחודית ייכנס בסופו של דבר לרפורמת "מה שטוב לאירופה טוב לישראל" - זאת בניגוד להבטחת משרד הכלכלה ש-80% משווי מוצרי הצריכה ייכנס ● ברקת: "יש מי שמנסה לתקוע את הרפורמה בכוונת מכוון"

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: נתן ווייל, לע''מ

חיזוק מעמד היועמ"שית: בג"ץ בולם את המהפכה המשפטית השקטה

בשולי פסק הדין ההיסטורי בעניין חוק הגיוס, תשעת השופטים הבהירו כי היועמ"שית היא הפרשנית המוסמכת של החוק כלפי הממשלה, וכי כל עוד ביהמ"ש לא פוסק אחרת - הפירוש שלה מחייב את הממשלה ● להחלטת השופטים יש חשיבות בבלימת המהפכה המשפטית השקטה, שאחד מהיבטיה הוא הפחתת מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה

השבוע בעולם / חומרים: AP- Sputnik, Kremlin, Dan Kitwood עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ג'סטין סופרסטאר (לשעבר) מתקרב אל סוף שלטונו בקנדה, והצבאים השתגעו

צווי מעצר נגד נשיאים, שרי הגנה ורמטכ"לים ● מפגינים מציתים את הפרלמנט של קניה והנשיא חוזר בו ממסים חדשים ● מואצים חילופי המשמרות הפוליטיים בדמוקרטיות ● השימוש בנשק באמריקה מוכרז "משבר בריאות ציבורי" ● הדציבלים הורגים צבאים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

דולרים / צילום: Shutterstock

הכי חזק בעולם? הדולר מאבד מכוחו. מי מתחזק על חשבונו

הדולר האמריקאי הוא המטבע החזק בעולם, אך הוא תופס כיום נתח של 60% בלבד מהרזרבות של הבנקים המרכזיים - לעומת 70% בתחילת שנות האלפיים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; אמזון זינקה לראשונה מעל לשווי של 2 טריליון ד'

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● אירופה ננעלה בירידות קלות ● מניות הטכנולוגיה משכו את מדד ניקיי לעליות ● הראל: צופים הפחתת ריבית מהירה יותר בארה"ב; לעומת זאת, חברת הוועדה הפתוחה בפד לא צופה הורדות ריבית בכלל השנה ● בשישי יפורסם מדד ה-PCE בארה"ב

יוליה שמאלוב ברקוביץ / צילום: שלומי יוסף

רגע לפני הדיון בבג"ץ: המנכ"לית הנכנסת של חדשות 13 במינוי חדש

ליבנת נזרי, לשעבר דוברת עיריית רמת גן, מונתה לדוברת חדשות 13 ותיכנס לתפקידה בתחילת יולי ● מתן חודורוב, יו"ר ועד העיתונאים, כתב בתגובה למינוי: "שימו לב לאן הולך הכסף של ערוץ 'בקשיים ובקיצוצים'"

צילומים: אתר החברה, שלומי יוסף, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חגיגה בחברה הביטחונית: חמישה בכירים התחלקו ב-350 מיליון שקל

מניית חברת הטכנולוגיה הביטחונית נקסט ויז'ן השלימה זינוק של פי 10 מהנפקתה ונחשבת לאחת ההצלחות של גל ההנפקות מ-2021 ● חמישה מנהלים ומשקיעים בחברה מכרו בשנים האחרונות כמחצית מהחזקותיהם בתמורה למאות מיליוני שקלים ● וגם: האלוף בדימוס שעשה אקזיט

בנימין נתניהו ואבי שמחון / צילום: עמוס בן גרשום-לע''מ

"מכירת חיסול": נתניהו ויועצו הכלכלי דוחפים למבצע שחרור "רווחים כלואים"

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שר האוצר הציג בפני הנהלת המשרד בקשה מטעם אבי שמחון ובתמיכת נתניהו, לצאת למבצע שחרור "רווחים כלואים" כדי לתמרץ חברות לחלק דיבידנד תמורת מס מופחת ● לפי שמחון, המהלך יזרים 20 מיליארד שקל למדינה ויסייע מול הגירעון ● בדרג המקצועי טוענים: "מכירת חיסול"

ביידן וטראמפ בעימות הראשון בסבב של 2020 / צילום: ap, Julio Cortez

ביידן נגד טראמפ: הערב מגיע ויכוח הטלוויזיה הראשון בין השניים

ויכוחי טלוויזיה בארה"ב לא חורצים בדרך-כלל את גורל הבחירות, אבל פה ושם הם הצליחו להשפיע - וייתכן שהוויכוח הנוכחי ייכנס לקטגוריה של "פה ושם" ● הערב, ההתעניינות העיקרית לא תהיה בנושאים, אלא בסגנון ובלשון הגוף ● הסקרים האחרונים מוסיפים להראות תיקו סטטיסטי