גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הדירות הריקות במגדל היוקרה: צללנו לאחד הסיפורים המוזרים של שוק הנדל״ן

כבר חודשים ש-40 דירות במרכז תל אביב עומדות ריקות בגלל פלונטר חסר תקדים בין רשות מקרקעי ישראל לעירייה ● איך הגענו למצב הזה והאם הסאגה תיפתר בקרוב? ● גלובס צולל לאחד הסיפורים המפתיעים של שוק הנדל"ן

מגדלי Da Vinci דה וינצ'י / צילום: עמית גירון, תכנון: ישר אדריכלים
מגדלי Da Vinci דה וינצ'י / צילום: עמית גירון, תכנון: ישר אדריכלים

 

דירה ריקה בתל אביב היא מחזה די נדיר בשנים האחרונות. גם אם תגידו, בצדק, שלאחרונה המלחמה נתנה את אותותיה והקושי להשכיר נכסים בעיר התגבר, לסיפור הזה קשה להאמין: לא פחות מ־40 דירות במגדלי יוקרה עומדות ריקות לחלוטין כבר כמה חודשים. ולא מדובר בפאתי העיר, או בבניינים שאפשר לפספס - רחוב קפלן, פינת רחוב דה וינצ'י, מילימטר מבסיס הקריה, שני מגדלים גבוהים שביניהם מרחפת בריכה.

ראיון | היא נמלטה מנישואיה לטרוריסט בכיר ומזהירה את המערב מהאסלאם
ראיון | בסלון של גיל שויד ועפרה שטראוס: הכירו את אמן הבית של האלפיון
איך הפכו האנשים הכי משעממים בעולם ללהיטים ויראליים

המגדלים עצמם כוללים 412 דירות ב־42 קומות. מדובר בחטיבת קרקע של כ־10.5 דונמים שהתפנו משטח הקריה, ונרכשו במכרז של רשות מקרקעי ישראל בידי היזמיות קנדה ישראל ואקרו נדל"ן ב־830 מיליון שקל בדצמבר 2015. באותה העת זה היה מחיר שיא של כל הזמנים לרכישת קרקע מדינה ואף פורסם בגלובס כי בין חברי קבוצת הרכישה היו בכירים בשוק ההון, עורכי דין ורואי חשבון, רופאים וגם כאלה משוק הפרסום - כמו אילן שילוח, יו"ר קבוצת מקאן לשעבר, ודנה זרמון, בתו של אילון זרמון, בעלי קבוצת זרמון.

כשביקרנו השבוע באזור, קשה היה שלא לחוש את היוקרה. כבר מבחוץ מתנשאים לגובה רב שני המגדלים בצבעי כחול ולבן, והחצר הפנימית ביניהם מלאה בצמחייה ובתחושת רוגע. בקומה התשיעית אפשר למצוא את בריכת הדיירים המפוארת והנוף הנשקף ממנה מרשים ביופיו. בשנה שעברה נמכר מיני פנטהאוז במתחם ב־13.2 מיליון שקל, והיזמת והמשפיענית ליבנת אורינובסקי פרסמה בעבר שהיא משלמת שכר דירה של 20 אלף בחודש לדירת ארבעה חדרים פלוס דמי ניהול של 2,500 שקל.

אך כאמור, בתוך המגדלים עומדות ריקות 40 דירות שיועדו להשכרה במחיר מופחת בעקבות פלונטר חסר תקדים של רמ"י ועיריית תל אביב. עם זאת, אם תחפשו קצת אופטימיות, נראה שאפשר למצוא אותה - דירות הרפאים מצויות בישורת האחרונה לקראת מכירה ליזם וסיום הסאגה.

אבל איך בכלל הגענו למצב הזה והאם יש עוד משהו שיכול להשתבש רגע לפני שנפתח את השמפניות?

"העירייה הטילה וטו"

"זה למעשה הפרויקט הראשון שבו נבנה מתחם אזרחי כל כך צמוד לקריה", מספר עדיאל שמרון, מנהל רמ"י לשעבר וכיום מנכ"ל שותפות הראל־עץ השקד לדיור להשכרה. "הפרויקט הוא פרי של הסכם שנחתם בין משרד הביטחון ורמ"י עוד בשנות התשעים. משרד הביטחון הכניס המון בקשות, בגלל הקרבה לבסיס, ולרמ"י היה חשוב להוציא את התוכנית אז קיבלה תוקף אי שם ב־2014".

עדיאל שמרון / צילום: איל יצהר

במסגרת המכרז יועדו 40 יחידות דיור שיושכרו בהנחה של 20% על מחירי השוק. מפרט דירות אלה היה דומה לזה שהופיע בתוכנית מחיר למשתכן באותן שנים, עם רמת גימור נמוכה משמעותית מדירות היוקרה שהוקמו במגדלים. נוסף על כך, במכרז מצוין כי אופן שיווק יחידות ההשכרה תואם בין רמ"י לעיריית תל אביב בהתאם להוראות התקנון. במידה מסוימת ההנחה על הדירות והמחלוקות בין רמ"י לעיריית תל אביב הביאו אותנו לסיטואציה העגומה.

"לפני עשור, ממש בדקה התשעים של התב"ע, העירייה ביקשה להוסיף דיור בר־השגה (פרויקט שנועד לייצר אפשרויות לשכור דירה במחיר מופחת - עד"ל)", מסביר שמרון. "בעיקרון לא היה לנו עניין להתנגד ורמ"י בעד דיור בר־השגה, אבל הכניסו בתב"ע משפט שאומר שהשכרות הדירות יקבעו בתיאום עם עיריית תל אביב. כלומר, לקחו את הליכי התכנון ויצרו וטו של העירייה. צריך לזכור - זו קרקע של המדינה.

 

"בגדול לא הסכמנו שעיריית תל אביב תהיה אחראית על השכרה ותכנון של פרויקט שהחל 15 שנה קודם לכן. כל זה קרה בזמן שב־2014 מדינת ישראל הכניסה לראשונה דיור להשכרה במכרזים שלה ברמת השרון וברעננה, וכבר נקבעו כללים במועצת רמ"י. לא יעלה על הדעת שבגלל שזה בתל אביב, המדינה תתכופף ותחליט שיהיו כאן כללים אחרים. בסוף צריך לייצר אחידות במדיניות. אך למרות שלא הסכמנו, רצינו להוציא את הפרויקט לפועל, אז במקום להתמודד עם הבעיה - דחינו אותה והפרויקט שווק".

לשיטתך, צריך שם דיור בר־השגה?
"באופן עקרוני בהחלט צריך לעשות דיור בר־השגה באזורים יקרים, אבל זה תמיד כרוך בהמון שיקולים. אפשר גם לקחת את הדירות לקידום פרויקטים אחרים או לדיור ציבורי".

אך למרות שהם לא הסכימו, ברמ"י רצו להתחיל לשווק והסכימו לתנאים של עיריית תל אביב. אדריכל הפרויקט היה משרד ישר אדריכלים. "נכנסנו לשיח מול העירייה במטרה לקבוע 40% הנחה לזכאים", מסבירה טלי מורלי, מנהלת מרחב תל אביב ברמ"י. "הוכן מסמך של רשימת קריטריונים, והיו שם קריטריונים שהופיעו בעוד פרויקטים בעיר, כמו הגבלת גיל הזכאות, לא יותר מ־45, ומבחן הכנסה. הסיכום היה שהדירות יוקצו בידי העירייה ושהיא תנהל את ההגרלות".

טלי מורלי, מנהלת מרחב תל אביב ברמ''י / צילום: ברונו שרביט

"אנחנו בישורת האחרונה"

בסופו של דבר רמ"י קיבלה את הדירות השנה ב־9 באפריל, אך הסאגה לא נגמרה שם. "בשלב הזה היינו אמורים להעביר את הדירות לעיריית תל אביב שתעשה הגרלות, כך שהן יושכרו ב־40% הנחה. אבל עשינו חשיבה נוספת בהנהלה, והגענו למסקנה שזה לא נכון להכניס את הדירות האלה לדיור בר־השגה, וזה לא מצדיק את המטרה. מדובר בפרויקט יוקרה, בלב ליבה של תל אביב. השכירות היא בהתאם וגם בהנחה - לציבור שאנחנו מכוונים אליו יהיה קשה מאוד לשכור דירה שם, זה עדיין יוצא יקר - 10,000-8,000 שקל בחודש, פלוס 1,000 שקל דמי ניהול. חשבנו שאפשר לתת פיתרון יותר טוב לציבור שיותר קשה לו".

מגדלי דה וינצ'י. ''הציבור ירוויח אם נלך למתווה החדש'' / צילום: Shutterstock

גם בעיריית תל אביב מסכימים. "כבר במכרז בשנת 2015 השכירות הגיעה ל־6,000 שקל אחרי ההנחה, וזה לא היה סביר", אומר אלי לוי, מנהל אגף הנכסים בעיריית תל אביב. "כיום בדיור בר־השגה בעיר המחירים לא עולים על 6,000 שקל. לדוגמה במידטאון זה 5,200 שקל בחודש ובשכונת שפירא כ־3,500 שקל". יש לציין כי גם מנכ"ל העירייה מנחם לייבה אמר בעבר: "זה לא דיור בר־השגה ולא שכירות בת־השגה. גם אחרי ההנחה מדובר במחיר של 12 אלף לחודש. איזה זוג צעיר יכול לשלם דמי שכירות כאלה?".

ההבנה שההשכרה במתכונת זו לא מממשת את המטרה הובילה לניסיונות לשנות את ייעוד הדירות ואת התב"ע. "נעשו בדיקות במהלך הדרך וחשבנו לעשות הצרחה עם עיריית תל אביב למקום אחר ולשנות את הייעוד של הקרקע, אבל זה לא הסתייע מאחר שלא התקבלו הסכמות", אומרת מורלי. "לכן פנינו להסכמה מחודשת, אותה מקדמים עד היום".

הפתרון, שמצוי ממש בשלב האחרון של הטיוטות בין העירייה ורמ"י, הוא שהדירות יימכרו ליזם והכסף ישמש לרכישת דירות בדיור ציבורי. אך המהלך עדיין מורכב. "הדברים נמצאים בסגירות אחרונות ולא אוכל לפרט הרבה", אומרת מורלי. "הכוונה היא לשווק את הדירות הללו בשכירות לצמיתות לשוק החופשי, וכנגד זה לייצר מנגנון של המדינה לרכישת דירות לטובת הדיור הציבורי בתל אביב לזכאים של משרד השיכון. אנחנו בישורת האחרונה, בשלב חילופי הטיוטות".

"חשוב להדגיש כי גם עיריית תל אביב בעד ההחלטה", אומר לוי. "הדירות יימכרו עם ייעוד להשכרה, והן לא ייגרעו ממלאי הדירות להשכרה בעיר. זה הפתרון ההולם לאוכלוסייה שזקוקה לכך, וזה נותן מענה אמיתי לדיור ציבורי".

עם זאת, עדיין יש שאלות רבות סביב הפתרון האפשרי, למשל לאן יועבר הכסף מהמכירות. "המנגנון קובע שככל הנראה הכסף יעבור למשרד השיכון, והדירות יירכשו בידי משרד השיכון לטובת הזכאים לדיור ציבורי בתל אביב", מסבירה מורלי. "נוציא את זה למכרז ברגע שנגיע להסכמות עם העירייה ויהיו הסכמים חתומים. הכוונה היא שזה יהיה במכרז ליזם אחד, והוא לא יהיה מוגבל בהנחה ויוכל להשכיר במחירי שוק חופשי למי שרוצה".

מה יהיה המחיר?
"אנחנו הזמנו שומה לדירות ועדיין לא קיבלנו מחיר. ממה ששמענו על נתונים באזור, מדובר בסדר גודל של כ־2.7 מיליון שקל לדירת 75 מ"ר + ממ"ד 12 מ"ר, מרפסת וחניה - דירת שלושה חדרים סטנדרטית ויחסית מרווחת".

אפשר יהיה להשכיר את הדירות למטרות נופש ו־Airbnb?
"התנאי התב"עי מדבר על שכירות לצמיתות וכל מה שנכנס תחת ההגדרה הזאת, ולא נקבע לאילו תקופות זמן, כך שלכאורה כן. אבל אני לא בטוחה שהוא יהפוך למלונאי, אנחנו מדברים על מיקום שקרוב להרבה שטחי תעסוקה ומסחר, ואני חושבת שיש ביקוש לשכירות באזור הזה. זה פרויקט שזוכה להתעניינות גדולה. אנחנו מקבלים הרבה שאלות, מיזמים, מתעניינים ועיתונאים. מאמינים שתהיה תחרות".

מתי המכרז יצא ליזמים?
"אני צופה שהמכרז יצא כך או אחרת בחודש הקרוב. אם נצליח להגיע להסכמות וללכת על המתווה כמו שתיארתי, זה יהיה הכי טוב, ואם לא נצליח, נצטרך לחזור למתווה המקורי. הציבור ירוויח יותר אם נלך למתווה החדש".

מה קורה בינתיים עם הדירות? מישהו גר בהן? פלש אליהן?
לא, לא פלשו לשם. המפקח מטעמנו הלך עם נציג הבקרה והם בדקו את הדירות. אנחנו לא מכירים שום אירוע של פלישה. אני ממש מקווה שזה יסתדר, עדיף לפעמים לחכות ולעשות את הדברים טוב יותר".

דירות במגדל שיועדו להשכרה במחיר מופחת. רמת גימור נמוכה משמעותית מדירות היוקרה / צילום: בועז קמר השמאי

"לא מכיר את הנושא"

בינתיים בביקור שלנו במגדל ניכר שחלק מהדיירים בכלל לא שמעו על הסאגה. "לא מכיר בכלל את הנושא, פעם ראשונה שאני שומע על זה", אמר לנו אחד מהם. דייר אחר דווקא שמע על הנושא, אך סבור שזה "פרויקט יוקרתי מדי לדיור בר־השגה. אנחנו מאוד מרוצים מהבניין אבל השכירות גבוהה וגם דמי הניהול מגיעים ל־3,000 שקל בחודש".

"זה סיפור נורא סקסי, אבל צריך למצוא לזה פתרון", אומר שמרון. "בסוף תל אביב היא אחת מהמטרופולינים המוצלחות בעולם, ולמרות מחירי השכירות הגבוהים העירייה רוצה שתהיה שם גם אוכלוסייה פחות עשירה. הרי גם בשדה דוב מאפשרים פרויקטים של דיור להשכרה שלא בא על חשבון שטחים אחרים. התוכנית של שדה דוב היא טובה - למרות שיש בה אלפי יחידות דיור, עדיין השאירו שטח בצפיפות הגבוהה שאפשר שטחים ירוקים ופארק חופי וגם שטחים לבתי ספר, גני ילדים וגם דיור בר־השגה.

"אין ספק שזה אתגר לתל אביב, אבל העירייה מסוגלת לעשות את זה. בכל אופן, הפתרון הכי טוב ל־40 הדירות האלה הוא למכור אותן ולייעד את הכסף לפרויקטים לדיור ציבורי".

ומה עם העובדה שהדירות עומדות כבר כמה חודשים ריקות? לא חבל?
"גם אם הדירות יהיו ריקות עשר שנים, הפרויקט עדיין היה שווה את זה. בסופו של דבר הוא הכניס למדינה כמעט מיליארד שקל וגם הריבית שחסכנו גבוהה. לכן אני לא מתרגש מזה שהדירות יעמדו קצת ריקות".

עוד כתבות

ביידן וטראמפ בעימות הראשון בסבב של 2020 / צילום: ap, Julio Cortez

ביידן נגד טראמפ: הערב מגיע ויכוח הטלוויזיה הראשון בין השניים

ויכוחי טלוויזיה בארה"ב לא חורצים בדרך-כלל את גורל הבחירות, אבל פה ושם הם הצליחו להשפיע - וייתכן שהוויכוח הנוכחי ייכנס לקטגוריה של "פה ושם" ● הערב, ההתעניינות העיקרית לא תהיה בנושאים, אלא בסגנון ובלשון הגוף ● הסקרים האחרונים מוסיפים להראות תיקו סטטיסטי

מגדלי אלון בתל אביב. בעיגול: ניר צוק / צילומים: Shutterstock, טל גבעוני

ענקית הסייבר פאלו אלטו במגעים להשתלט על מגדל שלם בת"א

החברה של ניר צוק השלימה עסקאות לשכירות חצי ממגדל אלון 1 ובוחנת שכירות של המגדל כולו ● אם המגעים יבשילו, המחיר יעמוד על כ־80 מיליון שקל בשנה ● הבעלים, הראל ומגדל, שוקלות למכור את המגדל כולו ב־2.5 מיליארד שקל

הרכבת הקלה, הקו האדום / צילום: יוסי כהן

למרות הדיבידנדים: אגד דורשת לשנות את תנאי הפעלת הקו האדום בשל חוסר רווחיות

מספרי הנוסעים בקו האדום של הרכבת הקלה נמוכים ביחס לתחזיות טרם הפעלת הקו, וכעת חברת תבל המפעילה של הקו - שהיא חברה-בת של אגד - דורשת לשנות את תנאי הפעלת הקו בשל חוסר רווחיות ● אלא שמאז שנרכשה ב-2022 חילקה אגד למחזיקות בה דיבידנדים בהיקף של 630 מיליון שקל ● מטעם תבל נמסר: "מנהלת דיאלוג שוטף ופורה עם נת"ע לגבי תנאי ההפעלה שנידונים בין הצדדים"

יוליה שמאלוב-ברקוביץ' / צילום: כדיה לוי

הערכות: 80 אלף שקל, נהג ומשרות אמון - התנאים של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' בחדשות 13

על פי הערכות בשוק, מינויה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' יכללו מלבד תנאי שכר של 80 אלף שקל ברוט בחודש, גם נהג פרטי ואפשרות למינוי שתי משרות אמון ● בעוד התנאים לא חריגים לעומת מנכ"לים קודמים, שמאלוב-ברקוביץ' נהנית גם מסעיף אי-תחרות ארוך שמבטיח שתקבל שכר עד תום החוזה גם אם תפוטר

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

מירי רגב נאבקת על חסיון מסמכים שנתפסו במשרד התחבורה

שרת התחבורה ערערה לביהמ"ש המחוזי על ההחלטה לעשות שימוש במסמכים שנתפסו בלשכתה, בטענה כי כל מסמך בעל אופי פוליטי הוא בהכרח חסוי ● טענתה כבר נדחתה על־ידי נשיא בימ"ש השלום בראשון לציון, שקבע שלא ייתכן שכל משרד התחבורה יחסה תחת כנפי החסינות האישית של השרה, "כאילו שהיא אוחזת בידה מטה קסמים"

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ארה"ב החרימה את המצלמות הסיניות. משטרת ישראל הציבה אותן בכבישים

המשטרה ציידה את מערך מצלמות הכביש שלה במוצריהן של חברות סיניות, שאסורות לשימוש בתשתיות הממשלתיות בארה"ב ובהולנד, בשל חשש לריגול וסכנה לביטחון לאומי ● הסיבה: הן זולות יותר ● יוצא שב"כ מזהיר מ"ניתוב השידור לשרתים של ממשלת סין"

האור הכחול / אילוסטרציה: Shutterstock

מחקרים חדשים מנפצים את כל מה שחשבתם על צפייה במסכים לפני השינה

במשך השנים האשימו את האור הכחול שבוקע ממכשירים אלקטרוניים בכך שהוא גורם הפרעות שינה, ואפילו התפתח שוק של עשרות מיליוני דולרים לניטרול ההשפעה שלו ● אבל מחקר שפורסם לאחרונה מנפץ כמה מיתוסים על הקשר בין ההיצמדות למסכים בלילה לאיכות השינה, וטוען שלפעמים הם אפילו יכולים לעזור להירדם ● אז איפה בכל זאת הבעיה?

העבודות על הגשר בנתיבי איילון / צילום: אסף זגריזק

ביום חמישי הבא נתיבי איילון ייחסמו שוב. כל מה שצריך לדעת

מתי ואיפה תבוצע החסימה, אילו עבודות מבצעים בכביש, איך הן ישפיעו על התנועה, ולמה לא מבצעים אותן בשבת? ● גלובס עושה סדר

לא חיזבאללה ולא חמאס, זה כנראה האיום הגדול ביותר על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב הזרימה לישראל סיוע ביטחוני בשווי 6.5 מיליארד דולר, איראן מגבירה את האיומים לבנות פצצות אטום, ובגרמניה נכנס לתוקף חוק חדש שרוצה למנוע מאנטישמים לקבל אזרחות ● כותרות העיתונים בעולם

מרין לה־פן (RN/UXD), עמנואל מקרון (ENS), ז'אן לוק מלנשון (NFP) / צילומים: רויטרס - Blondet Eliot/ABACA , Andre Pain/Pool , William Cannarella / Panoramic

צרפת הולכת לבחירות: מהן ההבטחות הכלכליות של הימין הפופוליסטי ולמי יצביעו היהודים

ביום ראשון הקרוב יחלו הבחירות לפרלמנט הצרפתי שייערכו בשני סבבים ● 48 מיליון בעלי זכות בחירה יבחרו בין שלוש חזיתות עיקריות המורכבות ממפלגות הימין הפופוליסטי, מפלגות השמאל הפופוליסטי ומפלגת המרכז הרדיקלי של הנשיא מקרון ● מה צפוי לקרות, ואיך הבחירות ישפיעו על כלכלת האיחוד האירופי? ● גלובס עושה סדר

הגבול עם לבנון / צילום: ap, Ariel Schalit

המודיעין האמריקני: "הסיכוי למלחמה בצפון - הגבוה ביותר בשבועות האחרונים"

צה"ל חיסל פעיל בחוליית שיגור של חיזבאללה, שני כטב"מים נפלו בראש הנקרה • אחרי האזהרות, קנדה בצעד משמעותי ראשון לפינוי אזרחיה מלבנון • סרן אלון סאקאג'יו, בן 22 מחדרה מסיירת חרוב נהרג במהלך פעילות מבצעית, לוחמים וצוות רפואה נפגעו בתקרית • עדכונים בולטים

ח''כ שמחה רוטמן / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

"שינוי משטרי": הממשלה מקדמת מינוי נציב שופטים על ידי הכנסת

ח"כ שמחה רוטמן מקדם הצעת חוק לשינוי אופן הבחירה בנציב תלונות הציבור על שופטים, לפיה הבחירה תועבר מהוועדה לבחירת שופטים לכנסת ● יועמ"ש הנהלת בתי המשפט, ברק לייזר, ביקר בחריפות את הצעת החוק: "עשויה להוביל למינוי של אדם שאינו כשיר לכך, מתוך מניעים פוליטיים ואשר מטרתו היא לפגוע במערכת המשפט"

המרגלים הרוסים מהבית ממול / צילום: צילומי מסך

מאות אלפי אירו בתא סודי במקרר: הסיפור הבלתי ייאמן של בני הזוג שהתגלו כמרגלים רוסים

הזוג הנשוי והשקט, שהתחזה לצמד מהגרים ארגנטינאים בסלובניה, התגלה כחלק מהמאמץ האגרסיבי של פוטין לשתול במערב סוכני מודיעין בכיסוי עמוק ● תחקיר חוצה יבשות חושף רשת שקרים ומזימות, ומדגים איך בונים זהות בדויה בתוכנית העילית של שירות הביון הרוסי - בעלות של מיליוני דולרים לאדם

פעילות כוחות צה''ל ברפיח / צילום: דובר צה''ל

100 מיליון שקל על רחפנים: נחשף הרכש המקומי של משרד הביטחון

משרד הביטחון רכש מחברות ישראליות בהיקף 30 מיליארד שקל מתחילת המלחמה ●  מחצית מהסכום שפורסם הוא עבור ציוד ביטחוני, תחמושת ונשק

הבית הלבן, ארה''ב. היחסים עם ישראל מתקררים / צילום: Shutterstock

בית הלבן מאשרים: התקדמות בפתרון אספקת הנשק לישראל

מיד אחרי גרמניה: הולנד קראה לאזרחיה לעזוב "בדחיפות" את לבנון • גלנט לפני פגישה עם סאליבן בבית הלבן: "את המחלוקות פותרים בחדרים סגורים" • הנשיא הרצוג נגד הקהילה הבינלאומית: "לא נוקפים אצבע, שלא יופתעו אם המצב בצפון ייצא משליטה" • תיעוד: תקיפה של מחבלים שירו טיל נ"ט לעבר כוחותינו • מטרה חשודה יורטה בדרך לאילת  ● עדכונים שוטפים 

השר לשעבר יזהר שי. בין העותרים / צילום: תמר מצפי

נפגעי ה-7 באוקטובר עתרו לבג"ץ: להקים ועדת חקירה ממלכתית

העותרים - משפחות נרצחים וחטופים והורים לחיילים שנהרגו, ובהם גם השר לשעבר יזהר שי - טוענים כי "ככל שיואץ תהליך הקמתה של ועדת חקירה, יוכלו ממצאי הביניים שלה לסייע מיידית בתהליכי קבלת החלטות ובניהול המערכה שבה מצויה המדינה" ● לדבריהם, הסירוב של הממשלה לעשות כן "רק מעצים בציבור את תחושת הבגידה והנטישה"

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בבורסת ת"א; מדד הביטוח ירד בכ-2.7%, הבנקים ב-1.4%

מדד ת"א 35 ירד בכ-0.7% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● בבנק אוף אמריקה מעריכים כי בנק ישראל לא יוכל להוריד ריבית השנה ● בבלקרוק חשים בנוח להקצות משקל יתר למניות הטכנולוגיה בוול סטריט ● מדד ה-PCE שיתפרסם בארה"ב בשישי צפוי להעיד על התמתנות האינפלציה, אך לא להקדים הורדת ריבית

ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק בקמפיין. אכזב / צילום: Reuters

בריטניה לקראת מהפך: אחרי סקנדל הימורים, אין מי ששם כסף על סונאק

שבוע לבחירות בבריטניה, התמונה ברורה: המפלגה השמרנית עושה ככל יכולתה להפסיד אותן, וללייבור רק נשאר לעמוד מנגד ולגרוף עוד ועוד מושבים בפרלמנט ● שערוריית ההימורים שבה אפילו שר מכהן הימר על הקדמת הבחירות מרמזת איזו תבוסה צפויה בממלכה

נתיבות / צילום: Shutterstock

ארבעה הסכמי גג חדשים יוסיפו 60 אלף יחידות דיור חדשות ברחבי הארץ

מועצת מקרקעי ישראל אישרה ארבעה הסכמי גג שיוסיפו 60 אלף יח"ד בין היתר בירושלים בנתיבות ובאופקים ● משרד הבינוי והשיכון משיק מיזם חדש להכשרות של עובדי בניין ישראליים ● הוועדה המחוזית חיפה הפקידה תוכנית התחדשות עירונית ראשונה בעיר שאינה בשכונות החוף ● חדשות השבוע בנדל"ן

מ''מ נשיא בית המשפט העליון, עוזי פוגלמן / צילום: רפי קוץ

האופן בו הוגש פסק הדין בנושא חוק הגיוס מספר הרבה יותר ממה שנדמה

סוגיית הגיוס הצליחה לאחד את שופטי בית המשפט העליון גם בתקופות סוערות מאוד, ופסק הדין שניתן השבוע הוא דוגמה מוחצת לכך - במיוחד נוכח העובדה שכתיבתו הייתה פה־אחד ● החלטת השופטים לוותר על סגנונם האישי ועל הפנייה לקוראים שלהם באה להעביר מסר ברור: בעניין הזה אין שום מחלוקת