גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השטח קטן, המחיר עולה: מחקר מגלה את נתוני מכירת הדירות בחברה החרדית

דוח חדש של המכון החרדי למחקרי מדיניות מעלה כי שטח הדירה הממוצע בחברה החרדית עמד ב־2021 על 80 מ"ר, בעוד הממוצע בכלל האוכלוסייה גדול יותר ומגיע ל־100 מ"ר ● במקביל, המחיר הממוצע זול יותר בקרב החרדים ב־20% ● וגם: אילו ערים מושכות את הצעירים?

בני ברק / צילום: Shutterstock, Bnei Brak
בני ברק / צילום: Shutterstock, Bnei Brak

מהם דפוסי רכישת דירות בקרב החברה החרדית, ואילו שינויים התרחשו בהם בשנים האחרונות? דוח שערך המכון החרדי למחקרי מדיניות על אודות "מצב החברה החרדית", שופך אור בנושא זה וחושף נתונים חדשים - בהם גודל הדירות הממוצע, המחיר, וחלקה של החברה החרדית בשוק הדירות בישראל.

התקנות החדשות שישפיעו על חיפוש דירה 
התוכנית שנבחנת באוצר: חוק יסוד המילואים ימומן מצמצום נקודות זיכוי לחרדים
אדלשטיין בדיון על חוק הפטור מגיוס בכנסת: "אפשרות למציאות חדשה" 

לפי המכון החרדי - שהוקם על ידי אלי פלאי, בעלי קבוצת התקשורת החרדית "משפחה" - נתונים של הלמ"ס ומשרדי ממשלה שונים על אודות החברה החרדית, אינם מדויקים מספיק. זאת כיוון שלעתים הנתונים האלו מתבססים על סקרים, ולעתים על מידע חלקי. במכון אומרים כי השאיפה היא להנפיק נתונים ומחקרים על החברה החרדית ומכלול הזרמים שבה, כדי להיטיב את המדיניות הממשלתית והחברתית כלפי אוכלוסייה זו, ולשפר את הקשרים בינה לבין המדינה.

הפילוח של האוכלוסייה החרדית מתבצע במכון לא רק מנתוני הלמ"ס והסקרים, אלא גם מנתונים מינהלתיים, כמו של רשות האוכלוסין במשרד הפנים, רשות המסים, משרדי החינוך, הבריאות ועוד. "כל זה מאפשר לנו לספר סיפור הרבה יותר שלם על החברה החרדית", אומר איתן רגב, סמנכ"ל המחקר של המכון, שערך את הדוח ביחד עם יהודית מילצקי. "בנוסף, אנחנו יודעים את המאפיינים של הדירות, כמה הן עלו, מה הגודל שלהן, ואפילו את גיל הרוכש". היום (חמישי) עורך המכון כנס מיוחד בירושלים להשקת פלטפורמת הנתונים שלו.

כיום מונה החברה החרדית כ־1.2 מיליון איש - כשמינית מכלל האוכלוסייה בישראל. כמחצית מהאוכלוסייה הזו, לפי הדוח, מתגוררת בעיקר בשלוש ערים: בירושלים (כ־293 אלף איש), בבני ברק (כ־210 אלף) ובבית שמש (108 אלף). ריכוזים עירוניים בולטים נוספים הם מודיעין עילית (87 אלף), בית"ר עילית (67 אלף), אשדוד (53 אלף) ואלעד (49 אלף).

מספר בעלי הדירות גדל במהירות לכ־63%

לפי הדוח, בשנת 2021, השנה האחרונה שבה הצליח המכון לקבל נתונים מרשות המסים, ביצעו החרדים כ־17 אלף עסקאות על דירות - שהן כ־13% מכלל העסקאות שבוצעו בשוק באותה השנה. נתון זה תואם פחות או יותר את שיעור החברה החרדית באוכלוסייה. בהשוואה לנתונים קודמים מהשנים 2018־2020, מדובר בסך הכל במספרים דומים. ואולם, ביחס לנתונים של 2005 ניכרת עלייה משמעותית - אז משקל העסקאות על דירות שביצעו חרדים היה פחות מעשירית מכלל השוק.

הדברים נעוצים כמובן בשינויים המהירים שמתחוללים בחברה החרדית ובשיעור הגידול במשקי הבית שבה. זו הסיבה שמספר בעלי הדירות בקרב האוכלוסייה החרדית גדל במהירות ומגיע לכ־63%, גידול של כ־9 נקודות האחוז לעומת שיעורם לפני 5 שנים.

בנוסף לכך, מהדוח עולה כי מחיר דירה ממוצעת שרכשו חרדים ב־2021 הגיע ל־1.39 מיליון שקל. מדובר במחיר שנמוך ביותר מ־20% ממחירי הדירות הממוצעים שנרכשו במדינה בשנה זו. אולם לפי רגב, מחירי הדירות בחברה החרדית עולים בקצב מהיר, בהתאם לקצב רכישת הדירות עצמן בחברה ובמהירות רבה יותר מאשר בכלל האוכלוסייה.

"חרדים מעוניינים לגור היכן שמתגוררים חרדים. אם הם מעוניינים לעבור לפריפריה למשל - זה לא לכל מקום, אלא רק למקומות שבהם מתגבשת קהילה שמתאימה להם. מרגע שמתגבשת קהילה כזו, והיא הופכת לגדולה יותר, אותן שכונות הופכות לאטרקטיביות יותר עבור חרדים נוספים שנאלצים להגר למשל מירושלים, כי אינם יכולים עוד לעמוד במחירים שם. ואז קצב ההגירה לשם גדל וזה מגדיל את הביקושים בקצב מהיר בהרבה מהגידול בהיצע, והדבר מעלה במהירות את המחירים", הוא מסביר.

ומהו שטח הדירה הממוצע בחברה החרדית? לפי הדוח מדובר בכ־80 מ"ר, שטח ששקול לדירת 3־3.5 חדרים. נתון זה נמוך מהממוצע בכלל האוכלוסייה - הדירה הפופולרית ביותר לרכישה בישראל היא דירת 4 חדרים, ששטחה נע בסביבות 100 מ"ר.

מבני ברק וירושלים - לערד ונוף הגליל

הגידול המהיר במספר משקי הבית, היצע הדירות הנמוך ועליות המחירים בשני הריכוזים החרדיים הגדולים - ירושלים ובני ברק - הביאו להגירה של חרדים, בעיקר צעירים, לערים אחרות. בתחילה היו המעברים מתרחשים בעיקר אל ערים כמו בית"ר עילית, מודיעין עילית, אלעד ועמנואל, אך לאחר מכן המגמה השתנתה. כך, בשנים האחרונות בית שמש מהווה היעד העיקרי של האוכלוסייה החרדית הצעירה. העיר התפתחה במהירות ובשנה שעברה כבר היוותה את העיר השלישית בגודלה מבחינת החברה החרדית שחיה בה.

כיום מספר החרדים שחיים בבית שמש מגיע לכשלושה רבעים מסך האוכלוסייה שלה, והמכון מצביע על אינדיקציה ברורה להמשך הגידול במשקל החרדים בעיר. לפי הנתונים, בין השנים 2018־2021 כ־81% מהעסקאות שבוצעו בעיר נעשו על ידי חרדים - זאת, לעומת 56% מהעסקאות שבוצעו על ידי חרדים 20 שנים קודם לכן, בין 1998 ל־2001. הגידול המואץ במספר העסקאות ושיעורן הגבוה משיעורה היחסי של האוכלוסייה בעיר, מבטיח, להערכת חוקרי המכון, כי התהליך יימשך.

תהליכים דומים לכך ניתן למצוא גם במקומות אחרים: שליש מתושבי ערד למשל משתייכים לאוכלוסייה החרדית, אך כשבוחנים את מספר העסקאות שהם ביצעו בשנים 2018־2021 מגלים שהן הגיעו ל־37% מכלל העסקאות שבוצעו בעיר; 20 שנים קודם לכן שיעור העסקאות שלהם הגיע ל־5% בלבד.

דוגמה נוספת היא נוף הגליל - כיום 6% מהאוכלוסייה המתגוררת ביישוב היא חרדית; בין השנים 1998־2001 לא בוצעו בעיר עסקאות על ידי חרדים כלל. כיום, לעומת זאת, 17% מכלל העסקאות בוצעו על ידם. סביר להניח כי חלק גדול מהן קשור לפרויקטים החדשים בכפר יונה, שמראש הוקצו לחברה החרדית.

גם בערים גדולות כמו חיפה ופתח תקווה ניתן למצוא גידול בשיעור העסקאות שמבצעים חרדים, לעומת מספר העסקאות שביצעו בעבר ולעומת שיעורם באוכלוסייה. בחיפה שיעורם באוכלוסייה מגיע ל־6% ושיעור העסקאות ל־9%, לעומת 2% בתחילת המאה; בפתח תקווה הם מהווים כ־9% מהאוכלוסייה ומספר העסקאות שהם ביצעו הגיע ל־‏11%, זאת לעומת 4% בתחילת המאה.

נתוני הלמ"ס והממשלה אינם מדויקים

לפי המכון החרדי - שהוקם על ידי אלי פלאי, בעלי קבוצת התקשורת החרדית "משפחה" - נתונים של הלמ"ס ומשרדי ממשלה שונים על אודות החברה החרדית, אינם מדויקים מספיק. זאת כיוון שלעתים הנתונים האלו מתבססים על סקרים, ולעתים על מידע חלקי. במכון אומרים כי השאיפה היא להנפיק נתונים ומחקרים על החברה החרדית ומכלול הזרמים שבה, כדי להיטיב את המדיניות הממשלתית והחברתית כלפי אוכלוסייה זו, ולשפר את הקשרים בינה לבין המדינה.

הפילוח של האוכלוסייה החרדית מתבצע במכון לא רק מנתוני הלמ"ס והסקרים, אלא גם מנתונים מינהלתיים, כמו של רשות האוכלוסין במשרד הפנים, רשות המסים, משרדי החינוך, הבריאות ועוד. "כל זה מאפשר לנו לספר סיפור הרבה יותר שלם על החברה החרדית", אומר איתן רגב, סמנכ"ל המחקר של המכון, שערך את הדוח ביחד עם יהודית מילצקי. בנוסף, אנחנו יודעים את המאפיינים של הדירות, כמה הן עלו, מה הגודל שלהן, ואפילו את גיל הרוכש".

עוד כתבות

כך טיפסה המשכנתא הממוצעת / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הנתונים שמגלים: כמה משכנתה לוקחים רוכשי דירות היוקרה

המשכנתה הממוצעת חצתה במאי את רף המיליון שקל, לראשונה מאז 2022 ● מהם המסלולים המועדפים על הרוכשים, ואיזה מסלול איבד את מעמד "כוכב המשכנתאות" ● מה גובה ההלוואות בקרב מגרילי דירות בהנחה לעומת רוכשים "רגילים" ומשקיעים ● וכיצד מתחלקות המשכנתאות בין דירות יקרות לזולות

דולרים / צילום: Shutterstock

הכי חזק בעולם? הדולר מאבד מכוחו. מי מתחזק על חשבונו

הדולר האמריקאי הוא המטבע החזק בעולם, אך הוא תופס כיום נתח של 60% בלבד מהרזרבות של הבנקים המרכזיים - לעומת 70% בתחילת שנות האלפיים

מפגינים ביום השיבוש ארצי, חוסמים את צומת הפיל בתל אביב / צילום: אמיר יעקובי Amir Yaacobi

כבישים מרכזיים נחסמו בארץ בקריאה לבחירות

המוחים קוראים לקיים בחירות: "רק ההתחלה, לא נרפה עד שהמנדט יחזור לעם" • בכיר בממשל ביידן חשף את היקף הסיוע לישראל מתחילת המלחמה ● בסוריה מדווחים על שני הרוגים בתקיפה בדרום המדינה: "ישראל תקפה אווירית מרמת הגולן" • גלנט אחרי פגישתו עם סאליבן בבית הלבן: "התקדמויות משמעותיות בנושא החימוש" • עדכונים בולטים 

צילומים: אתר החברה, שלומי יוסף, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חגיגה בחברה הביטחונית: חמישה בכירים התחלקו ב-350 מיליון שקל

מניית חברת הטכנולוגיה הביטחונית נקסט ויז'ן השלימה זינוק של פי 10 מהנפקתה ונחשבת לאחת ההצלחות של גל ההנפקות מ-2021 ● חמישה מנהלים ומשקיעים בחברה מכרו בשנים האחרונות כמחצית מהחזקותיהם בתמורה למאות מיליוני שקלים ● וגם: האלוף בדימוס שעשה אקזיט

שאול גולדשטיין / צילום: ענבל מרמרי

דירקטוריון נגה החליט: המנכ"ל שחשף שמערכת החשמל לא ערוכה למלחמה לא יודח

שאול גולדשטיין הזהיר בשבוע שעבר כי משק החשמל בישראל לא ערוך למלחמה כוללת עם לבנון - ובתגובה קידם יו"ר החברה מהלך להדחתו ● נגה: "הוסכם כי חלק מהדברים שאמר המנכ״ל וסגנון התבטאותו לא היו נכונים, ועל כך התנצל המנכ״ל"

איליה סוצקבר, המדען הראשי לשעבר של OpenAI / צילום: כדיה לוי (עיבוד תמונה)

עם שכר התחלתי של 50 אלף שקל: אלה העובדים שמחפש הסטארט-אפ הלוהט בישראל

איליה סוצקבר ושותפיו, דניאל גרוס ודניאל לוי, הכריזו כי בכוונתם לפתוח משרדים בקליפורניה ובתל אביב, ולגייס לצורך כך את טובי המוחות בתחום

איש העסקים שמפסיד מיליונים מהפעולה הישראלית ברפיח

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בארה"ב מסבירים את ההאטה במשלוחי הנשק לישראל, בכירים ישראלים קוראים למנוע את נאום נתניהו בקונגרס, והיכולות של חיזבאללה והחות'ים מפתיעות את ישראל ● כותרות העיתונים בעולם

עובד באתר בנייה / צילום: Shutterstock

האוצר אישר: מענק עד 4,500 בחודש לעובדי בניין

עובד שיתחיל לעבוד בענף הבנייה מתחילת חודש יוני ועד לסוף שנת 2024 יהיה זכאי למענק בסך 2,000 שקל ובמקצועות מסוימים המענק יגיע עד ל-4,500 שקל לחודש ● המטרה: להתמודד עם המחסר הענק של עובדים בענף מאז אוקטובר

יולי אדלשטיין, יו''ר ועדת חוץ וביטחון / צילום: נועם מושקוביץ'

שיחת ההבהרה מנתניהו והמהלך של אדלשטיין: דחה הצבעה כי "אין הסכמה רחבה"

רה"מ קיים שיחת הבהרה ליו"ר ועדת החוץ והביטחון, אחרי שזה אמר שיאשר חוק גיוס רק בהסכמה רחבה ● לאחר מכן אדלשטיין לא העלה להצבעה את החוק להכבדת גיל הפטור ממילואים - מאותה סיבה בדיוק • אדלשטיין: "אין לי שום אינטרס להעביר את זה" ● באופוזיציה חגגו: "נמשיך להוביל את המאבק למען משרתי המילואים" ● המשמעות מאחורי המהלך של אדלשטיין

הסנסור של R2 / צילום: R2 Wireless

הטכנולוגיה המהפכנית של הסטארט־אפ הישראלי, וכולם רוצים טילים של רפאל

הסטארט-אפ הישראלי שמכווין מטוסי קרב אל מפעילי כטב"מים ● הענקית הביטחונית הגרמנית קיבלה הזמנה היסטורית של פגזי 155 מ"מ ● ארה"ב אישרה מכירה של יותר מאלף חימושים משוטטים זעירים לטייוואן ● וגם: המדינות הנורדיות מאחדות כוחות בשל החשש מרוסיה ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

ענף התיירות במגמה חיובית / צילום: Shutterstock, Damir Khabirov

ענף התיירות רושם גידול של יותר מ-20% בהזמנות בהשוואה לשבוע שעבר

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● נתוני הפניקס גמא מצביעים על מגמה חיובית מתמשכת בענף הנסיעות, שרשם ירידות חדות בתחילת המלחמה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

לאמיצים בלבד: אפיק ההשקעה שמאפשר להרוויח מאות אחוזים בשנה אבל גם להפסיד עשרות בשעה

תופעה חדשה יחסית בארה"ב תופסת תאוצה - תעודות סל ממונפות על מניה בודדת ● למשל, תעודת הסל NVDL כוללת את מניית אנבידיה בלבד במינוף כפול - כך ניתן, למשל, להרוויח 15% ביום אבל גם להפסיד 20% בשעה ● "זוהי השקעה מאוד ספקולטיבית", אמר ראש המחקר ב-VettaFi

פרנק מלול, מנכ''ל ערוץ i24NEWS / צילום: גדעון מרקוביץ

ערוץ החדשות i24NEWS בעברית עולה לאוויר בשבוע הבא. היכן הוא ישודר?

ביום ראשון הקרוב יחל ערוץ החדשות בעברית של i24NEWS את שידוריו באופן רשמי ויהיה זמין לצפייה בחינם בחבילות הבסיס של חברות הטלוויזיה ● הערוץ גייס לאחרונה מספר טאלנטים לשורותיו, בהם צבי יחזקאלי, מירי מיכאלי, אורן וייגנפלד ועוד ● פרסום ראשון

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: נתן ווייל, לע''מ

חיזוק מעמד היועמ"שית: בג"ץ בולם את המהפכה המשפטית השקטה

בשולי פסק הדין ההיסטורי בעניין חוק הגיוס, תשעת השופטים הבהירו כי היועמ"שית היא הפרשנית המוסמכת של החוק כלפי הממשלה, וכי כל עוד ביהמ"ש לא פוסק אחרת - הפירוש שלה מחייב את הממשלה ● להחלטת השופטים יש חשיבות בבלימת המהפכה המשפטית השקטה, שאחד מהיבטיה הוא הפחתת מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה

חנוך מילביצקי, הליכוד / צילום: מתוך אתר הכנסת

האם שאלת אבטחת אישים נתונה להחלטת גורמי המקצוע?

מי בסוף מחליט על מי להציב אבטחה מטעם המדינה? לא גורמי המקצוע ● המשרוקית של גלובס

השר לשעבר יזהר שי. בין העותרים / צילום: תמר מצפי

נפגעי ה-7 באוקטובר עתרו לבג"ץ: להקים ועדת חקירה ממלכתית

העותרים - משפחות נרצחים וחטופים והורים לחיילים שנהרגו, ובהם גם השר לשעבר יזהר שי - טוענים כי "ככל שיואץ תהליך הקמתה של ועדת חקירה, יוכלו ממצאי הביניים שלה לסייע מיידית בתהליכי קבלת החלטות ובניהול המערכה שבה מצויה המדינה" ● לדבריהם, הסירוב של הממשלה לעשות כן "רק מעצים בציבור את תחושת הבגידה והנטישה"

יוליה שמאלוב ברקוביץ / צילום: שלומי יוסף

רגע לפני הדיון בבג"ץ: המנכ"לית הנכנסת של חדשות 13 במינוי חדש

ליבנת נזרי, לשעבר דוברת עיריית רמת גן, מונתה לדוברת חדשות 13 ותיכנס לתפקידה בתחילת יולי ● מתן חודורוב, יו"ר ועד העיתונאים, כתב בתגובה למינוי: "שימו לב לאן הולך הכסף של ערוץ 'בקשיים ובקיצוצים'"

איתן בן אליהו, מפקד חיל האוויר בדימוס, הכנס מדברים צפון / צילום: כדיה לוי

האם תהיה מלחמה בצפון? ההערכה של מפקד חיל האוויר לשעבר

האלוף במיל' איתן בן אליהו השתתף בכנס "מדברים צפון" של גלובס ובנק לאומי, שהתקיים בעכו ● "העובדה שישראל וחיזבאללה נוהגים בריסון יחסי בצפון מעידה על כך שיש אינטרס מובהק של שני הצדדים בשלב הזה לא לתת למצב להידרדר"● ומה צפוי ברצועת עזה? "אין אפשרות להציב תחלופה לחמאס, ולכן מי שהולך להישאר שם זה אנחנו. ואת המודל הזה אנחנו מכירים מ-18 שנים בלבנון"

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

ירידות בבורסה המקומית; מדד הבנקים יורד בכ-1.3%

מדד ת"א 35 יורד בכ-1% ● השקל נחלש קלות מול המטבעות הזרים ● בבנק אוף אמריקה מעריכים כי בנק ישראל לא יוכל להוריד ריבית השנה ● בבלקרוק חשים בנוח להקצות משקל יתר למניות הטכנולוגיה בוול סטריט ● מדד ה-PCE שיתפרסם בארה"ב בשישי צפוי להעיד על התמתנות האינפלציה, אך לא להקדים הורדת ריבית

נתיבות / צילום: Shutterstock

ארבעה הסכמי גג חדשים יוסיפו 60 אלף יחידות דיור חדשות ברחבי הארץ

מועצת מקרקעי ישראל אישרה ארבעה הסכמי גג שיוסיפו 60 אלף יח"ד בירושלים, בנס ציונה, בנתיבות ובאופקים ● משרד הבינוי והשיכון משיק מיזם חדש להכשרות של עובדי בניין ישראליים ● הוועדה המחוזית חיפה הפקידה תוכנית התחדשות עירונית ראשונה בעיר שאינה בשכונות החוף ● חדשות השבוע בנדל"ן